BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Jos B. op 16 December 2009, 21:25:23
-
Ja, in 2010 gaat het echt gebeuren, Maastricht zal vaste vormen gaan aannemen.
als eerste begin ik met het Gehele stationsgebouw.
In 1:100 id dat nog altijd 155,3 cm
Maar we gaan zien wat het wordt.
Jos.
-
Ik ben benieuwd. Waar ga je het hele gebouw laten tussen je treinen ;)
-
Het gebouw gaat deelbaar worden.
het moet namelijk ook te transporteren zijn.
Jos.
-
Hier komt dan het eerste deel van het verslag.
Ik ben vandaag begonnen met de contouren van de bodemplaat uit te tekenen op papier.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0722_1.jpg)
Overzicht van de hele "fundering"
De lengte van het hele gebouw is 1,61 m.
De rest is te zien op de volgende foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0723_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0723_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0724_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0724_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0725_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0725_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0726_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0726_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0727.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0727.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0728_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0728_1.jpg)
Nu ga ik beginnen met de bodem op te delen in 3 stukken.
hierbij moet goed naar de tekeningen van de bovenbouw worden gekeken, want voornamelijk de bovenbouw van het noordelijk gedeelte loopt a-symetrisch in elkaar over.
Bij de centrale hal en het zuidelijk gedeelte heb ik dit probleem niet.
Wordt vervolgt.........
Jos.
-
Interessant Jos, maar waarom 1:100? Bij 1:87 scheelt het "slechts" 23 cm, maar is het wel correct bij h0 spoorwegmaterieel.
Groetjes,
Jos
-
Ik rij zelf namelijk 1:100, en de tekeningen die ik heb zijn ook exact schaal 1:100
En omdat het zo een groot gebouw is ga ik ook niet moeilijk doen om alles om te rekenen naar 1:87.
Inmiddels heb ik de bodem in 3 delen gesplitst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Noordelijke_ingang.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Noordelijke_ingang.jpg)
Noordelijke ingang
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/centrale_hal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/centrale_hal.jpg)
Centrale hal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuidvleugel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zuidvleugel.jpg)
Zuidvleugel met toren
Jos.
-
En de hoogte van het gebouw? Ook 1:100?
mvg,
Gert
-
Beetje vreemd, want loc's en rijtuigen zijn hooguit in lengte 1:100, niet in de hoogte en breedte. Auto's, straatmeubilair e.d. is ook allemaal 1:87, of ga je dat ook zelf maken?
Groet, Edwin
-
Ik rij zelf namelijk 1:100, en de tekeningen die ik heb zijn ook exact schaal 1:100
Zo leer ik elke dag weer wat bij. Ik wist niet dat er ook rails en materieel in 1:100 is.
Groetjes,
Jos
-
Dat moet ik nog effe bekijken hoe ik het straatmeubilair ga doen.
Ik ga eerst eens kijken hoe het gebouw uitkomt als het klaar is.
@ Gerd, ook de hoogte is 1:100
Jos.
-
in de praktijk kom je dr bij grote gebouwen aardig mee weg met een beetje foezelen bij deuren en dergelijke... bij railz heb ik dr nog nooit iemand over gehoord, een hoop mensen dachten zelfs dat die gebouwen juist groter dan 1:87 waren.
-
De lengte van de meeste wissels is namelijk ook niet 1:87.
@ Floris, dat is ook geen gek idee, om de deuren wel 1:87 te maken.
Soms heb je toch wel eens goeie ideën (y)
Jos.
-
Hoi Jos, in ieder geval succes met bouwen, ben benieuw naar het de vordering en het eindresultaat!
Was dat ook niet zo vroeger met de huisjes? Waren die ook niet helemaal op schaal 1:100??
Succes met bouwen!
Groet Ronald.
-
@ Gerd, ook de hoogte is 1:100
Daar zou ik in bepaalde gevallen even mee oppassen! Rail materiaal is als het niet volledig 1:87 is, eigenlijk alleen 1:100 in lengte maar wel 1:87 in hoogte. Dus met overkappingen e.d. zou ik dat toch eerst maar eens goed uitwerken :)
Gr. Remco.
-
Soms heb je toch wel eens goeie ideën (y)
Jos.
ouwehoer. ;D
-
In dat geval geval zou ik aan het perron ook wel het een en ander kunnen aanpassen denk ik.
Maar dat is pas in een later stadium.
De perronkap komt er toch los tegen te staan.
Maar ik moet jullie wel iets bekennen, het gebouw gaat in de eerste instantie als statisch object dienen.
Jos.
-
Zo leer ik elke dag weer wat bij. Ik wist niet dat er ook rails en materieel in 1:100 is.
Rails in 1:100 bestaat echt niet hoor (en voor de betweters: ik hou dat Zwitserse modelspoormerk dat ergens in de jaren '50 van de vorige heeft geprobeerd modeltreinen en modelspoor in 1:100 op de markt te brengen buiten beschouwing) en met materieel in 1:100 wordt alleen de lengteschaal bedoeld, breedt en hoogte zijn wel gewoon 1:87.
mvg,
Gert
-
Hoogte is bij 1:100 lengte modellen niet altijd 1:87, Gert! De hoogte van de Lima koploper en ICR is ook 1:100. Doordat Lima de oudere modellen te hoog op draaistellen zette, valt dat minder op.
Maarten
-
Oke, maar dat was dan ook wel een ietwat merkwaardige oplossing. Doorgaans is lengteverkort materiaal wel goed qua hoogte.
mvg,
Gert
-
Je kunt de bouwtekeningen ook via een kopieër apparaat verschalen naar 1:87, of scannen en dan in h0 uitprinten.
-
Ik heb vandaag gewoon op de vloer het baanplan uitgelegd, maar ik kom nog behoorlijk wat wissels te kort.
Dus effe doorsparen, en dan die 20 wissels nog aanschaffen. ;)
Jos.
-
in de praktijk kom je dr bij grote gebouwen aardig mee weg met een beetje foezelen bij deuren en dergelijke... bij railz heb ik dr nog nooit iemand over gehoord, een hoop mensen dachten zelfs dat die gebouwen juist groter dan 1:87 waren.
He interessant. Welke gebouwen zijn dan bv. 1:100 op Railz Miniworld? Ik vroeg me bij het oude DP af of de ruimte tussen die zuiltjes niet wat krap was voor de sporen die er tussendoor liepen (zeker als daar ooit breedspoor liep). Is Hofplein ook verkleind?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg1986.jpg)
-
Ik heb vandaag gewoon op de vloer het baanplan uitgelegd, maar ik kom nog behoorlijk wat wissels te kort.
Dus effe doorsparen, en dan die 20 wissels nog aanschaffen. ;)
Jos.
P.S.
Het onderstaande baanplan is iets gewijzigd.
Even met de pen bijgewerkt op de 1:1 print.
Jos, welk onderstaand baanplan? Niks te zien hoor.... ::) ;)
-
Foutje, dat was een antwoord wat ik heb overgeschreven vanuit het verkeerde draadje.
En het onderschrift vergeten te verwijderen. :o
Jos.
-
De schaal van DP is niet echt te achterhalen omdat het van de 3 foto's en een paar schetsen en schilderijen die er ooit van gemaakt zijn is nagetekend. De poortjes zijn in elk geval niet te krap, breedspoormaterieel was namelijk qua bak etc niet breder dan normaalspoormaterieel, daarom zijn er nog heel wat breedspoorrijtuigen omgebouwd naar normaalspoor. Hofplein is ook aardig op schaal, al was t maar omdat het een spoor extra heeft en je dat anders helemaal niet meer kwijt kunt.
CS is wel 1:100 bijvoorbeeld, maar dat is een gebouw zonder duidelijke verdiepingenstructuur dus dat valt niet op als je maar een beetje de maten van de deuren in de gaten houdt.
-
Maar ik moet jullie wel iets bekennen, het gebouw gaat in de eerste instantie als statisch object dienen.
Dat lijkt me voor een station geen gek idee. Of ik moet de bovenstaande niet helemaal goed begrepen hebben.
- Peter
-
In zekere zin wel.
Maar wat ik bedoel met statisch object, is dat het gebouw er eerst komt zonder baan.
Maar intussen begint mijn baan al zijn eerste vormen aan te nemen, op de grond welliswaar.
Maar toch, een begin is er.
Foto's zullen vanavond volgen waarschijnlijk.
Jos.
-
Maar wat ik bedoel met statisch object, is dat het gebouw er eerst komt zonder baan.
Dat lijkt mij een prima uitgangspunt. Als je eerst het hele emplacement wilt bouwen voordat je aan het stationsgebouw toe zult komen zul je zien dat er niks van komt.
Immers nieuwe inzichten wijzigen je sporenplan telkens weer en als je niet uitkijkt, verandert het plan heel langzaam in Den Helder of Roodeschool :-\ .
Als je de tussentijd benut met een begin te maken met het bouwen van de emplacementsgebouwen houd je langer je oorspronkelijke doel (Maastricht dus) vast en ben je meer genegen om bij tussentijdse emplacementsaanpassingen te kijken of en hoe dat in Maastricht opgelost was. En als Maastricht écht je hart heeft heb je er plezier in om ook de gebouwen te bouwen; daar wordt het plan ook op de korte termijn alleen maar concreter van!
-
Gert, ik ga eerder voor de lange termijn.
Op het gemakske dus.
Er komt gegarandeerd iets goeds uit.
En natuurlijk kunnen er tussentijds behoorlijk wat aanpassingen komen.
Tot nu toe heb ik alleen op het emplacement gedeelte al ik weet niet hoeveel aanpassingen gemaakt.
En dan zie je toch dat je je niet altijd aan de Any-rail tekeningen kunt houden.
Jos.
-
Veel succes met het bouwen Jos. En vergeet je geliefde 1607 niet op het emplacement (in tijdperk nu) dat zal erg toepasselijk zijn ;)
Kijk hier maar: http://www.spoorwegmaterieel.nl/Treinen-4749.jpg. Dat is trouwens een hele oude foto, want toen ik er laatst was waren de vier broertjes helemaal faal en onder de graffiti. Deze foto's zijn ook nog wel mooi: http://www.feijenoordsemeesters.nl/LRtW/loc_1607_voorlopig_terzijde_gesteld.htm
Gr Timo
-
Timo, de 1607 komt niet werkeloos terzijde te stan op de baan.
Deze 4 machines zullen de rest van hun leven slijten in de vitrine kast, onder de oorkonde.
Jos.
-
???
Ze zullen niet werkeloos komen te staan maar mogen hun leven slijten in de vitrinekast.
Volgens mij klinkt dat vrij tegenstrijdig 8)
Gr.
Eric
-
Kun je meer zien als een ereplekje. ;D ;D
Jos.
-
Timo, de 1607 komt niet werkeloos terzijde te stan op de baan.
Deze 4 machines zullen de rest van hun leven slijten in de vitrine kast, onder de oorkonde.
Jos.
Groot gelijk. De 1600/1800 hoort niet thuis op een mottenballenvloot daar zijn ze veel te mooi voor.
Gr Timo
-
Vandaag heb ik voor de eerste keer kunnen rijden op tijdelijke baan.
Ik heb de baan zo aangelegd zoals ze ook op de modules gaat verschijnen.
Helaas kom ik zoals ik al in een eerder post al aangaf nog de nodige wissels tekort.
Maar op termijn lost zich dat vanzelf op.
Om toch een impressie te laten zien van hoe en welke treinbewegingen dat mogelijk zijn, heb ik een aantal filmpjes gemaakt.
Graag hoor ik jullie reacties.
http://www.youtube.com/watch?v=SQkTzpy-jK0
http://www.youtube.com/watch?v=aTfWai2QpQ0
http://www.youtube.com/watch?v=L2Pfusv2FO0
http://www.youtube.com/watch?v=ugIM8V8eEVU
http://www.youtube.com/watch?v=Cntq4oWXUcQ
http://www.youtube.com/watch?v=dgRFsiy7shE
http://www.youtube.com/watch?v=VZtal-ll9uA
Jos.
-
Je had beter vanuit een hogere standpunt kunnen filmen want nu zien wel alleen tapijtpollen. ;)
-
Dat is ook weer waar.
Maar ik probeerde van uit preiser standpunt.
Maar inderdaad, na de proefperiode vrijdag gaan de treinen weer allemaal het doosje in.
want het is niet nodig om die dingen onnodig stof te laten happen.
dat is gewoon zonde.
Jos.
-
Nou Jos, toch al een kleine blik achter de schermen. Ik blijf het volgen.
Marc
-
Graag hoor ik jullie reacties.
Je hebt verdraaid krappe bogen. Ik vraag me af hoe dat zich gaat verhouden met een stationsgebouw van anderhalve meter breed.
- Peter
-
Ja, die bogen zijn wel erg krap. Welke boogstralen heb je gebruikt, en wat voor hoek hebben de wissels?
Maarten
-
De bogen zijn nu inderdaad nogal krap.
Ik heb hier van buiten naar binnen: Fleischmann 6133, 6131, 6127 en 6122 liggen.
Dat gaat nog veranderd worden.
Ik heb die bogen er tijdelijk ingelegd omdat nog niet alle wissels aanwezig zijn, dus er komt nog verandering in.
Maar voor een 1e impressie voeldoet het. ;)
Jos.
-
Met de pasen is ze ZLSM op bezoek geweest in het in aanbouw zijnde Maastricht.
De wisselstraat klopt nog steeds niet, maar dat wordt ter zijner tijd opgelost.
Hier heb ik even een video compilatie van gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=D11LhguEP5s
De muziek is van de Schintaler.
Jos.
-
Hoi Jos ,
het lijkt mij slim dat je eerst je tafel constuctie is aanpast ipv de wisselstraten
je treinen staan er bij als een banaan
gr jan
-
Het ligt nog op de vloer Jan. ;)
Vandaar die banaan. ;D ;D
Jos.
-
Als je vloer zo krom is, is het niet echt goed met je vloer gesteld Joske!
gr,
Bart