BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Automatic-rock op 04 October 2009, 17:59:15

Titel: Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 04 October 2009, 17:59:15
Hallo allemaal! :)

Van mijn 6e tot ongeveer mijn 16e was modelspoor mijn grote hobby. Mijn belangstelling is daarna wat meer naar andere dingen gegaan maar wel altijd interesse in het spoorgebeuren gehad. Nu ik bijna 29 jaar wordt wil ik graag de hobby weer echt oppakken met een nieuwe baan.
Ik woon samen met mijn vrouw in een leuk huisje, maar helaas niet zo groot. Ik heb het geluk dat mijn vader een eigen bedrijfje heeft en op de zolder boven het kantoor mag ik een baan bouwen.

De ruimte is 3,40 bij 8meter. Best groot dus!
Alleen nu komt het probleem:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan_ruimte.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan_ruimte.jpg)
Links boven, anderhalve meter uit de hoek zit de CV-ketel die mijn vader makkelijk bereikbaar wil houden omdat deze op koude winterdagen nog wel eens gereset moet worden. De deur rechts is de deur waardoor ik naar binnen kom, maar die z'n scharnierpunt op de meest ongelukkige plek heeft zitten..  :-\
Onderin zitten 2 deuren die gebruikt worden om grote dingen met de heftruck op de zolder te krijgen. Deze wil ik ook nog kunnen gebruiken.

Mijn 1e vraag:
Hoe kan ik het beste mijn 'tafel' opstellen??
Ik puzzel al een half jaar, heb al tientalle ontwerpen uitgedacht en meerdere uitgewerkt met Anyrail maar ben nergens echt tevreden over.
Mijn baan wil ik in HO maken, en ik wil rond kunnen rijden. Ik heb nog meerdere wensen uiteraard (;)), maar voor nu hoop ik dat jullie mij ideeën en tips kunnen geven hoe ik zo veel mogelijk tafeloppervlak krijg...

Alvast bedankt voor het meedenken  8)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: barry1972 op 04 October 2009, 18:21:42
Ik zou de cv verplaatsen naar de lege ruimte links naast de deur rechtsonder op de tekening.
Kost je een stopcontact 3 of 4 x5 meter leiding 1x 2 aderig draadje en een kroonsteentje, en eventueel aanleg van een stopcontact.
bij elkaar schat ik nog geen €100,-
als deze cv toch al regelmatig gereset word is hij misschien wel aan vervanging toe? dan kan het in 1 keer.

dan hou je de hele linkerkant en de bovenzijdde tot 1 meter voor de ketel (3.4x7 meter) over voor jouw baan (L vorm).
de ruimte rechtsonder tussen de klapdeuren en de gewone deur kun je dan je werktafel maken.
binnenzijdde van de klapdeuren kun je eventuele vitrines aanhangen, maar dan wel een deurstopper in de vloer draaien  :P

groeten barry
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Marijn op 04 October 2009, 18:34:35
Mee eens,

En dan kan je in die ruimte tussen de 2 deuren een mooie werkplek inrichten  (y)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 04 October 2009, 18:38:42
Nu ja, de CV kan niet zo makkelijk verplaatst worden...
Het is de CV van een bedrijfshal, dus teneerste is het niet zo'n kleintje waar twee 15mm pijpjes uitkomen, en ten tweede wordt de bedrijfshal gehuurd. Verplaatsen is dus eigenlijk geen optie ;)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Bart Mestrom op 04 October 2009, 18:43:48
Misschien bij de CV iets met een klapbrug?
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Ferry As op 04 October 2009, 18:47:27
Hoi,

Ik zou met modules werken. Bijv. 120x60 cm. Het voordeel is dat je dan eventueel ook thuis aan zo'n module kan werken, word misschien door je wederhelft ook op prijs gesteld  ::)
Zo'n module is makkelijk mee te nemen.

Voor de cv zou je een ophaalbrug of gewoon een smal uitneembaar stuk kunnen maken.

Kijk anders een bij mijn bouw verhaal, ben net begonnen, misschien heb je er iets aan. ( Hilverdaal )

Succes

Ferry
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 04 October 2009, 18:55:36
Modules is inderdaad ook het plan. Ook met het idee dat over enkele jaren m'n vader zal stoppen met werken, en ik hoop dan een groter huis te hebben ;)

Misschien zal ik wat meer vertellen van wat ik wil bouwen. Wat voor mij het belangrijkste is dat het een (Nederlandse) stedelijk omgeving wordt. Geen paradebaan dus, maar wel een redelijk station (perrons 3m lang) waarbij een PTT-post overslag niet geheel onrealistisch oogt  :-\
Ik moet dus ergens een lang en redelijk breed stuk zien te maken om dit te realiseren...
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Jos B. op 04 October 2009, 18:59:47
Is mischien een idee, maar als je gemakkelijk bij de CV ketel wil komen kun je ook een brug maken van ongeveer 1 meter, en die zo maken dat je die binnen luttele seconden er uit kan nemen.

Zo kun je ook een lange realistisch ogende baan maken.
En die brug kun je dan eventueel weergeven als een stalen boogbrug zoals er zoveel van zijn in ons land.


Jos.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: m de deugd op 04 October 2009, 19:42:01
Goeden avond
Ik heb wel een iedee hoe ik dat in jou geval zou doen als ik die ruimte had.
Lees en huivert.

links en rechts van de ketel plaats je een wandje, ruim genoeg voor je vader om
bij de ketel te komen,
Dan aan weerzijden een mooie klimspiraal.
Dan is dat best te overbruggen
Het is uit te voeren
Ik zie het al helemaal voor mij.

                  suc6 met bouwen en ik ben benieuwd
                 Ik ga dit volgen ,leuk kijken hoe het gaat worden


    groetjes van martin.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Bart-1967 op 04 October 2009, 19:48:04
Mischien de draairichting van de toegangsdeur wijzigen.
 
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: genincr op 04 October 2009, 21:12:04
De toegangsdeur hoeft toch niet 180% open te kunnen draaien, of is daar wel een bepaalde reden voor ?
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Ronaldk op 04 October 2009, 22:26:24
Een vraag: Is het overal even hoog? of loopt het nog ergens af? Ik zou aan de linkerzijde tegen de muur beginnen en dan een een maximale formaat van 1220 x 600 - 700 mm voor de modules houden. Je kan kan de modules aan de linkerzijde van de hal beginnen en dan richting de CV te bouwen. Daarna kan je de hal in bouwen richting rechts maar houd minimaal 600 - 800mm vrij voor de CV en dan kan je een pad maken naar de deur. Houd ook zo'n pad vrij bij de twee grotere deuren vrij.

Gr. Ronald K

 
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 05 October 2009, 07:55:17
Bedankt allemaal voor de reacties  (y)

De toegangsdeur hoeft idd niet 180 graden open te kunnen. De draairichting veranderen heb ik ook nog naar gekeken, maar het is een stalen kozijn met een opdekdeur. Ik heb nog geen mogelijkheid gezien om dat makkelijk te veranderen. Heb wel gedacht om misschien de deur er helemaal uit te halen en er een vouwdeur in te zetten..

@Martin
Wat is de minimale diameter voor een klimspiraal?


Ik ben ondertussen bezig plan 9 uit te werken, die heeft een tafel in het midden die alleen links tegen de muur komt. Als er iets redelijks uitkomt zal ik hier een tekening plaatsen :)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Ronaldk op 05 October 2009, 08:11:58
Wat de minimale straal van een klimspiraal is? Ik zou niet kleiner dan R3 gaan (voor Roco is dat 419mm / Diameter 840mm) mooier is om een R4 of R5 te nemen. Dat heb ik zelf ook gedaan. Sommige loks kunnen niet goed door een kleinere straal dan R3 vooral de grotere stoomloks kunnen dat probleem hebben. en houd ook een maximale stijging van 3% aan.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 10 October 2009, 21:25:11
Ik heb de afgelopen dagen wat gespeeld...  8)

Ik probeer nu uit te gaan van een tafel in het midden, dat geeft de minste problemen met deuren en cv-ketel.
Alleen het gaf wel problemen met mijn wensen van;
-stedelijk station
-ptt-post expeditie punt
-stamlijn naar klein industriegebiedje

Het laatste ding heb ik moeten schrappen, want het past gewoon niet allemaal. Ik heb wel een stamlijntje geplant die vanaf het station met een bocht langs de achtertuintjes verdwijnt :)
De tafel is nu zo gedacht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan_idee9_totaal_png.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan_idee9_totaal_png.png)

Linksboven komt een klimspiraal (straal R4 en R5) die naar een schaduwstation gaat (nog niet getekend)
Onderin komt het stedelijk station met postperron (zoals bijvoorbeeld in Den Bosch). Dit is nog maar een eerste opzet, ik ben met dit nog niet tevreden. Het ging mij er nu even om of ik voldoende baanruimte heb met een tafel in het midden.

Oja, voor de duidelijkheid, die blauwe lijn is de achterwand. Omdat ik rond wil rijden moest er ook weer een spoor terug achter het station lopen. Door de achterwand iets naar voren te halen heb ik daar nu 30cm breedte waar dit spoor loopt. Hier kan ik misschien een Hollandse polder maken. Omdat het door de achterwand gescheiden is van 'de stad' stoort de overgang niet. Misschien kan ik van dat deel wel een winterlandschap maken :)

Maargoed, wat denken jullie van de tafel zo, en mijn idee over de verdere invulling? Het sporenplan voor het station hoef je nog niet zoveel naar te kijken, daar ben ik zelf ook nog niet tevreden over. Maar tips zijn welkom natuurlijk :)
 
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: santerdam op 10 October 2009, 21:37:43
Dit lijkt me een hele aardige aanpak om de CV bereikbaar te houden en meteen royaal ruimte rond de baan te hebben. Goed idee !

Het is me niet duidelijk of je 2-rail of 3-rail gaat rijden, maar in het ontwerp zit op dit stuk baanplan al wel een keerlus. Niet erg, maar je moet er wel rekening mee houden.

Sander
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 11 October 2009, 08:27:40
Het is de bedoeling om 2-rail te rijden  :)
Een keerlus was sowieso al gepland voor in het schaduwstation, alleen in dit deel van het plan had ik hem nog niet ontdekt (ook niet naar gezocht trouwens ;)).
Ik denk dat je linksboven bedoelt? Het ziet er wel uit als een keerlus, maar een trein kan er niet daadwerkelijk keren geloof ik. Ik zal even moeten checken hoe dat elektrisch zit  :)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Lahntal op 11 October 2009, 10:57:45
Dat is een goed idee om de baan zo midden in de ruimte te plaatsen.

Je zou nog wat ruimte kunnen winnen door de baan tot links onder in de hoek door te laten lopen. Dan de lange zijde diagonaal van daaruit te laten beginnen.
Het hoofd gedeelte van je baan staat dan diagonaal in de ruimte.

succes met plannen,
Erwin.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: m de deugd op 11 October 2009, 11:08:21
Goeden morgen
Er worden best bruikbare dingen aangedragen.
Maar deze tekening ziet er ook goed uit.
Je kan dan overal goed bij
Even over de vraag van de klimspiraal
Dat kun je temee ook op mijn draad gaan bekijken
Daar wil ik graag laten zien hoe ik het ga doen
Dat lijkt mij leuk stap voor stap.
En de tafelmodules, das erg belangrijk.
Want daarmee valt of staat de rest,
Ik spreek uit ervaring.
Heb zelf mijn baan kunnen slopen!
Even een vraag; ga je h0 of n spoor bouwen?
Dit in verband met de ruimte voor de boogstraal van de bochten.
Ik zag net een verwijs staan naar je bouwgebied
Daar ga ik eens even kijken lijkt mij leuk.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: m de deugd op 11 October 2009, 11:24:08
Hallo.

Het wordt dus h0
Zo ik las.
Alleen op jou site staat een ander baanplan als hier.
Ik personlijk zou voor deze variant kiezen.
En voor de rest is het jou ding

     Ik blijf dit ook volgen ,ben benieuwd

         Groeten van Martin
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: santerdam op 11 October 2009, 14:47:05
...
Ik denk dat je linksboven bedoelt? Het ziet er wel uit als een keerlus.....
Kijk naar de wisselstraat, rechts van de spiraal. Vertrek vanaf dat punt, tegen de klok in, rond de spiraal. Bij de grote wisselstraat, links van de spiraal, moet je wat heen en weer rangeren. Dan kun je via 2 sporen weer naar de eerste wisselstraat. Die 2 sporen zijn rood/bruin getekend. En die sporen geven je, elektrisch gezien, beiden het keerlusprobleem.

Een ander punt in het ontwerp is volgens mij de bereikbaarheid. Uitgaande van standaard armpjes van 70 cm kun je links de grote wisselstraat en een fiks deel van de spiraal niet bereiken als er wat mis gaat. Een mangat in de spiraal lijk me niet voldoende om bij de wisselstraat te kunnen komen.

De blauwe lijn geeft een achterwand weer. Het rangeerdeel in het midden van de baan lijkt me daardoor ook lastig bereikbaar.

Sander
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: m de deugd op 11 October 2009, 15:52:30
Hallo

Ik had ook nog even een vraagje!
Maar heb het antwoord al gevonden.
En inderdaad wat Sander aanhaald over de berijkbaarheid is een belangrijk punt.
Want bij mijn oude baan was ook niet alles goed berijkbaar.
Een trameland geeft het als bv een trein ontspoord en nu kun jij er ook rekening mee houden
net als ik in het ontwerp..
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 11 October 2009, 17:59:28
@ Martin
Bedankt voor je reactie :)
Ja het ontwerp op mijn website is alweer in het ronde archief verdwenen. Het station moet ik nog aanpassen, maar verder denk ik dat de tafel en sporenplan zo gaat worden als ik nu gepost heb.
Heb je een linkje naar jouw draad? Ik zou graag wat meer willen lezen over het maken van klimspiralen en modulebakken

@Sander
Ik heb het nu wat nauwkeuriger bekeken en je hebt 100% gelijk wat betreft de keerlus. Ik moet even kijken hoe ik dit elektrisch het beste kan oplossen (waar de scheidingen komen enzo).

En de bereikbaarheid is inderdaad een probleem waar ik ook aan gedacht heb. Daarom heb ik liever een baan langs de muren, dan is dit zo'n probleem. Maarja, dat geeft met deze ruimte nog veel grotere problemen...  :-\
Vanuit het gat in de klimspiraal kan ik iig wel de wissels bereiken (daar is 55cm armlengte voor nodig), dus ik denk dat in theorie het wel te doen is. :)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: santerdam op 11 October 2009, 18:21:38
Vanuit het gat in de spiraal kan het wel 55 cm zijn, maar de spiraal zelf zit er tussen. En meestal is de tussenruimte tussen de spiraalplaten maar zo'n 6-8 cm. En dan kom je ineens niet meer bij de wissels.

Bij www.stayathome.ch/gleiswendel.htm kun je veel vinden over het bouwen van een spiraal.

Sander
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Han Zijlstra op 11 October 2009, 19:15:13
Zo "ongenuanceerde kritiek mode aan";D

Een tafel in het midden staat garant voor een aantal dingen. Ruimte verlies, kleine boogstralen of trucs met verborgen bochten. Heel snel ontstaat de rondrij indruk en wat erger is de verveling slaat na het neerleggen van de rails al snel toe vanwege het ontbreken van spanning in de baan. Hoogstwaarschijnlijk komt je centrale bedienplek recht voor het station want das makkelijk en handig en wikkelt het verkeer zich simmpel af . Van links komt de trein, staat even stil en vertrekt weer naar rechts. dan is tie een tijdje zoek en vervolgens komt hij weer rechts te voorschijn , stopt even en vertrekt weer naar links. Beetje rangeren op het station en dat was het dan wel. je moet al met heel veel rangeerbewegingen wat klaarzetten om het spannend te houden. Grootste nadeel van een midden tafel + bedienpost is dat je je baan vrijwel altijd vanuit 1 gezichtspunt bekijk. Zet maar een stoel in je tekening bij je bedienplaats en meet een afstand van 1 meter vanuit de stoel en dat is dan je gezichtsveld . Zeker weten dat dat na een tijdje verveelt. De ruimte die je hebt schreeuwt gewoon om een baan langs de wanden ( rij lengte te over ) en bv een kopstation(netje) in het midden. Voordeel van een wandbaan is dat jezelf in het landschap staat bij een middentafel baan sta je naast de baan. Dat is een compleet andere beleving.
 Je bediening bij een wandbaan kan ook spannend zijn. bv wissels direct op de plaats bedienen waar ze liggen geeft een bijzondere interaktie met je baan. Het rondlopen geeft een veel leukere ervaring dan bij een middentafel.

" ongenuanceerde kritiek mode uit: ;)

Het blijft altijd erg lastig om van de beschikbare ruimte het meeste te gebruiken voor een goed baanontwerp. bedenk altijd dat ( tenzij je van afbreken houdt) dat je baan er over pakweg 10 jaar nog net zo leuk en spannend moet zijn als nu. Het nieuwtje is er dan al een tijdje af maar doordat bij wandbanen je zichtlijnen zeer divers zijn blijft het rijden leuk en apart. Geloof me voor de cv en deur zijn relatief simpele werkbare oplossingen te bedenken die een fijne beleving van de hobby niet in de weg staan.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 12 October 2009, 07:56:46
Geloof me voor de cv en deur zijn relatief simpele werkbare oplossingen te bedenken die een fijne beleving van de hobby niet in de weg staan.


Nou, kom maar op dan ;)
Ik heb het afgelopen jaar nog niks echt bruikbaars kunnen bedenken....  :-\ :-[

Moet wel even aanvullen dat het rijden voor mij niet nummer 1 is. Vind het wel leuk uiteraard, maar het meeste plezier heb ik met het bouwen van de stad (huizen, wegen, fabrieken, etc) waar dan zo nu en dan een trein door heen rijd ;)
Daarbij, de PTT bied ook al wat rangeer plezier  8)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Ronaldk op 12 October 2009, 08:06:45
Ook al is het baanplan niet defintief, het is toch wel een leuk plan. Een mooi idee om in het midden van de baan een scheidingswand te plaatsen, daardoor kan je twee verschillende werelden creëren.

Je kan wel heel mooi rondlopen, om de baan heen. Voor de bereikbaarheid van de spiraal, misschien toch de baan nog iets verder opschuiven zodat je er vanaf de zijkant bijkan.

Ik ben trouwens ook benieuwd naar de "relatief simpele werkbare oplossingen", zeker in combinatie met de grote dubbele deuren.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Han Zijlstra op 12 October 2009, 08:44:09
Prachtige repo van uitneembare sectie , zelfs over grotere afstanden
http://www.floodland.nl/aim/info_uitneembare_sectie_1.htm

Voor de dubbele deuren kun je zelfs eraan denken de spoordijk vast te maken aan de deur zelf en op het snijvlak van de deur en het kozijn een uitneembaar segmentje te maken. Ook een wegdraaibaar deel voor de deur is mogelijk.
op de NZH club hebben we op dit moment 2 keer de lage zij constructie, twee klapbruggen ( brugdeel gaat omhoog) en een wegdraai stuk. kom maar eens langs dan kun je ze uitgebreid bekijken.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: wvdm op 12 October 2009, 11:00:34
 ;D Wauw, gaaf, zo'n ruimte?
Ik denk, dat je twee treintafels kan maken met twee railspiralen.
Links naast de cv ketel een treintafel tot de muur met de dubbele deuren.
Links van de dubbele dubbele deuren maak je een railspiraal met dubbelspoor met de buiten bocht omhoog. De binnen bocht met een straal van 420 mm.
Dan via het plafond schuin oversteken naar een railspiraal rechts van de cv ketel en via de binnenbocht weer naar treintafel niveau.
Dan een tweede treintafel vanaf de cv ketel naar de toegangsdeur, die je maar 90 graden openlaat gaan. Zo kan je twee stations plaatsen en twee verschillende delen van Nedeland na maken. Rechts van de dubbele toegangs deuren kan je een bureautje plaatsen voor het werken aan de treinen voor ondehoud, plakken van huisjes, laden voor gereedschap etc.
Onder de treintafels maak je alleen keerlussen.
Ivm de spoor lengte op de railspiralen heb je eigenlijk geen schaduwstations nodig, want er kunnen meerdere treinen op rijden en je hebt zo een afwisselend trein verkeer.
groetjes
Wil (y)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 12 October 2009, 19:03:28
Bedankt voor jullie suggesties  (y)

Ik ben zelf ook een groot voorstander van een baan langs de muren :)
Alleen ik heb het probleem van de deuren en cv. En Han dat zijn inderdaad werkbare oplossingen die je aandraagt. Alleen ik zal niet altijd aanwezig zijn, en in dat geval zal iemand anders het uitneembare deel eruit halen, dat vind ik toch wat eng..  :-[

Het idee van 2 banen is ook erg leuk, alleen ik wil graag een station met een perronlengte van +/-300cm, dat wordt dan wel lastig. Nu ja, met een kopstation zou het kunnen, maar ik wil graag rondrijden. :)

Voorlopig hou ik het bij een tafel in het midden, het is niet optimaal ruimtegebruik, maar het is wel het meest optimaal voor de scenery die ik wil uitbeelden.
Maargoed, eerst maar eens een station ontwerpen dat me bevalt en dan eens zien of ik nog steeds denk dat een tafel in het midden het beste is ;)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: santerdam op 12 October 2009, 20:18:34
(...)
Alleen ik zal niet altijd aanwezig zijn, en in dat geval zal iemand anders het uitneembare deel eruit halen, dat vind ik toch wat eng.. 
(...)
Dit kun je ook omkeren : Het uitneembare deel zet je er alleen tussen als je wel aanwezig bent.

Hoe vaak moet iemand aan de CV sleutelen ?

Sander
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Bram w op 12 October 2009, 20:39:57
Ook ik heb een uitneembaar deel als ik er niet ben
zit er niet in.Als het er in zit kun je er niet uit of
niet in.groet Bram.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 13 October 2009, 07:30:07
Dit kun je ook omkeren : Het uitneembare deel zet je er alleen tussen als je wel aanwezig bent.


Daar heb je ook weer gelijk in... hmmm
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Han Zijlstra op 13 October 2009, 09:04:49
Ook met een kopstation kun je rondrijden hoor! Treinstellen zat in Nederland en kop maken met een lok is zeer interressant. loks bv voorzien van kadee koppleing en op de plek waar de lok moet afkoppelen een magneet onder de rails en je kunt zo weer wegrijden in omgekeerde richting. Met een beetje goed meten is zelfs dat te realiseren en te automatiseren.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 13 October 2009, 11:17:59
ff brainstormen, is het niet mogelijk om de deur rechtsonder naar buiten te laten draaien? Ik neem aan dat dit geen buitendeur is?
Dat is geen echte zware aanpassing en ook niet kostbaar als je zelf een beetje handig bent. Dan zou ik zeker voor de wandbaan gaan met voor deze deur een brug. Zie ook dit blogje op Jajo zijn website: http://modeltreinbaan.nl/?p=1035 
Met de oplossing kan je dus zeker 3kwart van de wanden gebruiken en linksonder hou je ruimte over voor een werktafel wat ook niet onbelangrijk is natuurlijk.
En als jij er niet bent staat de brug dus open zodat niemand hier tegenaan kan lopen.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 16 October 2009, 19:31:32
Dag mensen, hier ben ik weer  :)

Bedankt voor de reacties weer en het meedenken. Ik ga toch definitief voor een tafel in het midden. Ik heb daarmee voldoende baanlengte om me de eerste jaren bezig te houden, en het geeft minder gedoe dan met 3 uitneembare stukken. Het maken van het onderstel en de modulebakken vind ik eigenlijk bijna vervelend werk. Voor mij begint het plezier pas bij het neerleggen van de rails, en het plezier heeft bij mij het toppunt met het scenery bouwen. Dat de treinen ook kunnen rijden is leuk meegenomen (om het maar overdreven te zeggen ;))

Anyway, ik ben weer bezig geweest met het baanplan. Heb ook wat scenery erin geschetst (niet op schaal, gewoon uit de losse pols):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan10_photoshop_copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan10_photoshop_copy.jpg)
Nou, schieten maar!  8)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: santerdam op 16 October 2009, 19:49:15
Als we dan toch moeten schieten :

- Hoe lang zijn de twee bruine sporen ten zuiden van de spiraal. Daar zouden keerlusschakelingen (ompoolschakelingen) moeten komen. Volgens mij zijn de sporen daar te kort voor, gezien de lengte van de perrons - hoe lang wordt je langste stroomafnemende trein ?

- Welke radius pas je aan de rechterkant toe ? Het oogt heel krap.

Sander
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 17 October 2009, 08:46:17
Ha Sander, bedankt voor je reactie,
Die keerlusschakeling is inderdaad een probleem, want ik weet nog niet hoe dat werkt... Daar moet ik me nog in verdiepen dus.
De perrons zijn 3 meter. Nu heb ik nog niet zo'n lange trein, maar in de toekomst misschien wel..

De kleinste radius aan de rechterkant is R2, is dat te krap?
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Marcel112 op 17 October 2009, 19:30:45
R2 zou inderdaad te krap kunnen zijn voor langere wagons.

Er bestaat de mogelijkheid dat ze elkaar uit de rails drukken, bij te kort koppelen.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: santerdam op 17 October 2009, 22:20:17
Perrons van 3 meter roepen meteen het beeld op van fraaie lange treinen, verlichting in de rijtuigen en een stuurstand met eigen functiedecoder om het licht te schakelen.

En daarmee heb je dan meteen de ingredienten voor de problemen, die ik noemde.

- Het middendeel van een ompoolspoor moet tenminste die fraaie trein kunnen bevatten plus nog een stukje extra voor de detectie. Het is zeker verstandig je er wat meer in te verdiepen. Die twee bruine sporen gaan je alleen al zo'n honderd euro aan electronica kosten. En daar blijft het niet bij - in het schaduwstation zul je tenminste ook nog 'n keerlus moeten aanleggen. (Als je in het huidige plan eenmaal door de keerlus bent gereden, blijf je altijd hetzelfde rondje rijden - je kun niet meer opnieuw omkeren)

- De R2 bogen staan lange treinen en lange rijtuigen behoorlijk in de weg. Bij menig rijtuig staat in de handleiding dat tenminste R3 moet worden toegepast. Dat noemen ze dan de minimum radius, dus iets ruimer (R4) is beter.

- Datzelfde radius probleem ga je waarschijnlijk ook bij de spiraal krijgen. De twee klim- en daalsporen heb je nu in de binnenbocht getekend. Een mix van klimmen/dalen plus krappe radius plus lange treinen is vragen om moeilijkheden. Dit stuk kun je beter opnieuw ontwerpen.

PS: Heb je ook een naam ?

Sander
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: m de deugd op 17 October 2009, 22:36:24
Der wordt echt goed naar je baanplan gekeken.
En dat is heel goed.
Dat voorkomt strakjes een hoop elende wat spelbederf is,
En dat is niet de bedoeling.
En je leert er ook nog van, dat is ook mooi meegenomen.


Verder suc6 met de ontwikkelingen ik blijf het volgen en lees het aandachtig mee
Ik steek er mede wat van op dus toytoytoy.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 18 October 2009, 09:57:53
Perrons van 3 meter roepen meteen het beeld op van fraaie lange treinen, verlichting in de rijtuigen en een stuurstand met eigen functiedecoder om het licht te schakelen.

En daarmee heb je dan meteen de ingredienten voor de problemen, die ik noemde.

- Het middendeel van een ompoolspoor moet tenminste die fraaie trein kunnen bevatten plus nog een stukje extra voor de detectie. Het is zeker verstandig je er wat meer in te verdiepen. Die twee bruine sporen gaan je alleen al zo'n honderd euro aan electronica kosten. En daar blijft het niet bij - in het schaduwstation zul je tenminste ook nog 'n keerlus moeten aanleggen. (Als je in het huidige plan eenmaal door de keerlus bent gereden, blijf je altijd hetzelfde rondje rijden - je kun niet meer opnieuw omkeren)

De kosten voor de elektronica is niet zo'n probleem, dat wordt heel veel zelfbouw (ben er voor opgeleid ;)). Het schaduwstation wordt inderdaad een keerlus met een aantal opstelsporen. Maar wat bedoel je precies met je laatste zin tussen haakjes, want die snap ik niet...

Citaat
- De R2 bogen staan lange treinen en lange rijtuigen behoorlijk in de weg. Bij menig rijtuig staat in de handleiding dat tenminste R3 moet worden toegepast. Dat noemen ze dan de minimum radius, dus iets ruimer (R4) is beter.

Dat pas ik dan wel aan naar R3 en R4, dan maak ik de tafel gewoon wat groter op dat punt. Ik wil niet m'n station verschuiven want dan heb ik geen ruimte over voor een mooi stationsplein :)

Citaat
- Datzelfde radius probleem ga je waarschijnlijk ook bij de spiraal krijgen. De twee klim- en daalsporen heb je nu in de binnenbocht getekend. Een mix van klimmen/dalen plus krappe radius plus lange treinen is vragen om moeilijkheden. Dit stuk kun je beter opnieuw ontwerpen.

M'n klimspiraal heeft R4 als kleinste radius (in het daalspoor), dat lijkt me geen probleem toch?

Citaat
PS: Heb je ook een naam ?

Jawel, AR  ;)
M'n echte naam gebruik ik alleen in emails en priveberichtjes via de site, da's geen probleem toch?  :-[


Ik heb even geschetst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan10_photoshop_copy2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan10_photoshop_copy2.jpg)
De 4 rode sporen zijn de ompoolsporen. Alleen de binnenbocht linksboven kan een probleem zijn, want die is in het oorspronkelijke plan precies 3 meter lang. Daarom heb ik met geel geschetst hoe ik de sporen linksonder kan verleggen met 2 boogwissels. Daardoor zou het binnenste ompoolspoor +/- 340cm lang worden. Dat is genoeg toch?
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 20 October 2009, 08:02:50
Iemand nog tips of ideeën?
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Daan! op 20 October 2009, 09:38:32
Omdat een keerlus zoveel geld en ruimte kost zou ik die er gewoon uit laten. Je hebt een fraai plan, met een realistisch station, maar ik vind het rechtsboven minder.

(http://img8.imageshack.us/img8/9863/baanplannetje.th.png) (http://img8.imageshack.us/i/baanplannetje.png/)
Op deze manier is de keerlus eruit. Ik neem aan dat je rechts rijdt?
Nu kun je via het rechterspoor schaduwstation in en er ook weer uit.
Terwijl ik dit schrijf bendenk ik me alleen dat als je andersom door het schaduwstation gaat je niet naar het rechterspoor kunt :-\. Maar dat is een kleine ingreep.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 20 October 2009, 12:38:53
Omdat een keerlus zoveel geld en ruimte kost zou ik die er gewoon uit laten. Je hebt een fraai plan, met een realistisch station, maar ik vind het rechtsboven minder.

(http://img8.imageshack.us/img8/9863/baanplannetje.th.png) (http://img8.imageshack.us/i/baanplannetje.png/)
Op deze manier is de keerlus eruit. Ik neem aan dat je rechts rijdt?
Nu kun je via het rechterspoor schaduwstation in en er ook weer uit.
Terwijl ik dit schrijf bendenk ik me alleen dat als je andersom door het schaduwstation gaat je niet naar het rechterspoor kunt :-\. Maar dat is een kleine ingreep.

Je hebt het schaduwstation getekend toch? Maar zo is het toch een keerlus??
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Daan! op 20 October 2009, 12:42:40
Goed kijken. Volgens mijn kun je niet aan de rechterkant het station in en aan de rechterkant er weer in.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 20 October 2009, 13:34:33
Je vergeet de wissels in het zichtbare gedeelte  ;)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Daan! op 20 October 2009, 14:57:23
Sorry maar ik zie het niet. Heb je een route of zoiets dat het me duidelijk wordt?  :-[ ::)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 21 October 2009, 11:27:28
Sorry maar ik zie het niet. Heb je een route of zoiets dat het me duidelijk wordt?  :-[ ::)

Ik bedoel zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan10_photoshop_edit_keerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan10_photoshop_edit_keerlus.jpg)
:)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: GW op 21 October 2009, 12:05:52
Iemand nog tips of ideeën?

Ja: vermijd zoveel mogelijk het gebruik van meegebogen wissels.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 21 October 2009, 12:12:16
Ja: vermijd zoveel mogelijk het gebruik van meegebogen wissels.

Vanwege ontsporingen ofzo? Ik weet dat ze in het grootbedrijf eigenlijk niet voorkomen, daarom heb ik ze alleen in het verborgen gedeelte gebruikt
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: GW op 21 October 2009, 12:22:54
Vanwege ontsporingen ofzo?

Precies.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 21 October 2009, 14:28:31
Precies.

Hmm, dat wist ik niet... Zijn er bepaalde merken die hier extra gevoelig voor zijn?
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: GW op 21 October 2009, 14:53:39
Dat weet ik niet precies, laten we daarvoor andere reacties ook afwachten, zelf heb ik last met Roco Geoline, met name wanneer ik met 2400's vanuit de buitenbocht naar de binnenbocht wil rijden, komt de flens vaak tussen de rail en de wisseltong terecht.

Gerard
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Karst Drenth op 21 October 2009, 15:53:17
Ja: vermijd zoveel mogelijk het gebruik van meegebogen wissels.

Welk merk doel jij op Gerard ? Is dat Geoline ? Daar heb ik ook met de rechte wissels wel eens een probleempje....

Mijn ervaringen met PIKO A-Gleis boogwissels zijn uitermate positief... zelfs met RP 25 wielstellen ( Model Loco locs ! ) en de 'scherpe' R2/R3 wissels.

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Sander op 21 October 2009, 16:15:03
Heb met gebogen wissels ook nooit problemen.

Gebruik zelf de heerlijk ouderwetse messing Fleischmannetjes!

mvg,
 Sander
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Daan! op 22 October 2009, 08:38:39
JA, zo wel, maar zo heb ik het niet getekend, want ik heb de binnenste spiraal niet verbonden met het spoor richting het station aan de linkerkant ;)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Wim Ros op 22 October 2009, 08:48:46
Geen enkel probleem met de meegebogenwissels. Heb ze in gebruik van Fleischmann (N), Roco, en Marklin (M en K)

Mvg
Wim.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 22 October 2009, 08:59:55
Bedankt allemaal voor de tips! :)

Ik ga er in ieder geval rekening mee houden als ik ga shoppen op Eurospoor.  8)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: wvdm op 22 October 2009, 10:50:44
Hoi,

Ipv railspiralen omhoog, zou je ook railspiralen omlaag kunnen maken.
Een grote stalen U-balk omgekeerd over de sporen op de grond met twee schuine platen eroverheen en de cv ketel is ten alle tijden bereikbaar./| ..  .. |\ De schuine stukken wat schuiner. De schuine platen aan de grond vast schroeven met verzonken schroeven.
Voordelen, je zit niet tegen de spiraal torens aan te kijken en de spiralen zijn lager 70 a 75 cm ipv 180 cm hoogte verschil.

Net schiet me nog wat te binnen. je kan ook een schaduw station op de grond maken.
De loopplaat over de sporen van staal of nog mooier dik glas, waar je over kan lopen, (Zie in het spoorwegmuseum het model van de 1100 in de vloer) wegneembaar maken.
Voila, men loopt over je treinbaan en men hoeft niets weg te halen om bij de CV ketel te komen, een vorkheftruck kan er over rijden, jij kijkt niet tegen spiraal torens aan en omdat de sporen zakken heb je meer ruimte voor scenery.

Groetjes
Wil
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: NS264 op 02 November 2009, 12:05:15
Nogmaals,

Zonde als je nu al investeerd in veel materiaal, hou het bescheidener als die ruimte niet permanent is. Straks kun je alles weer afbreken.

NS2400
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 02 November 2009, 12:25:52
Nogmaals,

Zonde als je nu al investeerd in veel materiaal, hou het bescheidener als die ruimte niet permanent is. Straks kun je alles weer afbreken.

NS2400

De baan wordt ook opgebouwd in modules, zodat hij eventueel te verhuizen is :)
Maar wat vind je precies zonde, want dat snap ik niet...
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: NS264 op 02 November 2009, 22:00:04
Nou,

je had het erover dat in de toekomst misschien gaat verhuizen naar een grotere woning en dat die zolder niet volledig gebruikt kan worden. Dan zou ik als je al ideen hebt voor een toekomstige baan daarop inspelen met het ontwerp van nu. Scheelt je geld en  je kan een hoop hergebruiken dan heb je langer plezier van al je investeringen want het blijft een dure hobby.
Dat bedoelde ik. Heb zelf mijn spul nog steeds in dozen omdat er ook dingen voor het huis voor gaan en zodoende komt het er nog niet van bij mij.
Neemt niet weg dat al wat kan bouwen op de zolder bij je vader.

Gr NS2400
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 03 November 2009, 08:00:57
Nou,

je had het erover dat in de toekomst misschien gaat verhuizen naar een grotere woning en dat die zolder niet volledig gebruikt kan worden. Dan zou ik als je al ideen hebt voor een toekomstige baan daarop inspelen met het ontwerp van nu. Scheelt je geld en  je kan een hoop hergebruiken dan heb je langer plezier van al je investeringen want het blijft een dure hobby.

Gr NS2400

Sorry hoor, maar ik snap je nog steeds niet.  :-[
De baan wordt opgebouwd uit modules. Dus bij een verhuizing kan ik dingen toch weer hergebruiken?  :-\

Ja, misschien verhuizen we over een paar jaar naar een groter huis, maar misschien ook niet. Misschien kan ik deze zolder maar 1 of 2 jaar gebruiken, maar misschien wel5, 6 of nog meer jaren. Ik kan niet in de toekomst kijken.
Dan kan ik nu wel een simpel ovaaltje met 1 wissel opzetten zodat ik bij een eventuele verhuizing diezelfde baan weer op kan zetten. Maar misschien zit ik dan 6 jaar lang met dat ovaaltje te spelen terwijl ik de ruimte had om mijn jarenlange wens van een overtuigend station met postperron te maken. Over zonde gesproken....

Niet gebruiken maken van de kansen die je krijgt, dat noem ik nou zonde...
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Ronaldk op 03 November 2009, 08:40:25
Hoi,

Ik kan van het verhaal van NS2400 (hoe hij ook verder heet) wel iets begrijpen. Stel je hebt nu een ruimte van 6 bij 5 meter (30 m2) tot je beschikking. Deze kan je helemaal vol bouwen. Je gaat verhuizen of je kan om andere redenen daar niet meer terecht. Daardoor moet je terug naar een ruimte van 3 bij 4 meter (12 m2). Dat is meer dan de helft kleiner, daardoor kan je bijvoorbeeld je baan niet meer kwijt en zal je de boel moeten aanpassen. Ondanks dat je modules hebt gebruikt. Tja, wat moet je dan??

Het is moeilijk plannen op de toekomst. Je kan natuurlijk gewoon de ruimte volbouwen en genieten van je grote baan. Of je maakt een kleinere baan op een formaat van een "normale" kamer maar wat is normaal?? Zelf zou ik gewoon kijken naar de beschikbare ruimte en hoelang je je daar kan blijven zitten. Je kan altijd voor zorgen dat een aantal modules "aparte" kleinere banen zijn en toch met elkaar verbonden één grote baan vormen.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 03 November 2009, 12:37:00
Hoi,

Ik kan van het verhaal van NS2400 (hoe hij ook verder heet) wel iets begrijpen. Stel je hebt nu een ruimte van 6 bij 5 meter (30 m2) tot je beschikking. Deze kan je helemaal vol bouwen. Je gaat verhuizen of je kan om andere redenen daar niet meer terecht. Daardoor moet je terug naar een ruimte van 3 bij 4 meter (12 m2). Dat is meer dan de helft kleiner, daardoor kan je bijvoorbeeld je baan niet meer kwijt en zal je de boel moeten aanpassen. Ondanks dat je modules hebt gebruikt. Tja, wat moet je dan??

Het is moeilijk plannen op de toekomst. Je kan natuurlijk gewoon de ruimte volbouwen en genieten van je grote baan. Of je maakt een kleinere baan op een formaat van een "normale" kamer maar wat is normaal?? Zelf zou ik gewoon kijken naar de beschikbare ruimte en hoelang je je daar kan blijven zitten. Je kan altijd voor zorgen dat een aantal modules "aparte" kleinere banen zijn en toch met elkaar verbonden één grote baan vormen.

Groeten Ronald.

Hij, zo snap ik het wel. En ik waardeer het advies van NS2400 ook. Maar ik heb een iets andere levensfilosofie. Ik kan ook niet in de toekomst plannenen mijn idee is om gebruik te maken van de mogelijkheden die ik nu heb, en daar gewoon van te genieten. Misschien moet ik over enkele jaren de baan verhuizen naar een kleinere ruimte, maar dan zijn delen van deze baan sowieso te gebruiken, plus (het belangrijkste), ik heb er 3 jaar lang plezier mee gehad :)

En gelukkig hebben we de foto's nog  8)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: m de deugd op 03 November 2009, 22:05:43
Oei een seriuus geval van luxe , de meeste hebben er te weinig van en willen meer.
Maar hier is het juist anders om, bofkont.
Stoei maar lekker verder , ik hoor het en lees het wel ,als de hamer geslagen is.
Ik ben weer weg doei (y)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: NS264 op 03 November 2009, 22:32:03
Misschien n beetje overdreven  :( maar ik dacht dat t op kortere termijn was, in elk geval handig om met modules te werken dan kun je ze altijd aanpassen of het nou groot of klein is.
Dan kan ik je alleen veel plezier wensen met het bouwen. Mijn spul ligt al tien jaar in een doos en da's ook zonde maar meer ook een budgedtair en  tijdgebrek probleem. Aan ruimte geen gebrek zoldertje van 5.5 mtr geen last van cv ketels. Bouw zo nu en dan een pakket of zelf bouwen en ben van plan binnenkort echt te beginnen. Vraag me af hoe lang treinen goed blijven in een doos zolang je er niet mee rijdt. Ga trouwens een proefstukje opzetten  compleet met trafo dan kunnen ze alvast opwarmen ;D en heb ik gelijk een testbaan.

Veel bouwplezier (y)
NS2400
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: NS264 op 03 November 2009, 23:29:06
Toch nog een dwarsliggertje  :-X

Als je nou eens een soort eiland maakt van een U- vorm van de linkse muur, dan kunnen de lange poten de vrije ruimte in zover dat toelaat en heb je geen last van de vaste items. Je kan dan ipv keerlus een yard bouwen dan kun je er goed bij en eventueel die yard afsluitbaar maken. Op deze manier kun je de poten van de u volledig benutten kun je overal bij en je kan een mooi  overzichtelijk tracee uitleggen  met opklapbaar bruggetje aan rechtse eind.
De u moet dan wel in het midden beloopbaar zijn, minstens 1mtr breed. kan niet inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt voor de genoemde vaste obstakels. Maar volgens mij moet zoiets kunnen?? Zie dat er al eerder over geschreven is over die vorm. Kan denk ik ook met de korte kant na de u evt vanaf cvketel rechts in de hoek gedeeltelijk langs de muur tot aan de deur waar je binnenkomt! Vnf de deur kun je een licht wandje zetten en je hebt gelijk een achterwand en een deurdranger.In het geval van de rechtse hoek komen er wel weer keerlussen bij kijken en een schaduwspoor onder de baan...! De modules op bv op zwaar (zink)metaal opbergrek verkrijgbaar bij elke dhz?
Is het wat?
Gr NS2400, Koen
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: m de deugd op 11 December 2009, 10:38:47
Goeden morgen.

Ik zit zojuist weer even dit grote ruimte toch ontwerpprobleem bij te lezen.
Maar het loopt nog steets,je komt er naar mijn iedee niet echt uit.
Mijn idee is dan om klein te beginnen ,iets wat je naderhand makelijk kan uitbreiden.
Gelijk zo,n grote opervlakte opbouwen is mischien te veel ineens.
Dus zoals je al aangaf gewoon in modules stuk voor stuk.
En dan aan beide zijdes een een verplaatsbaar deel met een dubbelsporige boog
Een soort hondebot,wat je op tentoonstelingen ook vaak ziet.
Kan je rijden en bouwen samenvoegen.
Zo zou ik dat dan doen,maar het is jou ding ,het is maar een iedee.

               Sucses met de bouw.

                    Martin de Deugd.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 13 April 2010, 13:10:50
Het is weer lang geleden, maar ik leef nog  8)

Mede door al het advies ga ik de baan toch langs de muren maken, met 3 uitneembare delen. Dit is plan 11, versie 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan11_station2_photoshop_copy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan11_station2_photoshop_copy.jpg)

Dit is het zichtbare gedeelte wat op +/- 130cm hoogte zal zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan11_station2_photoshop_zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan11_station2_photoshop_zichtbaar.jpg)

Dit is het schaduw gedeelte wat op +/-100cm hoogte zal komen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan11_station2_photoshop_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan11_station2_photoshop_schaduw.jpg)

Dit ontwerp wordt niet zo 1 op 1 overgenomen, maar het geeft een idee toch? Zo wordt het paarse schaduwspoor aan de linkerkant natuurlijk gewoon netjes onder de grijze gelegd zodat het niet over m'n werkblad komt te hangen.
De paarse wissels links onder komen ook wat anders te leggen om extra lengte voor de opstelsporen te maken. Het uitneembare deel zal waarschijnlijk een 'tafel' op wieltjes worden wat de gehele lengte van de opstelsporen omvat.

De sporen voor Westerweel CS zijn zeker nog niet definitief, maar dat gedeelte ga ik ook later pas doen. Ik ga eerst het schaduwgedeelte en de spiraal maken, en daarna lekker het parade deel maken, want het maken van landschap vind ik het leukste deel van onze hobby :)

Nou, brand maar los  (y)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Boertje op 13 April 2010, 13:20:33
Hoi AR,

Nou, je bent wel goed aan het denken geweest....
Als ik alles goed begrijp wil je:
1. grote rondlopende baan dubbelspoor
2. met mogelijkheid voor lange treinen
3. voldoende boogstralen
4. veel rangeerwerk op station
5. station met inhaalmogelijkheid beide richtingen op

Als dit alles het geval is:
1. Ik zou het schaduwstation wat vergroten, 5 sporen (ik kan het niet precies zien..) voor zo'n baan lijkt wat weinig. Kun je onder westerweel CS nog wat kwijt, desnoods op een lager of hoger niveau?
2. Ik zou de rangeersporen in Westerweel aan de voorkant positioneren en de doorgaande sporen aan de achterkant. Rangeren is spelen en daar moet je wel bij kunnen.

Anders gezegd: prima basisplan!

Eddy

Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: m de deugd op 13 April 2010, 16:03:32
Hoi A.R.

Gezien de verschillende kleine projecten,die ik tot dusver heb gezien.
Zal dit zeker mooi gaan worden.
Gezien het station,kun je daar aardige treinlengtes bergen.
Ik vindt dit een heel goed baan ontwerp,niets mis mee.
Dat worden aardig wat jaren knutselen en bouwen.
Gaat het analoog rijden worden,of ook nog digitaal.
Ik ga dit ook zeker volgen.
Sucses.

Mvg Martin.
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 16 April 2010, 15:01:19
Hoi AR,

Nou, je bent wel goed aan het denken geweest....
Als ik alles goed begrijp wil je:
1. grote rondlopende baan dubbelspoor
2. met mogelijkheid voor lange treinen
3. voldoende boogstralen
4. veel rangeerwerk op station
5. station met inhaalmogelijkheid beide richtingen op

Als dit alles het geval is:
1. Ik zou het schaduwstation wat vergroten, 5 sporen (ik kan het niet precies zien..) voor zo'n baan lijkt wat weinig. Kun je onder westerweel CS nog wat kwijt, desnoods op een lager of hoger niveau?
2. Ik zou de rangeersporen in Westerweel aan de voorkant positioneren en de doorgaande sporen aan de achterkant. Rangeren is spelen en daar moet je wel bij kunnen.

Anders gezegd: prima basisplan!

Eddy

Hoi Eddy,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ja, ik heb nu 6 opstelsporen geplant van +/- 4 meter lang. Maar misschien is een goed idee om onder Westerweel CS iig een uitbreidmogelijkheid te maken. Want in de toekomst heb ik het misschien wel nodig. Bedankt voor de tip  (y)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 16 April 2010, 15:06:35
Hoi A.R.

Gezien de verschillende kleine projecten,die ik tot dusver heb gezien.
Zal dit zeker mooi gaan worden.
Gezien het station,kun je daar aardige treinlengtes bergen.
Ik vindt dit een heel goed baan ontwerp,niets mis mee.
Dat worden aardig wat jaren knutselen en bouwen.
Gaat het analoog rijden worden,of ook nog digitaal.
Ik ga dit ook zeker volgen.
Sucses.

Mvg Martin.

Ha Martin,
Heb je kleine projecten van mij gezien?? Ik denk dat je in de war bent met iemand anders ;) Mijn modelbouwactiviteiten zijn gestopt toen ik +/- 16 jaar was, en eind van dit jaar wordt ik 30...   :-X

Het plan is om digitaal te gaan rijden met de multimaus. Geen computer of koploper enzo. Ik ga denk ik wel vast draadjes aan de sporen solderen en onderbrekingen maken zodat ik later bezetmelders en computer kan aansluiten. Maar voorlopig alleen de multimaus :)
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: m de deugd op 16 April 2010, 17:45:04
Hoi A.R.

Sorry voor dit misverstand.
Gebruikt iemand,de zelfde naam,dat kan.
Oeps foutje bedankt,ik was in de veronderstelling,dat jij die franse mooie projecten had vervaardigd.
Gezien de naam Automatic-rock.
Nou ja evengoed veel sucses ;)

Martin
Titel: Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
Bericht door: Automatic-rock op 10 November 2010, 18:06:51
Ik ben begonnen met bouwen hoor: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32006  :)
Dit topic kan dan eigenlijk wel op slot