BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: HuubvG op 25 September 2009, 18:14:33

Titel: Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: HuubvG op 25 September 2009, 18:14:33
Al een tijdje broeit er een idee in mijn hoofd. Het heeft te maken met de lange remweg die treinen hebben. Met het machteloze gevoel van een machinist in het geval van nood. Wat zou het fijn zijn als de remweg op één of andere wijze te verkorten was. Echter dat zal wel de droom van iedere machinist en spoortechnicus zijn. En deze zal voorlopig wel niet uitkomen, helaas. Er zullen wel technische redenen zijn waarom het volgende idee niet uitvoerbaar zou zijn. Maar ik weet nog niet welke. Helpt u mij uit de droom?

'Remklauwen op de rails'. De rails dienen als remschijven, maar dan niet rond maar recht, dus ‘remstaven’. De remklauwen bevinden zich dus om de railkoppen, en knijpen zijdelings links en rechts de remblokken tegen de rails. Er kunnen meer per wagen/loc geplaatst worden, om de weerstand te verkleinen.

De eerste gedachte is, dat de rails mee willen met de trein, dat er dus voor de trein een spoorspatting ontstaat, en achter de trein een breuk in de spoorstaven. Echter gezien de dikte van een railstaaf, het vastliggen op de dwarsliggers in de bedding, het gewicht van de trein, lijkt me dat de rails zelfs bij hard remmen doodeenvoudig blijven liggen. En dat de trein een korte noodstop zou kunnen maken op deze manier.

Er zouden nog wel haken en ogen zijn, anders werd het vast al toegepast. Zoals bijvoorbeeld de eerste beste wissel al een probleem zou kunnen opleveren.

Ik heb deze vraag maar in Ditjes En Datjes gezet. Voor de Grootspoorvraagbaak is het onderwerp misschien wel te onzinnig, dus vandaar hier. Hier kan men er ook vrijuit op reageren.  ;)
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: santerdam op 25 September 2009, 18:22:31
Remklauwen op de rails lijkt me lastig bij wissels e.d. Dat gaat zeker fout.

Magneetremmen kom je al wel tegen. Een grote magneetschoen, die boven de rails hangt. Dat wordt ook al toegepast.

Sander
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: johnny-VIRM op 25 September 2009, 19:17:20
oke mocht bijvoorbeeld een V-IRM te snel kunnen remmen dan zullen binnen zeker ook gewonden vallen, maar ter illustratie een V-IRM kan vanuit 120 km/h binnen de 450 meter stilstaan met magneten omlaag.
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: HuubvG op 25 September 2009, 19:30:41
Dat er al met magneetremmen op de rails geremd wordt, wist ik nog niet.

Vooral dat te snel remmen gevaar oplevert voor de inzittenden helpt me uit de droom. Het middel zou dan erger zijn dan de kwaal. Ik had er nog niet bij 'stilgestaan'.

Duidelijk, bedankt voor de reacties.
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: santerdam op 25 September 2009, 20:37:02
Aanvullend over magneetremmen :

Op Bahn TV loopt regelmatig een film over de testritten van DB met een ICE in Frankrijk. Dat was voor het doortrekken van de lijn Frankfurt - Parijs. De Duitse treinen hadden toen al magneetremmen en die waren nog nooit toegepast op het Franse net. Al snel hadden ze problemen door de enorme hoeveelheden losse bouten en moeren, die tussen de rails en bij wissels rondslingerden. Uiteindelijk is het hele traject handmatig geschoond van alle troep voordat ze verder konden.

Sander

[edit] tikfout hersteld
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Rick op 25 September 2009, 20:43:03
testritten van DB met een ICM in Frankrijk.
ICE neem ik aan?
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: santerdam op 25 September 2009, 20:48:26
Ja, ICE. Tikfoutje.

Sander
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Lvdwerf op 25 September 2009, 20:54:01
Nog een puntje:
Als je wrijvingsremmen zou aanbrengen die tegen de spoorstaaf drukken dan wordt de lok tevens omhoog gedrukt (actie is reactie, newton verzon dat ooit). Het gevolg als de lok omhoog gedrukt wordt is dat de wielen dus ook omhooggaan en daar de remkracht dus afneemt. ofzoiets
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: HuubvG op 25 September 2009, 21:36:19
Nee Lennert, dat bedoel ik niet. Een remklauw om de railkop en dan zijdelings knijpen, dus links en rechts van de railkop. Anders lees mijn verhaaltje bovenaan nog een keer.

Aan de binnenkant zou je ze niet dikker dan de wielflensen moeten maken, om ook bij wissels te kunnen remmen. Je zou ook ABS kunnen toepassen om niet al te gard te remmen.

Zoals je ziet, ik geef me nog niet helemaal gewonnen.
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Bas, Dordrecht op 25 September 2009, 21:54:21
Tja...dan heb je nog het probleem met spoorwegovergangen, isolatiestukken, railverbindingsstukken, detectoren aan de zijkanten van de rails, wissels was al besproken. De meest makkelijke en meest gebruikte is toch gewoon de magneetrem. Enorme remkracht die uitgeoefend word op de rails en zo de lok nog harder op de rails trekt. Daarmee is dus Newton buiten spel gezet ;-) Moderne personenwagens hebben deze remmen ook en lossen bij een snelheid van rond de 30 km, vanaf deze snelheid is de werking te verwaarlozen.

Bij de loks (460/465 SBB en BLS) blijven deze remmen tot stilstand actief en bereiken zo een enorme remkracht. Let wel: ik heb het hier over zwitserse loks. Bij mijn weten zijn de 16/17/1800 hiermee niet uitgerust. De Traxxen hebben dit systeem ook niet. Hier is de remkracht dermate sterk, dat dit niet noodzakelijk is. De reden dat de 460/465 dit hebben heeft ermee te maken dat normaal van de sterke elektrische rem gebruikt word gemaakt. Valt deze uit is er nog maar sprake van een mechanische remkracht van 60kN....erg weinig dus.

kortom...de gedachte is natuurlijk erg interessant, maar de remkrachten van moderne loks zijn dermate goed dat er geen noodzaak is om iets nieuws te ontwikkelen....maar...geef nooit op  ;-)

Groeten

Bas

Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: HuubvG op 25 September 2009, 22:54:01
Nee Bas, ik geef nooit op, maar deze zet ik wel uit mijn hoofd. Maakt plaats om te piekeren over een ander probleem. Mijn Perpetuum Mobile is ook bijna klaar...
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Fred van E op 25 September 2009, 22:55:10
Klinkt geinig net als de ouderwetse handrem van de fiets de rails is nu dus de velg.
En belgie bestaat niet.              ::)
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Thom op 26 September 2009, 19:46:19
Een systeem met remblokken tegen de spoorstaafkop werkt zowieso niet, op overwegen liggen de platen aan de buitenkant van het spoor tegen de spoorstaaf kop opgevuld dus daar is helemaal geen ruimte  ;)
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Floris Dilz op 26 September 2009, 20:02:54
remparachuuts.
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Remco. op 26 September 2009, 20:05:19
kortom...de gedachte is natuurlijk erg interessant, maar de remkrachten van moderne loks zijn dermate goed dat er geen noodzaak is om iets nieuws te ontwikkelen....maar...geef nooit op  ;-)

Vooropgesteld ik ben TOTAAL geen expert, maar dit lijkt me toch niet helemaal waar ;) Je kunt feitelijk nooit snel genoeg remmen, ideaal situatie zou zijn dat de lok direct stil staat, dat zou veel ongelukken voorkomen hebben, dat in normaal bedrijf het remvermogen afdoende is heb ik beeld bij, maar in het licht van ongelukken kan het nooit snel genoeg zijn :)

Gr. Remco.
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Lvdwerf op 26 September 2009, 20:06:21
remparachuuts.
remraketten zijn gaver
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Thom op 26 September 2009, 20:29:03
Vooropgesteld ik ben TOTAAL geen expert, maar dit lijkt me toch niet helemaal waar ;) Je kunt feitelijk nooit snel genoeg remmen, ideaal situatie zou zijn dat de lok direct stil staat, dat zou veel ongelukken voorkomen hebben, dat in normaal bedrijf het remvermogen afdoende is heb ik beeld bij, maar in het licht van ongelukken kan het nooit snel genoeg zijn :)

Gr. Remco.
Op een gegeven moment rem zeker wel hard genoeg, anders weet je zeker dat alle mensen door een trein gaan vliegen bij een snelremming.
Volgens mij veroorzaak je dan nog meer letsel...
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Remco. op 26 September 2009, 20:31:03
Het is wachten op gordels in de trein, net zoals in de bus ;)

Gr. Remco.
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Bruce!!! op 26 September 2009, 20:39:46
net zoals in de bus ;)

In de OV bussen hebben ze helemaal geen gordels.......
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Jos B. op 26 September 2009, 20:43:10
zal er ooit nog wel van komen denk ik, dat ook in de lijnbus Gordels verplicht worden. ;D


Jos.
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: mantaray op 27 September 2009, 00:13:14
kwam vanavond uit rotterdam met een virm , kregen bij zevenbergen een noodremming
Bleek dat er een reiziger tenonrechte aan de noodrem had getrokken
maar ik kon nog net mijn flesje cola opvangen die op het tafeltje stond ....
Dus wil je eigenlijk wel dat een trein harder gaat remmen ??
om wille van de veiligheid van de reizigers ( vallen en dergelijke )
denk ik dat het nederlandse materieel al aardig remt
al moet ik toegeven dat een sprinter niet echt denderd remt !
Je merk dus wel dat materieel met magneet remmen eigenlijk prima een noodstop kunnen maken
Jaren geleden ( ik wordt oud....) ben ik met test ritten meegeweest met icm waar toen magneet remmen ondergebouwd werden  Er waren toen meer draaistellen als nu voorzien van magneet remmen dit is uiteindelijk terug gebracht in aantal om het simpele feit dat de trein te hard remde.... dus je moet toch een compromie zoeken tussen stoppen en comfort/ veiligheid 
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Bas, Dordrecht op 27 September 2009, 07:45:30
@ Remco

Weet je wat G-krachten met een lichaam kunnen doen? Ik heb technische documenten gelezen over het ongeluk in Eschede en wat daar met de inzittenden van bepaalde wagens is gebeurd door deze directe stop bij hoge snelheden. Ik zal geen smakelijke details opschrijven, maar geef mij dan maar een normale snelremming van een trein zodat ik het overleef.

Groeten

Bas
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: HuubvG op 27 September 2009, 10:05:25
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet van magneetremmen gehoord had. Als ik wat beter geïnformeerd had, had ik kunnen weten dat er al op de rails geremd wordt, dus had ik dit draadje nooit hoeven starten. Je zou inderdaad iedereen en alles zo vast moeten sjorren, nogmaals, dan is het middel erger dan de kwaal. Nu kan je gerust door de trein lopen en even op het toilet gaan zitten. Moet niet denken aan een noodstop op dat moment... dan wordt een oud gezegde "ben je nou helemaal van de pot gerukt?" wel weer helemaal actueel. ;)

Hier heb ik het over de noodstop en maak ik daar een grapje over. Het slaat niet op bovenstaand bericht van Bas over de omstandigheid na een rampzalig ongeluk.
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Karst Drenth op 27 September 2009, 10:16:04
Huub,

In de nieuwe RailHobby ( Okt. 2009 ) staat een uitvoerig en interessant artikel over magneet remmen ! Daar kun je o.a. lezen dat deze zo goed remmen, dat er op bepaalde treinstellen minder konden worden aangebracht dan gepland vanwege het te goed remmen !

Grtzz,

Karst

( in die RailHobby staat nog een ander heel leuk artikel ;) )
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Bas, Dordrecht op 27 September 2009, 10:19:12
Nu kan je gerust door de trein lopen en even op het toilet gaan zitten. Moet niet denken aan een noodstop op dat moment... dan wordt een oud gezegde "ben je nou helemaal van de pot gerukt?" wel weer helemaal actueel. ;)

Die is anders wel erg goed  ;D ;D ;D ;D ;D

Groet

Bas
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: HuubvG op 27 September 2009, 10:23:39
Karst, ik heb van de week net in de bieb een 'nieuwe' Railhobby doorgenomen, maar heb niet opgelet of deze nog van september was. Ik zal het in de gaten houden. Maandag nog even weer naar de bieb en eens beter kijken. Naar dat andere leuke stukje ben ik ook benieuwd, ik heb al een vermoeden...  ;)
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Marc tramt op 27 September 2009, 11:41:27
Het idee van railremmen die als een soort van klauwen om de rail grijpen is overigens niet nieuw, sterker nog... vrij oud zelf. In de praktijk was het tot voor kort (2008) in gebruik bij de Pöstlingbergbahn, de steilste adhesie spoor(tram?) lijn ter wereld. Om op de steile hellingen (tot 10%) veilig te kunnen afdalen was een uniek remsysteem in gebruik waarbij op de rails werd geremd. Meer info op deze (duitstalige): Wiki (http://de.wikipedia.org/wiki/P%C3%B6stlingbergbahn)
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Lvdwerf op 27 September 2009, 11:53:17
Maar daar zijn de wissels dan ook anders uitgevoerd dan hier in het hoofdspoorwegnet.
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Marc tramt op 27 September 2009, 11:58:07
Yep, en een trammetje van een paar ton die met pakweg 20km/u een helling af rijdt remt denk ik ook wat anders dan een goederentrein met 80km/u, of een TGV danwel ICE.
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: HuubvG op 27 September 2009, 12:05:13
Leuk stukje, Marc. Dat is precies waar ik aan dacht. (y) De rails op zichzelf zijn ook aan dit systeem aangepast. Dus het heeft toch bestaan! Zo zot was het idee dan toch niet after all. Alleen zou het hier niet te doen zijn, al die aanpassingen... bovendien is de magneetrem een beter alternatief.  :)
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: DelticPower op 27 September 2009, 12:18:23
meen me te herinneren dat mat 46 en vroeger op het bedieningspaneel een drukknop "railrem" had, welke buiten dienst was. Dat zou een mechanisch systeem geweest zijn om van buitenaf de remmen in te schakelen. Misschien dat er hier op het forum iemand meer van weet.
Groeten Jan
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: elt-178.516 op 27 September 2009, 12:33:56
Ik heb enkele maanden een keer een enigzinds verwant gesprek gehad met een collega die spoorbruggen ontwerpt.
Kort samengevat worden de krachten benodigd om te remmen doorgegeven aan de brug. En er is een maximum aan de krachten die de bestaande kusntwerken kunnen opvangen. Op kunstwerken moet je dus een keuze maken: Of je gaat niet harder remmen en er vindt een botsing plaats. Of je gaat harder remmen, je voorkomt een botsing, maar de brug stort in.
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Yuri v L op 27 September 2009, 14:07:31
Volgens Elektrische treinstellen in Nederland deel 2 en Diesetreinen in Nederland, waren de DE5 en de ELD5 (mat '40) voorzien van railremmen. Bij de ELD5 staat ook nog een uitleg van de werking van deze elektrische railremmen.

Groeten, Yuri
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 September 2009, 14:20:23
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet van magneetremmen gehoord had.
De stadstrams in Amsterdam hadden al railremmen toen ik nog op school zat. En dat is ruim 40 jaar geleden.
Meerdere malen als passagier meegemaakt dat die er vol op gegooid werden als er weer eens een automobilist of fietser dacht dat hij nog wel even voorlangs kon.
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: Yuri v L op 27 September 2009, 14:30:42
Even voor de duidelijkheid, de ELD 5 en de DE5 zijn voorzien geweest van magneetremmen. Deze werden wegens grote slijtage aan de van de sleepstukken en de spoorstaven alleen gebruikt bij noodremming.
(Bron Elektrische treinstellen in Nederland deel 2)

Mat '46 was bij de bouw voorbereid voor inbouw van magneetremmen, vandaar ook de knop "Railremmen" op de stuurstanden, maar deze zijn nooit ingebouwd geweest bij mat '46.
(Bron Elektrische treinstellen in Nederland deel 2)

Groeten, Yuri
Titel: Re:Remweg verkorten 1:1.
Bericht door: DelticPower op 27 September 2009, 17:47:59
Bedankt Yuri, ben deze middag alweer een beetje wijzer geworden.
Groeten Jan.