BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Mark been op 15 December 2009, 13:42:02
-
Hallo.
Ik lees veel dat er, als je met stroomdetectie werkt, je de voedende draad naar de rails (dus niet naar de bezetmelder) moet voorzien van 4 diodes. Is dit absoluut noodzakelijk?
Wat is hier de functie van?
M.v.g. Mark
-
Over de diodes in je bezetmerlder valt een bepaalde spanning (afhankelijk van het type diode). Dat is dus een bepaalde weerstand voor de stroom.
Als je in de niet gedetecteerde delen geen diodes plaatst kiest de stroom de weg van de minste weerstand (de delen zonder diodes) waardoor je detectie niet of onbetrouwbaar werkt.
Antwoord is dan ook: ja noodzakelijk voor een betrouwbare werking.
Gr.
Eric
-
Mark,
Als je met stroomdetectie werkt zitten er op de detectieprint 2 x 2 diodes of een gelijkrichter die op een dusdanige manier is aangesloten zodat hij hetzelfde bewerkt, die er voor zorgen dat er een spanningsverschil ontstaat als er een verbruiker is op je detectie rail. Die 2 x 2 diodes zorgen voor een spanningsval van ca 1,5 V t.o.v. je voeding. Als je nu direct na je detectie stuk een rail plaatst waar geen reductie van spanning is toegepast zal de stroom daarlangs gaan lopen, omdat daar 1,5V meer spanning is, en detecteert je melder dus niet.
Grtzz Rob
-
Hallo ,
Even een aanvulling op Rob's verhaal :
Die 1,5 Volt die ontstaat over de diodes ,(En bijna onafhankelijk van de stroom is ) ,
Die wordt via de andere wielen in de lok kortgesloten die niet op de melderrail rijden op dat moment maar direct an massa zitten.
Je melder doet het dan alleen ,als alle wielen op de melder rijden. Bij een korte melder van b.v. 15 cm ontstaat er helemaal geen meldersigaal meer.Bij een treinstel zullen ook lange melders het niet goed kunnen doen.
Vr gr, Peter .
-
Peter,
Die 1,5 Volt die ontstaat over de diodes ,(En bijna onafhankelijk van de stroom is ) ,
Die wordt via de andere wielen in de lok kortgesloten die niet op de melderrail rijden op dat moment maar direct an massa zitten.
Je melder doet het dan alleen ,als alle wielen op de melder rijden. Bij een korte melder van b.v. 15 cm ontstaat er helemaal geen meldersigaal meer.Bij een treinstel zullen ook lange melders het niet goed kunnen doen.
Het is geen kortsluiting, Het is de weerstand die bepaald of er een stroom loopt door de diodes. een motor is ook een weerstand in die zin.
Je hebt gelijk als je zegt dat een verbruiker geheel in de meldsectie moet zijn echter een wielstel met weerstand van 10K of weerstandlak is ook al voldoende. maar omdat de locs of stuurwagons meestal voorop rijden moet je dus rekening houden met de volledige lengte van het object. Tevens kan je wel eens een sprongetje krijgen omdat de loc ineens meer spanning krijgt.
Grtzz Rob
-
Hallo Rob,
Ik bedoel met kortsluiting uitsluitend de kortsluiting van de spanning over de diodes voor de melder ,die kortgesloten worden naar massa door de wielen aan dezelfde kant in de trein of lok.. Want dan is er geen spanning van 1,5 V meer om de rest van de melder te laten werken. Daarom -moeten alle - retour rails (Aan de zelfde kant als de melderrail ) met eenzelfde soort diodes naar massa worden gevoerd. Voor al deze ongedetekteerde railsstukken in je baan kan je in principe een set diodes nemen. Dat sprongetje heb je dan ook niet meer (Voorn. bij analoge treinen merkbaar)
Vr gr, Peter
-
Peter, het is geen kortsluiting, het is een doorverbinding met de volle spanning uit de booster. Er is dan geen spanningsverschil meer over de diode schakeling van de stroomdetectie. Derhalve kan er dus geen stroompje meer lopen, en is er geen sprake meer van de spanningsverschil van 1,5V waarop de leds in de opto reageren.
Dus Mark die diode schakeling is een must.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Er is een misverstandje over kortsluiting. Natuurlijk wordt de voed sp. niet kortgesloten,maar dat zeg je zelf ook al verderop . Laten we zeggen dat de melddiodes óverbrugd worden.
Verder zijn we het toch eens iig. ;)
Vr gr, Peter