BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 19 November 2009, 16:24:41
-
Hallo Gerard,
Dat is een duidelijk verhaal.
Gek, dat ik dat niet weet, als NVBS-er. Maar mss heb ik er overheen gelezen in ''Op de Rails.'''.
Dit is dan nog een eenvoudiige situatie.in Nederland.
Nog wat anders : (Mss iets vooor een ander draadje )
Hoe de DB de nummering binnen een tractie groep doet, snap ik niets van.
Vroeger was het ,dacht ik zo, dat hoe lager de nummering binnen de groep was, b.v. bij de stoomloks, hoe sneller die reed, b.v. de 01 Sneltreinlok ; 99 Smalspoorlok
Maar bij Eloks heb je nu de (1) 89 ,dat is een lok voor personen en goederen vervoer, en niet een of ander simpel Elokje op een rangeerterrein.
En als laatste de treinstellen, 4 in de honderdtallen.
Volgens mij worden hier gewoon de lege plaatsen opgevuld. ;)
Mss is het helemaal niet nodig, dat er zo systematisch genummerd wordt, niemand zit meer in een kaartenbak naar de lok gegevens te zoeken, dat doet de computer wel voor je en die zal het een zorg zijn ,hoe er genummerd is.
Vr gr, Peter
-
In Duitsland is het volgens mij nu zo, even uit het blote hoofd:
1 = elektrisch
2 = diesel
3 = rangeerloks ?
6 = treinstellen (weet niet of er onderscheid is tussen diesl en elektrisch)
9 = stuurstandrijtuigen van treinstellen
Gr.
Eric
-
6 = treinstellen (weet niet of er onderscheid is tussen diesl en elektrisch)
Ja, nummers van elektrische treinstellen beginnen met het cijfer 4.
-
In Duitsland is het volgens mij nu zo, even uit het blote hoofd:
1 = elektrisch
2 = diesel
3 = rangeerloks ?
6 = treinstellen (weet niet of er onderscheid is tussen diesl en elektrisch)
9 = stuurstandrijtuigen van treinstellen
Dit is het nummerschema van voor de hogesnelheidstreinen (periode 3 en 4). Voor periode 5 en verder (hebben we al 6?) is er de 4 voor HS materieel bijgekomen.
Groet,
Gerard.
-
6 = treinstellen (weet niet of er onderscheid is tussen diesl en elektrisch)
1 = elektrisch
2 = diesel
3 = 'kleinloks'
4 = treinstellen electrisch
5 = treinstellen accu
6 = treinstellen diesel
9 = stuurstandrijtuigen van treinstellen
Grtzz,
Karst
-
En 7 voor meetspul toch?
-
En langzaam aan zie je ook op loks en treinstellen het 12 cijferige UIC nummer verschijnen.
Kijk hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Controlecijfer_(spoorwegen)) maar eens, even doorscrollen naar tractievoertuigen.
Dan krijg je Europees gezien het volgende lijstje (2e cijfer in het nummer):
1 = e-locs sneller dan 100 km/h
2 = diesellocs sneller dan 100 km/h
3 = HSL-treinstellen
4 = elektrische treinstellen
5 = dieseltreinstellen
6 = speciale bijwagens bij treinstellen
7 = elektrische rangeerlocs (max. snelheid 100 km/h)
8 = dieselrangeerlocs (max. snelheid 100 km/h)
9 = werk- en onderhoudsmaterieel
0 = divers materieel
Gr.
Eric
-
En 7 voor meetspul toch?
Tevens wordt (werd) bij de DB de 700-reeks voor allerhande onderhoudsmaterieel gebruikt.
Groetjes, Bart
-
OK,
Maar ik bedoel de nummering binnen een groep. ::)
Dus niet die nummering van 1 tot 9 die enkele mensen hier geven.
Kijk maar naar mijn voorbeeld van de stoomlokken groep. ;)
Vr Gr Peter
-
bij de Reichsbahn zat het nog zo:
http://de.wikipedia.org/wiki/Baureihenschema_der_DRG (http://de.wikipedia.org/wiki/Baureihenschema_der_DRG)
in 1968 kregen alle loks een nummer volgens het schema dat nu grofweg (door de DB dan) nog zo wordt gehanteerd. Voor de elocs kan je dan de volgende indeling ontdekken:
10x = locs reizigersvervoer puur en alleen voor snelverkeer (bv 101, 103 en 104)
11x = locs reizigersvervoer, evt ook snelverkeer (bv 110, 111, maar ook de 118)
12x = universele locs (alleen de 120)
13x = lichte locs voor vanalles en nog wat (een oudje, de 132 kwam hier in voor, maar voor de rest alleen afwijkende 140ers...)
14x = middelzware locs voor vanalles en nog wat (veel manusjes van alles hier, 140, 141, 143, 145 (hoewel alleen nog in goederendienst))
15x = zware goederenlocs (150, 151, 152 en 155)
16x = rangeerlocs (160, 163 en 169)
17x = locs voor andere stroom/spanningssystemen dan de gebruikelijke 15kV (een oudje, de 175 was misplaatst, verder alleen de 171, een ex-DR type)
18x = meersysteemlocs (188 is elektrische museumloc) (180, 181.0/1/2, 182 oud, 182 nieuw, 183, 184.0/1, 185, 189)
19x = wederom zware goederenlocs (alleen vooroorlogse machines zijn zo genummerd, bv de 191, 193, 194, 195)
Dit wordt door de DB tot heden nog zo aangehouden. In dit schema kwamen in eerste instantie de locs terecht die al een Exx nummer hadden uit de vorige periode (E04, E52, E94 etc). Deze E-nummers volgden grotendeels al dezelfde indeling. Alleen voor de meersysteemmachines, welke nummers in de serie Exxx bezaten, werd een nieuwe serie bedacht. De loks die er later bijkwamen volgden trouwer het schema dan de oudere machines, met nummerseries die keurig vooraan begonnen in een reeks, bv E10/110, 120, E40/140 en E50/150).
De 19x reeks is alleen gebruikt voor vooroorlogse typen en ik vraag me af wat precies het onderscheid is met de 15x reeks, misschien gewoon geen behoefte om deze vloot helemaal om te nummeren.
Toen DB en DR weer samenkwamen werden de DR-locs in dit schema ingepast. De DR hanteerde namelijk net een andere indeling. Elocs hadden daar hoofdnummer 2. In feite hadden alle electrisch aangedreven voertuigen de aanduiding 2, waarbij de locs de reeksen 20x tot 25x tot hun beschikking hadden. Bij de inpassing is het geheel eigenlijk aardig trouw gebleven aan de lijst die hierboven staat.
voor een aardig overzicht: http://www.elektrolok.de/Baureihen/baureihen.htm (http://www.elektrolok.de/Baureihen/baureihen.htm)
-
daar ging wat mis...
ik kan er nog aan toevoegen dat er inmiddels steeds meer typen op de baan komen welke niet meer bij de DB voorkomen, en waarbij een andere partij dus het Baureihe-nummer kan bepalen. Daarbij wordt niet meer zo strikt gekeken naar de indeling. Dat de locs een nummer hebben, dat si waar het om gaat. Zeker nu de 12-cijferige NVR-nummers gemeengoed zijn geworden is ook in Duitsland het DB schema verworden tot een mogelijke richtlijn, maar niet meer dan dat.
-
1 = elektrisch
2 = diesel
3 = 'kleinloks'
4 = treinstellen electrisch
5 = treinstellen accu
6 = treinstellen diesel
9 = stuurstandrijtuigen van treinstellen
Dit is nog verder aan te vullen:
1 = Elektrische locs
2 = Diesellocs
3 = Kleinlocs en dieselrangeerlocs, zowel de West als Ost V60ers zitten hier in.
4 = Elektrische motorwagen en treinstellen
5 = Accu motorwagens en treinstellen
6 = Diesel motorwagens en treinstellen
7 = Dienstmaterieel( werkmaterieel, meetmaterieel maar ook reddingstreinen) en Railbussen( zowel West als Ost)
8 = Rijtuigen, stuurstandrijtuigen en bijwagens van elektrische en accu motorwagens en treinstellen.
9 = Rijtuigen, stuurstandrijtuigen en bijwagens van diesel motorwagens, treinstellen en railbussen.
Daarnaast kan ik nog op merken dan de goederenlocs Br145, 182 en 185 deels ook naar DB Regio gaan verhuizen en dan dus in de reizigersdienst komen te rijden. Bij de Br145 locs is dat al de 2e keer, deden er voor de Br146 op de baan kwam ook al een aantal.
Groetjes Michiel
-
bij de Reichsbahn zat het nog zo:
18x = meersysteemlocs (188 is elektrische museumloc) (180, 181.0/1/2, 182 oud, 182 nieuw, 183, 184.0/1, 185, 189)
185 is toch per definitie niet meersysteem?
-
185 is toch per definitie niet meersysteem?
klopt eigenlijk, de 18x reeks is dus voor zowel meersysteem (184 en 189) als meerspanningslocomotieven (182 en 185).
Daarnaast kan ik nog op merken dan de goederenlocs Br145, 182 en 185 deels ook naar DB Regio gaan verhuizen en dan dus in de reizigersdienst komen te rijden. Bij de Br145 locs is dat al de 2e keer, deden er voor de Br146 op de baan kwam ook al een aantal.
De 145 is al jaren een speelbal van de verschillende DB concerns. De relatief kleine serie werd oorspronkelijk besteld voor gemengd verkeer, maar al voor aflevering werd besloten dat ze alleen goederentreinen zouden gaan rijden. Voor de expo van 2000 echter verschenen er loks in de passagiersdienst en daarnaast werden ze getest door DB Regio alvorens de passagiers-versie (serie 146.0) op de baan verscheen. Nu rijden ze bijna alleen nog goederendiensten. Ze gaan dus nu weer opnieuw naar DB Regio?
De 185 heeft nooit passagiersdiensten gereden, maar zal dat nu tijdelijk gaan doen, omdat er problemen zijn met de levering van nieuwe treinstellen aan de DB. Ook de 182 wordt nu getest in passagiersdiensten, inzet moet gaan beginnen per december.
De indeling zegt dus niet meer zoveel over de inzet, als wel over de technische mogelijkheden van de locs. Daarnaast wordt het ook allemaal eenzijdiger, locs bouwt men tegenwoordig hoofdzakelijk alleen nog voor goederenvervoer.
-
De DB heeft ook locs met 4 pantografen in de 185 serie. Ik neem aan dat dat toch meer stroom varianten zijn.
Groeten, Alexander
-
De DB heeft ook locs met 4 pantografen in de 185 serie. Ik neem aan dat dat toch meer stroom varianten zijn.
Het aantal stroomafnemers zegt niet veel over het aantal systemen/spanningen waarmee de lok overweg kan.
Voor de duidelijkheid: met meerspanningsloks bedoel ik machines die met of twee wisselspannings- of twee gelijkspanningssystemen overweg kan. Meestal gaat het dan om machines geschikt voor 15 en 25 kV wisselspanning.
Meersysteemloks heb je maar in één uitvoering; die voor wissel- en gelijkspanning. Dat kunnen tegelijk nog meerder soorten gelijk- en wisselspanning zijn, zoals bij de 189 (1,5kV DC, 3kV DC, 15kV AC en 25kV AC) . Meerstroomloks, dat bestaat niet.
De 185 van de DB, ofwel de Traxx AC1/2, kan alleen maar met wisselspanningen overweg, 15 en 25 kV. Er zijn idd twee reeksen met vier ipv twee pantografen, maar dat heeft meer te maken met het type sleepstuk dat in de verschillende landen waar deze loce komen gangbaar is. Op de locs voor Duitsland+Zwitserland zijn er twee extra exemplaren nodig met een smaller sleepstuk, officieel ivm de tunnels, maar alle vier de pantografen op deze locs worden onder 15kV gebruikt. De locs voor Frankrijk hebben hebben twee extra stuks met smallere contacten, welke dan onder de in Frankrijk gebruikte 25kV wisselspannign worden gebruikt.
-
Nog wat anders : (Mss iets vooor een ander draadje )
Dat was inderdaad beter geweest, dat had mij weer werk gescheeld. :)
- Peter
-
De DB heeft ook locs met 4 pantografen in de 185 serie. Ik neem aan dat dat toch meer stroom varianten zijn.
Groeten, Alexander
Nee dat zijn ze dus niet de eerste serie 185ers is met 4 panto's afgeleverd, 2 voor 15kv en 2 voor 25kv. Later kon dat worden terug gebracht naar 2 panto's alleen of die 2 nu beide voor 15 en 25kv geschikt zijn of eentje voor 15kv en eentje voor 25kv weet ik niet precies.
Edit: had de 2e pagina van dit topic en het uitgebreide antwoord van ziemon even over het hoofd gezien ;)
Groetjes Michiel