BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Daan! op 03 April 2010, 17:55:13

Titel: Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Daan! op 03 April 2010, 17:55:13
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen overwegen het reizen tijdens de spits duurder te maken. Op deze manier zou het spoorwegbedrijf treinreizigers meer over de dag kunnen verspreiden. Dat heeft een woordvoerster van de NS zaterdag gezegd.
 
SP en VVD keren zich tegen het idee om treinkaartjes in de spits duurder te maken. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot noemt deze lastenverhoging onbespreekbaar.

Zijn SP-collega Paulus Jansen vreest dat het de concurrentiepositie van de trein tegen over de auto verder zal verslechteren.

Ambtelijke werkgroepenHet idee van een spitsheffing komt uit de koker van een van de ambtelijke werkgroepen die zich de afgelopen maanden hebben beziggehouden met bezuinigingen die de overheid kan doorvoeren.

De werkgroep oppert ook een tariefsverhoging van 10 procent voor alle kaartjes.


SP
Jansen snapt dat de NS reizigers van de spits naar de rustige uren wil hebben, maar zoekt het dan eerder in goedkopere kaartjes tijdens de daluren. Duurdere spitskaartjes noemt hij buitengewoon slecht.

Als het om verkeer gaat mikt VVD'er Aptroot op minder ambtenaren op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Ook tussen subsidies zit in zijn ogen nog te veel flauwekul waarin gesneden kan worden.


Zoutkaartje
De NS kijkt nu naar de plannen van de werkgroep. Het spoorbedrijf zegt positieve ervaringen te hebben met prijsprikkels voor reizigers.

Het zogenoemde zoutkaartje, korte tijd ingevoerd na alle problemen met het winterweer, was een groot succes, aldus de onderneming. Met dit goedkopere kaartje moest buiten de spits worden gereisd.


Overvol
Volgens de woordvoerster zit de NS tijdens de spits momenteel aan de grenzen van zijn capaciteit. ''Tijdens de spits zijn de treinen overvol, terwijl het daarbuiten weer heel rustig is''.

De NS kan het zichzelf niet veroorloven om meer treinen in te zetten op de drukke momenten. ''Wij zijn een zelfstandig bedrijf en we moeten ook onze broek ophouden'', aldus de zegsvrouw.

Momenteel onderzoekt de NS de verhoging van het tarief nog als middel om de spits te ontlasten. ''Het plan is nog niet in kannen en kruiken'', aldus de woordvoerster. ''Het is aan de politiek om keuzes te maken.''

© ANP/nu.nl
filmpje (http://www.nuvideo.nl/algemeen/36643/duurder-spitskaartje-slecht-idee.html)  
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: stig op 03 April 2010, 19:11:05
Opmerkelijk dat juist de VVD gaat lopen mieren... Ze willen toch zo graag dat alles geprivatiseerd is. Laat het dan ook eigen keuzes maken...
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: TonM op 03 April 2010, 19:46:47
Eigenlijk is er al lang een spitstarief: In de spits kan je nl. geen gebruik maken van een dalurenkaart.

En dat spreiden werkt toch niet op deze manier: Mensen reizen in de spits omdat hun werk- of schooltijden nu eenmaal liggen zoals ze liggen. Als je reizigersstromen over de dag wilt uitsmeren, moet je werk- en schooltijden aanpassen en niet de vervoerstarieven.

Ton
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: stig op 03 April 2010, 20:37:22
Ja maar er moet wel een stimulance zijn om dat te doen natuurlijk, want vanzelf wil niemand zomaar op andere tijden gaan werken. Zelf werk ik al jaren met veel genoegen op wisselende tijden en sta dan ook nooit in de file oid. Maar dat is niet voor een ieder weggelegd. Zeggen dat de tijden nu eenmaal zijn zoals ze zijn is een beetje een dooddoener, want dan hoef je ook nooit moeite te doen om het überhaupt te proberen te veranderen.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: W. Thomas op 03 April 2010, 21:24:39
Ga je al niet met de auto maar met de trein naar school of werk.
Gaan ze het ook nog duurder maken.
Zal de ns niet meer reizigers mee trekken.

wesley
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: jumboy op 03 April 2010, 21:28:21
En dan willen ze de mensen de auto uit hebben en de trein in hebben..
Gaat zo niet lukken dus..
Belachelijk idee.. je kan als werkgever niet zomaar de tijden van je werknemers veranderen (ik kan het weten). Aangezien je klanten dezelfde tijden hanteren.. dus als iedereen het gaat doen, heb je een nieuwe spits ;)..
Kortweg: BELACHELIJK!
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Jos B. op 03 April 2010, 21:33:58
Maak dat je baas maar wijs.

Ïk kom wat later want de trein is voor 9 uur te duur"
Die baas die schiet je zowat af, laat me niet lachen.
zoiets kun je toch niet verkopen.


Jos.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Daan! op 03 April 2010, 21:54:08
Ja maar er moet wel een stimulance zijn om dat te doen natuurlijk, want vanzelf wil niemand zomaar op andere tijden gaan werken. Zelf werk ik al jaren met veel genoegen op wisselende tijden en sta dan ook nooit in de file oid. Maar dat is niet voor een ieder weggelegd. Zeggen dat de tijden nu eenmaal zijn zoals ze zijn is een beetje een dooddoener, want dan hoef je ook nooit moeite te doen om het überhaupt te proberen te veranderen.

Tuurlijk moet er een stimulance zijn, maar of dit dan de juiste manier is? Inderdaad niet voor mensen is het weggelegd. Voor hun is het dan ook puur geldklopperij. Ik denk dat er evengoed veel mensen zijn die niet zomaar hun tijden kunnen aanpassen. Daar is onze hele samenleving op ingericht.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: prutser op 03 April 2010, 22:01:47
Veel mensen gaan met het openbaar vervoer omdat ze anders vast staan in de file, deze mensen stimuleren om buiten de spits te reizen heeft geen enkele zin want als ze buiten de spits zouden kunnen reizen gaan ze gewoon weer met de auto, er staan dan immers geen files meer.

Stephan.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Jojo op 03 April 2010, 23:50:56
Ik wou wat gaan zeggen maar mijn voorganger bracht onverwacht een heel sterk punt in, namelijk dat autorijdend Nederland letterlijk vergroeid is met de automobiel en dat alle mooie plannen steeds weer stranden op het simpele feit dat mensen nou eenmaal willen autorijden met hoofdletters. Het zij zo. NS heeft jarenlang geprobeerd mensen de trein in te lokken maar gezien het aantal files tegenover het duidelijke succes, gaat het kennelijk om nieuwe klanten en niet om automobilisten. In 1985 heb ik een paar maanden bij NS gewerkt en toen was er net een actie gaande om het aantal reizigerskilometers, dat net onder de 9 miljard was gezakt, wat op te krikken. Intussen zijn het er geloof ik 16 miljard. En het aantal files is niet afgenomen, om maar een eufemisme te gebruiken. Er zijn dus kennelijk heel wat nieuwe klanten bijgekomen. NS dreigt aan z'n eigen succes ten onder te gaan. Op sommige dagen dat 10 procent van de automobilisten ineens met de trein gaat, barsten de treinen uit hun voegen [die mensen denken dan ook: eens en nooit weer met de trein].
Meer treinen, langere treinen of tripledekkers, er is een grens aan wat het spoor in de spits kan vervoeren. Een spitstariefverhoging helpt dan geen ene z*k, behalve als je personeel kan vinden dat graag gebroken diensten wil draaien, en lijkt mij meer zakkenvullerij. Veel forensen krijgen die verhoging toch wel vergoed, zullen ze in Utrecht denken. Uitspreiden over de dag is dus veel effectiever maar dan grijp je op een ongelooflijke manier in in het sociale leven van Den Ollander. In de jaren '90, toen de bomen nog tot in de hemel groeiden waar echter de lucht vrij smerig was, begon men over de 24-uurs-economie. Plannenmakers hileden daar erg veel van want dat loste al hun problemen, inclusief files per spoor en snelweg, in één klap op. De tegenbeweging vroeg zich echter af wie toch die man was die op zondag het vlees kwam snijden. Op oud-Hollandsche wijze is dit probleem dus terzijde geschoven en niet opgelost. Wij reizen dus in de spits.
Aangezien men niet minder reist en toch steeds op dezelfde tijden, gaan mijn gedachten steeds weer terug naar Lubbers, [u weet wel, die van die scheerapparaten], die op een goede dag riep dat mensen maar achter hun werk aan moesten reizen. Naar mijn bescheiden mening [mijn onbescheiden mening wordt hier vast niet op prijs gesteld] zag hij het toch verkeerd. Het resultaat is een overbelast spoorwegnet, om over het wegennet maar te zwijgen [maar daar heb ik als fietser geen last van]. Wie is hier nou gek ? Hoe groot was dit land ook al weer precies ? Hoe ver kun je de grenzen oprekken ? Nou, niet zo gek ver, dacht ik zelf. En op een dag staat gansch het raderwerk stil. Tot die tijd moeten we het kennelijk doen met legale diefstal in de vorm van spitstariefverhoging [4x woordwaarde en hoe ga je dat ook alweer oplossen met de OV-Shitkaart ?]. Ik dacht van niet. Dat extra geld zie ik niet terug in extra-, langere of hogere treinen, wat het eventueel zou kunnen rechtvaardigen. Mijn idee, kortom, is dat NS hier misbruik wil gaan maken van de situatie.
U mag in juni weer gaan stemmen.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Menno op 04 April 2010, 01:44:32
Idee nummero 1 is om in de spits treinen te laten rijden zonder eerste klasse: zeker op de lijn Schiphol-Hoorn-Kersenboogerd zit daar zo goed als niemand...

Idee nummero 2 is om op sommige trajecten eens wat minder sneltreinen te laten rijden, en de stoptrein ruimer baan te geven: zeker sinds de nieuwe dienstregeling krijg ik het idee dat sneltreinreizigers boven de stoptreinreiziger staan: hoe vaak de stoptrein wel niet veel te laat is omdat de sneltrein er eerst maar door moet, ik weet het niet meer: het verschil is in ieder geval heel duidelijk: de sneltrein lijkt belangrijker dan de stoptrein.

Dat spitstarief gaat toch nooit werken: zelfde als wat men wil gaan doen bij het streekvervoer: hopen dat mensen maar op een andere tijd naar hun werk gaan... dat gaat in Nederland gewoon niet.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Marcel SZD op 04 April 2010, 09:03:53
leuke discussie,

Het probleem wordt volgens mij veroorzaakt door structureel niet willen investeren in infrastructuur.
in mijn ogen hoort in de randstad alles 4 sporig te zijn, waarbij intercity's en stoptreinen gescheiden sporen hebben.

Buiten de spits kan je al goedkoper rijden met een dalurenkaart, in mijn ogen dus een variatie op een thema dat al bestaat.

Hettzelfde geldt voor kilometerheffing, hebben we ook al in de vorm van accijns op brandstoffen, is dus een variatie op een bestaand thema.

Al deze voorstellen zijn er op gericht om meer geld los te trekken van reizigers en niets anders.

Marcel
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Bas van Heiningen op 04 April 2010, 11:42:39
De ns speelt all langer met de gedachte om een spits tarief in te voeren, ongeveer 2 jaar geleden kwam via het klantenpanel van de ns deze vraag al. Echter de NS bepalenniet wanneer iemnad begint met werken, dat is nog altijd de werkgever. Als men klantn wil spreiden, dat met daluren ook niet in de avond spits. Bij schotten werkt dit perfect. Een dagje weg met de trein en de meeste korting is reizen buiten de ochtend en de avondspits. Voert men het spits tarief kunnen veel werkgevers (die nu voor hun personeel ov/jaartrajectkaarten aanschaffen), ga maar weer met de auto of verhuis maar dichterbij naar je werk. Kortom je jaagt mensen uit ipv in de trein.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: henk op 04 April 2010, 11:55:01
Eigenlijk is er al lang een spitstarief: In de spits kan je nl. geen gebruik maken van een dalurenkaart.

En zo is het maar net. Uitbreiden tot de avondspits en het is geregeld op de manier die Bas suggereert.
Overigens werkt het wel degelijk. Als de verschillen maar groot genoeg worden, kan er bij een deel van de werkgevers opeens veel meer dan ze nu zelf nog denken. Werkgevers zullen sowieso flexibeler met arbeidstijden moeten worden, willen ze over 10 jaar nog voldoende personeel hebben. Gewoon omdat een groeiend deel van de werknemers arbeid en zorg wil/moet combineren. Werkgeversorganisaties hebben dat al lang door en zijn dan ook positief over spitsheffingen.

Jansen snapt dat de NS reizigers van de spits naar de rustige uren wil hebben, maar zoekt het dan eerder in goedkopere kaartjes tijdens de daluren. Duurdere spitskaartjes noemt hij buitengewoon slecht.

Kan iemand mij het verschil uitleggen?  ::)
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Jojo op 04 April 2010, 13:17:50
Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Ja, goedkopere kaartjes in de daluren is een beloning voor de mensen die meewerken aan de spreiding. Duurdere kaartjes in de spits is een straf voor de mensen die niet anders kunnen.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: stig op 04 April 2010, 14:12:50
die niet anders kunnen.

Of willen...
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Daan! op 04 April 2010, 14:20:54
Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die in de spits reizen terwijl ze ook makkelijk daarbuiten kunnen reizen. Daarvoor zal je een (objectief) onderzoek moeten houden.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Jos B. op 04 April 2010, 14:22:32
Leg eens uit?


Jos.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: stig op 04 April 2010, 14:39:41
Nee we reizen allemaal in de spits omdat we ervan uitgaan dat "de baas" het wel niet leuk zal vinden als ik op een andere tijd kom... Beetje vastgeroest denken zeg maar.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Daan! op 04 April 2010, 14:52:53
Ik zou niet weten waarom je dan voor je lol in de file gaat staan als het ook anders kan. In deze maatschappij zijn veel dingen afhankelijk van elkaar en kunnen sommigen mensen niet anders. Voor die mensen die in de spits moeten reizen is dit hele plan puur geldklopperij.

Nee we reizen allemaal in de spits omdat we ervan uitgaan dat "de baas" het wel niet leuk zal vinden als ik op een andere tijd kom

alsof we werknemers allemaal maar dom zijn.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: stig op 04 April 2010, 15:08:10
Ja dus.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Menno op 04 April 2010, 15:11:55
@ Stig: ik vind jou antwoorden erg kortzichtig: ik heb menigmaal de conversaties tussen werknemers en werkgevers gehoord over het later beginnen en later eindigen, om zo files en zo te ontlopen, maar het antwoord was steevast hetzelfde: de klanten werken ook niet op die tijden, dus dat kan niet (als men al niet met een administratieve k*tsmoes aan kwam zetten)

Er zijn veel meer mensen die wel later willen beginnen, maar de kans gewoon niet krijgen.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Jos B. op 04 April 2010, 15:16:25
De werktijden van het gros van de Forens was, en van 9 tot 5, en dat zal hoogstwaarschijnlijk niet veranderen.
Ook mensen die in de buitendienst werken, en toch met het openbaar vervoer naar hun werk gaan, die ga je toch ook noet pas rond een uur of 11 laten beginnen, en dan kan hij amper zn werkdag van 8 uren volmaken.
Zeker in de winter als het vroeger donker begint te worden.


Jos.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: hubertus op 04 April 2010, 15:18:47
Er spelen wel wat meer dingen dan alleen de vraag of de "baas" het leuk vind.
Ik heb wat werktijden betreft een redelijk vooruitstrevende werkgever. Zolang ik maar tussen 7 en 10 uur begin, kan ik de begintijd zelf bepalen en ook over thuiswerken wordt niet moeilijk gedaan. Toch zat ik in de tijd dat ik Amsterdam werkte, ieder dag volop in de ochtendspits. Redenen:
1. Ik word geacht samen te werken met anderen, dat gaat in het algemeen erg lastig met thuiswerken of als de werktijden extreem ver uit elkaar liggen.
2. Om 9 uur vertrok de laatste bus van het station Sloterdijk naar kantoor. En om nu iedere dag een tientje voor een taxi neer te tellen, ging me ook wat ver.
3. Wil je nog een beetje sociaal leven kunnen opbouwen, is het wel lekker als je uiterlijk een uur of half acht 's avonds aan de piepers kunt beginnen of je niet om 9 uur je bed in hoeft omdat de volgende dag om 5 uur de wekker weer gaat.

Er zullen ongetwijfeld wel een aantal masochisten zijn die geheel vrijwillig in de drukste treinen stappen of de file in duiken, maar voor veruit de meesten is het toch echt noodzakelijk kwaad om in de spits te reizen.

Huub
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: stig op 04 April 2010, 16:42:01
@ Stig: ik vind jou antwoorden erg kortzichtig:

Ja, dat vind ik van sommige antwoorden hier ook.

Differentieer het nou eens naar beroepsgroep. Waarom zou je nou zo nodig op die vast geroeste tijden moeten werken. Ik hoor het woord "klant" al vallen. Ik denk dat er niet eens zo gek veel mensen direct klant contact hebben en het dus geen moer uitmaakt of ze een uur eerder of later beginnen.

En het blijft gewoon een keuze, om in de file of spits te gaan staan. Mogelijkheden genoeg om ze te omzeilen. Andere tijden, dichter bij je werk wonen of werk dichter bij huis zoeken, ander vervoermiddel. Wil je dat niet, dan is dat ook een keuze.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Streamliner op 04 April 2010, 16:49:12
Spits of file, ik maak het vaak genoeg mee dat men ook niet wil spreiden. Neem alleen het voorbeeld van de trein. Ik reis dan vaak genoeg in een spitstrein met twee stammen DD-AR en nou stopt de trein ergens en dan zijn er van die mensen die persé naar voren willen terwijl in het achterste stel plek zat is. Tja, en dan krijg je soms veevervoer en daar kan NS niks aan doen.
En files, vaak is er helemaal geen oorzaak voor maar is het weer een of andere bangerik die zonder reden op de rem trapt en daarmee iedereen ophoudt.
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Sander Fondse op 04 April 2010, 16:59:46
Jongens,

het rede voor het spitstarief is simpel. De NS kan zich niet op forensenverkeer concentreren.De NS heeft niet genoeg middelen (lees : geld / materieel / personeel) om iedereen die met de trein moet/wil rijden tijdens de spits. er zijn 3 manieren om dit op te lossen, 1. meer geld van iedereen vragen 2. proberen minder mensen met de trein te laten rijden in de spits (wat dit is) of 3. bij de overheid bedelen, daar dit een essentieel deel van de NL'economie is. Er zullen altijd meer mensen zijn die in de spits moeten reizen dan mensen erbuiten. De trein heeft al het nadeel dat ze niet altijd daar zijn waar mensen ze willen hebben. Uiteindelijk kan de NS maar zoveel mensen vervoeren, niet meer. Ons spoorwegnet is nou eenmaal overbelast.

Het is kort door de bocht om te zeggen dat er minder mensen met de trein reizen. Dat is,zolang de overheid niet investeert de enige optie.
Interessant detail : de overheid denkt erover na om Prorail en de NS weer samen te voegen. Hmm, als ze het nou ook maar weer zouden de-privatiseren. Dan heeft het tenminste zin om te zeuren over slecht vervoer.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Streamliner op 04 April 2010, 17:05:44
En krijgen we met sneeuwval geen chaos meer op het spoor ;D
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Daan! op 04 April 2010, 17:20:03
Differentieer het nou eens naar beroepsgroep. Waarom zou je nou zo nodig op die vast geroeste tijden moeten werken. Ik hoor het woord "klant" al vallen. Ik denk dat er niet eens zo gek veel mensen direct klant contact hebben en het dus geen moer uitmaakt of ze een uur eerder of later beginnen.

Dat denk jij inderdaad. Maar als we nu naar de ochtend en middagspitsen kijken, zie je dat de files er voornamelijk tussen 7-10 en 16-19 staan. Dat is dus al een verspreiding van 3 uur. Wil je iemand dan om 5 uur laten beginnen of om 11 uur?

Citaat
En het blijft gewoon een keuze, om in de file of spits te gaan staan. Mogelijkheden genoeg om ze te omzeilen. Andere tijden, dichter bij je werk wonen of werk dichter bij huis zoeken, ander vervoermiddel. Wil je dat niet, dan is dat ook een keuze.
Tuurlijk we gaan voor de lol in de file staan. Ander werk of een ander huis doen de meeste mensen niet zomaar. Veel mensen hebben een sociaal leven en in tijden van economische crisis is het niet aantrekkelijk ander werk te zoeken. De enige vervoersmiddelen die wij hebben in Nederland is per spoor of per weg. De mensen die de benenwagen of fiets kunnen nemen zullen dat echt wel doen.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Jos B. op 04 April 2010, 17:54:01
De mensen die de benenwagen of fiets kunnen nemen zullen dat echt wel doen.

Kijk en daar ben ik nu alweer een van de gelukkige van.  ;D ;D ;D
Geen gezeik met de trein in de spits. ;D


Jos.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: stig op 04 April 2010, 18:24:58
Wil je iemand dan om 5 uur laten beginnen of om 11 uur?

Van mij hoeft het niet hoor. Ik heb het al voor mekaar. MAar ja waarom niet? Wat is er mis mee? Kun je ook de kids 's morgens nog eens meemaken... En de andere week dat je om 5 uur begint, zie je ze eens thuis komen...

Tuurlijk we gaan voor de lol in de file staan. Ander werk of een ander huis doen de meeste mensen niet zomaar.

Nou dan doe je dat toch niet? Dan is dat dus je keuze. Duidelijk. De keuze is geen verandering.

Veel mensen hebben een sociaal leven


Wat wil je daarmee zeggen, dat mensen die niet van 9-5 werken geen sociaal leven hebben?

en in tijden van economische crisis is het niet aantrekkelijk ander werk te zoeken.

Het is niet altijd crisis... Ook in goede tijden deden we er niks aan.

De enige vervoersmiddelen die wij hebben in Nederland is per spoor of per weg. De mensen die de benenwagen of fiets kunnen nemen zullen dat echt wel doen.

Lopen/fietsen/snorfiets/bromfiets/ligfiets(lekker snel) - Motorfiets/auto/carpoolen - Trein/tram/bus/waterbus/taxi. Nou kies maar uit.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Daan! op 04 April 2010, 19:55:22
Citaat
Van mij hoeft het niet hoor. Ik heb het al voor mekaar. MAar ja waarom niet? Wat is er mis mee? Kun je ook de kids 's morgens nog eens meemaken... En de andere week dat je om 5 uur begint, zie je ze eens thuis komen...

Nou dan doe je dat toch niet? Dan is dat dus je keuze. Duidelijk. De keuze is geen verandering.

Je moet eens beseffen dat niet iedereen hetzelfde is. Je praat erg makkelijk allemaal. Ik weet niet hoe jou leefsituatie is, maar misschien moet je die eens vergelijken met anderen en dan nog een keer wat roepen.

Citaat
Wat wil je daarmee zeggen, dat mensen die niet van 9-5 werken geen sociaal leven hebben?
Nee dat mensen niet zo snel verhuizen.


Citaat
Het is niet altijd crisis... Ook in goede tijden deden we er niks aan.
blijkbaar is het aanbod banen met verschillende werktijden er niet of hebben mensen het naar hun zin of houden ze van regelmaat of gaan ze erop achteruit.


Citaat
Lopen/fietsen/snorfiets/bromfiets/ligfiets(lekker snel) - Motorfiets/auto/carpoolen - Trein/tram/bus/waterbus/taxi

alles wat op fiets eindigt beschouw ik als hetzelfde, omdat ze van dezelfde rijbaan gebruik maken. Taxi is hetzelfde als een auto. Die staat namelijk in dezelfde file. Waterbus/boot. Ok, hier vaart er een draagvleugelboot. Die is succesvol, maar dat kan ook niet overal.

Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Streamliner op 04 April 2010, 20:19:15
Daan, misschien moet jij iets minder fel reageren en eerst maar eens zelf even mensen gaan vergelijken. En noem eerst eens wat concrete voorbeelden. Jij praat wel heel makkelijk maar heb jij dan al zoveel werkervaring? Veel mensen hebben niet eens een keus als het gaat om werktijden.
Mvgr Jan Wiebrand

P.S. Moderators, misschien dat we deze discussie beter even in de kiem kunnen smoren.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: rjr op 04 April 2010, 20:21:55
....alles wat op fiets eindigt beschouw ik als hetzelfde, omdat ze van dezelfde rijbaan gebruik maken. Taxi is hetzelfde als een auto. Die staat namelijk in dezelfde file. Waterbus/boot. Ok, hier vaart er een draagvleugelboot. Die is succesvol, maar dat kan ook niet overal.

Das niet waar, als je de juiste fiets hebt kun je kiezen, de weg als deze leeg is, b.v. heel handig als er veel nare bochten in het fietspad zitten of het fietspad steeds voorrang moet verlenen, het fietspad als het op de rijbaan te druk is, of de auto's er te snel rijden.
(ok, snelweg en autoweg zijn natuurlijk ook voor de juiste fiets niet toegankelijk )

Groet,
Roelco
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: rjr op 04 April 2010, 20:27:41
.... De mensen die de benenwagen of fiets kunnen nemen zullen dat echt wel doen.

En dit is dan weer niet waar, als ik zie hoeveel mensen de kinderen met de auto naar school brengen, terwijl dat met de fiets prima te doen is, soms zelfs lopend.
En op mijn werk zijn er tientallen die uit de zelfde plaats komen als ik en die nooit met de fiets komen. En enkeling zo nu en dan eens als het mooi weer is, terwijl ik het met een enkele uitzondering daargelaten dagelijks doe. En als ik die afstand elke dag kan fietsen kunnen die anderen het toch ook echt wel.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: stig op 04 April 2010, 20:31:13
Hmmm, toch maar wat vaker in iemands profiel kijken of er een leeftijd aanwezig is...  ;D
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Daan! op 04 April 2010, 20:32:13
Jah dat klopt Roelco.  ;D
Alleen op de wegen waar veel bochten in zitten staan meestal geen files. Ik dacht alleen dat fietsers tegenwoordig overal voorrang kregen of is het alleen van rechts?

Mensen die hun kinderen met de auto naar school brengen, gaan vaak weer door, maar er zijn ook mensen waarvan je denkt, kom op. Maar daar doet de spitsheffing van de NS niets aan. Wel de kilometerheffing, maar dat is een ander verhaal.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: rail4marcel op 04 April 2010, 20:34:29
@Daan zeker nooit verkeersles gehad op school, of een rijbewijs gehaald?
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Bruce!!! op 04 April 2010, 20:41:22

Alleen op de wegen waar veel bochten in zitten staan meestal geen files. Ik dacht alleen dat fietsers tegenwoordig overal voorrang kregen of is het alleen van rechts?


Dat kan heel erg verschillen.

Zo heb je bij ons 2 hele drukke rotondes bij de 1ste worden fietsers voor gelaten (met haaientanden)
En bij die andere moeten fietsers, auto's voorlaten.

Gr Bruce
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: rjr op 04 April 2010, 20:46:16
Jah dat klopt Roelco.  ;D
Alleen op de wegen waar veel bochten in zitten staan meestal geen files. Ik dacht alleen dat fietsers tegenwoordig overal voorrang kregen of is het alleen van rechts?
Kijk de verkeersregels er maar op na dan zul je zien dat je als fietser ook gewoon regels hebt, en dat is zeker niet 1 regel: fiets heeft altijd voorrang
Mensen die hun kinderen met de auto naar school brengen, gaan vaak weer door,

Dan nog is het vaak net zo snel, zo niet sneller, goedkoper, beter voor de natuur, en veiliger rond de scholen om eerst met de fiets de kinderen naar school te brengen, en dan eventueel terug de auto op halen ( of gelijk doorfietsen naar je werk natuurlijk:), of naar het station om het bij de treinen te houden )
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: henk op 04 April 2010, 20:59:57
Ja, goedkopere kaartjes in de daluren is een beloning voor de mensen die meewerken aan de spreiding. Duurdere kaartjes in de spits is een straf voor de mensen die niet anders kunnen.

 ???
Maarre, als een kaartje goedkoper is in de daluren, dan is een kaartje toch ook duurder in de spits?
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: rjr op 04 April 2010, 21:08:39
Nee henk dat zie je verkeerd ;D.

Als de NS zegt een kaartje kost 5 euro, maar als je buiten de spits rijdt krijg je 1 euro korting en kost het maar 4 euro is er voor niemand een probleem.
Maar als de NS zegt een kaartje kost 4 euro, maar als je in de spits rijdt moet je 1 euro spitstarief extra betalen en kost het dus 5 euro dan wordt iedereen boos.

Resultaat is hetzelfde, maar in het hoofd van veel mensen is het totaal wat anders. 1 euro korting klink positief en als belonging, 1 euro extra betalen klinkt negatief en als straf.

Groet,
Roelco
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: henk op 04 April 2010, 21:12:33
Ah ja, ik snap.  ;D
Het werkt trouwens echt zo. Er zijn allerlei experimenten spitsmijden geweest. Kregen mensen een paar euro per dag op hun rekening gestort als ze de spits meden. Dan blijkt er dus opeens van alles met de baas bespreekbaar te zijn.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: Jos B. op 04 April 2010, 21:12:39
Maar het komt op het zelfde neer zoals Roelco zegt.
gebeurt ook in de winkel.

Eerst verhogen ze de prijs wat, en dan geven ze je wat korting, maar je betaald zelfs met de korting zowat de volle mep.


Jos.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: tinus op 04 April 2010, 22:14:12
Heb hier al wel eens aangegeven bij de werkgever dat ik graag van 10:00 tot 14:00 zou willen werken
ivm files en drukte in het verkeer.
Begint hij over het loon >:(
Dus het ligt niet aan mij dan...

Tinus.
Titel: Re:Ns overweegt spitstarief
Bericht door: stig op 04 April 2010, 22:27:25
Ja, dan heb je het nog niet helemaal begrepen...