BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: 2010 op 08 March 2010, 17:14:16
-
Ik was zo naief om te denken dat ICM-0 er niet meer was (op de tussenbak van de 4007 na dan) totdat ik twee weken geleden eens in Arnhem ging kijken wat die vreemde koploper voor nummer had die daar al zo lang te zien was vanaf de brug. Bleek het de 4001 te zijn. Na wat nazoekwerk bleek dat de 4004 en de 4005 er ook nog waren, al was het dan niet echt meer in goede staat. Toen ik verleden week in Amersfoort was zag ik het tussenrijtuig van het spoorwegmuseum -de 4005- staan achter wat SLT's. toevallig zat ik nog dezelfde dag ook nog in de 4007 (4044 tussenrijtuig). Ik vroeg mij twee dingen af: 1. Wat moet het spoorwegmuseum in godsnaam met een tussenrijtuig ? en 2. Zijn er nog herkenningen aan de 4007 AB waaraan je kunt zien dat het ooit een ICM-0 is geweest? Heb je nog meer leuke weetjes over ICM-0 schrijf het hier dan bij:
-
1. Dat vragen wel meer mensen zich af. Het ding staat ook al jaaaren op de Bokkeduinen...
2. Ja, de echte specialist kan nog wat afwijkingen herkennen, maar 't is niet veel meer. Een enkel rooster, en de plek van apparatuur onder de bak, zoiets.
-
Wat moet het spoorwegmuseum in godsnaam met een tussenrijtuig ?
En als je nu eens bedenkt dat het originele interieur van de ICM-stellen binnenkort verdwenen is, en dat het originele interieur van de ICR's (immers afgeleid van de ICM) al een tijdje verdwenen is? Dan kan je met zo'n bewaarde tussenbak het, weliswaar door velen als afschuwelijk beoordeelde, oranje interieur toch laten zien. Vele mensen hebben op die oranje banken gezeten, door heel Nederland heen. Al zou je dan ook een originele kopbak kunnen bewaren waarmee je ook meteen dan de doorloopkop ook bewaard hebt en die eventueel werkend zou kunnen laten zien....
Raymond v/d Hoven, geen NSM-medewerker....
-
Wilde ze niet jaren geleden een 'loopbrug' maken van dat tussenrijtuig van ICM0,
over de sporen naar de andere kant ??
-
En als je nu eens bedenkt dat het originele interieur van de ICM-stellen binnenkort verdwenen is, en dat het originele interieur van de ICR's (immers afgeleid van de ICM) al een tijdje verdwenen is? Dan kan je met zo'n bewaarde tussenbak het, weliswaar door velen als afschuwelijk beoordeelde, oranje interieur toch laten zien. Vele mensen hebben op die oranje banken gezeten, door heel Nederland heen. Al zou je dan ook een originele kopbak kunnen bewaren waarmee je ook meteen dan de doorloopkop ook bewaard hebt en die eventueel werkend zou kunnen laten zien....
Raymond v/d Hoven, geen NSM-medewerker....
Ik vind die oranje bankjes wel wat hebben, maar het is hellaas wel zo dat ze de orginele indeling van ICM-0 hebben geweizicht (lees: geen losse stoelen meer, maar banken). Ik dacht ook even dat ze de kopbakken van de 4005 misschien weer zouden gebruiken voor hereniging maar gezien de staat (spionkop.nl zie voor foto's) is dat niet meer mogelijk. De 4001 daarintegen (Arnhem goederen) is nog in zeer goede staat (op de grafittie na), dus misschien kunnen ze die als museumstel gebruiken. Is trouwens leuk om het stel te bekijken als je een keer in Arnhem bent een voorwaarde is alleen wel dat je lenig bent (hij staat op bewaakt terrein).
-
Voor de verbouwing van de 4044 had de tussenbak schuiframen ipv draairamen.Overigens is de tussenbak van de 4007 eigenlijk de tussenbak van de 4001.
Deze werd door een brand zwaar beschadigd en is toen vervangen.Tijdens een schadegeval is de wisseling tussen 4001 en 4007 gebeurd waardoor er maar 1 stel aan de kant stond ipv 2.
groetjes Chris
-
Overigens is de tussenbak van de 4007 eigenlijk de tussenbak van de 4001.
groetjes Chris
Wat leuk, dat wist ik nog niet. Maar hoe komt het dan dat de 4001 zijn tussenbak nog heeft (heb ik laatst nog zien staan) en dat er van de 4007 foto's zijn dat de bak eruit werd gehaald?
-
Dat heeft ermee te maken dat de 4007 later uit de dienst is verdwenen en de 4001 al snel na zijn spoorcarriere werd opgeofferd voor de Arnhemse brandweer.
Tevens kan het ermee te maken hebben dat de tussenbak van de 4007 al "moderner" was dan de andere tussenbakken.
De ICM 0 serie was de protoserie.'
Vanaf de 4011 de serie aflevering.
Dit is ook de reden dat ICM 0 niet is gereviseerd. Deze wijkten teveel af van de serie productie.{ hoofdzakelijk inwendig]
groetjes Chris
-
Wat is dan het orginele nummer van de tussenbak van de 4001?
Gr Timo
-
dat is een goeie.
zou ik moeten nakijken.
Ben helaas nog niet thuis. dus doe ik straks wel even.
groetjes Chris
-
Thanks
-
Ik vind die oranje bankjes wel wat hebben, maar het is hellaas wel zo dat ze de orginele indeling van ICM-0 hebben geweizicht (lees: geen losse stoelen meer, maar banken).
geweizicht? Met hoogpolige groene vloerbedekking en roodbonte leren bekleding bedoel je? 8)
Sorry, kon het niet laten...
-
Ik weet het mijn spelling is nooit goed geweest (ik hoop dat het dat nog wel wordt met oog op mijn examen over een paar jaartjes)
Gr Timo
-
Hoi Timo,
Valt verder wel mee hoor, die spelling van jou, maar dit was een inkoppertje. Was zeker niet "bitchy" bedoeld. ;)
gr. Carlo
On topic: Volgens mij is de enige (permanente) bakwisseling bij de 4001-4007 een kopbakwisseling in 1990 tussen de 4003 en 4004 geweest. Zal het vanavond eens nazoeken.
-
Het was inderdaad in 1990, de 4004 en 4095 knalden in Enschede tegen elkaar, de 4003 knalde in Enschede tegen een stootjuk. De onbeschadigde sBk 4003 werd geruild met de sBk 4004, zodat de 4003 bestond uit de mBk 4003 + AB 4003 + sBk 4004 en de 4004 bestond dus uit de mBk 4004 + AB 4004 + sBk 4003.
Tijdens het proefbedrijf is inderdaad de AB 4001 door brand beschadigd. Ik kan echter niet vinden of er ook een bakwisseling is geweest.
Aldus Elektrische treinen in Nederland, deel 3.
-
Volgens mij was er inderdaad geen bakwissel van/met de AB 4001. Wel is het middenrijtuig na het oplopen van de brandschade solo gebruikt voor proefnemingen, misschien dat daar de verwarring in zit.
-
Ik weet niet of het iets met het omwissel van bakken te maken heeft maar vond net nog een leuk plaatje wat de verschillen tussen de icm-0 en de icm-1 weergeeft
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/icm1.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/icm1.gif)
Altijd leuk
Mvg Nigel
(hoop trouwens wel dat hij het doet anders hier de link naar de site
http://www.nederlof.net/dump/icm.gif)
EDIT: nee dus ;D
-
De 4001 liep in zijn eerste jaar, op 3 mei 1977 ernstige brandschade op, waarna het stel teruggestuurd werd naar Talbot op de 31e van diezelfde maand. Op dat moment moesten de 4004-4007 nog afgeleverd worden en was er even sprake van om een bak van een van deze nog in aanbouw zijnde stellen te gebruiken voor het herstel van de 4001 (iets wat we wel vaker gezien hebben, b.v. bij Plan V en Plan U). Eind juni keerde de AB 4001 (nog met brandschade) met aangepast stoot-en trekwerk en andere (SIG-)draaistellen terug in Nederland, waarna er proeven werden gehouden met deze draaistellen. De AB 4001 reed hierbij o.a. tussen twee rijtuigen plan N (!). Na dit proefcircus keerde de AB 4001 in juli weer terug naar Talbot. Pas in november kwam het rijtuig hersteld terug in Nederland, waarna er weer proefritten als getrokken rijtuig werden gereden. Weer ging het rijtuig terug naar Aken en pas in februari 1978 kwam het hele stel 4001 in Nederland terug. De 4001 had dus een stormachtige aanvang van zijn carriere!
grt. Carlo
-
De AB 4007 had overigens afwijkende ramen in de tussenbak: schuiframen ipv draairamen, een beetje à la SGM AB. Foto's heb ik er niet van want de Mien wist mij altijd te ontlopen.
Het was inderdaad in 1990, de 4004 en 4095 knalden in Enschede tegen elkaar, de 4003 knalde in Enschede tegen een stootjuk. De onbeschadigde sBk 4003 werd geruild met de sBk 4004, zodat de 4003 bestond uit de mBk 4003 + AB 4003 + sBk 4004 en de 4004 bestond dus uit de mBk 4004 + AB 4004 + sBk 4003.
Hier een plaatje van dat fraaie stukje huisvlijt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img395_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img395_1.jpg)
4003 te Enschede, 6 augustus 1990
-
Ik was zo naief om te denken dat ICM-0 er niet meer was (op de tussenbak van de 4007 na dan) totdat ik twee weken geleden eens in Arnhem ging kijken wat die vreemde koploper voor nummer had die daar al zo lang te zien was vanaf de brug. Bleek het de 4001 te zijn. Na wat nazoekwerk bleek dat de 4004 en de 4005 er ook nog waren, al was het dan niet echt meer in goede staat. Toen ik verleden week in Amersfoort was zag ik het tussenrijtuig van het spoorwegmuseum -de 4005- staan achter wat SLT's. toevallig zat ik nog dezelfde dag ook nog in de 4007 (4044 tussenrijtuig). Ik vroeg mij twee dingen af: 1. Wat moet het spoorwegmuseum in godsnaam met een tussenrijtuig ? en 2. Zijn er nog herkenningen aan de 4007 AB waaraan je kunt zien dat het ooit een ICM-0 is geweest? Heb je nog meer leuke weetjes
over ICM-0 schrijf het hier dan bij:
Heb je ook Foto´s van hoe de stellen er op het moment bijstaan?
-
Heb je ook Foto´s van hoe de stellen er op het moment bijstaan?
Ja, ik heb er wel een paar, maar die zijn niet van erg goede kwaliteit want zoals ik als zei staat de 4001 op bewaakt terrein en moest ik op het dak van een gebouw klimmen om een goede foto te kunnen maken. Vroeger hoefde dat niet, maar er wordt aan een nieuw industrieterrein gewerkt, dus je kunt hem niet meer zo goed zien. Een tip is wel om eerst over de pleijbrug heen te rijden, dan weet je goed hoe je het stel kan benaderen (je ziet hem namelijk staan vanaf de brug), maar je kunt natuurlijk ook de eigenaren van het terrein lief aankijken :). Voor wie dit allemaal te veel gedoe is en graag wil weten hoe ICM-0 er nu bij staat kijkt hier op: http://www.spionkop.nl/Onderwerp.html
Deze site is trouwens een echte aanrader voor de ICM(0) fans. Op de pagina staan trouwens ook foto's dat ICM-0 nog gewoon in dienst is.
-
Oh ja, als je op die pagina bent moet je als onderwerp 'ICM-0' kiezen. Ik lees trouwens net dat de sBk-bak van de 4005 is gesloopt op 12 september 2009. Dus nogmaals: http://www.spionkop.nl/Onderwerp.html
Mooie foto van de 4003 trouwens Mispoes, of hoe je dan ook heet.
Gr Timo