BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: wob op 17 November 2009, 23:23:10
-
Ik ben van plan mijn baan verder uit te breiden. Bij eerdere uitbreidingen heb ik gebruik gemaakt van Peco code 75. Mede omdat de Peco wissels geschikt zijn voor zowel NEM als RP25.
De Tillig wissels lijken mij nog mooier dan die van Peco, omdat de tongen gewoon doorlopen. Maar zijn deze, net als de Peco, ook geschikt voor RP25?
(Dan kan ik zowel materieel met NEM-wielen als met RP25 wielen gebruiken)
Groet, Bas
-
Ja kan.
-
Het enige duidelijke verschil tussen NEM wielen en RP-25 is de hoogte van de flenzen. In de breedte zijn de afmetingen praktisch identiek.
-
Rp25-code110 bedoel je Klaas? Dat is zo'n beetje standaard. Ga je voor iets smallere wielen, kom je op code 88 uit. Die hebben de neiging tussen het puntstuk te vallen bij peco code 75 rail.
-
Uiteraard bedoel ik de code 110. Dat is het aangewezen type voor spoorbanen volgens Morop- of NMRA normen.
Code 88 is gewoon te smal.
Nem 310 en 311 vertellen dat de wielbreedte (maat N) minimaal 2,8 mm moet zijn.
Code 110 voldoet daar net aan, code is 88 is 2,23 mm, dus te weinig.
-
Ja, maar die zijn breed en lelijk...
-
Hallo,
Ik rij vooral met code 88 wielen. Daarmee heb je geen probleem op Tillig Elite wissels, EW3, 5 en 6, vooral als je het Radsatzinnenmass (wat was dat in NL ook al weer?) op 14,5-14,6 mm instelt. Met de aanpassingen van de laatste Tilligwissels (plastic strijkregels door stullen rails vervangen) zal het denk ik nog iets beter gaan, maar die heb ik nog niet liggen.
Dirkjan
-
Geen enkel probleem hier met RP25 en Tillig elite .
Als je toch voor mooi en waarheidsgetrouw gaat: Ooit wel eens een wissel met scharnieren gezien? ( bij tramrails ja :)
Of nog veel mooier : http://www.handlaidtrack.com/ho-1.php
-
Ja, maar die zijn breed en lelijk...
Weet je wat jij zou moeten doen? P-87. ;D
-
vooral als je het Radsatzinnenmass (wat was dat in NL ook al weer?) op 14,5-14,6 mm instelt.
Dan ga je een nieuwe norm creëren, en moet je als het goed is ook de flensgroefbreedte aanpassen.
Geen enkel probleem hier met RP25 en Tillig elite .
Maar de vraag is: welke RP-25?
-
Dan ga je een nieuwe norm creëren, en moet je als het goed is ook de flensgroefbreedte aanpassen.
Maar de vraag is: welke RP-25?
Klopt deels, maar niet aangepast rijden bij mij over de modules zowel code 110 en 88 wielen zonder problemen. Bij Peco dippen ze wel, vooral de code 88. Als je daar de strijkregel meer richting de rails verplaatst (of een strookje messing of plastic tegen de strijkregel bevestigt) rijdt ook code 88 door een Peco. Maar een Tillig, vooral de nieuwe variant is beter voor RP25 wielen. NEM komt er bij mij niet in.
Dirkjan
-
Deze
http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf
-
Ooit wel eens een wissel met scharnieren gezien? ( bij tramrails ja :)
Ja hoor, zie ik regelmatig: 1:7 wisseltjes met scharnierende tongen in de SGB-lijn. Ok, da's niet echt standaard meer, maar het kan dus wel...
-
Ja hoor, zie ik regelmatig: 1:7 wisseltjes met scharnierende tongen in de SGB-lijn. Ok, da's niet echt standaard meer, maar het kan dus wel...
Dat zeg ik: tramlijn . SGB is als tram lijn begonnen http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomtrein_Goes_-_Borsele
-
Weet ik, maar je hebt tramlijnen en tramlijnen. Constructief gezien is de SGB-lijn meer een gewone spoorlijn, en niet een tramlijn zoals de huidige stadstrams met hun typische tramwisseltjes. Anders gezegd: Ik denk dat de betreffende 1:7 wissels ook op gewone (locaal)spoorlijnen voorkwamen, alleen zou ik even moeten zoeken voor een goed voorbeeld.
Maar goed, het ging om RP25, dus ik zal de draad niet verder vervuilen.
-
Deze
http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf
Ja, maar dan weet je nog niks. Daar staan nl. 10 verschillende maten.