BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: cevenol op 16 December 2009, 23:38:13
-
Dag, ik heb een Bachman GE-44tonner met twee motoren, die ik ombouw naar zoals ze in Europa zijn gebracht door het US Army in '44. Dat houdt in verlagen van de kap, zodat er maar weinig ruimte overblijft om decoders in te bouwen.
Deze loc heeft twee onafhankelijke draaistellen, ieder met een eigen motor.
Om deze loc te digitaliseren kan ik:
1. de twee motoren in serie schakelen, op 1 decoder
2. de twee motoren parallel schakelen, op 1 decoder
3. twee decoders installeren, en het geheel programmeren als consist.
Ik heb een 10 jaar oude Lenz decoder die ook anders kan worden ingezet, beschikbaar.
Wat is wijsheid?
-
Je kunt natuurlijk ook 1 draaistel ontdoen van de motor en vrij lopend maken. Dan heb je ook ruimte zat voor een decoder.
Gr. Remco.
-
Heb zo'n ding destijds (rond 2006) digitaal gemaakt met een N-decoder. Eigenlijk is de loc een onding wat niet goed loopt. De motortjes zijn klein en lopen niet mooi, ook niet als ze nieuw zijn.
De huidige uitvoering heeft maar 1 motor en is geheel vernieuwd. Mijn advies zou zijn om die te kopen en om te bouwen. Dat bespaard je een hoop ergenis.....
Je kunt natuurlijk ook 1 draaistel ontdoen van de motor en vrij lopend maken. Dan heb je ook ruimte zat voor een decoder.
De motortjes zijn Kwalitatief Uitermate Teleurstellend, Remco ;D ;) Eentje is dan echt onvoldoende om de loc nog enige trekkracht te geven.
-
Lol, ja dat zie ik toch niet op de foto's ;D
Dergelijke gebruikerservaring is wel zo prettig om even te horen ;D (y)
Gr. Remco.
-
Heb 't ding ver weggestopt..... jee, wat een kl*** ding. Jammer van de centen en 1 van de slechtste aankopen die ik ooit gedaan heb op US gebied. Heb er weinig plezier aan beleefd.
-
Twee motoren op één decoder:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13881.0.html
Werkt bij mij prima met een Kuehn 125 decoder.
Gerrit
-
Dank, de nieuwe versie met een motor is niet in mijn bezit, van die met twee motoren heb ik er twee, waarvan een in gevorderde staat van ombouw. Met name de kap met het machinistenhuis moet aanzienlijk worden verbouwd, verlaagd. Het is de vraag of er dan bij de nieuwe versie iets overblijft. Bachmann levert die wel met decoder, maar met voor de Europese versie veel te hoge centercab.
Of het ding zo slecht is, ik geloof het niet. Op DC rijdt ze redelijk soepel. Uiteraard geen paard voor lange treinen, zeker niet als je er nog een motor uit haalt. Het zal nooit een machine voor langdurige inzet worden, een industrieloc voor de kolenmijn. Dat is mijn objectief.
De motoren zijn niet van de eerste kwaliteit, vandaar ook de vraag: als je er twee hebt: serie of parallel.
--
Groet, salut, Wim.
-
Wim,
Lijkt mij geen probleem mits je de motoren parallel aansluit.
Niet in serie aansluiten, dan zijn de motoren een weerstand voor elkaar, als 1 motor wat minder stroom trekt krijgt de andere automatisch ook niet meer plus dat de spanning over elke motor gehalveerd wordt, dat wordt dus niks.
Maar parallel moet prima kunnen, zorg dat 1 draaistel geen antislip bandjes heeft zodat een klein verschil gemakkelijk weggeslipt kan worden.
Ik heb meerder loks in dubbeltractie, zet er dan wel altijd dezelfde decoder in met dezelfde instellingen en dat werkt prima, net als in het echt heb je dan ook dubbele trekkracht.
Succes, Albert.
-
Paralel aansluiten is correct
zorg dat 1 draaistel geen antislip bandjes heeft zodat een klein verschil gemakkelijk weggeslipt kan worden.
Succes, Albert.
Verkeert advies, lees dit bericht (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13881.msg212289.html#msg212289) nog eens goed na.
Bij twee motoren paralen aangesloten op één decoder treed geen onderlinge slip op. Voor de decoder zijn de twee motoren als één motor.
Zimo heeft decoders voor toepassing lok met twee motoren (mogen max 1.8 amp belast worden)
Succes met de ombouw, J
-
Of het ding zo slecht is, ik geloof het niet. Op DC rijdt ze redelijk soepel. Uiteraard geen paard voor lange treinen, zeker niet als je er nog een motor uit haalt. Het zal nooit een machine voor langdurige inzet worden, een industrieloc voor de kolenmijn. Dat is mijn objectief.
Ik praat ook niet uit de lucht Wim, dit is gebaseerd op eigen ervaring. De motoren die er in liggen zijn van de echte typische Bachmann kwaliteit.... men noemt het ook wel de "oude" Bachmann, dat is allemaal niet geweldig. Het nieuwere spul is gewoon beter vandaar mijn advies. Als echter de ruimte niet toereikend is houd het op :).
De motoren zijn niet van de eerste kwaliteit, vandaar ook de vraag: als je er twee hebt: serie of parallel.
Parallel. En ondanks dat ze DCC is loopt het ding niet zoals het hoort. Maar goed, een experiment loont zich, toch? ;) De decoder die er bij mij in zit is dacht ik een kleine Lenz van vroegere datum, misschien bereik je een beter resultaat met een decoder die recent is :).
Ik heb meerder loks in dubbeltractie, zet er dan wel altijd dezelfde decoder in met dezelfde instellingen en dat werkt prima, net als in het echt heb je dan ook dubbele trekkracht.
Da's toch anders, Albert. Dan zijn de motoren gescheiden en van een aparte decoder voorzien.... als een decoder met 2 motoren in 1 chassis zit wordt het toch wat lastiger. In de Bachmann (iig die van mij) wil zo'n motortje nog wel eens haperen terwijl de andere vrolijk doorzoeft. En da's toch heel apart..... ;D ;).
Wim, succes, en laat het resultaat nog eens zien aan ons?
-
@Blausee,
Niet te snel roepen "verkeerd advies". Ik bedoel om de eventuele verschillen tussen de twee motoren op te vangen.
Twee gelijke motoren zijn nooit 100 % gelijk in gedrag.
Het eventueel kunnen slippen voorkomt overbelasting en warm worden van 1 van de motoren.
Nog even een hint: probeer opbouwende en aanvullende adviezen te geven, niet dat advies van een ander af te kraken.
Daar is de vragensteller niet mee gebaat
Met heel vriendelijke groet, Albert.
-
@Blausee,
Niet te snel roepen "verkeerd advies". Ik bedoel om de eventuele verschillen tussen de twee motoren op te vangen.
Twee gelijke motoren zijn nooit 100 % gelijk in gedrag.
Het eventueel kunnen slippen voorkomt overbelasting en warm worden van 1 van de motoren.
:-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X
Niet doen Wim, mondje dicht, doe het nu niet!!!
Pffffffffffffff
-
@Johan,
Ik heb het berichtje doorgelezen.
Bij parallel schakeling moet je de motorstromen optellen, daar hoef ik geen proeven voor te doen, dat leerde ik al bij natuurkunde en electriciteitsleer.
Groet, Albert.
-
??? Kom maar Wim, laat je niet tegenhouden, zolang je maar aardig blijft.
Albert. (y)
-
@Albert, als je nou gewoon de aangegeven linkjes opent en de inhoud leest, zie je dat er anderen zijn die wat dit onderwerp betreft al uit de schoolbanken zijn en een straatlengte voorsprong hebben.
-
@Gert,
Hoe kun je een voorsprong bepalen als je beide niveau's niet kent. ::)
Het wordt een beetje grimmig en dat met al die beste wensen.
groet, Albert.
-
De motortjes zijn klein en lopen niet mooi, ook niet als ze nieuw zijn.
Ik zou ook gaan voor 1 decoder voor 2 motoren. Dit is geen enkel probleem zolang
- de beide motoren gelijk zijn (daar ga ik van uit ;D )
- de beide motoren samen niet meer trekken dan 1.0 A
Als dat beide het geval is, dan heb je vele mogelijkheden. Voor wie het beste resultaat wil, moet decoders gebruiken die instelbaar zijn voor het soort motor. Mijn ervaringen, plus tips hier laten zien dat er voor mij 3 opties zijn.
1. ESU Lokpilot V3.0 : goed instelbaar, kortsluitvast (zeer goede beveiliging), niet te duur (in Duitsland), licht gevoelig voor smerig spoor
2. Zimo (MX64 ? ) : bijna perfect af te stellen, heb gehoord dat je er elke motor goed mee kan laten lopen. Decoder opties voor 2 motoren... ?
3. Tran : ook goed in te stellen.
-
Zimo MX64H zijn daar uitstekende decoders voor.
Mvg
Wim.
-
Dank voor jullie adviezen. Ter informatie: het locje heeft geen rubber of plastic bandjes.
Als ik reultaten heb geboekt qua ombouw stuur ik fotoos. Maar wel geduld, het spul ligt in mij buitenlandse verblijf.
--
groet, salut, Wim.
-
Dag, nog geen model, maar drie foto's:
1. omslag van een US tijdschrift omstreeks 1946, waarschijnlijk gefotoshopt:
<http://www.xs4all.nl/~bemspan/pix/44ton.jpg>
2. Portugese 44tonner (rechts op de foto) dit is een import van na de oorlog, geen USArmy
<http://www.xs4all.nl/~bemspan/pix/CP1311.jpg>
3. een foto die ik van een Amerikaan toegestuurd kreeg:
<http://www.xs4all.nl/~bemspan/pix/f16.jpg>
Merk op dat de cab veel lager geplaatst is dan bij het Bachmann Spectrum model.
--
Groet, salut, Wim.