BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Lahntal op 02 November 2009, 16:39:38
-
Even voorstellen de baan 'Munnichhausen in N'.
Via dit topic kunnen jullie de bouw van deze baan volgen. Ik probeer van iedere bouwfase een bouwomschrijving met foto’s te maken. Veel van de methode’s kunnen ook gebruikt worden bij de bouw in schaal H0 of Z. bij de een een beetje meer en de ander een beetje minder. Maar eerst even een omschrijving van de baan:
E.e.a. Speelt zich af in tijdperk III – IV maar een uitstapje naar tijdperk 2 wordt niet uitgesloten.
Landschap: Duits middel-gebergte (Eifel/Lahntal/Westerwald/Ahrdal)
Kortom; Hier rijdt de DB soms DRG maar ook wel eens wat Scandinavisch (omdat ik dat verzamel ;D).
Deze baan op zolder heeft een hoofd-rijbaan (rood) zeg maar paradespoor.
De hoofdbaan is een lang gerekt hondebot met aan de uiteinde de keerlussen en opstelsporen.
Deze opstelstations hebben in totaal 12 opstelsporen verdeeld in 19 secties. De totale lengte van de opstelsporen is ongeveer 19 meter.
Het spoor word analoog bestuurd door het systeem 'van Meekeren'. De baan is opgesplitst in 10 blokken die voor de nodige veiligheid moeten zorgen. Tevens zorgen 10 blokken voor voldoende treinverkeer zodat het rondrijden niet saai word.
De bedoeling van dit spoor is om lange treinen (goederen/personen) rond te kunnen laten rijden.
Het proefrijden met 35 goederenwagons en 12 D-wagons gaat goed. Deze hoofdbaan ligt overal gelijkvloers alleen aan het eind moet hij enkele cm. zakken om onder het te bouwen depot te komen.
De zijlijn en depot liggen weer enkele cm. boven het hoofdspoor zodat er voldoende ruimte is om bij de opstelsporen te komen.
De zijlijn (groen) word gebruikt om 2 stationnetjes met elkaar te verbinden.
-Station 1 (Dachboden) (ja, ja ik weet het niet geheel origineel) is een eindstation waar de locs omgezet moeten worden voor de terugreis. Tevens heeft dit station een klein goederen-spoortje, wat waarschijnlijk gebruikt gaat worden door het verderop gelegen houtzagerijtje van de gebroeders Wilhelm&Joachim Taschenmesser
-Station 2 (Munnichhausen-Ost) aan de andere kant van de lijn is een kopstation met enkele opstelsporen voor goederen- en personenwagons. Vanuit dit station is ook het hoofdspoor bereikbaar. En ook hier worden de locs omgezet.
Dit zijlijntje wordt met de handbediend (analoog) evenals het depot wat ook aan deze zijlijn ligt.
Van de baan, is het hoofdspoor en opstelspoor gelegd. Zij het dat het spoor nog geverfd/geweatherd moet worden waarna het geballast kan worden.
Het spoor is gelegd op het ‘Track-bed’ (soort trekdrop maar dan groot) van Woodland Scenics, deze is met montagekit gelijmd op een ondergrond van piepschuim. Hierop is de rail tijdelijk bevestigd met spelden, die na dat de ballast is aangebracht weer worden verwijderd.
De nadruk bij de bouw van deze baan ligt vooral bij de scenery en detaillering. Zoals bij de "Lahntalbahn in N" hier bouw ik al enkele jaren aan mee. zie: www.lahntalbahn.info
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderoverzicht.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderoverzicht.png)
Rood: hoofdspoor
Groen: zijlijntje
Blauw: opstelsporen
Geel: verbinding tussen opstelspoor en zijlijn (groen)
Paars:tunnels in de zijlijn.
Zoals je ziet is de hoofdlijn maar op 2 plaatsen te bekijken maar deze zijn dan wel 270 cm. lang, zodat ook lange treinen in het zicht rijden. De hoeken van de baan (bruin gearceerd) zijn bergen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderoverzicht2a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderoverzicht2a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderdepot2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderdepot2.png)
depot op zijn plaats depot in detail
Erwin.
-
word een aardig baantje ik ben benieuwd succes (y)
gr martijn
-
Stap voor stap “Rails verven en ballasten”
Benodigdheden verf:
-roestbruine verf “Tamiya” XF64”
-platte harde kwast
-railgum
-Acryl verdunner
Voor het ballasten eerst de rails van een roestbruine kleur voorzien.
Met een harde platte kwast/penceel de spoorstaven aan de binnen en buitenkant voorzien van roestbruine verf. De kwast zo nu en dan een beetje nat maken met acryl verdunner.
Niet vergeten ook de klein-ijzers (verbinding tussen rail en biels) roestbruin te maken.
Ook de bielzen zelf kunnen met een sterk verdunde roestkleur, onregelmatig geverfd worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railverven_P1090082.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railverven_P1090082.jpg)
Omdat het een nauwkeurig werkje is doe ik zelf nooit meer dan een meter (2x 50 cm.) rails achter elkaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railverven_voor_na_P1090086.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railverven_voor_na_P1090086.jpg)
Als de verf ongeveer een uurtje heeft gedroogd, haal ik de railgom met de platte zijde over de bovenkant van de rails. Deze is dan weer mooi blank/glimmend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railgom_poetsen_P1090125.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railgom_poetsen_P1090125.jpg)
Klaar voor de volgende stap; ballasten :D
Erwin.
-
Het lijkt me dat dit een heel interessant topic kan worden, ook voor mij als HO-rijder.
Overigens, als je ook de bielsen een beetje verft (en dat is natuurlijker, want in werkelijkheid zijn ze niet zwart), is de verfklus minder inspannend. Je kunt dan aardig doorkwasten.
Groet,
Ruud
-
Ook de bielzen zelf kunnen met een sterk verdunde roestkleur, onregelmatig geverfd worden.
@Ruud K; ik behandel de bielzen met een sterk verdunde verf, zodat ook in schaal N de hout structuur zichtbaar blijft. Ik wil graag het kleurverschil tussen rails en biels benaderen.
De bielzen zijn vaak wat donkerder van kleur t.o.v. de railstaven, maar niet zwart natuurlijk zoals ze vaak worden geleverd. Uitzondering is PECO met mooie bruine bielzen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_ander_kleur_bielsPIC_0017_09.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_ander_kleur_bielsPIC_0017_09.jpg) foto:Bochum/Dahlhausen bron: www.lahntalbahn.info
Erwin.
-
Na de verfbeurt is het tijd voor ballasten van de rails. Hieronder een verslag van de methode die ik heb toegepast. Ik doe steeds een stukje schilderen en als dat droog is zet ik dat stukje in de ballast.
Benodigdheden ballast:
-ballastmateriaal “Woodland Scenics” Ballast (dark) Brown medium en/of fine
(voor betonbielzen of reparatie stukken is grijs ballast verkrijgbaar)
-houtlijm
-injectiespuit of pipet
-fijn/nevel spuitje
-water
-afwaswiddel
-theelepeltje (puntig)
-zachte penceel
Nu de verf is gedroogd word de ballast aangebracht.
Hiervoor gebruik ik een theelepeltje, hiermee strooi ik de ballast zoveel mogelijk tussen de biels. Een ‘ouderwets’ fotokokertje kan je er ook voor gebruiken. Eerst tussen de rails strooien later de buitenzijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ballast_aanbrengenP1090069.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ballast_aanbrengenP1090069.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast_kwasten_P1090068.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast_kwasten_P1090068.jpg)
Met de zachte penceel veeg ik de bielzen schoon. Ook zorg ik ervoor dat aan de binnenzijde van de railstaven geen ballast zit.
Nu de ballast met een nevelspuitje kletsnat*) spuiten met water en een druppeltje afwasmiddel (ontspannen water).
Het druppeltje afwasmiddel voorkomt dat je mooi geordend ballastbed niet alle kanten weg “drijft”, maar keurig op zijn plek blijft liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast_nevelen_P1090074.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast_nevelen_P1090074.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast_lijmen_spuit_P1090077.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast_lijmen_spuit_P1090077.jpg)
Vervolgens de verdunde houtlijm (1 deel lijm 3 delen water + druppeltje afwasmiddel) met de injectiespuit tussen de rails druppelen. Het geheel moet goed doordrenkt zijn. Nu nog even de ballastkorrels van de binnenzijde van de spoorstaaf afhalen, railgom er over heen en de trein kan rijden.
*)Overigens heeft het kletsnat spuiten van de ballast en dus ook de rails, geen nadelige invloed op de rails. :D
Zelf rijdt ik met een analoog bloksysteem het bloksysteem werkt pas weer, als alles goed is opgedroogd.
Een beetje vocht tussen de rails geeft een bezetmelding!! :P
Erwin.
-
Inmiddels wel een stukje gedaan en dan wil je ook weten of het (nog) werkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stukkie_gedaan_P1090150.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stukkie_gedaan_P1090150.jpg) stukkie gedaan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefrijden_1_P1090215.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefrijden_1_P1090215.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefrijden_2_P1090215.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefrijden_2_P1090215.jpg)
Even proefrijden ;D
Alles werkt, (y) het drogen duurt toch wel een uur of 12 maar het hoeft vandaag niet af.
Erwin.
-
...maar het hoeft vandaag niet af.
Het publiek vindt eigenlijk van wel! Ziet er namelijk goed uit, daar willen we meer van zien (y)!
-
ik ga dit draadje zeker volgen. kan er veel van gaan leren.
-
platte harde kwast
hoe maak je zo'n harde kwast?? gewoon in de lijm leggen en laten drogen
en hoe groot is die kwast ongeveer??
Mvg
Johan
-
@wesley; bedankt voor het compliment maar dat gaat vandaag niet lukken ;D
hoe maak je zo'n harde kwast?? gewoon in de lijm leggen en laten drogen
en hoe groot is die kwast ongeveer??
@Johan de Bruin; ik koop voor dit doel goedkope kwasten bij zo'n euro-winkel. Een hele set voor 1 of 2 euro hierin zitten zachte en harde/stugge kwastjes.
De kwast is hooguit 5 mm. breed en is hij niet stug genoeg; dan knip je er gewoon een randje haren af (inkorten).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_kwasten_P1090233.jpg) links de harde kwast voor het verfwerk, rechts de zachte voor de ballast. Met een harde kwast vind je de ballast door je hele kamer :(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_kwasten_2_P1090235.jpg) setje kwasten voor weinig bij een euro-land o.i.d. (y)
-
Het ziet er zekers goed uit!
Ook de rail veroesting!
Ik ga de veroesting aan de zeikanten zeker toepassen!
-
zeikanten
Bah... ;)
Goed werk Erwin zo'n topic. (y) Mooie foto's met duidelijke beschrijving!
Groet Jaap
-
Erwin, eerder schreef ik dat dit een interessant topic kan worden. Dat moet ik terugnemen: het is nu al een interessant topic.
Nog even een vraag/opmerking over de foto met de 218. Op het oog lijkt het ballastbed erg breed, of vergis ik me? Links en rechts van de rails minstens net zo breed als de spoorbreedte. Ietsje minder zou mijns inziens ook kunnen. Bij de korrel van de ballast zou ik me bij n-spoor beperken tot type 'fine'. Ik gebruik bij HO al een mengsel van medium en fine. Ook meng ik verschillende tinten bruin door elkaar om het niet zo vlak en donker te laten ogen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_2196_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_2196_1.jpg)
Verder heel veel succes met het bouwen van je baan.
Ik zal je bouwactiviteiten zeker blijven volgen.
Groet,
Ruud
-
Hallo Erwin,
Ziet er prima uit met uitstekende info helemaal TOP (y)
Gr Chris
-
ziet er erg mooi uit hoor, en die uitleg is ook erg handig (y)
groetjes david
-
Weer een erbij ik sluit me er bij aan.
Martin de deugd
-
Iedereen bedankt voor de positieve commentaren op dit topic!! Heel fijn te lezen dat anderen er ook wat aan hebben (y)
Nog even een vraag/opmerking over de foto met de 218. Op het oog lijkt het ballastbed erg breed, of vergis ik me? Links en rechts van de rails minstens net zo breed als de spoorbreedte. Ietsje minder zou mijns inziens ook kunnen. Bij de korrel van de ballast zou ik me bij n-spoor beperken tot type 'fine'. Ik gebruik bij HO al een mengsel van medium en fine.
Ruud: Ook jij bedankt voor je positieve bijdrage en de foto van je fraaie railbedding!
Ik ga nog een hoofdstukje wijden aan de afwerking van de rails + onderbouw. Je bent mij dus voor. Mijn antwoord ga je uitgebreid terug vinden in dat hoofdstuk incl. de nodige foto's.
Even snel; het ballastbed is wat aan de brede kant; omdat de rails op het "Track-bed" van woodland ligt moest ik eerst een stevige rand ballastmateriaal, langs het "Track-bed" leggen om te voorkomen dat het niet van de de zijrand zou afrollen. Als de bedding is uitgehard zal er een rand worden verwijderd en het geheel worden afgewerkt met korrel maat 'Fine'.
Deze omschrijving volgt spoedig, geduld ;D
Erwin.
-
Zoals beloofd; De afwerking van het ballastbed.
De ballas ligt, maar is een beetje breed uitgevallen, zoals Ruud terecht opmerkte. Dit komt omdat ik als basis het railbad van Woodland heb gebruikt. Om aan de schuine zijkanten de ballast (tijdelijk) op z’n plaats te houden, heb ik een brede richel moeten strooien tegen het afglijden van de ballast.
Als de ballast goed is opgedroogd kan je hem afsnijden met een ‘Stanley’mesje. Mooier en sneller gaat het met een slijptolletje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_ballast_afslijpen_P1090247.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_ballast_afslijpen_P1090247.jpg)
Hierna ballast ik het gehele spoor opnieuw met de fijne uitvoering van Woodland.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/groot_spoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/groot_spoor.jpg) voorbeeld uit het eggie
Tevens maak ik hiermee het kleine heuveltje, dat zich altijd naast de bielzen bevindt.
Na het drogen, maak ik de bielsen weer ballast vrij, hiervoor gebruik ik een kleine schroevendraaier of afbreek- mesje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_grof_en_fine_2__P1090252.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_grof_en_fine_2__P1090252.jpg) links na en rechts voor afwerking
Zoals je ziet lijkten de bielzen na afwerking tussen de ballast te liggen i.p.v. erop. De methode die is toegepast voor het strooien en in-lijmen is dezelfde als hiervoor beschreven.
Nu de hele baan nog “even” dan is het spoor klaar??!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_grof_en_fine_P1090252.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_grof_en_fine_P1090252.jpg) zoek de verschillen ;D
Nu nog een kleinigheid, maar wat...........? Dit komt later.
Erwin.
-
Ziet er wel erg goed uit,maarja loon naar werk. ;)
Gr Chris
-
@Chris; bedankt voor het compliment (y)
Morgen volgen wat foto's van de vorderingen.
Erwin.
-
@Chris; bedankt voor het compliment (y)
Erwin.
Denk je nou dat ik zelf ooit met een baan begin,telkens vol goede ideeen.
Maarja,dan nog aan beginnen het modelsporen blijft voorlopig beperkt tot verzamelen.
De intensie is er om binnenkort te beginnen en 1 voordeel de ruimte is er voor een mooie N baan. (y)
Gr Chris
-
De intensie is er om binnenkort te beginnen en 1 voordeel de ruimte is er voor een mooie N baan. (y)
Hoi Chris,
Verzamelen is leuk, doe ik ook maar bouwen is meer mijn ding. En dan specifiek de detaillering.
Vandaar ook mijn eenvoudige sporenplan maar ik kan mij uitleven op landschapsbouw en detaillering.
Ik ben benieuwd naar jou baan plannen (y)
een update:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_overzicht_zonder_pad_P1090304.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_overzicht_met_pad_P1090304.jpg)
Voor en Na Een begin van de afwerking, even om te zien of dit wat word?
Die overbelichte witte rand op de rechterfoto is een (kunstof)plintgoot. Hierin is de bedrading van de baan verwerkt. Ik heb er namelijk een hekel aan om onder de baan te liggen solderen etc. Nu kan ik dat gewoon zittend op een stoel aan de voorzijde van de baan.
Ik zoek even een foto met een duidelijker beeld, volgt later.
Erwin.
-
dat is idd, een goed idee een plintgoot aan de rand vast te maken.kan je ook veel beter de ruimte onder je baan gebruiken.
-
Ja ik ben wel benieuwd naar de foto!
-
Hallo Erwin,
Zoals je ziet is een Oostenrijkse baan wel mijn ding.
Het traject van de Tauernbaan bij Mallnitz in Karten is mijn voorbeeld.
Dus dan bedoel ik de uitgang van de Tauerntunnel Sud-portaal tot de ingang van de Kaponigtunnel.
Aan dit traject ligt station Mallnitz vlak voor de Kaponigtunnel,tevens is het de bedoeling dat de Kaponiggrabenbrug ook nog als uitgang van het schaduw in gepast wordt.
Dat zijn in het kort een beetje mijn plannen.
Gr Chris
-
Hallo ik ondek steets nieuwe dingen hier,dat leest teminste lekker.
Dingen die ik niet wist ,echt een goede cursis.
Ikblijf lekker meekijken en leren.
-
dat is idd, een goed idee een plintgoot aan de rand vast te maken.kan je ook veel beter de ruimte onder je baan gebruiken.
@Bruce & @Vissie; Die goot bespaart je een hoop gedoe onder de baan, ik trek alle kabels onder de baan door na voren, via een gaatje in de achterkant van de goot gaan de draden van de rails, seinen, wissels, etc. in de goot. Hierin zit bijvoorbeeld ook de ringleiding.
Ik label wel alle draden en hanteer ook kleurcode's zodat ik weet wie waar van is en waar hoort.
Op de foto is de goot zichtbaar van het rechter opstelspoor (er moeten nog enkele draden in zoals je ziet). Klep dicht en het is gelijk mooi afgewerkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_plintgoot_P1050069.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_plintgoot_P1050069.jpg)
Dit opstelspoor is gemaakt in de boekenrekken.
Totale lengte van de opstelsporen ongeveer 11,5 mtr.
De bedoeling is dat de goten langs de gehele baan gaan komen, inmiddels heb ik er 3 op zijn plaats.
Is het een tip? (y)
Erwin.
-
krijg je geen probleem met inductie en zo?
-
Vissie zei:...........krijg je geen probleem met inductie en zo?
Absoluut geen last van, de plintgoot bestaat van binnen uit 3 gescheiden gootjes waar de snoeren met verschillende functie in liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plimtgoot_labels_P1090327.jpg) de snoeren zijn voor de duidelijkheid gelabeld.
Voor ringleiding die voor de spanning op de baan zorgt heb ik luidspreker-kabel gebruikt. Stevig maar niet te dik
De volgende foto is de aansluiting naar het bedieningspaneel (van de loshangende bedrading word nog een mooi boompje gemaakt!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plintgoot_P1090328.jpg)
Hierop heb ik ook aangegeven wie wat is/doet.
Je zou dan eerder verwachten dat dit soort situaties voor storingen, inductie, etc. zou zorgen, maar ook hier hebben wij nog nooit last van gehad op onze clubbaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/soldeerwerk_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/soldeerwerk_1.jpg) bron: www.lahntalbahn.info
Erwin.
-
Zoals je ziet is een Oostenrijkse baan wel mijn ding.
Het traject van de Tauernbaan bij Mallnitz in Karten is mijn voorbeeld.
Dus dan bedoel ik de uitgang van de Tauerntunnel Sud-portaal tot de ingang van de Kaponigtunnel.
Aan dit traject ligt station Mallnitz vlak voor de Kaponigtunnel,tevens is het de bedoeling dat de Kaponiggrabenbrug ook nog als uitgang van het schaduw in gepast wordt.
Hallo Chris, een beetje laat antwoord, druk druk druk!
Ik ben heel benieuwd naar de uitwerking van je plannen, vooral ook de mooie stenen brug. Daar kan ook mooi een BR 103 van de DB in TEE kleuren overheen ;D
Ook jou Oosterijkse verzameling staat er mooi op natuurlijk ;D
Hou me op de hoogte,
Erwin.
-
Erwin, een stukje terug schrijf je in je draadje dat er zich altijd een heuveltje naast de railbedding bevindt. Dat komt regelmatig voor, maar het ontbreekt ook nogal eens. Kijk maar eens hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lok_41_241_railbeddingfoto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lok_41_241_railbeddingfoto.jpg)
Foto is van Mispoes, in het draadje 41 105.
Groet,
Ruud
-
Hoi Ruud,
Je hebt gelijk het heuveltje is er niet altijd maar in model zie ik het eigenlijk (bijna) nooit.
Op je foto lijkt er geheel links toch wel iets te zijn wat op een heuveltje lijkt, of zie ik dat verkeerd?
Overigens is op die foto weer een ander leuk detail te zien; het gootje onderaan het talud (recht op de foto).
Bedankt voor je commentaar (het word dus toch ook gelezen) ;D
Erwin.
-
Hallo Chris, een beetje laat antwoord, druk druk druk!
Ik ben heel benieuwd naar de uitwerking van je plannen, vooral ook de mooie stenen brug. Daar kan ook mooi een BR 103 van de DB in TEE kleuren overheen ;D
Ook jou Oosterijkse verzameling staat er mooi op natuurlijk ;D
Hou me op de hoogte,
Erwin.
Hallo Erwin,
Ik kon effe geen foto vinden van een BR 103 op de oude stenen Kaponiggrabenbrug,wel een foto van een BR 151.048.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/151_048_1986_08_21_Kaponig_Kaponiggrabenviadukt.jpg)
Sinds een tijdje ligt er een nieuwe dubbelsporige Kaponiggrabenbrug dit keer wel met een BR 103.184 de oude stenen brug ligt er nog achter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_103_184_D16501_Kaponiggraben_Bruecke_06_09_2009_600_2.jpg)
Dus ik zit nog een beetje te twijfelen welke ik ga bouwen. ???
Gr Chris
-
Hoe is het inmiddels met het ballasten gegaan? Ik neem aan dat je geen bovenleiding aan gaat leggen?
(ik vind het leuker naar dat soort dingen te kijken dan naar printplaten en draadjes! :) )
-
Hallo Ik sluit mij weer bij de rest aan.
En lees en kijk lekker verder, leer en lees voer ,jamiejamie ;)
-
Hoi Chris,
Het oude viaduct is veel interessanter om na te bouwen maar het nieuwe is uit praktisch oogpunt wellicht een veel betere optie (dubbelspoor).
Of gewoon beide, de nieuwe in gebruik de oude ernaast!
Succes met het maken van je keus, het word sowieso mooi!!
@Jeroni; Vandaag maak ik 1 traject af (foto,s volgen). er komt op dit hoofdspoor wel bovenleiding (niet functioneel) met dubbele afspan sectie.
Vanwege de kwetsbaarheid word deze alleen later aangelegd, zodra de achterzijde van de baan is gemaakt en gelandschapt.
Aan de achterzijde van de baan, komt de zijlijn omhoog vanuit het opstelstation. De start van de zijlijn is niet zichtbaar. Hij loopt daar door een opening in het heuvel/berglandschap. Ik noem het een coulisse landschap, waarbij het heuvellandschap is doorsneden maar het toch een geheel lijkt.
Aan de hand van foto's zal ik dit binnenkort uitleggen.
Bedankt voor jullie reacties.
Erwin.
-
Nu we weten hoe we met elkaar moeten omgaan ;D, heb ik eindelijk weer eens tijd gehad om actief met de hobby bezig te zijn.
Het eerste trace is roestigbruin en geballast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_1e_trace_a_P1090404.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaa_1e_trace_a_P1090404.jpg)
Nu je alles af denkt te hebben, moeten nog de spelden waarmee de rails bevestigd waren worden verwijderd.
Met een klein schroevendraaiertje of (afbreek)mesje, lukt dit wel.
Nu pas vallen de gaten (gaatjes bij N-spoor) pas echt op! De oplossing; men neme bloembinddraad van 0,9 mm,
verkrijgbaar bij de betere bloemist. Voor de Half-nullers er is ook dikker draad bij de bloemist te verkrijgen. Van dit draad knip je stukjes van 0,5 cm (om geen platte knip-kanten te krijgen is doorsnijden beter).
Deze stukjes draad steek je in de gaatjes van de biels en drukt hem (niet met je vinger, je voelt wel waarom ;D) tot de biels erin. Nu vallen de gaten al veel minder op. Een beetje roestbruine verf doet de rest.
Van de binnen kant van de rails en ook de bielsen even vrijmaken van wat resten ballast materiaal, stofzuiger erover en proefrijden maar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1090413.jpg)
Alles werkt (y), nu is het tijd voor de volgende stap; het 'coulisse' landschap. Rechts op de foto's zie je de eerste aanzet van dit landschap. Uitleg en bouwbeschrijving volgt snel.
Erwin.
-
Goeden avond Erwin.
Die set heb ik ook, alleen met een 111 loc in de s Bahn kleuren.
Maar zo,n diesel is ook niet verkeerd.
Martin de Deugd.
-
Hallo Erwin,
Ziet er weer goed uit de baan met de roestige rails en de ballast. (y)
Over mijn eigen baan denk ik dat het beiden bruggen wordt.
Gr Chris
-
@Martin de deugd; mooie set oranje/grijs (s-bahn) bij mij staat er een BR 218 van Fleischmann voor. De bovenleiding komt nog dan kan jouw 111 er ook voor ;D.
@Chris; Ik vind het zelf ook wel een mooi resultaat die roestkleur met donkerbruine ballast. Het goede nieuws is dat jij beide bruggen gaat bouwen (y).
Ik ben heel benieuwd tegen die tijd, maar eerst nog een baan ontwerp of was je al zover?
Erwin.
-
Goeden avond Erwin ,Bij mij moet de 111 nog digitaal worden gemaakt.
Maar dat is voor later.
Mijn tema is Zwitserland,maar vooruit deze s bahn is ingehuurd.
Ik heb ook bruggen.
Groeten van Martin de Deugd.
-
hallo Martin,
Ik heb je bruggen gezien ze hebben er genoeg in zwitserland!
Succes met bouwen ik volg je verslag (y)
Erwin.
PS. zolang jou 111 nog niet digitaal is kan hij nog bij mij rijden ;D
-
Nu pas vallen de gaten (gaatjes bij N-spoor) pas echt op!
Erwin,
als je zin hebt en tijd, zou het leuk zijn om van jou eens te vernemen welke voor- en nadelen jij ondervindt met n-spoor in vergelijking met je eerdere gebruikte schaalgrootte.
Zou wellicht in een apart topic kunnen, zodat dit topic op de bouw van je baan gefocused kan blijven.
-
@Chris; Ik vind het zelf ook wel een mooi resultaat die roestkleur met donkerbruine ballast. Het goede nieuws is dat jij beide bruggen gaat bouwen (y).
Ik ben heel benieuwd tegen die tijd, maar eerst nog een baan ontwerp of was je al zover?
Erwin.
Hallo Erwin,
Het baan ontwerp is al geheel klaar,maar met de computer en het digitale tijdperk ben ik nog niet zo bedreven. :-[
Dus laten we er op houden dat ik een ouderwetse jongen ben. ;)
De bedoeling is dat ik na de kerst er mee aan de slag ga,ik zal als wel up to date houden met een Topic.
Gr Chris
-
....als je zin hebt en tijd, zou het leuk zijn om van jou eens te vernemen welke voor- en nadelen jij ondervindt met n-spoor in vergelijking met je eerdere gebruikte schaalgrootte.
@jeepney; Ik wil best eens mijn ervaringen (voor- en nadelen) opgedaan bij de bouw in H0, Z en N-spoor op een rijtje zetten. Maar zoals je zelf al aangeeft in een nieuw topic.
@Chris; Ik ben heel benieuwd naar jou topic, ik ga dat na de kerst in de gaten houden (y)
-
Hallo Erwin,
Heb je nog wat vorderingen kunnen maken met dit mooie project?
Gr Chris
-
Erwin,ik sluit mij bij de vraag van Chris aan,anders stellen we twee keer zelfde vragen.
We zien graag foto,s tegemoet.
Dit is een leerzaam topic.
Groeten van Martin de Deugd.