BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: manuelspot op 26 May 2010, 22:19:13
-
Dit draadje ben ik gestart aan de hand van mijn nieuwe aanwinst de ICE 1 van Fleischmann.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3906_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3906_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3907.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3907.jpg)
Ik ga hem van de week digitaliseren en er mee test rijden. Maar gezien hoe ligt de trein in zijn geheel loopt ben ik er niet bang voor dat de motorwagen het niet gaat trekken.
Manuel
-
wel gaaf om hem in zijn geheel te zien. Ik heb hem van marklin met 8 tussenrijtuigen. Is de jouwe ook de uitvoering die in CH kan rijden? Ik heb ook nog de ICE III van de NS. Het zijn allebij mooie modellen. Ze vragen alleen veel ruimte.
Gr Arnout.
-
Ja het is de meerstroomuitvoering.
Ik heb zelf de ICE 1 14 delig. De ICE 2 8 delig. De ICE 3 NS 8 delig. ICE V ( Proef ICE ) 5 delig. en de ICE TD 4 delig ( Digitaal Sound ).
Ja het zijn er wat :P. Wil nu alleen nog graag een ICE T 7 delig van Fleischmann.
En dan als het geld er voor is een mooie module baan maken voor de ICE's
Manuel
-
Zeer mooi Manuel...
Maar wat een lengte... 14 bakken.... heb je überhaupt wel zoveel opstellengte in de kamer? Of moet het spul naar de winkel verhuizen?
Nog even een vraag... ICE TD is dat de diesel kantelbak versie?
Groeten Ronald.
-
Ik heb alles in de winkel staan. Het staat allemaal gepresenteerd in de kelder.
De ICE TD is de diesel kantelbak ja. ;)
Manuel
-
Hoe ziet de ICE V er uit?
Jos.
-
Zo ziet er gaaf uit, 14delig. Bij ons op de modelbaan hebben we 2 8delige stellen rondrijden. Maar daar hebben we een 2e motordraaistel ingezet omdat hij op de hellingen begon te slippen. Maar daar zit ook onder elke tussenrijtuig 4 stroomafnemers voor de binnenverlichting. Dus die loopt ietsje zwaarder. ;D
Rolf
-
Ja dan wordt die wel wat zwaarder ja. Ik bouw er geen verlichting in dus zal het niet snel nodig zijn.
http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/germany/ice_v_zug_gr.jpg
Dit is een ICE V. Deze is in 1989 met 150 jaar NS nog in Nederland geweest.
Manuel
-
Heeft flm ook gehad, was toen de 4460. Nu is de ice-t de 4460 ;D.
Rolf
-
Ja deze heb ik ook van Fleischmann 5 delig. :D
Manuel
-
De ICE V heeft Marklin toch in zijn programma gehad?
Ik bezit een Roco ICE 1 met 5 tussenbakken en een Trix ICE3 NS versie.
De mooiste en beste om in te reizen de ICE1/2.
Van binnen is dat toch meer een traditionele trein dan de ICE3
(http://lh5.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/SnXeOPb7GPI/AAAAAAAAAqg/OHxOv4AAx_w/s640/P7269667.JPG)
Augsburg Hbf
-
De ICE V heeft Marklin ook gehad ja dat klopt.
DE ICE 1 krijgt nu een grote revisie he. Ze gaan nu ook met de tijd mee.
Ben ooit nog in Hamburg in de ICE werkplaats geweest. Dit verslag staat nog op mijn oude site. Erg leuk om daar eens geweest te zijn als ICE liefhebber.
http://manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/ICE_werkplaats_Hamburg.htm
Manuel
-
Leuk stukje van je website, zo zie je hoe het bij de oosterburen gaat ;D
-
Ik heb vanmorgen toevallig de ICE I met loknummmer 578 van Spiez naar Olten gereden. In Spiez stond ik te wachten op de ICE, en toen bleek er een goede vriend op te zitten. Dus snel naar voren en toen was het gelijk van: "Mooi....kan ik lekker ff de krant lezen...je kent de 485, dus moet wel lukken".
en dat ging idd zonder problemen, het regende alleen een beetje, en het is toch ruim 700 ton die je met 2 loks op snelheid moet brengen. Na Bern met 200 km/h over de NBS naar Olten, daar merk je voorin dus niets van...In Olten mooi vanuit 90 km/h in een keer remmen 4 meter voor het signaal neergezet en weer aan mijn collega overgegeven. Wilde best verder naar Basel rijden, maar ja....vergadering.
Groeten
Bas
-
Das wel gaaf werk.
Jammer dat bij NS deze dingen niet rijden. Heb dus nooit eens een mooi dat soort treinen kunnen rijden bij NS :(.
Ach ja wie weet ooit. Nu hou ik het wel even bij de modellen :P
Manuel
-
De mooiste en beste om in te reizen de ICE1/2.
Van binnen is dat toch meer een traditionele trein dan de ICE3
En niet te vergeten het reiscomfort: ICE 3 a) maakt herrie en b) stuitert alle kanten op. Nee, als je door Duitsland moet is ICE 1 (2 geen ervaring mee) de beste keus qua comfort... dat wil zeggen: Na de SBB-EuroCity's 6/7 en 100/101 natuurlijk ;D.
(En het best blijft een goede oude Corailtrein, 8) maar die worden zeldzaam)
-
Vandaag alle ICE's maar eens bij elkaar gezet. Heeft leuke foto's opgeleverd.
De ICE V was de eerste ICE die DB bestelde. Het was niet een commerciële ICE zoals de rest was. De ICE V was een test ICE waar de DB de eerste proeven mee heeft gedaan. Dit stel is in 1989 met het 150 jarig bestaan van de Nederlandse Spoorwegen in Nederland geweest voor de tentoonstelling in Utrecht. ( Serie 410 )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3921.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3921.jpg)
(http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/germany/ice_v_zug_gr.jpg) (http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/germany/ice_v_zug_gr.jpg)
De ICE 1 is het eerste ICE stel dat voor de commerciële dienst is besteld bij de DB. Dit stel is per pak uitwisselbaar en zal dus van 10 delige stellen tot maximaal 14 delige stellen te zien zijn op de duitse HSL banen. ( serie 401 )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3907.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3907.jpg)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/ICE_1_Hannover-Berlin_Gardelegen.jpg) (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/ICE_1_Hannover-Berlin_Gardelegen.jpg)
De ICE 2 is het tweede type ICE dat bij de DB in dienst is gegaan. Ze hebben een vaste samenstelling en zijn standaard 8 delig. 1 motorwagen en 7 rijtuigen. De ICE 2 kan gekoppeld worden aan een tweede ICE 2 waardoor er intotaal 16 bakken ontstaan. ( serie 402 )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_3922.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_3922.jpg)
(http://web.manuelspot.nl/media/September%202009/6909%20(21).JPG) (http://web.manuelspot.nl/media/September%202009/6909%20(21).JPG)
De ICE 3 is de eerste ICE die geen grote motrowagen meer had. Bij deze trein zijn alle motoren onder de gehele trein verwerkt. Waardoor bij een lengte van 8 bakken gewoon alle ruimnte was voor zitplaatsten. Ook de ICE 3 kan met een tweede ICE 3 gekoppeld worden en zo ook met 16 bakken rijden.
De ICE 3 is in een duitse stroomuitvoering en een meerstroomuitvoering die we dan ook in Nederland zien rijden.
( serie 403 en 406 )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_3923.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_3923.jpg)
(http://web.manuelspot.nl/media/September%202009/sep20%20(9).jpg) (http://web.manuelspot.nl/media/September%202009/sep20%20(9).jpg)
Ook zijn er nog diesel ICE stellen de ICE TD. Deze zijn 4 delig en hebben een kantel techniek in de bochten. ( serie 605 )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3920.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3920.jpg)
(http://www.morgenpost.de/multimedia/archive/00215/ICE_05_ICE_TD_DW_Wi_215712b.jpg) (http://www.morgenpost.de/multimedia/archive/00215/ICE_05_ICE_TD_DW_Wi_215712b.jpg)
De ICE T heb ik hellaas nog niet in model maar gaat ook zeker komen. De ICE T is een voorbeeld van de ICE 3 alleen met een wat plattere neus. De ICE T heeft net als de ICE TD ook een kantel techniek in de bakken zitten. Deze stellen zijn 7 delig bij de DB te vinden. (serie 415 )
(http://web.manuelspot.nl/media/September%202009/IMG_0240.JPG) (http://web.manuelspot.nl/media/September%202009/IMG_0240.JPG)
En dan nog wat leuke foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3925.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3925.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3928.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3928.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3930_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3930_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3933_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3933_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3935.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3935.jpg)
Manuel
-
Mooi hoor al die verschillen de treinstellen ;D
-
weet iemand of de ICE-T van Fleischmann nog lang in het assortiment blijft??
ik ben er helemaal verliefd op, maar het geld is er helaas nog niet.
weet iemand ook dan de volgorde van de soorten bakken, het liefst in fleischmann catalogusnummers, maar dat kan ik uitzoeken, dus bespaar de moeite.
-
Ik denk dat de ICE T nog wel even bij Fleischmann blijft.
De volgorde is als volgt.
1x 4460 de eerste klas bak- 1x 4461 - 1x 4462 - 1x 4463 - 1x 4464 - 1x 4465 - 1x 4460 de tweede klas bak.
Dan is die compleet en goed.
Manuel
-
okee, dat wordt nog even sparen, elke wagon 76,50 euro...
maar heel erg bedankt.
MathynK
-
Woooooo, echt nice dat model.
Zou je misschien ook wat model foto's kunnen laten zien van je andere ICE modellen?
Ik heb niet goed opgelet. :-[
Dit maakt mij nu wel mooi duidelijk welke soorten en maten ICE's er zijn, ik vond het altijd een beetje verwarrend.
Mijn dank. (y)
Gr, Ivo
(HogeSnelheidstreinenGek :P)
-
Als de 411 met 7 wagens te lang is, kun je altijd nog voor een 415 gaan (weliswaar qua nummer niet in model), dit is de vijfdelige variant. Hoewel een van beide geloof ik een AB-rijtuig zou kunnen hebben in plaats van alleen A- of B-rijtuigen...
Ook is er een nieuwe serie 411 zonder restauratiewagen
Een aantal treinen van de serie 411 rijdt overigens ook als 4011 in Oostenrijk, en een groot deel van de serie 605 ook in dienst van de DSB, voor de dienst Kopenhagen-Hamburg-(Berlijn), waarbij de trein ook meegaat op de veerboot.
Dus voor als je nog door wil verzamelen ;)
-
Haha gaaf Manuel!
Echt mooi hoor al die ICE's
Ik kom binnenkort nog wel een keertje langs ;D
Roland
-
Mooie verzameling, Manuel. :)
De eerste ICE heette oorspronkelijk InterCity Experimental. Later werd deze afkorting gebruikt voor InterCity Express. Het experimentele exemplaar is inderdaad nooit in commerciële dienst geweest. In 1998 is deze trein buiten dienst gesteld en staat nu verspreid over Duitsland opgesteld. Motorwagen 410 001 staat samen met een tussenrijtuig in Minden (zie foto). 410 002 is in het Deutschen Museum in München opgenomen. De twee andere tussenrijtuigen, waaronder het meetrijtuig, staan in Aw Nürnberg. (Stand: April 2008).
(http://www.museumslok.de/Galerie/Museum11/410_001.jpg)
Foto: link van www.museumslok.de.
Meer info: Wikipedia (http://de.wikipedia.org/wiki/InterCityExperimental).
Groet,
Basilicum
-
welke komen nou precies in Zwitserland?
Gr Arnout.
-
Bepaalde exemplaren van de serie ICE 1, deze komen tot in Interlaken Ost en Zürich HB. ICE 3 komt tot in Basel SBB, en ICE T en TD hebben zich er ook wel eens gewaagd (Stuttgart - Zürich resp. München - Zürich), maar zijn als gevolg van diverse problemen momenteel niet in dit land te vinden. De betreffende diensten worden uitgevoerd met getrokken SBB-materieel 8).
-
Helaas halen ze Basel niet allemaal...
ICE3 te Limburg-Sud:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb0008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb0008.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb0009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb0009.jpg)
De foto's heb ik zelf genomen op 17-4-2010 onderweg naar Passau. Samen met honderden reizigers die dubbel gedupeerd werden tijdens de beruchte vulkaanuitbarsting op IJsland
Groeten,
Patrick
-
Tja, t blijven apparaten van Siemens he... dat bedrijf maakt nu eenmaal betere wasmachines dan treinen ;D.
-
De ICE 1 dat weet ik. Ik heb ze regelmatig gezien tussen Bern en Interlaken. Vooral op de enkelsporige lijn van Spiez naar Interlaken is het leuk om ze door de bochten langs het meer te zien wringen. Die heb ik zelf ook van marklin. 3750 met 8 tussenwagens. En de ICEIII van de NS ook van marklin. Komt hij eigenlijk ook tot Basel?
Gr Arnout.
-
Ja, de stellen van NS en DB worden in een pool ingezet op de "meerstroomlijnen". NS-stellen komen dus ook in Brussel en via ICE 104/105 in Basel SBB. Ze komen alleen niet naar Parijs, daarvoor is slechts een specifiek gedeelte van de serie (subserie ICE 3MF) toegelaten.
-
Hier een plaatje uit Leissigen en Spiez voor de liefhebbers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0897_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0897_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0912.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0912.jpg)
-
En de voor Zwitserland geschikte ICE-1's zijn te herkennen aan de extra pantograaf met smal sleepstuk, waar de gewone ICE-1 maar 1 pantograaf per motorwagen heeft.
-
Ja, de stellen van NS en DB worden in een pool ingezet op de "meerstroomlijnen". NS-stellen komen dus ook in Brussel en via ICE 104/105 in Basel SBB. Ze komen alleen niet naar Parijs, daarvoor is slechts een specifiek gedeelte van de serie (subserie ICE 3MF) toegelaten.
De ICE 3MF stellen komen tegenwoordig ook af en toe in Amsterdam. Hun dienst is namelijk voor een deel overgenomen door TGV POS treinstellen. Ze zijn herkenbaar aan de nummers 406 08x, 406 58x enz. ofwel nummers in de tachtig.
MvG Peter,
-
Dat zou best eens kunnen, die dingen doen het namelijk niet zo goed in Frankrijk. Ik weet dat één van de drie ICE-slagen Parijs - Frankfurt standaard vervangen is door een POS (de trein die wél rijdt ;D). Dat ze dan de overgebleven stellen inzetten, lijkt me wel zo economisch. Maar dat was niet Arnouts vraag ;D.
-
Nu we het toch over ICE's hebben.
Van mijn FL ICE 2 (uit de startset met complete trein) is één van de draadjes van de verlichting van de ICE 2 stuurstand tussen het draaistel en de bak gebroken vlak bij het punt op het draaistel waar het gesoldeerd zit en het draadje vertoont meer knikjes (draadbreukjes in wording).
Iemand enig idee of ik gewoon pech heb of dat dit vaker voor komt bij deze ICE 2 stuurstanden van Fleischmann.
Maar ik heb nog wat draadjes over van een digirails 2400 setje, misschien dat ik die er wel even in freubel.
MvG Peter,
-
Nu we het toch over ICE's hebben.
Van mijn FL ICE 2 (uit de startset met complete trein) is één van de draadjes van de verlichting van de ICE 2 stuurstand tussen het draaistel en de bak gebroken vlak bij het punt op het draaistel waar het gesoldeerd zit en het draadje vertoont meer knikjes (draadbreukjes in wording).
Iemand enig idee of ik gewoon pech heb of dat dit vaker voor komt bij deze ICE 2 stuurstanden van Fleischmann.
Maar ik heb nog wat draadjes over van een digirails 2400 setje, misschien dat ik die er wel even in freubel.
MvG Peter,
Dat probleem ken ik niet bij mijn uitvoering. Misschien gewoon een pechgeval. Maar is toch wel te repareren.
Manuel
-
Mooie ijsjes ;D die ICE 1 heeft zeker een fortuin gekost of was het een 2e handsje?
-
Nou viel wel mee. hij is grotendeels nieuw op drie wagens na. Die had Fleischmann niet meer. Was totaal iets van 400 euro kwijt volgens mij voor deze stam. Dus denk dat ik het niet slecht heb gedaan.
Manuel
-
Voor de liefhebber. Er staan een Roco ICE-TD te koop op ebay.
klik (http://cgi.ebay.nl/ROCO-H0-63030-ICE-TD-494-/220614188260?cmd=ViewItem&pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item335da15ce4#ht_1834wt_1137/)
-
Vandaag een NS ICE 3 van Trix (8delig) van Chris overgekocht ;D
Is ook weer een super model :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1956_1.jpg)
Mooi in de volle lengte langs het perron.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1982.jpg)
Samen met haar oudere duitse zusjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1984.jpg)
Samen met haar oudere duitse zusjes vanaf de zijkant.
Meerdere mooie foto's zullen volgen ;D
Rolf
-
Echt super gaaf :o Ik wil die ICE T ook :D
En er een mooie modelbaan voor hebben. Moet ooit maar eens mooie modulle bakken er voor gaan maken met mooie strekkes.
Manuel
-
Eigenlijk zou een hsl lijn ook ontzettend gaaf zijn, maarjaa dan komt het probleem ruimte weer om de hoek kijken. Maar wieweet bij nieuwbouw van de clubbaan :P
Rolf
-
haha ja das vaak zo.
Ik zit te denken om er een modulle baan van te maken die ik hier in de winkel kan zetten. Dan heb ik uim 15 bij 9 meter ter beschikking.
Ik wil dan een mooi groot ICE station met verder mooie parade strekke. Maar de modulles gaan nog al wat koste dus even sparen.
Manuel
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1960.jpg)
Nu moeten ze eerst maar over de normale baan heen rijden door de stad heen ;D
Maar 15 bij 9 meter, daar kan je al heel wat leuke dingen mee doen. Maar met een 14 delige ICE wordt dat ook al wat krapjes. Daarom houden wij het voorlopig maar bij 8 delige ICE 1 stellen. ;D
Rolf
-
ja de 14delige ICE vraagt ruimte. Maar heb er al wel een mooi idee mee. Voorlopig staat die in de vitrine :P
Maar als de bouw van mijn HSL begint zal dat hier ook te zien zijn hoor. Maar ja een HSL in het echt kost al wat laat staan in model :P
Manuel
-
Maar ja een HSL in het echt kost al wat laat staan in model :P
Zeker als het puntje beveiliging om de hoek komt ;D Of dat wordt beperkte snelheid op de hsl bij jou;D
-
Nee het moet dan ook lekker hard gaan. Maar ik zal ook zdelf gaan rijden. niets gaat automatisch. dat is saai. :P
Manuel
-
Ik heb al wat foto's van de nieuwe Br 407 ICE 3M gezien en ik denk dat ik die in model ga kopen ipv een Br 403 of Br 406. Is het alleen nog even afwachten welk merk er mee in model gaat komen.
PS: Ik heb pas nog wat ICE'tjes op de plaat gezet, zal binnenkort wel een kleine selectie hier in de topic plaatsen.
MvG Peter,
-
Eendrieennegentigeneenhalvste van de werkelijkheid. :P
Fout.
Nope, net als de Piko 1:93.5
Fout.
Ik heb het nog eens opgezocht. De märklin (trix dus) is 1:88,8.
Correct, al kwam ik zelf op 1:88,9 uit. Ligt een beetje aan het afronden dus, maar het ding is ietsje te kort.
Wat een groter nadeel van de Trix is, is dat ze nooit de moeite hebben genomen om een uitbreidingsset voor de 22300 uit te brengen (Nederlandse tussenrijtuigen). Daar moet je dus een Märklin voor om (laten) bouwen.
- Peter
-
Wat een groter nadeel van de Trix is, is dat ze nooit de moeite hebben genomen om een uitbreidingsset voor de 22300 uit te brengen (Nederlandse tussenrijtuigen). Daar moet je dus een Märklin voor om (laten) bouwen.
Ja dat is hier ook gebeurd, de drie marklin tussenrijtuigen zijn omgebouwd naar trix gebruik.
Correct, al kwam ik zelf op 1:88,9 uit. Ligt een beetje aan het afronden dus, maar het ding is ietsje te kort.
Als ik de tussenrijtuigen naast flm ICE tussenrijtuigen hou zijn ze even lang. En effe na gemeten 282 mm. Dat is dan toch 1:93,5?
Rolf
-
Als ik de tussenrijtuigen naast flm ICE tussenrijtuigen hou zijn ze even lang. En effe na gemeten 282 mm. Dat is dan toch 1:93,5?
En die rijtuigen zijn in 1:1 even lang?
-
En die rijtuigen zijn in 1:1 even lang?
Bij mijn weten wel.
Rolf
-
De middenrijtuigen van ICE 1/2 en ICE 3 zijn niet even lang.
Zit iets van een halve meter verschil in, ICE 1/2 tussenrijtuigen
hebben de standaardlengte van 26,4 meter. ICE 3 rijtuigen zijn korter.
Exacte maat van ICE3 moet ik even uit mijn EK ICE Boek halen.
MvG Peter,
-
En bij het uitkomen van de ICE3 van Piko hebben we al uitgebreid nagemeten ende geconstateerd dat het ding op een haar na op schaal is, met precies dezelfde lengtemaat als de Mätrix. Zeker geen 1:93.
Is de Fleischmann ICE1 goed op lengteschaal?
Ik vind de ICE1 eigenlijk de enige echte ICE. Net als een TGV zo'n giganeus hoort te hebben en oranje moet zijn. ;D
-
Hallo,
Ik had een vraag over de DB Br 403, kan ik als ik de Piko DB ICE 3 koop wel een goed kloppend model samenstellen voor de binnenlandse dienst? Alvast bedankt.
MVG Dewey
-
oude koeien uit de sloot...
, maar ik heb een paar vraagjes voor de èchte ICE-kenners... ;D
(ikzelf ben een leek...)
Ik heb vandaag zo'n PIKO ICE3 start-set gekocht. In de NS/Arnhem/406 uitvoering.
Ik heb er ook al één extra 1e klas en twee extra 2e klas rijtuigen bij 'geregeld'.
(ja idd; ik moet er dus nog eentje... ;) )
Ik heb nu dus:
-koprijtuig 1e klas
-koprijtuig 2e klas
-tussenrijtuig 'BISTRO'
-tussenrijtuig 1e klas
-3 tussenrijtuigen 2e klas
Kan iemand mij vertellen in welke volgorde de 8 rijtuigen officïeel gekoppeld behoren te worden?
...en ik weet dat (in dit 'NS-geval') op elk tussenrijtuig een pantograaf hoort te zitten (...hoewel de PIKO-'BISTRO' er helaas al geen één heeft... :( ), maar hoort deze dan aan de achterkant of de voorkant van een rijtuig te zitten; of is dit verschillend? (ik bedoel dus t.o.v. het koprijtuig/ de rijrichting)
[je kunt ze in model in principe natuurlijk maar op één manier koppelen, maar dit hoeft nog niet percé de juiste te zijn...]
EDIT: ik denk zelf, na wat foto's bekeken te hebben, zó:
===== ====< >==== >==== ====< ====< >==== =====
waarbij de '<' en '>' de posities van de pantograven voorstellen
...en dan nog een klein vraagje: mijn 1e klas en één 2e klas rijtuig hebben een zwarte panto, terwijl de andere twee 2e klassers een verchroomde panto hebben; hoe hóórt het officiëel?
Als u het weet, hoor ik het graag ;)
-
Als je goed naar de bakken kijkt, dan hebben die allemaal het nummer 406.Abc-d. Hierbij is de 'A' een cijfer tussen 0 en 8; de 'b' en 'c' zijn min-of-meer willekeurige cijfers, maar allemaal gelijk voor elke bak; en 'd' is het controlenummer.
Bijvoorbeeld, het ene koprijtuig heeft nummer 406.053-9 en het andere heeft nummer 406.553-8. Dit is het geval voor de Märklin ICE3M.
Je moet de 'A'-nummers in deze volgorde zetten: 0 1 2 3 8 7 6 5.
In het geval van de Märklin:
- 406.053-9
- 406.153-7
- 406.253-5
- 406.353-3
- 406.853-2
- 406.753-4
- 406.653-6
- 406.553-8
Met dank aan het tekeningetje dat ik van de site van Chris van Diesen geleend heb.
- Peter
-
oké... zó zit die nummering dus... :-[ thanx Peter!
...best wel raar dat er geen '406.4bc-d' bestaat, dan... ???
Maarrrr, dan heb ik nu i.i.g. de eerste helft compleet; te weten:
de '406.0bc-d' (=koprijtuig 1e klas), de '406.1bc-d' (de extra gekochte 1e klas), de '406.2bc-d' (2e klas) en de '406.3bc-d' (BISTRO)
En voor de tweede helft heb ik nu:
de '406.5bc-d' (=koprijtuig 2e klas) en 2 x een 406.6bc-d (= de extra gekochte 2e klas rijtuigen)
...maar ik heb dus nog geen 406.7bc-d en ook geen 406.8bc-d...
Bij mijn weten zijn er ook verder geen andere extra rijtuigen te koop van PIKO, dus is er officiëel nooit een '7' en '8' gemaakt...
Dus nou moet ik 'ff' weten welke klasse deze twee rijtuigen officiëel hebben...
...zodat ik één '6' kan om-nummeren en bovendien weet wèlke klasse rijtuig ik er nu alleen nog bij moet gaan kopen! ;)
Dus wie weet welke klasse de '7' en de '8' (cq het 5e en 6e rijtuig vanaf vóór) moeten zijn?
(ik zal nog 'ff' wat foto's proberen te ontcijferen en anders kijk ik wel op Amsterdam CS! ;D )
-
De ICE3's die in Nederland rijden bestaan uit vijf 2e klas rijtuigen, twee 1e klas rijtuigen en een Bordbistro rijtuig.
-
Zijn de Roco ICE 2 uit de startsetjes niet 1:100?
Heb recentelijk zon ICE startset gehad en de Multimaus gehouden en de trein door verkocht, mij viel het op dat de rijtuigen erg kort waren :-X
-
De ICE3's die in Nederland rijden bestaan uit vijf 2e klas rijtuigen, twee 1e klas rijtuigen en een Bordbistro rijtuig.
Mooi! Dan moet ik dus nog één 2e klas rijtuig en ben ik 'klaar'!
EDIT: Zoals ik al veronderstelde: PIKO verkoopt maar 2 losse ICE-rijtuigen; een 1e of een 2e klas.
Allebei met pantograaf, dus feitelijk verschilt zelfs alleen de bedrukking.
Ik rij straks dus met 3 X '6' ipv een '6', een '7' en een '8' ;) Het is niet anders.
-
Zijn de Roco ICE 2 uit de startsetjes niet 1:100?
Heb recentelijk zon ICE startset gehad en de Multimaus gehouden en de trein door verkocht, mij viel het op dat de rijtuigen erg kort waren :-X
De Roco ICE is inderdaad 1:100 lengteschaal, zelfs de motorwagen is verkort. De tussenbakken van de ICE zijn in het echt ook 26,4 meter, net als de Duitse (en meeste internationale) personenrijtuigen.
De Fleischmann ICE's hebben de grootste lengtemaat, namelijk 1:93,5 voor de tussenwagens en stuurwagen. De motorwagen is bij de Fleischmann als enige wel in lengtemaat 1:87 uitgevoerd. Maar die is in het echt ook een stuk korter, dus dat stoort niet zo.
Een vergelijking: http://miba.de/mibatest/ice2h0.htm (http://miba.de/mibatest/ice2h0.htm)
Trix had een paar jaar aangekondigd met een 1:87 ICE uit te komen, maar dat is wegens verwachte tegenvallende verkoop geannuleerd. Ik geloof dat LS Models hem een tijdje terug ook heeft aangekondigd.
-
oké... zó zit die nummering dus... :-[ thanx Peter!
...best wel raar dat er geen '406.4bc-d' bestaat, dan... ???
Duitse logica noemen we dat ;D
Bij veel Duits materieel is het nummer van het tweede koprijtuig 500 hoger dan het eerste koprijtuig.
Dus bij xxx.0xx aan de ene kant zit xxx.5xx aan de andere kant.
-
Mooi! Dan moet ik dus nog één 2e klas rijtuig en ben ik 'klaar'!
Of een eerste klas afhankelijk van welke versie je wilt.
-
Of een eerste klas afhankelijk van welke versie je wilt.
??? aaaaah! je brengt me weer in verwarring!
Frontier zei dat er 5 stuks 2e klas (en 2 X 1e klas + 1 X bistro) in een stam horen...
Dus: 1-1-2-bistro-2-2-2-2
Bestaat er dan ook nog een andere combinatie; te weten: 4 X 2e klas; 3 X 1e klas; 1 X bistro ?
Dus: 1-1-2-bistro-1-2-2-2 of andersom: 1-1-2-bistro-2-1-2-2
[de dikgedrukte posities 0,1,2,3,6 en 5 staan iig al vast (op basis van de rijtuig-nummers);
alleen de posities 7 en 8 zijn dus nog steeds niet zeker...]
M'n gevoel(....) zegt tòch de eerste versie; over algemeen is het aantal 1e klas zitplaatsen een stuk minder...
-
In het begin reden ze in de rondte met vier 2e klas rijtuigen, drie 1e klas rijtuigen en een Bordbistro rijtuig. Al na een jaar of twee, te weten in 2002, kwam men erachter dat dat geen ideale verhouding was en zijn alle stellen omgebouwd naar de huidige configuratie: vijf 2e klas rijtuigen, twee 1e klas rijtuigen en een Bordbistro rijtuig.
-
De indeling vanaf het begin was A A A bistro B B B B.
Later is de A voor de bistro veranderd in B.
Groetjes Chris
-
EDIT:
Ja idd, zo had ik het dus ook begrepen; zéker na het zien van de info uit een eerder topic uit 2007:
Buiten de treinsamenstelling, zie je in onderstaand schema ook mooi waar de pantografen en de deuren horen te zitten ;)
'In den beginne' had je de ICE-3.1, die als volgt was samengesteld:
(http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/ICE-3/ICE3BR406samenstellinggray.jpg)
Later werd het de ICE-3.2, waarbij het derde rijtuig (oorspronkelijk 1e klas) is vervangen voor omgebouwd naar een 2e klas; dus de 406.2 in bovenstaand schema werd een 2e klas rijtuig.
CONCLUSIE: (en om een lang verhaal kort te maken)
Ik koop er nog een PIKO 2e klas rijtuig bij!
Case closed. ;D (bedankt voor het meedenken!)
-
Mij lijkt dat niet het 1e klas rijtuig is vervangen door een 2e klas rijtuig,
maar dat in hetzelfde rijtuig het 1e klas interieur is omgebouwd naar 2e klas interieur.
(en op de buitenkant de 1-tjes vervangen door 2-tjes en zo.)
-
De ICE-3 is overigens wel wat korter dan een standaard rijtuig van 26,4 meter. Net iets meer dan 200 meter per trein, dus gemiddeld 25 meter per bak, waarbij de kopbakken wat langer zijn.
- Peter
Verstuurd vanaf mijn Galaxy S3 met Tapatalk 4
-
Mij lijkt dat niet het 1e klas rijtuig is vervangen door een 2e klas rijtuig,
maar dat in hetzelfde rijtuig het 1e klas interieur is omgebouwd naar 2e klas interieur.
(en op de buitenkant de 1-tjes vervangen door 2-tjes en zo.)
;D dat is ook wat ik bedoelde te zeggen; ik heb het meteen aangepast in m'n bovenstaande post! Scherp...
EDIT:
Als je hier klikt, vind je alle ICE III-treinsamenstellingen: ;)
http://www.lok-report.de/ice/ICE-3.pdf (http://www.lok-report.de/ice/ICE-3.pdf)
Dus:
Als je net als ik een H0 PIKO NS ICE III 'Arnhem' juist wilt samenstellen, dan moet dat als volgt:
ICE-3M/ Baureihe406/ Tz4652
406 052-1 1e klas koprijtuig*
406 152-9 1e klas tussenrijtuig**
406 252-7 2e klas tussenrijtuig*
406-352-5 BISTRO*
406-852-4 2e klas tussenrijtuig***
406 752-6 2e klas tussenrijtuig***
406 652-8 2e klas tussenrijtuig**
406 552-0 2e klas koprijtuig*
De met * aangeduide rijtuigen zitten in de (start)set
De met ** aangeduide rijtuigen zijn de extra leverbare tussenrijtuigen van PIKO
De met *** aangeduide rijtuigen zijn de juiste nummers voor de nooit door PIKO gemaakte '7' en '8'
(hiervoor moet je dus ook een 406 652-8 gebruiken en eventueel de nummers aanpassen!)
-
Heb je ook de samenstelling van de ICE-1?
-
Nee, maar lok-report.de (http://www.lok-report.de/ice/ICE-1.pdf) wel.
-
Dank u
-
Eens gekeken in de tabel voor de ICE die ik van Märklin heb (3770) en bijbehorende rijtuigen viel het mij op dat het restauratierijtuig inmiddels in een andere ICE zit. Grappig om zo eens één en ander te kunnen nakijken. :)
-
Wat is trouwens de mooiste ICE NS versie in H0? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Fleishmann, Roco, Mehano, Trix, Piko ..
En dan heb ik het niet over een ICE I, maar de ICE T of TD .. zijn die er wel in NS uitvoeringen? En zo niet, welke is dan de mooiste, natuurgetrouwste NS 3 versie?
-
ff google-en en je vind wel wat vergelijkingstopics hier (op dit forum) en daar...
-
En dan heb ik het niet over een ICE I, maar de ICE T of TD .. zijn die er wel in NS uitvoeringen? En zo niet, welke is dan de mooiste, natuurgetrouwste NS 3 versie?
Nee die zijn er niet, alleen de ICE-3 is in dienst van de NS.
-
Zelf heb ik de Mätrix (5/8e Trix, 3/8e Märklin). De Piko is vrijwel een kopie hiervan, inclusief de te korte lengte (1:88,7) en de koppelingen. Alleen mag je van de rechter niet zeggen dat het plagiaat is. :) De Mehano is precies op lengte (1:87).
Voor de Piko moet je aardig wat werk doen om hem kloppend te krijgen. De Mehano klopt dan weer wel.
Dus... het ligt er een beetje aan. Met de Mätrix krijg je een iets te kort model (wat ik als klinknagelteller niet eens erg vind) waar je meteen ook de hoogste prijs voor betaalt, gemakkelijk driemaal zoveel als voor de Piko. Maar het is net een beetje mooier dan de Piko en stukken mooier dan de Mehano.
(Kanttekening: ik heb de Piko en de Mehano nooit gezien, maar ga af op foto's en verslagen zoals bijvoorbeeld op Groterdam.)
- Peter
-
Wat bedoel je met: Zelf heb ik de Mätrix (5/8e Trix, 3/8e Märklin).
Je hebt onder 3 rijtuigen van Märklin gelijkstroomwielen gezet?
-
Precies, want de NS-versie is nooit bij Trix verschenen, dus ben je op het Märklin-model aangewezen.
De prijs van 12 geïsoleerde assen is vrij fors. Ergens tussen de €80 en €100 als ik me goed herinner. Bovendien ben je er dan nog niet: er moet ook het één en ander aan de printplaten gesoldeerd worden.
Maar aangezien ik sindsdien besloten heb geen baan te bouwen en alleen een grote vitrine te (laten) bouwen, heb ik daar niet zo'n haast mee.
- Peter
-
Voor de Piko moet je aardig wat werk doen om hem kloppend te krijgen.
Zoek even hier in de encyclopedie of op de Groterdam site, staan ombouwverslagen hoe een pantograaf op het bistro rijtuig te plaatsen.
Ook moet je van 1 rijtuig de kap t.o.v de koppelingen draaien.
-
Voor de liefhebbers: foto van de cabine van een ICE 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICE_1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICE_1_2.jpg)
en wat er nou eigenlijk achter die grote klep zit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICE_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICE_2_1.jpg)
Afgelopen week heb ik 3 lange nachten instructie gehad voor het rijden van de ICE van Basel naar Interlaken v.v.
Groeten
Bas
-
wauw.... :o
-
Saaie cabine, doe mij maar een TGV, en dan in het bijzonder een Sud-Est, Atlantique of Reseau. 8)
Die koppeling zal trouwens weinig gebruikt worden denk ik? Aangezien ICE1's nooit gekoppeld rijden (zou wel leuk zijn opzich, 28 bakken lang ;D).
-
Nooit gedacht dat een cabine van een ICE 1 er juist zo modern uit zag.
-
Dit is er ook een van de weinige die ETCS ingebouwd hebben, vandaar de twee extra beeldschermen naast de beide DAVID
Bas