BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Dieselloco op 26 November 2006, 14:06:44
-
Na maanden van noeste arbeid eindelijk een loc NS serie 400 gereed. Is gebouwd van messing met een klein Faulhaber motortje en worm/gear overbrenging. Verder Philotrain onderdelen zoals loclantaarns, stoomfluit, koppelingen en buffers. Nummerplaten zelf geëtst.
(http://i121.photobucket.com/albums/o201/dieselloco/NS400.jpg)
Groet
-
Ziet er netjes uit Dieselloco! Heb je nog meer foto's van bijv. de bouw?
Gr,
Bart
-
Knap hoor!!!!
Ik zou er zelf nooit aan kunnen beginnen (tijdgebrek door mijn kleine kids)
Heb je nog meer plannen voor de zelfbouw?
-
pracht exemplaar !!
-
TOP :D
-
Hij ziet er retestrak uit!
-
Nou erg bedankt voor de pos. reacties.
Ik heb geen foto's van de bouw, maar nog wel een eerdere foto van het frame met motortje.
(http://i121.photobucket.com/albums/o201/dieselloco/NS400_2.jpg)
Dit is van de eerste versie die nog wat schoonheidsfoutjes had. Ik ben voornemens om er nog een te bouwen en verder te verbeteren, ook kijken of er nog een decoder in past. Verder maakt hij nog erg veel lawaai door de worm/gear overbrenging (ratelgeluid), dus daar moet nog wat aan gesleuteld worden.
Ik wil als volgende project de NS 2400 gaan bouwen. Vind ik zelf de mooiste en stoerste dieselloc. Helaas zijn de Philotrain kits niet meer verkrijgbaar.
Groet,
Dieselloco
-
Tweede hands zie ik ze nog wel eens op marktplaats voorbij komen...
Gr,
Bart
-
Zelf geëtst/gezaagd of een etsplaat van Cees van de Vis/Het Nulpunt?
-
Het is schaal H0, geen schaal 0. Die van Nulpunt zijn volgens mij alleen in schaal 0.
Ik heb zelf in Autocad ontwerp gemaakt (tekening uit Modelbouwer), en na lang zoeken in Engeland een professionele etser gevonden die bekend is met modelrailway. In Engeland zijn veel meer messing kit leveranciers en dus ook etsbedrijven. Zelf etsen was ik niet tevreden over. Is erg moeilijk om gelijkmatig te etsen met die bakken van Conrad.
Groet,
Dieselloco
-
Ziet er inderdaad mooi uit :D :D
Railhopper
_________________________________________
ACTS/VOS loc er bij :D :D :D
-
Schitterend model. Heeft hij een star chassis of is er iets van compensatie aan boord?
Zijn leuke locs, die 400's. Zo lelijk dat ze mooi zijn. Ik zou er zelf ook wel 's eentje willen bouwen, maar dan in N.
-
Het is schaal H0, geen schaal 0. Die van Nulpunt zijn volgens mij alleen in schaal 0.
Ik heb zelf in Autocad ontwerp gemaakt (tekening uit Modelbouwer), en na lang zoeken in Engeland een professionele etser gevonden die bekend is met modelrailway. In Engeland zijn veel meer messing kit leveranciers en dus ook etsbedrijven. Zelf etsen was ik niet tevreden over. Is erg moeilijk om gelijkmatig te etsen met die bakken van Conrad.
Groet,
Dieselloco
Cees van de Vis heeft wel eens een etsplaat voor HO op de markt gebracht en die werd verkocht in het standje dat Het Nulpunt een tijdje in Houten had. Ik heb een 401 uit zo'n plaat.
Maar deze dus helemaal zelf ontworpen en gebouwd. Mijn petje diep af.
-
Pracht loc.
Begrijp ik het nu goed dat die klinknagels en roosters in de messing plaat geëtst zijn.
Groeten Jan.
-
Pracht loc.
Begrijp ik het nu goed dat die klinknagels en roosters in de messing plaat geëtst zijn.
Groeten Jan.
Inderdaad de rooster zijn geëtst en de klinknagels ook.
Schitterend model. Heeft hij een star chassis of is er iets van compensatie aan boord?
Zijn leuke locs, die 400's. Zo lelijk dat ze mooi zijn. Ik zou er zelf ook wel 's eentje willen bouwen, maar dan in N.
Achter heeft ie hornblocks zodat er enige compensatie aanwezig is. Voor is een vaste as. In schaal N is erg moeilijk. In H0 is het al priegelwerk en moet je veel details weglaten.
Cees van de Vis heeft wel eens een etsplaat voor HO op de markt gebracht en die werd verkocht in het standje dat Het Nulpunt een tijdje in Houten had. Ik heb een 401 uit zo'n plaat.
Maar deze dus helemaal zelf ontworpen en gebouwd. Mijn petje diep af.
Ik wist niet dat er dus een H0 op de markt was. Ben ik eerlijk gezegd nooit tegen gekomen. Die zou ik wel eens willen zien. Op het Spoornulforum is een bouwbeschrijving te vinden van de schaal 0 loc. Trawos heeft wel een kap uitgebracht, maar die vind ik persoonlijk wat te grof. Heeft in Railmagazine gestaan.
Ik heb nog een paar foto's genomen vanmiddag. Gelet op de pos. reactie plaats ik ze maar hierbij:
(http://i121.photobucket.com/albums/o201/dieselloco/NS400_4.jpg)
(http://i121.photobucket.com/albums/o201/dieselloco/NS400_3.jpg)
-
Mooi gelakt ook!
-
gewoon strak, zo moet het! ;)
-
om te kwijlen :P
Railhopper
____________________________________
Acts/Vos loc er bij :D :D :D
-
Ziet er bijzonder professioneel uit :o
-
Wat een mooi model, zeg. Prachtig gemaakt.
- Peter
-
Ik wist niet dat er dus een H0 op de markt was. Ben ik eerlijk gezegd nooit tegen gekomen. Die zou ik wel eens willen zien. Op het Spoornulforum is een bouwbeschrijving te vinden van de schaal 0 loc. Trawos heeft wel een kap uitgebracht, maar die vind ik persoonlijk wat te grof. Heeft in Railmagazine gestaan.
Ik heb momenteel maar één foto van niet al te beste kwaliteit. Hij heeft het nummer 405 zie ik nu. Hij zit al weer een paar maanden in een verhuisdoos. :-[
(http://i136.photobucket.com/albums/q189/veldenhe/405.jpg)
-
Mn complimenten voor dit staaltje zelfbouwwerk, de grote sik is dan een van de lompste diesellocs die de ns ooit heeft gehad maar deze weergave is echt subliem!! Ik heb nog een trawos kitje liggen voor zo'n loc, maar ik denk dat ik toch zelf eens aan de slag ga met styreen dat word wat strakker.
Verder erg leuke aandacht voor details, zoals de weergave van de buffers, het maakt het model veel echter en hij lijkt veel groter dan H0.
Het enige wat me echt opvalt zijn de gele handgrepen, deze komen mij erg opvallend over, maar misschien zijn ze in het echt ook wel die kleur geweest.
@Henk, die van jou is ook mooi
Sander
-
whaha, sikkeninvasie! Hij's heel fraai zeg! Zo te zien met aandrijving op 1 as, trekt dat een beetje acceptabel?
-
Voor belangstellenden: de link naar het Spoor Nul forum
http://www.xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=spoor0nl&t=556993
Omdat er destijds geen bouwkits voor 0 modellen naar NS voorbeeld waren, heb ik zelf maar een kit uitgebracht. Het tekenwerk voor het prototype was van Kees vd Vis, maar de rest heb ik onder de noemer van Nulpunt gedaan. Correcties op het tekenwerk zijn door ondergetekende alleen in 0 doorgevoerd.
Volgens mijn weten zijn er 5 plaatjes in H0 (dus naar maatvoering van het prototype) afgedrukt, waarvan er zeker 1 naar het buitenland is gegaan. Onderdelen waren er in H0 niet bij. Ooit heb ik er eentje afgebouwd gezien, maar waar de rest is gebleven..... wie weet het?
De huif voor de H0 modellen heb ik allemaal zelf voorgebogen.
De serie in 0 was net zo groot als destijds de nummering in 1:1, dus 15 stuks en was al enige tijd uitverkocht.
(http://static.flickr.com/106/307065098_850a5e9ca3.jpg)
hier zie je een deel van de kits in de verpakking
Op verzoek is er onlangs nog een kleine oplage gemaakt omdat LeoH wat met dit ding had. Voorwaarde was een bouwverslag op het forum. Jullie zien, het werkt.
Nog meer geinteresseerden? Geef maar een mailtje.
Henk,
vanzelfsprekend zijn de H0 en de 0 exemplaren bijna klonen van elkaar.
Ik zie het "kale" nummerplaatje 405. In 0 waren er gedetailleerde nummerschildjes met tekst erop, dus jouw model moet een H0 exemplaar zijn. Klopt dat?
Hij ziet er overigens goed uit.
-
Het is een HO versie Frits.
Het is het half gebouwde model dat een tijd lang als voorbeeld op beurzen in de vitrine stond. Toen Kees daar geen zin meer in had, heb ik het van hem overgenomen en is het afgebouwd. De onderdelen komen grotendeels van Philotrain.
Het model waar dit draadje mee begon is zo te zien wat gedetailleerder en bovendien helemaal zelf van de grond af aan gemaakt. Groot respect.
-
Erg Fraai, complimenten!
-
Henk: Bedankt voor de complimenten! Als bouwer heb je altijd wat minpuntjes die je wilt verbeteren (solderen is en blijft een kunst), maar de positieve reacties zijn erg leuk natuurlijk.
FritsT: Ik ben een veelvuldig lezer van het spoornulforum. Veel tips en inspiratie heb ik daar inmiddels gevonden o.m. in het bouwverslag van de 400. 'Spoor nulders' zijn echte bouwers. Zo heb ik het adres van VSH Gieterij ook op het Spoornulforum gevonden en inmiddels een zeer positief contact gehad. Ik wil namelijk zelf wat onderdelen die ik nu van Philotrain heb gebruikt, zelf laten gieten. Ook de aspotten zou ik willen laten gieten.
Groet
-
Dieselloco,
Er is een (on)geschreven wet in de modelbouw-producenten wereld.
Giet niet zelf een model van een ander na. Hij/zij heeft er vele uren in zitten en hij/zij vindt het niet leuk als je het ontwerp zo maar gebruikt. Gooi er wat euro's tegen aan en koop het onderdeel.
Wat minder bezwaar is er als je het model gebruikt in een nieuw eigen ontwerp of als modificatie. Dat scheelt veel werk. Liefst ook dan nog eerst en info aan de ontwerper/producent.
Zie het maar als een soort "copyright".
Voorkom gedonder als het kan.
Zoals gezegd, het maken van moedermodellen kost veel tijd. Ben je je er van bewust dat je rekening moet houden met "krimp" van het afgietsel.
Warm gegoten metaal krimpt tijdens de afkoeling. Maak je moedermodel dus 4-5 % groter dan dat je uiteindelijk wilt.
Handig is het ook om diverse onderdelen tot een gietboom te maken. Scheelt enorm veel in de kosten voor het maken van de mal en arbeidsloon voor het gieten. Doe dat dus niet voor ieder onderdeel apart.
Bespreek dit echt goed met de gieter aan de hand van de grootte van je model/gietboom.
Verdere zaken betreffende gieten maar in een apart draadje bespreken?
Mag natuurlijk ook op het Spoornul forum. Verwijzen naar en lezen bij elkaar doen we inmiddels ook al, dus dat maakt niet uit.
En aan een ieder die wil bouwen.... Er is onnoemelijk veel kennis in huis. Heb je een "probleem", stel de vraag in een apart "draadje". Meestal komt uit onverwachtte hoek een oplossing. Zoek dan wel naar de meest geschikte plaats om je vraag te stellen. Een briefje in de bushalte zal weinig opleveren en zoals gezegd, het spoornulforum is een forum waar veel bouwers, in diverse schalen, komen.
Een nu weer terug naar de NS 400:
(http://static.flickr.com/117/308119862_31439a3917.jpg)
Daar hebben we de 405 weer, maar dan in 0
(http://static.flickr.com/122/308119863_b8a47e3184.jpg)
En daar is de 401 met mooiere nummerschilden.
-
Grote Sik in H0.
Henk,
het was even zoeken in een oudere Railmagazine (200), maar daar staat jouw lokje.
(http://static.flickr.com/99/308775429_1e68e56781.jpg)
-
Dieselloco,
Er is een (on)geschreven wet in de modelbouw-producenten wereld.
Giet niet zelf een model van een ander na. Hij/zij heeft er vele uren in zitten en hij/zij vindt het niet leuk als je het ontwerp zo maar gebruikt. Gooi er wat euro's tegen aan en koop het onderdeel.
Wat minder bezwaar is er als je het model gebruikt in een nieuw eigen ontwerp of als modificatie. Dat scheelt veel werk. Liefst ook dan nog eerst en info aan de ontwerper/producent.
Zie het maar als een soort "copyright".
Voorkom gedonder als het kan.
Hallo Frits,
Uiteraard vanzelfsprekend zal ik niet de Philotrain onderdelen als moedermal gebruiken (auteursrecht, weet ik alles van), maar zal ik zelf op basis van NS-tekeningen eigen mallen maken om te gieten. Bedankt voor de aanvullende info verder over het gieten. Zag in het spoornulforum al een draadje.
Erg leuk om een interpretatie van NS 400 loc te zien in model van iemand anders. Zo zie je dat iedereen weer verschillend een eigen ontwerp maakt.
Groet
-
Grote Sik in H0.
Henk,
het was even zoeken in een oudere Railmagazine (200), maar daar staat jouw lokje.
(http://static.flickr.com/99/308775429_1e68e56781.jpg)
:D :D :D
Ja, zover was het locje. Ik heb hem zelf afgebouwd. Het model is gespoten door wijlen Peter van der Kleij.
-
Ties, een van de vijf is in mijn bezit.
De bovenbouw is gereed, allen het onderstel nog.
Eelko N
-
O, zit het allemaal zo.
Heb ik er nog een. Ik moet nog even nadenken waar ik de foto vandaan heb, maar dit is het model dat door Peter is gespoten.
(http://static.flickr.com/112/308927101_345518506c.jpg)
(http://static.flickr.com/99/308932470_221126dd80.jpg)
en daar is de grote Grote Sik.
en Eelco, noem me maar Frits
-
Die foto is van mijn model Frits en genomen door Peter zelf. Je hebt de foto dus mogelijk van Peter, maar het is waarschijnlijker dat je hem van Beneluxrail hebt geplukt. Daar heb ik deze foto wel eens geupload. Ik ben de foto kwijt en zou het zeer op prijs stellen als je hem wilde mailen. Via een intern bericht stuur ik wel mijn emailadres.
-
Henk,
foto ontvangen ?
-
yep
bedankt
-
Henk,
ik vond nog een plaatje van je locomotief in een pril stadium.
wel wat verscholen, maar het is hem.
(http://farm1.static.flickr.com/179/443598686_c8bef99f15.jpg)
-
Ik heb ook een Grote Sik gebouwd van Dutzrail.nl. Ik was een van de eerste die een bouwset van Dutzrail van Richard van de Brand heb gekregen. Ik heb een eigen aandrijving er onder gebouwd nl. het binnenwerk van een Oostenrijkse Mosi van Liliput, gekocht bij Conrad, aandrijving op alle assen, moest hem wel inkorten. Is wel behoorlijk lawaaierig. Hier nog een paar plaatjes bij lamplicht.
(http://i170.photobucket.com/albums/u278/wimmodels/DSCF9141.jpg)
(http://i170.photobucket.com/albums/u278/wimmodels/DSCF9140.jpg)
Groeten, Wim M.
-
Hier is er nog een. De 413.
Rij eigenschappen zijn goed te noemen.-SK
(http://img220.imageshack.us/img220/3752/img6764gs2.jpg)
-
Wat mij opvalt is dat geen van de getoonde modellen de zelfde kleur hebben :P Is jullie dat ook op gevallen?
Kunnen we weer een eindeloze discussie opzetten van wat nu de 'echte"kleur groen met zwarte, of donker blauwe?, biezen was.-SK
-
Een eindeloze discussie zou ik ook maar niet opzetten, zeker niet aan de hand van foto´s, want daar zit nogal eens verschil in. Dit vanwege verschil in belichtingsomstandigheden tijdens de opname. Ik heb geen fotolampen. Vergelijk mijn bovenstaande foto´s, maar eens met de foto van dezelfde loc bij gewoon daglicht opgenomen.
(http://i170.photobucket.com/albums/u278/wimmodels/DSCF9147.jpg)
Dezelfde Ns 413. Ik zal geen''nachtfoto´s'' meer inzenden. Wim M
-
Van de week weer bezig geweest met mijn Grote Sik van Dutzrail.nl.
Bovenbouw en motordraaistel zijn klaar, kan nu gespoten worden.
Alleen wat is die aandrijving bagger, gewoon niet goed te krijgen. >:(
Ik zit te denken aan een BullAnt Power Bogie, en het originele weg te flikkeren!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BullAnt_small.jpg)
Iemand ervaring met deze aandrijving (te koop bij onderandere GM&S).
Groet,
Gideon
-
Alleen wat is die aandrijving bagger
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//modelbouw-059.jpg) (http://modeltreinbaan.nl/?p=1018)
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//modelbouw-071.jpg) (http://modeltreinbaan.nl/?p=1024)
Wat is er dan mee? Bij mij loopt hij prima....
Groet Jaap
-
Inderdaad. Aandrijving staat hier ook in elkaar. Nog niet getest maar zo op het gevoel loopt het prima.
-
Nou, bij mij van af het begin dat ik de assen ging passen liepen deze al aan.
Na veel geploeter met stellen nog steeds niet vrij van aanloop, waardoor hij geregeld stilvalt met aanlopende assen en een motor die staat te brommen en dus warmloopt >:(. Olien werkt iets maar niet voldoende.
Vandaar dat ik naar een andere oplossing aan het kijken ben.
Ik snap niet dat je op de aangedreven as aan weerszijde twee lagerbusjes achterelkaar plaatst, dat is vragen om problemen!
Gideon
-
Op zich hoeven de dubbele lagers geen probleem te zijn als je de tandwielkast niet muurvast in het frame zet, dat is helemaal geen rare constructie. En als de wielen ergens aanlopen... tja, dan het frame wat bijbuigen of wat materiaal wegslijpen hier en daar... Het is een locmodel, geen fallerhuisje...
-
In de bouwbeschrijving staat dat je tijdens de bouw steeds moet controleren of de as soepel draait.
Met de oplossing die Floris noemt moet het lukken lijkt mij.
Groet Jaap
-
Vandaag contact gehad met Richard, volgens hem moet het werken.
Hij stuurd mij een nieuw motor frame om opnieuw te beginnen met de aandrijving! :D
Topie, Richard! ;D
En Floris, nee het is geen Faller bouwdoosje.
Niet mijn eerste bouw-kitje, wel eerste van messing.
Gideon
-
Zo, dat is nog eens service van Dutzrail! :)
Succes.
Groet Jaap
-
Vandaag per post nieuwe etsplaatjes van het motorframe ontvangen.
Direct na het eten mijn hok in gedoken en nu heel secuur tewerk gegaan!
Constant passen en controleren op het vrijlopen van de asjes.
Na wat proefdraaien en wat nastellen rijd de lok vrij soepel zijn rondjes.
Echt super de service van Richard.
Ik hoop dat er meer volgt van Dutzrail.
Ikke blij zijn ;D
Gideon
-
En, jawel, ook klaar (goed, nog de raampjes dan:))
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN1512.jpg)
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN1519.jpg)
Gebrek aan strakheid ligt aan mijn bouwkunsten, niet aan de kit! (die is namelijk zeer goed!)
-
Complimenten Michiel!!!
grt
Edwin ;)
-
Mooie grote sik geworden! (y)
-
Zier er goed uit Michiel. (y)
Fraai met die grille open.
Groet,
Herman
-
Ziet er goed uit!
Ik ben nog niet verder, hoop volgende weer wat te kunnen doen.
Grts,
Dennis
Ps, heb je al een nieuw project?
-
Hallo allemaal,
Geïnspireerd door deze topic heb ik ook een NS400 gemaakt.
Kan iemand me uitleggen hoe je een plaatje toevoegd?
Ik zoek alleen nog een donorloc voor het kapje in elke schaal.
http://www.shapeways.com/designer/cristiaan_van_duuren
-
Kijk eens in het menu, klik op de optie 'plaatje uploaden'.