BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: J. Brans op 09 November 2009, 12:54:20
-
Ik ben geen ster in solderen :-[ en sta nu in dubio of ik mijn kabels aan de rails moet gaan solderen of dat ik toch maar alles met aansluitklemmen moet gaan bevestigen.
Ik bouw met n-spoor (Peco 55) dus de rails zijn nogal klein en ik ben bang dat ik heel veel rails verpest door te lang blijven solderen, waardoor alles warm wordt en gaat smelten. De ene keer zit het zo aan elkaar, maar een volgende keer gaat het totaal niet.
Zijn er meer mensen die alles (digitaal met blokken) met aansluitklemmen heeft aangesloten?
Groeten,
Jeroen
-
Dat het soms meteen en soms helemaal niet lukt om te solderen, zou te maken kunnen hebben met de voorbereidingen. Rails moet echt schoon en vetvrij zijn, zonder een oxidelaagje. Met een glasvezelpotlood, of desnoods een fijn schuurpapiertje, eerst de rails schuren helpt meestal.
Sander
-
Met een kleine soldeerbout (bv 25 W) met punt is het goed te doen. :)
Ik zag er eerst ook tegen op maar als je het éémaal door hebt valt het reuze mee.
Een goede voorbereidng is erg belangrijk: zijkant rails schoonmaken/schuren met polijstpapier; evt. klein beetje soldeervet op railstaaf aanbrengen; railsstaaf vertinnen (soldeerbout tegen de rails houden en daarna tin erbij), klein beetje is genoeg.
Hierna de draad er aan solderen. Ik heb zelf hele goede ervaring met voorvertint draad wat te verkrijgen is bij b.v. Conrad.
Nadeel van de klemmen is het slechtere kontact :( en het is geen gezicht, maar dat is mijn persoonlijke mening. ;)
succes
-
Even een paar keer oefenen met een stukje afval rail, schone kleine punt gebruiken en een bout van niet meer dan 35 watt, dan heb je het zo onder de knie.
Bij het solderen van rail is het afvoer van de warmte wasr je 'm niet wilt hebben het belangrijkst. Ik doe dat met 2 metalen lijmklemmen, van de wasknijperachtige soort, waar orgineel aan de bek rode kunststof kous zit die ik eraf haal voor de goede warmte afvoer, ik heb er een keer een stuk of 10 uit de Euro 2,50 bak gehaald bij de Gamma.
Ik zet zet aan weerzijden van de plek waar ik ga solderen op de railstaaf, met dus 1 a 2 cm ertussen vrijgelaten.
Dan snel met harskern vertinnen en het voorvertinde draadje eraan vast.
Misschien dat je ter plekke wat gesmolten beddin hebt, maar bij en voorbij de klemmen zeker niet!
Soldeervet is niet nodig (bij mij) en ook zeker niet aan te raden want dat wil je niet op je baan of in je lokomotieven hebben!
-
Hallo Jeroen,
Zelf heb ik geen ervaring met Peco rails. Maar misschien kan je op een vergelijkbare manier de bedrading aan de rails maken (http://www.1op160.nl/index.php/2009/11/04/bedrading-aan-de-rails-bevestigen/) als ik bij mijn Fleischmann rails heb gedaan. Dan is solderen helemaal niet nodig.
Mvg,
Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
En zo heeft iedereen kennelijk zijn soldeermethode.
Die van er maar bij dan.
- railstaaf ter plekke schoonmaken
- beetje soldeer op de railstaaf laten vloeien
- beetje soldeer op het gestripte draadje laten vloeien
- draadje bij de railstaaf houden en nog even de soldeerbout erbij, vast
Je moet natuurlijk geen zware bout gebruiken, maar ook niet een te lichte. Snelheid is alles en zorgt ervoor dat de warmte de kans niet krijgt het kunststof te bereiken. Een bout van 30 watt met spitse punt is prima.
Een paar keer oefenen en je vraagt je af waar je je ooit druk om maakte.
-
Soldeervet is niet nodig (bij mij) en ook zeker niet aan te raden want dat wil je niet op je baan of in je lokomotieven hebben!
Er is op zich niks mis met het gebruik van soldeervet, maar je moet het zeer spaarzaam gebruiken.
Op de club hebben we de laatste tijd tientallen draadjes aan rails gesoldeerd, en daarbij gebruiken we Pasta Rood. Voordeel van een soldeerpasta is dat je het soldeerproces drastisch versnelt, dus minder kans op smelten van de dwarsliggers.
Na het solderen even de spoorstaaf schoonpoetsen met een lapje, geen centje pijn.
-
Je moet natuurlijk geen zware bout gebruiken, maar ook niet een te lichte.
Een zware bout is juist gunstig. Je wilt nl. de spoorstaaf zo snel mogelijk op temperatuur hebben, en daarvoor gebruik je het liefst de zwaarste bout waarvan de punt nog tussen de railstoelen past.
-
Misschien dat bij H0 geen problemen ontstaan met enge vloeimiddeltjes, maar bij N zou ik toch maar geen risico nemen, als er ook maar een beetje van die rommel in je lokomotieven komt is dat gegarandeerd niet goed...
-
En zo heeft iedereen zijn eigen methode, zoals ik al schreef.
Een zware bout is juist gunstig. Je wilt nl. de spoorstaaf zo snel mogelijk op temperatuur hebben, en daarvoor gebruik je het liefst de zwaarste bout waarvan de punt nog tussen de railstoelen past.
30 watt zonder soldeervet gaat hier snel genoeg om geen kunststof te laten smelten.
Volgens mij is het ook zo dat je er vooral voor moet zorgen dat de bout het kunststof niet raakt. Als je alleen het metaal raakt, wordt overvloedige hitte eerder via de raillengte afgevoerd dan via het kunststof.
-
Ik gebruik vrijwel nooit vloeimiddelen, maar dunne harskern soldeer. Ik heb een 60W Weller boutje, dat is echt het minimum als je snel genoeg wil verhitten: anders duurt het te lang en smelt het omliggende kunststof of laten je andere soldeerverbindingen weer los. Bij gevoelig werk gebruik ik nog wel eens een rietje om soldeerwerk snel koud te blazen, met name voor railmateriaal etc. dan smelten je bielzen niet zo snel. Met name N of Z rails zijn kwetsbaar...
-
Bedankt voor alle antwoorden. (y)
Ik ga toch nog maar een keer proberen of solderen toch lukt.
-
Misschien dat bij H0 geen problemen ontstaan met enge vloeimiddeltjes, .....
Niet alle vloeimiddeltjes zijn eng. Dat wordt de mensen alleen maar aangepraat. Zoals ik zei, je moet het zeer spaarzaam gebruiken.
Hoe dat spul in je locs moet komen als je de soldeerplaats afpoetst, dat zou ik echt niet weten.
-
Het vloeimiddel (nr 082)wat Sommerfeldt verkoopt, kan je ook gebruiken.
Volgens de handleiding moet je ook hierbij na het solderen de plek reinigen met alcohol.
http://www.sommerfeldt.de/data/sommerfeldt-katalog-2009.pdf (http://www.sommerfeldt.de/data/sommerfeldt-katalog-2009.pdf)
mvg Peter
-
Solderen op de raillassen.
Gaat over het algemeen makkelijker/sneller dan solderen aan de rails zelf is mijn ervaring.
mvg,
Sander
-
Solderen op de raillassen.
Gaat over het algemeen makkelijker/sneller dan solderen aan de rails zelf is mijn ervaring.
Zo heb ik ook leren solderen. Je moet wel raillassen hebben die zich goed laten solderen. Die van Peco voor schaal N zijn perfect.
Stukje railstaaf op de kop inklemmen op je werkbank en je kunt rustig in een comfortabele manier een heleboel aansluitdraden maken.
Als een verbinding niet lukt leg je de las en het daardje aan de kant en begin je met de volgende.
Succes!
Tjalling
-
Zelf heb ik een schaaltje groter, H0 dus. Zelf doe ik net als Sander (of gaf jij mij die tip toendertijd). Ik pak een raillasje, ga er een keer met de dremel erover (opruwen van het metaal), vertinnen van de las, vertinnen van de draad en als slot de beide delen tegen elkaar houden, 2 a 3 seconden de bout erbij en klaar.
Ik moet wel eerlijk zeggen met m'n nieuwe 30 Watt bout gaat het stukken beter en vlotter dan mijn oude bout (20 Watt).
m.v.gr. Harry
-
raillassen van fleischmann zijn ook goed te solderen.
gebruik een 25 watt Ersa boutje en dat gaat prima zonder zelf eerst te poetsen of schuren
-
Goeden avond.
Ik ben ook bezig met veel solderen.
Rails gedeelte waar je solderen wilt lichtjes oprullen met een fijn schuurpapiertje, niet te veel.
Even het stukje goed ontvetten en dan solderen maar, wel zorgen dat de soldeerpunt ook steets goed schoon blijft.
dat werkt bij mij naar volle teveredenheid.
Martin