BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: N-Sven op 05 December 2006, 17:43:43
-
Vandaag lag-ie in de brievenbus, het boek over de serie 1100. Nog niet gelezen (geen tijd nu), maar het belooft wel wat. Verpakt in stijlvol karton, m'n enige kadootje op 5 december. Jammer genoeg zonder gedichtje erbij. Al meer mensen die 'm in huis hebben?
Groet, Sven.
-
Hier is ie ook binnen, het is wel een mooi dik boek geworden zo op het eerste oog.
Sander
-
Vandaag ook boek ontvangen als eerst Sinterklaascadeau. Ziet er mooi dik uit. Ik hoop met foto's die nog niet eerder gepubliceerd zijn. Is een prachtig boek in de collectie :).
Ik hoop dat de boeken van de andere series (1000, 1200 en 1300) nog eens in een nieuwe druk worden uitgegeven, op dit moment worden daarvoor op marktplaats.nl absurde prijzen (tussen 80 en 100 EUR ???) voor geboden.
Groet
-
Ook ik heb dit boek vandaag gekregn. Niet van Sinterklaas :-[, maar van TPG-Post ;D. Maar mij maakt het niet uit wie dat boek aflevert.
-
eeuhhh is toch TNT post :P ;D
mvg,
Matthijs
-
Ook ik heb het boek mogen ontvangen. SInterklaas was van het weekend al gevierd, maar nu heb ik op de sint zijn verjaardag nogal een cadeautje. Zou het expres zijn gedaan? :)
Het boek ziet er goed uit en is mooi dik. Er staan zeer veel foto's, zowel zwart-wit als kleur. Ik heb het nog niet inhoudelijk gelezen, maar het belooft wel wat moet ik zeggen.
Groeten, Marnix
-
eeuhhh is toch TNT post :P ;D
mvg,
Matthijs
Je zou best eens gelijk kunnen hebben ???.
TPG of TNT, zoals ik al eerder zei: Mij maakt het niet uit wie het aflevert.
-
hoi allemaal
Ik heb het boek vandaag ook gekregen en ik heb het rustig door gelezen en ik vind het een zeer mooi boek met mooie foto,s en goede info over dit lok type en de nooit gebouwde 1400 waar ook een paar pagina,s aan worden gewijdt iets wat ik ook goed vond ;) ;) ;).
al met al een goed stuk naslag werk vind ik dit.
groetjes edwin1974
-
Je zou best eens gelijk kunnen hebben ???.
TPG of TNT, zoals ik al eerder zei: Mij maakt het niet uit wie het aflevert.
Dat maakt mij heel veel uit. Ik heb een sticker op de brievenbus, geen sandd en geen selekt mail.
-
Dan zou ik nooit meer mijn Eisenbahn Magazine ontvangen,
of pakjes met treinen gekocht op Ebay in Duitsland.
Veel gaat nml. met selekt mail...... ;D
-
Ik bestel in de usa en dat gaat gelukkig weer met tnt. Het gaat hier wel om mijn winstuitkering, vandaar... ;D
-
hopelijk heb ik dat boek ook vandaag in de bus liggen...geduld...
mvg,
Sander
-
Gisteren gearriveerd. Maar RM 240 nog immer niet (zeker mee terug naar Spanje...)
-
Helaas ik heb hem ook nog niet binnen..net zoals railmagazine :(. daar was iets aan de hand met acceptgirokaarten. Nog maar een dagje wachten he, geduld wordt beloond.
-
Nu alleen nog de boeken over de series 1500, 2200, 2400 en de serie is compleet... ;D
-
Die laatste twee (2200 en 2400) is in de maak ;)
-
hoi allemaal
Ik ben blij dat er nog een boek over de NS serie 2200 en 2400 komt.
dit boek werk wil ik zeker nog in mijn bestand hebben :D :D :D.
wordt dit boek ook uitgegeven door uitgeverij Uquilair???
groetjes edwin1974
-
die zal zeker ook mijn boekenplank gaan opvullen.
mvg,
Sander
-
Ik kan verder nog niets zeggen, behalve dat 'ie in de maak is.
Wat betreft het 1100 boek; ik heb het inmiddels vluchtig kunnen doorbladeren, en het is wel anders van opzet dan dat van de 1200 en 1300 (1000 heb ik helaas niet). Zo staan bv. de foto's door elkaar qua tijdperk, waar ze bij de 12/1300 in chronologische volgorde staan. Ook heb ik geen enkele foto kunnen ontdekken van een blauwe 1100 met geheel gele botsneus (zoals o.a. de 1117 en 1138 die hadden).
Wel jammer, want dat soort (kleine) uiterlijke verschillen interesseert ons (diegene die ze in het klein nabouwen) natuurlijk! Zo heb ik ook (nog) niet kunnen vinden wanneer de later geleverde 1151-1160 die kleine raampjes in hun cabinedeuren hebben verruild voor de grotere (als bij de 1101-1150). Wel gaat het boek veel verder in op de techniek van de 1100'en t.o.v. de 12/1300.
Maar goed, het is ook een andere auteur, en iedereen pakt dat weer anders aan.
-
Het ligt inmiddels ook in de winkel. Voor 40 euro heb ik er eentje bij Van Stockum gekocht. Is voor een vriend, maar natuurlijk heb ik grondig gekeken of het wat voor mij is. Ik denk van niet.
Het boek gaat bijna alleen over de technische aspecten en dan uitgebreider dan ik het ooit in een boek over Nederlandse treinen heb gezien. Dat zou tot daaraan toe zijn, maar de modelbouwer vindt weinig van zijn gading. Allerlei uiterlijke kenmerken van de lok interesseren de schrijver bijvoorbeeld niet en dat een deel van de doelgroep dat wel van belang vindt, zal hem kennelijk een biet zijn. Jammer.
De foto's maken wel wat goed, maar bieden toch ook niet heel veel meerwaarde ten opzichte van al gepubliceerde foto's.
Kortom, voor de vooral technisch geïnteresseerde liefhebber ongetwijfeld een aanrader, maar voor de modelbouwer mijns inziens niet.
-
uhm... over de vorm van de 1100 valt ook niet veel te melden. Over de vorm van een baksteen ook niet. Bovendien hebben beide wel wat van elkaar weg.
-
Toch denk ik dat er over een baksteen met botsneuzen best wat te schrijven zou zijn... ;D
-
uh... vast wel, maar daar heten het stootvoegen.
-
Vandaag opgestuurd naar mijn ouders, dus dat wordt mijn kerstcadeautje.
Nou ja, één van mijn kerstcadeautjes. ;)
= Peter
-
hier nog steeds niks...
mvg,
Sander
-
Ik heb het boek nu ook :D
modelbouwer vindt weinig van zijn gading
Dacht ik niet! Er staat interessante info over de nooit geboude serie 1400 in, die ik al jaren op schaal wil gaan bouwen ;D. Kan dat nu ook eindelijk ;D
De rest over de serie 1100 is natuurlijk ook interessant.
uhm... over de vorm van de 1100 valt ook niet veel te melden. Over de vorm van een baksteen ook niet. Bovendien hebben beide wel wat van elkaar weg.
Het verschil is, dat een 1100 kan rijden, en een baksteen niet ;)
Maarten
-
Het boek gaat bijna alleen over de technische aspecten en dan uitgebreider dan ik het ooit in een boek over Nederlandse treinen heb gezien. Dat zou tot daaraan toe zijn, maar de modelbouwer vindt weinig van zijn gading. Allerlei uiterlijke kenmerken van de lok interesseren de schrijver bijvoorbeeld niet en dat een deel van de doelgroep dat wel van belang vindt, zal hem kennelijk een biet zijn. Jammer.
Ach, dat een schrijver niet geïnteresseerd is in modelbouwaspecten, is natuurlijk zijn goed recht.
Maar ik vind zelf ook dat hij een beetje is doorgeschoten. Het lijkt er heel erg op dat hij de fout heeft gemaakt die je zo vaak ziet bij academici: zó bang zijn dat je door je eigen vakgenoten niet voor vol wordt aangezien, dat je alleen maar in de formele, droge, door en door verantwoorde en extreem gedetailleerde stijl van een wetenschappelijke publicatie durft te schrijven. Uit het voorwoord blijkt dat de heer Van den Dool zich er wel degelijk bewust van is dat een geïnteresseerde leek het ook moet kunnen pruimen, maar kennelijk is dat niet zijn eerste prioriteit geweest.
Ik snap het wel een beetje, ik weet wat voor een diehards er rondlopen binnen de oude garde van gepensioneerde sterkstroomelektrotechnici en werktuigbouwers. Ik kan me zelfs voorstellen dat Van den Dool er moeite mee heeft dat hij 'slechts' (let op de aanhalingstekens!) doctorandus is in een wereldje dat vol hyperarrogante Delftse ingenieurs zit (het is speculaas mijnerzijds, maar het lijkt er wel op, mede gezien de voor Nederlandse verhoudingen wel heel erg overdreven eerbied jegens de geïnterviewde heren professoren)
Maar de uitgever had er goed aan gedaan om een hele strenge eindredacteur op dit boek te zetten. Dan was het resultaat wellicht een stuk leesbaarder geweest en in elk geval geschikt voor een breder publiek.
Arjen (ook een Delftse ingenieur, maar niet altijd even trots daarop)
-
uhm... over de vorm van de 1100 valt ook niet veel te melden. Over de vorm van een baksteen ook niet. Bovendien hebben beide wel wat van elkaar weg.
Over de vorm niet. Maarre, wat dacht je van de kleur? ;D
De schrijver heeft een paar direct betrokkenen geïnterviewd en dat is leuk. Die hadden vermoedelijk kunnen vertellen of de bies bij aflevering nou groen of blauw was en of het onderstel lichter of donkerder was dan de bak. Er is een groep liefhebbers die dat hooglijk interesseert. Maar de auteur helaas niet.
Quizvraag, waar gaat dit over?
"Indien deze geactiveerd wordt, reageert remklep 31, gaat daardoor na drie seconden een waarschuwingsbel - via contact QDHM 1 - en na acht seconden volgt via QDHM 2 uitval van de snelschakelaar ...."
Voor de duidelijkheid. Dit is geen toelichting bij een schema of figuur, maar een greep uit de hoofdtekst. Helaas geen uitonderlijke greep.
-
Staan er wel wat mooie foto's in?
-
Ik lees onbegrijpelijke kritiek over onleesbaarheid. Al ben ik geen elctrotechnicus en/of mierezever, ik vindt dit soort beschrijvingen zinvol. Niet dat ik alles zal onthouden en dat ik er op zal kikken, maar als je gegevens nodig zou hebben, dan staan ze er tenminste.
Quote:
Arjen (ook een Delftse ingenieur, maar niet altijd even trots daarop)
Heeft een dergelijk commentaar echt zin?
Eigen frustraties ?? Beschrijf die dan maar in detail, dan weten we ook waarom je dat schrijft.
Dit soort opmerkingen dienen mijns inziens nergens voor en zouden dan ook niet op dit forum geschreven dienen te worden.
en mooie foto's... had je gedacht dat die er niet in zouden staan?
Ga het boek maar kopen, dan kan je het zelf beoordelen.
Mijn conclusie over het boek: Hr den Dool... prima gedaan.
Ik heb er in ieder geval al vele genoeglijke uurtjes in gelezen en gekeken.
Morgen, op de presentatie van het Philotrain schaal 0 model van de NS 1100, zal er heel wat van de nieuw verworven kennis van pas komen.
http://www.xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=spoor0nl&t=657369
-
Zullen we het weer over het boek hebben en niet wat je van elkaars reacties vindt? Indien je een bericht ongepast vindt, wijs er dan de moderator op via de daarvoor bestemde link.
- Peter
-
Staan er wel wat mooie foto's in?
Het boek bevat heel veel foto's. Minstens de helft van de paginaruimte wordt ingenomen door foto's. Echt mooie foto's zijn schaars, maar daar kan de auteur natuurlijk niets aan doen. Ik vind de foto's interessant vanwege de vele bonte treinsamenstellingen in de eerste jaren. Een trein met een turkooise 1100 en een mengeling van vooroorlogse en naoorlogse rijtuigen was heel normaal.
-
Ik ben blij, dat er ook eens ingegaan wordt op de technische kanten van deze lok.Gewone tijdschriften schrijven hier nauwelijks over.
Als je als geinteresseerde modelbouwer een bepaalde uitvoering zoekt,zal je mss in de gewone tijdschriften moeten zoeken.
Trouwens voor een modelbouwer zijn b.v. de draaistel tekeningen zeker nuttig.
Het enige,dat mij een beetje tegenviel,was dat de grijze details van de zwartwit foto's zwart geworden zijn.De kleurenfoto's zijn wel goed.
-Peter
-
zo...hier is ie ook binnen!!!
Ik vind de foto's interessant vanwege de vele bonte treinsamenstellingen in de eerste jaren. Een trein met een turkooise 1100 en een mengeling van vooroorlogse en naoorlogse rijtuigen was heel normaal.
Kan ik me helemaal bij aansluiten. Prachtig!!!
Eigen omgeving Hengelo e.o. staat er ook in.
Weer een mooie aanvulling op die andere delen/boeken die ik al heb.
mvg,
Sander
-
Het boek bevat heel veel foto's. Minstens de helft van de paginaruimte wordt ingenomen door foto's. Echt mooie foto's zijn schaars, maar daar kan de auteur natuurlijk niets aan doen. Ik vind de foto's interessant vanwege de vele bonte treinsamenstellingen in de eerste jaren. Een trein met een turkooise 1100 en een mengeling van vooroorlogse en naoorlogse rijtuigen was heel normaal.
Ahh, dat is mooi :)
-
Ook ik heb het boek inmiddels in mijn bezit, en zou het aan eenieder die niet van plan is een nieuw loktype te gaan ontwerpen willen bestempelen als afrader. Aan hen die dat wel willen overigens ook, want de tijd van raaklijnen in koppeltoerenkarakteristieken trekken op logaritmisch papier hebben we nu toch wel achter ons liggen, niet?
't Boek is van weinig waarde als fotonaslagwerk voor wie wil weten hoe alles er nou helemaal uitzag. Kleurenfoto's van turkooizen loks en hun blauwe of groene biezen ontbreken, foto's van bijzonderheden als blauwe loks met compleet gele neuzen (1117, 1118, 1119) of de 1126 met Lombardijen beschrifting ontbreken volledig, en ook de opmerkelijke 1121 met witte cijfers.
Het enige interessante beeldmateriaal betreft 1100-en met van de sncf gehuurde dubbeldekkers in 1980, die ik eerder mnauwelijks in de diverse boeken terug te zien waren.
ir. Bram
-
Ik ben het geheel met Bram eens. Misschien kan de heer Bouman alsnog in de pen klimmen om een alternatief boek over de 1100'en te maken waarin dit soort zaken wel aan bod komen? Dan sluit dit boek tenminste aan bij de andere boeken uit deze serie. Nu is dat alleen de omslag...
-
O/T: de 1117, 1138 en nog een loc hadden toch de geheel gele neus in het blauw en niet de 1118 en 1119?
Ja, die zin leest erg vreemd ;)
-
De 1117, 1118 en 1138 in ieder geval. Bij de 1118 zijn de zijkanten later alsnog blauw geworden.
Zie:
(http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1100/1130-39/ns1138-3.gif)
-
Daar heb je het gedonder al :-[ ... daar had ik dus juist zo'n boek voor nodig. Nu sta ik weer nodeloos te boek als onwetende :-|
De 1138 was me onbekend, maar ik meen dat het er 3 waren, dus zou de 1119 er wel eens niet bij kunnen horen.
-
Ik gok dat Tedo gelijk heeft dan, ik ben in ieder geval zeker van de 1117 en 1138 ;)
-
Kleine aanvulling: inmiddels heb ik ontdekt dat het boek zowaar een kleurenfoto van een turkooizen 1100 omvat. Verder ook een interessante foto, en wel die onderaan op blz. 219. Ontbreekt er nou een raam aan die plan E?
-
Natuurlijk staan er ook interessante platen in (zal eens kijken naar die Plan E), maar ook een hoop foto's die dusdanig ver (met genuine fractals) zijn opgeblazen dat de scherpte ver te zoeken is.
-
ik kwam een zeer vaag rijtuig tegen, had er nog nooit van gehoord...
Ben ik natuurlijk de blz vergeten...:S
mvg,
Sander
-
Ontbreekt er nou een raam aan die plan E?
Ja, of deze is (per ongeluk) weggephotoshopped...
De foto's waar ik hierboven op doel staan overigens op pag. 228 en 229 (beiden bovenaan, de 1107 en 1142)....
-
Ook ik heb het boek inmiddels in mijn bezit, en zou het aan eenieder die niet van plan is een nieuw loktype te gaan ontwerpen willen bestempelen als afrader.
Ben ik het op basis van wat ik tot nu toe in het boek heb gezien niet mee eens. Verschillen in schrijfwijze/onderwerpkeuze en daarmee in oordeel over het boek als geheel heb je natuurlijk altijd bij verschillende auteurs. De technische details van de 1100 komen inderdaad veel uitgebreider aan de orde dan in de eerdere boeken, dat niet alles daar voor eenieder interessant is kan ik helemaal inkomen, maar omgekeerd zal dat bij de voorgaande edities ook zo geweest zijn. Naar mijn mening worden ook vele andere aspecten prima voor het voetlicht gehaald. Het aanwezige fotowerk vind ik ook in orde, leuk is daar bijvoorbeeld het plaatje van de 1100 met H-posten erachter.
De opzet per thema in plaats van in chronologische volgorde heeft voors en tegens, ik persoonlijk vind het niet zo'n probleem. De witte cijfers op de zijkant in plaats van de nummerplaat heb ik overigens wel ergens gezien, zij het bij een andere machine. Een foto van een geheel gele neus bij een blauwe loc heb ik niet gezien inderdaad, of het in de tekst ook niet genoemd wordt is mij nog niet bekend.
Al met al vind ik het tot zover weliswaar een ander soort boek dan dat van de 1200 en 1300, maar daarmee niet een minder goed boek. Wat mij betreft het geld zeker waard.
Groet, Julius
-
Ben ik helemaal mee eens.
-
onderaan op blz. 219. Ontbreekt er nou een raam aan die plan E?
Klopt, en is niet gephotoshopt.. Ik herinner me dat er plan E's waren (of misschien was het er maar eentje) die daar inderdaad een raam misten. Alleen nooit kunnen achterhalen waarom dat was.
Arjen.
-
Verschillen in schrijfwijze/onderwerpkeuze en daarmee in oordeel over het boek als geheel heb je natuurlijk altijd bij verschillende auteurs.
Zo is het maar net.
Het verschil met de boeken over de andere elocs is dat dit boek veel eenzijdiger is en daarmee voor een deel van de doelgroep weinig interessant is geworden. Voor wie ervan smult, veel plezier ermee. Ik vind 40 euro te veel voor wat het mij biedt.
-
De witte cijfers op de zijkant in plaats van de nummerplaat heb ik overigens wel ergens gezien, zij het bij een andere machine.
Volgens mij had toch echt alleen de 1121 (laatste blauwe loc) dit, en pas op het laatst.
Ik heb bij de blauwe loc's met botsneus nog een verschil ontdekt, en dat is dat bij de ene loc de zilverkleurige randen op de ramen voorop berlijns blauw zijn geschilderd, en bij de andere zijn deze gewoon zilver gebleven. Van beide uitvoeringen waren meerdere loc's.
Wat betreft de leesbaarheid; ik kom tot de conclusie dat het vooral gaat over de ontwikkeling, hoe ze hebben geprobeerd de loc's stiller en rustiger qua loop te krijgen, en daarna gaat het over de 1400 (erg leuk, maar het is toch een 1100 boek?).
Qua uitvoeringen, levensloop, ongevallen en lotgevallen, afwijkingen, revisie en sloop gegevens
staat er niet erg veel (interessants) in.
-
Volgens mij had toch echt alleen de 1121 (laatste blauwe loc) dit, en pas op het laatst.
Toch niet, zie bladzijde 217, bovenste foto.
-
Je hebt gelijk ;-) Leuk voor de mensen die dit model/locnummer van Marklin/Hamo hebben ;-)
-
Het is niet gezegd natuurlijk dat de platen direct bij de CW botsneus zijn verwijderd, bij de 1121 was dat volgens mij ook niet.
-
Inmiddels het boek ook in bezit als aanvulling op de 1000/1200/1300.
Wat me opvalt is de vaak beroerde kwaliteit van vele kleurenfoto's/dia's; deze zijn onscherp!
Kan me niet voorstellen dat dit op de originele foto's ook zo is, dus moet dit een fout in het drukproces zijn.
Jammer...
-
Ik heb nog eens even door de kleurenplaatjes gebladerd,en volgens mij is er een variatie in kwaliteit,maar dat kan ook eigenlijk niet anders ,met -tig fotogafen,-tig soorten camera's,en ook nog eens het gebruikte fotomateriaal.
De uiteenlopende weersgesteldheden vergeet ik dan maar.
Ik vind trouwens de zwart-wit foto's ook niet allemaal even goed,maar als je als schrijver persee iets wil laten zien,en er is niks anders... :-|
-Peter
-
Dit bericht ging dus over 'het raam'. Maar ondertussen is het mij duidelijk. Weer een variant erbij dus voor Mehano.
-
?? ::)
-
Ik vind trouwens de zwart-wit foto's ook niet allemaal even goed,maar als je als schrijver persee iets wil laten zien,en er is niks anders...
Wat laat hij persé zien dan? Ik ben het met je eens dat veel zw/w foto's te weinig contrast hebben, maar er zitten ook zw/w platen in een duotone (licht blauw-grijze gloed) tussen en die zijn wel mooi.
Dat er een onscherpe plaat in staat van een turkooizen 1100 in de jaren '50 is geen schande; de spoeling zal zeer dun zijn (zeker in kleur) en dan moet je wat.. Maar die foto's die ik eerder in dit draadje aanhaalde zijn van de nadagen van de 1100'en (1997/98), en toen waren er inmiddels bosjes fotografen, mede door de opkomst van de digitale camera. Daar was dus best een alternatief voor geweest, lijkt me.
-
Klopt, en is niet gephotoshopt.. Ik herinner me dat er plan E's waren (of misschien was het er maar eentje) die daar inderdaad een raam misten. Alleen nooit kunnen achterhalen waarom dat was.
Arjen.
Volgens mij heb ik de oplossing. In Railhobby van januari 1988 staat een artikel over plan E. Bij een van de foto's van een plan E waar dat raampje ook ontbreekt staat als onderschrift (quote from the hart) Begin jaren 80 zijn plan E's gebruikt voor experimenten met een statische omvormer. Een en ander werd in de toiletruimte geplaatst waardoor het raam diende te verdwijnen. Enfin....zoek de volledige tekst er zelf maar bij.
Leuk boek hoor, de schrijfstijl is eigenlijk té archaisch voor drukwerk van deze tijd, maar het past wel mooi in het beeld. Eigenlijk heb je voor dit soort boeken 2 auteurs nodig: een analist voor de feiten en een prof. copywriter. De prijs zal dan echter wel ver over de 40 eurogrens pp schieten...
Paul.
-
Aha, zat dat zo.. Weer wat geleerd!
De term 'archaïsch' vind ik trouwens wel treffend voor dit boek. Maar of je echt 2 fulltime auteurs nodig hebt om het beter te doen? Zouden er echt zo weinig mensen zijn die verstand van zaken hebben én een beetje kunnen schrijven?
Arjen.
-
Of er echt twee auteurs fulltime op zo'n boek moeten zitten is de vraag, maar het lijkt me wel belangrijk dat de concepttekst van de hoofdauteur qua stijl en vormen nog eens goed wordt gescand door iemand met een echt journalistieke achtergrond. Het eindproduct wordt er alleen maar beter op.
Overigens heb ik geen flauw idee waar het initiatief van een boek als over de 1100 ligt. Zet de uitgeverij een opdracht weg bij iemand met verstand van zaken of werkt iemand zijn privé-archief om tot een boek? Ik denk een beetje van beide, het boek is dan de resultante van beschikbare kennis en middelen. Alles bij elkaar genomen vind ik het een mooi boek. Leerzaam en met veel onbekend fotomateriaal.
Paul
-
Zo'n uitgeverij zet geen opdrachten weg. De markt is veel te klein om een professionele schrijver te kunnen betalen. Bovendien denk ik dat er niet eens professionele freelancers zijn te vinden die voldoende verstand van spoorwegen hebben om de meedogenloze kritiek van het kringetje van goed-geïnformeerde hobbyisten te kunnen trotseren.
Het komt er op neer dat Uquilair volkomen afhankelijk is van vrijwilligers die bereid zijn om in het onderwerp te duiken en teksten te produceren. Gezien de tijd die het heeft geduurd voordat er een boek over de 1100'en uitkwam, denk ik dat ze behoorlijk lang hebben moeten zoeken om iemand te vinden die er überhaupt zin in had.
Voor de journalistiek gevormde eindredacteur zal wel hetzelfde verhaal gelden: ten eerste is hij/zij te duur en ten tweede vind je niemand die ook nog voldoende verstand van treinen heeft om te weten wat hij/zij wel of niet moet schrappen (zulke mensen kiezen namelijk zelden of nooit voor het beroep van eindredacteur).
Bovendien moet je maar afwachten of de auteur meewerkt. Een redacteur van Op de Rails heeft me ooit verteld dat hij te maken had met auteurs (hij noemde geen namen) die al boos werden als er een komma aan hun tekst werd veranderd. Op mijn vraag waarom hij nog zaken met zulke fossielen deed, was het antwoord dat ze unieke kennis bezaten die niet voor het nageslacht verloren mocht gaan :'(
Ikzelf werk nu zestien jaar voor populair-technische vakbladen (niet over treinen, overigens) en mijn ervaring is dat je nóóit artikelen moet laten schrijven door technisch specialisten. Die mensen interviewen en daarna zelf het verhaal schrijven, levert een heel wat leesbaarder artikel op dat bovendien sneller klaar is. Helaas hebben we het dan wel over twee pagina's en niet over een heel boek.
Het enige dat ons op termijn uit deze impasse kan helpen, is een fundamentele bijstelling van het voortgezet technisch onderwijs, zodat techneuten voortaan ook iets leren over het populariseren van hun kennis ;D
Arjen
(www.c2w.nl (http://www.c2w.nl), en dat is inderdaad heel erg off-topic)
-
ik heb het boek ook maar eens besteld, :D
heb hem als het goed is van de week binnen ;D
-
Gelukkig, heel het forum weer blij...
-
Het boek is een zeer goede aanvulling geweest op mijn bouw van een 1100 schaal 1 op 7, er stonden zeer veel goede tekeningen in van de gehele constuctie.
Een zeer duidelijk en overzichtelijk verzamelwerk van een prachtige loc.
-
Even een oud draadje uit het stof halen.
Er staat veel informatie in dit mooie boek, helaas niet helemaal compleet.
Al genoemd het ontbreken van de foto´s van de blauwe 1100 met geheel blauwe neus.
En verder mis ik tekeningen met de maatvoering.
De enkele maten die hier en daar bij staan schieten ook niet echt op.
Mijn vraag is dan ook wie kan mij helpen aan een tekening van 1100 met botsneus en dan met de juiste maten erbij.
Rob