BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: reMARKable op 22 February 2010, 18:54:03
-
KRIMPEN AAN DE LEK - Sloper Struijk uit Krimpen aan de Lek belaadt vijftien wagons met materieel voor de sloop van de perronoverkappingen van station Rotterdam CS.
Een locomotief van Rotterdam Rail Feeding (RFF) vervoert de trein van rangeerterrein Boezembocht in Rotterdam naar CS. RFF brengt vervolgens de gesloopte overkappingen terug naar het rangeerterrein. Aannemer Mobilis uit Capelle aan den IJssel die de nieuwe perrons bouwt, herverwerkt het puin daar tot nieuw beton. Ruim 90 procent van alle transporten voor de sloop en herbouw van de perrons en de overkappingen gaat via het spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100220_lb_sloopmaterialen.jpg)
Sloper Struijk uit Krimpen aan de Lek belaadt vijftien wagons met materieel voor de sloop van de perronoverkappingen van station Rotterdam CS. Foto: Rein Geleijnse
Bron: Cobouw-online
-
De RRF loc is de 106.
-
Zijn vandaag begonnen aan het perron tussen de sporen 3 en 5. Aan spoor 1 zijn ook al diverse aanpassingen gedaan zoals stootblok geplaatst en trein van en naar hoek van holland stopt nu voortaan buiten de kap op perron 1a.
mvg,
Matthijs
-
gisteren naar elvis in concert geweest in ahoy en ook maar gelijk foto's gemaakt.
(http://farm5.static.flickr.com/4048/4386257786_e64bcfe7e8_b.jpg)
(http://farm3.static.flickr.com/2752/4385493379_2ee80e97fe_b.jpg)
morgen ga ik weer naar rotterdam om betere foto' te maken met mijn spiegelreflex.
-
blijft eeuwig zonde van die overkapping...
-
op knijpen die ouwe troep.
-
blijft eeuwig zonde van die overkapping...
Want? Zo mooi is die toch niet.
-
Ik zie daar een machine staan van Kandt?
Betekend dat ook dat die Kandt Hippel daar ook wel eens is?
-
Want? Zo mooi is die toch niet.
Het is typische wederopbouw architectuur en alleen daarom al de moeite van het bewaren waard. Zeker nu veel andere (spoor)objecten (denk Arnhem, Leiden) ook al in rap tempo zijn gesloopt.
-
ik vind t een mooi ontwerp. Heel wat anders dan een rechttoe-rechtaan-afdakje, dat het spul er nogal onderkomen bij stond, tja...
-
De 600 van Kandt is al jaren geleden verkocht (aan (vm) Cronifer in Moerdijk). En inderdaad, die overkapping was ken-mer-kend voor de wederopbouwtijd! Best jammer. Maar zoals met alles in dit land wordt bijna 100% van de historie gesloopt. Wat dat betreft is een land als Groot-Brittannië een verademing.
-
ik reis iedere dag over rotterdam cs waar ik over stap,ik begrijp dat het n beeld van wederopbouw is maar persoonlijk vond ik het erger dat ze de oude stationshal hebben verwoest ::) maar die overkappingen zijn eerlijk gezegd erg vergane glorie door weers invloeden en vervuiling en verpaupering ::)
-
Jammer, ik vond het altijd erg fraai maar gelukkig hebben we diergaarde Blijdorp nog, eh en de foto's natuurlijk.
Stephan.
-
zie hier voor wat meer foto's van de treintjes en commentaar van de meester van de trein op de belading http://www.flickr.com/ (http://www.flickr.com/photos/36917041@N02/4385579067/in/photostream/)
GreetZ Arjen
-
Het is typische wederopbouw architectuur en alleen daarom al de moeite van het bewaren waard.
De architectuur van de perronkappen is indertijd bepaald door de omstandigheden tijdens de bouw.
Ze hadden veel liever een totaaloverkapping gehad, maar dat was toentertijd niet mogelijk (lees: te kostbaar) omdat tijdens de verbouwing het treinverkeer gewoon doorging.
Daarom is gekozen voor een perronsgewijze aanpak.
-
Het is typische wederopbouw architectuur en alleen daarom al de moeite van het bewaren waard. Zeker nu veel andere (spoor)objecten (denk Arnhem, Leiden) ook al in rap tempo zijn gesloopt.
Ok dan weten we dat ook weer. Het zegt me niets aangezien ik pas sinds 1993 rondbanjer hier op deze wereld.
-
Hop, weg met die ouwe troep.
Alleen vind ik het wel jammer van dat stationsgebouw, die glazen voorgevel had wel wat.
Jos.
-
Zeg eh Jos,
station Maastricht is ook niet echt jong meer, dus slopen maar die donkerbruine toko? Kunnen we eindelijk dat achterhaalde glas in lood ook vervangen door grote moderne ramen. En die betonnen overkapping heeft ook wel iets van die van Rotterdam weg. En dat seinhuis op het eind van het perron.... doet geen dienst meer, weg ermee! ;D
@Daan; puur uit nieuwsgierigheid; wat vind jij een mooi gebouw (en waarom?)
grt. Carlo
-
@Daan; puur uit nieuwsgierigheid; wat vind jij een mooi gebouw (en waarom?)
Als we het bij stations houden, vind ik hele oude stations heel mooi: IJmuiden (natuurlijk), Haarlem, Amsterdam, Den Haag HS, maar ook hele moderne vind ik soms mooi. Het moet natuurlijk wel passen in de omgeving. Crisisbouw zoals Rotterdam spreekt gewoon niet aan. Overkappingen zoals op Leiden, Rotterdam, Amsterdam Muiderpoort en het oude Assendelft vind ik echt een armoedige indruk geven. Het nieuwe Assendelft vind ik wel fraai.
-
Inderdaad, die lompe perronoverkapping van Maastricht ontsiert al jarenlang dat prachige gebouw.
Jos.
-
@ Jos, ik maakte natuurlijk maar een grapje! Overigens vind ik de overkapping OOK mooi, maar ieder zijn smaak.
@Daan, ben het met je eens dat de oude grote 19e-eeuwse en vroeg 20e-eeuwse stations erg mooi zijn, Haarlem blijft mijn favoriet b.v., maar Rotterdam als crisisbouw bestempelen... vooruit, ga je mond spoelen ;D. Leuk dat je reageert, fijn om te horen dat ook jongeren "ouwe meuk" mooi kunnen vinden.
grt. Carlo
-
(y)
-
Crisisbouw zoals Rotterdam spreekt gewoon niet aan.
Integendeel, het is juist 'Wederopbouw'! Het was een schoolvoorbeeld van de nieuwe zakelijkheid in de architectuur die na WO II ontstond.
Qua mooie stations: Amsterdam Amstel is ook mooi!
Eelco
-
Ontopic: leuk dat dit vervoer allemaal met spoor gaat!
Offtopic: ook ik vond de hal van het oude Rotterdam CS wel wat hebben. Die perronoverkappingen vond ik niet bijzonder.
Wat ik aan Den Haag CS mooi vind is de integratie van nieuwe delen (onderdoorgangen enzo) met het oude station, erg mooi gedaan!
Koen
-
En het is niet alleen in Rotterdam raak, bij Utrecht CS verdwijnt op spoor 5 momenteel ook de oude overkapping. Deze wordt vervangen door een versie met zonnepanelen. geluk is nog dat de oude overkapping naar de SGB gaat. Bij de klus op Utrecht wordt de traktie door Strukton geleverd.
-
Wat ik aan Den Haag CS mooi vind is de integratie van nieuwe delen (onderdoorgangen enzo) met het oude station, erg mooi gedaan!
Wat is er nou zo mooi aan? Het is en blijft een sjoelbak ;D
Gr Hans
-
Juist, en dat kan ook bij Maastricht, lelijke passarel er af trekken.
En dan een fatsoenlijke tunnel er onder maken. ;D ;D
Jos.
-
blijft eeuwig zonde van die overkapping...
Helemaal mee eens.. prachtige vlinderkappen, de meeste mensen hebben er nooit goed naar gekeken. Let ook eens op de natuurstenen bekleding van de kolommen. Maar goed ook nog even wat pica's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rdamsloop01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rdamsloop01.jpg)
Afgelopen dinsdag. Links het (tijdelijke?) stootblok op spoor 1 en het vreemde stukje aanplakperron.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rdamsloop02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rdamsloop02.jpg)
Vandaag (na Ontrax..) RRF loc met sloop/bouwtrein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rdamsloop03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rdamsloop03.jpg)
Sloop in volle gang... en dat gaat snel. Er worden ook al gelijk palen geboord voor de nieuwe overkapping.
-
Mooie foto's. Gaaf gezicht. Vanwaar dat aanplakperron?
-
Waarschijnlijk omdat ze anders de benodigde perronlengte niet kunnen halen om de treindienst goed uit te voeren. Er zijn bij de sloop van ieder perron toch twee sporen buiten gebruik.
Sander
-
Weer wat foto's gemaakt op Rotterdam centraal
(http://farm5.static.flickr.com/4059/4389558227_7bfc9ab019_b.jpg)
(http://farm3.static.flickr.com/2772/4389558579_007e261204_b.jpg)
(http://farm3.static.flickr.com/2782/4389559219_73477e0a2f_b.jpg)
-
Overigens opmerkelijk dat die sprinter daar staat, gezien de spoor- en perronwijzigingen.
-
hier staan nog meer foto's http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=107&t=21093
Bron:www.bouwmachineforum.nl
-
Waarschijnlijk omdat ze anders de benodigde perronlengte niet kunnen halen om de treindienst goed uit te voeren. Er zijn bij de sloop van ieder perron toch twee sporen buiten gebruik.
Maar je kan toch gewoon rechtdoor over het wissel gaan staan?
-
Het plaatje uit "De Kilometer Kampioen" geeft de perrons van Rotterdam het mooiste weer, althans dat vind ik ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00742_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00742_2.jpg)
-
Maar je kan toch gewoon rechtdoor over het wissel gaan staan?
Nee, want dan kun je niet meer naar het andere spoor overlopen (dat spoor naast de sprinter), want dan ben je al voorbij het wissel. Toegegeven, ik moest zelf ook even denken hoe het zat, heb nog niet eerder zo'n rare constructie gezien.
Groet, Carlo
-
Dat is het volgens mij inderdaad. Het zou misschien wel kunnen zonder aanpassing van het perron, alleen dan moet waarschijnlijk de dienstregeling aardig worden aangepast, en dat is ook geen makkelijke opgave.
Sander
-
De reden voor deze constructie zal wel zijn dat men spoor 1 niet alleen voor de treinen naar Maassluis en Hoek van Holland wil gebruiken. De treinen van de Hoekse Lijn bezetten (doordeweeks 4x per uur en dan ook nog spitspendels) vrijwel constant spoor 1. Door de sloop van de perronkap zijn de perronsporen 3 en 4 nu buiten gebruik. Door spoor 1 in tweeen te knippen kan er wat extra capaciteit worden gecreeerd; het gedeelte buiten de kap voor de Hoekse Lijn, het gedeelte onder de kap voor doorgaande treinen. Waarschijnlijk is de perronlengte inclusief het aanplakperron net genoeg voor wat men nodig heeft (een Thalys?, er staan Thalys-borden op het eerste perron).
Uiteraard is dit alles volledig speculatief en onbevestigd. ;D Wie weet meer?
-
de Thalys stopt inderdaad op spoor 1. (met eigen ogen gezien)
-
Offtopic: ook ik vond de hal van het oude Rotterdam CS wel wat hebben. Die perronoverkappingen vond ik niet bijzonder.
Wat ik aan Den Haag CS mooi vind is de integratie van nieuwe delen (onderdoorgangen enzo) met het oude station, erg mooi gedaan!
Koen
[/quote]
Denk dat je HS bedoelt, en dan heb je zeker gelijk (in mijn ogen althans)
-
(http://farm3.static.flickr.com/2782/4389559219_73477e0a2f_b.jpg)
Hé, daar staat de school waar ik heb geleerd om binair te tellen en printjes te etsen. ;D
Oftewel de Christiaan Huygens MTS in het Technicum.
-
Hallo Peter (Swiss_fan),
ja daar in die tweede toren links. De eerste toren kregen we gymles en zwemles.
Ik heb hier electronica geleerd, vlak voor het Zadkine College werd.
Groeten,
Christoph
Oja, wat was het uitzicht mooi over Centraal Station.
-
Offtopic: ook ik vond de hal van het oude Rotterdam CS wel wat hebben. Die perronoverkappingen vond ik niet bijzonder.
Denk dat je HS bedoelt, en dan heb je zeker gelijk (in mijn ogen althans)
Inderdaad, sorry, ik bedoelde HS! CS is inderdaad niet zoveel aan, de vergelijking met een sjoelbak vind ik wel grappig! :)
Het plaatje uit "De Kilometer Kampioen" geeft de perrons van Rotterdam het mooiste weer, althans dat vind ik ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00742_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00742_2.jpg)
Inderdaad, hele mooie afbeelding!
"Probleem" was alleen dat de vorm van de overkapping niet echt opviel als je eronder stond...
Koen
-
Het aanplak stukje is inderdaad voor de Thalys. Die komt binnen over het wissel en de achterste motorwagen haalt zelfs het perron niet. Die blijft voor een deel op spoor 2. Op spoor 1 achter het stootblok wordt de hoekse lijn gedraaid.
Leuk om eens een foto van te maken.
Spoorfan
-
dat is nog al een beste klus ook wist ik niet dat mijn werkgever/tbi ook op het spoor te vinden is.
kijk ook is op rotterdamcentraal.nl staat ook van alles.
M.v.g erik
-
Vandaag was de kap van spoor 3/4 al zo goed als weg, gaat snel daar!
-
:'( Vinden jullie het vreemd dat ik er niet aan kan wennen dat ze CS aan het slopen zijn. Ben zo verknocht aan dit station. Ik vraag mij nog steeds af of het wel zo noodzakelijk was de sloop. Als je kijk wat ze met A'dam CS doen om dit zeer oude station aan te passen aan de nieuwe tijd. Vraag ik mij af of het niet mogelijk was om het prachtige van Ravenstijn ontwerp ook aan te passen.
Maar goed, kan er wel om blijven treuren, de grote heren met kleine ........ hebben besloten, zij moesten nu eenmaal hun ego voeden met het nieuwe monster.
Nou ja, groet aan allen Ben.
-
@Ben : dergelijk architectuur is op dit moment in ons land helaas zwaar ondergewaardeerd.
Kijk maar hoe ook de rest van steden als Rotterdam, Enschede en Arnhem nu verpest worden met grote spiegelgebouwen die de typische 1950's architectuur vervangen. Juist datgene wat nu diezelfde steden vaak die aparte sfeer geeft (Arnhem is het helaas al te laat, Hengelo wordt het ook rap erger)
-
:-\ over 50 jaar zitten jullie te jammeren dat alles uit 1995/2010 gesloopt wordt.
De tijd staat helaas niet stil en er zijn nog zat gebouwen over net als met materieel je kunt niet alles bewaren.
In de jaren 50 zaten wij te zeuren waarom alles uit 1880/1920 gesloopt en vervangen werd.
-
Heb het oude station Arnhem niet eens gekend.
Is altijd al een bouwput geweest zover ik weet ::)
-
Martijn: Arnhem was een heel mooi station vroeger (y) Ik heb een foto van een 1221 op het station van Arnhem op Martkplaats op de kop getikt ,maar sinds de sloop is het 1 grote bouwput........
Gr Bruce
-
eerst slopen dan kijken of er wel genoeg geld is.
-
:-\ over 50 jaar zitten jullie te jammeren dat alles uit 1995/2010 gesloopt wordt.
De tijd staat helaas niet stil en er zijn nog zat gebouwen over net als met materieel je kunt niet alles bewaren.
In de jaren 50 zaten wij te zeuren waarom alles uit 1880/1920 gesloopt en vervangen werd.
Bas vergeet niet dat Rotterdam een uitzondering is binnen het centrum is er niet veel meer over van voor het bombardement van mei 1940. Na de oorlog is men gaan bouwen om de stad zo snel mogelijk weer op te bouwen. Daar hebben ze door de haast naast mooie gebouwen ook een hoop lelijke gebouwen neer gezet. Waardoor we nu in een situatie zijn beland dat de missers langzaam worden gesloopt, door deze hernieuwings drang zijn in de afgelopen jaren ook gebouwen verdwenen die zeker het behoud waard waren. Het oude C&A gebouw op de Coolsingel/Beurs dat gebouw was een toonbeeld van jaren 50 architektuur. Met prachtige details en toegepaste kunst. CS was ook zo'n markant gebouw, vol prachtige details wat het gebouw zo speciaal maakte. Als we zo doorgaan blijft er weinig over van wat er tijdens de wederopbouw gebouwd is. Dan staat de binnenstad vol met waanzinnig grote gebouwen die naast peperduur ook soms ronduit lelijk zijn. En soms zo groot dat het een hele omgeving negatief beinvloed. Rotterdam in haar drang om architectuur stad te blijven maakt een hoop vergissingen. Zeker in keuze van gebouwen ik vraag mij af of alles wat er nu gebouwd is wel van hoogstaande architectuur is incl. het nieuwe CS.
De tijd staat zeker niet stil maar dat hoeft nog niet te betekenen dat alles na 50 jaar maar gesloopt moet worden. Zeker niet ten gunste van een klein selectief gezelschap, die zich kan veroorloven om in de mega dure appartementen in het centrum te gaan wonen.
Ben.
-
Hey Bas als meer mensen denken zoals jij, dan hadden we geen kastelen meer,geen station Amsterdam CS maar een of ander betonnen blok, geen rijksmuseum en ga zo maar door. Oude gebouw en hebben een esthetische, culturele en geschiedkundige waarde en zijn de moeite van het bewaren waard
gr Hans
-
de RRF 106 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP5533.jpg)
ik zal proberen een betere te maken en hier te plaatsen
-
Zo, 2 vliegen in 1 klap! Een wat betere foto van de 106 en een prachtig stukje wederopbouw architectuur op de achtergrond: het groot handelsgebouw. Foto van 26-02-2010
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rdamsloop04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rdamsloop04.jpg)
Klikbaar
-
Oude gebouw en hebben een esthetische, culturele en geschiedkundige waarde en zijn de moeite van het bewaren waard
Nee, sommige oude gebouwen zijn de moeite van het bewaren waard.
En het is overdreven om te denken dat dan alles verdwijnt. Dat gebeurt natuurlijk alleen maar als er geen belangstelling meer voor is. En dan geeft het ook niet. Er is toch geen belangstelling meer voor. Gelukkig hebben we de foto's nog... ;D (of een goed gelijkende modelbaan...)
-
Hey Bas als meer mensen denken zoals jij, dan hadden we geen kastelen meer,geen station Amsterdam CS maar een of ander betonnen blok, geen rijksmuseum en ga zo maar door. Oude gebouw en hebben een esthetische, culturele en geschiedkundige waarde en zijn de moeite van het bewaren waard
gr Hans
Ik zeg niet dat alles gesloopt moet worden.
maar soms is het niet mogelijk om iets te bewaren ondanks het nog zeer mooi gebouwt is.
Soms is nieuwbouw fors goedkoper dan renovatie/renoveren en in nederland kijken we helaas naar hoe goedkoper hoe beter.
Ik vindt het ook wel jammer dat rotterdam weinig verleden heeft door die gebeurtenis in de oorlogsjaren maar de wederopbouw ging daar wel heel erg snel.
Maar als ik naar het station arnhem kijk rond 1990/1995 wat ik toen zag een lelijk slecht onderhouden station dan denk ik ook van weg ermee en zet er iets fansoenlijks erneer niet dat ik die 2 vreemde torens mooi vindt die er nu staan.
Als ik naar station Zwolle kijk dat witte gebouw is nog bijna helemaal orgineel uit eh 1880 geloof ik en heel goed onderhouden.
De ene gemeente stopt veel geld in bewaren van gebouwen de andere gemeente doet nauwlijks wat eraan bijv Arnhem waar wijken en station velperpoort/presikhaaf compleet verpauperen en nooit wat aan gedaan wordt om het te verbeteren maar dat is een andere disucssie.
-
Toevallig was ik vanochtend nog even op Rotterdam Centraal. De kap van spoor 3/4 is inmiddels helemaal verdwenen, alleen de liftschacht staat er nog:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rdamsloop05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rdamsloop05.jpg)
klik
En de Thalys komt inderdaad langs het aanplakperron van spoor 1 binnen. De motorwagen staat nog net op het wissel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rdamsloop06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rdamsloop06.jpg)
klik