BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Museumspoor => Topic gestart door: Ascona op 01 March 2010, 13:10:47
-
Ik kan er op de site van de Stibans weinig meer over vinden,laatste update is van Augustus.
Hoe staat het met de 252.
Volgens de laatste berichten was men druk met de casco revisie,maar we zijn inmiddels al weer een half jaar verder.
Ik begreep dat ie in de aflevertoestand geschilderd gaat worden,dat zou dan hetzelfde zijn als de mat. 46 van het NSM,toch.
En met rijvaardig bedoelen ze dan rolvaardig,of daadwerkelijk op eigen kracht rijden,kon niet echt iets terugvinden of er nog motoren van zijn.
-
Via het forum op nmld.nl is wel wat meer info te vinden. De afleveringstoestand van mat 36 is toch net effe anders dan van mat 46. De mat 46 is afgeleverd in olijfgroen, de mat 36 is donkerder standgroen. Verder wel met de rode biezen zoals de mat 46.
Sander
-
Ok,das duidelijk,als ik dus het groen van de 3737 voor me heb dan heb ik de juiste kleur dus.
Ik heb zelf de Lima ziverbuik mat.46 ,die komt meer richting het olijfgroen dan de kleur groen die de NSM 46er heeft,heb ik in elk geval een beeld.
thanx!
Ik vind het altijd interessant wat er met museum NS materieel gebeurt,zou wel geweldig zijn als ie weer rijdt.
Samen met de NSM mat 46 en 54,Wauw!
-
En met rijvaardig bedoelen ze dan rolvaardig,of daadwerkelijk op eigen kracht rijden,kon niet echt iets terugvinden of er nog motoren van zijn.
Je hebt het zelf al over de twee gebruikte begrippen: Rijvaardig is zelfstandig kunnen rijden en rolvaardig is dat het materieel versleept kan worden over het spoor. Als de STIBANS aangeeft dat de 252 rijvaardig zal worden, dan bedoelen ze dus dat het stel zelfstandig zal kunnen rijden.
Jeroen
-
dan is het tot zover volkomen duidelijk.
op de site van nmld idd ook het nodige gezien,dus voorlopig nog maar even geduld oefenen ;)
als ie maar klaar is in 2014 (175 jaar spoorwegen in NL)
-
De 252 wordt overigens niet direct rijvaardig (zover ik weet). De electrische installatie moet nog geheel nieuw opgebouwd worden. Maar op het Museummaterieel-forum wordt het nieuws inderdaad wel gemeld.
-
In de nieuwste Railmagazine staat een kort stukje over de 252 met een foto... Ziet er allemaal erg mooi uit..
Michael
-
Idem in de STIBANS Nieuwsbrief die gisteren verscheen. De casco- en draaistelrevisie is nu afgerond (op enkele details na), maar het stel blijft voorlopig in Delitzsch. Gekeken wordt naar de mogelijkheden het interieur daar in te laten bouwen. Daarom zal het stel nog een tijdlang in Duitsland blijven.
Donaties voor de 252 zijn en blijven dus welkom! (gegevens: zie www.stibans.nl)
-
Veel mensen zien nu de Mat'36 252 voor het eerst.
Niet verwonderlijk, het stel is lang verborgen gebleven zodat de jongere onder ons het stel nooit "in levende lijve" gekend hebben.
De 252 heeft zijn leven als museumobject aan een tweetal zaken te danken.
1.
NS wilde toen proeven nemen met electronischebesturingen en wees daarvoor het treinstel 440 aan wat na het uitnemen van de middenbak voorzien zou worden van een "chopperbesturing". De 440 had namelijk als enige in de serie al een snelschakelaar gekregen als proef voor de 2e deelserie Mat'54. Het was dus al een proeftreinstel.
Engineering liet na een hoop passen en meten zien dat het treinstel er echter niet geschikt voor was.
een oude MP was beter om de eerste ervaringen op te doen en iets later bleek het zelfs goedkoper om 2 plan V treinstellen af fabriek al met chopperbesturing uit te rusten.
De 252/440 werd in Haarlem op een spoortje weggedrukt en stond daar te verroesten.
2.
Een aantal hobbyisten richtte de STIBANS op met als eerste doel de 252 voor verschrotting te behoeden en ook één van de laatste Pec's te bewaren. Iets wat jarenlang in de STIBANS girorekening zichtbaarwas, nl 4401902.
Na enig lobbywerk mocht de STIBANS het treinstel weghalen in Haarlem en van de NS sporen verwijderen.
Gelukkig werd bij de stoomclub Hoogovens toen medewerking ondervonden en mocht de 252 bij de Hoogovens in Ijmuiden gestald worden.
Dat de algemene staat inmiddels danig verslechterd was mag uit de onderstaande foto's blijken:
dank zij de inzet van de STIBANS mensen van het eerste uur is de 252 nu toch een museumstuk geworden.
Gelukkig heb ikzelf ooit nog de 440 in Leidschendam onderhoud mogen geven en er zelfs mee gerangeerd.
Dus onder ons gezegd en gezwegen ben ik blij dat het treinstel in de toekomst rijvaardig wordt.
Maar nu de foto's uit 1981 die toen door Hans Altena zijn gemaakt en die ik ingescand heb:
(http://farm8.staticflickr.com/7109/7748189724_aa6fdaf44b_b.jpg)
Dit was de algemene toestand aan de buitenkant in 1981.
(http://farm8.staticflickr.com/7261/7748188918_7631a59000_b.jpg)
Zo zag het dak er uit in 1981.
(http://farm8.staticflickr.com/7248/7748189164_c691057b5b_b.jpg)
Een blik in de cabine, waar begin je aan moet men gedacht hebben.
(http://farm8.staticflickr.com/7136/7748189444_17c26e8d91_b.jpg)
Het interieur van een afdeling in de BDK voordat de zijwand gedemonteerd werd in 1981.
Is het gek als we de mensen van de stibans dankbaar mogen zijn voor hun inspanningen om dit stel te behouden?
Het is een dankbare taak geweest voor ze om het stel te bewaren en zorden dat het goed onder dak kwam.
Foto's van de huidige staat zijn er genoeg, de hier geplaatse foto's van Hans Altena (ook een medewerker van het eerste uur) kwam ik tegen in mijn verzameling en ik wou jullie toch even laten zien hoe het was met het stel.
Groetend,
Henk Boshuyzen
-
Afgelopen dinsdag het treinstel uitvoerig bekeken in het NSM terwijl zoonlief met chugginton aan het spelen was. Wat een juweeltje is het geworden zeg!! Jammer dat ze de diesel III er niet naast hadden geparkeerd.
-
Is het gek dat we de mensen van de Stibans dankbaar mogen zijn voor hun inspanningen om dit stel te behouden?
Nee, dat is niet gek. Zonder anderen tekort te willen doen zijn m.i. Hans Altena, Peter vd Vlist en Henk Eijssens de absolute hoofdrolspelers voor wat betreft het overleven van de 440. Ik hoop dat ze er bij zijn als het stel zijn eerste rit sinds oktober 1968 gaat maken op eigen kracht...
-
Eigenlijk moet voor de goede orde ook nog vermeld worden dat er een aantal goedwillende NS-ers zijn geweest die hun nek hebben uitgestoken om te zorgen dat o.a. de 252 en C9002 (toen mDW) niet gesloopt is maar de beslissing zodanig uitgesteld dat de STIBANS de 252 stel kon overnemen.
-
Zonder het door Mispoes genoemde drietal ook maar iets te kort te willen doen, we mogen ook Luud Albers niet vergeten, wiens artikeltje in Op de Rails over de 440 destijds de aanzet gaf tot wat er daarna gebeurde....
Dirk
-
Helemaal mee eens Dirk.
Ik weet dat hij ook de drijvende kracht is geweest om de NS te bewegen in 1989 een tweewagen blokkendoosstel op de baan te brengen.
Daar genieten we nu nog van.
-
Ik weet wat, we gaan iedereen noemen. Nico Vermeer mogen we ook niet vergeten: hij stelde de hefbokken in de wpl Roosendaal gratis ter beschikking om een draaistel te verwisselen van de 273 (museum mat 46).
Ook alle donteurs van de Stibans. Waar zijn de donateurslijsten vanaf 1979? Nico Koek moeten we ook melden. Hij heeft immers de 440 niet gesloopt op zijn terrein. De VW-dealer die de Kever van Hans Altena heeft onderhouden waarmee Hans steeds naar de Hoogovens kon rijden...
-
Wat ver-schrik-kel-lijk FLAUW !
Dirk
-
Neem je het toch met een korreltje zout? ::)
-
LOL!!! ;D ;D
-
Excuus Dirk, tuurlijk is het flauw maar ik wist ff geen andere manier om het j(ulli)e duidelijk te maken...
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/234_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/234_2.jpg)
Hier staat zij onder de hoede van Nico Vermeer 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/252_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/252_1.jpg)
Om de gang er in te houden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_005_018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_005_018.jpg)
Onderweg naar Roosendaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_005_017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_005_017.jpg)
Na verloop van tijd was er in Rsd ook geen plaats meer voor de 252 en stond zij weer onder barre omstandigheden buiten. Zij moest zelfs van NS spoorstaven verdwijnen en kreeg zodoende een buitenplaatsje bij Philips.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/234_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/234_2.jpg)
Oh... kijk nou! Het draaistel van de hefbokken prominent in beeld!
-
Zonde dat die twee plan N's ook niet in dat transport zijn blijven hangen.... :(
-
Tsja, de reddingsactie van de laatste Plan N was helaas net te laat... men stond zowat op het punt het ding op te halen maar een zwerver die het koud had was ze net te snel af :(
-
Volgens de site van Strukton Rail beginnen ze vandaag met de renovatie van de 252.
Zie link
http://www.struktonrail.nl/nl-nl/Recent/Archive/Pages/RestauratieMat36inSpoorwegmuseum.aspx?mode=actueel&refer=Actueel
Groetjes,
Wesley
-
Mooi nieuws!!
Kunnen ze hem eind 2013 mooi op het plekje van de 6317 rijden!!
Zijn ze ook direct van de naam NSM (Nederlands Stroomlijn Museum ) af.
Tinus.
-
Gozer, kun je alsjeblieft ergens anders mensen gaan irriteren...
-
hap hap ;D
-
Mooi nieuws!!
Kunnen ze hem eind 2013 mooi op het plekje van de 6317 rijden!!
Zijn ze ook direct van de naam NSM (Nederlands Stroomlijn Museum ) af.
Ik moet er niet aan denken, het Nederlands Stoom Museum, er zijn al genoeg groepen die met stoom rijden. Ik zie veel liever een plan V of een gele Hondekop. (y)
-
hap hap ;D
Nee, irritand en zo langzamerhand erg vervelend!
@Rick:
Ik zou je misschien blij kunnen maken, maar door personen als hierboven laat ik dat mij helaas voorbij gaan! Er valt genoeg te vertellen, maar helaas...
-
Dat was niet serieus bedoeld, ik word ook moe van dat gezeur over het NSM. ;)
-
tja, de mijne helaas wel. Temeer daar ik per week vele uren mij inzet voor het materieel van het NSM, blijf ik de reacties van personen welke in de oude tijd zijn blijven hangen (de stoomtijd, terwijl er ongetwijfeld een fiets met hulpmotor in de schuur staat :o) erg jammer vinden.
-
Jij zet je ten minste in voor het materieel, zeuren aan de zijlijn kan iedereen. Of het nou stoom, diesel of elektrisch is moet niet uitmaken. Daarbij kan jij er straks trots op zijn dat je hebt meegewerkt aan de 252*.
Al denk ik dat we nu wat afdwalen.
*of de Kameel, DE-I of waar je aan werkt. ;)
-
Nee, irritant en zo langzamerhand erg vervelend!
Dan zou ik dit soort kolommen een beetje vermijden. Jullie* kramen zelden onzin uit maar hangen vrijwel direct in de gordijnen daar waar het gaat om het museummaterieel. Laatst stelde ik een vraag over het hoogteverschil tussen Pec en mat 46/54, werd direct opgevat als kritiek op het museummaterieel...
*excuus voor het generaliseren en op één hoop gooien
-
Dacht dat ik je toen volledig correct een antwoord heb gegeven.
Maar je hebt dat schijnbaar anders opgevat.
Dat was niet mijn bedoeling, alleen maar de oorzaak verklaren van het hoogteverschil.
Bij de 252 zul je dat verschionsel van hoogte verschil alleen bij de koppen zien en niet in het midden.
In het midden een hoogteverschil bij de 252 duid inderdaad op een defect dan.
-
Dat antwoord heb ik gekregen en ik heb je er nog voor bedankt maar misschien kun je je opmerking nog herinneren "vreemd dat wanneer het museummaterieel betreft men er over valt"...
-
Anders gezegd, dat was een reactie van Henk, en niet van mij. Ik weet zeker dat Henk het zo niet bedoeld had, maar het was dus niet door mij gezegd. Henk doelde op het feit dat je het vandaag de dag nog steeds ziet, zoals bij VIRM.
Mijn reacties waren verder serieus, en als ik dat draadje nog eens doorlees gewoon goed, correct en vriendelijk, dus beetje een vreemde reactie.
-
@Mispoes : Mogelijk omdat museummaterieel meestal beheerd word door een heel klein groepje vrijwilligers, welke daarin vaak heel veel tijd en moeite stoppen en daardoor misschien niet altijd de nuance of de nonchalance van een buitenstaander kunnen/willen begrijpen... (en ja, ook ik zal mij daar bij tijd en wijle wel eens aan bezondigen ;D )
-
(en ja, ook ik zal mij daar bij tijd en wijle wel eens aan bezondigen ;D )
Tja, Zolang het opbouwende kritiek is, graag! Het kan je materieel alleen maar verbeteren. Als er iets niet klopt aan een blauwe engel, graag! Maar zodra het kritiek is waarvan al tot vervelends toe uitgelegd is waarom iets niet mogelijk is, dan is het logish dat je uit je slof schiet, toch?
-
Ik bedoelde het meer andersom, als er commentaar komt op SHD materieel :) Van de blauwe engel weet ik te weinig om jullie te corrigeren, dat laat ik graag aan andere kenners over.
-
Maar zodra het kritiek is waarvan al tot vervelends toe uitgelegd is waarom iets niet mogelijk is, dan is het logish dat je uit je slof schiet, toch?
Nee, ik zou op dat soort opmerkingen niet eens meer reageren... Temeer daar over een tijdje een ander hetzelfde weer roept. Maar goed, je periodiek ergens aan kunnen ergeren schijnt ook een vorm van geluk te zijn.
Ja, ik bedoelde jou ook Jabbie.
-
@JAB
de blauwe engel was even vanuit mijn oogpunt, bij jou zal het idd eerder een 2200 of een plan u zijn.
-
@mispoes:
De huidige klager is al langer bezig, en gezien zijn onderschrift gewoon bezig een reactie uit te lokken. Nu heeft hij deze gekregen, dus ik hoop dat meneer Tinus blij is.
-
Ach, zoveel mensen zoveel waarnemingen.
Kijk maar eens naar de discussie over het groen van de 386.
Naar mijn beleving komt dat heel goed overeen, en ik heb wat aan die stellen gewerkt in Leidschendam.
In de loop van de tijd wordt het wat donkerder en valer.
Maar ieder heeft zijn eigen idee daarover, en dat is ook goed. De wereld zou saai worden als we allemaal hetzelfde waren.
Ik heb in dit cdraadje alleen maar geprobeerd om te laten zien hoe het stel eruit zag in 1981 en dank zij de volhouders staat er nu toch nog een fraai museumstuk.
En Mispoes, trek de boel maar in het belachelijke.
Ik weet wie er allemaal wat voor gedaan heeft, inclusief ikzelf om reservedelen veilig te stellen in die tijd.
En de kleine groep in het spoorwegmuseum zal er een fraai object bijkrijgen.
-
Tja heren, U kunt weer van de kast. :P
Dat er met veel liefde en tijd aan het materieel wordt gesleuteld vind ik alleen maar (y) (y) (y).
Ik vind het ook altijd mooi een oud stel te zien rijden.
Dat er in het NSM niet met zoveel liefde naar de stomers wordt gekeken, vind ik echter zeer triest.
Dat deze staat weg te stoffen in een donkere kermisattractie verdient zij niet.
Geef het dan in bruikleen oid.
Tinus.
-
Heer Tinus,
Dit U beter zeggen tegen de Directie van het Spoorwegmuseum in plaats van de medewerkers van de Werkgroep Materieel.
De Directie bepaald en de werkgroep vrijwilligers voeren uit.
Tevens zie ik dat U nog steeds de term uit het verleden, NSM, gebruikt.
Al reeds lange tijd het het museum "het Spoorwegmuseum" in plaats van Nederlands Spoorweg Museum.
Waardeert U het nu eens dat een aantal vrijwilligers hier mededeling doet over hun activiteiten.
Zij kunnen echter geen, ik herhaal, geen invloed uitoefenen op de beslissingen van de Directie.
-
Henk,
Lees mijn voorgaande bericht eens.
Hierbij geef ik de vrijwillergers (y) (y) (y).
Dat ik de oude naam gebruik, het is toch wel duidelijk welke club ik bedoel.
En de directie is helemaal om te :'( :'( :'(.
Moet je eens zien hoe je als bezoeker wordt behandeld als je word benadeeld door een fout van het museum.
Tinus.
-
En Mispoes, trek de boel maar in het belachelijke.
Henk, ik ga geen verdere moeite doen om mijn bedoeling uit te leggen. Kennelijk willen of kunnen we elkaar maar niet begrijpen. De stijlmiddelen ironie en uitvergroten zijn je in elk geval geheel vreemd. Vandaar dat ik zonder verdere ironie tegen je zeg: ga vooral door met je goeie werk want ik ben een liefhebber van materieeltypes als '36 en '46.
-
En de directie is helemaal om te :'( :'( :'(.
Moet je eens zien hoe je als bezoeker wordt behandeld als je word benadeeld door een fout van het museum.
Dien dan een klacht in ipv iedereen op stang te jagen met onzinnige opmerkingen en onderschrift!
Ik heb echt de indruk dat je het er om doet en niet wil begrijpen dat ook de vrijwilligers bij het museum horen ::)
En nu terug naar de 252!
-
Verder geen aandacht aan dit soort mensen besteden. Uitleg over het hoe en waarom wordt toch niet begrepen en/of geaccepteerd. Jammer.
-
Heren, graag bij het onderwerp blijven. Discussie is prima, zolang dit maar op een vriendelijke manier gebeurt.
-
Vandaar dat ik zonder verdere ironie tegen je zeg: ga vooral door met je goeie werk want ik ben een liefhebber van materieeltypes als '36 en '46.
Ik heb geen banden met het spoorwegmuseum.
Is me een beetje te gek om voor een zaterdag werken daar 800 km heen en weer 800 km terug te rijden
-
hier nog een actueel filmpje van de restauratie van dit stel door het spoorwegmuseum
https://www.youtube.com/watch?v=YS0YCAQNhqQ (https://www.youtube.com/watch?v=YS0YCAQNhqQ)
-
Alleen jammer dat de ondertiteling barst van de taalfouten. Werdt, hout dat met een veil geveild wordt, 3e persoon meervoud zonder N. Zo intens slordig.
Los nog van de opmerking in het begin dat de 252 altijd in de collectie van het Spoorwegmuseum is geweest. De 252 is gered door de Stibans omdat het museum vond dat het type kopvorm al bewaard was in de vorm van de DE III. Het museum is pas sinds een paar jaar eigenaar van het stel.
-
Ik vind het een leuk filmpje.
En je kan wel blijven zeuren (over taalfouten ed.), maar daar los je niks mee op.
Wees blij dat ze weer iets laten zien over de vorderingen met dit elektrische materieel.
-
Voor een film van het spoorwegmuseum mag de lat wel iets hoger liggen.
Anyway, de aandacht is er .
-
Ik vind het een leuk filmpje.
En je kan wel blijven zeuren (over taalfouten ed.), maar daar los je niks mee op.
Wees blij dat ze weer iets laten zien over de vorderingen met dit elektrische materieel.
Ik ben enorm blij dat de 252 weer voor het voetlicht komt. Maar zulke fouten zijn vermijdbaar. Een museum heeft een educatieve functie en dan zijn taalfouten echt iets waar je het museum op mag wijzen. En het is aan het museum daar al dan niet iets mee te doen. Dat jij dat zeuren noemt.... Tsja. Dat boeit mij niet zoveel.
-
Los nog van de opmerking in het begin dat de 252 altijd in de collectie van het Spoorwegmuseum is geweest. De 252 is gered door de Stibans omdat het museum vond dat het type kopvorm al bewaard was in de vorm van de DE III. Het museum is pas sinds een paar jaar eigenaar van het stel.
De verteller van het verhaal weet dat verleden maar al te goed hoor ;)
Meer dan een simpele verspreking zal het niet geweest zijn en de hele Stibans historie volgde vervolgens ook in het vertelde verhaal.
-
Alleen jammer dat de ondertiteling barst van de taalfouten. Werdt, hout dat met een veil geveild wordt, 3e persoon meervoud zonder N. Zo intens slordig.
Los nog van de opmerking in het begin dat de 252 altijd in de collectie van het Spoorwegmuseum is geweest. De 252 is gered door de Stibans omdat het museum vond dat het type kopvorm al bewaard was in de vorm van de DE III. Het museum is pas sinds een paar jaar eigenaar van het stel.
Die opmerking viel mij ook op, ik denk een verspreking, niet veel later verteld hij er gewoon bij dat de Stibans het stel heeft gered en een aantal jaar geleden naar Duitsland heeft laten brengen voor een casco revisie. Het lijkt allemaal in en take opgenomen, want hij verspreekt zich wel vaker. Misschien hadden ze wat vaker moeten oefenen.
Verder vind ik het wel een leuk kijkje in de keuken.
Groeten Edwin.
-
Prachtig en vlot verteld door PP de Winter, en die paar schrijffoutjes, waar maken we ons druk over....
En hoe het met de Stibans zat weet hij heus wel, ooit was hij de voorzitter.
Maar het immense project loopt al wat jaartjes en is helaas voorlopig nog niet klaar.
-
Achja t heeft wat vertraging opgelopen,vast overgenomen van NS ;D ;)
Het meest belangrijke lijkt me dat het stel bewaard is gebleven en dat men er mee bezig is om het op te knappen (y)
Dat de deadline "wat" is verschoven lijkt me in deze wel het minst erge.
Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij soortgelijke renovatie eindigde in geen voortgang meer qua restauratie en het alsnog eindigde in de "prullenbak"
Dat lijkt me een stuk erger ::)
Zoveel projecten met als doel iets opknappen en evt rijdend te krijgen zijn er niet meer,niet als het gaat om tastbare zaken en projecten die nog echt "levend" zijn.
Theoretische plannen die niet van de grond kwamen/zijn gekomen tellen in deze niet wat t mij betreft.
(daar hebben we er 13 in een dozijn van (gehad) ) :-X
-
Tinus jouw kritiek op de directie van het spoorweg museum vind ik totaal onterecht.
Probleem van het spoorweg museum om alles te restaureren is botweg geld.
Heb zelf een aantal items geschonken aan het spoorweg museum en ik kan je vertellen dat men daar bijzonder dankbaar voor was.
Ze hebben net de blauwe engel weer rijd baar gemaakt en dat heeft een vermogen gekost.
Ook de replica adelaar is weer rijd baar gemaakt .
Ze zijn echt wel bezig om de diverse treinen weer toonbaar en indien mogelijk rijd baar te maken.
Herstellen van de oude treinen kost nu eenmaal vreselijk veel tijd en geld.
En geld is op dit moment voor het museum een probleem.
Mvg
Hans
-
Ik ben zo benieuwd of Tinus nog steeds achter zijn opmerking uit 2012 staat ;D
-
Heb zelf een aantal items geschonken aan het spoorweg museum en ik kan je vertellen dat men daar bijzonder dankbaar voor was.
Dat geloof ik wel, altijd leuk een museum blij te maken met voorwerpen. Het Nederlands Indische deel van mijn collectie gaat tzt naar het Indonesisch spoorwegmuseum te Ambarawa. Maar mijn fotocollectie en penningen worden gewoon verkocht aan andere verzamelaars als ik vind dat de tijd daar is ;)