BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: WVDD op 27 May 2010, 17:45:47
-
Hallo allemaal,
Zoals sommige al weten wil ik gaan beginnen aan een nieuw project genaamd "Station Uden".
Uitleg:
Wat mijn ik tot nu toe al heb bedacht is dat ik het station zelf ga maken. Ik ben al bezig geweest met informatie over Het Duitse Lijntje waar het station aan stond. Ik heb het station ook al uitgetekend voor een deel op Google SketschUp en ik hoef alleen nog maar de ramen en deuren uit te werken. Ik heb ook al de tafel uitgewerkt op Google SketschUp. De baanplan van het station is gewoon het zelfde als dat het vroeger was. Ik denk dat ik er nog een kleine brug in de baan bouw maar dat moet ik even kijken of dat gaat lukken.
Ik had voor het schaduwstation eerst in gedachten om het schaduwstation op de zelfde hoogte te doen, maar dat koste veel ruimte. Na nog eens gedacht ga ik toch het schaduwstation onder de tafel verwerken. Het schaduwstation kom 15 cm onder de tafel te liggen. De wissels ga ik elektronisch laten werken en gewoon via een schakelpaneel en niet via "Koploper". Ook komen op de plaat seinen en voor spoorweg overgangen moet ik nog even kijken. Maar er komt in ieder geval wel een spoorweg oversteekplaats.
Zie hier wat foto's wat ik tot nu toe heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hele_baan.jpg)
Baanplan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4237_1.jpg)
Eigen huis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4207_1.jpg)
Station Uden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4540.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4541_1.jpg)
Tafel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4543.jpg)
Schakelpaneel/besturing.
Ik zal van het Project veel foto's maken en ik denk ook wel wat filmpjes.
Ik hoop dat jullie het iets gaan vinden.
Gr Wout
-
Goeie plannen met een mooi rustig baanontwerp. Lekker veel ruimte voor scenery. (y)
Gr Bob
-
@ Bob,
Ik houd niet zo van een project waar overal rails ligt en overal treinen rijden :P Ik vindt hoe realistischer hoe mooier ;)
Gr Wout
-
de tegenpool van mij dus ;D
maar het ziet er mooi uit! ik ga dit zeker volgen!
Johan.
-
Ja ik hoop volgende week te beginnen aan de tafel maar dat licht er ook aan of ons pap tijd heeft en of ik ook tijd heb maar ik laat het jullie weten! ;D
-
Hallo
Leuk project. :D
Laat de fotos en filmpjes maar komen. (y)
Groeten,
Olaf
-
Wout,
Ik zou het baanplan toch nog eens kritisch bekijken.
In eerste instantie dacht ik wat een vreemde constructie daar rechts waar het spoor twee afbuigende sporen kruist maar dat bleek bij vergroting op twee niveaus te liggen. Idem dito links waar ik eerst een keerlus zag.
Maar vooral die lus rechts zou ik herzien.
Je geeft aan dat het schaduwstation 15 cm lager komt te liggen. Dat houdt dus in dat die lus vanaf stationsniveau over 3/4 cirkel 15 cm gaat dalen.
Als je met tandradbanen gaat rijden geen probleem maar denk niet dat er een tandradbaan lag bij Uden ;D
Dit wordt dus een erg steile helling.
Links geldt dat in mindere mate. Daar zal je waarschijnlijk wel voldoende ruimte hebben om onder de 3% te blijven. Maar als je de boog naar het station iets naar rechts verschuift zodat deze niet meer boven het dalende spoor ligt heb je daar wat meer ruimte om zonder problemen te kunnen stijgen en dalen en ruimte voor de onderbouw te houden.
Gr.
Eric
-
Ik had uitgerekend dat ik 286 cm nodig heb om de trein 15cm te laten zakken op een helling van 3%
Hier nog een fotootje die iets duidelijker is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kleur_1.jpg)
Legenda:
- Oranje = Station
- Geel = Zichtbare deel
- Licht groen = Helling schaduwstation (Niet zichtbaar)
- Donkergroen = Helling schaduwstation (Zichtbaar)
- Rood = Schaduwstation
En het einde van het schaduwstation kan natuurlijk ook nog op een kleine helling zitten. En heeft iemand nog wat tips voor het schaduwstation om vast te zetten want, ik ga voor het schaduwstation maar ongeveer een 30 cm brede plaat gebruiken.
Gr Wout
-
Voor een helling van 3% en om 15cm te laten zakken heb je wel iets meer nodig dan 286cm. Dan ga je eerder richting de 5 meter met een helling. Een mogelijk alternatief zou een klimspiraal kunnen zijn. Door een aantal omwentelingen kan je het hellingspercentage redelijk laag houden.
mvg,
Matthijs
-
oow wel dan heb ik toch iets fout gedaan met mij betekeningen :-[ Eehm ja dan moet ik even kijken
Hier wat foto's van de tafel tot nu toe
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4546.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4545.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4547_2.jpg)
Dan moet hier de klimspiraal komen. Zou ik dan deze hoek nog moeten versterken? Dit wordt ook de eerste keer werken met een klimspiraal
-
Naar mijn idee moet je een goede stevige ondergrond hebben waar de draadeindes in staan, die moeten natuurlijk ook aan de bovenkant goed vast gemaakt kunnen worden. dus enige stevigheid is wel gewenst lijkt me.
Johan.
-
Oké ik heb wat gekeken voor een klimspiraal en men baanplan verandert aanschouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_helling.jpg)
Nu nog even wat aanpassingen aan de tafel maken :P
Maar eerst even eten 8)
-
Oké de overige rails is besteld. Word rond maandag in behandeling genomen wegens weekeind en heb het eind volgende week zeker binnen ;D
-
Even wat foto's van de ruimte waar het gevaarte komt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4550_1.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4551.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4553.jpg)
De tafel komt gewoon in mijn kamer en ik moet er ook blijven slapen dus ik kan niet alle ruimte gebruiken. mijn kamer is op hoogte van de tafel 4,18m bij 3m ;) Nu nog maar wachten op de rails en het hout voor de tafel. De tafel bouwen kan nog even duren want ons pap is druk met werk en andere dingen maar ik hoop volgende week te beginnen aan de tafel.
Maar eerst Volkel In De Wolken!
Gr Wout
-
Oke Ik heb het even met ons pap er over gehad over de klimspiraal en even een klein test klimspiraaltje gemaakt en ging redelijk met het hout dat we hier hadden liggen:P maar het enige probleem waar we mee zitten is de linker afdaling. Deze gaat niet via een klimspiraal we hadden bedacht om deze het zelfde vast te zetten als een klimspiraal. dus met draadeinden, maar heeft iemand een idee hoe ik die draadeinden vast zet aan de boven kant want de baan loopt daar schuin en om die door de plaat heen te steken lijkt me ook niet zo mooi en los laten zitten lijkt me ook niet handig.
Gr Wout
-
hoi wouter,
gelijk onder de plaat een klein houten frame? het gaat alleen om het vasthouden van de draadeindes er komt weinig tot geen belasting op...
Johan
-
@ Johan
Dat zou kunnen ja ik vondt ook een foto van iemand die maken de draadeinden vast aan een balkje met behulp van een hoekje ongeveer deze: (http://www.stappenmotor.nl/Images/aluminium%20hoekprofiel/hoekstuk%2035x40x40%20.JPG)
ik zal eens kijken of ik de foto nog kan vinden
Gr Wout
-
Ik kon de foto niet vinden maar dit lijkt er een beetje op als idee:
(http://files.3rail.nl/tilly/218-schaduwstation-nivo3-6.jpg)
-
een rond plaatje, en daarop een holle buis van 1-2 cm hoog solderen, daarin doe je draadeinden.
ik heb helaas geen plaatje.
mathynk
-
maar je bedoelt dat je dat plaatje met dat holle buisje er op over de bovenste stuk van het draadeinden schuift en dan als het waren tussen de plaat klemt? Op zich ook een goed idee. Als je dan een holle buis met schroefdraad pakt en die er op schroeft en onder de plaat schuift met een stukje ruimte en als ie er onder zit weer uit schroeft tot dat ie klemt tegen de plaat zit ie denk ook wel stevig vast.
Ik snap denk wel wat je bedoelt
-
en je kan het plaatje altijd nog vast schroeven, ik zal nog even voor de zekerheid een paint tekening maken, voeg ik later toe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draadeind_houder.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draadeind_houder.png)
mathynk
-
Ja ik snap het ook makkelijk en goedkoop. Ons pap heeft ook een RVS (Roest Vrij Staal) bedrijf. dus dat kan zo gemaakt worden.
En nog een vraagje over de tafel. Ik ben bij mijn vorige project pas echt gaan nadenken over de techniek enz. zo kwam ik ook achter waar een schaduwstation enz. nou echt voor is, maar een ding heb ik nog niet duidelijk: Waarom maken veel mensen een tafel en tekenen ze de rails uit op een plaat en zagen ze die uit? Is dat voor reliëf of zo, en de overige ruimte waar geen hout licht stoppen ze daar later hout ofzo tussen?
Kijk dit bedoel ik:
(http://www.floodland.nl/aim/foto/lzij_foto_1_08.jpg)
Want zoals je op de foto ziet licht de plaat waar de rails op licht gewoon op het geraamte.
Gr.
Wout
-
klopt, die bouwtechniek zie ik wel vaker.
het lijkt mij persoonlijk erg onhandig, ik bouw gewoon op een dichte tafel. als je reliëf wilt aanbrengen, leg je er een plank boven op, of je gebruikt geluidsdempende folie als spoorbed, dit zijn mijn ideeën over het bouwen, maar wellicht kan er iemand die ervaring heeft met de techniek waar jij om vraagt goede informatie geven, en redenen waarom ze ervoor kiezen.
mij lijkt het in ieder geval onhandig, maar iedereen denkt daar anders over.
mathynk
-
Wout
Niet om het één of ander, maar als je een plaatje gebruikt van iemand anders, vraag dan even toestemming en vermeld de bron er dan even bij
In jou geval is dat Huib Maaskant.
Harm
-
anders stuur je huib een pb wout ;D dan kan hij je er alles over uitleggen.
en harm, foutje kan gebreuren.. misschien nieuw op het forum, ik zelf zou het ook vergeten, ik zit dan ook nog maar een half jaar op het forum, en het wordt wel vaker vergeten
-
@ nscargo
Ja ik ben pas een paar maanden echt actief op het forum, maar volgende keer zal ik er aan denken.
-
Waarom maken veel mensen een tafel en tekenen ze de rails uit op een plaat en zagen ze die uit? Is dat voor reliëf of zo, en de overige ruimte waar geen hout licht stoppen ze daar later hout ofzo tussen?
Kmoest ff zoeken Wout ik had het ergens gelezen ;D
En jawel hoor in de Encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.04_-_Onderbouwconstructies) natuurlijk! ;D
Johan.
-
Ja ik had geen tijd om het hele stuk te lezen en dat was precies het stuk waar ik naar vroeg :P Maar nu weet ik het wel ;D
-
ik heb het ook meteen doorgelezen, op zich wel een handige manier, maar ik vind een dichte plaat toch echt handiger. ::)
het is wat je zelf het fijnst vind, ik werk met kippengaas en gips, je kan ook met iets van piepschuim of iets dergelijks werken, lekker licht en dan een klein laagje piepschuim. ik heb ook wat met karton gelezen. het is wat je zelf wilt, en als je al bergen wilt, dat weet ik niet. maar in ieder geval heb je nu een ruime keuze in hoe je het gaat bouwen. (y)
-
Ja dat is zo, maar de beste manier om te kijken welke methode je het fijnst vindt is toch via te testen he ;) Maar ik moet even kijken want ik maak een schaduwstation en ik denk ook wel slootjes en verhogingen maar als je een open geraamte plaat gebeuren maakt dan moet je volgens mij de planken die het geraamte vormen ook in de hoogte verschillen zagen en dat is denk wel veel en precies werk :-\ Maar op zich lijkt me het ook wel mooi en makkelijk omdat ik toch veel reliëf wil maken op mijn plaat. En zo kan ik later niet op problemen stuiten met mijn schaduwstation. Ik denk dat ik het gewoon een keer ga proberen met zoon open bodem.
Gr.
Wout
-
Oké ik heb de laatste dagen weinig tijd gehad om aan men project te werken maar ik heb nu even de tijd om het forum door te kijken ;D Ik heb de afgelopen dagen veel gewerkt dus ook veel geld verdient :P ik ga nu even mijn rails bestelling afronden en de tafel wordt nog even uitgesteld tot ongeveer volgende week omdat ons pap niet veel tijd heeft.
Gr
Wout
-
Hallo allemaal,
Even een vraagje want de tafel komt er bijna en mijn rails is al onderweg, voor de seinen wil ik deze: (http://www.henckens-seinen.nl/henckensseinen/upload/thumbs/1472001plus.jpg)(http://www.henckens-seinen.nl/henckensseinen/upload/thumbs/132003web.JPG)
Bron: Henckens Seinen
Ik wil denk ik gewoon drukschakelaars nemen maar weet iemand of er drukschakelaars zijn dat als je de een in drukt de ander omhoog springt?
-
je hebt schakelkastjes van marklin, die zijn volgens mij al uit de productie, maar daar heb je dat wel bij.
hier een link: http://www.hebbes.be/Varia/HebbesAssets/Varia/AdsImages/64/20/49/9/gal1.jpg
mathynk
-
Ja zoo iets wil ik wel hebben ja alleen dan met drie schakelaars onder elkaar ofzo ;)
-
waarom drie onder elkaar, je hebt alleen groen en rood nodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinschema.png)
-
Misschien omdat de meeste Nederlandse seinen drie kleuren hebben :-\
Gr.
Eric
-
ik heb net een plaatje bijgevoegd
-
Ja maar als er nou een trein van de andere kant komt dan klopt het niet want dan gaat de ene op rood en het volgende sein dat de trein dan tegemoet komt staat op oranje
-
je draait toch ook niet je seinen om... ???
of begrijp ik het verkeerd. je kan best op een rails in twee kanten rijden, maar je seinen draaien toch echt niet mee.
-
Op het plaatje gaat het niet werken: links stuur je groen of rood aan. Als je rechts op rood drukt heb je links rood of groen aan (er branden dan 2 lampen, oranje en ...)
Gr, Marc
-
@ MathynK
Dat is niet wat ik bedoelde :P Marc legt het ook uit misschien snap je het nu wel?
Mvg,
Wout
-
Oowja ffe nog iets heb nog even een kleine nieuwe aanwinst ;D heb voor mijn verjaardag van mijn zus en mijn broer nog een elektrische wissel aandrijving gekregen en dan kan ik daar even mee oefenen ;D
-
als je 1e groen hebt, dan moet tweede ook groen, als 2e rood is, is 1e groen en oranje, oranje betekend langzaam rijden. maar idd alleen als je allebei de seinen op rood hebt staan staat de 1e op rood en oranje, dan zal je toch een sckakelkastje met drie knoppen moeten hebben, maar ik zou echt niet weten of die bestaan.
-
ja anders koop ik twee schakelaars schakelaar 1 voor rood en stroom door te geven naar de andere schakelaar en schakelaar twee wordt aangesloten op groen en oranje ;) En nog iets bij een van mijn wissels is de rails omhoog gekomen dit is maar een millimeter ofzo maar hoe kan ik dit verhelpen?? ik zal nog kijken of ik ffe een fotootje kan maken
Gr,
Wout
-
wat voor rails gebruik je??
het enige wat ik nu kan bedenken is een tipje olba industrielijm, en als je dat niet hebt een tipje secondelijm.
even goed aandrukken en het zit weer vast.
ik vind olba industrielijm toch wel het fijnst, en het sterkst, maar als alternatief kan je echt wel secondelijm nemen.
mathynk
-
over de opbouw van je baan, hier is nog een filmpje over de bouw van de baan van m van deugd.
http://www.youtube.com/watch?v=SpsBFq3aYuk
hij gebruikt ook een open tafel, maar wel op een slimme manier
-
Hoi Wout.
Heb je wel een beetje speling gehouden tussen je wissel en de aansluitende sporen op je wissel.
Warmte kan hiermede rare dingen doen, meestal aan de zijde die zich opheft drukt een rail te hard, indien mogelijk hier een beetje speling geven kan het probleem oplossen zonder lijmen.
Bekijk het eens rustig.
Anders wel goed aan de bouw (y)
Groetjes.
Matheus.
-
@ Matheus
Oké ik zal eens gaan kijken Matheus dat zou op zich best kunnen ja :P
En mijn rails komt vandaag tussen 12u en 6u binnen ;D
@ mathynk
Ja ik had al wat filmpjes van m van deugd gezien ja. Ons pap heeft heel weinig tijd dus de bouw van de tafel moet steeds worden uitgesteld >:( Maar pap heeft al wel mee gekeken wat we nodig hebben hoeveel enz. dus misschien kan ie binnenkort mee het hout gaan halen ;)
Gr. Wout
-
Toch nog even terug op de tafel, de rails is binnen enz. maar de tafel moet nu toch echt gaan beginnen omdat het maar een rommeltje op men kamer is enz. Maar ons pap vindt het toch wel dat er veel houd nodig is en hij weet niet zeker of dat wel nodig is. En ik vindt ook steeds plaatjes van mensen die een open bodem hebben en ook plaatjes van mensen die een plaat gewoon gebruiken, en ook een Nederlands thema doen. En een tafel met een plaat lijkt mij gemakkelijker te maken. Kan iemand mij zeggen wat dan voor mij beter is want ik doe wel wat slootjes enz. maar die kan ik later toch ook gewoon uitfrezen enz.?
Gr,
Wout
-
Wat ik ook nog zie is dat ze in veel module bakken roofmate materiaal in leggen in plaats van hout. Zo kun je wel makkelijk slootjes enz. maken
-
Ik heb zelf een iets meer dan 1cm dikke plaat mdf met poten eronder. ik heb nu geen slootjes, maar als je dat wilt kan je het makkelijk uitfrezen. Het lijkt mij persoonlijk erg onhandig om een open bodem te hebben, je begint eerst met het spoor, maar wat dan, dat is glooiend, en dan moet je de andere platen voor een stad helemaal hetzelfde gaan zagen, ik vind het veel handiger om heuvels te maken met hout, en of piepschuim, piepschuim is in elke bouwmarkt te koop als isolatieplaten, dus dat is het probleem niet.
Het is echt wat je zelf wilt, maar slootjes uitvrezen kan in ieder geval makkelijk.
Ik weet eigenlijk niet wat roofmate is :-[
Iemand kan wel zeggen wat het beste is, maar iedereen is anders, het gaat erom wat jij het makkelijkst vind werken, ga je veel heuvels maken is misschien een open bodem het handigst, maar je moet het echt zelf weten, je kan ook gewoon dijken op een platte plaat maken. Voor bergen lijkt het me het handigst om een open tafel te nemen, maar die ga je zeker niet maken met een Nederlandse baan. Ik weet het, het is moeilijk, maar ik kan je er helaas niet mee verder helpen, dat zal iemand anders moeten doen met meer ervaring.
MathynK
-
Tja... De onderbouw-constructie... altijd een discussiepunt. Zelf heb ik een semi open constructie omdat het ligt blijft, zie ook mijn bouwdraadje daarvoor. MDF zou niet mijn eerste keuze zijn vanwege vocht, relatief zwaar. Door een soort modulebakken te maken kan je later eventueel de boel weer uitelkaar halen zonder dan de boel helemaal afgebroken moet worden. Daarnaast zijn ze relatief licht en je kan achteraf overal gewoon bij.
@martijnK: Google is je beste vrind... en Roofmate is een isolatieplaat. Daar kan je redelijk gemakkelijk in snijden c.q. zagen. Het is licht en toch stevig.
Groeten Ronald.
-
Ja want ik zag nu ook een foto en daar hadden ze ook een module bak maar daar hadden ze ook een schaduwstation met klimspiraal en ik dacht eerst dat dat niet makkelijk zou zijn. Maar mij lijkt Roofmate ook wel handig blijft het toch licht en makkelijk te verplaatsen, als dat een keer nodig is. En module bakken scheelt wel heel veel hout :o Maar als ik roofmate ga gebruiken moet ik denk ik de wegen nog gewoon op een dun plaatje hout doen of niet? En als ik er iets met gips op de plaat wil doen moet ik er dan ook eerst iets van hout opleggen ofzo? Heeft iemand hier ervaring mee?
Gr,
Wout
-
anders neem je multiplex, dat is lichter dan MDF, en erg sterk, je hebt het in verschillende diktes.
Ik kan hier dus uit opmaken dat je een platte dichte bodem gaat maken?
MathynK
-
Ja toch wel ja, voor multiplex heb ik al gekeken ja en dan zou wel kunnen ja maar dat vindt ik zelf erg duur ook al betaald ons pap mijn tafel dan. En ons pap denkt ook dat polystyreen hardschuim (Roofmate) te zacht is. Heeft iemand hier ervaring mee? Ook al zie ik bij veel organisaties dat ze polystyreen hardschuim gebruiken in de module baken
Gr, Wout
-
Volgens mij gebruiken ze dat wel in modulebakken, maar zijn de bakken toch wel van hout gemaakt. Mdf is wel zwaar en kan last hebben van vocht, al geldt dat voor bijna alle houtsoorten wel. Maar je kunt mdf wel zodanig voorbewerken dat vocht geen kwaad kan.
Mvg,
Martin
-
Ja de randen worden van hout gemaakt ik ga daarvoor denk ik vuren hout gebruiken maar het blad wordt dan van roofmate materiaal gemaakt. ik had net een plaatje zal eens kijken of ik die nog kan vinden
Gr,
Wout
-
ik heb nu een jaar lang een mdf plaat, ik heb nog nergens last van.
wat zou er kunnen gebeuren?? kromtrekken.......
-
http://www.mstk.nl/hoofdpag.htm
Hier leggen ze uit hoe hun de module bakken maken
Site is van: Modelspoorteam kortekaas.
gr,
Wout
-
ik heb nu een jaar lang een mdf plaat, ik heb nog nergens last van.
wat zou er kunnen gebeuren?? kromtrekken.......
Nee ik heb het over de roofmate materiaal niet over MDF of Multiplex dat is sterk zat ja
-
Nee ik heb het over de roofmate materiaal niet over MDF of Multiplex dat is sterk zat ja
Klopt, maar er wordt hier gezegd dat mdf last van vocht kan hebben, ik weet het hoort niet in het draadje, maar dat zou ik wel even snel willen weten wat het voor kwaad kan, dan kan ik er rekening mee houden...
-
@martijnK: Discussies over MDF of Multiplex zijn al heel vaak gevoerd :) zie daarvoor de volgende links:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2090.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,895.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9871.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5103.0.html
@Wout: Kijk ook even op de site van Huub Maaskant: http://www.floodland.nl/aim/info_polders_piepschuim_1.htm
Groeten Ronald.
-
De site van Huub Maaskant heb ik al vaak zat beken ik vindt het heel mooi wat hij doet en hij legt het ook goed uit. Morgen ga ik het eens uitgebreid met ons pap het er over hebben wat we gaan gebruiken en een datum prikken wanneer die tijd heeft om hout te halen, want een module bak maken is een stuk makkelijker in voorbereidingen. Maar ik denk dat we gewoon Roofmate gaan gebruiken omdat het makkelijk te gebruiken is en te bewerken en het is veel goedkoper dan multiplex.
gr,
Wout
-
Ik had nog even op internet gekeken en daar vond ik dan veel mensen de module bakken 15 cm hoog maken. En ik had bedacht om mijn schaduwstation 15 cm lager te leggen als mijn plaat, dus dat gaat niet lukken dan ik kan ook wel 10 cm de hoogte maken van de module bakken maar dan is er nog te weinig ruimte. dus ik zat te denken om dan iets van 35cm onder de boven plaat te gaan liggen met mijn schaduwstation. Dan blijft er 20cm over aan ruimte. Zou dit handig zijn of raad iemand mij aan om het nog lager te leggen dan 35cm?
Gr,
Wout
-
je moet er altijd bij kunnen voor als er een trein niet reageert, of als er iets aan de hand is, er kan altijd wat ontsporen.
dus hou er rekening mee, en je moet ook kunnen bedraden ;)
-
Hoi!
Ik zou zeggen: Kijk eens in de Encyclopedie :) E04.07 Schaduwstations: Ruimte tussen de niveaus (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.07_-_Schaduwstations#Ruimte_tussen_de_niveaus)
Daar staat het een en ander vermeld over hoeveel ruimte je tussen de verschillende niveaus kan aanhouden.
Groeten Ronald.
-
Ja daarom maar ik had even gekeken en als je een klimspiraal doet met alleen maar bochten in mijn geval 24130 dan stijgt de de trein met een helling van 3% maar 6,78cm ong. maar wil ik 8cm hebben en dan moeten er ook nog wat rechten tussen in mijn geval 24172 en 24188
Hier kun je ffe zien wat ik bedoel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klimspiraal_11.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klimspiraal_12.jpg)
En om de trein 35 cm lager te krijgen heb ik ong. 4 van die groten spiralen nodig. En dan twee keer ook want aan de andere kant moet er dan ook een klimspiraal komen.
gr,
Wout
-
@ Ronald Koerts
Ja daar heb ik net ook al even naar gekeken ja.
Gr,
Wout
-
Even terug op de Klimspiraal. Ik moet nu Twee klimspiralen maken, een aan de linker uiteinden en een aan het rechter uiteinden. Zou het slimmer zijn als ik de rechter klimspiraal samen voeg met de linker dat we dan een klimspiraal hebben met een dubbel spoor en dan ik op een of andere manier de trein die normaal linksonder de tafel ging met een klimspiraal nu terug laat gaan onder de plaat zodat ie niet zichtbaar is. zodat het nog wel een realistische baan blijft. en dan naar de grote klimspiraal gaat.
Gr,
Wout
-
daardoor bespaar je wel een stuk ruimte wat je voor opstelsporen kan gebruiken, ik zit er zelf ook over na te denken om er twee samen te voegen, het is mogelijk, en best makkelijk;D
als ik jou was zou ik het doen (y)
-
Kijk maar eens in mijn draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg406569.html#msg406569) hoe ik het heb opgelost... Je kan helemaal achterlangs (bovenste niveau) een spoor maken naar de andere kant van je station. De andere zijde van het station zit direct bij de klimspiraal. Deze kan je dan gelijk tijdig laten samenkomen bij de klimspiraal en naar beneden laten gaan. Beneden op het schaduwstation kan je een aantal mooie lange opstelsporen maken en de treinen terug laten komen... Dan heb je eigenlijk een ovaal over meerdere verdiepingen.
Groeten Ronald.
-
Ja een spoor dijk of iets dergelijks is mooi maar ik wil het ongeveer zo maken als hoe het in Uden ook was.
-
Na ik denk dat ik gewoon 2 klimspiralen doe want nu moet ik heel mijn baanplan anders maken en nog super veel rails bij kopen veel meer als dat ik moet doen als dat ik 2 klimspiralen maak.
Gr,
Wout
-
Niet als spoordijk maar gewoon verdekt achter huizen, bomen, achtergrond, enzovoort...
-
Ja ik had al wel eens gedacht om hem achter de achtergrond te laten lopen maar er zitten twee ramen waar de plaat voor loopt dus dan komen er toch zichtbare plekken. maar het kost me ook gewoon veel meer omdat er veel meer rails nodig is. nu hoef ik alleen maar wat bochten bij te kopen (24130) en nog een paar rechten (24172 en 24188).
gr,
Wout
-
Dat is een keuze... die je zelf moet maken :)
Groeten Ronald.
-
Ja dat is zo ja. Ik heb mijn baanplan af met 2 klimspiralen en nu ben ik ook veel goedkoper uit als met 1 klimspiraal.
Hier ffe een fotootje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_uden_af_1.jpg)
Ik gebruik een helling van 3.1% en de daling/stijging is dan 9cm per ronde, en ik heb drie ringen dan komt de plaat 27cm onder de plaat terecht. Dan neem ik planken van 10cm hoog en dan blijft er 17 cm over aan ruimte tussen de planken en het schaduwstation. Ook licht alle rails minimaal 5,5cm ong. van de muur af. Ik heb het Station Uden Iets verder tegen de muur gezet omdat er nu meer ruimte voor het station is, er is achter nog genoeg ruimte losplaats die er oorspronkelijk ook was. Ik zit nog te kijken om de module bakken in plaats van 80cm 61cm te maken omdat we dan 4 module baken uit een plaat kunnen halen. Ik wil nog wel dat er genoeg ruimte overblijft voor een perron het station en nog een weg of iets dergelijks. Dus ik ga morgen even van was afval hout even kijken of ik een module bak plaat kan uitzagen van 122cm x 61cm en dan even kijken of daar wel genoeg ruimte op is. Dit is ook fijn zoon iets dunnere plaat omdat ik een groot plan heb en de tafel staat nog altijd gewoon in mijn slaapkamer dus is wel handig om nog wat ruimte te houden. 8)
gr,
Wout
-
Ik ben geslaagd ;D dus geen school meer geen herkansingen of iets dergelijks, dus ik kan nu volop beginnen met mijn project! ;D
-
Gefeliciteerd man! (y) (y)
Ben heel erg benieuwd naar de bouw van je baan.. ;D
-
Dankje,
Ja ik baal wel want ons pap is zoo druk nu weer een nieuwe opdracht met zijn bedrijf dus heel weinig tijd dus de tafel maken kan wel even duren >:( Maar het ontwerp licht er en de rest ik moet nog even wat rails bij kopen maar dat gaat wel lukken maar zelf het ik het ook druk als ik vrij ben is dat vaak overdag en als pap vrij is is dat avond's dus dat is nog moeilijk maar ik ga een datum afspreken en dat moet ;D
Gr,
Wout
-
GEFELICITEERD (y)
en veel succes met de bouw ;D
ps: mooi en goed baanplan :D
mathynk
-
Gefeliciteerd Man !!!
-
Dankje ;D
-
Gefeliciteerd en bouw ze deze zomer, hopelijk wordt het voor jou goed bouwweer ;D ;D
-
Liever niet ;D geef mij maar vliegweer ( ofterwijl Zon (y))
-
Maar in de zon kan ik ook wel bouwen hoor ;D
-
Wordt het dus toch een modulebaan :o dan kan die mee naar buiten ;D
-
Ja dat zij ik al tegen ons pap ja, als het nou een lekker weertje is dan kan ik hem lekker in de tuin zetten :P Maar dat is denk ook makkelijk als ik hem ffe moet verzetten ofzo
Gr,
Wout
-
Op het Forum.3rail.nl zag ik dat iemand met een project zijn marklin c rails door zaagde voor een keer voor een verhuizing. Voor zoon module bak lijkt me dat ook wel handig voor als ik die een keer zou willen verplaatsen. Maar weet iemand hoe ik de stroom kring dan goed kan laten lopen dat de stroomkring niet wordt onderbroken? Of lijkt jullie dit geen slim idee?
Zie hier het onderwerp:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17763.0
Gr,
Wout
-
Als je op iedere modulebak een aansluiting maakt voor de baanspanning dan kan
je zonder problemen de rails op de scheiding doorzagen.
Het is natuurlijk zoizo wel aan te raden meerdere aansluitingen te maken voor
de baanspanning, dit is een betrouwbare manier van spanningsvoorziening en niet
storingsgevoelig, waar raillassen dat wel zijn als ze niet helemaal lekker inelkaar zitten door
te veel speling, vuiligheid etc etc.
Succes,
Gr.
Robbert Jan.
-
Hallo,
Even nog een vraagje aan iemand die ervaring heeft met het maken van modulebakken, laat jij jullie de plaat 5mm over de rand steken of laten jullie de plaat gelijk lopen met de rand van de modulebakken? op internet zie ik steeds dat ze gelijk lopen maar ons pap denkt dat het mooier is om ze een stukje te laten oversteken.
Gr,
Wout
-
En hoe ga je de bakken aansluiten als de rand 5 mm oversteekt dat betekend dat je tusen de bakken 1 cm hebt en de bakken dus niet kan fixeren zodat ze tenopzichte van elkaar (kunnen) gaan verschuiven. ??? ???
-
Alles gelijk laten lopen met de randen is natuurlijk zoals het bedoeld is, anders
krijg je de module's nooit strak tegen elkaar.
Alles netjes vlak afwerken op de kopse kanten waarde 2 module's elkaar
raken en dan moet het goed komen.
Gr.
Robbert Jan.
-
@ Overlord
Ja dat dacht ik ook ja maar ons pap denkt het weer beter te weten :P
@ RobbertJan
Daar was ik ook achter gekomen met het zoeken op internet, maar ja pap is moeilijk te overtuigen. En ook omdat ie zelf wel eens tafels heeft gemaakt
Maar we doen het nu gewoon op mijn manier dus geen over stekende randen! Bedankt jongens! nu kan ik hem wel overtuigen ;D
Gr,
Wout
-
Even nog een vraagje over het hout, wat gebruiken jullie voor hout voor de module bakken? Zelf had ik gekeken voor vurenhout van 1220x22x750 mm maar ik zit met de 22mm dik.
Gr,
Wout
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebak_1.jpg)
Zo ziet een van de module bakken er nu uit maar de lengte van 0,556m lijkt mij moeilijk op precies te zagen.
Gr,
Wout
-
Even nog een vraagje over het hout, wat gebruiken jullie voor hout voor de module bakken? Zelf had ik gekeken voor vurenhout van 1220x22x750 mm maar ik zit met de 22mm dik.
Gr,
Wout
Kan even iemand de vraag beantwoorden?
gr,
Wout
-
Hoi Wout,
Zie mijn bouwdraadje (via het wereldbolletje onder mijn naam) over het hout dat ik gebruik. Dan zie je dat ik maar 9mm gebruik. Ik heb een (complete) plaat van 2440x1220x9mm laten verzagen in stroken van 60mm breed en 1220mm lang. Daaruit is mijn onderstel opgebouwd. Dat is een lichte constructie. 22mm dikte balken gebruiken is een beetje civieltechnisch denken ;) daar is op zich ook niets mis mee als je heel sterk bent :)
Waarom zo'n gekke maat van 56.6 cm? Kan je niet naar 61 cm (de maat halve plaat is dat) Veel makkelijker rekenen :)
Groeten Ronald.
-
Die gekke maat is omdat de module totaal 60 cm breed is.
Twee keer de houtdikte van 22 mm eraf is dus: 600-2x22=566 mm/56.6 cm
Erich
-
Yep... dat had ik ook al begrepen... maar Wout zegt ook dat de maat moeilijk te zagen is... en hij nog niet zeker is van de afmetingen van zijn hout. Maar de enige die de vraag kan beantwoorden is Wout. Hij moet een keuze maken hoe hij het wil.
Groeten Ronald.
-
Toch bedankt jongens maar ik pak gewoon vuren hout van 22mm dik daar kan ik ook nog makkelijk schroeven enz. in doen. En ik denk dat de tafel gaat komen ;D Ik moest al uitrekenen wat ik nodig had aan hout schroeven enz. dan geeft ons pap dat aan een timmerman, en dan hopen we top kwaliteit hout te krijgen:P als ze maar allemaal recht zijn en niet zo krom al wat.
Gr,
Wout
-
Of je krom hout krijgt of niet ben je zelf bij :) Tip: Laat meteen het hout op maat zagen... dat scheelt weer een boel werk. Dan is het niet meer dan een bouwpakket van de bekende blauwe doos..... Succes met bouwen!
Groeten Ronald.
-
Ja dat waren we sowieso al van plan hout op maat laten zagen en dat is bij de timmerman ook goedkoper als bij de praxis of iets anders ;)
Dan hoop ik snel wat fototjes van de bouw hier neer te kunnen zetten ;D
Gr,
Wout
-
Ik heb om een prijsopgave bij de timmerman gevraagd. Deze heb ik binnen en de tafel kost rond de €350,- kosten. Dit is de hele tafel dus de 1ste verdieping + schaduwstation. Ik ga vanavond nog even langs om te kijken wat ik krijg en misschien nog een paar kleine aanpassingen doen. Als ik het houd heb laat ik het even weten en van de bouw van de tafel maak ik nog wel wat fotootjes. En dan kan de bouw beginnen! ;D
Gr,
Wout
-
Is dat alleen het hout? Of wordt het ook in elkaar gezet? ;) en natuurlijk wat voor een hout is het?
Groeten Ronald.
-
We zetten het zelf hier in elkaar, daar wordt het wel op maat gezaagd dat wel.
30,00 stuks Stalen hoek 40x40x40 mm
19,80 m Vuren 44x44 mm (op maat afgekort) Is geschaafd
49,00 m Vuren 18x70 mm (op maat afgekort) Is geschaafd zou niet geschaafd de afmetingen 22x70 mm hebben
7,63 m Berken multiplex 9 mm (op maat gezaagd) Raden ze aan bij de timmerman om voor modelspoor te gebruiken
Gr,
Wout
-
Kom net van de timmerman terug en hij had een betere manier voor mij om de modulebakken in verstek te maken en dan met speciale lijm in elkaar te zetten dus geen schoeven hoekjes of weet ik veel wat. Dit is sowiesow ook veel goedkooper en heb ook een nieuwe sponsor. Ik hoef zelf maar voor 6 platen te betalen dat zijn alleen de bovenplaten en de planken die immers ook uit platen worden gezaagd krijg ik gratis van hem. ;D
Gr,
Wout
-
kijk dat gaat lekker zo, dat scheelt toch weer (y)
gr, mathyn
-
Dat is geen slechte deal Wout... een betere maar toch goedkopere constructie! Hij zet ze ook nog in elkaar voor je? Dan heb helemaal in orde ;)
Groeten Ronald.
-
Na ik mag de platen mee zagen em hij doet er een voor en dan mag ik de rest doen. Maar ja het is niet zo moeilijk, hij zij de planken lijmen en goed tegen elkaar aan zetten dan tape er om heen en dan ben je al klaar dan alleen nog maar laten drogen. ;) Dus ik ben ook zo klaar ;D
Gr,
wout
-
Ik zou toch zeer aanbevelen geen gewoon vurenhout te gebruiken voor dingen die langer dan een cm of 10 zijn.
Gebruik vooral zoveel mogelijk multiplex, omdat dit veel minder 'werkt', bij voorkeur Okoumé omdat het minder splintert dan het veel gebruikte Meranti.
Niks zo frustrend als een stuk vaste baan of module waar je veel tijd in hebt gestopt die kromtrekt!
Zeker bij schaal N of Z maar ook al bij H0 betekent een paar mm dat je treinen gaan hobbelen of zelfs ontsporen!
Voor zaken als hoeklatjes en andere zaken die niet in de lengte kunne werken is vuren natuurlijk prima!
-
Na ik ga gewoon Berken multiplex gebruiken, dat is immers ook al besteld.
Vrijdag wordt het geleverd en zaterdag kan ik daar komen zagen en in elkaar zetten!
Gr,
Wout
-
Berken, geen ervaring mee, maar vast ook prima (ik zie 'Pappelholz' gebruikt bij www.meine-n-welt.de bijvoorbeeld).
Veel succes en vooral plezier met je houtwerk!
-
Pappelholz = Populier = Peppel is een licht houtsoort. Iets lichter dan Berken. Berken is ook heel goed te gebruiken voor je baan, niets mis mee. Ik gebruik populieren multiplex bij mijn baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html).
Wout, succes zaterdag met zagen en in elkaar zetten!
Groeten Ronald.
-
Ah, ik dacht dat Berken en Pappel hetzelfde was. Had ik moeten weten als zuiderling uit de klompenstreek... :-[
-
Kijk zo leer je nog eens wat :P
-
dat heb je goed voor mekaar (y)
-
Zeker ja hoef ik alleen maar zijn logo onder mijn tafel te hangen:P
-
;D
-
Vandaag een module bak gemaakt! Alles is gezaagt maar moet nu gaan werken. Ik heb nog geen foto's want was camera vergeten maar ik moet er nog negen maken, dus er komen nog zeker foto's. Ik kan wel zeggen dat in verstek maken ziet er erg netjes uit. Alleen dan nog schilderen en het lijkt net een stuk hout! ;D
Gr,
Wout
-
Nog meer bouwtekeningen gekrechten ;D ;D Van De Tenderloc! Dit zijn tekeningen van het spoor en de goederenloods en het stations gebouw. Deze hebben ze zelf van de orginele tekening overgetekend in 1:87. Dus kan ik gewoon de maten zo opmeten! De tekeningen mag ik helaas niet zonder toestemming vrijgeven. Maar als de tafel er is, die ik zaterdag ga afmaken als het bij de timmerman kan, dan kan ik daarna meteen aan het station beginnen. Dus hoef zelf geen tekening meer te maken! Scheelt wel veel tijd.
Gr,
Wout
-
Nog meer bouwtekeningen gekrechten ;D ;D
Gewat :-X
Gr.
Eric
-
Haha:p gekregen ;D
-
Vandaag de andere modulebakken in elkaar gelijmd! En nu wel foto's gemaakt ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0080.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0079.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0078.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0077.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0076.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0075.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0074.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0073.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0072.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0071.jpg)
Volgende week ga ik nog even de bakken schuren waar de tape nog om heen zit en dan zien ze er allemaal uit als de modulebak zonder tape! 8) Als de moudelbakken af zijn dan nog even de zijkanten schilderen en dan kan ik alweer gaan beginnen aan het landschap!
Gr,
Wout
-
Dat ziet er super uit! (y)
-
Fraaie stukken hout!
Ik ben jaloers.
Groet,
Martijn
-
Haha dankje ;D Ja het mooiste vindt ik nog het zijn twee verschillende hout soorten maar je ziet boven op het blad geen naad of iets ;)
Gr,
Wout
-
Hallo jongens,
Gister nog even geschuurd, ik hoef er nu nog maar twee te schuren en dan is alles klaar dan nog poortjes er onder en dan kan het naar huis worden gebracht. Ik heb geen nieuwe foto's gemaakt. Ik maar wel nog een fotootje als alles af is. Mijn baanplan heb ik aangepast naar hoe het er uit zag toen het allemaal net gebouwd was. Het baanplan staat op de andere computer en daar is het internet uit gevallen >:( dus ik kan die niet naar hier versturen, en overzetten op een usb het ik nu geen tijd meer voor. Dus ik denk dat jullie het nieuwe baanplan morgen krijgen te zien. Heb ook al een offerte gemaakt wat ik nog moet bij kopen. Zit 3 euro onder de 1000 euro! En dan heb ik alleen nog maar alle rails, seinen, wissel aandrijvingen en schakelaars. Dus het station dat ik nog moet bouwen gras bomen enz. is er nog niet bij opgeteld. Ben ook nog aan het kijken voor een nieuwe mountainbike dus ik kan het niet allemaal in 1 keer kopen:P Maar ik hoop morgen de tafel nog af te maken.
Gr,
Wout
-
Hoi Wout,
Gelukkig is de treinen hobby nu een hobby die rustig aan uitgebouwd kan worden (y)
-
Hier is de wijziging van het baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oude_station_uden_1.jpg)
Hele baanplan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oude_station_uden_2.jpg)
Station Uden (Is niet op schaal dan moest het station 7,65cm lang worden)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Oude_station_uden_3.jpg)
Klimspiraal links + schaduwstation + klimspiraal rechts.
gr,
Wout
-
Hoi Wout,
Gelukkig is de treinen hobby nu een hobby die rustig aan uitgebouwd kan worden (y)
Ja erg rustig er zijn nog een paar kosten bij gekomen was vergeten dat ik nog zoon acht wissels moet bij kopen + wisselaandrijving dus het zit nu ergens bij de 1100 euro al en dan is er nog niet eens iets van het landschap alleen rails en seinen dan ;) Dus ik denk dat dit project wel wat langer duurt als de projectjes van vroeger :P
Gr,
Wout
-
Hoi Wout,
Zo is het maar net, als je maar geniet!
Leuk banenplan trouwens ben benieuwd hoe dat gaat rijden (y)
-
Ja erg rustig er zijn nog een paar kosten bij gekomen was vergeten dat ik nog zoon acht wissels moet bij kopen + wisselaandrijving dus het zit nu ergens bij de 1100 euro al en dan is er nog niet eens iets van het landschap alleen rails en seinen dan ;) Dus ik denk dat dit project wel wat langer duurt als de projectjes van vroeger :P
Gr,
Wout
dan heb je nog iets om naar uit te kijken, anders gaat het allemaal zo makkelijk en is het zo voorbij.
leuk baanplan!
ziet er goed uit, een vraagje... hoelang worden je perrons???
gr,
mathyn
-
Station Uden had maar 2 perron's eigenlijk zou deze op schaal maar 1,07 meter lang zijn. Dat vindt ik toch een beetje klein dus ik doe ze iets langer 1,50 meter om precies te zijn zo kan ik iets langere treinen er op laten stoppen hier een ontwerpje met het station en al wat wegen. En ik heb het station ook omgedraaid dat het stations huis aan der voorkant staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geheleplan_met_huisjes.jpg)
Owja vergeten bij te zetten:
Legenda:
Rood = Stations gebouw
Groen = Goederenloods
Blauw = Perron's
Geel = Los en laad plaatsen
Gr,
Wout
-
zou je nou wel het station aan de voorkant doen... dan mis je een stuk van je perrons, en dat is leuk om naar te kijken, het hangt ook van de lengte af, en vlgns mij is je station niet zo lang.
dan maakt het minder uit.
maar mooi baanplan, en inderdaad is 1m07 wel wat kort, 1m50 is dat mooier.
gr,
mathyn
-
Ik zag net nog een fotootje dat eigenlijk nog iets anders aangeeft dan een perron dat 1,07 meter zou zijn maar even groot als het station gebouw!
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=uden&num=7 (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=uden&num=7)
Dat is wel een heel klein perronnetje! :o(Foto laad ie niet dus ffe de link dan maar)
Owja en weet iemand misschien Nederlandse treinen Tijdperk I,II en III die op marklin C rails rijden? Ik krijg ze niet gevonden.
Alvast bedankt.
Gr,
Wout
-
Weet iemand misschien Nederlandse treinen Tijdperk I,II en III die op marklin C rails rijden? Ik krijg ze niet gevonden.
Alvast bedankt. Iemand?
Gr,
Wout
-
Ik denk de nieuwe marklin br 74 van de ns. De blauwe engel misschien?
-
Ik zag net nog een fotootje dat eigenlijk nog iets anders aangeeft dan een perron dat 1,07 meter zou zijn maar even groot als het station gebouw!
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=uden&num=7 (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=uden&num=7)
Dat is wel een heel klein perronnetje! :o(Foto laad ie niet dus ffe de link dan maar)
Ik denk dat het hier niet meer in dienst is als station maar als kantoorgebouw, dat ze een deel van het perron intact hebben gelaten is misschien om toch een trein te laten stoppen bij speciale gelegenheden???
En het station omdraaien maakt je baan nog leuker (y), daardoor is de trein niet de hele tijd zichtbaar. Ik blijf de bouw volgen :)
mvg,
Matthijs
-
Vroeger was het perron inderdaad veel langer. Na het opheffen van de reizigersdienst werd vaak het perron geheel opgebroken met uitzondering van het deel bij het stationsgebouw. Dat was op vele plaatsen in het land zo. Je kunt je perron dus met eeen gerust hart lang genoeg maken voor een trein zoals deze ofwel in de NBDS-tijd, ofwel in de NS-tijd (dertiger jaren, alleen boemeltjes) was.
-
Ik had even gekeken:
PLAN U
DE-1 (Blauwe engel)
NS loc-serie 1000
NS loc-serie 1100
NS loc-serie 1200
NS loc-serie 500
NS loc-serie 600
NS loc-serie 700
NS loc-serie 2200
NS loc-serie 450
NS loc-serie 2400
Zijn er een paar van deze loc's te koop die op märklin c rails rijden? En zijn er een paar van deze loc's ook die op twee rail rijden?
Märklin 36744 NS
Gr,
Wout
-
Wout,
Uit mijn hoofd zijn 7 van deze 10 series ooit in H0~ en H0= uitgebracht door diverse grote merken. Kijk maar eens rond op een beurs of een goed gesorteerde modelspoorwinkel.
Ik mis nog de serie 1100 in het lijstje.
Groet,
Basilicum
P.S. Waarom stel je deze vraag in twee draadjes?
-
@Wout: Even een kort vraagje... waarom stel je dezelfde vraag (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28660.msg443463.html#msg443463) in twee draadjes? Dat is niet echt handig... Nu krijg je in de verschillende draadjes verschillende antwoorden... dat maakt het er voor ons ook niet makkelijker op...
Groeten Ronald.
-
Dat heb ik gedaan omdat ik op dit draadje er naar gevraagd had maar eigenlijk gaf niemand echt een antwoord. Maar ik heb nu al het antwoord dus dan hoef ik niet meer naar de andere antwoorden te kijken als ze zeggen dat die er niet zijn.
Gr,
Wout
-
Hallo Wout,
Probeer een beetje geduld op te bouwen... Je stelt de vraag vandaag om 13.30uur... Het eerste antwoord komt al om 13.53uur.. dat is 23 minuten na plaatsing... Bij het andere draadje komt het eerste antwoord na 40 minuten....
Heelveel mensen werken gewoon door de week. Dus het kan best wel tot de avond zijn dat je een bevredigend antwoord krijgt. Haastige spoed is zelden goed.... Geduld is een schone zaak... met alles.
Het kan dus gewoon zijn dat er minder mensen op het forum zijn die een goed antwoord op je vraag hebben. Dan moet je even wachten op een juist antwoord. Door dan je vraag in meerdere draadjes te droppen is niet de oplossing, dan raakt iedereen (en waarschijnlijk jezelf ook) hier op het forum het overzicht kwijt.
Groeten Ronald.
-
Ik had gister ook al gevraagt of iemand treinen wist die er toen reden die op een marklin c baan kunnen rijden. Daar reageerde eerst niemand op dus vroeg ik het nog een keer toen twee reacties dus ik dacht dan stel ik de vraag anders.
Gr,
Wout
-
Hoi Wout.
Geen paniek. ;D
Overzicht dat sluit mooi aan bij een opdracht.
Een leuke tip van mij voor jou.
Daarom zet ik hem hier neer ;)
Je kunt die treinspullen op een ruilbeurs ook gemakkelijk verkopen.
Voor dat geld ga je dan N spoor aanschaffen.
Dat lijkt mij gewoon de handige wijze als je echt wilt overstappen.
In het andere draadje gaf jij aan, ik blijf toch maar bij H0 Marklin in jou geval.
De kosten nekken je, dat merk eerlijk ik aan je schrijven.
Marklin is niet het goedkoopste, daarvan weet je dat die nieuwere modellen die je zo graag wilt kopen nog behoorlijk aan de prijs zijn.
Ik rij zelf N spoor, en zie die prijs vergelijkingen wat N spoor en h0 betreft veel van elkaar schelen.
Voor duizend euro als besteding, moet je maar voor de beurs eens een lijstje samenstellen met benodigde spullen die nodig zijn.
Voor een nieuw startende modelbaan.
Zowel het Ho als voor een N spoorbaan een lijstje, wel bij niets beginnen, dus als startende beginner, dat is makkelijker voor je zelf.
Mag je zelf bepalen wat er gaat winnen aan hoeveelheid matriaal en kosten die je gaat betalen per onderdeel.,
Wel die duizend euro als je richtlijn aanhoudende, en niet smokkelen.
Ga dat voor jezelf op een beurs eens virtueel doen, dat is leuk, en laat je gelijk het verschil zien.
Schrijf per lijst die spullen op die je wilt hebben, voor het begin van een modelspoorbaan, maak aan de hand daarmee een beurs bezoek.
Kijk en vergelijk tegelijk dan bij de verschillende stands jou modellen, rails etcetera of startset van je wensen lijstje.
Sucses probeer dat eens te ondernemen voor je een besluit neemt, ga ik verder met de baan die ik nu bezit of...
Stap ik over op N spoor.
Martin.
-
Op zich een aardig idee ja, ik ga denk ik naar de beurs in Houten dus dan kijk ik daar even rond. Maar eerst op vakantie ;D
Gr,
Wout
-
Hoi Wouter.
Fijne vakantie toe gewenst.
Geen slapeloze nachten hebben hoor, nergens voor nodig. ;)
Mochten en vragen bij je opkomen, schroom niet.
Sucses en veel plezier.
Martin.
-
Dankje naa slapeloze nachten gaat denk wel mee vallen. Na die tip van jouw ben ik toch nog even gaan kijken. Ben nu bezig om mijn baan te maken met Piko A rails, even kijken wat ik daar voor nodig heb. Ik had ook even gekeken op conrad Piko A rails scheelt meer als een euro vergeleken met märklin C rails:o. Maar ik zal eens kijken wat ik wil en dan zal ik eens naar een beurs gaan.
Gr,
Wout
-
Vandaag de laatste tafels geschuurd en pootjes gemaakt, ik hoop hem morgen op te gaan halen, maar dat licht aan ons pap. Net mijn baanplan af met Piko A rails. Ik moet met Piko A rails voor heel de baan €582.28 Betalen, en voor marklin C rails moet ik nog €694.27 betalen en dat is maar de helft van de hele baan! :o Dus met Piko A rails ben ik over heel de rails al goedkoper uit. Dus ik denk dat ik ga overstappen naar Piko A rails. Dan vekoop ik een trein en de IRM houd ik zelf misschien haal ik wel de motor er uit als dat kan en koop in nog een IRM en dan hang ik hem er achter of ik ga hem ombouwen.
Hier nog wat fotootjes van alle module bakken die nu af zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0093.jpg)
Alle module bakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0095.jpg)
Middelste module bakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0096.jpg)
Buitenste module bakken. (Komen de klimspiralen in.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0097.jpg)
Overige planken. (Komen de schakel panelen enz. nog op.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0098.jpg)
Poten.
Gr,
Wout
-
Mijn baanplan met Piko A rails 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Uden_Piko_A_hele.jpg)
De hele baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Uden_Piko_A_station.jpg)
Station Uden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Uden_Piko_A_schaduw.jpg)
Schaduwstation + klimspiralen.
De baan is iets anders omdat ik toch alles opnieuw moet kopen.
Gr,
Wout
-
Hoi Wout,
Even over het station, je kan nergens van het onderste spoor naar het rangeerterrein komen. Daar zitten helemaal geen verbindingen. Dus wil je een beetje leuk kunnen rangeren en zowel van links als rechts op het rangeerterrein kunnen komen dan moet je ergens nog minimaal 2 wissels links gebruiken. Eigenlijk 4 stuks, omdat je dit aan iedere zijde van het het station moet kunnen.... Nu kan een trein van het onderste spoor nooit naar het bovenste spoor. En in het schaduwstation kunnen ze alleen naar het bovenste spoor toe en niet naar beneden. kijk maar eens hier naar:
(http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_archief/dieren-07.gif)
Bron: Website Sporenplan: Station Dieren (http://www.sporenplan.nl/)
Ben trouwens wel benieuwd hoe je het gaat oplossen met het schaduwstation en het niveau (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.07_-_Schaduwstations) daarboven... Dichte bakken voor het schaduwstation lijkt mij niet zo handig voor het aanbrengen van rails en draden...
Succes met bouwen.
Groeten Ronald.
-
Klopt wat je zegt maar er zijn nog mogelijk heden voor wissels. Ik had in de tekening ook eerst nog wat meer wissels maar die zijn er uit omdat er een stukje niet klopte maar ik kan ze er zo weer in zetten.
En voor de modulebakken heb ik al iets bedacht. De bovenste bakken komen en los op te staan klinkt raar maar staat wel sterk omdat de pootjes wel weer vast zitten, maar dat laat ik later wel zien als ik de tafel opbouw. Maar zo kan ik de bovenste bak er afhalen en dan met bedrading klooien. Ik zal er wel fotootjes van maken.
Gr,
Wout
-
Hoi Wout.
Sorry ik kan het eventjes niet volgen, Dus 8)
Resume
Marklin had je al, want daar was je mee bezig.
Je stelt ons de vraag over naar N spoor overstappen.
Je besluit, nee toch maar Ho maar dan Piko a rails te nemen.
Plots zijn er foto,s
De tafels en alles heb je als prefab al gereed.
Volgens het plan van het eerst desbetreffende ontwerp wat al ontworpen was.
Maar nog niet geheel gereed.
want even naderhand geef je nog aan, ik heb het plan gewijzigt omdat ik toch alles opnieuw moet kopen.
Dan klopt het toch niet meer met de ruimte en de tafels die nu reeds beschikbaar zijn.
Het zou zonde zijn, nu je al zover bent, tafels klaar, en oeps er van je plan niets meer op die tafels past.
Voorbarig te werk willen gaan en te snel iets doen kan je bij voorloop op werk volgorde dramatisch opbreken.
Met andere woorden, je hebt de tafels nu al gezaagd en voorbewerkt, terwijl de planning nog in de betamodus fase zit.
Ik had daarmee personlijk zelf gewacht tot het definitieve plan en besluit was uitgewerkt.
Correct me if am wrong :)
Ik hoop voor jou dat het goed komt.
Sucses vriend ;) ik blijf het volgen.
Martin.
-
@ M de deugd,
Ik heb mijn baanplan in Piko A rails zo aangepast dat hij nog precies op de tafel past. Je kunt op de baanplan tekeningen ook zien dat de baanplan op de tafel staat.
Gr,
Wout
-
Hoi Wout.
Gelukkig :)
Als je het zegt dan maak ik mij daar geen zorgen meer over.
Het zou zonde zijn als het fout liep, daar doe je het niet voor, toch ;)
Ik ben gerust gesteld. ;)
Wat heb je al aan Piko rails binnen.
Tis wel erg mooie rails.
En wat ballasten betreft daarin ben je nu ook vrij.
Zelf kiezen wat jij mooi vindt.
http://www.anw-modeltreinen.nl/piko/pk_rails.htm (http://www.anw-modeltreinen.nl/piko/pk_rails.htm)
Ben benieuwd wat het gaat worden.
De voorwerken zien er al erg goed uit.
Sucses en complimenten.
Ik blijf volgen.
Martin.
-
Ik heb nu nog niks aan Piko a rails maar heb al wel gekeken maar ik zal even kijken of ik deze week al wat ga kopen of volgende week. En ik heb gehoord dat ik pas de 31ste op vakantie ga dus kan nog even hobbyen.
En bedankt voor de site.
Gr,
Wout
-
Hoi Wout.
Het matriaal.
De platen en die balken.
Heb je die speciaal in een zagerij laten zagen.
Bij de meeste bouwmarkten zaagt men alleen plaat matriaal.
Die je betaalt per zaagsnede, balken of dergelijken willen ze nooit zagen dat mag je thuis zelf doen.
Of heb jij zo,n mooie werkruimte zelf thuis met alle toeters en bellen.
Dat is heel goed mogelijk.
Martin.
-
Beste Martin,
Vroeger wel maar nu is onze schuur helemaal omgebouwd naar een soort van tweede huis :P Nu is er nog maar een hele kleine werkplaats. Maar we hebben nog wel alle spullen. Maar ik heb de module bakken laten zagen bij onze timmerman, dus de platen balkjes en pootjes. Daar heb ik ze ook in mekaar gezet omdat dat net iets makkelijker was. Ik hoef nu alleen nog maar thuis de poten er onder te schroeven te schilderen en dan hun logo er op te zetten, ze hebben mij immers flink gesponsord. Maar ik hoop vanavond de tafels op te kunnen halen. en dan kan ik misschien dadelijk al gaan kijken voor schroefjes bij ons pap op werk. en draadeinden.
Is dit wat je een beetje wou horen?
Gr,
Wout
-
Hoi Wout.
Klinkt erg goed, ik ben best jaloers op jou ;)
Dan ben jij een van de luxe bevoor rechte modelbouwers.
Ik heb alles met de hand en afkortzaag gezaagt.
Wat ook prima is te doen, daar niet van.
Het is echt gedegen kwalitijd wat de klok tikt bij jou.
Dat zal een gegarandeerd mooie modelbaan opleveren.
Goed en er is over na gedacht.
Waar je veel plezier aan gaat beleven.
Prima, complimenten namens mij.
Je hebt het verdiend.
Martin.
-
Dankje ;) En jij bent nu al een van mijn trouwste lezers :P
Wout.
-
Hoi Wout
Zeker weten.
Leuke bezigheid als ik niet aan mijn baan werk.
Ik leert er nog van ook, dat neem ik gelijk mee.
Martin.
-
Haha dat ging even helemaal niet over mij en waar ik mee bezig ben >:( :P
Net terug van de timmerman alles is opgehaald.
Fotooo!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0101.jpg)
Alle module bakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0103.jpg)
Wat lijm weggehaald voor de poten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0102.jpg)
Zo komt de poot er in te zitten.
Morgen of zaterdag nog even wat spulletjes halen bij de praxis en dan zet ik zaterdag de tafel in elkaar en dan even schilderen, en dan kan de tafel al naar boven.
Ook nog een nieuwe aanwinst, maar moet morgen nog even de bestelling afronden.
(http://www.thetristore.com/newproductsthumbs/trailSL3blk2010.jpg)
Is voor de vakantie en ook nog voor thuis natuurlijk. Maar dit heeft wel wat geld gekost, dus dat betekend dat ik de rails in delen moet gaan kopen. Ik denk dat ik als ik terug ben van vakantie de rails ga bestellen.
Gr,
Wout
-
Het geeft niks om de rails in delen te kopen. Dat kun je niet van een fiets zeggen, want daar wil je direct mee rijden gaan. :D
De baan moet je toch bij stukje en beetje aanleggen, dus wijs besluit!
Wordt netjes zo! (y)
-
Dankje, ja ik vindt het toch altijd wel fijn om met een zadel wielen enz. te fietsen:P En ik maak modulen bakken dus ik kan misschien wel eerst met een beginnen alvast en daarna de rest. Maar dat zie ik wel als ik terug ben van vakantie ;)
Gr,
Wout
-
Vandaag en gister weer gewerkt aan mijn module bakken. Ik heb nu even pauze dus ik dacht we laten de vorderingen even zien. Het regent hier dus even een kleine zelfbouw tent gemaakt om toch nog wat ruimte te hebben. Ik moet nog ik vier bakken 3 verbindings punten tussen de bakken maken en dan ben ik klaar. Dan alleen nog maar schilderen. Maar ik denk dat mijn pauze wat langer gaat duren want ik heb al wat blaren om mijn handen zitten :P
Ik laat niet allen foto's zien want dat zijn er veel te veel!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4719_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4724_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4732_2.jpg)
De schroeven zijn verzonken in het hout.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4738.jpg)
Zo zitten de bakken dadelijk allemaal in elkaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4739.jpg)
Dit zijn alle bakken nog eens. met poten nu.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4752_2.jpg)
Zo ziet het er nu uit :P
Misschien vanavond nog een update als het af is.
Gr,
Wout.
-
De basis van je baan ziet er, evenals de omgeving, okido uit Wout! (y)
Groet Jaap
-
Hoeveel tussenruimte heb je nu tussen de twee lagen van een bak? Het lijkt me vrij krap, met name om het midden te bereiken.
Mvg,
Martin
-
Dankje jaap
@ Hookies
Er zit niet heel veel ruimte tussen dat klopt. 20cm om precies te zijn. Maar ik heb er al iets op bedacht. Want de bovenste bakken komen niet vast te zitten op de onderste dus ik zou ze altijd nog kunnen op tillen. Maar ik ga zo veel mogelijk bedrading doen voor dat ik aan het landschap ga beginnen.
Gr,
Wout
-
Wout,
Ik denk dat Martin meer bedoeld op problemen bij ontsporingen, die altijd daar gebeuren waar je er net niet bij komt. En denk niet dat jouw dat niet overkomt. Het overkomt iedereen. >:(
En dan zie ik je de complete bovenbouw met rails, treinen en scenery nog niet zo snel optillen.
Het is jammer om te zien dat er op het forum een aantal nieuwe , jonge, modelspoorders aan een project beginnen en gegeven adviezen zo vaak in de wind slaan.
Op de bouw van de modules is niks aan te merken, die zie er netjes en strak uit. Maar over de bereikbaarheid (hoe lang denk je dat je armen zijn?) wordt (nog te) weinig nagedacht. :'(
Gr.
Eric
-
Eric,
Je hebt helemaal gelijk... dat heb ik ook al eerder in het draadje aangegeven.... Goed hij kan het nog oplossen door na het leggen van de rails extra gaten voor de bereikbaarheid te maken. Dan wordt het gewicht van de bakken ook een stuk minder. Meteen een extra voordeel. Losse bakken houden is denk ik niet verstandig. Je kan eventueel nog wel nadenken of je iets met schanieren gaat doen. Dan kan je ze nog wel optillen. De bakken kunnen denk ik wel behoorlijk zwaar worden.
De bakken zien er wel strak uit, dat is wel heel netjes gedaan. Ik ben wel benieuwd hoe je het verder gaat aan pakken...
Groeten Ronald.
-
Niet alle bakken zijn erg breed en ik kan er altijd nog achter, daar is immers ook nog ruimte. En ik zou altijd nog stukken hout bij mijn schaduw station weg kunnen laten halen. Of later nog een keer andere poten er onder schroeven die iets langer zijn. Maar daar is het nu te laat voor.
Ik heb de laatste bakken nog niet kunnen afmaken maar dat gaat dan morgen gebeuren.
Wout.
-
Hallo mede formleden,
Welke kleur verf raden jullie mij aan voor de module bakken? Zelf zat ik te denkden stussen donkergroen of een beetje donker grijs. Zelf lijkt mij grijs iets mooier. Welke kleur zouden jullie kiezen? Want ik ga morgen de verf halen.
Wout.
-
Gewoon kiezen wat jij mooi vindt.... het is jouw baan... niet die van de forumleden :) je hebt MDF gebruikt als platen, dus eerst goed gronden met een MDF-grondverf. Bij donkere kleuren wel een grijze grondkleur gebruiken, dat dekt beter.
Groeten Ronald.
-
Ja alles gaat eerst de grond verf in en daarna komt er een mooi kleurtje over heen!
Wout.
-
Ik zou niet een al te mooi kleurtje er overheen doen, dat leidt af van de baan.
Daar moeten de blikken op gericht worden.
Dus ik zou donkergrijs of antraciet nemen, doen veel modulebouwers.
-
Hallo Beneluxspoor leden,
Gister de laatste gaatjes geboord. Misschien kan ik dadelijk de verf gaan halen. Ik heb gekozen voor grijs maar ik kijk even in de bouwmarkt welke verschillende kleuren grijs er zijn, maar eerst ga ik mijn nieuwe mountainbike ophalen!! ;D ;D. Als ik weer terug ben ga ik denk ik even schuren en dan fiets ik even naar de praxis ofzo.
Wout.
-
Hallo,
Ik heb vandaag en gisteren wat zitten tekenen omdat ik niks te doen had. Daar kwam dit uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modern_station.gif)
Toen dacht ik: met Station Uden moet ik met veel dingen rekening houden om het toch na te bouwen zoals het vroeger was. En zoals op de tekening is te zien, ik houd meer van modern! Dus ik denk dat ik later het leuker ga vinden als mijn baan er modern uit ziet. Dus een beetje van deze tijd de gebouwen die gebouwd worden.
Hier nog wat meer foto's van het station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modern_station_2.gif)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modern_station_3.gif)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modern_station_4.gif)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modern_station_5.gif)
Ik kwam er ook achter dat ik modern op de baan mij leuker lijkt omdat ik naar foto's keek van oude stations en ik kreeg daar geen inspiratie door. Toen zag ik een foto van Centraal Rotterdam en toen ben ik meteen gaan tekenen. Van die eene foto heb ik dit station getekend. Dus ik denk dat ik het leuker ga vinden als ik mijn baan maak in het tijdperk van nu!
Wout
-
Als je dat leuker vind zou ik dat gewoon doet Wout :)
Maak gewoon station Uden hoe het had kunnen zijn in 2010 (y)
Vriendelijke groet,
AR