BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: THSfan op 28 December 2006, 20:31:05
-
Beste iedereen,
Even een vraagje, worden er in het grootbedrijf ook nog Y-wissels toegepast bij de NS.En zo ja in wat voor situatie; bij gebrek aan ruimte of bij rare boogstralen ofzo.
Ik neem aan dat dit alleen bij goederensporen zal zijn of zijn er nog meer voorbeelden van.
Alvast bedankt,
Oscar
-
Oscar,
De door jou bedoelde Y-wissel wordt in de spoorweg wereld een symmetrisch wissel genoemd. Deze worden in het grootbedrijf ook toegepast.
In het land liggen verschillende exemplaren in verschillende hoekverhoudingen oa 1:4,5, 1:9 en 1:15. Er zijn ook exemplaren vernieuwd in exemplaren op betonnen wisselliggers.
Bij mijn weten liggen ze alleen op emplacementen (oa A'dam en Venlo) en niet in de vrije baan. Meestal worden ze inderdaad toegepast uit ruimtegebrek of andere specifieke situaties.
Groetjes,
Marc
-
In Mariƫnberg dacht ik ook nog 1 vanuit Zwolle.
-
Bij mijn weten liggen ze alleen op emplacementen (oa A'dam en Venlo) en niet in de vrije baan.
Ook in de vrije baan, zoals bij de brug bij Ravestein (enkelsporig) in het traject Den Bosch - Nijmegen.
Maarten.
-
Zutphen zijn er ook 2!! Bij de IJsselbrug.
Succes
-
Bedankt voor jullie hulp!
Nu weet ik dat ik het kan gebruiken in miniatuur zonder te twijfelen over of het kan of niet.
Groet
Oscar
-
Voordeel van een symmetrisch wissel in de vrije baan is de hogere toegelaten snelheid.
Zoals hierboven al gezegd liggen hier een daar symmetrische wissels van 1:15. Maar omdat ze symmetrisch zijn is de afwijking per tak maar 1:30 t.o.v. de recht doorgaande lijn, zodat de treinen over zo'n wissel met hogere snelheid kunnen rijden.
-
In Mariƫnberg dacht ik ook nog 1 vanuit Zwolle.
Klopt, overgang van enkelspoor (Dalfsen - Marienberg) naar dubbelspoor (Marienberg - Gramsbergen)
-
Zoals hierboven al gezegd liggen hier een daar symmetrische wissels van 1:15.
En soms ook 1:20-jes voor iets van 120 km/u.