BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Spoorrelais op 31 May 2010, 18:32:24
-
Zie hier voor een link naar een demo over incidenten met 25 kV
http://energievoorziening.funnymedia.nl/eigen%20nieuws/brandweer/brandweer.htm
-
En?
-
Betreft een filmpje hoe de brandweer moet handelen bij incidenten op baanvakken waar 25kV op de bovenleiding staat. Dit is dus de HSL en de Betuwe route.
-
Ja, dat zie ik ook. En?
;D
-
Wat is nou je probleem Wesley? Ik vind het wel intressant om te zien hoe hier mee omgegaan wordt. En de intresse is niet alleen hobbymatig maar ook beroepsmatig.
-
mooi (y)(ik dacht dat we moesten bezuinigen ::))
-
Wat is nou je probleem Wesley? Ik vind het wel intressant om te zien hoe hier mee omgegaan wordt. En de intresse is niet alleen hobbymatig maar ook beroepsmatig.
En?
-
Ik vond het ook een interessant filmpje, vooral beroepsmatig; werk bij de Veiligheidsregio Kenemerland waar we met de HSL hier dus ook mee te maken hebben.
Vraag me trouwens af waar het opgenomen is, de brandweereenheden komen nl. uit Dordrecht (herken de voertuigen én de bevelvoerder) maar daar hebben ze geen 25 kV op het emplacement. Ik kan het wegviaduct ook niet zo 1-2-3 bij Kijfhoek plaatsen.
En... ik begrijp ook niet helemaal wat jullie bedoelen met "En?"
-
Vraag me trouwens af waar het opgenomen is
Zo te zien de Maasvlakte, viaduct in de Europaweg is te zien.
-
Lekker muziekje.
Wat me opviel in dat filmpje is de manier waarop de spanningstester wordt gecontroleerd. Dat doen ze "koud" door op een knopje te drukken.
Bij het elektriciteitsbedrijf waar ik heb gewerkt moesten die dingen "heet" getest worden. D.w.z. je moest hem eerst tegen een punt houden waarop hoogspanning stond, dan tegen de plek waarvan je de spanningloosheid wilde vaststellen, en tenslotte nogmaals op een spanningvoerend punt.
-
Ja, zo heb ik dat ook geleerd.
-
Klinkt logisch met mijn lekenbrein, maar wat als er de hele omgeving al spanningsloos is ?
-
Klinkt logisch met mijn lekenbrein, maar wat als er de hele omgeving al spanningsloos is ?
en mijn brein zegt "er loopt alleen spanning tussen twee punten...
dus zoals in "bovenleidingdraad/treininstallatie/rails..."
Hoe doen ze dat dan met die tester want die maakt nergens contact alleen met het eerste
stukje -- de draad. ???
-
Wat me opviel in dat filmpje is de manier waarop de spanningstester wordt gecontroleerd. Dat doen ze "koud" door op een knopje te drukken.
Bij het elektriciteitsbedrijf waar ik heb gewerkt moesten die dingen "heet" getest worden. D.w.z. je moest hem eerst tegen een punt houden waarop hoogspanning stond, dan tegen de plek waarvan je de spanningloosheid wilde vaststellen, en tenslotte nogmaals op een spanningvoerend punt.
Ik vermoed dat de echte test ook wel heet plaatsvind, en dat de controle in het filmpje alleen een soort zelftest van het apparaat is: verder zullen dergelijke veiligheden wel zo bol staan van de regels en normen dat je gerust op een veilige aanduiding van de tester af mag gaan.
Ik denk dat de tester capacitief werkt, maar iemand die dat echt weet, mag het uitleggen ;)
Wat ik wel vreemd vond, maar ik heb verder geen verstand van video's als deze in opdracht, waarom werd Bob van der Houven niet genoemd aan het einde? (de commentator)
-
Het filmpje is slechts een compilatie van de lesstof DVD. Vandaar dat er met grote sprongen door de lesstof is gegaan. Zal eens nagaan hoe de tester uiteindelijk werkt.
-
Een uitleg is hier te vinden: http://www.nifv.nl/web/show/id=158790
-
Ik vermoed dat de echte test ook wel heet plaatsvind,
Nee, dat kan niet. De hete test moet altijd plaatsvinden onmiddellijk voor en na het testen van de spanningsloosheid. Je kunt hem dus niet b.v. in de werkplaats testen en er dan mee naar de plaats van de calamiteit rijden.
Het probleem in dit geval is dat er in de omgeving van de calamiteit geen spanning aanwezig is omdat de bovenleiding op alle sporen is uitgeschakeld. Daarom vermoed ik dat het hier om een ander type tester gaat waarbij een koude test betrouwbaar genoeg is.
-
Ja, dat zie ik ook. En?
;D
stoer...