BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Kronefan op 08 August 2010, 13:19:40
-
Ik was gisteren in Kevelaer om te werken met de ombouwtrein van Strukton
Door een ongeval tussen een goederentrein en passagiertrein kon de machine niet op de werkplek komen.
Hoe het is gebeurt is me nog niet bekend. Maar het is wel duidelijk dat de goederentrein op het verkeerde spoor terecht is gekomen. Op dit spoor stonden namelijk lintjes opgesteld.
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/Unfall%20Geldern%207%20aug%2010/7aug10Geldern32-1.jpg)
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/Unfall%20Geldern%207%20aug%2010/7aug10Geldern32-1.jpg)
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/Unfall%20Geldern%207%20aug%2010/7aug10Gelder2.jpg)
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/Unfall%20Geldern%207%20aug%2010/Opruimen7aug10Krefeld.jpg)
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/Unfall%20Geldern%207%20aug%2010/7aug10Geldern32-1.jpg)
-
dat verhaal over twijfelachtige botsveiligheid van lintjes is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen...
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/Unfall%20Geldern%207%20aug%2010/7aug10Gelder2.jpg)
-
Wat wil je.
Volgens mij zijn die lint-jes gewoon opgevoerde trammetjes ;D.
Tinus.
-
Weer zo'n trekzaktrein ;D
Lintjes opgesteld, dus zij waren leeg?? En de Machinist geen ernstige verwonding?
-
Weer zo'n trekzaktrein ;D
Lintjes opgesteld, dus zij waren leeg?? En de Machinist geen ernstige verwonding?
De lintjes waren inderdaad leeg, zoals je kunt zien staan ze ook ineens op het rechterspoor.
Met de machinist is niks aan de hand, een rangeerder is gewond geraakt aan zijn schouder.
-
7. August 2010
Heute morgen gegen 5:20 fuhr ein Bauzug mit 19 Waggons in einen abgestellten Zugverband der Nordwestbahn. Ein Rangierhelfer erlitt eine Schulterverletzung. Zwischen Kleve und Geldern ist die Strecke wegen Bauarbeiten derzeit gesperrt, die Züge der Nordwestbahn stehen in Geldern, warten auf den Schienenersatzverkehr und nehmen dann die Fahrt Richtung Krefeld auf.
Durch den Aufprall wurden drei Triebzüge der Nordwestbahn stark beschädigt, einer erlitt ersten Gerüchten zufolge einen Totalschaden. Die Bundespolizei hat Ermittlungen aufgenommen. Der Schienenersatzverkehr findet nun zwischen Kleve und Nieukerk statt, von dort aus fahren die Züge planmäßig nach Krefeld.
Bron - Eisenbahnjournal zughalt - klik (http://zughalt.de/schwerer-unfall-in-geldern/)
Wat ik hieruit op kan uitmaken is de enige gewonde de rangeerder die nu een probleem met zijn schouder(s) heeft. Er zijn 3 Lints beschadigd, 1 blijkbaar total-loss (dat kon ik al uit de foto's opmaken). De bouwtrein crashte tegen opgestelde Linten van de NWB, die daar stonden omdat Kleve op dat moment niet bereikbaar is.
Al met al, een (mooie) puinhoop. Iets voor in model ? ;D
-
Ik denk dat Kleve nog steeds niet te bereiken is.... ::)
Groeten,
Patrick
-
Ik denk dat Kleve nog steeds niet te bereiken is.... ::)
Groeten,
Patrick
Nja zover nu bekend is beginnen wij pas morgen (maandag om 13 u). We zouden er 5 dagen werken waarvan er nu al 2,5 verloren zijn :o
-
dat verhaal over twijfelachtige botsveiligheid van lintjes is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen...
Elke trein is schroot als je er maar hard genoeg oprijdt...
-
klopt, maar niet elke trein wordt zo over het spoor uitgesmeerd als er hier gebeurd is. zitten er mensen in dan kun je driekwart meteen afschrijven.
-
En is dat alleen onderbuik-borrelpraat of heb je daar ook een onderbouwing voor?
Bij de IRM in Wijhe kwam ook meteen het gelul over botsveiligheid om de hoek... 130 km/u tegen een vrachtwagen. Neus ingedrukt, kooiconstructie aan gort, vreemd he met die massa en snelheid...
-
Neus aan gort bij 130 km/u is iets anders dan het aanzicht van deze vouwblaadjes...
-
Neus aan gort bij 130 km/u is iets anders dan het aanzicht van deze vouwblaadjes...
Is een lintjesregen hier..... Doet me denken aan een onprettige foto die mijn neef rond 1981 of 82 gemaakt heeft bij Rotterdam van een 1200 loc die een plan V had omgeploegd, zag er ook zo uit... helaas zaten daar wel mensen in.
-
Laat mij maar lekker on-onderbouwd in een Class 66 zitten en de rest mag onderbouwd in een Lint gaan zitten.
Na een eventueele botsing, weet ik dan zeker dat ik nog een borrelpraatje kent houden (y)
-
Ik geloof dat alle problemen nu wel zo'n beetje voorbij zijn.
Wij beginnen in ieder geval vanmiddag om 13u met het vernieuwen in Kevelaer.
-
Een massief gebouwde loc tegen een relatief licht gebouwd treinstel is natuurlijk al een vooraf besliste strijd. Dat heeft de geschiedenis al vaker getoond en is helaas niets nieuws.
De kritiek richt zich hier op relatief licht gebouwd reizigersmaterieel en daar zit wel iets in. Rest de vraag hoe het reizigersmaterieel voor nevenlijnen wel gebouwd zou moeten worden?
Groetjes, Bart
-
Komt de NWB uiteraard zeer slecht uit. Zij rijden nog maar kort op dat traject (overgenomen van DB regio), en hebben speciaal hiervoor nieuwe treinstellen besteld,het lijkt er op dat deze nu al bij een botsing zijn betrokken.
-
De kritiek richt zich hier op relatief licht gebouwd reizigersmaterieel en daar zit wel iets in. Rest de vraag hoe het reizigersmaterieel voor nevenlijnen wel gebouwd zou moeten worden?
Dat gebeurde in de jaren '50 al in Duitsland. De schienenbusse waren ook al lightrail en heel licht geconstrueerd. Daar is ook eens een V100 vol overheen gegaan zodat er niks van overbleef. Maar ik heb ook wel eens een foto gezien van een silberling die je alleen nog aan het dak herkende, een ander rijtuig (M type) had het compleet weggevaagd, op het dak na. En wat te denken van die 3 Reko rijtuigen die onder een tender van een 01.5 terecht gekomen zijn? Ook niks meer van over. En die ICE bij Eschede, niks meer van over. En als je een tankwagen met brandstof aanrijdt blijft er ook niks van je trein over zoals in de DDR eens is gebeurd. Het is allemaal maar relatief. Je kunt wel enkel zware voertuigen construeren, maar het is maar net hoe het ongeluk plaatsvindt hoe het afloopt.
-
Stonden ze wel alle drie op één spoor? Als ik de foto's zo bekijk lijkt het erop dat beide sporen bezet zijn met LINT-stellen.
Marc
-
Stonden ze wel alle drie op één spoor? Als ik de foto's zo bekijk lijkt het erop dat beide sporen bezet zijn met LINT-stellen.
Marc
Toen ze zijn begonnen met opruimen, zijn de onbeschadigde toestellen naar het rechterspoor verplaatst. de 3 bakken die links staan zijn dus beschadigd (2) of zo als te zien is total loss (1)
-
En is dat alleen onderbuik-borrelpraat of heb je daar ook een onderbouwing voor?
jij kijken naar foto:
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/Unfall%20Geldern%207%20aug%2010/7aug10Gelder2.jpg)
jij denken jij op dat balkon in die trein staan
jij timtrein, jij niet chuck norris
jij misschien nog net bruikbaar als kattevoer.
kijk maar ff...
-
Jij dan zeggen hoe sterk trein zijn moet?
-
sterker dan dit, blijkbaar. Maar daar ging het hier niet over, timtrein moet niet beweren dat ik uit mn nek loop te zwetsen als ik zeg dat er een serieus aantal doden valt als zoiets gebeurt met een lint vol passagiers. Maar omdat timtrein zo'n expert is weet die dan vast wel hoe die trein wel gemaakt had moeten zijn, vraag t hem maar.
-
Nou, die treinstellen kunnen net ietsje sterker.
Het zou voor passagiers toch minder gevaarlijk zijn als die treinstellen een aantal tientallen meters over het spoor sjeezen alvorens tot stilstand te komen. Dan ervaar je tijdelijk even veel G krachten ;D. Dit in tegenstelling tot nu, de treinstellen wijken niet (of niet genoeg) en worden in elkaar gedrukt. Een stijver frame verspreid de kracht beter over het gehele treinstel waardoor de massa in beweging komt. Nu richten de buffers kennelijk alle kracht recht naar voren en gaat dit door het frame heen als een stormram :-\.
Groeten,
Martijn
-
Vervelend genoeg moeten vanwege hun functie (goederentrein)locomotieven sterker zijn dan de "tram-achtige" Lintjes ed. Zolang als beide vervoersstromen op hetzelfde traject rijden zouden ze ook eigenlijk beide even sterk moeten zijn (maar ja vrachtauto versus personenauto... dan weet je ook wie "wint"). Economische redenen zijn er de oorzaak van dat personentreinen tegenwoordig een gewicht hebben dat in geen enkele verhouding meer staat tot hun kostbare inhoud. Ik durf haast wel de stelling aan dat een wagon met twee containers "electronica-prut" beter bestand zijn tegen dit soort vervelende aanrijdingen.
Groet,
Allie
-
Maar zijn ze daar de lijn aan het moderniseren(klassieke beveiliging)?
Dan ben ik weer te laat >:(
gr Ed.
-
sterker dan dit, blijkbaar. Maar daar ging het hier niet over, timtrein moet niet beweren dat ik uit mn nek loop te zwetsen als ik zeg dat er een serieus aantal doden valt als zoiets gebeurt met een lint vol passagiers. Maar omdat timtrein zo'n expert is weet die dan vast wel hoe die trein wel gemaakt had moeten zijn, vraag t hem maar.
Tim reageerde imho op je reactie "klopt, maar niet elke trein wordt zo over het spoor uitgesmeerd als er hier gebeurd is. zitten er mensen in dan kun je driekwart meteen afschrijven." Met de aanname van een serieus aantal slachtoffers bij zo'n ongeval ben ik het eens (Tim misschien ook wel?), met de eerder genoemde driekwart (van de reizigers) niet.
Groetjes, Bart
-
nou, noem jij dan es een aantal? stokslagen voor elke procent die je ernaast zit! >:(
-
Juist! >:(
-
nou, noem jij dan es een aantal? stokslagen voor elke procent die je ernaast zit! >:(
In dit geval gelukkig 0, omdat er geen reizigers in zaten. Maar zelfs in een redelijk gevulde Lint denk ik nog steeds niet dat driekwart van de reizigers in het stel zouden zijn overleden.
-
Men moet ook in de redenatie van een vol treinstel meenemen dat een honderdtal mensen die zich schrap zetten de stevigheid van het treinstel aanzienlijk vergroten :P.
Nee echt, serieus, de massa van al die reizigers absorbeert ook heel veel van de inpuls van de aanrijding. Wat voor effect dit op deze reizigers heeft kan iedereen zelf wel bedenken :(.
Groet,
Martijn
-
dit is nu ook de reden dat er geen nieuwe lint meer toegelaten word in nederland, ik durf haast aan dat een GTW het er beter afgebracht had.
-
Als die lint volgezeten had met reizigers, had er ook niet een rits achtermekaar gestaan.
Dan zou dat geraakte stel eerder verder in beweging gezet worden bij de klap, dan dat ie tegen het gewicht van de andere stellen aandrukt en verpletterd....
-
ja, maar dat valt ook weer de andere kant op te redeneren, dat ie nu stilstond, als ie zelf die loc tegemoet gereden was, al was t maar met 40... etc.
Maar goed, wat mij dus opviel aan die foto is dat er van de hele structuur van het treinstel dus echt niets over is, dus het had de mensen erin totaal niet kunnen beschermen. Achter de deuren zie je meteen allerlei stukken gesloopte constructie, typisch van dat spul wat je niet in je lijer wilt hebben, ruimte voor mensen is er iig zo te zien niet.
-
Vorig jaar was er bij Barendrecht een botsing tussen twee goederentreinen. Dit voor de beeldvorming van de krachten die er achter zitten.
Groeten, Alexander
-
Maar zelfs in een redelijk gevulde Lint denk ik nog steeds niet dat driekwart van de reizigers in het stel zouden zijn overleden.
Klopt, misschien een kwart. De andere kwart op weg naar het ziekenhuis, en de laatste kwart binnen een week in het ziekenhuis... Zo beter?
-
Dan ervaar je tijdelijk even veel G krachten ;D.
Vet !! ;D ;D
dit is nu ook de reden dat er geen nieuwe lint meer toegelaten word in nederland,
Heb ik wat gemist ?
ik durf haast aan dat een GTW het er beter afgebracht had.
Ja ik ook wel, mischien zelfs wel 25 % minder anders gezegt, ik zou nog steeds niet graag in een spurt zitten als die door een class 66 geramt wordt.
-
Ik wil nergens inzitten als dat geramd wordt!!! ;D ;D
-
een spurt kan een loc tenmisnte nog enigszins opvangen, die heeft nog een soort bufferconstructie, zo'n lint ploegt ie zo dooheen
-
Die bufferconstructie beschermt misschien wel, maar het gaat erom dat de kinetische energie van de aanrijding ergens kan worden geabsorbeerd en dat daardoor de inzittenden van het voertuig binnen een relatief sterke constructie het er beter afbrengen.
Dat zal indertijd ook wel de reden zijn geweest om de 1100-en een botsneus te geven.
Zoiets is ook de reden dat personenauto's een sterke kooiconstructie hebben en kreukelzones. Je zit veilig in de kooi en de kreukelzone absorbeert de energie van de botsing. Binnen bepaalde grenzen uiteraard, want de kooi beschermt je niet als er een trein tegen je aan dendert.
Volgens mij worden sommige treinen hier ook mee uitgerust en erop getest (botsproeven! :o). Ik heb althans wel eens een filmpje hierover gezien, weet nu ff niet meer waar. Alleen geldt dit blijkbaar niet voor Lintjes. :-\
Mvg,
Henk
-
nouja, t idee van zo'n bufferconstructie is dat je een andere trein opvangt en de kracht doorleidt naar delen van het treinstel die het kunnen hebben, zoals het chassis, in plaats van dat zo'n loc ongecontroleerd dwars door het treinstel gaat ploegen waardoor de structuur en dus de sterkte er meteen uit is.
-
Volgens mij is de functie van de buffers op GTW en Protos vooral het voorkomen van opklimmende treinden die dus over elkaar heen schuiven ;)
-
Houd er rekening mee dat de GTW's in Nederland aangepast zijn met als reden veiligheid en dus buffers hebben. GTW's in sommige andere landen hebben geen buffers.
Kleine aanpassing in tekst
-
Houd er rekening mee dat de GTW's in Nederland aangepast zijn met als reden veiligheid en dus buffers hebben. De GTW's in andere landen hebben geen buffers.
Dan vertel ik tijdens de opleiding aan aspirant machinisten dus iets wat niet klopt ;-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Regionalverkehr_Mittelland_RM_Schweiz_JPG_960x350_crop_q95.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Regionalverkehr_Mittelland_RM_Schweiz_JPG_960x350_crop_q95.jpg)
Wat en waarvoor zijn die vierkante dingen dan????
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
http://www.stadlerrail.com/media/uploads/factsheets/GTW_HLB_de.pdf
of deze, is volgens stadler ook een GTW http://www.stadlerrail.com/en/references/biel-tauffelen-ins-bahn-bti-schweiz/
http://www.stadlerrail.com/media/uploads/factsheets/GTW_DB_de.pdf
Enneh, misschien was het beter geweest als ik geschreven had sommige andere landen.
(of ik heb iets gemist, bijv. dat nieuwere GTW's alle buffers hebben) ::)
-
Volgens mij is de functie van de buffers op GTW en Protos vooral het voorkomen van opklimmende treinden die dus over elkaar heen schuiven ;)
ja, dat bedoel ik dus.
-
Toen ze zijn begonnen met opruimen, zijn de onbeschadigde toestellen naar het rechterspoor verplaatst. de 3 bakken die links staan zijn dus beschadigd (2) of zo als te zien is total loss (1)
In totaal stonden 10 Linten bij Bf Geldern afgesteld, de VT 551 is total-loss, de Bpd-bak is zelfs dubbelgevouwen, VT 558 heeft aanzienlijke schade aan beide fronten, de VT 555 en VT 564 slechts lichte schade. RD 294 720 heeft aanzienlijke schade en lijkt voor Tz in aanmerking te komen. zie http://www.flickr.com/photos/rob46/4879408314/ en http://www.flickr.com/photos/rob46/4879283889/