BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Peter Kleton op 02 November 2009, 22:05:55
-
Hallo,
Momenteel ben ik mijn baan in H0 aan het afbouwen,dwz proefritten maken met treinen om te kijken of alles overal goed kan rijden.
De baan bestaat uit twee bovenelkaar liggende keerlussen met 4 opstelsporenvoor dorgaande ,getrokken treinen en een aantal kopsporen voor treinstellen.
Er tussenin ligt een ca 4 m lang dubbelsporig deel en een doorgaand station, dat afgeleid is van Apeldoorn ( Idee uit de Railhobby )
Ik gebruik hier een zeer bekend treinbesturingsprogramma voor.
Ik rij nu met 3 treinen tegelijk, dwz alleen de loks , om een aantal routes te testen.
Wanneer op een bepaald moment dit goed draait, merk ik, dat er niets meer te doen valt dan op een stoel te gaan zitten en te kijken hoe het besturingsprogr. mijn wensen uitvoert.
Na al die maanden werken aan deze baan , mag ik nu alleen nog maar toekijken. Dat bevalt helemaal niet! Hoever moet ik met automatisren gaan in mijn situatie?
Er is een mogelijkheid om de treinen toestemming te geven , uit het station te vertrekken, maar ik denk dat ik dan niets anders doen dan op knoppen drukken, het andere uiterste dus.
Herkent iemand hier dit ''probleem''?
Vr gr, Peter
-
Waarom bouw je niet een 'openlucht bioscoop' op de baan. Dan kun je daarop dvd'tjes afspelen :)
Sander
-
Ga verder met bouwen. Is de scenery ook al af?
-
Er is een mogelijkheid om de treinen toestemming te geven , uit het station te vertrekken, maar ik denk dat ik dan niets anders doen dan op knoppen drukken, het andere uiterste dus.
Herkent iemand hier dit ''probleem''?
Vr gr, Peter
Zekers is dat mogelijk zoek in de koploper beschrijving maar eens naar een extern bedieningspaneel. En kijk wat je daarmee kunt binnen koploper.
Mvg
Wim.
-
Hoi Wim en Henk
# Henk : De scenery is practisch klaar.
# Wim : Wie zegt dat ik Koploper gebruik?
(Grapje )
Ik zal eens kijken wat het kan.
Vr gr ,Peter
-
# Henk : De scenery is practisch klaar.
Dan wordt het tijd voor een nieuwe baan. ;D
-
Ik gebruikte het extern bedieningspaneel ook in koploper om te rangeren. Werkt prima terwijl de andere treinen automatisch doorrijden. Ook laat koploper je alleen rijden in een vrij blok dus het blijft veilig rijden.
En je bepaald zelf met welke trein je op de hand gaat rijden. Hele mooie optie die veel te weinig gebruikt wordt.
Hier beide bedieningen. Eentje voor mij en eentje voor mijn zoon.
(http://oudevaart.zoeffie.nl/spoor_01c/PC/vergroting%20640%20480/image001.jpg) (http://oudevaart.zoeffie.nl/spoor_01c/PC/vergroting%20640%20480/image001.jpg)
-
# Wim : Wie zegt dat ik Koploper gebruik?
Dat zeg jij zelf in je ondertekening.
Grootbedrijf NS 1924-heden .Bezig aan nieuwe H0 baan , NS anno 2009 .S88XPressNetL1 en Koploper in aanleg
Mvg
Wim.
-
;D :D ;D
-
Peter,
Je kan ook nog op het externe bedieningspaneel knopjes zetten die speciale acties bedienen via bezetmelders.
Deze kan je dan oa. logische acties laten bedienen en dan gaat er een wereld voor je open.
-
Bedankt voor je idee, Wim
Ik ga het nog eens bestuderen.
Vr gr, Peter
-
Hallo Peter,
Alleen de hoofdbaan wordt bij mij geautomatiseerd. (y)
Het rangeer terrein en het stoom depot niet. daar ga ik met een rijregelaar de locomotieven besturen en dan stuur ik ze weer de hoofdbaan op, als ze uit gerangeerd zijn of slakken hebben laten vallen, kolen en water hebben ingenomen op het stoomdepot.
groetjes
Wil
-
Hallo Peter,
je kunt heel ver gaan qua automatisering. Ik heb in mijn eigen geschreven programma de optie 'random rijden', daarin kun je instellen hoeveel treinen je rijdend wilt hebben op de baan. Dan kiest het programma willekeirig het opgegeven aantal treinen dat op zijn beginplaats staat uit om te rijden, is een trein aan het eind van zijn schema dan wordt gewoon de volgende (random) gekozen. Dat levert een hele wisselende treinenloop op. Standaard is 4 of 5 tegelijk rijdend een veilige waarde, niet te groot risico dat het verkeer vast komt te zitten en genoeg beweging op de baan.
In theorie moet je dan gewoon weg kunnen gaan en na 3 uur terugkomen en alles rijd nog steeds. De praktijk is net even anders, heel soms loopt het hele verkeer vast op een deadlock, en het wil ook wel eens voorkomen dat een trein gebruik wil maken van een stationsspoor wat al bezet is door een andere trein (welke even niet rijdt), en vervolgens komt alles daarachter stil te staan.
Het idee van het random rijden komt trouwens van de Raptor, die heeft ook een dergelijke optie. O, ja, tijdens random rijden staan de overstappen uit, anders heb je kans dat daarop alles stil komt te staan.
Mocht je je vervelen, dan kun je je rijdend materiaal van allerlei gadgets gaan voorzien, binnenverlichting, cabineverlichting, LED frontlichten, zwaailichtjes, cabine achterwandjes, decoders met buffercondensatoren,............................verzin er zelf nog maar een paar.
Groetjes,
Jelle.
-
Hallo Peter,
Ik ben er ook nog niet uit... Ik ben nog bezig met de bouw en alleen aan het proefrijden. Ik had ook al de mogelijkheid van een extern tableau gelezen... En dat lijkt mij een hele mooie en leuke oplossing. Goed eerst de boel maar eens goed werkend krijgen. Als je je via een extern tableau gaat werken ben ik wel benieuwd hoe je het vergaat met bouw en aansluiten... dus houdt ons op de hoogte!
Groeten Ronald.
-
@Peter,
Daarom ga ik niet verder dan 3 Multimausen en een zelfgemaakt wissel tableau.
Als je daarmee 3 treinen laat rijden heb je het druk genoeg, zeker als de 3 mausen niet naast elkaar liggen.
Je bent dan zelf de treinen regelaar.
De PC gebruik ik dan o.a. voor het forum.
Albert.
-
Ik snap het niet helemaal. Je bouwt een baan en zorgt ervoor dat het geheel volledig geautomatiseerd is. Dat heeft de nodige tijd gekost maar ik neem aan dat je het voor jeplezier gedaan hebt. Dat is toch de eerste winst van een hobby. Je bent even van de straat en hebt je vermaakt. Dat de baan nu helemaal perfect volautomatisch werkt is toch nog steeds geen belemmering om de PC uit te laten en alsnog handmatig te rijden. Die automaat is dan altijd leuk als je het eens aan iemand wil laten zien en dan niet al te veel aandacht aan het rijden wil besteden maar aan je gast/bezoeker/kijker.
-
Klinkt mij redelijk onbekend in de oren: niets meer te doen hebben. ;D Voordat ik alles heb afgewerkt, al mijn wagons van binnenverlichting heb voorzien, alle preisertjes op de juiste plek heb staan, alles heb geweatherd, alle huisjes van de juiste verlichting heb voorzien, al mijn bussen gebouwd heb, het Faller systeem met dynamo heb aangestuurd etc. etc., ben ik denk ik 138....
Maar goed, mijn tempo ligt dan ook erg laag....
Groet,
Niels
-
Hallo Iedereen,
Tjong jonge, waar komen die antwoorden ineens allemaal tegelijk vandaan ? Het laatste bericht was een maand geleden, en nu ineens iedereen tegelijk. ;D
Ik heb het externe tableau aan gesloten, en dit werkt goed.
Ik bedien alleen de in- en uitrij seinen van doorgaand station Apeldoorn.
Dit geeft al genoeg werk meestal, als ik niets doe en wegloop stoppen de treinen voor het inrijsein, net als in het echt.
Maar mss is het genoeg om allen de vertrekkende treinen te ''helpen''.
Alle treinen komen binnen op een vast aankomst spoor, en als dat bezet is op een ander. Op die manier kan ik een stoptrein vasthouden en een Intercity of sneltrein ervoor laten gaan.
De werkelijke vertrek tijd is als ze automatisch uit het schaduw stat. vertrekken.
Het aansluiten gaat met gewone aan/uit schakelaars voor een rijrichting , bij mij dus 1 schakelaar ri Beekbergen en 1 ri Deventer , en 1 schakelaar ri Amersfoort.
Het linker -en rechterspoor vanaf het dubbelspoor naar het stat. hebben elk een schakelaar,de ene stand is stoppen voor het inrij sein , de andere stand is aut. doorrijden naar een perronspoor.
De aankomst sporen voor de inrij seinen hebben een drukknop;de sporen in Apd 1 t/m 7 hebben ook een drukknop, voor beide richtingen.
Verder zitten die allemaal op de S 88 ingangen om alles aan Koploper te melden.
Tot zover het externwe tableau.
Vr gr, Peter
-
Je kan aanvinken bij aanvullingen blokgegevens
"Alleen vertrek bij bestemming"
dan heb je het vertrek in je station onder controle
dave
-
Ik rij straks gewoon op de ouderwetse manier... Ik geef een slinger aan de transformator en de trein komt in beweging... Digitalisering is leuk maar het brengt wel een hoop hoofdbrekens met zich mee.
-
Okay, je hebt alles al geautomatiseerd zeg je ?
Publiceer hier je spoorboekje met rijtijden! Ik daag je uit ! ;D (y)
Gerard
-
Dave, Robert & Gerard,
Dave : Heb ik niet gedaan, via het paneeltje met de drukknoppen en schakelaars gaat het ook prima.
( Ik heb de baan van je vriend Frans in Loki gezien. Heel mooi.)
Robert : Dat deed ik vroeger ook. Het kost veel hoofdbrekens en geduld om K. aan de praat te krijgen, maar het lukt uiteindelijk wel.
Gerard :
De treinen vertrekken van twee kanten naar Apd , en ze hebben een vast begin/eindpunt doordat ze via een vaste route rijden. Ze gaan dus weg volgens de klok , 2x per uur de stoptrein, en 1x per uur de Intercity.
2 stoptreinen komen uit Deventer, 1 uit Amersfoort ,er rijdt ook nog een 11000 lok met Plan D rjijtuigen .
in beide gevallen vanaf kopspoortjes. De getrokken treinen vertrekkenvan een wachtspoor in de keerlus, 1x per uur.
In de andere keerlus aan de andere kant staan de treinen een tijdje stil (Vertrek na wachttijd (Of zo iets ) en gaan dan weer naar hun vaste startplek om te wachten op de klok.
O , ja, de Koploperklok loopt 4x zo snel.
Groeten ,Peter
-
Gerard :
De treinen vertrekken van twee kanten naar Apd , en ze hebben een vast begin/eindpunt doordat ze via een vaste route rijden. Ze gaan dus weg volgens de klok , 2x per uur de stoptrein, en 1x per uur de Intercity.
2 stoptreinen komen uit Deventer, 1 uit Amersfoort ,er rijdt ook nog een 11000 lok met Plan D rjijtuigen .
in beide gevallen vanaf kopspoortjes. De getrokken treinen vertrekkenvan een wachtspoor in de keerlus, 1x per uur.
In de andere keerlus aan de andere kant staan de treinen een tijdje stil (Vertrek na wachttijd (Of zo iets ) en gaan dan weer naar hun vaste startplek om te wachten op de klok.
O , ja, de Koploperklok loopt 4x zo snel.
Groeten ,Peter
Cool, dus dat heb je ook al voor elkaar! (y)
Dan nu inderdaad de suggesties, om met de hand treinen er tussendoor te sturen (rangeerterrein naar haven / ander rangeerterrein?)...
Gerard
-
Gerard,
Dat moet dan met de handmatige route gedaan worden, die je met de blauwe cirkeltjes kan instellen.Ik heb het nog niet geprobeerd.
NOOIT gewoon met de hand, want die treinen ziet K. niet. Alleen als je rangeerdeel toevalig over een bezetmelder gaat ziet K jouw trein even .K. maakt gewoon een rijweg dwars over de rangerende trein heen.(Ik heb het wel eens geprobeerd ,m aar het duurde langer dan ik dacht, dus... :o . )
Groeten,Peter
-
Goeden morgen.
Dat is allemaal mogelijk.
Zelf de dienst bepalen.
Wat wil je dat je trein doet.
Veel meer mogelijk.
Handmatig
Half geautomatizeerd
Volledig geautomatizeerd.
Ingrijpen waarneer je maar wilt
Veel functie,s net als in het echt.
Noem het maar op.
Daar stoppen en daar weer niet enz...
tijd zelf bepalen
Zo kan je nog meer opnoemen.
Dat is ook de reden waarom ik ook diditaal,computergestuurd ga treinen.
Martin.
-
Ja, dat kan allemaal met K. ;D
Ik heb er nog wel eens moeite meegehad om Koploper aan de praat te krijgen , maar nu kan je verfijningen er in zetten ,net als je zegt ,wel of niet stoppen , noem maar op.
Vr Gr,Peter
-
Gerard,
Dat moet dan met de handmatige route gedaan worden, die je met de blauwe cirkeltjes kan instellen.Ik heb het nog niet geprobeerd.
NOOIT gewoon met de hand, want die treinen ziet K. niet. Alleen als je rangeerdeel toevalig over een bezetmelder gaat ziet K jouw trein even .K. maakt gewoon een rijweg dwars over de rangerende trein heen.(Ik heb het wel eens geprobeerd ,m aar het duurde langer dan ik dacht, dus... :o . )
Groeten,Peter
En ik maar begrijpen dat je met K. een handbediening kunt aansluiten en dat je dan handmatig kunt rijden (zie ook Geoffrey's post)...
Gerard
-
In de handleiding van K. staat, dat er twee mogelijkgeden zijn om met een handregelaar te rijden.
Met de ene manier kan je de snelheid regelen van een automatisch rijdende trein volgens een variabele - of vaste route rijdend en handmatig ,helemaal onder je eigen verantwoordelijkheid.
Je moet dus ,als je veilig wilt rijden, dat altijd aan K. melden ,dmv de automatische route ,die K voor de trein instelt, of met de blauwe cirkeltjes, waarbij je ook een gele lijn krijgt, die K . voor jouw heeft ingesteld en bewaken zal tegen andere (Automatisch ) rijdende treinen.
Vr Gr,Peter