BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Martijn_ op 03 May 2010, 17:27:43
-
Kan iemand mij vertellen welke lijnen ooit allemaal voorzien waren van draaistroom. voornamelijk de periode 1950-tot het einde, ik dacht 1976. Een kaartje zou helemaal geweldig zijn. Ik heb al wel geprobeerd te zoeken op het internet maar in het Italiaans kan ik mij niet redden.
Martijn
-
Ik dacht dat in "op de rails" het maandblad van de NVBS ooit een artikel heeft gestaan hierover .
gr Jos
-
Volgens mij was dat zelfs in het augustus nummer van vorig jaar dat het daar in stond. Ik heb hem alleen even niet bij de hand nu.
-
Helaas, ik heb geen antwoord op je vraag, alleen aan de hand van je vraag een nieuwe vraag.
Bij draaistroom denk ik aan wisselspanning over 3 fasen, R, S en T elk in fase verschoven. Moet ik bij een draaistroomnet denken aan 3 stroomafnemers naast elkaar? ??? ??? ???
Ik kan me wel voorstellen dat uit 1 fase (of gelijkstroom) 3 fasen gecreëerd worden in een lok zelf maar draaistroom toevoeren?
Kan dit ook?
René
-
2 bovenleidingen, derde via de rails.
-
En mij (werktuigbouwkunde) wordt wijsgemaakt dat draaistroom en wisselspanning synoniem zijn... ::)
-
Om je even op weg te helpen: draaistroom (driefasige 120° verschoven wisselstroom). Dus draaistroom = wisselstroom, maar wisselstroom hoeft geen draaistroom te zijn (enkelfasige wisselstroom, als voorbeeld.)
Gr, Bert
-
Draaistroom en wisselstroom zijn niet synoniem, maar wel verwant aan elkaar.
Draaistroom is een samenstel van 3 wisselstroomsystemen waarvan de 3 spanningen onderling 120 graden uit fase zijn.
-
En mij (werktuigbouwkunde) wordt wijsgemaakt dat draaistroom en wisselspanning synoniem zijn... ::)
Dan zou ik rap van onderwijsinstelling veranderen. Of je hebt het wellicht niet goed opgevat? Zo is het mij destijds iig. niet "wijsgemaakt".
-
Er werd vanaf 1930 in Italie gereden met 3 fase.
De spanning was meestal 3600 V, frequentie 15- 20 Hz.
Het eerste traject wat op deze wijze werdt gelectrificeerd was Turijn - Genua.
Stroomafname geschied door dubbele bovenleiding.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/FSE554.jpg)
(http://www.photorail.com/ospiti/cpedrazziniXSITO/ospite/E431-0071%20copia.jpg)
In 1927 werd de lijn Rome-Sulmona van trifase voorzien.
Dit was tevens de laatste lijn, na 1945 is alles enkelfase geworden.
Het grote probleem waren de overgangen bij wissels en kruisingen.
3 fase motoren worden ook tegenwoordig nog wel gebruikt, echter gevoed
vanuit een enkelfase of gelijkspanningsnet via thyristor inverters.
Aldus vrij vertaald vanuit de Wiki.
http://it.wikipedia.org/wiki/Trazione_ferroviaria#La_trifase (http://it.wikipedia.org/wiki/Trazione_ferroviaria#La_trifase)
-
Dan zou ik rap van onderwijsinstelling veranderen. Of je hebt het wellicht niet goed opgevat? Zo is het mij destijds iig. niet "wijsgemaakt".
Laat ik het zo zeggen, dit is wat ik ervan heb opgepikt.
-
Grofweg was het draaistroomnet gesitueerd in noordwest-Italië, zeg maar vanaf Verona naar het westen en vanaf Bologna en Livorno naar het noorden. Een kaartje heb ik niet, maar ik vond dit document (http://www.aising.it/docs/ATTI%20II%20CONVEGNO/0223-0236.pdf), waarin op pagina 230 (interne nummering: 8 van 14) een tabel staat met de geëlektrificeerde lijnen (links) en de lijnen waarvan elektrificatie onderweg is (rechts) in 1931.
Edit: Jaartal is 1931, niet 1961.
-
Wesley, dat is een interessant documentje. Volgens mij precies waar Martijn naar zocht.
Ik heb het in mijn favorieten gezet. Nu nog even de tijd vinden om het te lezen. Ik ken geen Italiaans, maar met enige volharding moet het mogelijk zijn de tekst te ontrafelen.
Voor de anderen vast een paar termen die wel handig zijn om de tabel te begrijpen:
corrente continua: gelijkstroom
corrente monofase: éénfasige wisselstroom
corrente trifase: driefasige wisselstroom = draaistroom
-
Inderdaad een zeer interessant artikel, hier kan ik veel mee.
Nu zie ik staan dat er zowel 3600 V als 10000 V als spanning werdt gebruikt.
Zijn de loks (E431,432,550,551 etc) voor beide systemen geschikt?
Ik heb door dat artikel het volgende gevonden, alle lijnen die ooit met 3600 volt bereden werden met jaartal van begin tot het eind.
zie: http://www.amicitreni.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=48 (http://www.amicitreni.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=48)
Mvg martijn
-
In de nieuwe Neuheiten catalogus van roco 2010 staat op bladzij 78 een model van draaistroom lok voor 319 euro met daarbij een artikel van een halve bladzij over het fenomeen.
Piet
-
Inderdaad een zeer interessant artikel, hier kan ik veel mee.
Nu zie ik staan dat er zowel 3600 V als 10000 V als spanning werdt gebruikt.
Zijn de loks (E431,432,550,551 etc) voor beide systemen geschikt?
Ik zou zeggen: nee. Ik had voordat ik dit documentje vond, ook nog nooit gehoord van die 10.000 V-lijn, maar gegeven de afwijkende spanning en de afgelegen locatie (t.o.v. het 3600 V-draaistroomnet) lijkt mij dat die lijn bereden werd met ander materieel. Het was een gedeelte van de spoorlijn Rome - Pescara via Sulmona. Overigens is de lijn kort na de oorlog reeds geherelektrificeerd met de gangbare 3000 V (aldus de Italiaanse Wikipedia: "In seguito ai danni operati durante la seconda guerra mondiale dai nazisti in fuga (la linea si trovava proprio sulla linea di fuoco tra nazifascisti ed esercito alleato) la ferrovia fu semidistrutta e in pratica l'elettrificazione trifase a frequenza industriale fu danneggiata in modo irreparabile"). Een typisch experimentje uit het begin van het elektrische tijdperk.
Ik zie overigens dat ik in mijn vorige bericht een typfoutje heb gemaakt: de tabel toont de lijnen uit 1931, niet 1961. Toen was de 10 kV dus nog in bedrijf richting Sulmona.