BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: nederbelg op 26 December 2006, 14:27:16
-
Beste,
Op de site van MTE zie ik een aanbieding van een locdecoder voor 14,95
Lastonafhankelijk, 3 stappen (14-28-128). Mijn vraag is: Is dit een interessante aanbieding? Vooral het cruisecontrol lijkt me interessant.
mvg
nederbelg
-
Weet je wel hoeveel artikelen er op de site van MTE staan?
Geef even merk, rubriek en artikelnummer, dan is het ietsjepietsie makkelijker te vinden.
-
Staat op de start pagina, en het merk is Hornby, een geheel nieuwe aanbieder van decoders op de markt, dus of er een oordeel gegeven kan worden of het een goede of slechte keus is, geen enkel idee. Gewoon eenmaal kopen en testen zou ik zeggen.
Mvg
Wim.
-
Okee, gevonden.
En als je een beetje googelt dan vind je internetshops die deze decoder aanbieden voor 6,66 engelse ponden, dat is minder dan 10 euro.
-
Henk Monobrachius (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2649.msg37318#msg37318) heeft er eentje geprobeerd en vindt het in ieder geval waar voor het geld.
-
Tja
Maar zonder optrek en afrem vertraging ga ik er toch niet veel aan hebben. spijtig, misschien iets voor een rangeer spoor daar ga ik toch niet met blok systeem rijden maar manueel.
mvg
dave
-
Volgens deze pagina op de site van Hornby heeft de decoder "adjustable acceleration and decelaration", dus wel degelijk optrek- en afremvertraging.
http://www.hornby.com/brands/hornby-digital/locomotive-decoder,55,HAR.html (http://www.hornby.com/brands/hornby-digital/locomotive-decoder,55,HAR.html)
Jammer genoeg kan de decoder maar 500 mA continu leveren, dus het is eigenlijk meer een decoder voor schaal N modellen. De afmetingen zijn daarentegen groot voor een N decoder (17x10x3.5 mm.)
vr.gr.
Gert Klein
-
Met een korte piek van 1 amp. Wat ik echter niet direkt vind is of de parameters van de cruisecontrol instelbaar zijn, en al helemaal niet: is het ding LF of HF? LF decoders kunnen een hoop herrie veroorzaken in sommige loks.
M.a.w. de gebruikers zullen het moeten gaan uitmaken :P
-
Tja
Maar zonder optrek en afrem vertraging ga ik er toch niet veel aan hebben. spijtig, misschien iets voor een rangeer spoor daar ga ik toch niet met blok systeem rijden maar manueel.
mvg
dave
Sorry, was niet duidelijk geweest, hij heeft wel optrek en remvertraging, maar niet uitschakelbaar. Hoe snel het optrekken en remmen gebeurd valt wel in te stellen (als één van de weinige dingen). Dus Dave, ik zou het gewoon proberen.
Verder, het ding is volgens mij gewoon HF, hij rijdt echt zacht. Of de cruisecontrol instelbaar is? Weet ik niet. Misschien. Ik heb een mailtje naar Hornby gestuurd met het verzoek om een lijst met meer CV's. Ben wel benieuwd of je functies naar een andere toets kan versplaatsen, helderheid, etc.. Als ze iets meer inzicht zouden geven, zou het nog meer waarde aan het product geven.
Als er verder nog vragen zijn, roep maar!
Groeten Henk
-
In het januari nummer van Model Rail staat het nieuwe digitale systeem van Hornby beschreven. Niet iets om je druk over te maken. We liggen hier op het vasteland echt járen voor op onze Britse vrienden, als het om digitaal rijden gaat. In het artikel wordt deze decoder ook beschreven. Hij wordt door Hornby in in een startsetje geleverd in een Class 08, zeg maar een Britse Hippel. Volgens het artikel zijn de CV´s 1, 3,4 en 29 de enige die te programmeren zijn. Dat verklaart wel een beetje de prijs denk ik.
vr.gr.
Gert Klein
-
Heb ik gelezen, maar dat gaat alleen over de eenvoudige 'Select'. Inderdaad technisch niet erg bijzonder. Maar de Elite (http://www.hornby.com/brands/hornby-digital/the-hornby-select,53,HAR.html) centrale lijkt een uitstekende prijs-prestatieverhouding te krijgen. Zou leverbaar worden in januari.
-
Sorry, was niet duidelijk geweest, hij heeft wel optrek en remvertraging, maar niet uitschakelbaar. Hoe snel het optrekken en remmen gebeurd valt wel in te stellen (als één van de weinige dingen).
Groeten Henk
Optrek en remvertraging op 0 zetten. Is ze dan niet uitgeschakeld?
Flip
-
Ik heb naar aanleiding van dit bericht geïnformeerd bij mijn lokale treinenzaak. Hornby decoders waren wel besteld maar vervolgens heeft de importeur teruggebeld om aan te geven dat met een bepaald systeem de decoder niet geprogrammeerd kunnen worden. De eigenaar van de treinenzaak wist mij niet te vertellen welke systemen dit betrof maar kon mij wel vertellen dat hij zijn bestelling heeft geannuleerd tot dat hornby's dcc decoders wel door alle systemen te programmeren zijn.
-
Misschien niet met Motorola? Euh, waren het geen DCC decoders?
Soz, beetje melig vanavond 8)
-
Nou nog ff serieus dan: ging het niet om DCC? Dan kun je volgens 3 manieren programmeren: Register, de oudste manier. Heel beperkt. Dan Page modus. Ook niet echt nieuw meer en ook beperkt. Ten slotte Direct modus oftewel direct in de CV's. Als er al een modus niet ondersteund wordt lijkt me dat het NIET Direct is, dus wat is er nou in feite loos? Degene met stone-age-gear moet misschien toch eens overwegen......
-
Optrek en remvertraging op 0 zetten. Is ze dan niet uitgeschakeld?
Flip
Ik zou het niet weten. Dat vertelt de handleiding niet. Het zou kunnen. Je weet ook niet welke waarde je maximaal kan invullen. Je kan de decoder ook niet uitlezen of zo (misschien dat dat ermee bedoeld werd dat niet alles ondersteund werd).
Ik heb iig geklaagd over de handleiding met het verzoek of ze mij een uitgebreidere willen toesturen (met alle motivatie die maar kon bedenken, terwijl ik flink bezig was veren hun kont te steken), maar ik heb tot nu toe geen reactie gekregen. Maar ja, alles moet weer net beginnen natuurlijk. Feit is dat aan het papiertje wat ze je nu toesturen eigenlijk geen drol hebt. Dit had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken. Het enige nuttige wat erop stond, was hun e-mailadres. :) Laten we hopen dat ze die er niet voor niets op hebben gezet. ;)
Henk
-
Misschien niet met Motorola? Euh, waren het geen DCC decoders?
Soz, beetje melig vanavond 8)
Het betreft hier een dcc besturingssysteem.
-
Henk, jij rijdt toch ook met mrdirect? En die Hornby liet zich goed programmeren?
En in welke loc heb je dat ding geprobeerd? Als dat ding in een roco loc goed presteert, wil ik ook wel zo'n ding :)
groeten
Albert
-
Feit is dat aan het papiertje wat ze je nu toesturen eigenlijk geen drol hebt. Dit had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken. Het enige nuttige wat erop stond, was hun e-mailadres. :) Laten we hopen dat ze die er niet voor niets op hebben gezet. ;)
Henk
Er is een forum op de site van Hornby waar ze zelf ook wel eens reageren. Als er niet op de email wordt gereageerd, kun je daar de vraag misschien herhalen.
-
Vanmorgen even gebeld met MTE, ze hadden 150 van die dingen en die waren binnen een week weg. Zij zijn ook zeer te spreken over de eigenschappen van de decoder. Ik ga maar zo'n ding bestellen, half januari verwachten ze weer een nieuwe zending.
Ben wel heel benieuwd of Lenz, Kuehn en alle andere leveranciers nu ook met een goedkope "uitgeklede" decoder op de markt komen.
Albert
-
Henk, jij rijdt toch ook met mrdirect? En die Hornby liet zich goed programmeren?
En in welke loc heb je dat ding geprobeerd? Als dat ding in een roco loc goed presteert, wil ik ook wel zo'n ding :)
Weet niet of je mij bedoeld, maar ja, hij rijdt ook goed in een Roco. Hij zit nu in een Piko 189.
Ander weetje: als de decoder bij digitaal rijden met z'n lichten knippert bij optrekken bijvoorbeeld, dan moet je bij CV 29 de waarde 6 invullen, dan is dat probleem opgelost. Kreeg ik ook te horen bij MTE.
Trouwens, ik zelf rij geen mrdirect. Ik heb zelf een lokmaus, maar ik gebruik voor het programeren altijd de IB van m'n pa.
Verder zoals ik al had gezegd, gaat het programeren gewoon goed, alleen bij het uitlezen krijg je standaard 0 te zien.
Henk
p.s. niet gek dat ze bij MTE al die decoders kwijt zijn, als er een loc werd verkocht, werd er gelijk gevraagd of die decoder erbij moest. :) Vergelijk maar als met de chinees. Sambal bij? ;D
P.p.s. Heb het de net met een lokmaus uitgeprobeerd. Gaat ook prima. Nog even een decoder in m'n Roco 1983 (hé, ik heb hem gewonnen, voordat mensen mij scheef gaan aankijken ;) ) gezet en bij aansturen met 28 stappen, komt hij bij stap 1 met kleine schokjes vooruit, dus niet gelijkmatig. Maar dat zou heel goed kunnen dat het aan de loc ligt, bij de Brawaloc ging het namelijk prima. In ieder geval bij stap 2 rijdt het mooi gelijkmatig en bij stap 3 gaat het soepel en hoor je nauwelijks meer dat een decoder het zaakje aanstuurt, het typerende geluid van decoders bij lage snelheden is dan al weg.
-
Henk,
Verder zoals ik al had gezegd, gaat het programeren gewoon goed, alleen bij het uitlezen krijg je standaard 0 te zien.
Dat is weer een onderdeel van de verklaring van de lagere prijs. De terugmeld logica hebben ze gewoon weggelaten. Wel jammer want nu is het dus gokken.
Gino
-
Heb er 1 besteld bij MTE. Als ie binnenkomt gaat ie eerst in roco 215 zonder vliegwiel, eens zien of ie dan bromt of niet.
Wie heeft hem al op een multiprotocol centrale laten rijden? Hoop wel dat ie geen last heeft van MM.
groeten
Albert
-
Misschien morgen eens proberen, heeft dat Uhlenbrock toch niet voor niets MM erin gestopt. Zou wel de eerste keer zijn dat ik de toepassing met een doel gebruik. ;D
Trouwens, mocht je niet tevreden zijn, dan kan je de decoder altijd nog als functiedecoder gebruiken. ;)
Groeten,
Henk, die het maar lekker houdt bij Brelec.
-
Ik rij met mrdirect en dan heb je dus ook een multiprotocol op je baan staan. De meeste locdecoders hebben hier geen last van maar ik heb eens een digitrax decoder gehad die dit niet leuk vond. Het hangt er maar net vanaf hoe de software voor de DCC herkenning opgebouwd is. Viesmann 5246 hebben ook graag een behoorlijk zuiver signaal, als dat iets verloopt herkennen ze het DCC ook heel moeilijk, terwijl andere locs met Kuehn en Lenz decoders nergens last van hebben.... tja, software.....
nog effe afwachten tot ze er weer zijn.
groeten
Albert
-
Al een tijdje terug heb ik een reactie (eigenlijk twee, maar de inhoud wat hetzelfde) van Hornby gekregen over de decoders.
Als antwoord kreeg ik dat het alleen mogelijk was om CV 1-255 te programeren met “In-train”. In een vorige versie van de Elite (één van Hornby’s DCC centrales) zou “In-train” gesupport worden. Om het echter niet NMRA compatible is, zou dit echter weer eruit worden gehaald, om alles NMRA-compatible te houden. In ieder geval komt het erop neer dat je met NMRA alleen adres 1-127 programeren. In de tweede mail werd er ook gezegd dat de handleiding dient te worden aangepast.
Op de vraag of er een uitgebreidere handleiding was, was het antwoord dat die er niet was en dat wat op het bijgeleverde papiertje stond genoeg was. Dus het is werkelijk, “what you see, is what you get”. Dit betekent dus ook dat CV5 niet wordt ondersteund. En dat het onmogelijk is om uitgangen op andere functienummers te plaatsen. “Immers, zoals de gebruiker zegt, de decoder is goedkoop en is dus beperkt in zijn functies.”
Dat het in mijn ogen met wat extra programmeerwerk wel had gekund, zal wel niet kloppen.
Over het rijden in de verkeerde richting in analoge modus konden ze niets zeggen. Nogal wiedes als ik zelf inderdaad niet vertel hoe we het hier op het vaste land hebben. Zij hadden het echter over Clockwise als Default Direction. Ik weet echter niet hoe ik dat moet intepreteren. Wat ik wel weet is dat ze voor ons het rode en het zwarte draad omwisselen.
De laatste opmerking over dat ik alles zelf ook wel had kunnen uitvogelen met een goede controller en wat verstand van DCC, moet ik eigenlijk maar negeren. Als je decoders zo maakt dat een IB ze niet kan uitlezen en er zo’n handleiding bij stopt, roept dit bij mij juist meer vragen op, dan dat die beantwoord worden.
Henk
-
Dat is weer een onderdeel van de verklaring van de lagere prijs. De terugmeld logica hebben ze gewoon weggelaten. Wel jammer want nu is het dus gokken.
Net zelf zo'n decoder getest en inderdaad uitlezen is er niet bij (met DCC_Gen overigens). Zeker geen tijd/zin gehad dit in de software te stoppen :(
Het is een leuk decodertje vooral omdat ie zo klein is maar ik vind 'm wel aardig brommen. Mijn ervaringen met een andere budget DCC decoder met lastregeling, de Lokpilot Basic, zijn een stuk beter. Rijdt haast geruisloos.
- Eddy
-
Al een tijdje terug heb ik een reactie (eigenlijk twee, maar de inhoud wat hetzelfde) van Hornby gekregen over de decoders.
Als antwoord kreeg ik dat het alleen mogelijk was om CV 1-255 te programeren met “In-train”. In een vorige versie van de Elite (één van Hornby’s DCC centrales) zou “In-train” gesupport worden. Om het echter niet NMRA compatible is, zou dit echter weer eruit worden gehaald, om alles NMRA-compatible te houden. In ieder geval komt het erop neer dat je met NMRA alleen adres 1-127 programeren. In de tweede mail werd er ook gezegd dat de handleiding dient te worden aangepast.
Op de vraag of er een uitgebreidere handleiding was, was het antwoord dat die er niet was en dat wat op het bijgeleverde papiertje stond genoeg was. Dus het is werkelijk, “what you see, is what you get”. Dit betekent dus ook dat CV5 niet wordt ondersteund. En dat het onmogelijk is om uitgangen op andere functienummers te plaatsen. “Immers, zoals de gebruiker zegt, de decoder is goedkoop en is dus beperkt in zijn functies.”
Dat het in mijn ogen met wat extra programmeerwerk wel had gekund, zal wel niet kloppen.
Over het rijden in de verkeerde richting in analoge modus konden ze niets zeggen. Nogal wiedes als ik zelf inderdaad niet vertel hoe we het hier op het vaste land hebben. Zij hadden het echter over Clockwise als Default Direction. Ik weet echter niet hoe ik dat moet intepreteren. Wat ik wel weet is dat ze voor ons het rode en het zwarte draad omwisselen.
De laatste opmerking over dat ik alles zelf ook wel had kunnen uitvogelen met een goede controller en wat verstand van DCC, moet ik eigenlijk maar negeren. Als je decoders zo maakt dat een IB ze niet kan uitlezen en er zo’n handleiding bij stopt, roept dit bij mij juist meer vragen op, dan dat die beantwoord worden.
Henk
Henk nog bedankt op mijn vraag, ik kon de decoder niet normaal benaderen met de f8 funkie Lenz.
Wat blijkt nu dat bij het uitlezen van een cv geeft hij een error2 nu deze
geef ik een escp.en vul de nieuwe waarde in voor de opgeroepen cv.
Na enter heeft hij deze waarde opgenomen maar controleren kan je niet alleen op uitvoering op de baan.
Wat nu nog over blijf is dat ik cv 29 niet goed krijg de kop en sluit lichten blijven knipperen van waarde 1 tot 7 uitgeprobeerd.
Heeft iemand een tip voor mij dit via het Lenz systeem te programeren.
Resultaat rijden boven verwachting voor een BR491
bvd
willem
-
Ze knipperen als je rijdt (of was het alleen tijdens versnellen/vertragen) en je geen licht hebt ingeschakeld, toch?
Ik had er geen last meer van toen ik bij CV 29 de waarde 6 had ingevuld. (Nu weet ik niet of dat bij Lenz ook zo was, daar was het toch altijd dat je bij de waarde 1 moest optellen, niet?)
Als dat niet werkt, weet ik het niet. Maar ik heb ook weinig verstand van dat soort dingen. Ik probeer het altijd logisch te benaderen, maar dat werkt niet lang niet altijd goed. En zeker niet als het ook nog eens om Engelsen gaat. :)
Henk
-
Ze knipperen als je rijdt (of was het alleen tijdens versnellen/vertragen) en je geen licht hebt ingeschakeld, toch?
Ik had er geen last meer van toen ik bij CV 29 de waarde 6 had ingevuld. (Nu weet ik niet of dat bij Lenz ook zo was, daar was het toch altijd dat je bij de waarde 1 moest optellen, niet?)
Als dat niet werkt, weet ik het niet. Maar ik heb ook weinig verstand van dat soort dingen. Ik probeer het altijd logisch te benaderen, maar dat werkt niet lang niet altijd goed. En zeker niet als het ook nog eens om Engelsen gaat. :)
Henk
Beste Henk,
Ik heb het licht ingeschakeld en ook op waarde 6 gehad op cv29,licht blijft knipperen.
Ga nog wel even verder stoeien.
Nog bedankt voor je reakties.
willem.
-
Net zelf zo'n decoder getest en inderdaad uitlezen is er niet bij (met DCC_Gen overigens). Zeker geen tijd/zin gehad dit in de software te stoppen :(
Het is een leuk decodertje vooral omdat ie zo klein is maar ik vind 'm wel aardig brommen. Mijn ervaringen met een andere budget DCC decoder met lastregeling, de Lokpilot Basic, zijn een stuk beter. Rijdt haast geruisloos.
- Eddy
Heb zelf nog niet de Lokpilot Basic uitgeprobeerd. Weet ook eigenlijk niet wat hij kost. Was het niet een Euro of 19? ESU ben ik qua programmeren zeer tevreden mee. Veel handige functies die makkelijk in te stellen zijn. Locomotieven rijden ook goed ermee, alleen staan de locs zo snel stil. Elk dwarreltje stof lijkt voor problemen te zorgen, meer dan bij andere locs. En dan had je natuurlijk ook nog een tijdje dat ze decoders produceerden die een zoemend geluid maakten. Dus ESU, aan de ene kant zeer content mee, soms heb ik het gevoel "jammer".
Zo zie je maar, de perfecte decoder bestaat niet.
P.s. Kan een moderator de naam van dit draadje veranderen in "(goedkope) hornby decoder" lijkt me iets duidelijker dan hoe hij nu heet.
-
henk,
Ik heb ook de lokpilot basic getest maar de prijs weet ik niet meer laatstin Houten gekocht.
Heb deze in een Fleischmann stoomlok gemonteerd met niet zo goed resultaat ,moest veel sleutelen met cv 53-54-55.
Nu rijdt hij redelijk voor een fleioschmann.Voordeel van deze decoder goed in te stellen en breder toepasbaar gezien de 700 ma .en totaal verbruik van 350 ma funktie uitgangen.
Ja ik denk dat enige euro die hij meer kost dan de Hornby wel waard is.
willem.
-
Recentelijk twee hornby decoders gekocht. De eerste had ik al een week in huis en aanvankelijk geprogrammeerd op 605. Bij rijden op clubbaan reed de loc niet meer. Dacht dat het lag aan het feit dat ik de waarde boven de 99 had gezet, dit omdat het systeem van de clubbaan niet verder kan dan 99.
Vandaag voor mijn roco 215 ook zo'n decoder aangeschaft en beide locs nogmaals op mijn baan gezet om deze om te nummeren.
Ik heb beide locs verschillende malen geprobeerd op een andere waarde in te stellen, ze blijven echter hardnekkig op 3 staan. Daarnaast heb ik nog iets vreemds opgemerkt, als ik de rijrichting van mijn roco 215 omzet van vooruit naar achteruit functioneert de gehele verlichting, front- en sluitseinen, ga ik weer vooruit dan houdt het feest weer op. Decoder is correct aangesluiten, oranje draad zit bij de *.
Mijn andere loc is een Atlas Union Pacific 605, bij deze loc functioneert de verlichting wel zoals het moet.
Nu was er eerder al door mij gemeld dat een bepaald systeem de decoders niet kon programmeren. Volgens mijn lokale treinenzaak was het of Fl* of Roco systemen die er problemen mee hadden.
Ik vindt het in ieder geval wel opmerkelijk dat van de week alles functioneerde op code 605 voor mijn Amerikaanse loc en dat deze, inclusief de 215, weigert om naar commando's van de multimaus te luisteren.
-
Probeer eens bij CV 29 waarde 6 in te vullen. De ervaring dat de decoders het niet zouden doen op Fleischmann- en Rocosystemen, kan ik niet delen. Fleischmann allicht, maar op de IB doet hij het hier prima. Ik kan me niet voorstellen dat de Twincenter dan problemen zou opleveren. Ook met de Lokmaus werkt het goed.
-
Programmeren op zich lukt wel, loc stopt zodra ik cv2 of 3 probeer te wijzigen via snelmenu multimaus. Echter, 29 op 6 zetten haalt bij de roco niets uit. Ik vermoed zelf dat de lampjes stuk zijn. Is dit na te meten?
Het locnummer wijzigen lukt nog steeds niet. ik ga dit eens proberen op de clubbaan te doen.
-
Hmmm, ik heb er net een ingezet in de reeks 15 van Olarts-Heljan, en alles werkte in 1 keer. Ook het programmeren gaat prima.
Op zowel de Intellibox als de Piko centrale.
-
Echter, 29 op 6 zetten haalt bij de roco niets uit. Ik vermoed zelf dat de lampjes stuk zijn. Is dit na te meten?
Je kan het meten, maar je kan ook gewoon de oude analoog-stekker terugstoppen en kijken of hij op een analoge baan rijdt. Heb je die helemaal niet meer, dan kan je een 9V batterij tegen de wielen houden, of de loc even op een digitale baan zetten. Branden de lichten bij de laatste optie (fel), dan doen ze niet kapot. Haal de loc wel snel van de digitale baan af, want de motor wordt er warm van. Eventjes kan geen kwaad, maar het is eigenlijk niet de bedoeling dat je dit soort praktijken uithaalt.
Henk
-
Hallo,
Ik ga m'n loks digitaliseren.
Ik heb er al een paar gedigitalseerd, met decoders van treinelektronika.com
Nou wil ik eigenlijk ook de hornby eens proberen.
Ik rij met een Fleischmann Twin Center, en de loc's waar die in moet zijn de lima koploper, piko br rallion, liliput 6520.
Iemand hier ervaring mee, en is het een goede keuze?
Willem
-
De rijeigenschappen van een digitale lok staan of vallen met de kwaliteit van de decoder. Dus geef een paar euro meer uit en koop iets goeds.
Zimo MX64
Kuehn T125 of T145
Tran DCX51
Vanaf 25,-- Euro.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Ben het zelf wel met je eens. Beter iets meer geld voor een "betere".
Maar wil toch niet uit het oog verliezen, dat we niet allemaal de zelfde beurs hebben. Kijk niet graag in iemand anders zijn beurs.
De 10 euro meer kan toch wel een grens zijn voor mensen.
Het is een goede zaak dat er een goedkoper alternatief is. Dit heeft uiteraard zijn voor en nadelen.
Laat graag ieder zijn eigen keuze maken. Ik doe die aan de hand wat ik te besteden heb.
Mis echter in je rijtje de lenz silver voor ongeveer het zelfde bedrag.
Groeten
Dion
-
Ben het er gedeeltelijk mee eens. Het is maar wat voor eisen je aan je decoder stelt. Kijk, als je bijvoorbeeld alleen rond rijdt, licht aan en uit wilt doen en geen adressen onder de 127 gebruikt, is het een beste goede decoder, die ook nog eens een tientje goedkoper is.
Verwacht je ook maar iets meer, dan kan je beter een duurdere decoder kopen.
En dan is het ook maar de vraag of de verwachtingen die je nu hebt voor een decoder, ook later nog hetzelfde zijn. Ik heb veel locs waar ik later de front- en sluitverlichting laat werken. Handig voor bijvoorbeeld trekduwtreinen. Met een Lokpilot is dat makkelijk instellen. Met de Hornby-decoder is dat gewoon niet mogelijk. Zelfde met lange adressen. Vroeger niet aan begonnen, tegenwoordig gebruik ik het. Met de Hornby niet mogelijk. Wil dat zeggen dat de Hornby-decoder slecht is, zekers niet. Voor veel mensen die een decoder van 25 euro in een Roco 1600 stoppen en daarna hem met adres 16 laten rijden, is het eigenlijk onzin om een decoder te kopen die meer kan, omdat ze het toch niet allemaal nodig hebben.
Kortom, wat verwacht je van je decoders, wat wil je er over een paar jaar nog mee kunnen doen, wat betekent "goed" voor je? "Goed genoeg" of "perfect"
-
Als ik een loc heb staan waarvoor ik een aardig bedrag heb afgetikt doe ik er geen goedkope decoder in. Alles wat digitaal is heeft of een esu (loksound/basic) of Uhlenbrock decoder. Alleen mijn Amerikaanse loc en de 215 hebben deze decoders, simpelweg omdat ik voor beide geen grote investering ga maken totdat ik A) Amerikaanse wagons heb en B) de roco 215 eindelijk eens digitaal gaat rijden zonder dat de verlichting op een Abba reunie lijkt ;)
-
Kan je met deze decoders bijvoorbeeld
optrek en afrem vertraging instellen?
maximale snelheid instellen
dat zijn de dingen die ik zelf het belangerijkste vindt...
wil deze namelijk in mijn MDDM motorwagen prikken
-
Optrekvertraging en remvertraging zijn CV3 en CV4 (of CV4 en CV3, ik onthoud die CV's niet).
De maximum snelheid valt niet in te stellen.
-
Monobrachius,
Met jou uitleg kan ik ook wel leven. Is eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen. Alleen wat uitgebreider.
In het begin alleen rondjes rijden en verlichting aan/uit. Zijn mensen zo uitgekeken, tenminste ik wel.
Wordt er dan niet sneller naar meer verlangt of meer verwacht. Want de wat duurdere en uitgebreidere geven deze opties wel.
Vind het dan persoonlijk weg gegooit geld om een decoder te kopen die minder mogelijkheden heeft.
Gebruik zelf veel extra opties wel. Dus de keuze is zo gemaakt.
Zal niet zeggen dat de hornby slecht is, want dat zal zeker niet het geval zijn. Hij heeft zijn beperkingen, maar daar komt de prijs dan weer bij kijken.
De keuze is aan ieder zelf en afhankelijk wat men wil uitgeven.
bij de laatste regel van je stukje sluit ik mij bij aan.
Dion
-
Draadje is al oud, maar heb net ook zo'n ingebouwd in een startset roco 215. Loc rijdt zeker niet slecht, maakt wel iets meer herrie bij lage snelheden. Maakt me effe niet zo veel uit.
Echter, hij blijft reageren op een gewoon analoog signaal, en dat terwijl cv29 wel een programmeerbaar cv moet zijn. Ik heb heir waarde 2 ingezet zoals ik bij al mijn locs doe, en dan reageren ze daar dus niet meer op. Das wel zo handig bij het opstarten van Mrdirect. Deze blijft echter wegsprinten. Doe ik hier iets verkeerd of hoort dit zo?
groeten
Albert
-
Mijn experimenteel gekochte Hornby-decoder zit inmiddels (tijdelijk) in een uMdudum (Mddm) en werkt prima.
Programmeren met Multimuis probleemloos.
Redelijke optrek en afreminstelling, lichtwisseling en netjes rijden.
Ik heb geen hoge eisen, en ben dus erg tevreden.
Decodertje gaat tzt in sik of hippel oid, hoewel ik aan de andere kant juist voor dat wat gevoeliger mat mss beter een wat geavanceerder decoder kan aanschaffen. In dat geval komt deze in een Brawa 215.
We zien 't wel :)
Gr/H
-
Probleemloos... Dat geschreven hebbende realiseerde ik me dat het adres nog op drie stond: hopla naar boven en veranderen ! Niet dus: error 4.
Overigens heb ik wel de minimum en maximumsnelheid kunnen instellen.
Afijn, nu het lokadres nog.
Gr/H
-
Zo.... Blij Huibje!
Error 4 ff opgezocht in Das Große MultiMaus HandBuch.
Multimaus stond in POM-modus en moest voor het instellen van het lokadres in de CV-modus.
Rijdt dus nu met adres 1 rond. Nou ja, rondrijden.... Op Kampen rij je van hot naar her, zeg maar. Maar toch!
:)
Gr/H