BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 25 January 2010, 16:46:03
-
Weten jullie het nog? Wat een prijsjes he.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_1978_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_1978_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_1978_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_1978_3.jpg)
SK
-
34 jaar geleden was er nog geen Railhobby...
-
September '78... (nee, dat is geen parate kennis...)
31 jaar en 4 maanden dus.
-
Gaat dit over Railhobby dan???????
-
Wat een prijsjes he.
Ja, nogal duur voor het gebodene...
Ik heb een Amerikaanse* inflatiecalculator op de Märklin E 04 losgelaten, vervolgens voor de veranderingen in de dollarkoers gecorrigeerd (tussen '78 en 2000 zit nauwelijks verschil, vanaf 2000 is de wisselkoers dollar-euro gestegen van rond de 1 - op 26 januari 2000 was de koers precies 1,00 $/€ - naar rond de 1,40 $/€)**. Dan kom ik op een prijs in hedendaagse euro's van rond de € 170. Welnu, dat ding zit nog steeds in het assortiment en moet meestal € 209 opleveren. Een klein verschil voor bijna 32 jaar kwaliteitsverbetering.
* Ik kon geen Nederlandse vinden maar ik ga ervan uit dat de Nederlandse inflatie zich ongeveer gelijkelijk heeft ontwikkeld met de Amerikaanse.
** Ik weet het, je zou eigenlijk een PPP-koers moeten gebruiken, maar dat is mij te veel werk ;D. Zo heel erg veel zal het waarschijnlijk niet schelen...
-
Gaat dit over Railhobby dan???????
'T is een advertentie uit de Railhobby. Je moet niet boos worden, jij komt ermee aanzetten... ;D
-
Nee maar als je daar de lonen van toen en nu tegenoversteld dan waren zij wel heel erg duur. :)
-
Ja, nogal duur voor het gebodene...
Naar verhouding vind ik de prijs ook wat aan de hoge kant toen. Bij een aantal modellen (2200 los uit de set, losse VAM-wagen) is het ƒ-teken vervangen door €. Auto's bijvoorbeeld zijn volgens mij veel duurder geworden. Mijn ouders kochten in 1977 een nieuwe Opel Kadett voor ƒ11.000,= Voor €11.000,= heb je nog niet eens een nieuw neefje Corsa, laat staan het huidige achterkleinkind Astra.
Gaat dit over Railhobby dan???????
Ja, wel 3x...
-
Naar verhouding vind ik de prijs ook wat aan de hoge kant toen. Bij een aantal modellen (2200 los uit de set, losse VAM-wagen) is het ƒ-teken vervangen door €. Auto's bijvoorbeeld zijn volgens mij veel duurder geworden. Mijn ouders kochten in 1977 een nieuwe Opel Kadett voor ƒ11.000,= Voor €11.000,= heb je nog niet eens een nieuw neefje Corsa, laat staan het huidige achterkleinkind Astra.
Nu koop je een Kadett in gerestaureerde staat voor 5000 euro. En dat is omgerekend precies 11.000 guldens. Binnenkort zoiets (maar dan een ander merk en nog iets ouder) in mijn garage. Maar nu dwalen we af, terug naar de treintjes.
-
Nee maar als je daar de lonen van toen en nu tegenoversteld dan waren zij wel heel erg duur. :)
Dat is een waar woord... vandaar mijn opmerking over PPP-koersen, daar is de koopkracht in verrekend. En die is ontegenzeglijk omhoog gegaan over de laatste 30 jaar (behalve dan natuurlijk de crisis, maar het opgetelde effect van de jaren daarvoor is veel groter dan de daling van het laatste jaar).
Conclusie: de Märklin E 04 is in verhouding goedkoper geworden 8).
-
Wie had toen (15 jaar geleden ook nog niet btw) dat een groot gedeelte van de modelspoorbanen digitaal aan gestuurd zou worden.
dat je 1 bediening muisje hebt voor 30 40 locs.
niemand, en als je kijkt naar de detaillering van die tijd en die van nu dan zijn in verhouding de locs nu veel goedkoper.
MVG Fridzie
-
Ik weet wel dat er toendertijd een kennis van mijn ouders altijd treintjes (roco) van vakantie meenam, waarschijnlijk wintersport in Oostenrijk, dat scheelde dus wel.
Stephan.
-
De subtiele hint naar mat'24 is ook subliem.
-
Wat ik zelf wel een interessante plek vind, waar de historische bedragen kunnen worden omgerekend naar de huidige koopkrachtwaarde:
http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php (http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php)
-
Dank u, zo'n site zocht ik. Die geeft vast een betere berekening dan mijn slag in de wind en komt op ongeveer € 155 uit. Dan nog is het relatief weinig marge ten behoeve van de kwaliteitsverbetering.
(de BTW is overigens al in '69 ingevoerd in Nederland)
-
Naar verhouding vind ik de prijs ook wat aan de hoge kant toen. Bij een aantal modellen (2200 los uit de set, losse VAM-wagen) is het ƒ-teken vervangen door €. Auto's bijvoorbeeld zijn volgens mij veel duurder geworden. Mijn ouders kochten in 1977 een nieuwe Opel Kadett voor ƒ11.000,= Voor €11.000,= heb je nog niet eens een nieuw neefje Corsa, laat staan het huidige achterkleinkind Astra.
Ja, wel 3x...
We hadden in toen geen BPM.
Gelukkig zit er op treintjes geen BPM ;D
Pak eens voor de grap een Lima folder uit 1975/80 en een rivarossi folder van nu met dezelfde treintjes,
ik kies voor de kwaliteit van nu :P
wat mij wel opgevallen is dat Marklin niet echt veel in kwaliteit is gestegen aflopende 15/20 jaar
-
Bas
ik kies voor de kwaliteit van nu
Dat kan je wel zeggen, Bas, maar de kwaliteit van Roco's goederenwagens in die tijd is op nagenoeg hetzelfde niveau als van tegenwoordig. Daar is niks mis mee.
De aandrijving van alle modellen is tegenwoordig wel een heel stuk omhoog gegaan.
Maar een open goederenwagentje voor destijds 5,95, dat was toch iets om serieus over na te denken.
Gerard
-
De kwaliteit wel mischien,maar de detailering
van nu is toch wel veel beter.
(Heb zelf ook wagens van 30 jaar oud en
bv een recente G10 voor onder de 10 euro
en het verschil is groot)
gr Ed.
-
Sobat, snotneus ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/45jaar.jpg)
45 jaar geleden.
Dolf.
-
Hey ouwe...ken dat plaatje niet wat groter... ;D ;D ;)
eric
-
whaa ik dacht het....jij zei het ;D
-
;D ;D ;D
maak van je hart geen moordkuil...spitt it out ;)
eric
-
Kippig ???? ;D
-
Kom op stelletje dooie taartpunten... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/45jaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/45jaar.jpg)
Kan je het nou wel? (klik)
-
ook, en een scherm van maar 22 inch :(
-
Google eens op PC on TV... ;D
-
Of met beamer ;D
-
Hey ouwe...ken dat plaatje niet wat groter... ;D ;D ;)
Het kan aan mij liggen... maar ik kies gewoon voor rechtermuisknop > afbeelding bekijken (en dan kan ik ook nog kiezen of ik dat in een nieuwe tab of nieuw venster wil) en vervolgens kan ik het plaatje prima lezen...
-
Kijk gewoon naar mijn avatar of is die ook te klein? ;D
Uit Miniatuurbanen bij het verschijnen van de Lima 1200 46 jaar geleden.
Voor de kippigen onder ons: de 1200 moest 19,75 gulden kosten, een plan E 5,25.
-
... E 5,25.
Toen al euri's ?
-
Of zou het niet zomaar om een willekeurig plan gaan, maar om een Plan E? ;D
-
Toen al euri's ?
Nee, want dan had ik € gebruikt. :P
-
Over het algemeen bekeken hebben we geen winst of verlies gedaan, enkel voor een grote aankoop hoeven we nu wat langer te wachten omdat regeringen meer centjes willen van de gewone man.
Matheus.
-
Over het algemeen bekeken hebben we geen winst of verlies gedaan, enkel voor een grote aankoop hoeven we nu wat langer te wachten omdat regeringen meer centjes willen van de gewone man.
Matheus.
???
-
Vertaling uit het Vlaams: In procentuele verhouding tot ons huidige inkomen zijn de prijzen niet veel veranderd, wel vraagt de overheid meer belastingen ;)
-
Dat laatste waag ik te betwijfelen, ook in België, maar als de conclusie is dat modeltreintjes altijd al prijzig zijn geweest, dan lijkt me dat spijker op de kop.
-
Besselspoor heeft het voor het rechte eind. Jaren 60, 48,5% op brutto verdiensten.(belastingen)
2009, 56,5% op brutto verdiensten. Jammer maar een Belg is de domste bestuurder die ge kunt aanraden (aannemen ) om een land te besturen.
Denken door burgers meer te belasten met ditje's en datje's dat de economie terug gaat groeien.
Van wat moeten we het blijven kopen?
Matheus.
-
Nederland jaren '70: 60%. 2010: 52%.
En die percentages zeggen geen bal over de daadwerkelijke effectieve belastingdruk.
-
ik vindt deze discussie wel grappig :D,
mijn beeld is altijd geweest dat die modellen steeds duurder zijn geworden.
Zo op hetgeen jullie uitrekenen valt dit best mee,
ik kan me echter herinneren dat in de jaren 70 en 80 soms elk jaar er 30% prijsverhoging was, best veel. ???
Ook staan mij de Hema-Lima modellen bij, die waren substantieel goedkoper dan dezelfde Lima's bij de dealers.
Een Hema-Lima 1200 kreeg je in een set voor meen ik 30 of 40 gulden, enkele jaren later was die lok al flink duurder geworden (en beslist niet mooier).
die Roco folder kon ik me nog goed herinneren, uitbrengen van een sik en de 2200 was een sensatie. Roco was in die tijd nieuw en was toen nog voordeliger dan de gevestigde merken (Märklin, Fleischmann, Rivarossie etc) en kwam met fraaie Nederlandse modellen.
Wat me wel opgevallen is, is dat de markt is veranderd, de oplage's zijn veel kleiner geworden. Het verschil tussen grootserie en kleinserie is een beetje aan het verdwijnen. Denk even aan bedrijven die destijds hiertussen zaten (ADE en Bemo bv), die maakten in die tijd nog best grote oplages. Vandaag de dag worden modellen gemaakt die steeds weer in een andere variant uitgebracht worden, in plaats van een model wat jarenlang onveranderd in de catalogus stond.
groet,
Marcel
-
ik kan me echter herinneren dat in de jaren 70 en 80 soms elk jaar er 30% prijsverhoging was, best veel. ???
Dat zal niet zo heel vaak bij steeds hetzelfde model zijn voorgekomen, en in ieder geval niet vele jaren achter elkaar. Als je één (of twee) keer met 30% omhoogschiet en daarna jarenlang niets aan de prijs verandert, is de gemiddelde stijging helemaal niet zo groot.
En wat vaak het beeld vertroebelt: als in jaar 1 model A flink duurder wordt, en in jaar 2 model B behoorlijk in prijs omhoog gaat, dan zijn we een aantal jaar later al gauw geneigd ons te 'herinneren' dat beide modellen in beide jaren duurder zijn geworden, hoewel dat niet het geval is geweest. Onze herinnering is niet altijd zo messcherp als we zouden willen ;D.
-
ik kan me echter herinneren dat in de jaren 70 en 80 soms elk jaar er 30% prijsverhoging was, best veel. ???
Ook staan mij de Hema-Lima modellen bij, die waren substantieel goedkoper dan dezelfde Lima's bij de dealers.
Maar er waren verschillen tussen de Lima en Hema modellen. De Hema rijtuigen en goederenwagens hadden plastic wielen, de Lima modellen hadden metalen wielen. Mijn Hema 1200 had geen licht, ik heb later een Lima 1200 gekregen die wel licht had. Kleine verschillen maar toch.
Groeten,
Lolke - die nog steeds een aantal Hema dozen met plan E rijtuigen in de kast heeft staan.
-
Mijn Lima 1200 had wel degelijk licht en de set kwam van de HEMA.
Had ik toen al treinen uit de hogere klasse? ;D
mvg,
Sander
-
De los verkochte 1200's hadden licht, er stond in de catalogus een soort radarzoeker afgebeeld die moest duidelijk maken dat er licht in de loc's zat. De startset 1200's had dat niet.
Ik heb als kind heel wat tijd voor het rek met Hema treinen doorgebracht, die goeie ouwe tijd....
Ze hadden ook de BR E69 in de collectie met een schaalsnelheid van ongeveer 300km/h. De Fleischmann versie van Pa noemden we Edelweiss lok, de Lima EdelOnwijs ;D
*off topic*
Ook veel van ons andere speelgoed kwam uit de Hema onder eigen naam, zoals 1/43 auto's van Mebetoys en de kleine Lone Star autootjes.... Ze verkochten ooit zelfs magnetronovens onder de naam Reactor, geen wonder dat m'n oma bang was van het ding....
*on topic*
Er heeft een tijdje terug iemand eens scans geplaatst van de 1976 Hema treinen catalogus, ook een geweldig nostalgische terugblik :)
Bessel
-
mijn startset-1200 had licht... en ze hadden ook een hele gruwelijke vies groene reactor-opblaasboot.
-
Ze verkochten ooit zelfs magnetronovens onder de naam Reactor, geen wonder dat m'n oma bang was van het ding...
In mijn studentenflat (2001 - 2006) stond een friteuse van het merk Reactor. In fraai Seventies lichtbruin met een donkerbruin deksel. ooit had iemand met een stift 'kern' boven het merk Reactor gezet en er een gasmasker naast gehangen. Op huisfeesten altijd goed voor hilariteit. Maar 't ding deed het perfect! Alleen leek het na verloop van tijd alsof je frituurde in afgewerkte motorolie, gezien we met 12 man op de flat woonden en de friteuse veel werd gebruikt... ;D
Sorry, weer on-topic.
Eelco
-
.... ooit had iemand met een stift 'kern' boven het merk Reactor gezet en er een gasmasker naast gehangen .........
::) .... Op huisfeesten altijd goed voor hilariteit. .........
:-X
-
Ik weet het, studentikoos avant la lettre ;D
Eelco