BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: WVDD op 16 July 2010, 00:14:14

Titel: Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 00:14:14
Hallo mede forum genoten,

Ik zit een beetje vast. Zoals sommige van jullie weligt weten wil ben ik bezig met een nieuw project: Station Uden. Ik zit nu te kijken omdat het echte station 665,95 meter lang is in HO 7,65 meter en in N 4,16 meter. Mijn kamer is 4,18 meter lang en het liefst wil ik de baan er zo uit laten zie zo als het vroeger was. Dus iets kleiner maakt niet zo veel uit maar met schaal HO houd ik maar ongeveer 3 meter van het echte station over. Wat wel jammer is is dat ik pas een nieuwe IRM heb gekocht schaal HO voor €280,- en ik heb bouwtekeningen van het stations gebouw van Station Uden en de goedereloods maar die zijn in HO getekend en niet in N en ik heb nog zoon €500 euro aan rails thuis liggen. Het andere probleem is ik moet nog eens €400,- aan rails bij te kopen voor dit project als ik het in HO ga maken. Dus ik zit te twijfelen om over te stappen naar schaal N. Ik heb al wat gekeken en ik zag dat eigenlijk alle merken treinen op alle merken rails kunnen rijden.
Dus even wat vragen.

Is schaal N goedkoper als HO in rails, treinen en toebehoren?
Zijn er veel NS treinen/Nederlandse treinen te koop in schaal N?
Ik wil een zoon realistisch mogelijke baan dus welk merk raden jullie mij aan?
Zij de elektrische wissels ook om te draaien dat de aandrijving niet zicht baar is?
Zou ik schaal HO houden of toch overstappen naar N?
Heb je met schaal N meer problemen als met schaal HO?
Is er ook veel toebehoren te koop voor schaal N zoals bomen of is daar moeilijker aan te komen?

Ik hoop dat deze vragen beantwoord kunnen worden, en het kan goed zijn dat er nog wat vragen bij komen. Want ik ben best wel aan het twijfelen wat voor mij het handigst is.

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 16 July 2010, 00:29:34
Ikzelf heb de overstap van H0 naar N gemaakt vanwege de ruimtelijke indeling. De locs en wagons e.d. zijn allemaal wel goedkoper, maar daar kan je je lelijk in vergissen, sommige dingen zijn stukken duurder dan in H0. Het ligt er dus helemaal aan wat en hoe je het wilt hebben.
Kwa rails betreft ligt de prijs er echt aan wat voor rails je neemt. Ga je voor Peco code 55, dan betaal je in NL 2x de hoofdprijs, als je even goed zoekt betaal je minder. Veel mensen van hier kunnen enkele zaken uit de UK aanbevelen, waar je het stukken goedkoper kan krijgen dan hier in NL.

Is schaal N goedkoper als HO in rails, treinen en toebehoren? (Zie hierboven)
Zijn er veel NS treinen/Nederlandse treinen te koop in schaal N? (Er is wel redelijk wat voorhanden, soms wel even zoeken)
Ik wil een zoon realistisch mogelijke baan dus welk merk raden jullie mij aan? (Kwa rails voor Peco code 55, mooi spul (zie hierboven))
Zij de elektrische wissels ook om te draaien dat de aandrijving niet zicht baar is? (Peco wissels zijn ondervloers aan te drijven)
Zou ik schaal HO houden of toch overstappen naar N? (Naar mijn mening zou ik over stappen naar N. Je kan zoveel meer in dezelfde ruimte als met H0. Echter is het soms behelpen omdat er in N minder op de markt is)
Heb je met schaal N meer problemen als met schaal HO? (Ligt eraan wat voor problemen. Keerlussen en dergelijke zijn op dezelfde manier op te lossen.)
Is er ook veel toebehoren te koop voor schaal N zoals bomen of is daar moeilijker aan te komen? (Daar is genoeg van verkrijgbaar)
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Schachbrett op 16 July 2010, 00:54:54
Hallo Wout,

Het is absoluut een aanrader om naar N spoor te gaan,er zijn legio voorbeelden hier op het forum van prachtige banen in deze maatvoering.
Er is kwa rails en toebehoren genoeg te verkrijgen,wat het materieel betreft wordt het steeds beter.
Je hoeft het in iedergeval niet voor te laten.
Ik zou zeggen doen. (y) (y)


Gr Chris
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 01:06:38
Nou al twee positive reactien over N schaal! Ik denk dat ik morge een baanplan in N schaal maak en dan de HO baan vergelijk met de N baan. Maar als ik nou overstap is de rails van HO dan niet moeilijk weg te krijgen? En ik denk dat ik mijn IRMdan wel hou. Maar ik weet niet zeker of ik de rails wel krijg verkocht. En dat kost mij dan wel veel geld. Maar morge weer een nieuwe dag dus dan ga ik het helemaal proberen uit de zoeken.

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Martijn Joren op 16 July 2010, 01:13:53
Hoi Wout,

Zelf ben ik met een beslissing van andere orde bezig, overstap 3-rail wisselstroom naar 2-rail gelijkstroom.
Een tijdje geleden ging het al knagen, maar vanwege het maerklin wat we al hadden toch maar wisselstroom blijven rijden.
Nu ben ik aan het omschakelen maar heb ik nog veel meer wisselstroom materieel.

Kortom, denk diep bij jezelf na wat je echt wil N of H0, geef jezelf de tijd om die beslissing goed te maken.
Laat je niet tegenhouden door de problemen die oud materieel met zich meebrengt, zie waar het mij gebracht heeft (twee keer zoveel wisselstroom locs en nog steeds willen overstappen).

Veel succes met kiezen!

Groeten,

Martijn
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Edde op 16 July 2010, 01:22:40
Als je station Uden wilt nabouwen en je wilt rijden met een dubbeldekker,dan zou ik ook niet moeilijk doen over de lengte van het emplacement en lekker een nederlandse baan in H0 maken.Met alle respect!!

gr Ed.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: John.s op 16 July 2010, 07:44:36
Hoi Wout,

Er zijn al een hoop goede tips gegeven, Wat je voor jezelf zou moeten nagaan is: welk tijdperk wil ik uitbeelden en welk materieel moet het station aandoen.
Qua nederlands materieel is er door de reguliere fabrikanten in N-schaal namelijk bijna niets aan treinstellen gemaakt.
Je zult het dan moeten doen met een koploper en een wadloper.
Dubbeldeks materieel, plan V,T, en U hondekoppen e.d. maken zij niet en zijn alleen voor zeer hoge prijzen verkrijgbaar bij enkele kleinserie fabrikanten.
Van de andere kant is er op het gebied van locomotieven wel meer als genoeg keuze bij de grote merken, o.a. de 1100, 1200, 1300, 1600, 6400 en class 66.

Als je kijkt naar de prijzen, dan kan ik niet zeggen dat N-schaal erg veel goedkoper is, vooral nederlandse modellen op de 2e hands markt zijn erg populair en de geboden bedragen kunnnen soms best oplopen.

Indien je ook nog bovenleiding wilt, zul je in ieder geval in N een hoop zelf moeten maken, voor zover ik weet wordt er op dat gebied in N-schaal weinig tot niets aangeboden wat acceptabel op de nederlandse lijkt.
Phildie maakt nu wel prachtige nederlandse seinpalen ( al moet je die wel zelf in elkaar solderen )

Kortom, als je graag met nederlandse treinstellen rijdt zou ik niet snel overstappen op N, maar lekker Ho blijven rijden en wat consessies doen aan het stationsontwerp.
Als je niet terugschrikt voor wat zelf bouwen, en het stationsontwerp voorop stelt, dan is op N-gebied iets heel moois te maken, zeker als je de extra ruimte ook gebruikt om slankere wissels te gebruiken.

vriendelijke groet
John
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Basilicum op 16 July 2010, 09:44:12
Ik wil een zo'n realistisch mogelijke baan, dus welk merk raden jullie mij aan?

De Duitse lijn of Boxteler Bahn heeft nooit bovenleiding gehad. Elektrisch materieel past dus niet in het plaatje. Een sik, 2200 of een 2400 past beter. Helaas zijn deze locs niet te vinden in de assortimenten van de grotere merken, om over stoomloc's maar te zwijgen. Personentreinen rijden sinds WO-2 ook niet meer; Goederentreinen in Uden voor het laatst rond 1985 ongeveer.
Tja, hoe realistisch wil je zijn?

H0 of N: beide hebben hun beperkingen. De keuze is aan jou. Je hebt nu een trein en een lading rails. Als je echt wilt overstappen, moet je het nu doen.

Groet,
Basilicum
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Besselspoor op 16 July 2010, 11:07:55
Ik ben vroeger overgestapt naar N omwille van de ruimte. Dan heb je inderdaad de mogelijkheid het gewenste sporenplan uit te werken: als je een landschapsoverzicht met een mooi uitgewerkt, groter baanvak wil, is N de juiste keuze.
Wanneer echter het materieel ook van belang is voor de totaalindruk is N naar mijn mening te klein. Om een béétje fors over te komen moet een treinstel tenminste de H0 schaal hebben, anders blijf je toch meer naar een luchtfoto kijken.
Ik ben dus weer teruggekeerd naar 1/87. De verkrijgbaarheid van materieel laat ik dan even buiten beschouwing, want voor Nederland in Tp II/III is H0 ook grotendeels verbouw/zelfbouw.
Voor H0 zou je de baan wel bv in modules kunnen bouwen en die bij gelegenheid allen opstellen, zo ben ik het ook aan het doen...
In de praktijk vond ik overigens het verschil in prijs te verwaarlozen: rijdend materieel is nauwelijks goedkoper in N, maar railmateriaal is vaak zelfs duurder omdat het aanbod (met name als je niet alles nieuw wil kopen) minder is. Ook aan scenery is de keuze beperkter, hoewel bv Tilly models tegenwoordig veel mooie N gebouwen maakt.
Succes met kiezen...
groet, Bessel
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 16 July 2010, 11:19:03
Hallo Wout

Ja spoor N is best aan te raden, met name als je een mooie indruk wilt krijgen van emplacementen en rijdende treinen. Ook is het meeste materieel ook digitaal te verkrijgen of is het er al op voorbereid. Ik heb gekozen voor Fleischmann Profirails in spoor N, perfect spul en ik heb daarbij de nieuwe uitvoeringen met stroomleidende hartstukken gekozen. Aan te raden....bij geen enkele lok van welk merk ook problemen mee gehad.

Nu zijn we echter verhuisd, kleiner kamertje genomen zodat de kids meer plek hebben en....ik stap weer over naar spoor HO. Enige reden is omdat ik zelf meer met de loks wil klussen en klooien, en dat gaat bij spoor N iets moeilijker. Ik ga amerikaans rijden, dus er is genoeg te krijgen voor interessante prijzen.

Mocht je interesse hebben in een kleine 50 gloednieuw en ongebruikte wissels van Fleischmann met nog een 8 kruiswissels, hoor ik het wel  ;-)

Groeten uit Zwitserland

Bas
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Overlast op 16 July 2010, 11:28:48
Ik sluit me aan bij Bessel: N vind ik ook net te klein, en in verhouding is H0 toch mooier gedetailleerd en heeft meer 'massa'. Nog een voordeel is dat er veel Nederlands materieel is te krijgen in H0 en er veel mogelijkheden voor (gedetailleerde) zelfbouw zijn.

Ik zou aanraden om een deel van station Uden na te maken. Er zijn maar weinig modelspoorders die een compleet station nabootsen. Er zijn goede manieren om een deel van het station na te bouwen in combinatie met een goed uitgedachte achtergrond. Ik heb even geen voorbeeld bij de hand, maar ik heb baanplannen gezien waarin net het meest interessante deel van een station is nagemaakt. Zo kan je op een relatief kleine oppervlakte de indruk van een groot station wekken.

Maarten
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 12:49:42
@ John.s
Ja wat ik wel graag zou willen is wel een plan t ofzo en een irm maar als die niet te verkrijgen zijn of moeilijk maar dan wel met een hogere prijs dan weet ik het ook zo nog niet.

@ Basilicum
Ik wil mijn baan wel realistisch maken hoe het er uit ziet dus gewoon een Nederlandse baan maar ik wil het wel bij deze tijd houden. Dus dan nog wel wat geschiedenis er in zoals het zelfde sporenplan het zelfde station gebouw alleen dan met treinen die nu ook nog rijden.

@ Lokführer Bas
Aan loc's klussen ben ik nog niet echt mee bezig maar misschien komt dat nog wel en dan is N wel minder fijn ja.

Veel reacties al zeg, even op een rijtje:

Is schaal N goedkoper als HO in rails, treinen en toebehoren?
Treinen in verhouding niet spoor en toebehoren wel.
Zijn er veel NS treinen/Nederlandse treinen te koop in schaal N?
Valt erg tegen in HO schaal is er meer te koop
Ik wil een zoon realistisch mogelijke baan dus welk merk raden jullie mij aan?
Peco code 55
Zij de elektrische wissels ook om te draaien dat de aandrijving niet zicht baar is?
Ja
Zou ik schaal HO houden of toch overstappen naar N?
50/50
Is er ook veel toebehoren te koop voor schaal N zoals bomen of is daar moeilijker aan te komen?
Zijn genoeg toebehoren te koop maar in HO net iets meer

Klopt het zo een beetje?
Meer reacties zijn altijd welkom ;)

gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: HuubvG op 16 July 2010, 13:01:46
Mijn mening is dat je bij H0 zou moeten blijven. Ik denk eerlijk gezegd dat je 'teveel' wilt, en dat dat zelfs niet in N gaat lukken. Je hebt zo ontiegelijk veel spulletjes nodig om een complete baan te maken zoals jij dat wilt, Je kunt echt niets gebruiken van wat je nu hebt qua rollend- en vast materieel en materiaal. En van niets tot een een grote modelspoorbaan te komen, moet je van alles binnen korte tijd aanschaffen.
Verklein je plannen, vergroot daardoor je spelplezier in blijf bij je keus die je al voor H0 hebt gedaan. /Mijn mening
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: jakop op 16 July 2010, 13:12:45
Je kan ook een station maken, geïnspireerd op het emplacement van Uden, maar dan kleiner zodat het wel past in je ruimte....dan is overstappen naar N niet meer noodzakelijk  ;D

Groet,

Jakop
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: W. Dagevos op 16 July 2010, 13:16:00
Nou meningen verschillen.

Ik dacht vroeger ook dat in N alles veel lastiger zou worden, Niet dus!

Op beurzen is er ontzettend veel N spul verkrijgbaar, waaronder een heleboel NS.

Ik heb IRM's tot Plan V's gezien in N die dan wel zelfbouw waren, maar toch te koop.

En duur? nee helemaal niet. (althans dat kan je het wel maken)

Een tip is ook, gebruik makkelijke rails. N spoor moet je niet te complex maken. Dus houdt het simpel.

Bv, Fleischmann rails zonder bedding, Is erg mooi en in vele winkels verkrijgbaar.

Ook met kleine spulletjes, Eigelijk net zoveel als in H0.

H0 spullen kan je ook voor N gebruiken (uiteraard wat niet schaalgebonden is)

Denk dan aan: popetjes, autotjes, gras, hekjes, struikjes. Allemaal in een groot assortiment verkrijgbaar.

Bomen ook, maar die zijn makkelijk zelf te maken.

Je kunt alle kanten op eigelijk.

Je moet het niet zozeer nemen op, is er wel genoeg matereel ? kan dit wel, kan dat wel?

Je moet het nemen wat voor jou het makkelijkst is.

Ik heb niet zozeer nadelen over N ten opzichte van H0.

Digitaal is ook net zo mogelijk.

Alleen vind ik de koppelingen niet zo mooi van N, maar daar kun je makkelijk overheen kijken, als je veel spoorplezier hebt, met veel rijmogelijkheden omdat je N gebruikt hebt.

Mijn mening, maar je moet zelf bepalen. Uiteraard jammer als je al veel H0 hebt, maar dit is met N net zo mogelijk.
Wil je alles te snel, is de lol van de hobby eraf.

Mvg. waylon
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 13:24:01
@ Huub
Opzich klopt het wel wat je zegt en je bent ook lekker duidelijk :P Ik wil een grote baan maar ik heb meer ervaring met HO ik denk dat een baan maken in HO toch makkelijker is dan een baan maken in N voor mij dan.

@ Jakop
Eerst had ik ook mijn baanplan zoals het was na de verbouwing maar toen ik de tekening kreeg van voor de verbouwing leek me die leuker en mooier oftewel 5 sporen in plaats van 2 sporen.

@ Waylon
Misschien moet ik even gaan kijken op een beurs die binnenkort komt kan ik daar eens gaan rondkijken.

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: W. Dagevos op 16 July 2010, 13:26:00
Je moet geen conclusies trekken over "hoe moeilijk het is" voor je het geprobeert hebt  ;)

Maak eens een proefstukje, koop een rechte flexirails en een houte plank van 50 cm lang en 10 cm breed.

Experimenteer, en concludeer.

Simpel, goedkoop, effectief.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 13:29:13
Ja daar zat ik net ook aan te denken ja om is even te experimenteren ;D
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: W. Dagevos op 16 July 2010, 13:29:55
Whuhaha! wijze woorden  ;D
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 13:36:02
Haha, wat wel is bij de intertoys bij ons in het dorp kun je van alles kopen voor treinen maar volgens mij ook N rails maar daar blijft het ook bij, en misschien nog een paar autootjes. Maar de steentjes op balast heb je toch ook op schaal? Of zit ik nu fout?

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: W. Dagevos op 16 July 2010, 13:38:45
gewoon zand verven, beviel mij wel eens.

Rails leggen, zand strooien (netjes uiteraard)
en met flink verdund houtlijm helemaal inweken.
Hard laten worden, en verven in de gewenste kleur.

(kwast is het best en nabewerken met een airbrush.)

Althans zo is de korrelgrootte natuurgetrouw voor N.

En tja dan moet je mischien eens iets verder zoeken voor treinenspulletjes?
Of anders is conrad of andere dergelijke site's waar je treinenspullen kunt bestellen een uitkomst.

Mvg.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: W. Dagevos op 16 July 2010, 13:56:44
Wout.

Kijk ff 2 N boompjes gepakt (van zeeschuim)
Je kunt uit 1 doos zeeschuim ongeveer 500 bomen maken. (of struiken e.d.)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_37051.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_37051.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_37061.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_37061.jpg)

(wagens zijn amerikaans van het merk Whalters. Een containerwagen (5 wagens in 1 stel)

Mvg. Waylon
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 14:08:10
|Leuk zo die boompjes!
Ik heb even een boodschappenlijstje gemaakt:P
Tamiya XF64
Ballast steentjes (Liefst schaal N)
N Rails
Misschien nog een autootje om te vergelijken.

Ga nu even naar het dorp om te kijken of zie iets hebben.
En waar kun je dat zeeschium halen?

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Ronaldk op 16 July 2010, 14:17:38
Zelf verbouwen... :) zie ook de encyclopedie  Zeeschuim (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E06.07.05_-_Teloxys_Aristata_Ecume_de_Mer_/_Zeeschuim)

Maar het is ook de koop bij de betere modelspoorzaken...

Groeten Ronald.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 14:20:27
Naa daar ga ik dan de volgende keer wel voor kijken trouwens ik heb er nog een paar liggen ergens maar nu naar het dorp!

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Reeks77 op 16 July 2010, 14:41:56
Hoi,

Je kunt natuurlijk ook met HO verder gaan de IRM op het Duitse Lijntje laten rijden , met de realiteit de vrije loop,het zogenaamde lightrailproject oa,van de gemeente Uden en Veghel want in de ijskast is geplaatst.Hoever ga je zelf en wat wil je verder.
Met N kun je hetzelfde Duitse Lijntje ook maken een deel van het traject kan ook met een knipoog.

Groet Alexander
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 15:04:07
Na ik kom net terug van de winkel en heb daar de spullen in mijn handen gehad. En toen dacht ik bij mezelf ja dit is wel erg klein, keek ik bij de wagonnetjes en treintjes in N Na best goedkoop scheelde gemiddeld toch zoon 20 euro per wagon in schaal N of HO maar toen zag ik een wagon van NS 60 euro in N 50 euro in schaal HO toen dacht ik het is klein niet super veel Nederlands spul en is toch nog best duur. Dus ik heb als beslissing genomen om schaal HO gewoon te gaan gebruiken. :D

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Tomasso op 16 July 2010, 15:38:50
Ik vond N te klein en te weinig gedetailleerd. Vandaar mijn keuze voor H0. Ik begrijp dat je wel veel realistischere sporenplannen kan maken en dat is dan weer de keerzijde van de medaille... Maar goed, er zijn mensen die juweeltjes maken op 40 centimeter en dat ook in schaal H0. En je baanplan, die kan je met een aantal kleine aanpassingen toch behoorlijk realistisch houden...

Succes!
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: W. Dagevos op 16 July 2010, 15:40:55
Wout, neem het geduld en bekijk de beurs eens in Houten.

Daar is het aanbod veel groter en veel goedkoper.

Ik heb daar voor een Fleischmann 1600 toen 50 euro betaald. (GLOEDNIEUW)

Hij had er toen tientallen liggen dus.

Maar je moet het zelf weten uiteraard.

Mvg. Waylon
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 15:50:58
@ Waylon
Ik doe ook zeker even rustig aan maar ik vindt het echt erg klein ik denk dat iets groter dus HO mooier is omdat je de details dan beter naar voren kan laten komen.  Maar een beurs kan nooit geen kwaat en ik denk dat ik wel even kom kijken als ik vervoer kan regelen :P

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: W. Dagevos op 16 July 2010, 15:54:27
Ah op die manier, ja oke je hebt een punt.
Klein oke, das prima.

Maar wat had je dan verwacht. bedoel het is 1 op 160  ;D
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 16:20:32
Ja dat is wel maar ik zat zo met hoeveel meer rails ik kon leggen dat ik denk ik helemaal niet dacht hoe klein het dan toch allemaal is want 1:87 en 1:160 scheelt aardig wat ja  :P
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Johnnytrein op 16 July 2010, 16:39:13
Ik weet niet of het nu nog bestaat, maar ik heb ooit miniatuurtreinen gezien in schaal TT . Misschien zijn die wat voor je.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Overlast op 16 July 2010, 16:42:45
TT bestaat nog wel, maar zou ik afraden aangezien er vrij weinig van te verkrijgen is.

Maarten
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Bert van Gelder op 16 July 2010, 16:47:14
TT bestaat nog wel, maar zou ik afraden aangezien er vrij weinig van te verkrijgen is.

Oeps....  ???
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Gripen op 16 July 2010, 17:18:17
Citaat
TT bestaat nog wel, maar zou ik afraden aangezien er vrij weinig van te verkrijgen is.


Valt best mee als je duits rijdt. In NL is het in de winkels bijna niet aanwezig maar ebay en internet zijn je beste vrienden.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Jos001 op 16 July 2010, 17:42:00
Ik heb heel vroeger ook h0 gereden, maar nu ook in N en ook voornamelijk Nederlands.
Tot op heden nog steeds geen spijt van. Qua schaal vind ik N toch iets beter dan h0, daar kom je toch aardig wat 1:93 en 1:100 tegen.

Groetjes,
Jos
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Matheus 18 op 16 July 2010, 18:31:59
Hoi Wout.

Zelf heb ik 15 jaar lang met N gereden, het is mooi materiaal.
Nu ben ik door omstandigheden met een H0 baan bezig, dit gaf niet veel problemen voor over te schakelen.
Bij verkoop heb je zowat het dubbele aan rails en wissels ten opzichte van H0, daardoor had ik niet veel problemen met aankoop van nieuw en tweedehands materiaal Omdat ik met H0 minder nodig heb om de zelfde oppervlakte te vullen.
Voor jou is het nu net andersom, je zal nog een behoorlijke som moeten ophoesten om je plan ten uitvoer te brengen.
daarom mijn raad: bezin eer je begint en tracht te werken met hetgeen haalbaar is.
Dromen van een heel grote baan met veel rails en wissels met massas treinen hebben we allemaal gedaan.
Hierdoor zijn er ook velen die gewoon een mooie hobby hebben opgegeven.

Groetjes.
Matheus.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 19:32:50
Ja ik denk er nog even rustig over na en nog een keer naar een beurs maar ik denk dat ik het gewoon op HO houd en eigenlijk is het station toch nog aardig groot. Maar ik heb al een offerte gemaakt dus we gaan gewoon rustig bouwen want alleen de rails en elektrische wissel aandrijvingen enz. zijn al tot de 800 euro.

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Myron op 16 July 2010, 20:45:16
ik zou H0 blijven doen. mij lijkt het zelf wel erg klein.
het is opzig ook wel leuk zo klein, alleen met het maken lijkt me wel een beetje lastig.
 :)
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 22:54:04
Ik zit ook nog te kijken(Al wat langer eigenlijk): Ik heb nu Marklin C rails maar ik vindt de ballast rand niet zo mooi ik heb het liever dat ik het zelf kan doen, want je kunt de zijkanten wel ballasten maar het midden eigenlijk niet. Dus als ik van 3 rail rails over zou stappen naar 2 rail rails welken raden jullie mij dan aan?

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Johnnytrein op 17 July 2010, 07:33:47
Als het alleen om die bedding van C rails te doen is zou ik K rails nemen. Dan kan je zelf ballasten.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Bruce!!! op 17 July 2010, 09:42:57

het is opzig ook wel leuk zo klein, alleen met het maken lijkt me wel een beetje lastig.
 :)

Valt wel mee, maar men moet niet te grote vingers hebben en een hoop geduld hebben.

Gr Bruce

Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: HuubvG op 17 July 2010, 09:51:07
Dus als ik van 3 rail rails over zou stappen naar 2 rail rails welken raden jullie mij dan aan?

Je had toch al voor honderden euro's geïnvesteerd in rails? Zijn dat allemaal Märklin C-rails? En die IRM van 280 euro, is die voor twee- of drierail?
Als je nu zo even overwipt naar 2rail is dat alles onbruikbaar en moet je de IRM om laten bouwen of inruilen, maar daar moet dus geld bij.
Maar goed, beter ten halve gekeerd etc.

Kom je nu niet nóg vaster te zitten (zie #1) door al die verschillende aangedragen suggesties?  :o
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Matheus 18 op 17 July 2010, 10:23:24
hoi Wout.
Wat het balasten betreft, kijk eens op deze site.
http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/modelspoor.htm (http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/modelspoor.htm)

Matheus.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Sven op 17 July 2010, 10:31:44
Vervoer regelen voor een beurs? Waarom niet met de bus/trein?  ???

Ps "zoon" = zo'n
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: W. Dagevos op 17 July 2010, 10:44:28
Uitstekende oplettendheid sven ;)

Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 17 July 2010, 11:11:53
Ik zou toch de overige rails wel in Marklin rails kunnen kopen? Wat ik had gelezen is dat de meeste loc's goedkoper zijn er zijn meer loc's, de schaal is beter, er zijn meer soorten rails, de rails is goedkoper en wat ik zelf nog op beurzen zie is dat er vaak meer 2 rail rails wordt aangeboden.

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Hookies op 17 July 2010, 11:25:15
Wout,

Nu ga je wel erg subjectief opmerkingen plaatsen. Jij en sommige anderen vinden de schaal beter, maar er zijn genoeg N-spoorders die die mening niet delen. Ik ken wel een paar voorbeelden van N-banen (ja, dat kleine spul) die niet voor echt onderdoen.

Lees ook de opmerking van HuubvG nog eens goed door, dan weet je wat voor extra problemen je op de hals haalt als je nu van 3-rail weer naar 2-rail over gaat stappen. Dat kost dan toch weer het nodige geld extra.

Volgens mij is de discussie nu ook aan het veranderen, namelijk dat je helemaal niks zeker weet, behalve dat je nu inziet dat h0 een voor jou betere schaal is en dat je station Uden dan maar wat kleiner gaat maken. Voor de rest spring je van het een naar het ander. Gaat je vader jou financieren bij al deze wijzigingen?

Mvg,
Martin
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 17 July 2010, 11:41:11
Dus ik moet nu ffe geen stommen dingen in mijn hoofd halen en gewoon marklin C blijven rijden!?

gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Ernst-Jan op 17 July 2010, 11:51:00
TT bestaat nog wel, maar zou ik afraden aangezien er vrij weinig van te verkrijgen is.

Volgens mij valt dat stiekem nog best wel mee. Naast PKS uit Haarlem (bestaat die nog?) heb je in Duitsland meerdere aanbieders (Tillig en Roco zijn wel de meest bekende). Weliswaar niet allemaal Nederlands, maar bijvoorbeeld een ICK of een ICL trein moet te maken zijn. En rij je meer naar het oosten is er helemaal veel te krijgen, onder andere in Rusland, maar ook Tsjechië doet nog wel veel in TT. TT is dus helemaal niet dood. Roco is zelfs bezig met de 18 201  (http://www.roco.cc/newstermine/news/auf-probefahrt.html) in TT.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: m de deugd op 17 July 2010, 11:58:34
Hoi Wout.

Ik zat net de vraagstelling door te nemen.
De keuze tussen N spoor en H0.

Wat de ruimte betreft
Op de ruimte die je beschikbaar hebt kan je met beide schalen goed uit de weg.
Ho wat minder als N spoor, maar ook ruim voldoende.

Advies

H0 ken je al dus daar zal ik niets over schrijven.
N spoor daar ben ik zelf goed mee bekend.
Probeer niet teveel in eens te willen, begin eens eenvoudig, met een startset.
Lekker kennismaken met deze schaal.
Bevalt het je dan is een overstap veel eenvoudiger te maken.
Wat mogelijk is met Ho kan in N spoor ook perfect worden gemaakt.
De keuze is aan jou zelf, mij bevalt N spoor erg goed.
Sucses.

Martin.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 17 July 2010, 12:04:34
Ja maar ik houd het toch op HO 8)
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: m de deugd op 17 July 2010, 12:30:27
Hoi Wouter.

Dat is snel ;D.
Laat je te mee ook een bouwverslag verschijnen.?
Dat is altijd welkom.
Sucses.

Martin.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 17 July 2010, 12:36:05
Ik ben al een tijd geleden een draadje begonnen over mijn project
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27957.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27957.0.html)

En ik was naar de winkel geweest en ik had eens naar N schaal gekeken en wat rails in mijn handen gehad maar ik vond dat wel erg klein. Heb ik trouwens al een keer gezegd in het topic.

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: HuubvG op 17 July 2010, 13:20:13
Denk er maar eens rustig over na.
Als je blijft bij H0 maar wilt kiezen tussen drie- en tweerail, dan is er voor beiden genoeg te zeggen.
Er zijn veel tevreden 3rail-rijders, maar ook minstens zoveel blije 2rail-rijders.
Dan heb je nog een enkele freak (niet op dit forum... ;)) die zweert dat alleen zijn systeem het allerbeste is en de rest waardeloze prut, dus laat je niet al te gek maken!
Zelf heb ik ook wel vaker 'vastgezeten' zoals jij, dus ik begrijp je struggle wel. Ik ben bij H0 2rail gebleven omdat ik dat domweg al had. En ook ik heb een station in gedachten dat amper in mijn voortuin, doorzonwoonkamer, achtertuin past, en dat moet teruggebracht worden naar één slaapkamer van 3,5 bij 2,5 m. Schrappen in lengte, breedte en sjoemelen met de ruimtelijke indeling.
Maar dit mag je gerust doen, je hebt geen afspraak met een of ander bureau om een exacte maquette  te maken van station Uden en omstreken. .
Het is een hobby. Waar jij plezier aan wilt beleven. Geen enkel systeem is totaal perfect, en de baan die je gaat bouwen, wordt dat ook niet. Dus neem in alle rust je beslissing en probeer daar wat van te maken. Succes, verder, ik heb nu genoeg gezegd in dit draadje, zie later wel wat je uiteindelijk gaat doen.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 20 July 2010, 13:32:54
Als ik mijn baan net als vroeger zou gaan maken, ook met de treinen die er toen konden rijden zou ik deze op mijn baan kunnen later rijden:
PLAN U
DE-1 (Blauwe engel)
NS loc-serie 1000
NS loc-serie 1200
NS loc-serie 500
NS loc-serie 600
NS loc-serie 700
NS loc-serie 2200
NS loc-serie 450
NS loc-serie 2400
Welke van deze loc's zijn te koop die op märklin C rails rijden? En welke loc's zijn te koop die op twee rail rails rijden? Zelf kon ik eigenlijk niet echt veel vinden.

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Myron op 20 July 2010, 13:45:21
ikzelf heb een ns 2400 van roco die op marklin c rails rijdt. hij is digitaal en helemaal niet duur!!  meestal 109 euro.  :o
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Jeroen Water op 20 July 2010, 14:14:03
Hoi Wout,

Gelijkstroom kort ik even af met DC
Wisselstroom DIGITAAL (Märklin) kort ik af met AC

PLAN U -> bestaat geen kant en klaar model van
DE-1 (Blauwe engel) -> Artitec, DC leverbaar, AC wordt nog aan gewerkt
NS loc-serie 1000 -> Roco, zowel DC als AC
NS loc-serie 1200 -> Trix voor DC, Märklin voor AC
NS loc-serie 500 -> Zie NS 600
NS loc-serie 600 -> Roco, zowel DC als enkele varianten in AC
NS loc-serie 700 -> Zie NS 600
NS loc-serie 2200 -> Roco, zowel DC als AC
NS loc-serie 450 Geen kant en klaar model vanNS loc-serie 2400 -> Roco, zowel DC als AC

Je ziet, er is genoeg te koop!

Jeroen

Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Ronaldk op 20 July 2010, 14:18:33
Voordat er hier een hele discussie ontstaat: Wout heeft ook in zijn andere draadje precies dezelfde vraag gesteld: zie  Station uden (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27957.msg443462.html#msg443462)

Groeten Ronald.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Han Zijlstra op 20 July 2010, 14:53:29
Of je bouwt twindeck   Boven schaal N onder schaal HO  ;D
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Besselspoor op 20 July 2010, 15:08:32
Dan zou ik het N gebeuren op de achtergrond maken en de voorgrond H0 voor meer dieptewerking ;)
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 20 July 2010, 15:26:35
NS loc-serie 450 Geen kant en klaar model van

Er is van kleinspoor wel een bouwpakket geweest om een Roco Hippel om te ombouwen naar een NS 450

mvg,

Matthijs
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 20 July 2010, 15:37:43
NS – serie 1000 art.nr. 68675 € 219,- (Blauw)
NS – serie 2200 art.nr. 69944 € 239,- (Geel Grijs) Zijn er 2
NS – serie 1100 art.nr. 68580 € 199,- (Geel Grijs)
NS – serie 1100 art.nr. 68581 € 199,- (Blauw)
NS – serie 2400 art.nr. 68796 € 164,- (Bruin)
NS – serie 2400 art.nr. 68794 € 154,- (Blauw)

Deze kreeg ik gevonden op de website van Roco maar op de site van Trix kwam ik niet vooruit.

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 21 July 2010, 09:20:23
Op www.modelbouwbocken.nl is wel de mat. '46 wisselstroom van rivarossi te koop de NS loc - serie 450 gelijkstroom te koop!
Zie link http://www.modelbouwbocken.nl/contents/nl/d57_01.html (http://www.modelbouwbocken.nl/contents/nl/d57_01.html) voor de NS loc - serie 450
Owja ik zag ook bij de Exclusieve NS modellen een plan U staan! €700,- :o

Gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: GW op 21 July 2010, 09:29:33
Gaat dit nog steeds over de keuze tussen H0 en N ?

Okay, ik ben geen moderator, maar volgens mij dekt het onderwerp van dit draadje al lang de discussie niet meer...   ???

Gerard
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Zaanstreekrail op 21 July 2010, 09:34:06
is die Modelbouwbocken een winkel?
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: HuubvG op 21 July 2010, 09:37:55
Gerard, als je het draadje doorleest stel je deze vraag waarschijnlijk niet meer.  ;)
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Overlast op 21 July 2010, 09:38:53
Wout, een Blauwe Engel van Rivarossi bestaat niet. Volgens mij bedoel jij een treinstel mat. '46.

Maarten
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: WVDD op 21 July 2010, 09:41:42
@ Gerard Wassink
Nee was eigenlijk weer verandert naar twee rail rails of drie rail rails. Ik heb al de keuze gemaakt om HO te blijven rijden maar of ik dan op drie rail rails zou blijven of overstappen naar twee rail rails.

@ Zaanstreekrail
Jup, daar heb ik mijn NS-IRM gehaald.

@ Overlast
Klopt, had ik ffe verkeerd gedaan. Staat er trouwens ook gewoon onder op de site  klik hier. (http://www.modelbouwbocken.nl/contents/nl/d1.html)

gr,
Wout
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Zaanstreekrail op 21 July 2010, 09:44:28
de prijzen van Modelbouwbocken wel erg hoog of niet?

voor een plan u vragen ze € 700 en voor een 3 delig sprinter vragen ze € 499,00 erg duur lijkt me?
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Private SNAFU op 21 July 2010, 09:46:32
Mwah.. houdt er rekening mee dat het geen kant en klaar modellen zijn.
Ze zullen dus waarschijnlijk op bestelling gebouwd worden.

Als voorbeeld, de Plan-U van styreen daar ben je alleen aan onderdelen al ongeveer 500 euro voor kwijt. Dan komen de bouwuren (= extra geld) nog bij. Om nog maar niet te spreken over het aanschaffen van alle gereedschappen zoals een airbursh.

Gr,
Bart
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: m de deugd op 21 July 2010, 10:16:42
Ik heb toen des tijds zelf ook de overstap van Ho naar N spoor gemaakt.
Dan zou ik die dure zelf nog eens te bewerken modellen niet als beginner of overstapper gebruiken.
Gewoon wat al in N spoor voorhanden is, dat is ruim voldoende, dan is de keuze van overstappen veel eenvoudiger.
Ongeacht welke modellen en spoormaatschappijen de schaal vertegenwoordigt.
Maar dat is mijn mening.
Die dure zelfbouw NS projecten liet ik voorlopig dan voor een later periode.
Eerst rustig kennis nemen van N spoor

Martin.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: Ronaldk op 21 July 2010, 10:32:40
Hoi Wout,

Je wilt overstappen van Marklin C-rails naar Piko A-gleis omdat het goedkoper is. Je wilt je bestaande IRM houden en dan de motor er uit slopen en dan later mee laten rijden met een andere IRM? Je kan beter de wisselstroom-versie verkopen of inruilen tegen een gelijkstroom-versie ruilen in de winkel. Of na de verkoop een gelijkstroom-versie kopen. Dat is veen handiger....

Van de diverse modellen (Een goede site was NS in Model (http://www.nsinmodel.com/) en zie ook even  de discussie hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25504.0.html) op het forum over de website.) die je noemt zijn er diverse varianten gemaakt door de fabrikanten, je kan er nog zat vinden in de tweedehands winkels, bijvoorbeeld:  Wentink occasions (http://www.wentinkoccasions.nl/) en of op de beurzen. Dan ben je een stuk goedkoper uit.

@zaanstreekrail en Wout:
Er staat ook boven: "Exclusieve modellen". Dit betekent dat het geen massaproducten van de grote fabrikanten zijn. Het (ver)bouwen van een bestaand model naar een ander model kost een (extra) donor model, verf, transfers, (extra) onderdelen en veel tijd.... Dus dan is de prijs van € 700 voor een plan U nog niet eens zo gek. Zelfde geldt voor de 500 euro voor een sprinter drie....

Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: GW op 21 July 2010, 11:48:46
Gerard, als je het draadje doorleest stel je deze vraag waarschijnlijk niet meer.  ;)

Ik heb deze vraag juist gesteld OMDAT ik het draadje heb gevolgd. (zie overigens ook het antwoord van de OP).

Gerard
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: W. Dagevos op 21 July 2010, 14:21:19
Jullie zeggen het zelf.

Exclusieve modellen!

EXCLUSIEF...

Dit wil iets zeggen  ::)

zon IRM in N ofzo heb je al voor 200 euro.

en voor 50 euro wil vast iemand met ervaring hem voor je verven.

Is dus bijna net zo duur in H0.

(die doorzichtige kappen worden op beurzen vaak aangeboden dus.)

Mvg.
Titel: Re:Zal ik van HO overstappen naar N!?
Bericht door: m de deugd op 21 July 2010, 15:08:20
Klopt

Daar mee heb je hem nog niet volledig werkende.
Dat is nog een appart verhaal, het juiste onderstel + motor deel.
Je wil er tensloten eens mee gaan rijden.
Verlichting ezo..
Dat komt daar ook weer bij, wat de prijs betreft.
Dan wordt zo,n N spoor zelfbouwer toch nog duurder als Ho variant
Dus als overstappen dus beginner laat je dat soort delecate projecten voor later.

Martin.