BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: saltreinenfan op 01 November 2009, 13:16:56
-
Hallo allemaal,
Na vele jaren tips gezien en gekregen te hebben ...
Heb ik hout voor mijn Modelbaan besteld,
een deel van de baan stond al (het deel waar het materieel opgeslagen wordt)
Maar nu kom ik bij het landschap gedeelte,
Voor het landschap kan ik gebruik maken van 184 cm x 90 cm ,
Maar hoeveel is dat nou in het echt ? (ik wil de hele modelbaan op exact 1:87 gaan bouwen)
Dit is het gedeelte waar ik over een tijdje dus ga mee beginnen ;):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Voorbeeld_1.jpg)
3 uur tekenwerk in paint :-X
Met Vriendelijke Groet,
Salvador
-
184 x 90 cm is in het echt 16008 cm x 7830 cm oftewel 160,08 meter bij 78,3 meter.
Echt groot kun je dit niet noemen.
Gr. Ed
-
184 x 90 cm is in het echt 16008 cm x 7830 cm oftewel 160,08 meter bij 78,3 meter.
Echt groot kun je dit niet noemen.
Gr. Ed
Oke bedankt ! ;)
Hoe lang is een gemiddeld station ? (Bijv Den Dolder of Bilthoven)
Met Vriendelijke Groet,
Salvador
-
3 uur tekenwerk in paint :-X
Download Google SketchUp eens, dan teken je het een stuk sneller, mooier en handiger. :)
Hoe lang is een gemiddeld station ? (Bijv Den Dolder of Bilthoven)
Download Google Earth en je kunt het zelf meten. Een perron is al op z'n minst zo rond de 175meter lang.
-
bij stoomtrams is het al gauw een stuk minder en dat is misschien nog wel leuker dan die hoofdlijnzooi.
-
Ik teken zelf ook in Google Sketchup.
Gisteren nog 4 tekeningen op BNLS geplaatst.
Deze zijn wel gerenderd, dus netjes afgewerkt.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21992.msg346371.html#msg346371
In mijn hele draad staan diverse Sketchup tekeningen.
-
bij stoomtrams is het al gauw een stuk minder en dat is misschien nog wel leuker dan die hoofdlijnzooi.
Daar heb je gelijk in, maar volgens mij gaat salvador met modern ns materieel rijden.
-
Daar heb je gelijk in, maar volgens mij gaat salvador met modern ns materieel rijden.
Nee NS materieel tussen 1980 en 1995
Met Vriendelijke Groet,
Salvador ;)
-
Is dat niet modern dan?
-
Is dat niet modern dan?
Hmmm ... Allebei toch ?
Wil graag met alles door elkaar rijden dus bijv. een 1100 met een stam plan e , koplopers etc.
Met Vriendelijke Groet,
Salvador.
-
Wil graag met alles door elkaar rijden dus bijv. een 1100 met een stam plan e , koplopers etc.
Met een stam op de jou beschikbare ruimte kan je net 10 cm voor en achteruit rijden.
Denk met de ruimte die je hebt drastisch je wensen aan moet passen, en dan merk je vanzelf dat er tussen wensen en kunnen soms heeeeele grote verschillen zitten :)
-
Een gemiddeld perron is al snel 300 m lang (modern forensenstation), op zijlijntjes vaak wel minder. In Google Earth kun je perronlengtes opmeten, en dan kun je zien dat dit voor Bilthoven en Den Dolder ook geldt. Een perron van 300 meter is in h0 344cm lang, terwijl jij nog niet over de helft van de benodigde lengte beschikt. Kortom; een realistisch station in zuiver 1:87 ga je niet redden.
-
*kuch*
Amerpoort 1:87 ;D perronlengte 1meter35 ;D
Gr. Remco.
-
*kuch*
Amerpoort 1:87 ;D perronlengte 1meter35 ;D
Gr. Remco.
Kijk dat bedoel ik !
Hoeveel rijtuigen plan w kan jij achter een 1600 hangen passend naast je perron ?
-
*Hatsjoe* ;D
Alles kan, maar wees je bewust van de beperkingen. Je kunt ook een perron van 50cm in 1:87 bouwen, maar met het nabouwen van de realiteit heeft dat weinig te maken. Amerpoort toont overigens aan dat je met aanpassingen aan de realiteit (een perron van 135cm=117m) toch een uitstekend resultaat kunt behalen (y).
-
Bij beperkte afmetingen zul ja altijd concessies moeten doen. Of je gaat rijden met een 1100 of 1600 met twee wagens erachter of je kiest voor regiomaterieel zoals een Lint of Plan V. Je kan ook kiezen voor een ander tijdperk met korte locjes en tweeassers.
Ook in de uitbeelding van je landschap kun je eenvoudigweg niet op schaal blijven tenzij je een stukje industriespoor met rangeermogelijkheden uitbeeldt
-
Ik heb een perron lengte van 1 meter en 60 cm. eerst was het 1 meter maar tijdens de bouw kwam ik er achter dat het te kort was dus heb ik besloten om alle wissels er uit te laten.
(http://farm3.static.flickr.com/2551/4000103789_9664e1b2a1_b.jpg)
-
Kijk dat bedoel ik !
Hoeveel rijtuigen plan w kan jij achter een 1600 hangen passend naast je perron ?
3 1:87 rijtuigen + lok.
Gr. Remco.
-
Nu weer een vraagje ,
Hoelang is perron 1 , 2 en 3 van Utrecht centraal ?
Met Vriendelijke Groet,
Salvador
-
Even voor de duidelijk het hier nog het tweede voorbeeld ;) :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_volgens_anyrail_en_mijzelf.jpg)
Het rode gedeelte is : Märklin M rails
Het gele gedeelte is : Märklin C rails
Het Groene gedeelte is : Märklin K rails
Het Rode en Gele gedeelte wordt dus het deel waar het materieel op geslagen gaat worden,
Het Groene gedeelte word dus het stuk van 184 cm bij 90 cm het landschap,
Het ander Groene gedeelte dus hetstuk van 90 cm bij 43 cm dat is dus een over gangsstuk (wat ook op afbeelding 1 te zien is )
Ik hoop dat mijn plan zo weer een stuk duidelijker wordt ;)
Met Vriendelijke Groet,
Salvador
-
Als je nou op de een of andere manier een scenic divider kan toepassen, hoef je alleen maar een perronuiteinde uit te beelden. Dan zie je de loc en twee rijtuigen ofzo en de rest van de trein staat in het schaduwgedeelte. Als je wegrijd met die trein van 8 bakken, zie je ze toch allemaal langs komen. Alleen niet allemaal langs 1 perron. Dat gaat gewoon niet, tenzij je op spoor N overstapt.
-
Bwek,
Worden de toetsenborden wel eens ontsmet?
Beste bouwer je kan prachtig mooi ook het zoefstation Lunetten of overvecht maken met mooie fotoprints van t statsie op de aochtergrond. Ken je vanaf de domtoren naar benee kijken(en pissen) ;D ;D.! Leef je uit. Maar ja dan moet je wel centraal missen. :(.
Gr NS 2400
-
Hoelang is perron 1 , 2 en 3 van Utrecht centraal ?
Zo'n 225 meter volgens dit overzicht: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Documents/Landelijk%20overzicht%20nuttige%20perronlengten.pdf
-
184 x 90 cm is in het echt 16008 cm x 7830 cm oftewel 160,08 meter bij 78,3 meter.
Echt groot kun je dit niet noemen.
Gr. Ed
En als ik de perron lengte nou 1:100 doe word het dan 184 meter in het echt ?
Met Vriendelijke Groet,
Salvador
-
dan is het wel beter als de rijtuigen ook 1:100 zijn.
Maar ik zou het 1:87 laten
-
Heb voor mijn ontwerp al een 1,5 mtr nodig voor een stammetje dubbeldekkers met loc om m mooi uit te laten komen maar das nog geen intercity.
NS2400
-
dan is het wel beter als de rijtuigen ook 1:100 zijn.
Maar ik zou het 1:87 laten
Waarom zouden 1:100 rijtuigen hier geen welkome mogelijkheid kunnen zijn?
Salvador zal gezien zijn thema en ruimte ferme concessies moeten doen. Fabrikanten hebben in ieder geval getracht hun 1:100 rijtuigen er zo overtuigend mogelijk uit laten zien. Natuurlijk halen ze het niet bij 1:87 producten, maar misschien helpen die 1:100 rijtuigen de kleine perronnetjes van Salvador wat langer te laten lijken.
Groet,
Marco
-
hij moet het zelf weten het is zijn baan.
maar gewoon alles 1:87 is wel mooier dus ook het perron
groet martijn
-
*kuch*
Amerpoort 1:87 ;D perronlengte 1meter35 ;D
Gr. Remco.
Precies, niet realistisch!
Groet,
Huibert *proest*
;)
-
Ik noem:
Eijsden
Opheusden
Dronrijp
Franeker
Als voorbeeld met perronlengtes korter als Amerpoort ( En allen dubbelsporig )
Dus WEL realistisch :)
Nu jij weer :)
Gr. Remco.
-
Had jij niet een voorstadstation? Da's wat anders dan een dorpsstationnetje, hoor!
-
Precies, niet realistisch!
Groet,
Huibert *proest*
;)
Soit,
De hyperrealistische norm van tegenwoordig is niet realistisch. Modelspoorbouw moet ook leuk blijven. Gebruik je fantasie als de werkelijkheid je niet uitkomt. Zie bijvoorbeeld Stationsplein Baden baden (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6805.new;topicseen#new).
Groet,
Marco
-
Oke 1:100 wordt het dus niet ,
Toch gewoon maar 1:87 ;) (Heb bijna alleen maar 1:87 modellen ;))
M'n hout is inmiddels binnen dus ik ga beginnen met bouw van m'n baan :D
Met Vriendelijke Groet,
Salvador.
-
Soit,
De hyperrealistische norm van tegenwoordig is niet realistisch. Modelspoorbouw moet ook leuk blijven. Gebruik je fantasie als de werkelijkheid je niet uitkomt. Dat is ook leuk. Zie bijvoorbeeld Stationsplein Baden baden (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6805.new;topicseen#new).
Groet,
Marco
't Is maar net wat je wilt en/of aan welk realisme je spiegelt. Baden Baden is grappig, maar niet mijn kopje thee.
Groet,
Huibert, bouwt naar voorbeeld van Kampen, lengteschaal 1:111....
-
't Is maar net wat je wilt en/of aan welk realisme je spiegelt. Baden Baden is grappig, maar niet mijn kopje thee.
Groet,
Huibert, bouwt naar voorbeeld van Kampen, lengteschaal 1:111....
Ben dus vanplan een zoveel mogelijk bij de werkelijkheid zittende baan te bouwen ;)
Heb een beetje iets Avontuur in miniatuur achtig's in gedachten :P
Met Vriendelijke Groet,
Salvador.
-
Ik geloof dat ik het laatste plan gemist heb.
Gr NS2400
-
Tussen 'plan' en 'van plan' zit dan ook een behoorlijke ruimte.
Groet,
Huibert
-
Even voor de duidelijk het hier nog het tweede voorbeeld ;) :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_volgens_anyrail_en_mijzelf.jpg)
Het Rode en Gele gedeelte wordt dus het deel waar het materieel op geslagen gaat worden,
Het Groene gedeelte word dus het stuk van 184 cm bij 90 cm het landschap,
Het ander Groene gedeelte dus hetstuk van 90 cm bij 43 cm dat is dus een over gangsstuk (wat ook op afbeelding 1 te zien is )
Ik hoop dat mijn plan zo weer een stuk duidelijker wordt ;)
Met Vriendelijke Groet,
Salvador
Tja wat moet ik op dit plan zeggen... Je wil graag een lang perron, dat is oke maar in het "schaduw" c.q. opstelgedeelte is dat niet terug te vinden. De maximale lengte is daar een stuk minder dan wat je eventueel langs het perron kan hebben. Een beetje onzin dus om een lang perron te hebben (of om te rekenen naar het "echt"). Voor de rest heb ik het gevoel dat het snel gaat vervelen. Goed het is niet mijn baan plan....
Succes met de plannen....
Groeten Ronald.
-
Het lijkt erop dat je een soort van paradebaan wilt maken. Klopt dat? Zoals Ronald zegt, ik denk ook dat het snel gaat vervelen. Tenzj het dus alleen een presentatie is van de treinen. Gaat dit allemaal geautomatiseerd worden?
-
Toch,
Het lijkt op elkaar maar denk dat je net als Amerpoort een soort voorstation moet bedenken in dit geval dan dichter bij Utrecht, dus Lunetten,overvecht, Lunetten ligt ook nog redelijk landelijk en toch in de stad.
Tegenwoordig ook halte Zuilen (exacte naam?) Zo kun je dan ook aardig wat materieel langs laten komen.
Nou ben ik eigenlijk bezig mijn eigen ideen te verkopen, ook niet goed.
Je kan bij Lunetten nog een stukje opstelsporen bedenken want je zit dan dicht bij de splitsing naar de Maliebaan en je kan dan alles onder bruggen laten verdwijnen al dan niet met snelwegen erover.
Mogelijkheden zat dus.
Groet NS2400, Koen
-
Het lijkt erop dat je een soort van paradebaan wilt maken. Klopt dat? Zoals Ronald zegt, ik denk ook dat het snel gaat vervelen. Tenzj het dus alleen een presentatie is van de treinen. Gaat dit allemaal geautomatiseerd worden?
Ik ga niet geautomatiseerd rijden maar met een Control Unit en nog een paar schakelkastjes voor wissels en seinen ;)
Toch,
Het lijkt op elkaar maar denk dat je net als Amerpoort een soort voorstation moet bedenken in dit geval dan dichter bij Utrecht, dus Lunetten,overvecht, Lunetten ligt ook nog redelijk landelijk en toch in de stad.
Tegenwoordig ook halte Zuilen (exacte naam?) Zo kun je dan ook aardig wat materieel langs laten komen.
Nou ben ik eigenlijk bezig mijn eigen ideen te verkopen, ook niet goed.
Je kan bij Lunetten nog een stukje opstelsporen bedenken want je zit dan dicht bij de splitsing naar de Maliebaan en je kan dan alles onder bruggen laten verdwijnen al dan niet met snelwegen erover.
Mogelijkheden zat dus.
Groet NS2400, Koen
Ik ben zowieso een station in de provincie Utrecht van plan ;)
Met Vriendelijke Groet,
Salvador.
-
Ik ben zowieso een station in de provincie Utrecht van plan ;)
In het creatieve proces van het ontwerpen van een baan is "Kill your darlings (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kill_your_darlings)" ook een fase.
Ik bedoel: Je hebt een beperkte ruimte en daardoor wordt het moeilijk om een baanplan te realiseren waarin een station gedetailleerd wordt nagebouwd en toch veel speelplezier oplevert. Mogelijk kun je door het voornemen van het nabouwen van een station los te laten en je meer te richten op interessante treinbewegingen en je je losjes te laten inspireren door de de spoorlijnen en stations in de provincie Utrecht meer bereiken.
Groeten,
Marco
-
Ik ga niet geautomatiseerd rijden maar met een Control Unit en nog een paar schakelkastjes voor wissels en seinen ;)
Ik ben zowieso een station in de provincie Utrecht van plan ;)
Met Vriendelijke Groet,
Salvador.
Ik ben benieuwd wat er uit komt als geboren en getogen en niet meer woonachtig in Utrechtenaar. Ook de clubbaan van Utrecht al bekeken?
-
Stap over op spoor N.
Dan kan je een echt station bouwen met een havengebied en nog veeeeeel meer ;D
Hans
-
Ik ben beniewd van wat je gaat laten zien.... Tot nu toe zie ik er helaas nog geen station in. Heb je al eens gekeken op http://www.sporenplan.nl/ ? Met de beschikbare ruimte kom je denk niet verder dan lijntje naar Rhenen en het lijntje langs Soest. En even buiten de grenzen kijkend naar het kippenlijntje... Ik blijf benieuwd... Succes!
Groeten Ronald.
-
Stap over op spoor N.
Dan kan je een echt station bouwen met een havengebied en nog veeeeeel meer ;D
Hans
Nee N wordt het niet ;)
Vind H0 precies een goeie schaal
Spoor N vind ik te klein
Spoor 0 vind ik te grof ;)
Met Vriendelijke Groet,
Salvador
-
Stap over op spoor N.
Dan kan je een echt station bouwen met een havengebied en nog veeeeeel meer ;D
Hans
Naa sorry hoor, zelfs met N is 184 x 90 een een kleine pukkel.
Zoals hij al aangaf hij wil een realistisch ogende baan, met een station uit provincie Utrecht, op 1m84......................dusseuhh, succes ;)
-
Station Soesterduinen. Is inmiddels al een tijdje opgeheven maar stationsgebouw en deel van de keerwand van het perron staan er nog ;D
mvg,
Matthijs
-
Soestdijk Zuid zou misschien net gaan? Ligt in een flauwe boog. Aan de rand van het dorp, veel groen. Stationnetje is goed zelf te bouwen.
En inderdaad : Kippenlijn zou ook nog een optie zijn : Lunteren heeft 2 perronnetjes die in het echt amper 120m zijn (2 gekoppelde V's met doorschietruimte)
-
Als ik het allemaal zo lees is het toch echt alleen maar in spoor N te doen, anders
denk ik dat er niets anders opzit dan een rangeerterrein waar alles aan 1 kant ergens
verdwijnt en weer terug komt van een opstelgedeelte. :)
Want het gaat niet lukken met de ruimte om een op schaal gemaakt station neer te zetten.
Maar ik wens je wel succes met de bouw, en ben benieuwd....
Groet Hans
-
Hey,
Dat gaat wel om iets moois weg te zetten , zoals Mathijs al aangaf.
Je kunt je beter je richten op de aankleding eromheen, dan een kleinere schaal te nemen en
denken ik gooi het vol met rails en dan heb ik toch wat ik wil zonder landschap.
Werk volgens het principe ´KISS´Keep It Stupid Simple, je kunt daar meer voldoening uit halen
dan te denken ik moet zoveel mogelijk rails op die 184cm leggen, dan is N ook geen optie.
Een andere optie is een fantasiestation te maken maar wel dat het zo word als of het in de
provincie Utrecht zou kunnen hebben gelegen.
Groet Alex
-
KISS
Is toch net anders....Keep It Simple, Stupid! ;D
-
Gisteren in Utrecht de laatste rails gehaald (y)
de tafels staan al met rails er op ....
maar het frame voor het landschap dat komt nog ;)
Ik ga nu eerst eens verder sparen voor een Control unit ,Wissel motors ,Transformer 52 va en Schakelkastjes :P
Maar de rails ligt er dus (y)
Ik ben sowieso van plan iets op schaal na te gaan bouwen ...
Anders doe ik gewoon een stuk spoor ;)
Anders maak ik toch het middelste deel van Utrecht CS ? :P
Met Vriendelijke Groet,
Salvador;)
-
Hallo Allemaal,
Dit draadje is wat mij betreft geschiedenis want,
Ik ben gestopt met het rijden van Nederlands materieel en ben over gestapt op Duits materieel (geldt ook voor grootspoor en fotografie).
Ik ga een kruizing maken van station Unkel am Rhein,Erpel am Rhein en Linz(am Rhein).
Het station zal een beetje lijken op dat van zowel Erpel als Unkel,
het landschap zal een beetje een mix zijn van alle drie ;)
Kwa materieellengte betreft heb ik besloten om IC's en Goederentreinen gewoon langs te laten rijden (alleen eventueel laten stoppen voor een sein).
Stoptreinen zal ik voorzover mogelijk langs het perron zetten en de rest steekt uit in de bocht.
De stationsnaam denk ik al maanden over na !! ;D
Binnenkort zal ik een nieuw draadje openen van mijn nieuwe project ! (y)
Met vriendelijke groet,
Salvador.
-
"De stationsnaam denk ik al maanden over na"
------
Bar-Le-Duc misschien iets ::) ;D
-
met als volgend station Sourcy.
-
Nächster halt, Spa ! Austieg im fahrtrichtung rechts ;D
-
Bronwater Bar-le-Duc komt uit Utrecht
Sourcy uit Bunnik.
-
Wellicht handig om de titel van het eerste bericht aan (te laten) passen.