BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Illya Vaes op 29 December 2009, 15:00:16
-
Naar aanleiding van de modelbespreking "Roco KNZ ketelwagen" heb ik gemeend even wat plaatjes te moeten posten, met name n.a.v. de volgende bijdragen
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23939.msg361918.html#msg361918 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23939.msg361918.html#msg361918)
KNZ, het latere AKZO, heeft in Hengelo ook een spooraansluiting hoor.
Hier werden namelijk ook de zoutwagens geladen (de zeeblauwe Armita bulkwagen voor Rotterdam en de HBis treinen richting Chiasso ed) en de chloortreinen richting de Botlek. Verder; voordat op locatie Hengelo een gasturbine kwam was er per spoor een continue aanvoer van kolen (de blauwe transportgoten zijn nog deels zichtbaar)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23939.msg361942.html#msg361942 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23939.msg361942.html#msg361942)
De Akzo spoorlijn loop over het oude GOLS spoorlijn (Gelders Overijselse Lokaal Spoorwegen)
http://www.stationsweb.com/station.asp?station=hengelogols, http://www.henkkuiper.fotopic.net/c1438059.html
De eerste opname van 18 maart 1986 toont het slechts kort bestaande vervoer van kolen kort nadat de installatie was gebouwd, zonder enige nabewerking.
"Kort" is in het pre-internet-tijdperk. Ik was erheen gefietst uit Enschede na nieuws via Op de Rails dat de oude GOLS lijn weer een stuk zou worden (of "was", ik weet het niet meer uit mijn hoofd) verlengd richting Boekelo, met een extra omloopspoor, vanwege dat kolenvervoer. Via de genoemde URL van Henk Kuiper is deze opname te vinden daarvan http://www.henkkuiper.fotopic.net/p47708056.html (http://www.henkkuiper.fotopic.net/p47708056.html). Daar staat dus bij "wat er is overgebleven", maar eigenlijk was dat dus helemaal niet overgebleven (toen de A35 werd aangelegd) want het is in 1986 pas heraangelegd. Mijn dia's laten alleen maar een nieuwer ballastbed zien t.o.v. deze opname, dus maar achterwege gelaten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02399.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02399.jpg)
Als je weet dat de Akzo toen door Bakkies/Hippels/600-en werd bediend (de 612) en later door 2200-en, dan geeft dit je trouwens een licentie om met 1 loc en slechts 6 Fads-en te rijden!
Dat bakkie 612 komt op de volgende opname aan bij de (overweg voor de) poort van Akzo na te hebben kopgemaakt voorbij het aansluitwissel van de Akzo-sporen op de oude GOLS lijn (waarvan je het baanlichaam links ziet stijgen om over het Twentekanaal te gaan).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02402.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02402.jpg)
De genoemde overweg en de poort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02403.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02403.jpg)
Dat het omloopspoor voor de gewone Akzo bediening niet nodig was (omloopspoor op Akzo terrein aan de kade) zie je op de volgende twee opnamen, waar de 612 een rijtje ketelwagens naar de GOLS lijn duwt. De eerste opname laat nog duidelijk de GOLS lijn richting Hengelo zien, de tweede laat meer trein zien. De zwarte plekken van het baanlichaam zijn trouwens platgebrande bermen (dat deed men later niet meer, zoals uit latere opnames zal blijken).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02404.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02404.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02405.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02405.jpg)
Nu staat de 612 op de oude GOLS-lijn in de startblokken voor de aanval van de helling naar de brug over het Twentekanaal, we kijken richting Boekelo en Haaksbergen en het lichtgrijze in de achtergrond is het nieuwe ballastbed van het herlegde stuk spoor met omloopspoor voor het kolenvervoer. Links van de 612 zie je een héél typisch object voor deze omgeving, een oude zouttoren (waar vroeger het zout werd gewonnen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02406.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02406.jpg)
De 612 pruttelt omhoog over de oude GOLS-lijn langs het aansluitspoor van de Akzo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02407.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02407.jpg)
Als afsluiting van deze dag nog een opname van het recent geruimde Hengelo GOLS, maar nog wel met spoor in zicht bij het straatnaambordje "Golsstraat" ("Naar het Gelders Overijsselse Lokaal Spoor"). De bouwers zijn al in aantocht om het vol te bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02409.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02409.jpg)
(vergelijk dat eens met http://www.henkkuiper.fotopic.net/p47708050.html (http://www.henkkuiper.fotopic.net/p47708050.html)!)
Op 6 juli 1990 ben ik nog eens bij Akzo wezen kijken.
Op de kade langs het Twentekanaal zien we de Akzo-loc staan met een voor NS samengesteld deel van de trein naar het station van Hengelo. Achteraan hangen twee Hbis-en met zakken zout voor de wekelijkse trein naar Chiasso (moet ik ook nog ergens een plaat van hebben, achter een 1300 meen ik).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08057.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08057.jpg)
Dan eindelijk de zoutwagens (met NS-vignet en opschrift "Zout" op zeegroen; is dat niks voor Roco??): de 617 komt met 6 lege exemplaren over de brug over het Twentekanaal dat hier erg smal is wegens een sluis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08059.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08059.jpg)
Na kopmaken duwt hij ze naar de Akzo, hier bij de aansluiting van het kolenspoor. Vergelijk de begroeiing!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08060.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08060.jpg)
Het Akzo-terrein wordt weer verlaten met de in de eerste opname klaarstaande trein ketelwagens en Hbis-en, die hier de oude GOLS-lijn opgeduwd wordt. Ook hier veel begroeider.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08061.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08061.jpg)
Maar dan ben je er als Bakkie nog niet... daar zetten we nog 7 beladen zoutwagens tegenaan!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08063.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08063.jpg)
... en dan nog eens 8!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08064.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08064.jpg)
Dan mag je pas wegzwoegen met 15 beladen zoutwagens, 7 ketelwagens en 2 Hbis-en... Hoezo, alleen korte treinen en rangeren met een Hippel? :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08065.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08065.jpg)
Maar toen was het toch voorbij met de 600-en daar en kwam de 2200.
Op 28 augustus 1990 is de 2336 met 17 beladen zoutwagens, al afgebogen van de oorspronkelijke GOLS-lijn, onderweg langs de Hengelose Kuipersdijk ter hoogte van het FannyBlankers Koenstadion.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08288.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08288.jpg)
Naast de "Parallelweg Ss" (!) bij de overweg Pruisische Veldweg is kopgemaakt en nu wordt de trein teruggeduwd naar het emplacement van station Hengelo (waarbij de evenementenhalte FBK Stadion aan dat spoor bij de overweg Kuipersdijk wordt gepasseerd).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08289.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08289.jpg)
"En toen was het verhaaltje uit" :D
-
NEEEEEEE...( dreindrein ) nog een verhaaltje, Illy nog een keer vertellen, nog een keer nog een keer ( teletubietaal )
wel gave plaatjes.
eric
-
Zeer leuke reportage daar dit in de regio is waar ik destijds veel kwam.
Bedankt (y)
mvg,
Sander
-
Geweldig Illya! :-*
Zeer fraaie plaatjes omringd door een interessant verslag.
Wel zonde hoor dat deze zeegroene NS zoutwagens door geen een fabrikant is uitgebracht.
Jeroen
-
Wel zonde hoor dat deze zeegroene NS zoutwagens door geen een fabrikant is uitgebracht.
Jeroen
Dat waren nog een tijden de Akzo zouttrein
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/zout1600.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/zout1600.jpg)
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/zout1300.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/zout1300.jpg)
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/zout1200.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/zout1200.jpg)
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/zout1100.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/zout1100.jpg)
Mvg, J
-
Illya,
Leuk verhaaltje maar wil toch nog wat commentaar leveren, m.n.op de laatste twee foto's.
Foto 1 ""Maar toen was het toch voorbij met de 600-en daar en kwam de 2200.
Op 28 augustus 1990 is de 2336 met 17 beladen zoutwagens, al afgebogen van de oorspronkelijke GOLS-lijn, onderweg langs de Hengelose Kuipersdijk ter hoogte van het FannyBlankers Koenstadion. ""
Het lijkt mij dat de 2200 juist terug rijd naar station Hengelo en dus nog op de GOLS lijn rijdt.
Foto 2 "" Naast de "Parallelweg Ss" (!) bij de overweg Pruisische Veldweg is kopgemaakt en nu wordt de trein teruggeduwd naar het emplacement van station Hengelo (waarbij de evenementenhalte FBK Stadion aan dat spoor bij de overweg Kuipersdijk wordt gepasseerd).""
Is er wel kopgemaakt? Lijkt mij dat de locomotief in de richting enschede staat en wel terug moet duwen.
Kaartje ter verduidelijking
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.252029,6.810472&spn=0.007107,0.022724&z=16
-
Leuk verhaaltje maar wil toch nog wat commentaar leveren, m.n.op de laatste twee foto's.
Foto 1 ""Maar toen was het toch voorbij met de 600-en daar en kwam de 2200.
Op 28 augustus 1990 is de 2336 met 17 beladen zoutwagens, al afgebogen van de oorspronkelijke GOLS-lijn, onderweg langs de Hengelose Kuipersdijk ter hoogte van het FannyBlankers Koenstadion. ""
Het lijkt mij dat de 2200 juist terug rijd naar station Hengelo en dus nog op de GOLS lijn rijdt.
Kaartje ter verduidelijking
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.252029,6.810472&spn=0.007107,0.022724&z=16
het klopt dat hij naar station Hengelo rijdt, maar dat is NIET de GOLS lijn. Die ging namelijk naar ... Hengelo GOLS (niet Hengelo SS) en dat lag bij de ... huidige Golsstraat.
Als je op jouw Google maps link iets verder naar linksboven gaat, zie je die straat.
Vanaf het Twentekanaal liep de oorspronkelijke GOLS-lijn vrijwel recht omhoog (door de labels "Atalantestraat", "Marathonlaan" en "Athenestraat" langs de Twekkelerweg en bij Twekkelerplein nog wat verder links buigend naar de Golsstraat) in plaats van rechts langs de Kuipersdijk te verlopen en daarmee mee te buigen. Dat is een verbindingsbaan die speciaal is gebouwd om de Akzo makkelijk te kunnen gaan bedienen dan via de verbinding (met straatspoor meen ik) via de Zutphense lijn (en blijven bedienen bij opbraak daarvan en Hengelo GOLS).
De trein rijdt hier op dat nieuwere NS-baanvak tussen de lijn Hgl-Es en de GOLS-lijn langs de Akzo.
Foto 2 "" Naast de "Parallelweg Ss" (!) bij de overweg Pruisische Veldweg is kopgemaakt en nu wordt de trein teruggeduwd naar het emplacement van station Hengelo (waarbij de evenementenhalte FBK Stadion aan dat spoor bij de overweg Kuipersdijk wordt gepasseerd).""
Is er wel kopgemaakt? Lijkt mij dat de locomotief in de richting enschede staat en wel terug moet duwen.
Kaartje ter verduidelijking
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.252029,6.810472&spn=0.007107,0.022724&z=16
Als je van de Akzo komt, rijd je van middenonder naar _rechts_ midden, alsof je rechtstreeks van de Akzo naar Enschede wilt/kunt) en moet je daarna naar linksboven. Dat is een wisseling van richting (en natuurlijk omgooien van het wissel aan de Parallelweg Ss) en dus kopmaken.
Heb je wel ingezoomd om te zien waar het spoor loopt? ::)
-
Als afsluiting van deze dag nog een opname van het recent geruimde Hengelo GOLS, maar nog wel met spoor in zicht bij het straatnaambordje "Golsstraat" ("Naar het Gelders Overijsselse Lokaal Spoor"). De bouwers zijn al in aantocht om het vol te bouwen.
Overigens was dat laatste spoor naar het vroegere Hengelo GOLS óók vanaf de lijn Hgl-Es, (zie Google Maps) vanaf de Golsstraat liep dat in de Watertorenlaan en langs het "bos" schuin over het groen naar het begin van de Parallelweg Ss, waar je op de luchtfoto nog aan de bodem ziet dat het spoor links naast de weg naar het derde spoor daar ging.
Als ik mij goed herinner, was er een hek aan de westzijde van de Kuipersdijk.
-
het klopt dat hij naar station Hengelo rijdt, maar dat is NIET de GOLS lijn. Die ging namelijk naar ... Hengelo GOLS (niet Hengelo SS) en dat lag bij de ... huidige Golsstraat.
Als je op jouw Google maps link iets verder naar linksboven gaat, zie je die straat.
Vanaf het Twentekanaal liep de oorspronkelijke GOLS-lijn vrijwel recht omhoog (door de labels "Atalantestraat", "Marathonlaan" en "Athenestraat" langs de Twekkelerweg en bij Twekkelerplein nog wat verder links buigend naar de Golsstraat) in plaats van rechts langs de Kuipersdijk te verlopen en daarmee mee te buigen. Dat is een verbindingsbaan die speciaal is gebouwd om de Akzo makkelijk te kunnen gaan bedienen dan via de verbinding (met straatspoor meen ik) via de Zutphense lijn (en blijven bedienen bij opbraak daarvan en Hengelo GOLS).
De trein rijdt hier op dat nieuwere NS-baanvak tussen de lijn Hgl-Es en de GOLS-lijn langs de Akzo.Als je van de Akzo komt, rijd je van middenonder naar _rechts_ midden, alsof je rechtstreeks van de Akzo naar Enschede wilt/kunt) en moet je daarna naar linksboven. Dat is een wisseling van richting (en natuurlijk omgooien van het wissel aan de Parallelweg Ss) en dus kopmaken.
Heb je wel ingezoomd om te zien waar het spoor loopt? ::)
Als rasechte Hengelo-er en voormalig AKzo medewerker ben ik bekend met de situatie.Wordt de trein geduwd richting het AKzo terrein of hij wordt getrokken richting het baanvak Hengelo-Enschede. Maar er wordt zeker geen kop gemaakt.
-
De trein rijdt hier op dat nieuwere NS-baanvak tussen de lijn Hgl-Es en de GOLS-lijn langs de Akzo.Als je van de Akzo komt, rijd je van middenonder naar _rechts_ midden, alsof je rechtstreeks van de Akzo naar Enschede wilt/kunt) en moet je daarna naar linksboven. Dat is een wisseling van richting (en natuurlijk omgooien van het wissel aan de Parallelweg Ss) en dus kopmaken.
??? als je kop maakt betekent dit dat de locomotief omloopt naar de andere kant, maar de foto laat zien dat dat niet gebeurd is. De loc rijdt , van uit Akzo bezien, eerst met een bocht naar rechts naar Enschede. Dan moet hij dus richting veranderen om naar Hengelo te gaan. Als hij niet omloopt moet de locomotief duwen.
schets:
<-Hengelo ______________________________________Enschede >
______________________________________
________________________________ (kopspoor)
\____________________/
/
/
AKZO /
-
Wel zonde hoor dat deze zeegroene NS zoutwagens door geen een fabrikant is uitgebracht.
Wat niet is, kan nog komen toch? Zou wel een welkome aanvulling zijn op het nederlandse goederenwagenpark in 1:87!
Groet, Edwin
-
Wie weet waar ik (schaal)tekeningen kan vinden van deze zoutwagens?
mvg,
Sander
-
Mooie fotorepo Illya, leuk en leerzaam om te lezen en te bekijken. Thanks !
-
Wie weet waar ik (schaal)tekeningen kan vinden van deze zoutwagens?
mvg,
Sander
bedoel je de zeegroen zoutwagens Sander?
Als je die bedoeld kan ik je misschien helpen
groetjes edwin
-
Edwin,
die bedoel ik inderdaad.
mvg,
Sander
-
Ik heb het boek Spoorwegmaterieel in Nederland en daar staat deze wagon in ik zal hem morgen voor je inscanen en naar je toe mailen
De tekening is wel 1:160 maar die kun je vergroten naar 1:87, ik zal beide bladzijden scannenvoor ook die met de gegevens (y)
Groetjes edwin
-
??? als je kop maakt betekent dit dat de locomotief omloopt naar de andere kant, maar de foto laat zien dat dat niet gebeurd is. De loc rijdt , van uit Akzo bezien, eerst met een bocht naar rechts naar Enschede. Dan moet hij dus richting veranderen om naar Hengelo te gaan. Als hij niet omloopt moet de locomotief duwen.
schets:
<-Hengelo ______________________________________Enschede >
______________________________________
________________________________ (kopspoor)
\____________________/
/
/
AKZO /
Nee, kopmaken is van richting wisselen (met hetzelfde treinnummer, waar van toepassing) (en "keren" is van richting wisselen met treinnummerverandering).
Of je de loc omloopt naar de andere kant of niet maakt daar niets voor uit.
De loc kan daar niet omlopen (en dat zouden ze vermoedelijk toch niet doen als het ff kan, veel te veel moeite ::) ), dus inderdaad is hij aan het duwen. Ik meen ook niet anders beweerd te hebben met "nu wordt de trein teruggeduwd"...
Je schets moet als volgt zijn:
<-Hengelo -------------------------------------------
------------------------------------------- Enschede->
--------------------------] (kopspoor)
/
/
/
/
|
AKZO |
-
Wordt de trein geduwd richting het AKzo terrein of hij wordt getrokken richting het baanvak Hengelo-Enschede. Maar er wordt zeker geen kop gemaakt.
Op de tweede en laatste opname van de 2200 wordt de trein getrokken naar het baanvak Hgl-Es.
Daar wordt welzeker "kopgemaakt" - dat komt (kwam) daar slechts neer op het omzetten van de rijrichtingsleutel van "vooruit" naar "achteruit" (of hem uitnemen uit de stuurstand aan de platte kop en hem in de stand "vooruit" in de stuurstand aan de neuszijde plaatsen).
Tussen het kopspoor langs het baanvak Hgl-Es bij de Pruisische Veldweg wordt/werd altijd met loc voor gereden en van/naar emnplacement Hgl dus altijd geduwd.
-
Fraai bericht Illya. Dat maakt herinneringen wakker aan vroeger(©)!
Toen mijn oom nog leefde en aan de Kuipersdijk woonde (het derde of vierde huis vanaf het spoor), heb ik heel vaak woensdagsmiddags met mijn broertje van achter de garage naar de treinen staan kijken. Bij de straat en de overweg mochten we nog niet komen, te gevaarlijk :)
Groetjes, Bart
-
Hallo Edwin.
IK weet zeker dat er meer mensen interesse hebben in de tekening.
Ik heb het boek Spoorwegmaterieel in Nederland en daar staat deze wagon in ik zal hem morgen voor je inscanen en naar je toe mailen
De tekening is wel 1:160 maar die kun je vergroten naar 1:87, ik zal beide bladzijden scannenvoor ook die met de gegevens (y)
Groetjes edwin
Zou je misschien zo vriendelijk willen zijn om de tekening of linkje in dit lijntje te plaatsen ?
Onze dank zal zoals gebruikelijk groot zijn.
(y) Geluk in tuk veur allen in 2010 (y)
Rino
-
Aangezien ik met het copyright verhaal zit heb ik lieverd dat mensen die deze tekening willen hebben mijn even via een PN benaderen waarin het emailadres staat dan stuur ik hem via de mail.
Groetjes edwin
-
Verder; voordat op locatie Hengelo een gasturbine kwam was er per spoor een continue aanvoer van kolen (de blauwe transportgoten zijn nog deels zichtbaar)
Waar zijn de restanten nog te zien dan? Het enige dat volgens mij nog staat, is de blauwe loods waar de wagons gelost worden. De kolencentrale is volgens mij verkocht aan China. Zal mn vader eens vragen als hij thuis hoe dat ook al weer zat. Hij heeft met die kolencentrale en gasturbine gewerkt. De transportbanen hebben nog een tijdlang aan de overkant van het kanaal gelegen.
-
Waar zijn de restanten nog te zien dan? Het enige dat volgens mij nog staat, is de blauwe loods waar de wagons gelost worden. De kolencentrale is volgens mij verkocht aan China. Zal mn vader eens vragen als hij thuis hoe dat ook al weer zat. Hij heeft met die kolencentrale en gasturbine gewerkt. De transportbanen hebben nog een tijdlang aan de overkant van het kanaal gelegen.
Hmmm is voor mij ook al weer 'even' geleden. Naar mijn idee (vanaf Waarbeek komende) was er links van de weg over het terrein nog een klein stukje te zien komende uit de loods.