BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: sjef hoenjet op 24 June 2010, 22:56:50
-
Hallo,
Na de laatste verhuizing ben ik weer in de gelegenheid om een nieuwe baan te bouwen(de 4e ondertussen). De vorige banen waren allemaal beperkt in omvang (gemiddeld 300 bij 120 cm). Nu heb ik de mogelijkheid om een ruimer baanplan op te zetten.
Het word een U-vorm, met de lange zijde 560 cm, de linker kant 300 cm en de rechterpoot 350 cm. De diepte van de baan varieert rond 150cm. Dat is erg diep, maar heb wel de mogelijkheid om onder en achter de baan te komen, dus in geval van Murphy kan ik er wel eenvoudig bij.
Maar ook met de ruimere mogelijkheden kom ik toch steeds weer uit op een kopstation, met een doorgaand enkel spoor voor de lokale spoorweg. Verder komt er achter het station een beperkte rangeerheuvel.
De schaal is HO, Digitaal, Tijdperk: III/IV, Tillig rails code 83 en Nederlands materieel met heel beperkt grensoverschrijdend verkeer, d.w.z. door een Schienenbus op het lokaalspoor.
Het Plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/selzerdam_onder_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/selzerdam_onder_1.jpg)
Het schaduwstation heeft een aansluiting op het hoofdspoor met daarin de keerlus. Van de andere kant komt het lokaalspoor naar het schaduwniveau, dit kan als pendel gebruikt worden met 1 opstelspoor, maar heeft door de keerlus ook verbinding met het grote schaduwstation. Hier komen twee keer tien opstelsporen en natuurlijk het doorgaande spoor.
Tussen bovenbaan en schaduwstation komt minimaal 20 cm vrije ruimte.
Het zichtbare baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/selzerdam_boven_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/selzerdam_boven_1.jpg)
Blauw: het kopstation met aansluiting op het schaduwstation via een keerlus.
Paars: opstelsporen materieel en onderhoudswerkplaats
Donkerrood: lokaalspoorweg met klein station (perronlengte is max. DE2)en aansluiting via keerlus met schaduwstation
Groen: aansluitspoor naar rangeerheuvel en opstelsporen voorafgaand hieraan.
Rood: de rangeerheuvel met uithaalspoor naar 2 kanten. Tussen de rangeerheuvel en de groene opstelsporen ontstaat een hoogteverschil van 5 cm, met tussen deze sporen een muur .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/selzerdam_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/selzerdam_1.jpg)
Bij het laatste plaatje kloppen de aantallen sporen van de rangeerheuvel niet meer, maar geeft wel (hoop ik) een beeld van hoe het er uit komt te zien.
Groet Sjef
-
Hoi Sjef.
Hartelijk Welkom op Beneluxspoor. ;)
Dat is niet mis wat je presenteert.
Die keerlussen, daar weet je van hoe dat digitaal oplosbaar is.
Het is wel een heel mooi project zeg.
Ga je er ook een heel bouwverslag van maken, lijkt mij wel erg leuk.
Van begin tot (einde)die er bij modelspoor nooit is.
Sucses en heel veel plezier.
Martin.
-
dat word nog wat ;)
-
Erg mooi ontwerp.
De rechter onderhoek is alleen wat leeg. Misschien leuk om daar nog een mooie toevoeging voor te maken met bijbehorende sporen?
-
Dank jullie allemaal.
Wat betreft het stukje rechtsonder wil ik dit graag een beetje "leeg" houden, om iets meer aan landschap te kunnen creeeren.
Wat betreft de rangeerheuvel ben ik er nog niet uit, of die er wel komt. Blijkt niet zo eenvoudig te zijn om dat enigzins goed te laten verlopen. Vooral het ontkoppelen en dan de snelheid waarmee de wagon omlaagrolt (of niet) is nog een probleem. Maar eerst nog maar even blijven testen en niet te veel verschillende merken door elkaar.
De zolder is ondertussen ver klaar, alleen nog een klein stukje vloer.
Op het moment dat ik begin met bouwen zal ik wel wat foto's plaatsen, de verbouwing van de zolder is niet zo heel spannend denk ik. ( voor mij wel, maar voor jullie een stuk minder) ;)
-
Ik ben het met Sjef eens, lekker de leegte de leegte houden en niet volproppen met nog meer sporen, kom je in het grootbedrijf ook niet tegen :o :o :o
-
Hoi Sjef.
Ik ben benieuwt naar de foto,s.
En ruimte durven houden bij zo,n complexe baan.
Dat vindt ik een wonderbaarlijk mooi idee.
Niet alles vol knallen met rails, maar rustige plekjes, waar je ongestoort van de natuur kunt genieten.
De natuur liefhebber heeft gesproken. ;)
Verbaas ons maar. ;)
Martin.
-
Sjef,
Een interessant plan. Toch heb ik twee puntjes met opbouwende kritiek. :)
- Ik zou het rangeerstation ook aan de linkerkant een aansluiting geven aan de hoofdbaan. Zo kunnen nieuw samengestelde treinen eenvoudig vertrekken uit het station. Zie het rode lijntje.
- De sporen in de blauwe polygoon zijn alleen bereikbaar via spoor 1 van het station. Dit husje sporen zou ik aansluiten op een ander spoor. Bijvoorbeeld op mijn zwarte lijntje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/selzerdam_1_A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/selzerdam_1_A.jpg)
Succes!
Groet,
Basilicum
-
Dank jullie allemaal.
Wat betreft het stukje rechtsonder wil ik dit graag een beetje "leeg" houden, om iets meer aan landschap te kunnen creeeren.
Wat betreft de rangeerheuvel ben ik er nog niet uit, of die er wel komt. Blijkt niet zo eenvoudig te zijn om dat enigzins goed te laten verlopen. Vooral het ontkoppelen en dan de snelheid waarmee de wagon omlaagrolt (of niet) is nog een probleem. Maar eerst nog maar even blijven testen en niet te veel verschillende merken door elkaar.
De zolder is ondertussen ver klaar, alleen nog een klein stukje vloer.
Op het moment dat ik begin met bouwen zal ik wel wat foto's plaatsen, de verbouwing van de zolder is niet zo heel spannend denk ik. ( voor mij wel, maar voor jullie een stuk minder) ;)
je kan ook het station lager maken, en het opstelspoor op dezelfde hoogte houden, als dat mogelijk is. met een vluchtige blik op je baanplan moet dat wel lukken.
gr,
mathyn
-
Heb nog wat gestoeid met het baanplan en hou nu twee versies over.
Zoals Basilicum reeds aangaf is het mooier om een dubbele aansluiting te maken naar de opstelsporen en door wat verschuiven komen er ook minder wissels en word de lengte van de perrons aanzienlijk meer.
Alleen de aansluiting naar de rangeerheuvel is nog niet je van het.
Met aansluting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/selzerdam_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/selzerdam_5.jpg)
Zonder aansluiting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/selzerdam_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/selzerdam_6.jpg)
-
met aansluiting is wel mooier ja.
gr.
mathyn
-
Dag Sjef,
Een mooi plan man! Kan zien dat je vaker met het ontwerp bijltje hebt gehakt. (y)
Een vraagje: aan de rechterkant in jouw schaduwstation zit die keer-driehoek. Hoe ga je de kortsluiting daarin oplossen? De reden dat ik deze vraag stel is dat je opstel sporen maakt van 2,50mtr, en dat de afstand tussen de wissels in de keerdriehoek slechts 1,50mtr is (er van uitgaande dat je raster 50cm is). Bovendien zitten er in die keerdriehoek twee sporen.
Twee redenen voor mijn nieuwsgierigheid... ;D
Een mogelijke oplossing zie ik wel alvast: de onderste wissel van de keerdriehoek kan nog een stuk naar onderen, maar hoe dat met die dubbele sporen zal gaan... ???
Gerard
-
Ondertussen het schaduw gedeelte nogmaals gewijzigd. Waren erg veel opstelsporen, terwijl ik aan beide kanten onder de spiraal door in de toekomst nog enkele opstelsporen kan maken met eventueel een derde spiraal. Het blauwe gedeelte van het schaduwstation had een veel te krappe bocht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klaasveldbaan_onder_def.jpg)
De bouw is begonnen en het schaduwstation is reeds aardig gevorderd.
-
Gaat dat lukken met die keerdriehoek erin??
Te korte sporen denk ik, een keer driehoek heeft hetzelfde effect als een keerlus.
mvg,
Sander
-
Tot nu toe lukt het aardig. Ook met 1600 en 8 rijtuigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klaasveldbaan_onder_def_sectie.jpg)
Het rode gedeelte is aangesloten op keerlusmodule van roco.
-
Zo zag het vorig jaar nog uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/019_9.jpg)
en met het nieuwe dak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0545_1.jpg)
en zo ziet het er nu uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_99.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_115.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_37.jpg)
-
Dit ziet er goed Sjeff uit je baanplan.
Je ruimte is net zo groot als wat ik zelf heb dus
vindt dit wel interesant. (moet nl. nog beginnen)
Veel succes met de bouw en ik blijf dit draadje volgen.
Groet André
-
Heb een kleine wijziging aangebracht aan het rechterdeel schaduw station. Waren toch te weinig opstelsporen.
Bij het indelen in blokken kom ik op 32, maar weet niet of dit voldoende is of net teveel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokindeling_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokindeling_n.jpg)
Heb geen ervaring met het bloksysteem en weet ook niet of het noodzakelijk is om baanvakken die in het zicht liggen hiermee te beveiligen.
De bezetmelding aan rocomotion gaat via de terugmeldmodule van roco 10787 gekoppeld aan de GBM-8-G van LDT.(met dank aan Karst)
Het baanvlak tussen wissel 8 en wissel 19 is aangesloten op de keerlusmodule 10767 van roco.
Met een lengte van 1,5 mtr is dit voldoende om te funktioneren. Treinen die van lok(stuurstand) tot laatste wagon stroom doorvoeren zijn max. 1,25 mtr.
Verder zijn de wissels aangesloten via de wisseldecoder 10775 van roco.
-
Print antwoorden #11 en #13 uit dit draadje even uit, en leg ze op een plekje waar je ze terug kunt vinden als je schijnbaar onverklaarbare kortsluiting problemen krijgt... 8)
Gerard
-
hallo Gerard,
Heb de onderbaan nu zover klaar, maar krijg geen kortsluiting op het betreffende stuk. Heb alleen het rode gedeelte aangesloten als keerlus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sectie.jpg)
1700 met 8 wagons incl. sluitverlichting gaat prima evenals ic4 of TEE Ram. Alleen bij eerste een kortsluiting maar had de sluitverlichting gecombineerd met de lok op de lokmaus. Toen ik deze eraf haalde was het opgelost en is natuurlijk ook niet echt nodig. Ben nu toch wel heel nieuwsgierig waar jij op doelde, of bedoelde je dat ook.
Groet Sjef
-
Ja, dat bedoelde ik, als je een stroomafnemer in je trein opneemt (zoals sluitverlichting) en deze trein is zo lang dat die stroomafnemer de scheiding pas passeert nadat er is omgepoold, dan krijg je op de scheiding kortsluiting, precies zoals je aangeeft.
Niet voor niets wordt in iedere gebruiksaanwijzing van keerlussen die ik tot nu toe heb gezien, aangegeven dat je moet zorgen dat je langste trein in de keerlus sectie past.
Bewaar ze maar goed, die printjes... ;D
Gerard
-
Zoals ik al schreef, toen ik de koppeling in de lokmuis verwijderde, funktioneerde het geheel gewoon, zowel lok als sluitverlichting werkt prima nu.
-
Maar in dat rode stuk past dus niet je hele trein??
Als je doorrijd zal dat wel gaan, omdat bij het passeren van isolaties de wielen heel even kortsluiting maken, maar dat is de kort voor de lokmaus om uit te schakelen. Maar ik vermoed als je langzaam rijd dat de beveiliging wel inkomt...
-
Hey Sjeff,
Lig het project stil al een tijd niets meer gehoort.
Groet André
-
Hallo Andre,
stil liggen is een groot woord. Zijn ook nog bezig met de verbouwing hier, maar schiet wel op nu. Tuin is zo goed als klaar, koivijver van 37 kuub ook. Aan de baan niet meer zo heel veel kunnen doen. Wissels zijn nu aangesloten, ben begonnen met de baanvakken. Maar weet nog niet zeker of de baan in de huidige opstelling blijft. Kan nu maar 23 loks kwijt in het schaduwstation en vind het nog steeds een beetje onoverzichtelijk. Eerst beslissen of ik nog meer opstelsporen ga leggen, of net minder en dan maar een gedeelte van de loks vanuit de treinenkast erop zetten. Verder een kleine 30 decoders ingebouwd in de loks, waaronder een aantal oude roco's die nu perfect lopen, maar ook een aantal dezelfde loks die het gewoon vertikken waaronder een aantal 2200-en. Heb nu ook in de 2400-en een drc2400 ingebouwd. Is wel vreemd dat er in 10 dezelfde loks van roco er bij een het rode met oranje draadje verwisseld was maar dat er zelfs bij een i.p.v. drie draadjes naar de oude verlichting er vier liepen. Ben wel nog begonnen met een 2530 en een 1500 te bouwen maar dat schiet niet echt op. Eerst nog maar wat oefenen met solderen ;)
Groet Sjef
-
Heb je een topic op het NVN forum over je spartels?
-
yep, de spartels staan er op, alhoewel ik ook daar al een hele poos geen foto's meer geplaatst heb. Is ondertussen wel zo goed als klaar.
-
Hmm ff zoeken dan, of sta je er onder een andere naam op?
Mijn kleine vijver (http://forum.nvn-koi.nl/index.php?topic=22245.msg577797#msg577797)
-
Grappig, dat is dan nummer drie met 2 dezelfde hobby's, modeltreinen en koi's ;D
M'n poeltje staat ook op NVN :)
Groeten,
Ferry
-
Grappig, dat is dan nummer drie met 2 dezelfde hobby's, modeltreinen en koi's ;D
M'n poeltje staat ook op NVN :)
Groeten,
Ferry
Even off topic
Wij hebben hier ook een koi vijver (y)
Erik-Jan
-
De koivijver in 1 op 12 is er al geweest (poppenhuis van mijn vrouw) maar er word nu gewerkt aan een uitvoering in H0. Alleen de driekleur in model lukt niet echt(nog)
En om hier weer ontopic te komen, de vijver staat (in beginfase) onder sjefke, nieuwe vijver op het NVN forum
Groet Sjef
-
Ja, Sjef, het is inderdaad een lastig probleem.
Ik snapte het zelf ook niet, want de trein stond in zn geheel binnen de keerlus.
En toch trad er kortsluiting op.
Ik ben nu ook net nog even bezig geweest met een van je loc''s volledig kaal te maken, om zo de Print beter onder handen te kunnen nemen (repareren)
Jos.