BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: stgermain op 29 November 2009, 17:38:04
-
Hoi,
Iemand een idee voor mijn prangend probleem? ???
Ik tracht mijn (zeer) oude en stoffige spoorbaan eens te testen. Ik had echter geen trafo meer en heb mij dan maar een 2dehands Temsi gekocht.
Ik krijg maar van één loc een teken van leven. Knipperende lichtjes en wat gezoem en dan weer gedaan. Geen testritjes dus.
Ik heb ook mijn traject bekeken op onderbrekingen maar denk niet dat die er zijn. Heb ik dan de kabels vh aansluitspoor verkeerd aangesloten of wat? Heb ook al van alles gecombineerd hiervoor.
Als iemand een oplossing denk te weten, graag!
Bedankt.
-
Begin bij het begin zou ik zeggen en maak rail en wielen eens grondig schoon met wasbenzine.
En, is die travo wel geschikt voor dit werk ?
-
Begin bij het begin zou ik zeggen en maak rail en wielen eens grondig schoon met wasbenzine.
En, is die travo wel geschikt voor dit werk ?
Het zou moeten, heb hem gekocht van iemand die er ook mee reed. En ja, kuisen dan maar zeker?
-
Tja, zijn de sporen schoon en niet roestig, idem voor de wielen. Zitten de draden goed aangesloten, geeft de trafo eigenlijk wel spanning...
Dat zijn een paar basisdingen om in ieder geval te zorgen dat de motor spanning kan krijgen. In ieder geval zouden de lampjes dan ook moeten gaan branden.
Of de motor dan wil lopen, is een volgend punt. Als de koolborstels van de motor versleten zijn, of de motor is zelf vervuild, dan zal hij ook niet lekker rijden. Een inwendige schoonmaak- en smeernbeurt kan dus ook nodig zijn.
-
Toch eerst duidelijkheid over die trafo!
Dat iemand anders er ook mee reed...prima...dat kan. Trafo's gaan ook zelden kapot. Maar dat was ook een Markin-rijder? Of is er toch sprake van een misversand en heb je een 2-rail / gelijkstroom trafo in gebruik? Reed hij wellicht met Fleischmann treinen?
-
Als je lok inderdaad van Märklin is dan zou die moeten rijden, onverschillig of je een AC of DC trafo hebt angesloten.
Conclusie, als het licht van je lok brandt dan krijgt ie wel spanning dus dan kan het zijn dat het rijrichting-relais niet meer werkt. Ik zou zowiso de rails & de puntcontacten eens goed met een railgum. Ook de wielen van de lok mogen waarschijnlijk van een laagje vuil worden ontdaan.
Succes!
-
Toch eerst duidelijkheid over die trafo!
Dat iemand anders er ook mee reed...prima...dat kan. Trafo's gaan ook zelden kapot. Maar dat was ook een Markin-rijder? Of is er toch sprake van een misversand en heb je een 2-rail / gelijkstroom trafo in gebruik? Reed hij wellicht met Fleischmann treinen?
Het was een Marklin rijder (met M-rail, zoals ik nu wil testen)
-
Goed, als het licht wel brand, en er zit geen beweging in je lokje, dan zit je motor en je tandwielen vast door uitgedroogte olie. Dat is nu hars geworden. Even nieuwe olie erop, dan komt het los, en daarna het geheel schoonmaken en opnieuw smeren.
Mvg
Wim.
-
Goed, als het licht wel brand, en er zit geen beweging in je lokje, dan zit je motor en je tandwielen vast door uitgedroogte olie. Dat is nu hars geworden. Even nieuwe olie erop, dan komt het los, en daarna het geheel schoonmaken en opnieuw smeren.
Mvg
Wim.
Ja, dat zou kunnen, die locs zijn al niet meer gekuist sinds de 80ies en stonden gewoon op de sporen in het stof.
Kan iemand me zeggen of de wielen van een loc ook meedraaien als je er met de vinger over gaat? Die van mij zitten in elk geval vast zo lijkt het.
-
Die wielen kan je niet laten draaien als je dat met je vingers probeert. Die zitten met tandwielen aan de motor "vast".
Groet Jaap
-
om eens te kijken wat er precies aan de loc mankeert kun je de draden die van de trafo naar de rails gaan eens loshalen en die draden direct op de loc houden: de ene op een metalen deel van het frame of op een wiel ofzo en de andere op de sleper. dan trafo opengooien en eens kijken of er al wat leven in het locje komt.
-
om eens te kijken wat er precies aan de loc mankeert kun je de draden die van de trafo naar de rails gaan eens loshalen en die draden direct op de loc houden: de ene op een metalen deel van het frame of op een wiel ofzo en de andere op de sleper. dan trafo opengooien en eens kijken of er al wat leven in het locje komt.
Lijkt een interessant experiment.....eum, ga ik hier rode vingers aan overhouden?? :o
-
Niet je vingers op het wiel houden natuurlijk. 8)
Alleen de draadjes er tegenaan houden.
Eventueel 1 draadje met een klemmetje aan de sleper vastzetten (geen sluiting met het chassis maken) en de andere tegen 1 van de wielen. Houdt je nog een hand over om de trafo te bedienen. ;D
Gr.
Eric