BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: henk op 12 March 2010, 13:51:41

Titel: Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: henk op 12 March 2010, 13:51:41
Gezien op het Amerikaanse modelspoorforum. Ronduit briljant.  (y)

http://www.youtube.com/watch?v=qJw8lU4zN9k&feature=email (http://www.youtube.com/watch?v=qJw8lU4zN9k&feature=email)

Ik heb het inmiddels geprobeerd met een Kato lokje en het werkt prima. Binnen 10 seconden was het kapje eraf, terwijl ik met een eerder identiek exemplaar een half uur heb zitten klunsen.
Zal ook wel met onwillige H0 loks werken, mits de kap alleen met wat nokjes geklemd zit.
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: Monobrachius op 12 March 2010, 13:58:44
 (y) (y) (y)
Perfect!
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: stig op 12 March 2010, 14:23:42
Nou zijn die kato's wel de makkelijkste, want ze hebben intern alleen een nokje en een inham. Niet een clipje die af kan breken. Met de H0 modellen gaat het net zo. Maar ik houd het gewoon liever in de hand.
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: Bert van Gelder op 12 March 2010, 15:25:20
Je vraagt je altijd af hoe iemand zoiets ontdekt..

Of bijvoorbeeld hoe iemand er achter is gekomen dat er melk in de uier van een koe zit.. :)
Maar da's een beetje off-topic..

Bert
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: reMARKable op 12 March 2010, 15:59:34
Mmm vind t persoonlijk nogal lomp gaan...
Locomotieven met dit systeem kan je gewoon oppakken en 1 cm boven de tafel houden, kap licht naar buiten buigen en je hebt het kapje los..
Net zo simpel en stukken minder lomp als je t mij vraagt.
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: Besselspoor op 12 March 2010, 16:47:10
Het werkt niet voor de DE1 heb ik gemerkt :P
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: Jos B. op 12 March 2010, 16:55:37
Je kan het eens proberen, maar of het gezond is voor die DE1, dat betwijfel ik.  ;D


Jos.
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: hoefhaan op 12 March 2010, 17:19:35
Wow, ziet er erg easy uit. Wel spannend...
Maar inderdaad denk ik niet dat het zo makkelijk werkt met de gemiddelde Ho modellen, die hebben vaak net wat extra lastigheidjes.

Ik gebruik gewoon een hobbymesje om een kap wat open te buigen, vervolgens luciferhoutjes ertussen. Zet je die op de goede plek dan komt hij ook makkelijk los.

Johan
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: henk op 12 March 2010, 17:44:05
Mmm vind t persoonlijk nogal lomp gaan...
Locomotieven met dit systeem kan je gewoon oppakken en 1 cm boven de tafel houden, kap licht naar buiten buigen en je hebt het kapje los..

Duidelijk nog nooit een AC4400 van Kato geprobeerd.  ;D
Maar ik schreef dus niet voor niets over onwillige modellen en dan nog alleen met een geschikte kapbevestiging.
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik wordt een stuk minder kritisch na een half uur etteren. Met de beruchte 1823 van Roco helpt het dus ook, weet ik inmiddels. Wel met enige voorzorg. Dunne stukjes styreen tussen kap en chassis zetten. Normaal krijg je de kap er bij de 1823 dan nog steeds niet zomaar af, maar wel met behulp van Newton. Met de 1300 van Electrotren probeer ik het liever niet. Gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: reMARKable op 12 March 2010, 18:51:19
Duidelijk nog nooit een AC4400 van Kato geprobeerd.  ;D

uhh nee  ;D

Ik heb geen NS modellen dus wellicht heeft het daar mee te maken  :P
(specifieke bevestiging oid)
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: Gert1 op 12 March 2010, 20:05:51
Had Newton nou destijds maar gewoon modeltreinen gehad, dan hadden wij niet tot vervelens toe dat verhaal over die appel hoeven te horen!  ;D

Je vraagt je altijd af hoe iemand zoiets ontdekt..

Of bijvoorbeeld hoe iemand er achter is gekomen dat er melk in de uier van een koe zit.. :)

Nou Bert, jij schat de intelligentie van onze verre voorvaders ook niet hoog in.
Want denk je dat zo'n man (of vrouw natuurlijk) gedacht heeft als hij een kalfje zag dat op een uier ging zuigen?
 ;)

Dan maar weer on topic: ik zie mezelf dit nog niet doen met een Artitec DE-1...

mvg,
Gert
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: N-Sven op 13 March 2010, 11:12:54
In de werkplaatsen van de NS was dit decennia lang de gebruikelijke manier om een 2200 of 2400 te openen voor onderhoud en reparaties. Ze gebruikten er uiteraard iets grotere doosjes voor. De dreun van zo'n vallende loc was tot in de wijde omtrek te horen. Vanwege de hoge arbeidsintensiviteit van het terug in vorm buigen van de treeplanken en de kosten daarvan is men van deze manier van werken afgestapt.


Zelf vind ik het eigenlijk een oplossing voor een probleem dat er niet is.
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: Matheus 18 op 13 March 2010, 11:59:14
Horen doe ik wel niet meer te best, maar begreep dat deze manier van openen ook iets te maken had met het uitgerust zijn van deze locomotieven met fijne relingen aan de zijde, en zo minder kans op schade bestaat.
Bij mij heeft de eerste wet van Newton meestal schade tot gevolg van een hoogte van 95 cm.
Matheus.
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: Petertrein81 op 13 March 2010, 12:14:29
Het valt mij op dat de loks die in het filmpje worden gebruikt wel allemaal behoorlijk solide trapjes hebben waar de modellen op steunen. Ik zie voor een hoop europese modellen, zowel in H0 als in N spoor, toch de nodige problemen met buigende en afbrekende onderdelen.
Maar misschien is het voor de roemruchte Roco NS 1823 inderdaad wel een oplossing.

Groet Peter,
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: Dion op 13 March 2010, 14:15:37
Heb het filmpje bekeken en het is een oplossing.

Alleen ik zal het zo niet doen of gaan doen, hou de zaken liever heel.
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: erik1 op 13 March 2010, 14:20:40
moet je is proberen met een ls 1184. dan ben je meteen al je losse onderdelen kwijt. maar als het een oplossing is voor lastig kappen is het het proberen waard.
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: Basilicum op 13 March 2010, 14:52:28
Het is niet meer dan een mogelijkheid om een bepaalde loc te openen. Ik zal het niet gauw toepassen.

Groet,
Basilicum
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: henk op 13 March 2010, 16:54:08
En zo is het maar net.
De de1 heeft er niets mee te maken. De opbouw van dat apparaat lijkt niet eens op de hier vertoonde modellen.
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: Besselspoor op 13 March 2010, 18:03:30
De de1 heeft er niets mee te maken.
Dat was ook even cynisch bedoeld, omdat de DE1 de lastigst te openen trein sinds lange tijd is.

Groet, Bessel
Titel: Re:Kapje verwijderen volgens de eerste wet van Newton
Bericht door: Remunj op 15 March 2010, 10:01:44
Roco ICK is ook op een soortgelijek manier te openen  :(
Hoort eigenlijk in het draadje "dat overkomt mij niet thuis" maar past hier ook wel een beetje.
Was zaterdag bezig met het bouwen van een klimspiraal en iedere keer na een stuk rails leggen natuurlijk testen of alles goed ligt.
ICK reed met een net gangetje naar beneden ...... tot de rails ophield en jawel een vrije val van ca 60 cm.  :-[
Het resultaat: een losse kap, een los onderstel, een stukje staal en een los draaistel.
Even klik, klik, klik en hij was weer compleet.

Gr.
Eric