BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: HaHoHo op 28 October 2009, 14:57:07
-
Geachte mede-Beneluxers,
in 1903 heeft de HSM twee loc's van de serie 700 (latere NS-serie 5500) bij wijze van proef in de wijnrode kleur op de baan gebracht. Het betrof de 725 en 726.
Weet iemand tot wanneer deze loc's in deze specifieke kleur rond hebben gereden? Zijn ze op een gegeven moment in het vertrouwde HSM-donkergroen overgespoten of hebben ze de wijnrode kleur wellicht gehad tot aan de NS-tijd?
M.vr.gr.,
Hans.
-
Ik weet dat dit vaak gezegd word, dat er 2 locs wijnrood zijn afgeleverd, maar waar is het bewijs dat het überhaupt uitgevoerd is? Ik ken de locs alleen maar van een paar modelplaatjes. Heb nog nooit een foto gezien. Wat op zijn minst vreemd is, omdat het een bijzondere uitvoering is. Ook toen. Of zou zijn. :)
-
zwart/wit foto's.....?
8)
-
In het artikel in RM 217 staat dat de locs bij wijze van proef in wijnrood zijn uitgevoerd en toen ze overgingen naar NS in hun olijfgroene jas zijn gebracht en de nummers 5525 en 5526 hebben gekregen.
Mvgr Jan Wiebrand
-
zwart/wit foto's.....?
8)
Waar dan>?
-
Zijn ze op een gegeven moment in het vertrouwde HSM-donkergroen overgespoten of hebben ze de wijnrode kleur wellicht gehad tot aan de NS-tijd?
M.vr.gr.,
Hans.
Overgespoten zijn zij nooit! Alles was nog echt ouderwets handwerk met kwast en penseel (voor de biezen :))
-
Ik weet dat dit vaak gezegd word, dat er 2 locs wijnrood zijn afgeleverd, maar waar is het bewijs dat het überhaupt uitgevoerd is? Ik ken de locs alleen maar van een paar modelplaatjes. Heb nog nooit een foto gezien. Wat op zijn minst vreemd is, omdat het een bijzondere uitvoering is. Ook toen. Of zou zijn. :)
Hallo Stig,
je hebt wat mij betreft helemaal gelijk: ik heb er voor het eerst van gehoord toen Philotrain ze op de markt bracht. Ik heb een lijntje met Philotrain over mijn vraag gelegd en zal Philip/Wim eens vragen welke bron zij hebben gebruikt. Ik ga er vooralsnog vanuit dat ze niet over één nacht ijs zijn gegaan. Ik weet in ieder geval zeker dat ik mijn 726 in wijnrode kleur ga spuiten (voor mijn part is het dan maar een fantasieloc; hij is me te mooi om niet in model na te bouwen... ;))
Overgespoten zijn zij nooit! Alles was nog echt ouderwets handwerk met kwast en penseel (voor de biezen :))
Hallo Sobat,
je opmerking is helemaal juist! Was ingegeven doordat ik mijn modellen altijd spuit... ;)
In het artikel in RM 217 staat dat de locs bij wijze van proef in wijnrood zijn uitgevoerd en toen ze overgingen naar NS in hun olijfgroene jas zijn gebracht en de nummers 5525 en 5526 hebben gekregen.
Mvgr Jan Wiebrand
Hallo Jan Wiebrand,
het klopt wat je zegt (ik heb RM 217 er even op nageslagen), maar ik leid hier niet uit af dat de loc's tot aan de NS-tijd in het wijnrood hebben rondgereden. De directie van de HSM heeft op een gegeven moment besloten dat wijnrood geen verdere navolging verdiende, maar zijn de loc's gewoon in het wijnrood blijven rijden of hebben ze nog in het vertrouwde HSM-groen dienst gedaan? Daar gaat het wat mij betreft om.
M.vr.gr.
Hans.
-
Heb online even in het archief gezocht van het utrechts archief (niet het foto archief), maar geen enkele referentie tegengekomen op ander schildervoorschrift voor die twee locs.
-
Ben benieuwd waarop Philotrain zich destijds heeft gebaseerd (mailtje gaat zometeen de deur uit).
-
Ik heb het boek niet binnen handbereik, maar Guus Veenendaal geeft die niet een beschrijving van het gevoerde kleurenschema? Ik meen dat het boek heet A.J.Veenendaal Spoorwegen 1839 tot heden of zoiets.
Gr Hans
-
Hans,
ik heb het bewuste boek en heb erin zitten bladeren, maar niets hierover kunnen vinden.
Groet,
Hans.
-
Hans, het is wel een artikel van heel veel jaren terug, maar er heeft eens een beschrijving gestaan hierover, zelf gebouwde modellen, in of de Railhobby of de Modelkroniek en ik maak een gokje zo rond 1986. Helaas heb ik genoemde bladen niet meer in bezit, maar er is vast wel iemand die ze nog wel heeft en hier naar jullie voor wil zoeken, daar is het tenslotte een forum voor, om elkaar te helpen en wegwijs te maken.
Gr Hans
-
Ik denk dat je de stoomlokomotieven van Guus Veenendaal bedoelt. Van zijn baan en zijn rollendmaterieel hebben zowel in de RH als in de RK/RM artikelen getaan. Van RH weet ik dat deze nog in Z/W was en dat beide artikelen met geen woord repte over hoe hij aan de kleuren kwam. De NRS was bruin, de NCS okergeel, de HSM appelgroen en de NBDS blauw. Ik denk dat het allemaal een beetje gissen is/was en dat het lekker moest over komen. Over het wijnrood werd alleen een melding gemaakt dat die er ook geweet zijn.
SK
Heb 10 jaar Railhobby nagekeken en niets kunnen vinden. Ook in de Railmagazine/kroniek niets gevonden.
-
Het was ook maar een gokje, heb ook nog even gekeken in NJVWJ deel 5, helaas geen kleurenschema kunnen vinden. Sarre Overbosch heel misschien, en er is nog een boek, de titel weet ik niet, is vergelijkbaar aan dat van Sarre Overbosch, heel misschien valt daar wat terug te vinden. Volgende week zal ik eens kijken of ik het boek op kan duikelen, kom er zeker op terug.
Gr Hans
-
Ben benieuwd naar jullie speurwerk. Alvast bedankt voor jullie moeite en reacties. Zodra Philotrain heeft gereageerd, zal ik die ook hier neer zetten.
M.vr.gr.,
Hans.
-
Heb het bewuste boek gevonden en is van André Weijts, ook daar staat helaas niet over het bedoelde kleuren schema in. Jammer, als je het niet probeerd weet je het niet. Ook kwam ik nog een boek van Remmo Statius Muller tegen, ook daarin valt niets terug te vinden al moet ik er wel bij zeggen dat het boek stoomlokomotieven in het algemeen behandeld en niet specifiek op Nederland is gericht. Maar het blijft wel in m'n achterhoofd hangen en zal proberen toch wat boven water te toveren.
Gr Hans
-
...Maar het blijft wel in m'n achterhoofd hangen en zal proberen toch wat boven water te toveren.
Gr Hans
Hans,
heb je er nog aandacht aan kunnen besteden?
Verder heb ik antwoord van Philip Friskorn van Philotrain gekregen. Philotrain heeft zich destijds gebaseerd op informatie o.a. verkregen van de heren van Wijck Jurriaanse en Waldorp en erfenissen van o.a. Karskens. Verder gaf hij nog de volgende informatie:
- de wijnrode 725 en 726 waren destijds in Rotterdam Maas gestationeerd.
- het onderstel van de loc's was hetzelfde gekleurd als bij de 'gewoon groene' HSM-loc's.
- de 725 en 726 deden dienst op de lijn R'dam Maas-Utrecht.
- tot wanneer de loc's wijnrood zijn gebleven, weet niemand (ook vWJ en Waldorp konden dat niet aangeven).
Philip's bronnen zijn voor mij goed genoeg. Het is alleen jammer dat ik nog geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag heb kunnen krijgen, namelijk tot wanneer ze in deze kleuren hebben rondgereden. Dat kon nog wel eens moeilijk worden...
Groetjes,
Hans.
-
in dat geval zou ik gokken op "tot de volgende schilderbeurt" ofwel niet zo heel lang, paar jaar hoogstens.
-
Ach een ieder die het ooit zeker geweten heeft ligt inmiddels met een tuintje op zn buik .
Zoals je zelf al zegt te mooi om niet na te maken.
Hier is hij nog niet helemaal af , inmiddels wel hoor ;D
ik heb het frame zwart , dat zou dus foutief zijn ::)
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-8TZBEWKX-D.jpg)
-
Heb 'tie weer iets Staats erachter hangen... ;D
-
Kniesoor zal eens vragen waarom de SHM 16 de kleur heeft die die heeft. Zal wel "ergens" op gebaseerd zijn en d'r lopen daar nog al wat mannen rond die de lage nummer nog hebben gekend
-
Ach ja ,inmiddels hebben we ook zat HSM rijtuigjes toch.
Jij hebt vast wel een beter plaatje waarop hij klaar is of nie?
Is jou 5500 al weer eens klaar?
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-Y6JRJDPA-D.jpg)
Overigens zoek ik nog een mislukte 5500 voor een ombouw projekt (Iemand);D
-
Wat is dat nou ?? Waslijnen :o
-
Kniesoor zal eens vragen waarom de SHM 16 de kleur heeft die die heeft. Zal wel "ergens" op gebaseerd zijn en d'r lopen daar nog al wat mannen rond die de lage nummer nog hebben gekend
Dat kan natuurlijk van alles zijn. Wellicht dat de HSM speelde met de gedachte een nieuwe kleur voor de locs te gebruiken, de SS en NCS hebben dat immers ook gedaan. En misschien wilde de HSM de verschillende lijnen hun eigen herkenbaarheid geven, als ik lees dat deze rode locs specifiek op een lijn reden.
Eelco
-
SHM
Ik zou niemand weten bij de HSM waar ik het nog aan kan navragen en een antwoord kan verwachten ;D
-
P'don, te snel gelezen ;D
-
Die waslijnen hingen er voor de tram!
-
In ieder geval is het een leuk kleurtje.Over de historiciteit heb ik in een ander draadje al mijn mening gegeven.Ik zie aan het begin van dit draadje dat de kleur al in 1903 rood geweest zou zijn van de 725 en 726.In dat jaar werden ze geleverd door Sharp Stewart in Glasgow, dus zal deze kleur wel "af fabriek" geweest zijn.Het zou kunnen dat er in de order books van Sharp Stewart een opmerking over staat.Deze worden bewaard in het National Railway Museum in York.Ik heb deze een aantal jaren geleden doorgespit op zoek naar informatie over de kleuren van de NRS locomotieven.Ik heb daar helaas niets over gevonden.Ik heb wel gezien dat er in deze order books notities staan over afwijkingen ten opzichte van een eerdere bestelling.Deze kleur wijkt duidelijk af en dus kan er een opmerking over staan bij de specificaties van de levering.Als ik weer eens in York ben zal ik er naar kijken.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Hallo Jan,
zou mooi zijn als je uitsluitsel zou kunnen vinden!
ik heb het frame zwart , dat zou dus foutief zijn ::)
Ja...zou...ik moest trouwens bij foto's van het Philotrain-model goed kijken om te zien dat het onderstel inderdaad bruin was in plaats van zwart. En zo zal ik bij mijn versie ook wel foutjes maken. Jammer dan! Hij ziet er in ieder geval prima uit!
Groetjes,
Hans.
-
Ik denk dat ie met een zwarte broek mooier is dan met bruine.
(y) prachtige rode jas
Hendrik Jan
-
vind ik zelf ook , vandaar
Ik had wel bruin gekocht maar ik vond zwart veel mooier en minder werk ;D
Dat bruin komt nog wel een keer op mn 3300 of zo
-
Kan je het er niet ff opspuiten , dan kunnen wij kijken hoe het staat . ;D
-
Ja Jan, anders gooi je hem weer in de thinner, je weet inmiddels waar de pot staat. :-*
-
Kniesoor zal eens vragen waarom de SHM 16 de kleur heeft die die heeft. Zal wel "ergens" op gebaseerd zijn en d'r lopen daar nog al wat mannen rond die de lage nummer nog hebben gekend
Ik geloof dat de 16 is gebaseerd op een Britse locomotief. Ze toont qua biezen beschildering en het rood wat toen nog niet verkleurd was gelijkenissen met de Prince van de Ffestiniog!
Maar vraag het even na zou ik zeggen ;)
Groeten,
Rutger
-
jullie kijken maar op een Philo hoe dat bruin staat. :-*
Die pot thinner gaat nog wat overuren maken deze maand.
Gewoon een lading fabrieksgebouwde Philo C11 jes dopen tot ze weer messing zien. (y)
-
gelijkenissen met de Prince van de Ffestiniog!
Nope Prince (e.a. FR loc's) is (zijn) veel donkerder / dieper rood
-
jullie kijken maar op een Philo hoe dat bruin staat. :-*
Die pot thinner gaat nog wat overuren maken deze maand.
Gewoon een lading fabrieksgebouwde Philo C11 jes dopen tot ze weer messing zien. (y)
Jaja, Rijswijk komt dichterbij.
-
Ik heb de zaak voorgelegd aan Remmo Statius Muller, sinds het overlijden van Prof. De Pater, onze grootste stoomloc deskundige.
Hij kent de geruchten dat er een (1) rode HSM 700 zou zijn geweest en hij weet ook dat Sharp Stewart een HSM loc op een expositie in Manchester heeft getoond. Bij dergelijke gelegenheden werden locs wel eens mooier geschilderd dan "normaal". Dit zou dus de rode loc kunnen zijn geweest.
Hard bewijs voor het bestaan van een rode HSM 700 heeft hij echter nooit gevonden. Ook in de nieuwe druk van "de Waldorp" die hij samen met Guus Veenendaal voorbereidt, zal er waarschijnlijk geen antwoord op de vraag gegeven worden.
Wel is het zeer onwaarschijnlijk dat de nummers 725 en 726 juist zijn. Dit waren namelijk de (eerste) Werkspoor machines! Sharp Stewart bouwde de HSM 701-724, Werkspoor de rest.
Het blijft erg onbevredigend dat niemand kennelijk de primaire bron van deze nummers kent. Als ik het goed begrijp stamt alles van een artikel in RM ooit. Wellicht dat de auteur daarvan iets meer kan vertellen over zijn bron.
Dirk
Dirk
-
Ik zit op mijn werk en ik kan het niet controleren, maar ik meen me te herinneren dat in Geschiedkundig Overzicht van de Nederlandse Stoomlocomotieven van van Wijck Jurriaanse een hoofdstuk staat over de kleuruitvoering van de nederlandse locs. Daar staat iets over deze 1 of 2 locs.
Dus als iemand daar even kan kijken? 8) Anders doe ik het vanavond wel even.
-
Geen hoofdstuk over kleuren, wel over bijnamen, waar sommige kleuren worden vermeld. Echter niets over rode HSM locs.
Dirk
-
Mmmh, waar heb ik het dan gezien ??? Ik weet 99% zeker dat ik er ooit in een boek van NJvWJ iets over gelezen heb. Ik ga vanavond de boekenkast eens doorspitten. Dank voor het kijken, Dirk.
-
Een van de Wyt boekjes over de HSM misschien ?
Dirk
-
Dan zou het nummer 5 van de reeks moeten zijn (HSM deel 2), dat zou inderdaad kunnen.
-
Die bedoel ik. Heb zelf nu geen tijd om het op te zoeken.
Dirk
-
Ik heb de zaak voorgelegd aan Remmo Statius Muller, sinds het overlijden van Prof. De Pater, onze grootste stoomloc deskundige.
Hij kent de geruchten dat er een (1) rode HSM 700 zou zijn geweest en hij weet ook dat Sharp Stewart een HSM loc op een expositie in Manchester heeft getoond. Bij dergelijke gelegenheden werden locs wel eens mooier geschilderd dan "normaal". Dit zou dus de rode loc kunnen zijn geweest.
Hard bewijs voor het bestaan van een rode HSM 700 heeft hij echter nooit gevonden. Ook in de nieuwe druk van "de Waldorp" die hij samen met Guus Veenendaal voorbereidt, zal er waarschijnlijk geen antwoord op de vraag gegeven worden.
Wel is het zeer onwaarschijnlijk dat de nummers 725 en 726 juist zijn. Dit waren namelijk de (eerste) Werkspoor machines! Sharp Stewart bouwde de HSM 701-724, Werkspoor de rest.
Het blijft erg onbevredigend dat niemand kennelijk de primaire bron van deze nummers kent. Als ik het goed begrijp stamt alles van een artikel in RM ooit. Wellicht dat de auteur daarvan iets meer kan vertellen over zijn bron.
Dirk
Verder heb ik antwoord van Philip Friskorn van Philotrain gekregen. Philotrain heeft zich destijds gebaseerd op informatie o.a. verkregen van de heren van Wijck Jurriaanse en Waldorp en erfenissen van o.a. Karskens. Verder gaf hij nog de volgende informatie:
- de wijnrode 725 en 726 waren destijds in Rotterdam Maas gestationeerd.
- het onderstel van de loc's was hetzelfde gekleurd als bij de 'gewoon groene' HSM-loc's.
- de 725 en 726 deden dienst op de lijn R'dam Maas-Utrecht.
- tot wanneer de loc's wijnrood zijn gebleven, weet niemand (ook vWJ en Waldorp konden dat niet aangeven).
Groetjes,
Hans.
Verschillende bronnen, verschillende gevolgtrekkingen... Het is inderdaad jammer dat er geen uitsluitsel is te krijgen, maar ja: we praten ook wel over een periode van meer dan 100 jaar geleden. Ik heb overigens even in het boekje van de HIJSM (deel 5 van de spoorwegen in Nederland) gekeken, zoals door Dirk is aangegeven (uitgeverij Wyt), maar ook daar kan ik helaas niets vinden over wijnrode HSM700'n.
Ik hou het er maar op dat de 725 en 726 een tijdje wijnrood zijn geweest en zal mijn versie '726' dopen...tenzij iemand alsnog met 'keihard' bewijs komt natuurlijk! ;)
Groetjes,
Hans.
-
Beste medebouwers en andere geïnteresseerden,
aangezien mijn wijnrode HSM726 af is, leek het me wel gepast in dit draadje van het eindresultaat wat plaatjes te tonen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM726___1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM726___1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM726___2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM726___2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM726___3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM726___3.jpg)
Enkele opmerkingen:
- Er lijkt kleurverschil tussen wielen en kap te zitten, maar dit komt door de lichtinval. De kap is in werkelijkheid hetzelfde gekleurd als de wielen.
- De belijning lijkt wit/zwart/wit, maar is in werkelijkheid zacht-geel/zwart/zacht-geel.
- De fabrieksschilden ontbreken nog. Ik heb die van ModelLoco klaar voor montage, maar deze zijn flink veel te groot. Ik heb Dido Geluk gemaild met de vraag of hij nog geschikte schildjes heeft liggen. Deze zijn veel kleiner en fraaier dan die van ModelLoco.
- Met het afronden van de loc is een eind gekomen aan een doorlooptijd van zo'n 22 jaar bouwen... Door allerlei oorzaken, waar ik jullie niet mee zal gaan vermoeien, is het bouwen vaak stil komen te liggen, maar gelukkig heeft dit dus niet geleid tot afstel.
"Deze loc is mede mogelijk gemaakt door ModelLoco, Phildie (die op een gegeven moment de wijnrode kleur in het assortiment had opgenomen waardoor ik niet langer hoefde te zoeken naar en twijfelen over de juiste kleur), Ewout (beter bekend op dit forum als 'Ingenium') en Jan ('roadster36'), die ervoor hebben gezorgd dat ik over prachtige transfers kon gaan beschikken (nogmaals bedankt!), Philotrain (die fraaie vervangende onderdelen als veiligheid, dom, pomp, vijzels etc kon leveren), Uhlenbrock (waardoor ik mijn loc digitaal kan laten rijden) en, niet te vergeten, mezelf... ;D
Groetjes,
Hans.
-
Mooi Hans! Wel jammer van die M*-koppelingen, die halen je model omlaag. Even weghalen voor de foto's?
Wel een ander rood dan van Roadster, overigens. Maar eenduidige bronnen zijn er toch niet, begrijp ik uit de discussie.
Maar waar lieten ze op zo'n loc nou de kolen? Of ging er wijn in die tank, en verklaart dat de kleur?
Overigens, hoe zit dat met Rotterdam Maas - Utrecht? Welke HSM-treinen reden er op die (ex-NRS-, daarna hoofdzakelijk SS-) lijn? Ik dacht dat de HSM het medegebruik van die lijn vooral voor treinen naar Duitsland had; reden deze locs die treinen (en tot waar dan)?
-
Dank je wel, Jan!
Die M*-koppelingen ga ik waarschijnlijk gebruiken op mijn modelbaan, maar voor de foto had ik ze inderdaad misschien beter weg kunnen laten. Alhoewel: dan zit je weer tegen een paar 'lege rechthoeken' aan te kijken... ook niet alles... :)
De kolen werden vervoerd in de 'achterbak', met dat ronde dekseltje erop als toegangsdeur. Vaak werden er ook kolen OP de achterbak gelegd. Vandaar dat de raampjes ook tralies hadden.
Hans.
PS: je weet vast wel welke foto nog gemaakt gaat worden, hè? Maar die plaats ik voorlopig niet hier... ;)
-
Kolen onder dat dekseltje? En kolenladen dan? Door een keukentrechter? Foto?
Op die andere foto's wacht ik inderdaad met veel belangstelling!
-
Ik heb helaas geen foto van het kolenladen van een HSM700. Ik heb wel in het HIJSM-boek van van der Meer een foto gevonden van kolen op de tenderbak (blz 120). Het bijvullen zal veelal met de hand zijn gedaan destijds. Ladder tegen de tenderbak, mand met kolen naar boven sjouwen en in het gat dumpen die hap!
In het boekje van van Wijck Jurriaanse (deel 5 van de spoorwegen in Nederland, blz 45 en 46) staat dat er 700'n boottreinen uit Hoek van Holland via Rotterdam Maas naar Utrecht en terug reden. Zij reden ook andere sneltreinen tussen Rotterdam Maas en Utrecht en door naar Amersfoort.
Deze info is dus vanuit het gezichtspunt van de HSM700'n gezien, maar de HSM reed vast wel meer treinen tussen R'dam Maas en Utrecht.
-
Hallo Hans,
Ziet er erg mooi uit.Goed dat je ook de buffers en de scharnieren van de rookkastdeur metaalkleurig gemaakt hebt en de pijpen van de Ramsbottom veiligheid zwart.Dat zijn details die vaak niet goed in model worden weergegeven.De gordijnen bij de ramen van het machinistenhuis zijn ook een opmerkelijk detail.Ik vind het ook jammer dat je er van die kolossale koppelingen op gezet hebt.Dan zijn de Alex Jackson koppelingen toch veel mooier.
@ janw
Het station Rotterdam Maas kwam in 1890 in exploitatie bij de HSM.De lijn Rotterdam Maas-Gouda-Utrecht kwam in exploitatie bij de Staatsspoor.De HSM had medegebruik van deze lijn.Toen in 1899 de verbindingsbaan tussen Rotterdam DP en Maas aangelegd was door de HSM kreeg de Staatsspoor medegebruik van deze lijn behalve voor de westelijke verbindingsboog richting Schiedam.Deze boog was voorbehouden aan de HSM die deze o.a. gebruikte voor de Noordexpres, de boottrein Hoek van Holland-Rotterdam Maas-Utrecht-Rheine en dan verder naar Noord Duitsland.Tussen 1890 en 1899 reden er alleen HSM treinen tussen Rotterdam Maas en Utrecht via deze lijn.In die tijd ging de boottrein via Delft-Den Haag-Amsterdam-Apeldoorn-Salzbergen.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Wel jammer van die M*-koppelingen, die halen je model omlaag. Even weghalen voor de foto's?
Bij deze toch nog maar een plaatje zonder de Märklin-kortkoppeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM726___5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM726___5.jpg)
Het staatsieportret ziet er dan inderdaad fraaier uit hè? ;)
@Jan den Haan: dank voor de aanvullende informatie! En v.w.b. de details: ik heb zoveel mogelijk geprobeerd de werkelijkheid na te bootsen en heb veel foto's bekeken. Helaas is de grote vraag m.b.t. de werkelijkheid ('hebben ze eigenlijk ooit wel in het wijnrood rondgereden?') nooit bewezen middels (verf)voorschriften en/of foto's, maar ik ga uit van de juistheid van uitspraken van de heren Waldorp en van Wijck Jurriaanse, waarop Philotrain destijds hun wijnrode versie hebben gebaseerd en dan zouden de HSM725 en HSM726 er best wel eens zo uit gezien kunnen hebben!
Groetjes,
Hans.
-
Hans,
Prachtig model. (y) Welke kleur rood de juiste is zullen we wel nooit weten, dus jouw rode is net zo mooi als Jan's rode. Alleen ben ik wel een beetje verbaasd over de kolenbak. Die was toch gewoon open? Ik dacht dat de kolom in het midden met het deksel gewoon voor water was? Zal ook de tekeningen er eens bijhalen.
mvg,
Ivo
-
Hoi Ivo,
inderdaad is mooi rood niet lelijk, welke kleur rood je ook gebruikt!
V.w.b. je opmerking over de kolenbak: als dat inderdaad zo is, heeft ModelLoco mij mooi gefopt! Ik heb bij het bekijken van foto's ook nooit de indruk gehad dat deze open was, maar je zou best gelijk kunnen hebben! Ik ben van mijn eerdere uitleg aan Jan uitgegaan (ik dacht dat het water alleen via de deksels op de zijdelingse waterbakken werd getankt), maar als de bak altijd helemaal open is geweest, zal ik er de nodige kolen op gaan lijmen!
Hans.
-
Hans,
Prachtig model. (y) Welke kleur rood de juiste is zullen we wel nooit weten, dus jouw rode is net zo mooi als Jan's rode. Alleen ben ik wel een beetje verbaasd over de kolenbak. Die was toch gewoon open? Ik dacht dat de kolom in het midden met het deksel gewoon voor water was? Zal ook de tekeningen er eens bijhalen.
mvg,
Ivo
Ik heb hier de tekening naast me liggen, en die geeft inderdaad het beeld dat jij hier ook schetst: de kolom in het midden sluit aan op een buis die naar de watertank onder de kolenbak doorloopt.
-
Dan ziet het er zó een beetje beter uit: :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM726___6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM726___6.jpg)
Dank voor de aanvullende informatie!
Hans.
-
Het ziet er prachtig uit. Hopelijk krijg ik mijn 5500 op hetzelfde niveau, al zal deze NS-groen worden. (y) De kit ligt al een tijdje te wachten op een gelegenheid van meer tijd.
-
Dank je wel! Ook in het NS-groen is het een fraaie machine! Mocht je vragen hebben dan weet je me vast wel te vinden; ik heb zelf ook een paar olijfgroene 5500'n gebouwd dus ik weet ook van die versies wel het een en ander af. Veel succes met het bouwen in ieder geval!
Hans.
-
Hallo Hans,
De waterbak en kolenbunker aan de achterzijde ziet er inderdaad aders uit op se Sharp, Stewart & Co. tekening :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_701_waterbakken_en_kap_tif.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_701_waterbakken_en_kap_tif.jpg)
Meer dan de helft van de ruimte is voor de kolen en alleen een deel aan de onderzijde voor het water.Je kan natuurlijk veel kolen in de kolenbunker doen zodat je de te hoog liggende bodem niet ziet.
Overigens wanneer je de loc zou gaan verbeteren zou je ook nog twee U-profielen naast de ramen aan de achterzijde van het machinistenhuis moeten maken :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_701_waterbakken_en_kap_tif_bis.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_701_waterbakken_en_kap_tif_bis.jpg)
Maar ja zo blijf je aan de gang en uiteindelijk kan je hem dan beter in spoor 0 maken ;D
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
zitten die profielen niet aan de binnenkant?
-
Ha Hans,
Met mijn vraag naar een foto van het kolengebeuren bedoelde ik een foto van een 5500 met de kolenbak zoals jij die gemaakt hebt, niet zozeer de activiteit van het kolenladen. Op de tekening hierboven zie ik die klep onderin de kolenbak zitten, wat suggereert dat-ie normaal niet gebruikt werd omdat er kolen bovenop lagen. Misschien was hij er alleen voor onderhoud, om daar in de waterbak te kunnen als het nodig was? Er lijkt een tweede rond deksel naast te zijn getekend (?) waarbij geschreven staat ' vervallen bij locs met verhoogde kolenbak' .
Veel mooier zonder koppelingen, inderdaad!
-
Hoewel deze locomotieven naar ik begrijp Kop-en-Kontje genoemd werden vond men ik de dagen dat ze nog rondreden dat kontje kennelijk niet zo interessant.Er zijn maar een paar foto's van.Meestal werd de kop gefotografeerd.Er is in het Noord-Hollands Archief een foto waarop de achterzijde wel staat. : http://www.beeldbank.noord-hollandsarchief.nl/index.php?option=com_memorixbeeld&view=record&Itemid=2&id=0735598d-507f-4c3f-baab-f0f595421b70 .Hierop zijn de profielen enigszins te zien.
Wanneer we de Sharp Stewart tekening in detail bekijken is het duidelijker.De linker helft van de tekening laat de achterzijde van het machinistenhuis van de buitenzijde zien.De scharnieren van de raampjes zijn gestippeld getekend en de profielen doorgaand.De rechter helft laat de binnenzijde zien.De raampjes zijn hierop doorgaand getekend en de profielen gestippeld.De raampjes draaien uiteraard naar binnen en de scharnieren zitten dus ook aan de binnenzijde.Aan de buitenzijde zitten de tralies die de raampjes beschermen tegen de kolen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_701_waterbakken__kap_bis_tif.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_701_waterbakken__kap_bis_tif.jpg)
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
jep, duidelijk!
-
Helemaal nog niet duidelijk ;D
Ik zie op de tekening duidelijk een bodem van de kolenbak die een stuk dieper ligt.
Het kan natuurlijk zijn dat daar een klep op zat om bij regen te kunnen sluiten.
Philotrain heeft hem ook zo gemaakt met zo`n dichte klep
Maar op de tekening zie ik hem niet.
Gr Jan
-
Nog een keer dan : rood kolen , blauw water :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_701_waterbakken_en_kap_tifkleur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_701_waterbakken_en_kap_tifkleur.jpg)
Het Philotrain model is één van hun eerste modellen geweest.De elektromotor ligt op de vloer van het machinistenhuis.Zo was dat bij de HSM ook niet.Alleen de NBM heeft twee oude OSM Backer & Rueb locomotieven van een elektromotor voorzien.
Overigens heeft Philotrain al lang een model van en HSM 700/NS 5500 in spoor 0 aangekondigd.Dat zal er ook wel uit gaan zien als op deze tekeningen want die heb ik ook aan Philip Friskorn ter beschikking gesteld.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM726___5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM726___5.jpg)
Het staatsieportret ziet er dan inderdaad fraaier uit hè? ;)
Heel mooi gebouwd Hans. (y)
-
Kniesoor kom net uit een meterkast maar heeft met plezier naar je resultaat gekeken. Ik vermoed wel dat er iets fout isgegaan met het tekeningen lezen.
Kolenbak heeft een afdichting aan de bovenkant gekregen en ik gok dat die er niet op hoort. De op de schuine kolenbunkerbodem zit aan de achterkant een (invoer)pijp voor het vullen van de onderliggende waterbak. Wat in het dwarsdoorzicht is aangezien voor een plaat zal niets meer geweest zijn dan een hoek-of T profiel om de zijkanten van de kolenbunker te verstevigen.
Ik zou je loc d'r niet voor slopen / ombouwen, maar domweg wat kolen op de huidige (onterechte) plaat lijmen. Strikt genomen verbaast de vulopening voor de achterkant me, maar vermoedelijk zijn de evenwicht[ijpen tussen de achtertank en de twee zijtanks niet al te groot. Aan de andere kant de kolen die op de plek van de vulpijp konden zijn tot niet echt bereikbaar, je hebt meer aan de kolen die tegen het huis aan liggen (vandaar ook de tralies)
-
De evenwichtpijpen tussen de verschillende watertanks hebben de gebruikelijke diameter :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_701_waterbakken_en_kap_tifpijp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_701_waterbakken_en_kap_tifpijp.jpg)
Zoals op deze uitsnede van de tekening ook te zien is kwam de vulpijp aan de achterzijde te vervallen toen eind jaren dertig de tenderbakken verhoogd werden.Toen de kolenbakken nog laag waren werden de kolen vaak hoog opgestapeld :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_709_tenderbak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_709_tenderbak.jpg)
Dat ging gemakkelijker bij de verhoogde tenderbakken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_5518.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_5518.jpg)
Deze hadden aan de bovenzijde wel een afdekking door middel van luiken zoals ook bij de 6100, 6300 etc.
Wel Hans gewoon wat meer kolen erop en dan ziet hij er perfect uit.
Met vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Hallo allemaal,
het model heeft interessante en leuke reacties losgemaakt! Allen dank voor de aanvullende informatie.
Ik heb de basis van het model al een jaar of twintig geleden gemaakt en heb me toen laten leiden door het Philotrain-model, dat ik in een Rail Magazine had zien staan (als je net zo bewaarderig bent als ik: RM106). Ik heb nog even naar de bouwtekening van ModelLoco gekeken en moet de Engelsen vrijpleiten: ze hadden het (vrijwel) goed aangegeven, maar ik heb zelf destijds besloten het anders (en helaas dus onjuist) te doen. Ik ga de loc er in ieder geval niet meer op aanpassen, maar kolen erop, zoals Jan en Paul al aangeven, is natuurlijk een prima oplossing. Op de vorige pagina (reactie 55) heb ik daar al een voorschotje op genomen!
Jammer dat ik de U-profieltjes aan de achterzijde van het machinistenhuis heb gemist, Jan! Ik heb het HIJSM-boek van van der Meer nog eens doorgebladerd en zie op blz 120 het 'keiharde bewijs' staan. Zo zie je maar weer dat niet alleen een modelbaan nooit af lijkt; het geldt ook voor modellen! :)
Heel mooi gebouwd Hans. (y)
Vooral die transfers, hè?! ;D
Groetjes,
Hans.
-
Ja die zijn super (y)