BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Ruud K op 13 January 2010, 10:42:52
-
Uit wat ik zo her en der op dit forum aan ervaringen lees, blijkt dat heel wat mensen leergeld hebben betaald in de loop van de tijd. Ik denk dat we heel wat kunnen leren van slechte ervaringen van anderen en dat het daarom nuttig is die uit te wisselen.
Ik heb bijvoorbeeld heel wat leergeld betaald toen ik overstapte van analoog naar digitaal. Mijn gedachte was: als je je oude analoge loks van een decoder voorziet (of laat voorzien), is overstappen een fluitje van een cent. Maar dat was toch niet waar.
Bij oude loks zitten de wielen namelijk vaak star in het onderstel, d.w.z. ze kunnen niet verticaal (op en neer) bewegen. Bij analoog rijden leverde dat geen enkel probleem op, maar bij digitaal rijden wel, met name als de rails niet helemaal perfect vlak ligt of bij wissels.
De gedigitaliseerde analoge loks zonder vliegwiel bleken om de haverklap problemen met de stroomafname te hebben, ze haperden of bleven helemaal stilstaan omdat er te weinig contact was tussen wielen en rails. Ik heb dit gehad met de oude versie van de BR 94 van Fleischmann en de BR 50 met scheepstender van Fleischmann. Ook de stroomafname van de BR 93 van Roco was om dezelfde reden een ramp.
Uiteindelijk heb ik die loks met pijn in het hart van de hand gedaan.
Ik hoop dat jullie in dit draadje ook je ervaringen willen vertellen, zodat we kunnen voorkomen dat we al te veel leergeld moeten betalen.
Groet,
Ruud
-
Hoi Ruud,
Ik vermoed dat dit draadje beter tot zijn recht komt als je het opsplitst in individuale gevallen. Dus als iemand iets wil weten over de BR93, dat hij/zij zoekt bij BR93, en niet in het draadje 'leergeld'
Slechts mijn gedachten...
Gr, Bert
-
De gedigitaliseerde analoge loks zonder vliegwiel bleken om de haverklap problemen met de stroomafname te hebben, ze haperden of bleven helemaal stilstaan omdat er te weinig contact was tussen wielen en rails. Ik heb dit gehad met de oude versie van de BR 94 van Fleischmann en de BR 50 met scheepstender van Fleischmann. Ook de stroomafname van de BR 93 van Roco was om dezelfde reden een ramp.
Uiteindelijk heb ik die loks met pijn in het hart van de hand gedaan.
Ruud, over het algemeen is het zo dat de lok in een prima staat moet zijn. Is hij dat niet dan is het resultaat, hetgeen je ervaren hebt.
In de meeste gevallen helpt het om de stroomafnemers te vervangen. En wat heel erg belangrijk is een goede kwaliteit decoder te gebruiken.
Het ontbreken van een vliegwiel heeft er niet zoveel mee te maken. Het gaat er meer om hoe gaat een decoder om met hele korte onderbrekingen.
Decoders die daar erg goed mee omgaan zijn de decoders van de merken Zimo en CT-Elektronik (Tran)
Soms helpt het om een extra condensator te plaatsen, ter voorkoming van het altzheimer effect.
Maar om je loks om deze rede van de hand te doen was niet nodig geweest.
Mvg
Wim.
-
In de meeste gevallen helpt het om de stroomafnemers te vervangen. En wat heel erg belangrijk is een goede kwaliteit decoder te gebruiken.
Hoi Wim,
Ik herken de problemen die Ruud beschrijft ook van mijn BR 50 (die ik overigens nog steeds heb), deze heb ik voorzien van een Lopi V3.
Maar wat bedoel je met "het vervangen van de stroomafnemers"?
Deze zijn bij de BR 50 uitgevoerd als stripjes die tegen de wielen drukken, maar uiteindelijk zijn het toch de wielen die contact maken met de rails?
Wat kan aan de stripjes nog verbeterd worden?
groeten,
Julien
-
Die hele starre onderstellen zijn vooral bij fleischmann inderdaad een probleem. Verder kun je zelf natuurlijk extra stroomafname op loopassen of andere assen die dat nog niet hebben gaan aanbrengen in plaats van het meteen op te geven. Alles wat ik digitaal maak krijgt standaard extra stroomafname waar mogelijk en dan heb je niet alteveel problemen.
-
Maar wat bedoel je met "het vervangen van de stroomafnemers"?
Deze zijn bij de BR 50 uitgevoerd als stripjes die tegen de wielen drukken, maar uiteindelijk zijn het toch de wielen die contact maken met de rails?
Wat kan aan de stripjes nog verbeterd worden?
Vervangen van de stroomafnemers is denk ik wel duidelijk, gewoon nieuwe monteren.
Het zijn niet alleen je wielen, die contact moeten maken, maar ook de stroomafnemers. Als je wielen spik en span zijn, en er zit een volledig tapijt van stof op de stroomafnemers of die zijn zover ingesleten dat er een gat of sleuf in zit, of ze hebben te weinig veerkracht meer, dan werkt het nog steeds niet 100%. Dus al dat gepoets aan wielen en rails heeft geen enkele nut, zolang het aan de andere zijde van het wiel niet verder wordt doorgegeven. De meesten staren zich blind op de wielen, maar vergeten verder te kijken, dus naar de doorgifte, en daar zit een bron van veel ellende.
Mvg
Wim.
-
Wim en Floris,
Bedankt voor de info. Dan moet ik de loc nog eens uit elkaar halen en kijken of er met nieuwe strips nog winst te behalen valt.
Ik kan ook nog kijken of ik de wielen van de tender kan misbruiken voor extra stroomafname, dat gebeurt nu namelijk nog niet.
groeten,
Julien
-
Wat betreft de BR 94, die ben ik momenteel aan het
slopen verbouwen tot NS9500 en daarvan ga ik verticale (geveerde) beweging mogelijk maken in de middelste 3 of buitenste 2 assen. Zodra ik er tevreden over ben zal ik de resultaten ook hier neerzetten.
Bessel
-
Mijn eerste leergeld,
Het zelf inbouwen van decoders in een niet digitaal voorbereide locomotief. Dit is al een tijdje geleden.
2 Decoders naar de eeuwige jacht velden, aan toen iets van 90 gulden per stuk.
Helaas, door schade en schande wordt men wijs.
-
Ach, maar twee decoders. Ik heb er geloof ik wel iets meer op mijn naam staan. Gelukkig was R&Z toen redelijk coulant. In het begin wist ik simpelweg niet wat ik aan het doen was (en mijn winkelier kon me helaas ook niet goed advies geven voor). Toen het maar op beneluxrail gevraagd en toen heeft iemand me uitgenodigd en het goed uitgelegd. Wat een eye-opener was dat zeg.
Henk
-
Ik heb ook net een (wissel)decoder verknald: verkeerd aangesloten met IC vuurwerk als gevolg = leergeld
Ook verkeerde (wissel)decoders gekocht = leergeld
Verkeerde wisselaandrijvingen = leergeld
Ik probeer eerst zoveel mogelijk mijn schaduwstation helemaal werkend te krijgen naar mijn zin. Pas als ik daar echt helemaal tevreden, nou ja, zoveel als mogelijk tevreden over ben durf ik verder te bouwen.
Kost wat, maar dan heb je ook wat!
:-)
Paul
-
tja, net als in t echie: prototypes bestellen en dan es kijken wat er bevalt...
-
Ach, maar twee decoders. Ik heb er geloof ik wel iets meer op mijn naam staan. Gelukkig was R&Z toen redelijk coulant. In het begin wist ik simpelweg niet wat ik aan het doen was (en mijn winkelier kon me helaas ook niet goed advies geven voor). Toen het maar op beneluxrail gevraagd en toen heeft iemand me uitgenodigd en het goed uitgelegd. Wat een eye-opener was dat zeg.
Henk
Nee gelukkig maar 2, toen wist ik wat ik aan het doen was. ;D
-
Ik maar 1 sounddecoder in een BR64 en toen wist ik gelukkig al dat ik dat maar liet doen ;D
Gr Bob
-
Ieder het zijne. Maar wel minder prettig als je een sounddecoder naar de haaien helpt.
Ben het met je eens als je het niet weet of niet durft, laten doen.
-
Ieder het zijne. Maar wel minder prettig als je een sounddecoder naar de haaien helpt.
Ben het met je eens als je het niet weet of niet durft, laten doen.
In zo'n kleine loc moet je al snel wat van het gewicht dat in de loc zit weg gaan frezen en daar moet je het juiste gereedschap voor hebben. Ik dacht dat het wel zou passen maar helaas, sluiting :'(.
Grotere locs met meer ruimte probeer ik het misschien nog wel eens. Ik koop ze nu eigenlijk altijd met decoder al ingebouwd 8)
Gr Bob
-
Nog maar eens een ander leergeld-onderwerpje, ter lering en vermaak.
Sommige loks van Roco (bijvoorbeeld de kleine stoomlok BR 80 en ook de railbus VT98) en Trix (bijvoorbeeld de V200) hebben een onderplaat die heel laag boven de bielzen zit. Op zich geen probleem, behalve als je ontkoppelrails van Fleischmann hebt ingebouwd (zowel modelrails als profirails). Dat ontkoppelsysteem zit zo hoog tussen de rails dat de genoemde loks en het treinstel er bij mij op vast liepen. Afschuren kon niet (bij de Trix loopt er een stroomkabeltje onderdoor) of hielp niet, behalve bij de railbus.
Groet,
Ruud
-
Bob, en toch past er een sounddecoder (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16813.msg256304.html#msg256304) en nog veel meer in zo'n BR 64 ....met veel geduld weliswaar..
Greetz, Paul
-
Ach.... bij mij is een mooie SBB e-lok letterlijk uitgefikt door een decoder inbouw.
Was een groene Ae 6/6 van Roco. Niet digitaal voorbereidt en geen rete plaats onder de kap. Decoder paste wel net in de cabine mits een beetje wringwerk met de kabeltjes.
Inbouw verliep vlot maar bij het "plaatsen" van de decoder is een draadje van zijn soldering op de printplaat losgekomen en maakte deze een overbelasting.
Gevolg was dat de lok afgesteld stond op een wachtspoor.. mooi met brandende frontverlichting en vervolgens onderwacht begon te smeulen waarbij mooie zwarte rookpluimen door de cabine raampjes naar buiten walmden.
Decoder was nog een hoopje zwarte componenten... de kap van de lok naar zijn mallemoer vensters stuk en bovenal deels gesmolten en verwrongen.
Motorisch was de boel ook een total loss.
Van EsU netjes zonder kost een nieuwe decoder gehad :D . Het vervangen van de lokkap heeft me langer geduurd ( 2 jaar e-bay en beurzen afsnorren ) maar is gelukt.
Lok rijdt nu weer mee...welliswaar als niet gemotoriseerde dummy.
Voor zij die SBB rijden weten wel hoe moeilijk het is deze groene Ae 6/6 voor een redelijk op de kop te tikken. Blijft een gegeerd model
Peter
-
Bob, en toch past er een sounddecoder (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16813.msg256304.html#msg256304) en nog veel meer in zo'n BR 64 ....met veel geduld weliswaar..
Greetz, Paul
Hij zit er ook in, netjes door mijn handelaar gedaan en nog gratis ook (ik moest natuurlijk wel een nieuwe sounddecoder daar kopen maar ook nog korting op gekregen) (y)
Ik ben meer van de landsschapsbouw als van het gepriegel met dure locs. Dat vindt ik leuker ;)
Gr Bob