BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: sneek op 24 September 2009, 23:40:09
-
http://www.nu.nl/algemeen/2088959/treinbotsing-bij-barendrecht.html
:'( :-\
Teletekst spreekt inmiddels over 2 goederentreinlocs en een reizigerstrein (benelux) die mogelijk een noodstop kon maken.
Schijnen goederenwagens van een fly-over te zijn gevallen op het onderliggende reizigersspoor?
-
dat hoop ik niet zeg :o
kan ik niet meer naar school
Roland
-
Tussen rotterdam en zwijndrecht.
-
Net journaal gezien, leek op een class 66 op zijn kantje ?
-
Zo zeg :o. Op nos.nl staat een foto en een filmpje van reizigers die de plaats des onheils verlaten.
-
Lijkt erg mee te vallen 1machinist licht gewond volgens nos
-
Het is waarschijnlijk een stevige klapper. De A15 is geheel afgesloten, het ongeval gebeurde onder het spoorviaduct van de A15. NOS meldde dat Mr. Pieter inmiddels ook al ter plekke is.
Sander
-
De andere loc lijkt wel een verwrongen 6400/6500.
Jos.
-
ERS 6616 is op een roze 6400 van Railion gereden. 6400 is zo te zien total loss de ERS loc lag er flinks naast.
Helaas schijnt de Railion machinist het niet overleeft te hebben wat het allemaal alleen maar erger maakt :(
-
Dus wel een dode ?
Hmmm, dat is ernstig. Ik hoop maar dat er snel meer nieuws komt.
-
Morgenochtend in het ontbijtnieuws waarschijnlijk.
-
Plaatje van NOS journaal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht.jpg)
-
Ik blijf hopen dat hij niet dood is :'(
is al erg genoeg dit
Roland
-
Dat ziet er zeer slecht uit. Dat is een flinke klap geweest.
-
6400 aan de verkeerde kant geraakt
-
ERS 6616 is op een roze 6400 van Railion gereden. 6400 is zo te zien total loss de ERS loc lag er flinks naast.
Helaas schijnt de Railion machinist het niet overleeft te hebben wat het allemaal alleen maar erger maakt :(
heb je daar ook een bron van ?
-
De cabine van de 6400 is in ieder geval helemaal vermorzeld.
Zo een class 66 is een massieve blok staal, daar kan een 6400 echt niet tegenop.
Als daar nog een machinist in zat zal daar nu niet veel meer van over zijn.
De koude rillingen lopen me over de rug, brrrr
Jos.
-
BBrrrrrrrrrrr, deze berichten hoor en zien we liever NIET
Wens de betrokkene veel sterkte toe....
-
Ai, een vergroting van dat plaatje maakt veel duidelijk. D'r is haast niets van de 6400 over. Alleen het onderstel is redelijk herkenbaar. De cabine, brrrr.
-
inderdaad. die class 66 is op de 6400 geklommen en dwars door de bovenbouw daarvan doorgeschoten! geen idee hoe hard werd gereden, maar zo'n goederentrein zet je zelfs op lage snelheid niet eventjes stil, maar dat de impact zo heftig kan zijn...ongelovelijk zeg.
-
De telegraaf heeft ook plaatjes :
http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00659/Trein_659703d.jpg
http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00659/trein2_659704d.jpg
-
Lijkt me een frontale botsing waarbij de machinist van de 6400 gelet op de foto degene is die op de slechts denkbare positie zat. Laten we hopen dat het meevalt....
-
http://www.nufoto.nl/fotos/115923/treinbotsing-barendrecht.html (http://www.nufoto.nl/fotos/115923/treinbotsing-barendrecht.html)
wat een ravage...
-
Bovenleiding ook kapot zie ik. Niet het ergste. maar dat zal betekenen dat er morgen geen treinen zullen rijden vermoed ik.
-
nrc meld helaas een dode en een nog beknelde machinist
http://www.nrc.nl/binnenland/article2369187.ece/Dode_bij_treinbotsing_Barendrecht
-
Die beknelde Mcn is inmiddels bevrijd en naar het ziekenhuis over gebracht...
-
Die 6400 kunnen ze denk wel slopen de Class66 zal nog wel gered kunnen worden.
Het is en blijft triest :-\
-
Hallo,
Dit is triest, dit ongeval.
Hoe is het mogelijk zou je denken.
Jammer dat er 1 dode bij gevallen is.
Gelukkig niet meer gewonden of erger.
Maar denk wel dat de ERS ook totall loss is.
Zie een plaatje met een geknikte zijwand, het chassis zou wel eens krom kunnen staan.
Wat me overigens niet verbazen zou na zo`n klap.
Mvg, Marcel
-
Mijn god dat is echt niet normaal. :o Heb daar erg vaak gereden. Dat zo'n ongeval precies in de barendrecht tunnen moet gebeuren.
Wat daa gebeurt is ben ik wel heel benieuwd naar. Dit zal toch haast een STS moeten zijn. Maar goed het onderzoek zal het gaan uitwijzen.
En dat er ook een machinoist bij is om gekomen is zwaar te betreuren :(
Manuel
-
Wat is een STS?
-
STS = Stop Tonend Sein
Jeroen
-
Voor verdere uitleg STS zie www.nicospilt.com/STS.htm (http://www.nicospilt.com/STS.htm)
gr. Rob
-
Triest, heel erg triest.
Dit is het senario waar ik altijd al bang voor was en gewaarschuwd had en gelukkig is dit toch nog relatief goed afgelopen. :'(
Afgelopen vele jaren hebben we al een tal van incidenten gehad, Rotterdam, Amsterdam, Dordrecht, Gouda enz... Allemaal ongelukken met een hoop materiele schade maar weinig persoonlijk leed omdat het allemaal lage snelheidsaanrijdingen zijn. In alle gevallen lag de STS hieraan ten grondslag en was de aanrijdingssnelheid max 40km/u. Hierdoor bleef het aantal gewonden altijd zeer beperkt en waren er geen doden te betreuren. Ik was er altijd al bang voor dat zo iest zou gebeuren en dat brokstukken in het naastgelegen spoor terecht zouden komen waar wel op hoge snelheid gereden zou worden. Dit was zo'n situatie maar dankzij de oplettendheid van de BNL trein is het nog zo goed afgelopen. Er wordt overigens nauwelijk over gesproken maar er van ook nog een 4 trein, een stoppertje bij betrokken. Ook bij hem vlogen de brokstukken in het rond en zijn er enkele gewonden gevallen.
Kortom, het is zeer triest was er gebeurd is, ik leef mee met de familie van het slachtoffer en andere gewonde machinist. Maar we zijn weer door het oog van de naald gekropen. Ze zullen overigens nog een flinke kluif hebben om daar de boel onder vandaan te krijgen.
Groetjes Ronald, "de enige echte" ;)
-
Dus jij hebt de onderzoeksresultaten van dit ongeval al ???
Er zijn de afgelopen jaren meerdere ongevallen gebeurd door het negeren van STS, daar moet iets aan gedaan worden, en het is mogelijk dat dat hier ook is gebeurd. Maar mischien kunnen we beter wachten tot de onderzoeksresultaten bekend zijn, voordat we met beschuldigende vingers gaan wijzen naar het systeem of een machinist.
Groeten,
Johnnie
-
Er wordt overigens nauwelijk over gesproken maar er van ook nog een 4 trein, een stoppertje bij betrokken. Ook bij hem vlogen de brokstukken in het rond en zijn er enkele gewonden gevallen.
Ook de VRT meldt die 4e trein, maar bij de NOS bestaat hij [nog ?] niet. Ik ken de situatie ter plekke niet, is daar een 4e spoor ?
-
Mocht je belangstelling hebben en je kan TV Rijnmond ontvangen .
Zodadelijk (vrijdag 25-09) om 12.00 uur een extra nieuwsuitzending over dit ongeluk.
Fred
-
Ik vind toch eigenlijk wel dat we bij dit tragische ongeval het achterhalen van de oorzaak aan de bevoegde mensen, zoals de club van Meester Pieter, moeten overlaten. Ik vind het nog een beetje vroeg om maar meteen weer de 3-letterige rode afkorting als oorzaak aan te wijzen, aangezien ook een technisch of mechanisch defect de oorzaak zou kunnen zijn.
Daarnaast denk ik dat de tijdige stop van de BNL niet alleen te danken is aan het vakmanschap van de meester, maar ook aan het feit dat de trein werd getrokken door een moderne Traxx lok. Die over het algemeen vrij aardig wil remmen.
Groet Peter,
-
Ook de VRT meldt die 4e trein, maar bij de NOS bestaat hij [nog ?] niet. Ik ken de situatie ter plekke niet, is daar een 4e spoor ?
Volgens mij liggen daar een stuk of 9 sporen.
Peter
-
Op Nufoto.nl staat een een foto dat er een geel
grijze loc de 6415 bij betrokken is.
groet Bram.
-
@Jojo Er zijn daar meerdere sporen, ook de HSL ligt daar, zij het daar verdiept (geloof ik). De goederentreinen zijn in de aftakking naar de havens gebotst, die daar nog parallel aan de reizigersporen loopt. Brokstukken van de goederentreinen zijn op de reizigerssporen terechtgekomen, dus er kan best nog een vierde trein betrokken zijn geweest. Laat de media het maar niet horen, want voor je het weet is er sprake van "een botsing tussen 4 treinen".
@Johnnie Je hebt gelijk, het is nog wat vroeg, maar ik zie behalve een fout in het beveiligingssysteem of een STS-passage geen andere mogelijkheid om twee treinen frontaal te laten botsen. Een van beide oorzaken ligt voor de hand en aangezien er naar mijn weten geen fatale ongelukken zijn gebeurd in de laatste jaren door een systeemfout, is een STS-passage de meest waarschijnlijke oorzaak.
Los van dit alles, verschrikkelijk wat deze beide machinisten is overkomen, los van welke oorzaak dan ook.
Carlo
-
Dus jij hebt de onderzoeksresultaten van dit ongeval al ???
Johnnie
@Johnnie. Waar lees jij dat ik schrijf dat dit ongeluk het gevolg is van een STS ??? ::)
Nergens, dus lees eerst even goed alvorens je conclusies trek :P
Ik schreef alleen dat alle voorgaande ongelukken het gevolg waren van STS (en dat is wel uit onderzoek gebleken).
Ik beschreef hier het senario wat ik al jaren lang zag aankomen dat agv een ongeluk op lage snelheid brokstukken op een nevenspoor terecht zouden kunnen komen waar een trein met hoge snelheid op in zou komen te rijden.
Dat is wat nu gebeurd is en godzijdank nog "relatief" goed afgelopen is.
Over de oorzaak van het ongeluk heb ik geen woord gerept, dat zijn JOU conclusies.
Groetjes Ronald
-
Beneluxers,
Voordat dit uit de klauwen gaat lopen.
Zullen we de oorzaak of schuldvraag hier nu niet gaan bespreken ?
Dit uit respect naar de overleden machinist en de gewonden ?
Dat kan je gewoon niet maken, en dat nu niet bespreken.
Er is immers nog niets bekend.
Het is allemaal al triest genoeg.
-
NOS (http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-571135/)
Hierbij het filmpje van de NOS.
mvg
Arthur
-
irritant die zogenaamde "experts" hier die het al hadden zien aankomen of al weten wat er precies gebeurd is, en hoe het kon gebeuren en wie er wat fout heeft gedaan. Speculaas per kilo hier.....Mijn medeleven gaat uit naar de beroepscollega en zijn familie.
Bas
ook machinist
-
Er is aan het eind van het NOS filmpje inderdaad ook nog een gevaarsein voerende DD-AR stam met mDDM te zien. Er is dus inderdaad nog een 4e betrokken trein.
Groet Petertrein81,
-
Het zal mij benieuwen hoe laat het draadje op slot moet.
-
Een verstandig woord, Chris.
Wat betreft die vierde trein: toen ik vanochtend rond 07:45 uur over het viaduct in de Dierensteinweg reed (op weg naar huis: ik woon hemelsbreed 1200 meter van de plaats des onheils), stond daar inderdaad behalve de drie treinen ook een mDDM-stel stil ter hoogte van de (enorme) ravage, ook met het gevaarsein ontstoken. Ik ga er derhalve van uit dat dit stoppertje ook betrokken is geweest bij het incident.
Voor de niet-kenners van de spoorsituatie ter plaatse: er liggen daar negen sporen. Van west naar oost komen we tegen:
- twee HSL-sporen, die overigens verdiept liggen om luttele meters verderop de Havenspoorlijn ongelijkvloers te kunnen kruisen,
- drie goederensporen, waarvan de westelijke twee dus enkele meters noordelijker afbuigen en over de HSL heen geleid worden; het derde gaat parallel aan de sporen voor reizigerstreinen rechtdoor richting Rotterdam Lombardijen,
- vier sporen voor reizigerstreinen, doorgaans worden de buitenste sporen gebruik voor IC's en de binnenste voor stop- en sneltreinen.
De hele reeks kruist onderlangs de Dierensteinweg (het zuidelijke van twee viaducten) en de A 15 (het noordelijke). Onder de A 15 is het onheil dus geschied. Direct voorbij het viaduct in de A 15 buigen de twee genoemde goederensporen naar links af, de rest loopt rechtdoor. In zuidelijke richting is er vanaf de Dierensteinweg nog ongeveer 400 meter to het begin van de overkapping van Barendrecht.
Het behoeft geen betoog dat het een zeer betreurenswaardig ongeval is, daarover hebben al vele gebruikers zich uitgesproken en daar sluit ik mij dan ook bij aan.
-
:-\ Mijn medeleven gaat uit naar de betrokkenen, familie en ook collega machinisten.
@Bas, er wordt hier altijd veel gel*@#, trek het je niet aan. Het zijn tenslotte allemaal hobbyisten met kleine treintjes die vaak het grootbedrijf naspelen.
Je kunt misschien ook beter hier niet alles zitten lezen als echte machinist.
Strerkte,
groet, Albert.
-
Daarnaast denk ik dat de tijdige stop van de BNL niet alleen te danken is aan het vakmanschap van de meester, maar ook aan het feit dat de trein werd getrokken door een moderne Traxx lok. Die over het algemeen vrij aardig wil remmen.
Groet Peter,
Die rijtuigen remmen anders niet harder met een Traxx ervoor of een 11.8 hoor, en aangezien lokken meestal niet bijzonder goed beremd zijn komt het toch echt op de rijtuigen aan en daar is niks anders aan.
-
irritant die zogenaamde "experts" hier die het al hadden zien aankomen of al weten wat er precies gebeurd is, en hoe het kon gebeuren en wie er wat fout heeft gedaan. Speculaas per kilo hier.....Mijn medeleven gaat uit naar de beroepscollega en zijn familie.
Sluit ik me geheel bij aan.
Grtz Marcel
Ook mcn
-
Inderdaad is het ernstig wat er gebeurd is. De telefoon staat hier roodgloeiend (zit op de Communicatieafdeling bij ProRail).
Zoals al eerder gezegd: mensen die denken te weten wat de oorzaak is, en het al aan hebben zien komen, hebben geen idee waar ze het over hebben.
Maarten
-
Mijn condoleances, ik wens iedereen veel sterkte toe.
barry
-
Die rijtuigen remmen anders niet harder met een Traxx ervoor of een 11.8 hoor, en aangezien lokken meestal niet bijzonder goed beremd zijn komt het toch echt op de rijtuigen aan en daar is niks anders aan.
Heb jij de remschijven/blokken van een Traxx al eens van dichtbij gezien?
Ik kan jou uit eigen ervaring vertellen dat daar een behoorlijk goede set remmen op zit.
Maar voor ook deze discussië uit de hand gaat lopen, is dit het laatste wat ik erover zeg.
Groet Peter,
-
Ze zeiden dat het al een onderdeel was van de 'Betuwelijn' , maar hier geldt toch nog ATB of niet ? ECTS begint toch pas later
Wat het geheel verder betreft. Condoleances voor de gesneuvelde bestuurder, sterkte voor de andere 2. De ene ligt in het ziekenhuis (kritiek?) en de andere heeft ook zomaar een ongeluk meegemaakt. Stom om te zeggen, maar soms handel je instinctief en dat heeft de levens gered van de passagiers in de Benelux.
Laatste punt t.o.v. Traxx vs 11.8 : het helpt niet als de lok sneller stilstaat als de rest van de trein hem gewoon voorduwt. De invloed van de lok is m.i. minimaal.
-
Sander Fondse,
zucht!
Richard Lourens.
-
Tja, wat zou er zijn gebeurd als het op een ander goederenspoor was gebeurd, een deel van de raage op het HSL-spoor terecht was gekomen en er net een HST aan zou komen stuiven? Ze rijden nu nog niet, maar het is geen ondenkbaar scenario.
Als ik de totaal gemangelde 6400 zo zie, hoop ik alleen maar dat de machinist niet geleden heeft.
- Peter
-
WOW ik heb hier geen woorden voor.
-
Triest, condoleances voor een voormalig collega en zijn familie en een voorspoedig herstel en sterkte voor de anderen.
Verder hoop ik dat al de zogenaamde "deskundigen" zich verder onthouden van uitspraken die ze totaal niet waar kunnen maken.
Er wordt al genoeg slap geouwehoerd in deze wereld.
Dolf.
-
Naar dit ongeluk. Hoorde er vanochtend van. Maar dat een andere trein geraakt is door rondvliegende brokstukken krijg ik wel de vraag hoe ontzettend krachtig die botsing wel niet geweest moet zijn :o
-
Als ik de totaal gemangelde 6400 zo zie, hoop ik alleen maar dat de machinist niet geleden heeft.
Een van de nieuwszenders had het erover dat ook de RN MCN vast heeft gezeten en later aan zijn verwondingen overleedt, ik vrees dus van wel.
Veel sterkte voor de betrokkenen en veel sterkte aan de nabestaanden. Belangrijkste nu is dat de MCN van de 6616 het overleeft en zonder enige chronische gevolgen eruit komt. Dit geldt ook zeker voor de lichtgewonden, alhoewel het daar waarschijnlijk wel snor mee zit.
Ik heb nog steeds de tevergeefse hoop dat men hier eens verstandig wordt en de echte profs niet tot leugenaars bombardeerd, wat nog steeds gebeurt.
-
Verder hoop ik dat al de zogenaamde "deskundigen" zich verder onthouden van uitspraken die ze totaal niet waar kunnen maken.
Daar had Chris al om gevraagd. :)
- Peter
-
Ik zag het 's ochtens op beneluxspoor staan maar,
Wat een tragisch ongeluk. Het ergste is dat er bij deze botsing een persoon het niet oveleefd heeft.
Gr. Iven
-
Heb jij de remschijven/blokken van een Traxx al eens van dichtbij gezien?
Ik kan jou uit eigen ervaring vertellen dat daar een behoorlijk goede set remmen op zit.
Maar voor ook deze discussië uit de hand gaat lopen, is dit het laatste wat ik erover zeg.
Groet Peter,
@ Peter.
Ik wil niet eigenwijs gaan doen.
Maar je kan remmen op je loc hebben zo groot als een huis, maar als je die te hard aantrekt blokkeren je de wielen.
En als staal op staal begint te glijden dan sta je niet echt snel stil.
Bij de Traxx heb je wel nog een hulpmiddel dat je de wielen niet blokkeren bij het overmatig remmen.
verder vind ik het zeer triest wat gisteren is gebeurt.
Mijn medeleven gaat dan ook uit naar de betrokken personen.
Jos.
-
Expert Jos gaat zich er ook (weer) mee bemoeien... :-X
De verleiding is zo groot om eens aan Jos te gaan vragen wat deze Traxx dan voor hulpmiddel (????) heeft....een parachute of zo????? Geef eens een kloppende technische verklaring van wat je allemaal beweerd zodat ik als simpele ziel het ook kan begrijpen en doe niet zo vaag. Een modeltrein van 1680 cm laten rijden maakt je geen expert over echte loks en spoorwegen.
Ik zal me hiermee wel een uitbrander van een moderator op de hals halen of evt. een ban...het zij dan zo, maar dit moet ik gewoon ff kwijt. Uit piëteit met het slachtoffer en de onzin die hier in dit draadje geuit wordt vraag ik erom of dit draadje afgesloten kan worden.
Groet
Bas
-
Ik ga hier in dit draadje niet verder in op de techniek van de Traxx, daar is dit niet echt de juiste gelegenheid voor.
Het gaat hier om het ongeval, en mijn reactie is alleen gebaseert op de uitspraak van peter.
Waarmee ik alleen wil zeggen en dat het niet uitmaakt hoe groot en hoe klein de remmen van de loc zijn.
Verder maak ik hier in dit draadje geen woorden meer vuil over de Traxx, dat kan het best in een ander draadje.
Edit:
Hiermee wordt de discussie niet afgebroken.
Ik geef enkel aan dat dat beter in een nieuw draadje kan, en zeker ook op dit forum.
Jos.
-
Ik zag de foto vanochtend in de krant staan... en had er nog helemaal niet van gehoord. De ravage was zo hevig dat ik niet eens kon opmaken wat voor type locs het geweest zijn... mijn god wat moet dat een klap geweest zijn...
-
Heb jij de remschijven/blokken van een Traxx al eens van dichtbij gezien?
Ik kan jou uit eigen ervaring vertellen dat daar een behoorlijk goede set remmen op zit.
Maar voor ook deze discussië uit de hand gaat lopen, is dit het laatste wat ik erover zeg.
Groet Peter,
Jammer dat je gelijk een discussie afbreekt, volgens mij is het hier een forum en is discussie best mogelijk en ik zou niet weten waarom deze uit de hand loopt :)
Een lok blijft immers in een stam van 10 rijtuigen maar een klein gedeelte van het geheel, en dan zal zo'n traxx mss een hoger remgewicht hebben dan een 11.8 bv, maar dat zal echt geen secondes gaan schelen op het remmen van een complete beneluxstam.
-
Verder maak ik hier in dit draadje geen woorden meer vuil over de Traxx, dat kan het best in een ander draadje.
Had dan gelijk erover gewegen, eerst ongefundeerde uitspraken doen en daarna zeggen dat je het er verder niet over gaat hebben is wel weer erg typisch voor jou Jos...
Dat zogenaamde hulpsysteem van jou noemen we gewon een ABI, oftewel een Anti Blokkeer Installatie en zit tegenwoordig op elke lok wel en is weinig bijzonders aan.
Mat64 had het bv aan, dus weinig nieus voor een Traxx... ;)
-
@ Thom,
Excuseer dat mijn reactie ook mischien wel wat onwetend overkomt, maar dat is niet het geval.
Maar ik had eigenlijk ook gewoon kunnen zeggen dat het om een ABI gaat, want dat is reeds langer bij mij bekend.
Jos.
-
Niet alleen je reactie... ::)
-
In mijn ogen heb je je met dit antwoord nu gewoon onstervelijk belachelijk gemaakt met je "kennis".
Bas
-
Allereerst mijn medeleven voor de nabestaanden van de omgekomen machinist, dat staat ver boven alles, boven het zoeken naar de oorzaak, boven het beschadigde materieel, boven de randverschijnselen.
Er bekruipt mij wel het idee dat we aan een gigantisch trein-ongeluk ontsnapt zijn wat "ICE Eschede" achtig had kunnen uitpakken als de betreffende reizigerstrein net iets eerder in volle vaart aan was komen rijden. Ondanks alle veiligheidsmaatregelen die vaak tot in het extreme worden doorgetrokken blijft het gewoon techniek en/of menselijk handelen wat een keer kan haperen, dit is niet alleen op het spoor zo, maar eigenlijk bij alle vormen van transport.
Laten we hopen dat uit dit ongeluk dan nog wel de nodige lessen kunnen worden geleerd.
-
In mijn ogen heb je je met dit antwoord nu gewoon onstervelijk belachelijk gemaakt met je "kennis".
En daar laten we het nu dan ook bij.
Wij gaan als moderators ook niet ingrijpen op uitspraken van Jos.
-
Mijn medeleven gaat uit naar de betrokkenen, met name familie en nabestaanden en ook collega machinisten :'(.
Een dode mcn is veel erger :'( dan een trein die naar de sloop gaat.
-
word nog veel bizar eigenlijk....................
Er was vorige week bijna een botsing tussen twee goederentreinen op het spoor bij Zevenaar.
Dat bevestigde een woordvoerder van goederenvervoerder DB Schenker Rail vrijdag naar aanleiding van berichtgeving van NRC Handelsblad daarover. Ook bij de botsing in Barendrecht gisteravond was een trein van deze vervoerder betrokken.
De bijna-botsing vorige week was te wijten aan het feit dat de machinist van de Schenker-trein 'een rood sein over het hoofd had gezien', aldus de woordvoerder.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/09/vorige_week_bijnabotsing_met_t.html
-
hoorde net op de radio dat de tweede machinist na een paar operatie's kunstmatig in coma word gehouden, ik denk dat je daar ook niet blij mee moet zijn.
En over de benelux, hulde aan de mcn, deze zag de vonken van het ongeluk en trok aan de rem.......
-
word nog veel bizar eigenlijk....................
Er was vorige week bijna een botsing tussen twee goederentreinen op het spoor bij Zevenaar.
Dat bevestigde een woordvoerder van goederenvervoerder DB Schenker Rail vrijdag naar aanleiding van berichtgeving van NRC Handelsblad daarover. Ook bij de botsing in Barendrecht gisteravond was een trein van deze vervoerder betrokken.
De bijna-botsing vorige week was te wijten aan het feit dat de machinist van de Schenker-trein 'een rood sein over het hoofd had gezien', aldus de woordvoerder.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/09/vorige_week_bijnabotsing_met_t.html
Grappig want op RR staat:
"Wat ik heb begrepen is de trein (47794 - Em - A15 - Kfh) uit Em na het oprijden van spoor 814 (middenspoor) door STS sein 5122 gegaan omdat het spul niet wilde remmen. Hierdoor is die trein bijna frontaal op de 348727 (Mvt - Rtd - Ah - Em) uit de richting Zv gereden. Trein 47794 kon nog net voor de vrijbalk van wissel 5107 tot stilstand komen (zie Sporenplan). Trein 348727 zag sein 5104 vlak voor zich afvallen.
Wat ik van mijn collega begreep had de mcn van trein 47794 de cabinedeur al open om van de trein af te springen....
Gelukkig bleef het deze keer bij een near-miss. Het volgende politieonderzoek zorgde er voor dat er niets meer mocht rijden. De trdl Zvo heeft nl. nog wel geprobeerd om toestemming te krijgen om over de sporen 809-815-821-EZ treinen te laten rijden tussen Zv en Em." in dit topic (http://forum.rolandrail.net/viewtopic.php?f=2&t=4396). Lijkt me toch iets heel anders.
Vreemd trouwens dat bij beide gebeurtenissen een trein van Railion betrokken is. Hoe zou dat nou komen?
-
Ook mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden van de machinist.
De vriendin van mijn neef zat in de Benelux, kwam van Zwolle en is overgestapt op de Benelux naar Antwerpen in Rotterdam. Zij vertelde dat de trein plotseling een noodstop maakte wat sommige mensen eenflinke schuiver uit hun stoel deed maken. Maar niemand in haar wagon had zich bezeerd of was gewond. Wel was ze diep onder de indruk dat de trein zo ontzettend piepte. Ze heeft geen klap gehoord of iets bemerkt van moeilijkheden. De trein remde met volle kracht. Ze zijn uit de trein gehaald en moesten wachten op vervangend vervoer. Al met al was zij om 2 uur in Antwerpen. Opgehaald door haar huisgenoot (neef woond in Zwolle en dat was geen optie)
Ze vertelde dat het een chaos was van vervrongen staal, en was blij dat ze het levend ervan afgebracht had. Het was op het nippertje. De machinist van haar trein heeft een ramp verkomen. Deze man moet geprezen worden voor zijn vakmanschap en alertheid.
Ben.
-
Ik zou ervoor oppassen om nu al te insinueren dat Railion debet aan het ongeluk zou zijn. Het ongeluk is al op zich triest genoeg. En verder vind ik de wijze waarop Bas, Mispoes, Thom en Peter (van der Leek) in deze discussie met Jos om gaan gemeen. Ze spelen op de persoon en schuiven Jos een mening in de schoenen die hij juist bestrijdt. Hij formuleert alleen wat ongelukkig.
Groet,
Marco
-
Is de huidige beveiliging wel afdoende, vraag ik me toch wel af ???
-
En verder vind ik de wijze waarop Bas, Mispoes, Thom en Peter (van der Leek) in deze discussie met Jos om gaan gemeen. Ze spelen op de persoon en schuiven Jos een mening in de schoenen die hij juist bestrijdt. Hij formuleer alleen wat ongelukkig.
Attentie, we gaan hier NIET discussieren over de discussie! En zeker niet over forumdeelnemers. Het onderwerp van dit draadje is het ongeluk in Barendrecht.
Als daar vanaf nu op een volwassen manier over gediscussieerd kan worden, dan blijft dit draadje open.
Anders moeten we het helaas sluiten.
Gert
-
Welke machinist is er nu overleden dan. Die van Railion of die van ERS?
Ik zie wel dat die Railion 6400en er niet zo vriendelijke meer uit zien vergeleken met de class 66.
Manuel
-
Railion.
-
Ook mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden en collega`s van de machinist en hoop dat alles goed komt met de tweede machinist.
Overigens de machinist van de benelux verdient een pluim.
Groet,
Paul
-
Railion.
Dank je Chris, aan de locs te zien dachjt ik dit ook al maar toch even voor de zekerheid. Wat een narigheid bah.
Manuel
-
Vreemd trouwens dat bij beide gebeurtenissen een trein van Railion betrokken is. Hoe zou dat nou komen?
Toeval?/ Misschien om dat Railion relatief de meeste goederentreinen rijdt?? Volgens mij is er geen relatie en verklaring voor.
Mijn medeleven gaat uit naar de familie en collega's van de overleden en gewonde mcn. Echt verschikkelijk wat er nu gebeurt is. Ik merk dat elke mcn in meer of mindere mate aangeslagen is door dit voorval.
Groet, Edwin
-
Ik merk dat elke mcn in meer of mindere mate aangeslagen is door dit voorval.
Zeker weten, ik mail geregeld met een machinist die daar werkt.
En die had de tranen in z'n ogen ervan...logisch :'(
-
Mijn oprechte medeleven gaat uit naar de familie , vrienden en collega's van de omgekomen treinbestuurder.
-
Toeval?/ Misschien om dat Railion relatief de meeste goederentreinen rijdt?? Volgens mij is er geen relatie en verklaring voor.
Sarcasme, komt vanwege de opmerking in Spitsnieuws.
-
Ook mijn medeleven aan de getroffen famillies, verschrikkelijk wat er daar gebeurt is.
Dit staat vandaag op de ERS-site.
http://www.ersrail.com/news/news.html#botsing
De ERS-trein kwam van Rotterdam en was op weg naar Warschau.
-
Ik hoop dat de 2de machinist het overleeft en dat alles weer goed functioneerd. Kunstmatig in coma houden is vaak geen bestigheid.
Sterkte aan alle betrokkenen.
Trouwens ik vindt dat in draadjes als deze een beetje gedacht moet worden aan hoe onze ouders ons hebben geprobeerd op te voeden.
Harry
-
Ook mijn oprechte medeleven aan de getroffen families,vrienden en collega's.
Johan
-
Opmerkelijk: de treinen worden met tanks uit elkaar getrokken...
http://www.nu.nl/algemeen/2089798/leopardtanks-trekken-treinen-elkaar.html
-
Met Leopards zo te horen......
Ik zie nu dat er een paar Wascosa's ketels erbij waren betrokken :o
-
Na wat zoekwerk op de foto's en met lijsten van "Rolandrail" blijkt het om de geel/grijze Railion 6415 Rens te gaan en de rode 6514 Wim.
Wel bijzonder, die nummer combinatie.
Albert.
-
Deze is dus ook niet meer:
http://www.flickr.com/search/?q=6514&w=26491560%40N06
-
Na wat zoekwerk op de foto's en met lijsten van "Rolandrail" blijkt het om de geel/grijze Railion 6415 Rens te gaan en de rode 6514 Wim.
We bijzonder, die nummer combinatie.
Albert.
Toevallig inderdaad..
-
Ook ik zal mijn medeleven betuigen
Helaas worden we weer met de neus op de feiten gedrukt :-[
Het had nog vele keren erger af kunnen lopen,
daar kun je op wachten.
Ondangs de zeer strenge veiligheid maatregelen die voor alle
soorten van vervoer of het nu per spoor, weg of water is gelden
Is het nu weer de vraag wat is de oorzaak
Ik hoop dat het met de machinist snel weer beter gaat
En voor de familie leden van beide partijen,heel veel sterkte toe gewenst
Want dat is nu het aller belangrijkste
Ook vrienden en colega,s die werkzaam zijn bij het spoor wens ik
namens deze weg veel sterkte toe :-[
Laten we ook de hulpverleners niet vergeten, sterkte..
-
Deze is dus ook niet meer:
http://www.flickr.com/search/?q=6514&w=26491560%40N06
Dat zijn unieke beelden,
Want nu ie niet meer rijdt en denk ik ook dat ie nooit meer in dienst zal komen.
-
Dat zijn unieke beelden,
Die kar is de afgelopen 15 jaar en 5 dagen vast wel vaker op de foto gezet...
-
Leopardtanks trekken treinen uit elkaar
Twee Leopardtanks van het leger gaan vanmiddag de restanten van de goederentreinen uit elkaar trekken die donderdagavond bij Barendrecht op elkaar botsten.
De tanks arriveerden rond acht uur 's ochtends op de plaats van het ongeval. Aanvankelijk werd gedacht dat zij om tien uur met het karwei konden beginnen, maar dat lukt niet. De verwachting is dat zij om twee uur 's middags aan de slag kunnen gaan. De voorbereidingen zijn wel al in volle gang. De Leopards zijn nodig omdat het uit elkaar halen van de brokstukken niet lukt met hoogwerkers.
-
Zojuist bij het NOS journaal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_3.jpg)
-
Het ministerie van Defensie heeft inmiddels een kort verslagje van de berging op hun site geplaatst.
http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2009/09/26/46136127/Leopard_bergingstanks_ruimen_verongelukte_locomotieven (http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2009/09/26/46136127/Leopard_bergingstanks_ruimen_verongelukte_locomotieven)
Gelukkig dat we die Buffel bergingstanks dan ook niet meteen hebben verkocht bij de reorganisaties.
Iwan
-
Zo te lezen in dat aardige verslagje, hebben ze stevig moeten sjorren ! Een Leopard plus 2 verzwaarde locomotieven als tegengewicht om de eerste loc er uit te trekken.
De Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/4932916/__Opruimen_treinen_nachtwerk__.html?p=1,1) weet inmiddels te melden dat de tweede loc zo vast zit, dat ze die moeten losbranden. Het is toch wel een hele forse klap geweest !
Sander
-
Gelukkig dat we die Buffel bergingstanks dan ook niet meteen hebben verkocht bij de reorganisaties.
;D
-
Ik ben gisteren middag nog in Barendrecht geweest om bij de berging van de trein te kijken
ik heb ook nog wat plaatjes geschoten die ik jullie niet wil onthouden. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0653.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0657_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0659.jpg)
De laatste wrak stukken werden afgevoerd van een containerwagon
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0663.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0664.jpg)
De laaste tankenwagon werd op de rails gezet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0672.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0675.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0677.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0679.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0681.jpg)
Om ongeveer 16:25 reden de Leopard tanks richting het spoor om
daar met een 500 tons kraan van Sarens op het spoor gezet te worden
en, daar de de loc's uit elkaar te trekken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0687.jpg)
Opeens kwam er een dubbeldekkers trein vlak bij tot stil stand ik denk
dat het de "lunche trein" was. ;D Ik vermoed dat de mannen daar gegeten
hebben om daarna weer aan het werk te gaan.
Groet Patrick 8)
-
No comment
bron De Telegraaf dd 27-09-2009
’Risico treinramp bewust genomen’
door Harry van Gelder
AMSTERDAM – De autoriteiten, ProRail en de Inspectie Verkeer en Waterstaat hebben bij Barendrecht willens en wetens het risico van een treinbotsing genomen. Ze waren ervan op de hoogte dat het druk bereden goederenspoor hier zeer gevaarlijk was, maar namen geen extra veiligheidsmaatregelen. Zoals elders op gevaarlijke stukken van het spoor wel geschiedde. Dat zeggen spoordeskundigen die anoniem willen blijven.
Op de ongevalplek, een invoegpunt waar vier goederensporen naar drie terugmoeten, werkt nog het oude ATB-beveiligingssysteem. Bij dit systeem worden treinen die door rood licht rijden niet automatisch gestopt als ze langzamer dan 40 kilometer per uur rijden.
En dat is precies wat het fatale ongeval, dat één dode tot gevolg had, donderdag veroorzaakte. De trein van DB Schenker, een dochter van Deutsche Bahn, miste met een gang van 30 kilometer per uur een rood licht en botste zo frontaal op de tegemoetkomende goederentrein van ERS Railways, die volgens de vervoerder ongeveer 80 kilometer per uur reed.
Leemte
Pijnlijk is dat net op deze ongevalplek, het drukste goederenknooppunt van ons land, niet het nieuwe beveiligingssysteem ligt dat ongelukken uitsluit. Dit ERMTS-systeem ligt wel op de rest van de goederenroute. Maar juist op deze drukke plek zit een leemte in de beveiliging. Volgens een woordvoerder van Keyrail, de beheerder van de Betuweroute, is dit een complex stukje spoor, waar vele sporen samenkomen. „Spoorbeheerder ProRail en het ministerie van Verkeer hebben in het verleden besloten alleen ATB neer te leggen.” ProRail kon nog geen commentaar geven.
Volgende kolom
Op aandringen van minister Eurlings van Verkeer worden vele seinen en baanvakken versneld uitgerust met het betere beveiligingsysteem ATB-vv, dat ervoor zorgt dat ook treinen die minder dan 40 kilometer per uur rijden worden afgeremd als ze een rood sein missen. Op dit overvolle goederenstuk is geen verbeterde beveiliging, omdat een criterium daarvoor is dat treinen er minstens 100 kilometer per uur moeten rijden. En dat doen goederentreinen vrijwel nooit.
Kamerlid Roemer van de SP is woedend. Hij vindt dat de minister nooit verteld heeft van dit slecht beveiligde stuk bij Barendrecht .
-
Als je door een rood sein rijdt kan je toch niet op hetzelfde pad terecht komen, ik denk zelf dat hierbij wel meer heeft gespeelt dan alleen een rood sein over het hoofd zien.
Er moeten sowieso wissels verkeerd hebben gelegen of er moeten wissels opengereden zijn door de door rood rijdende trein. :-\
-
Ik ben gisteren middag nog in Barendrecht geweest om bij het trein ongeluk te kijken
maar, je kon weinig zien dat viel eigenlijk tegen.
Had je kunnen verwachten, het is geen toeristische attractie. :(
Peter
-
Ik ben gisteren middag nog in Barendrecht geweest om bij het trein ongeluk te kijken
maar, je kon weinig zien dat viel eigenlijk tegen.
ramptoerist >:( >:( >:( >:(
-
Als je door een rood sein rijdt kan je toch niet op hetzelfde pad terecht komen, ik denk zelf dat hierbij wel meer heeft gespeelt dan alleen een rood sein over het hoofd zien.
Er moeten sowieso wissels verkeerd hebben gelegen of er moeten wissels opengereden zijn door de door rood rijdende trein. :-\
Kans is klein dat er wissels verkeerd lagen, al is niks onmogelijk natuurlijk, is aannemelijker dat er een STS passage plaatsgevonden heeft. Dit word in sommige media al geopperd overigens door DB Schenker!
De situatie ter plaatse is dusdanig dat een van de twee waarschijnlijk "linker spoor" gereden hebben
-
Had je kunnen verwachten, het is geen toeristische attractie. :(
ramptoerist >:( >:( >:( >:(
Beetje l*llige reacties. Ik geloof niet dat iemand wil gaan kijken of er nog ergens gewonden liggen. Het is gewoon belangstelling voor de wijze van berging.
Het bekijken van foto's van de berging is toch ook geen ramptoerisme hoop ik?
Gr, Ben.
-
Mocht ook dit niet voldoende zijn om de 2 treinstellen, waarvan 1 met een gewicht van 140 ton
Interessant artikel, maar helaas weer de fout met treinstellen. Het gewicht van 140 ton lijkt me ook wat veel voor het spoorwegnet hier.
-
Als je door een rood sein rijdt kan je toch niet op hetzelfde pad terecht komen, ik denk zelf dat hierbij wel meer heeft gespeelt dan alleen een rood sein over het hoofd zien.
Er moeten sowieso wissels verkeerd hebben gelegen of er moeten wissels opengereden zijn door de door rood rijdende trein. :-\
Als een trein door een STS is gereden en een wissel open rijdt, kan deze wel degelijk in het pad van een andere trein komen zonder dat er een wissel verkeerd lag. Een sein kan ook nooit veilig komen wanneer een wissel niet in de juiste eindstand is gekomen. Een technisch defect is natuurlijk wel mogelijk.
Groeten Jasper
-
Interessant artikel, maar helaas weer de fout met treinstellen. Het gewicht van 140 ton lijkt me ook wat veel voor het spoorwegnet hier.
Valt mee, de class 66 weegt 127 ton, dus zoveel scheelt het niet.
-
Het is gewoon belangstelling voor de wijze van berging.
Mee eens maar in dit kader zijn deze woorden van Patrick:
je kon weinig zien dat viel eigenlijk tegen.
een beetje ongelukkig gekozen.
-
Zo, kijk je even een paar uur niet naar een draadje en dan is het leed al geleden.
Het onderwerp is het treinongeval in Barendrecht. Als iemand daar op gepaste afstand gaat kijken is dat zijn zaak. Volgende reacties over (ramp)toerisme zullen niet worden getolereerd: we gaan hier respectvol met elkaar om.
Namens het team der moderatoren,
- Peter
-
Ik vind dat het bericht van de televaag wel erg snel met conclusies komt.
Hier word dus al gezegd dat de oorzaak het door rood rijden met 30km de oorzaak is.
Vraag me toch af uit wel onderzoek rapport zij dat hebben gelezen.
Overigens is het wel grappig dat als je verschillende nieuws bronnen volgt.
De dingen nogal behoorlijk kunnen verschillen.
Of dat heel veel word gekopieerd (de foute dingen) ;)
Laten we hopen dat dit soort klappen niet nogmaals voorkomen want het is wel een trieste gebeurtenis.
-
Het zal zeker zo zijn, dat veel nieuwsberichten eensluidend zijn. Ze gaan namelijk allemaal af op dezelfde persberichten databank - iedere krant, journalist, omroep enz heeft daar toegang toe. Het is dus niet zozeer 'gekopieerd van elkaar' maar gewoon dezelfde bron.
Overigens had het NOS journaal vrijdagmiddag al vraaggesprekken met woordvoerders, die toen al aangaven dat door een STS was gereden. In dat item gaf de NOS tevens uitleg over de diverse beveiligingssystemen en de kritische 40 kmh ondergrens.
Sander
-
Maar ja, bij de NOS hadden ze het vrijdag ook over ATB++ terwijl ze ATBvv bedoelde, en laten ze er een DH bij zien wat meer op ATB-NG duid :P
-
oke dat is dus al wel redelijk zeker dus dat het een door STS is.
Spijtig om te horen
-
Het is niet zeker, het is de meest reëele optie. Wie zegt dat er niet een defect was? Of dat een of andere lolligerd draadjes had omgewisseld. Het kan allemaal. Enige zekerheid is dat er twee goederentreinen op elkaar gebotst zijn en dat wij nu moeten wachten totdat het IVW haar rapport af heeft.
-
Beelden van het NOS journaal :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_11.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_12.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_13.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_14.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/barendrecht_15.jpg)
Zoals je op de laatste foto ziet is nu de rode Raillion weg, maar dat wil nog niet zeggen dat alles nu opgeruimd is !
Sander
-
De Telegraaf weet inmiddels te melden :
zo 27 sep 2009, 16:25
Berging locomotief nog in volle gang BARENDRECHT
De berging van de derde en laatste locomotief van de plek van het treinongeluk in Barendrecht verloopt langzamer dan gedacht. Er moet voorzichtig gewerkt worden, de bewegingsruimte is beperkt en de loc weegt ongeveer 150 ton, zei een woordvoerder van de politie Rotterdam-Rijnmond.
Inmiddels staat de eerste locomotief klaar om vervoerd te worden naar een werkplaats van treinonderhoudsbedrijf Nedtrain, zei de woordvoerder. Als die weg is, gaat de tweede op een dieplader en pas daarna is er plek om de laatste loc onder het viaduct van de A15 vandaan te trekken. Voordat dat kan, moet die echter ook nog op een nieuw onderstel worden gehesen, zei de politiewoordvoerder. Het oorspronkelijke onderstel is door de botsing verwrongen.
-
de loc weegt ongeveer 150 ton
Hij wordt steeds zwaarder ???
-
Helaas hebben we te maken met journalistieke vrijheden. Als je het hele relaas op een rijtje zet, valt deze 10 ton verschil nog wel mee :
- 2 goederentreinen botsen
- later ook een personentrein betrokken
- de tweede personentrein wordt bijna nergens genoemd
- alsof het een toverdoos is komen steeds meer loc's onder de tunnel tevoorschijn
Dit zou iets kunnen zeggen over de journalisten, maar ook iets over centrale berichtgeving ???
Sander
-
Ik ben dus niet de enige die dat opvalt :o
Vind het spoor onder de twee weggehaalde locs nog redelijk trouwens.
Zal evengoed vervangen worden neem ik aan maar heb wel eens heftigere kronkels gezien
duidelijk dat de energie van de klap voor een groot deel in de locomotieven is gegaan
-
Valt mee, de class 66 weegt 127 ton, dus zoveel scheelt het niet.
Het is 'maar' 13 ton ja.
@Sander: Waar komen de locs vandaan? Ik zie dat ze het over 3 locs hebben.
-
De DB Schenker trein reed met 2 locs, de rode 6514 als 1e en de geel/grijze 6415 erachter.
-
Ik las hier dat de locs naar een Nedtrain-werkplaats zouden worden overgebracht, maar vermoedde niet dat ze hier om de hoek zouden komen te staan. Ik woon namelijk vlakbij het voormalige depot Fijenoord (vandaar mijn nickname Dpc Fo (depotchef Fijenoord)), nu in gebruik als RET-remise en Nedtrain-werkplaats. Vanavond zag ik een kraan vanuit de verte bij het depot, en ik realiseerde me direct waar die voor was. Ben meteen met mijn camera erheen gegaan en was net op tijd om de 6514 te zien arriveren. Natuurlijk is het maar een stuk staal, maar het ongeval heeft me de afgelopen dagen enorm bezighouden met name vanwege het menselijk drama dat zich heeft afgespeeld. Daarom had ik een behoorlijk brok in de keel toen ze het werkplaatsterrein opgereden werd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09_27_17_48_01_resize.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09_27_17_48_01_resize.jpg)
aankomst bij de werkplaats
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09_27_17_52_27_resize.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09_27_17_52_27_resize.jpg)
heel veel stuurmankunst door geparkeerde auto's en het buiten profiel zijn van de loc
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09_27_17_54_49_resize.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09_27_17_54_49_resize.jpg)
via het voorplein van de RET-remise (waar de bovenleiding omhoog gedrukt moest worden) door de poort naar de Nedtrain-werkplaats
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09_27_17_57_18_resize.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09_27_17_57_18_resize.jpg)
het keren van de combinatie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09_27_18_02_48_resize.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09_27_18_02_48_resize.jpg)
idem
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09_27_18_15_08_resize.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09_27_18_15_08_resize.jpg)
...
Rond half zeven was alleen de 6514 aangekomen. Waarschijnlijk volgt de 6415 ook per dieplader en de Class 66 over het spoor als ze haar draaistel heeft gewisseld. Ik vermoed dat de locs hier nader onderzocht gaan worden en later ter plekke worden gesloopt.
Carlo
-
"mooie" foto's...
Al is mooi niet helemaal het juiste woord gezien de gevolgen van het ongeluk..
-
Wat staat er daar op het doek? Nedtrain Schadeherstelbedrijf? Dat wordt een uitdagend klusje dan ;D ;D Maar goed, zal wel alleen bedoeld zijn om het schroot aan het zicht te onttrekken, en niet zozeer om de bestemming aan te geven. Meneer van Vollenhoven zal er nog een rondje om lopen, de bruikbare onderdelen eruit (zover die er nog zijn) en dan hup de schredder in ;)
-
.....
-
Heren,
Kunnen we even in ogenschouw nemen dat juist in deze lok een dode is gevallen ?
En dat dan met respect behandelen ?
-
Het was niet respectloos bedoeld....... :-\ ( niet door mij althans)
-
Juist Chris, dank!
-
@Bruce : Nee, maar we kregen wat mails van mensen die dat wel zo zagen. (wat ik me kan voorstellen)
Er lezen ook hier heel wat machinisten mee....denk daar aan.
Die zijn een collega verloren, en zien die lok niet zomaar als....een lok.
Snap je ?
-
..... Meneer van Vollenhoven zal er nog een rondje om lopen, de bruikbare onderdelen eruit (zover die er nog zijn) ....
Mogelijk mis je de essentie ...
Sander
-
Chris: In dit geval heb ik mijn tekst weggehaald ,en biedt hiervoor mijn escuuses..
Was niet zo bedoeldt........
-
Jammer van de loc.....
Tja bruce,
Dan heb je de tekst wel weggehaald cq aangepast, wat ik kan waarderen hoor, maar om eerlijk te zijn, gezien de tekst die net voor jou geplaatst is, vind ik de woorden "jammer van de loc" nog steeds een beetje niet op zijn plaats.
Ik snap best hoor dat je het niet rot bedoeld, maar chris heeft nog steeds gelijk, dat deze loc niet zomaar een loc is nu er een MCN in is omgekomen.
Nu klinkt het bij jou een beetje alsof de loc erger is dan...., dus please, zet er dan alleen de 5 puntjes neer en meer niet.
mvg
Spoor65
-
De DB Schenker trein reed met 2 locs, de rode 6514 als 1e en de geel/grijze 6415 erachter.
Dat weet ik, dus?
-
Wij wisten het niet! dus....?
SK
-
Meer lezen zou ik dan zeggen, het stond toch vrij vlug op allerlei sites en fora. ;)
Punt was dan ook dat Sander sprak van een veranderd aantal locomotieven, maar dat ben ik nergens tegengekomen.
-
@Rick, nee ik sprak niet zelf van een gewijzigd aantal loc's. Ik gaf aan dat journalisten over verschillende aantallen spraken, als voorbeeld van problemen bij de informatievoorziening.
Sander
-
Zucht....
-
We hebben nu vaak genoeg gewaarschuwd dat we het niet dulden dat er in dit draadje op de man wordt gespeeld. Ook hebben we gezien dat er toch steeds weer voorbij wordt gegaan aan het feit dat een machinist is overleden en een andere machinist zwaar gewond is geraakt. Kennelijk is erg moeilijk om hier rekening mee te houden.
Vandaar dat dit draadje voorlopig op slot gaat.
Gert
Onderstaande bericht ontving ik van Chris Westerduin (zelf machinist) en voeg ik op zijn verzoek nog toe:
Na een hele drukke week zit ik vandaag voor het eerst weer op het BNL forum. Wat me opvalt is dat ook in dit forum veel modelspoorders erg ver van de 1:1 spoorwereld afstaan helaas. De klap van donderdag heeft me persoonlijk ook erg veel gedaan. Waarom deze wel en andere spoorongelukken niet weet ik niet. Het doet me erg veel. Misschien komt het doordat ik als machinist ook vaak op deze locatie kom...
Ik vernam van de ramp op vrijdagochtend toen de wekker net was gegaan en ik rond 5u de mail ff checkte, dat was 'n behoorlijke shock. Nog erger werd die toen ik 's middags vernam wie er op de ERS trein zat, ook nog een bekende van me...
Gelukkig gaat het met hem redellijk okay. Hij is een aantal keer geopereerd en heeft hand, neus en knie gebroken en verwondingen in het aangezicht. Ook heeft ie een stevige hersenschudding overgehouden. Hij ligt nu nog in een Rotterdams ziekenhuis maar wordt morgen naar het hoge noorden vervoerd waar hij ook woont.
De Railion collega was 56 jaar oud, getrouwd en laat ook nog vier kinderen achter. Ik heb van verschillende kanten gehoord dat hij onwel was geworden en dat ie na het ongeluk nog 1,5 uur heeft geleefd. Ik hoop voor de beste man dat ie daar maar weinig van heeft meegemaakt!
Op de rampavond reden beide treinen redelijk op tijd. De RN trein kwam van Onnen als 61300 via Rotterdam en IJsselmonde naar Kijfhoek. De ERS trein was net als 42331 van Kijfhoek vertrokken over het rechter tunnelspoor. Aan de noordkant van de tunnel wisselt trein 42331 van spoor en gaat dan de flyover op richting station Lombardijen. Helaas zijn beide treinen elkaar op het punt waar de ERS trein aan het 'oversteken' was tegengekomen.
Wie van de twee heeft een rood sein over het hoofd gezien? Bewijs over deze schuldvraag heb ik vernomen maar dat antwoord laat ik over aan de echte onderzoekers. Daar ga ik me niet schuldig aan maken op een openbaar forum. Dat dit gebeurd is is al veel te triest voor woorden...
Ik wil ook nog even reageren op het Traxx vs 11.8 verhaal. Een Traxx loc heeft een enorm goed werkende ED rem die een grotere remvertraging heeft dan een loc die het niet heeft. Als het systeem net zo werkt als bij een 189 dan remt ie bij een snelremming vooral op de motoren, ED dus, en bij een losse loc zit je dan met je neus bijna tegen de voorruit! Heel goed dat de HI Speed collega zo gehandeld heeft, met maar zeven rijtuigjes sta je zo stil natuurlijk! In de sporen van de Benelux en waar ook de DDAR reed lag een containerdraagwagon die door het ongeval weggeschoten was. Zover ik weet had de Traxx deze geraakt en de DDAR niet.
Mijn medeleven met beide familie's van de machinisten. Ik hoop dat de m'n bekende machinist er lichamelijk en psychisch weer bovenop komt!
Chris Westerduin