BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Peter Landsweers op 27 November 2006, 19:48:29
-
Beste forumleden,
Ik heb de volgende situatie:
- Een dubbel-sporige hoofdlijn (hondebot), waar de treinen een vaste richting berijden
- Een rangeer terrein waar alle sporen 2 richtingen zijn
- Een trein kan van de hoofdbaan (binnenste-spoor) naar het rangeerterrein
- Een trein kan van het rangeer terrein naar de hoofdbaan (buitenste-spoor)
- Ik heb de Engelse wissel ge-isoleerd van de hoofdbaan en rangeer terrein (wissel zelf is ook ge-isoleerd m.b.t. rechtdoor/afbuigend)
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Rangeer.jpg (http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Rangeer.jpg).
Ik rij digitaal (Intellibox DCC) 2-rail, volledig automatisch met PC+Koploper.
Vraag me nu af hoe dit aan te sluiten:
- Moet ik de polariteit van de betreffende railsecties van mijn rangeer terrein gelijkschakelen met de hoofdbaan?
- Zo ja, kan ik dit met een actie in Koploper (eventueel stel ik deze vraag ook op Koploper forum)?
- Verder wil ik treinen die op het rangeer terrein zijn aangekomen met een hand regelaar bedienen
Heeft iemand van jullie de oplossing hiervoor.
Bedankt, Peter
-
Hallo Naamgenoot,
Omdat je een hondebot figuur hebt,heb je 2 keerlussen erin zitten.
Je kan alle sporen, die door wissels met elkaar verbonden zijn allemaal dezelfde polariteit geven en alles daar doorverbinden.
Voor de keerlus kan je kiezen uit meerdere schakelingen,zelf maken of kopen (Fa Lenz,ik heb geen aandelen)
Suk6,Peter
-
Peter,
Ik begrijp je opmerking niet helemaal.
Inderdaad, ik zorg ervoor dat alle sporen van het rangeerterrein gelijke polariteit hebben, maar....... als ik van de hoofdbaan naar mijn rangeerterrein rij (of vice versa) en de polariteit is hetzelfde geschakeld, dan heb ik toch geen keerlus?
Peter.
-
Hallo,
Nee, geen keerlus bij de getekende wisselverbinding van binnenste baan naar rangeerterrein.
Maar wel in wat je niet hebt getekend,omdat het een hondebot is.... ???
(Na enig nadenken...)
Of heb je gewoon een dubbelsporig ovaal?
Dat zijn er geen keerlussen natuurlijk. :D
-Peter
-
als ik je goed begrijp dan gebeur der het volgende:
Je rijdt links op de hoofdlijn het plaatje uit, en komt even later ook links het plaatje weer binnen rijden, vervolgens rij je recht het plaatje uit en kom je rechts weer terug.
Die 2 lussen moet je isoleren, dat zijn je keerlussen.
De andere isolaties heben totaal geen nut.
Het idee kwa aansturing is echt iets koploper achtigs dus daarvoor moet je zeker op het koploperforum zijn.
Mocht je nog vragen hebben omtrent je baanplan (wellicht is een volledige schets van je baanplan makkelijker praten) dan kan je die vragen hier kwijt.
mvg,
Sander
-
Laat maar zien,dat praat idd beter
-Peter,ook Koploper gebruiker.
-
eh, dat zijn toch geen keerlussen in dat hondebot? Als je links het plaatje uitgaat en dan op het andere spoor weer terugkomt is er niks aan de hand. Als je op hetzelfde spoor uitkomt natuurlijk wel :)
-
Doordat het engelswissel is geisoleerd heb je gelijk Rick.
Echter voor het rijden zelf laat je nu hele mooie opties weg door juist daar te gaan isoleren en dat is jammer.
mvg,
Sander
-
Diverse reacties van jullie verzoeken om mijn baanplan zodat het een en ander te verduidelijken is.
Bij dezen: een plaatje van het zichtbare deel van mijn baan (winrail) en een plaatje van Koploper.
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Baanoverzicht.jpg (http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Baanoverzicht.jpg)
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Winrail-zichtbaar.jpg (http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Winrail-zichtbaar.jpg)
In beide gevallen is de aansluiting met mijn rangeerterrein midden onder.
Volgens mij zijn de 2 lussen aan weerszijden van de hoofdbaan geen keerlussen, want ze komen op het andere spoor van de dubbelsporige hoofdbaan terug (zie reactie Rick).
Bedankt voor de reacties, ben helaas nog niet veel verder.
PS Sander wat bedoel je met "mooie opties weglaten"
-
Ik zie nu wel een keerlus, vertrekkend van spoor 3 in het roze vlak naar rechts kom je uiteindelijk op hetzelfde spoor terug.
Ik vind het wel een leuk ontwerp :)
edit: of zijn die blauwe dingetjes isolatie?
-
Rick,
Bedankt voor snelle reactie.
Sporen 1, 2 en 3 worden maar in 1 richting bereden (linksom) en spoor 20 + 21 alleen rechtsom.
Anders gezegd: van spoor 31 en 32 kan je van rechts het station in rijden op spoor 1, 2 of 3; van spoor 20 en 21 kan je naar 22 of 33.
De gehele wisselstraat rechts van het hoofdstation (sporen 1, 2, 3, 20 en 21) is electrisch gescheiden.
Dus als je van 32 naar 3 rijdt kruis je 20 naar 22, maar deze zijn electrisch gescheiden (Fleischmann profi rails).
Mijn eerder genoemde hondebot is eigenkijk een ovaal wat ik als een dubbelsporige baan heb ontworpen.
Ik ben inmddels met de bouw begonnen. Zal zeker het definitieve (?) plan met foto's van de baan tijdens de bouw op dit forum tonen. Denk zelf dat de ruwbouw inclusief electrische aansluitingen tot medio volgend jaar gaat duren (het is hobby --> dus alle tijd).
PS de blauwe dingetjes zijn weergaven van de wisselstanden in Koploper.
-
Peter,
alle sporen in je stations en de parallel liggende sporen hebben de dezelfde polariteit.
De keerlus ompoling kan je plaats laten vinden in blok 9 en in blok 24.
Dan moet jij er voorzorgen dat de langste stroomafnemende trein in bezetmeldpunt 2.04 en in bezetmeldpunt 4.06 past.
Je kunt dit via twee relais oplossen die je door koploper laat schakelen, alleen dan moet koploper altijd aan staan als je wil rijden.
Of je maakt gebruik van de Ultieme Keerlusschakeling van Funcky Rail.
Dan kun je altijd rijden en heb je nooit last van een onbedoelde kortsluiting.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/Keerlusomsch.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/Rangeer.jpg)
Mvg
Wim.
-
Wim,
Bedankt voor je oplossing.
Had ik totaal niet aan gedacht!
Ga snel mijn ontwerp hierop aanpassen.
Groeten,
peter
-
Beste modelspoor collega's,
Na bezinken van mijn kant van de aangedragen oplossingen, heb ik toch nog wat opmerkingen, waar ik jullie hulp weer voor vraag.
Ik ga op zeker voor de oplossing van Wim om alles dezelfde polariteit te geven in combinatie met 2 keerlussen, maar:
- Kan je de polariteit ompolen terwijl er een trein op rijdt?
- Wil graag voor de Funky keerlus oplossing gaan, maar ben geen "printenbouwer" --> zijn deze te koop?
(wijt het bovenstaande maar aan mijn onkunde t.a.v. electronica).
Nogmaals bedankt voor jullie input.
Peter
-
- Kan je de polariteit ompolen terwijl er een trein op rijdt?
Ja, bij digitaal kan dat. De rijrichting wordt nl. in de decoder bepaald en heeft niks te maken met de polariteit op de rails.
-
De printen van funkyrail zijn niet echt oeilijk. ze staan er duidelijk op, kwa tekeningen en dergelijke.
Ikzelf heb al hulp gehad van een forumlid toen ik deze print aan het bouwen was. Iemand anders ook al.
Begin er gewoon aan, kennis genoeg om je te helpen wanneer je hier ene vraag stelt.
mvg,
Sander
-
Peter,
Als je geen printenbouwer bent, dan moet je zeker niet aan een Funky print beginnen. En al zeker niet in de originele vorm.
Ten eerste is goed solderen een must en wat basiskennis van de werking van enkele componenten is een minimum vereiste.
Want stel het werkt niet en je wordt gevraagd enkele metingen te verrichten, wat dan?
Dit door iemand anders laten bouwen, is ook nogal wat, want je bent er gewoon meer dan een dag aan bezig. Dus alleen door het uurloon wordt het onbetaalbaar.
De HCC heeft hier een kant en klare print voor ontwikkeld, wat die kost weet ik niet, maar ook die moet je zelf verder in elkaar solderen.
Mvg
Wim.
-
Beste forumleden,
Gebaseerd op bovenstaande berichten heb ik besloten mijn keerlussen met een relais aan te sturen. De keerlussen worden altijd in dezelfde richting bereden.
Dit relais wordt vanuit Koploper aangestuurd tijdens automatisch rijden.
Voor handmatig rijden (doe ik waarschijnlijk niet?) bouw ik wel 2 puls schakelaartjes in (is mogelijk volgens LS150 handleiding).
In de toekomst ooit de "echte" Funky keerlus schakeling......
Ik heb een schets gemaakt van de werking van het relais in combinatie met Koploper, bezetmelder en schakel decoder.
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/FunkyKeerlusmetrelais-2.jpg (http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/FunkyKeerlusmetrelais-2.jpg)
Korte beschrijving van de werking:
- Trein komt van links, sectie A
- Bezetmeld sectie 1 schakelt met het relais (digitaal via schakeldecoder) de polariteit van sectie B en C hetzelfde als A (het schema van het relais geeft deze stand aan)
- De trein rijdt van A naar B, zelfde polariteit
- De trein rijdt van B naar C, zelfde polariteit
- Zodra de trein in sectie C aankomt schakelt bezetmeld sectie 2 het relais, die de polariteit van sectie B en C ompoolt, hetzelfde als D
- De trein kan nu van C naar D met dezelfde polariteit
Sectie B heeft natuurlijk minstens de lengte van de langste trein!
Hoop dat dit duidelijk is.
Wat mij betreft is dit draadje "klaar", verwacht nog een laatste opmerking/goedkeuring van de experts.
Met dank aan Funky rail voor het principe en anderen voor de tips.
Peter.
-
Peter,
Dit kan nog veel eenvoudiger. kijk in de Koploper Demo-Database, bij speciale acties, daar zitten twee keerlussen in. En daarbij kun je gebruikmaken van twee bi-stabiele relais met twee omschakel contacten. Dezelfde relais als op de FunkyRail print zitten.
Mvg
Wim.
-
Peter,
Mocht je de lussen toch altijd in 1 richting berijden dan kun je deze ook gebruiken.
Werkt bij mij al jaren storingsvrij.
http://home.wanadoo.nl/aheer/
Bistabiele relais kan ook, dan hoef je de flipflop er niet in te bouwen.
mvg
Albert
-
Hi,
Albert, leuk dat schema van jou, maar ik kan er geen touw aan vastknopen, want wat zit nu precies waar aan vast? En hoe wordt de schakeling gevoed bijvoorbeeld?
By the way, met een LB100 kun je niet rechtstreeks een relais schakelen. Als dat wel het geval was geweest, dan hoeven we niet zo moeilijk te doen.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Ik begrijp niet hoe het eenvoudiger kan.
Ik heb naar de demo-database gekeken, maar daar wordt toch ook gebruik gemaakt van bezetmelders, schakel decoders en relais in combinatie met Koploper?
Groeten,
Peter.
-
Peter,
Wat ik bedoelde met eenvoudiger is het aantal secties welke jij gebruikt. Je hebt een bezetmeld punt nodig welke het relais via een speciale actie omzet.
En je hebt een bezetmeldpunt nodig wat hem weer terug zet. En een relais wat de ompoling van het spoor voor zijn rekening neemt. Dit is een relais met 2 omschakelcontacten. I.p.v. 4 in jouw oplossing.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Heb je de beschrijving wel gelezen dan?
http://home.wanadoo.nl/aheer/keerlusmodule/keerlus1r.htm
Lijkt me voor een techneut als jij een fluitje van een cent.
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.
ALbert
-
Voeding zal ik vanavond nog even checken, ik dacht dat er een externe 12 volt aan te pas kwam.
ALbert
-
Albert,
Het gaat er niet om of ik het als techneut voor elkaar zal krijgen, het gaat er om dat de vragensteller, die aan geeft geen printenbouwer te zijn, ook aan de hand van het schema dit voor elkaar krijgt.
En ik als techneut stel vast dat je schema onvolledig is, en dat nabouwen voor het gros van de mensen een onmogelijke opgave wordt.
Verder is het gewoon hetzelfde princiepe als de Funky schakeling. Alleen heeft die als voordeel dat de voedingsspanning van de relais galvanisch gescheiden is van de digitale spanningsbron.
En dan zal voor velen geen overbodige luxe zijn. ::)
Even als voorbeeld waar worden deze uiteinden met gelijke bolletjes aangesloten?
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/AHeer.jpg)
Mvg
Wim.
-
Het schema stamt nog uit de tijd dat Eagle nog redelijk nieuw voor mij was, vandaar. Hoe jhe overal op correcte wijze voedingen bijtekent was me nog niet geheel duidelijk.
Als het bolletje naar boven wijst, moet ie aan de plus 12, als het bolletje naar beneden wijst moet ie aan de 0, of gnd zo je wil. De bolletjes komen standaard uit Eagle, zijnde VDD en VSS.
GAlvanische scheiding van voedingsspanning tov de digitaal spanning, is een goede optie, maar voor mij niet perse nodig. Ik heb het voor mezelf zo simpel mogelijk gehouden, eenmaal geinstalleerd blijft het prima werken, al een jaar of 4.
Als de vragensteller dit ding wil gaan bouwen en hij heeft support nodig, geen probleem, gaat ie wat anders bouwen, ook goed.
ALbert