BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ivo R. op 01 March 2010, 18:54:47
-
Ik ben opzoek naar een stoomloc, maar niet zomaar een. Ik hoop dat er iemand op het forum hier is die mij kan helpen. Ik ben opzoek naar een stoomloc met de volgende eisen:
- schaal H0
- gelijkstroom
- (eventueel met geluid, niet noodzakelijk)
- Die in de WWII in Nederland voor de "Geallieerde" reed.
- voor Goederen
Het zijn er wel heel veel ;D maar misschien weet iemand er een (of twee ;))
gr Ivo
-
in model? helaas bijna geen, enkel modelloco, philotrain e.d., wat duur is, en je soms zelf in elkaar moet solderen
in een voor de oorlog is sowiso een moeilijk tijdperk, omdat 'wij' toen onze 'eigen' treinen hadden.
na de oorlog werden er veel stoomlocs geimporteerd, waardoor je duitse en zwitserse treinen had rijden, die in model zijn uitgebracht.
-
Hey Ivo,
De 8800 van Dapol is een mooie locomotief. Zal niet al te duur zijn (volgens mij wel redelijk schaars, zie hem bijna nooit). Heb hem zelf ook en ben er erg blij mee. En het leuke is, de echte is (of is al bijna) weer in rijvaardige staat. (y)
-
Is helaas schaal 00 en dat werd niet gevraagd.
Als dat geen probleem is dan is er altijd nog de 4300 van Bachmann in schaal 1 : 76
-
Zadeltank loc's werden gebruikt en ingezet door de Engelse alliantie.
De Amerikanen hadden reeds de beschikking over diesel loks.
Kan geen nummers geven maar je kan je raadplegen via google en Wikipedia.
Matheus.
-
Volgens mij heeft een Belgische kleinseriefabrikant (PB Messing Modelbouw?) enkele jaren geleden een messing bouwkit van de Amerikaanse tenderlok die nu bij de SGB rijdt, gemaakt.
Van de Britse latere NS 8800-serie is ook door eenzelfde (dezelfde?) fabrikant in 1:87 een messing model(kit) gemaakt.
Volgens Waldorp hebben sowieso weinig geallieerde stoomlocs veel en langdurig in ons kikkerlandje dienst gedaan; we hadden zelf genoeg dus konden ze snel door naar andere meer (zuid)oostelijk gelegen landen. Dat gold zeker voor de Amerikaanse locs die kort alleen in Zuid-Limburg hebben dienstgedaan.
De Engelsen hebben het wat langer uitgehouden en zijn ook "boven de rivieren" ingezet geweest:
- 1D-"Austerity" = NS 4300
- 1E-"Austerity" = NS 5000
- CT-rangeerloc = NS 8800
Daarnaast natuurlijk de serie's 500 en 2000, maar dat zijn diesels.
PS: verander de titel even van tijdperk 2 in WOII...
-
PB = ja mag de naam niet noemen, hiervoor heb ik N modellen in elkaar gesoldeerd, heeft mooie modellen maar niet altijd de perfekte schaal, elk model word handgemaakt, indien je dit zelf bouwd ondervind je wel dat het hier en daar een beetje wringt en moet schipperen. Sommige modellen vragen slijp en vijl werk.
Dus niet zo geschikt als eerste model, verder zijn ze goed gedetaileerd op gebied van ets werk.
Matheus.
-
Reden de geallieerden al tijdens de oorlog over Nederlandsche sporen? Lijkt me eerder dat ze een achtergelaten BR55 opstookten? (Ik ben nog niet zover in het boek "Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd").
-
Ja zelfs met tanks. ;D ;D
-
In het zuiden wel. Daar zijn ze in 1944 al bevrijd door de Yankees. Het verplaatsen van het front hield gelijke tred met het verdwijnen van de USTC lokomotieven uit het bevrijde Nederland.-SK.
-
Net even in "Onze Nederlandse Stoomlocomotieven In woord en beeld" 7e druk gekeken en daar staat eigenlijk hetzelfde als wat Sobat hier net ook al aangaf. De meeste locs gingen met de amerikanen mee. Een citaat: "Het Amerikaanse leger in het zuiden van ons land gebruikte daar haar eigen locomotieven. Verreweg het grootste aantal locomotieven kwamen echter van het Engelse leger. Dit had een groot aantal locomotieven van een eenvoudige constructie laten bouwen teneinde het Engelse leger in staat te stellen zijn eigen locomotieven te gebruiken bij het verder oprukken in het vijandelijke gebied. toen de vijandelijkheden gestaakt werden kwamen de meeste dezer machines vrij. De NS huurde aanvankelijk vele dezer locomotieven en later werden deze gekocht."
En dan krijg je de al hier eerder opgegeven loc types. Wel verwijst men in dit boek naar een eerdere uitgave: "In de vierde druk werd een vrij uitgebroede opgave opgenomen van de hoofdafmetingen, fabrieken, fabrieksnummers bouwjaren etc. van deze locomotieven. Achteraf is gebleken dat de meeste buitenlandse locomotieven slechts kort bij de NS in dienst geweest".
Het boek "Het Spoorwegbedrijf in oorlogstijd, 1939-'45" waar Stig het al over had zal vast wel meer info opleveren. Ik heb die dikke pil hier ook al weer een poosje rondzwerven en daar ben je wel even zoet mee om die helemaal door te worstelen. Het werk is 544 pagina's dik en staat berstens vol met gegevens. Vluchtig doorkijken is eigenlijk onbegonnen werk. Misschien dat iemand hem al heeft doorgelezen en je verder kan helpen.
Een blik in het boekje: "Stoomlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen" van N.J. van Wijck Jurriaanse leert ons dat de bij het vertrek van het Amerikaanse leger, in september 1945 ook de 34 Amerikaanse oorlogsmachines uit ons land verdwenen.
-
Maar zette de NS in het bevrijde gebied dan al direct een dienst op met de geallieerde locs en overgebleven eigen spul, of was het uitsluitend voor militair bedrijf (wat ik me beter kan voorstellen). De topicstarter vraagt namelijk specifiek naar "tijdens WO2". En niet de periode daarna. Ik moet het ook allemaal nog lezen, maar misschien weet iemand het antwoord al.
-
Amerikaanse legerloc, heeft ook (kort) in Zuid-Nederland gereden:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23097.0.html
-
Ik heb het boek over het depot Heerlen gelezen. Daar staat een heleboel in over de inzet van deze loks in oorlogstijd. De engelse loks kwamen vrijwel direct in het depot Heerlen. De meeste waren bestemd voor diensten voor geallieerde legers. Een paar loks waren voor NS diensten bestemd. De engelsen en ook de amerikanen hadden schaarste aan vakkundig personeel. De NS kon dit personeel vrijwel direct na de bevrijding leveren. Je hebt zowel rijdend personeel nodig als ook het personeel voor het onderhoud in het depot. Veel engelse loks hebben met NS personeel tot diep in duitsland voor de geallieerden gereden. Je moet je niet te veel voorstellen van de NS, het waren meer de persoonlijke initiatieven van het NS personeel.
-
het boek over het depot Heerlen
@ Moddemeijer,
Welk boek is dat?
-
Das mooi Gerrit
"In de vierde druk werd een vrij uitgebroede opgave opgenomen van de hoofdafmetingen, fabrieken, fabrieksnummers bouwjaren etc. van deze locomotieven. Achteraf is gebleken dat de meeste buitenlandse locomotieven slechts kort bij de NS in dienst geweest".
;D
Ben benieuwd wat voor soort dit moet uitbroeden ;D ;D
-
Een boekenwurm???? :P
-
Hahaha, broeden die ook ??? Weer wat geleerd! :P
-
@ Moddemeijer,
Welk boek is dat?
Moddemeijer bedoelt waarschijnlijk het boek van Martin Zijlstra "NS-locomotievendepot Heerlen - Stoom in de mijnstreek", uitgegeven door Uquilair. ISBN 90 715 1336 X. Zie ook hier (http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.nicospilt.com/boeken/locomotievendepotheerlen.JPG&imgrefurl=http://www.nicospilt.com/mijnlocomotieven.htm&usg=__GI3btpq8nzGE3ZUy3Aqe_rsrtrw=&h=200&w=147&sz=15&hl=nl&start=1&um=1&itbs=1&tbnid=h4yOTb9GltAhVM:&tbnh=104&tbnw=76&prev=/images%3Fq%3Dboek%2Bdepot%2Bheerlen%2Buquilair%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26rlz%3D1I7DBNL_en%26tbs%3Disch:1) (even naar beneden scrollen).
Groet,
Basilicum
-
Ik heb liggen: Het locomotievenpark tijdens de Duitse bezetting.
Hoofdstuk 8 op blz.311 van het boek "De Nederlandse Stoomlocomotieven"van R.C.Statius Muller.
ISBN 90 6013 262 9
-
@ cbx,
Laat ons nou niet langer in spanning, maar wat staat daar?
-
Dat is een heel verhaal kort samengevat:
Vrijwel direct na de bezetting van Nederland door de Duitsers werden de spoorwegen onder beheer van de bezettingsautoriteiten gebracht. Hiertoe werd de “Dienststelle der Deutsche Nahnbevollmächtigte (Bbv) Utrecht” in het leven geroepen. De Duitsers vaardigden verschillende maatregelen uit. Zo werd een algemeen sloopverbod van locomotieven afgekondigd, terwijl alle machines minder opvallend vanuit de lucht zichtbaar dienden te worden gemaakt, iets wat al voor de meidagen van 1940 was begonnen. Dit had tot gevolg dat koperen dombekleding, schoorsteen en bekleding van de veiligheid dienden te worden overgeschilderd. Later werden de lantaarns uitgerust met verduisteringskappen, terwijl de buffers en bufferbalken werden voorzien van witte randen om met name ’s-nachts op de emplacementen de locomotieven voor de rangeerders beter zichtbaar te maken. De locomotoren en dieseltreinstellen werden buiten dienst gesteld wegens brandstofgebrek, maar na verloop van tijd werden enkele locomotoren van een houtgasgenerator voorzien. Eer werd tijdens de oorlogsjaren in slechts drie gevallen ontheffing verleend om locomotieven te slopen, nl. voor de 5540, 7112 en 7711. De eerste twee waren tijdens de oorlogshandelingen in 1940 onherstelbaar beschadigd en vanwege hun leeftijd van weinig waarde meer.
De bij Helchteren in België vernielde 3602 mocht echter niet worden gesloopt.
Het park locomotieven voor de binnenlandse dienst werd gedurende de oorlog door veel oorzaken gaande weg kleiner. Beschietingen vanuit de lucht, verzetsacties, inzet voor de Duitse Wehrmacht, alsook vanaf zomer 1942 een (verplichte) verhuur aan de DRB, maakte het aantal voor niet-militaire doeleinden inzetbare locomotieven ontoelaatbaar klein.
Door oorlogshandelingen zijn veel machinisten en leerlingen om het leven gekomen.
Dus wat er in oorlog aanwezig was: De 3700’en de 3900-‘en de 6100én de 6300’en de 2100’en de 8700’en enz. Juiste aantallen worden niet vermeld maar er zijn dus geen specifieke “oorlogslocomotieven” maar materieel wat men voor de oorlog ook gebruikte
-
Dank allemaal voor alle reactie's, hier kan ik zeker wat mee!
Het komt er dus op neer dat de meeste loc's die voor de oorlog in NL reden tijdens der oorlog ook gebruikt zijn voor militaire doel einden. Ook zijn er een aantal loc's van de Engelse en Amerikanen hier geweest.
Ik ben van plan om op een module een stukje WO2 uit te beelden waar een loc komt te rijden met een sleep tanks e.d. van de geallieerden aan de haak.
Ik zal tijdens Rail ook eens opzoek gaan naar een aantal boeken die hier genoemd zijn.
Meer info is altijd goed!
gr Ivo
-
je kan natuurlijk ook een ns 2000 van de U.S. army gebruiken (y)
-
Ja, dat is ook een echte stoomloc... ::)
-
Vlak na de oorlog bevonden zich ook nog 33 Belgische en Franse locomotieven in Nederland deze verdwenen ongeveer gelijk met de amerikaanse loks uit het land, de amerikanen maakten ook gebruik van Duitse stoomlocs met het opschrift " ALLIED FORCES ".
De britten maakten voor hun materieeltransport voornamelijk gebruik van de eigen locomotieven van het "War Departmend".
Omdat het zuiden eerder bevrijd was dan boven de rivieren hebben daar dan ook langer buitenlandse locomotieven rond gereden.
In de inleiding van het boek "Stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen 1944-1958" is hierover het een en ander te lezen.
Stephan.
-
@stig, ik begrijp ook wel dat dit niet een stoomloc is, maar het is wel een alternatief voor als er geen goede stomer te vinden is...
-
Je kunt dus gewoon een duitse nemen, daarin is keuze genoeg. Wel even allied forces erop kalken. Op de tender in het bekende militaire lettertype.
-
Ik weet niet of dit boek
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Allied_Military_locos.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Allied_Military_locos.jpg)
wat meer info bied. Ik heb op 27 februari bericht gekregen dat er een exemplaar naar me onder weg is.
-
Wat heb je voor dat boek mogen betalen?
-
€ 39,75 en is te bestellen bij de NVBS. Bestelnummer 364-1029
Staat niet op hun boekenlijst: http://www.nvbswinkel.com/home.php?cat=1
-
Tot nu toe nog geen enkel antwoord wat de geallieerden gebruikten in het reeds bevrijde gebied in voorbereiding op de rest van de bevrijding van Nederland. Ik heb net Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd doorgenomen vanaf pagina 325 "de bevrijding van het zuiden". Maar helaas alleen maar opsommingen van vernielingen en de rest van Duitse treindienst boven de grote rivieren. Geen enkele beschrijving van geallieerde treinbewegingen. Vooralsnog dus geen idee of men al met eigen materieel over de herstelde sporen denderde, of met gebruik making van nederlandse, belgische, franse, dan wel achtergelaten duitse locs. Van wat er nog heel was of gemakkelijk herstelbaar.
-
Wat betreft nederlands materieel bijna niets, nagenoeg alles was vernield en onklaar gemaakt.
Ik lees dat ze de 8703 min of meer over het hoofd hebben gezien en deze reed als eerste nederlandse locomotief op 21 sept. 1944 in bevrijd gebied.
Omstreeks die datum is te Budel bij een zinkfabriek het locomotiefje "Dorpplein" gevonden, deze werd via België naar Eindhoven gebracht om daar een dienst op te zetten.
Langzaam aan kwamen meer locomotieven beschikbaar waaronder achtergelaten machines van de Deutsche Reichsbahn.
Toen grote delen van Brabant bevrijd waren nam het Engelse leger alle taken op zich en begon een eigen dienstuitvoering met eigen materieel.
Tot zover enkele stukken uit stoomtractie 44-58.
Stephan.
-
Ik denk dat je 21 sept 1944 bedoelt?
Maar de locs die de Engelsen gebruiken worden niet gespecificeerd? We kunnen wel raden natuurlijk...
-
Datum aangepast.
Inderdaad, ik raad dan al gauw iets met Austerity, engelse oorlogslocomotieven staat er.
-
hier is wat info over een amerikaanse lok gemaakt voor het amerikaanse leger in europa
http://en.wikipedia.org/wiki/USATC_S160_Class
het is ook alsmodel gemaakt bij djh
http://www.djhengineering.co.uk/loco/prodloco.asp?ProdID=3073
jan
-
Heb je gelijk in, Jan, in onderstaand boek, aangedragen door Moddemeijer en Basilicum staat in elk geval één foto van zo'n loc op Nederlands grondgebied, met de limburgse machinist Lou Vis in de cabine.
Moddemeijer bedoelt waarschijnlijk het boek van Martin Zijlstra "NS-locomotievendepot Heerlen - Stoom in de mijnstreek", uitgegeven door Uquilair. ISBN 90 715 1336 X. Zie ook hier (http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.nicospilt.com/boeken/locomotievendepotheerlen.JPG&imgrefurl=http://www.nicospilt.com/mijnlocomotieven.htm&usg=__GI3btpq8nzGE3ZUy3Aqe_rsrtrw=&h=200&w=147&sz=15&hl=nl&start=1&um=1&itbs=1&tbnid=h4yOTb9GltAhVM:&tbnh=104&tbnw=76&prev=/images%3Fq%3Dboek%2Bdepot%2Bheerlen%2Buquilair%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26rlz%3D1I7DBNL_en%26tbs%3Disch:1) (even naar beneden scrollen).
-
En wat verhalen uit de praktijk lees je bij Paulus, Op de Stoomlocomotief
-
De dikke pil
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Allied_Military_locos_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Allied_Military_locos_1.jpg)
is vanmorgen binnengekomen.
Die heb ik voorlopig nog niet uit. :-\
Ben direct op zoek naar wat meer gegevens over goederentransport gaan zoeken.
Dit boek niet voor dergelijke info opgezet, maar ik heb toch wat kunnen vinden.
Op bladzijde 122 heb ik een stukje over de WD 2-10-0s kunnen vinden. Kijk (http://www.lner.info/locos/O/WD_Austerity.shtml) hier voor een afbeelding en meer informatie. Zij hebben in 1944/45 diverse diensten op het Nederlandse spoornet gedraaid. In het boek heeft men het over het vervoer van munitie, brandstof, rantsoenen, ambulance-trein en verlof-trein.
Wat het laatste betreft, men heeft het over "leaf train". Dit begrip ken ik niet en een snelle speurtocht leverde niet de juiste vertaling. Dus vandaar mijn vermoeden dat we het hier over verlof treinen hebben. Mocht iemand de juiste vertaling weten..... ???
Er wordt gesproken over 9 stuks, welke in December 1944 bij de NS in dienst gingen, 33 in April. Ze opereerden van uit Eindhoven, Nijmegen en Rozendaal. In Juni waren er nog maar 17 stuks operationeel. Volgens het boek waren ze bij de NS ingedeeld als serie 5001-60. In de bekende Waldorp is meer informatie te vinden over de later herindeling. Uiteindelijk zijn de laatsten in 1952 afgevoerd.
In dit boek heb ik verder op basis van de index geen verdere informatie over goederenvervoer in oorlogstijd met behulp van een stoomloc, kunnen vinden.
-
Ja, staat er ook een van in het spoorweg museum, de "Longmoor", die kwamen na de oorlog in NS dienst.
info (http://books.google.nl/books?id=XtauIsWf69UC&pg=PT447&lpg=PT447&dq=ns+5000+longmoor&source=bl&ots=xQZkDGdgqe&sig=BxacZpvjx7XLh-U-BxP9CKQAhaE&hl=nl&ei=UCiQS43GAcf5-Abe9un6CQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CAgQ6AEwAQ#v=onepage&q=ns%205000%20longmoor&f=false)
Stephan.
-
Hallo Gerrit,
Het zijn inderdaad verlofgangerstreinen die met leaf train worden bedoeld, maar kennelijk is het taalonderwijs in Engeland ook niet meer wat het geweest is, want de juiste term is "leave train", zoals in "on leave" (met verlof").
grt. Carlo
-
Oeps...sorry, de fout zit aan mijn kant. Gewoon niet goed gelezen en vervolgens verkeerd ingetypt. In het boek staat ook: "leave trains". :-[
-
Ik fergeev je... ;D
-
Ik fergeev je... ;D
Ook dat kun je op twee manieren uitleggen.... ;D ;D
-
Nog wat gevonden: http://www.worldrailfans.info/forum/viewtopic.php?f=2&t=4262&view=next
(alle kleine beetjes helpen)
-
Ja het klopt, er staat heel veel in het boek "NS-locomotievendepot Heerlen - Stoom in de mijnstreek"
Na de bevrijding van Limburg was alles grondig vernield. Alle NS loks waren opgeblazen. Slechts een paar vergeten loks waren over. De loks van de mijnen hebben de vernielingen wel overleefd. De spoorwegen waren ook grondig vernield. De puntstukken van alle wissels waren bijvoorbeeld opgeblazen. Omdat de mijnen vrijwel onbeschadigd in geallieerde handen vielen, was Limburg van strategisch belang. In Limburg reed daarom van alles en nog wat, Duits, Belgisch, Luxemburgs, Frans, Engels en Amerikaans materiaal. Zelfs vanuit Luxemburg kwam met met eigen loks kolen voor de staalindustrie halen. De NS depots en werkplaatsen waren vernield, maar de werkplaatsen van de mijnen niet.
Kortom, je kan het zo gek niet bedenken, of het was realistisch voor die tijd.
-
Verwijderd, 2x zelfde tekst geplaatst