BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 08 April 2010, 16:34:59
-
Voor de modelbouwer een financiele meevaller.Dat worden dan lange blokken met minder seinen. ;D.
TLF, één van de grote organisaties in transport en logistiek in Frankrijk, stemt in met een onderzoek naar de mogelijkheid om langere en zwaardere vrachttreinen op het Franse spoornet te laten rijden. Er ligt over die langere en zwaardere treinen een voorlopig akkoord tussen onder meer spoornetbeheerder Réseau de France, spoorbedrijven en -operators en enkele organisaties die het gecombineerd vervoer bevorderen.
Doel is in de toekomst vrachttreinen met een lengte van 1.200 meter op het net toe te laten; op sommige trajecten zelfs 1.500 meter. Nu is het maximum nog 750 meter. Ook moet de snelheid omhoog van nu gemiddeld 65 kilometer per uur tot 100 à 120 kilometer. Het gaat specifiek om treinen in het gecombineerd vervoer en het transport van auto's.
-
Dat worden dan lange blokken met minder seinen. ;D.
Voor de modelbouw dan. Komt omdat de meeste besturingssystemen er niet tegen kunnen als een trein meerdere blokken bezet. Maar in het grootbedrijf is het geen enkel probleem als een trein zich over 3 of meer blokken uitstrekt.
Verder lijkt het me wel spectaculair, een trein van 1200 meter. Komt in H0 toch neer op bijna 14 meter. Dat zijn Amerikaanse proporties.
-
Het lijkt me dat je er niet zoveel aan hebt als omliggende landen hier niet aan meewerken. Je zou er alleen wat aan hebben voor goederentreinen die binnen Frankrijk blijven.
-
Voor de modelbouw dan. Komt omdat de meeste besturingssystemen er niet tegen kunnen als een trein meerdere blokken bezet. Maar in het grootbedrijf is het geen enkel probleem als een trein zich over 3 of meer blokken uitstrekt.
Verder lijkt het me wel spectaculair, een trein van 1200 meter. Komt in H0 toch neer op bijna 14 meter. Dat zijn Amerikaanse proporties.
Trainbrain wel. :)
Groeten
Olav
-
Maar in het grootbedrijf is het geen enkel probleem als een trein zich over 3 of meer blokken uitstrekt.
Bovendien zijn de blokken in Frankrijk doorgaans langer dan 1200 meter. Verder studeert de SNCF hier al jaren op, eens in de zoveel jaar komt er weer een projectje bovendrijven.
Het lijkt me dat je er niet zoveel aan hebt als omliggende landen hier niet aan meewerken. Je zou er alleen wat aan hebben voor goederentreinen die binnen Frankrijk blijven.
Jawel, want je kunt bijvoorbeeld twee treinen naar Port-Bou aan de Spaanse grens combineren, waarbij de ene uit het Ruhrgebied komt en de andere uit de Antwerpse havens. In Woippy (bij Metz) formeer je dan een lange trein, en in Port-Bou ga je overslaan / assen wisselen / whatever er nodig is. En zo werkt het ook met andere verbindingen.
-
Dan moet je dus 2x rangeren, en heb je 2 meer handelingen als nu het geval is. Want ik neem aan dat die treinen uit het Ruhrgebied en de Antwerpse haven nu apart gewoon in een stuk door rijden naar de spaanse grens?
Dan kosten die handelingen wel veel extra tijd en ook moet je de ruimte hebben om zon lange trein te kunnen rangeren.
-
De ruimte zal niet zo'n probleem zijn, die heb je wel in bijvoorbeeld Woippy of Somain. In Port-Bou niet, maar daar geldt ook voor normale goederentreinen dat ze vanaf Narbonne of Perpignan in kleine stukjes gereden moeten worden (de sporen zijn in Cerbère en Port-Bou vanwege de geografische omstandigheden slechts 500 à 600 meter lang, uit mijn hoofd gezegd).
Het zal ongetwijfeld goedkoper zijn om op de rangeerterreinen waar men toch al dagelijks rangeert een beetje extra werk te laten doen dan voor 1200 km traject de benodigde machinisten te moeten inzetten om een tweede trein te laten rijden, en in sommige gevallen een extra loc. Want als er 2 treinen rijden, moet er ook 2 keer personeel zijn. En denk eens aan de gebruikersvergoeding die het uitspaart... voor elk dienstregelingpad moet de vervoerder aan RFF een bepaalde prijs betalen, en die is niet mals.
Tenminste, dat is het idee. Nu maar zien of het onderzoek die visie gaat ondersteunen. Misschien wel, misschien niet, daar is het een onderzoek voor ;D.
-
Dit soort proeven zijn toch ook niet heel erg lang geleden in ons kikkerlandje uitgevoerd? Ik meende ergens in 2002/2003. Dit gebeurde voornamelijk ´s nachts. Ik heb er toen een ´s nachts in Zwolle gezien toen de loc moest kopmaken. Er liepen toen ook een stuk of 2 a 3 loccen halvewege in de trein mee. Het betrof allemaal loccen 6400/6500.
-
GZ 1000, over de BR paar jaar terug?
-
Ook op de oude havenlijn hebben ze proeven gehouden. Vraag me niet meer wel jaar dat was. Heb er wel foto's van gezien. De proeven vonden overdag plaats op een zondag.
-
3x6400+1000 meter aan containertrein+3x6400. Halverwege de trein liep het UMR van Eurailscout mee.
-
Ik vond het in ieder geval erg indruk wekkend om te zien. Voor de mensen die een beetje bekend zijn in Zwolle. De kop van de trein stond aan het einde van het perron op spoor 7b en het einde te Zl rgs. :o