BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Chris op 20 September 2009, 16:31:56

Titel: Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Chris op 20 September 2009, 16:31:56
Naar aanleiding van een draadje op dit forum, waarin naar voren werd gehaald, dat een winkelier BeneluxSpoor.net liever vandaag dan morgen nog offline zou zien verdwijnen, geef ik mijn gedachte eens hier weer.
Lijkt me dat ik de uitgesproken persoon ben, omdat ik 1 van de oprichters ben van BeneluxSpoor,net EN werk in een modelspoorzaak.
Dit is geen reclame praatje voor mijn winkel, maar een visie die ik persoonlijk los laat, en gebruikers en winkeliers uitnodig om hun gedachte eens los te laten over de relatie winkel-BeneluxSpoor.net.

Toen ik BeneluxSpoor oprichtte samen met Peter en Hans, was ik een doodnormale consument. Ik werkte als IT'er bij BT en had helemaal 0.0 % iets van doen met het commerciële stuk wat achter deze hobby hangt. En BeneluxSpoor is nu juist opgezet om consument, winkelier en fabrikant/importeur samen voordeel te geven en kennis te laten delen.

In die tijd was ik al wel een vaste klant bij MTE. En als ik bij MTE aankwam met de term BeneluxSpoor, stond Wim Moerman ook niet te trappelen. Gezeur en gezeik, dat was inderdaad de term die ik rond mijn oren kreeg  ;D
Echter, door de jaren heen, heeft Wim toch (net als veel andere winkeliers) BNLS in de gaten gehouden. Soms positief, en soms negatief.
Alleen, men deed er weinig mee....men reageerde alleen als er stront aan de knikker was.

Sinds een jaar werk ik nu bij MTE. En sinds ik daar werk, staat BNLS daar dag en nacht open op een scherm.  8)
En daar maakt de winkel dankbaar gebruik van. Voor zowel de winkel, als voor zijn klanten.
Elke dag krijg ik wel de vraag, gebeurd er nog wat op BeneluxSpoor ?

En ja, nog steeds staat er in de ogen van de winkelier veel gezeik en gezeur op.
Info die klanten naar de winkel brengt met vragen waar de medewerkers af en toe met hun ogen staan te knipperen. Info die niet klopt, of men verkeerd leest. (is dat dan de schuld van BNLS ?)

Echter, als die medewerkers niet direct roepen : Aaaa, Beneluxspoor, opzouten met dat gedoe, en gewoon eens kijken en lezen, merken ze dat ze echt veel voordeel van dit forum kunnen krijgen.

En dat is nou precies wat ze bij MTE wel doen.

We lezen oplossingen voor modeltreinproblemen.
Nieuwe digitale ontwikkelingen.
Wat er uitkomt, en we af en toe niet eens weten. (erg handig  ;D)
Waar vraag naar is.
Wat de wensen zijn.

En ja....ook lezen we, veel te duur, en bagger en schande en dit en dat. (hee, het is een forum, we zijn nog heilig, als we ons vergelijken met bv Stummi)
En als je je als winkelier alleen daar op focust, is BNLS inderdaad een bron van doffe ellende.
Kijk je eens verder dan je neus lang is, dan kan BNLS een goede partner zijn in de dienst en hulpverlening naar je klant.

Ik snap ook, dat niet iedere winkelier daar tijd of zin in heeft.
Maar de winkels die het hardst roepen dat het bagger is, zijn er nog nooit geweest.

Ik nodig juist hen uit, om je eens wat dieper in te lezen, en je mening hier te delen.
Ok, het is glad en gevaarlijk ijs misschien, en we kijken wel of dit draadje ontspoord of niet, maar het balletje gooi ik toch eens op.
En dit hele verhaal hierboven gaat ook op voor de (kleinserie)fabrikant.
De (kleinserie)fabrikant die het hardst roept dat BNLS bagger is, KOMT hier nooit....en heeft al zijn info slechts van : Ik hoorde van...(gaat dan bellen, krijgt uitleg en staat met zijn mond vol tanden...)

De (kleinserie)fabrikant die gewoon eens meeleest (en niet selectief leest) , heeft al profijt gehad van deze digitale bron van info.....
En daar heb ik keiharde bewijzen van  (y)


Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: MichelNL op 20 September 2009, 16:53:37
Mooi stukje.

Kan niet anders dan het hier mee eens zijn. :)
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Dion op 20 September 2009, 17:03:59
De spijker op zijn kop.

Een duidelijke uitleg waar ik achter kan staan.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: JaJo op 20 September 2009, 17:08:32
Chris, je had ook boven je verhaal kunnen zetten: 'If you can't beat them join them'.

Hiermee wil ik zeggen dat voor een groep winkeliers BNLS gezien wordt als ballast, terwijl zij het zouden moeten zien als extra stimulans om bij de tijd te blijven en hieruit inkomsten kunnen genereren. Maar dat heb je dus zelf ook al ontdekt daar in Vlaardingen. ;)
Als ex-detaillist, maar in een andere branche, ben ik jaloers op de mogelijkheden die internet tegenwoordig biedt. Met een paar muisklikken en een paar regels heb je een klant in je toko die 200 km. ver weg woont en bij een bestelling de verzendkosten betaald. :) Zo creëer je dus je eigen 'shop in shop' verhaal met een minimale investering.

Natuurlijk wordt er hier op BNLS ook onzin verteld maar in de 35 jaar achter mijn toonbank heb ik ook heel wat gezeik moeten aanhoren. Maar er is niets mis mee als een klant meer afweet van een bepaald onderwerp dan jij zelf. Kwestie van luisteren en er je voordeel mee doen.

Best leuk zo'n zondagmiddagoverweging. ;D

Groet Jaap
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Basilicum op 20 September 2009, 19:16:56
Goed verhaal, Chris.

Als de winkelier niet naar zijn klanten luistert, zal hij dat gaan voelen in zijn portemonnee. Een spreekbuis als Beneluxspoor kan, in mijn ogen, een bron van inspiratie zijn voor de winkelier én de fabrikant. Niet alle berichten op dit forum zullen inspiratie opleveren, maar dat geldt ook voor mij als modelspoorder.

Groet,
Basilicum
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Lukas de Vries op 20 September 2009, 19:19:25
Juist door dit forum wordt ik gewezen op nieuwtjes van fabrikanten. Ook heb ik op deze manier een goede leverancier gevonden in het westen van het land (veel westelijker kun je volgens mij niet) die mijn bestellingen gewoon goed en snel via de post levert. Ik heb geen tijd om door de week allerlei winkels af te lopen, en in het weekend heb ik er geen zin in.
Win-win toch?
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: roadster36 op 20 September 2009, 19:28:51
Natuurlijk heeft de winkelier ook voordeel van  dit Forum
Donderdag middag lees ik over de nieuwe nam ketelwagens en stond s`avonds al bij mijn treinendealer ;D
ik had niet de intentie om deze maand nog maar iets te kopen
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Gert1 op 20 September 2009, 19:40:45
Als ik in (Nederlandse) modelspoorwinkels kom en Beneluxspoor komt ter sprake, zeg ik altijd
dat in mijn opinie uiteindelijk iedereen voordeel heeft bij het bestaan van dit forum.

De reacties van winkeliers verschillen nogal. En dat heeft denk ik niet alleen te maken met het feit dat sommigen wel en sommigen niet weten dat ik forummoderator ben.
Zonder stigmatiserend te willen zijn, denk ik dat je toch wel kunt zeggen dat de wat jongere winkeliers over het algemeen wat positiever staan tegenover internet dat de winkeliers van de oude garde.

Winkeliers die zich kritisch uitlaten zouden eens moeten kijken hoe het er in andere branches aan toegaat. De wereld is nu eenmaal niet meer denkbaar zonder internet.

mvg,
Gert
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Geoffrey_ op 20 September 2009, 19:57:43
Als mede winkelier lees ik toch meestal graag mee, kijken waar vraag naar is en waar niet.. een forum als dit is daar uitermate geschikt voor. Daarnaast vind ik wel dat BNLS onafhankelijk moet blijven en zich niet moet gaan bemoeien met winkels, dus geen aanbiedingen ed. maar dat wordt nu ook niet gedaan, dus toppie  (y)
tjah soms komen er inderdaad de bekende verhalen dat de winkelier te duur is, maar dat is echt niet het geval.. in deze tijd is het voor de gemiddelde winkelier vrij lastig om een dikke audi/bmw/mercedes voor de deur te hebben ;)

en Gert, ik denk dat het punt leeftijd wel een rol speelt.. mensen noemen mee een snotaap terwijl ik dan bij mijzelf denk, op een clubavond lopen ze weer te zeuren dat er geen jeugd is in de modelspoor wereld. Soms beleef ik momenten in houten waarbij ze mij gewoon niet aanspreken en dom staan te wachten totdat mijn vader klaar is met het helpen van een andere klant, om vervolgens de klant alsnog weer naar mij toe te sturen  ;D
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: hubertus op 20 September 2009, 20:09:41
De wereld is nu eenmaal niet meer denkbaar zonder internet.
Eens, maar dat betekent niet dat je daarom als winkelier maar de fora moet omarmen.
Toegevoegde waarde van een forum als dit is voor de winkelier beperkt. Een winkel die zijn klanten een beetje kent, weet ook zonder dit forum wel wat er leeft en heeft voor zijn winkel in ieder geval een veel representatiever beeld dan hij ooit uit dit forum kan halen. Maar ook iedere winkelier kan je vast de verhalen vertellen van een inkakkende verkoop omdat een bepaald model wegens foutjes/keuzes van de fabrikant, al dan niet terecht wordt afgekraakt op sites als deze. Dat 90% van de potentiële klanten zonder de forumdiscussie uberhaupt niet geweten zou hebben van de foutjes, laat staan dat ze er over gevallen waren, vergeten we gemakshalve maar even...

Huub
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Jefftrack op 20 September 2009, 20:39:25
Over het geheel genomen dat dit forum een bron van informatie kan zijn voor de winkeliers ben ik wel met je eens.

Het grote probleem in deze moderne internet wereld is dat een winkelier zich voor 200% kan inzetten voor de juiste service, advies en de beste prijs en als een klant hier een negatieve reaktie post (terecht of onterecht) dit direct gevolgen (kan) hebben in de omzet van de winkel.

Jeffrey
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Han Zijlstra op 20 September 2009, 20:40:40
Mee eens  ;D Maar dat de complete verkoop instort, dan geef je dit forum teveel invloedswaarde. Zoveel invloed heeft dit forum in ieder geval niet. Ik ken genoeg modellen die afgekraakt zijn, en gewoon goed verkopen.[/b]

Wat op zich jammer is want fabrikanten die nog steeds modellen brengen die : niet op schaal , verkeerde kleuren, opschriften etc. nemen, evenals de winkeliers die deze modellen aan de man/vrouw brengen niet serieus. Ik heb in mijn "winkel tijd" van die modellen waar dergelijke zaken niet klopten en ook voor een klant makkelijk te controleren fouten regelmatig aan klanten verteld wat er aan het model verkeerd was. Of ze het model dan wel of niet aanschaffen in hun keuze. Het gaat om de voorlichting aan de consument. Het forum zou dan m.i. een grotere en zelfs openlijke belangstelling van fabrikanten en importeurs dienen te hebben. Bij deze dus een oproep om in te schrijven als " lid" onder een correcte naam ( en niet een schuilnaampje) aan de heren/dames fabrikant/vertegenwoordiger. Volg het voorbeel van Patrick ( Esu) en Maarten Tilig etc ! Weet wat je klant beweegt en vindt verhoogt je omzet en winst!
 
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: henk op 20 September 2009, 20:45:39
Misschien moet je de discussie even laten gaan Chris.  :)

Maar ook iedere winkelier kan je vast de verhalen vertellen van een inkakkende verkoop omdat een bepaald model wegens foutjes/keuzes van de fabrikant, al dan niet terecht wordt afgekraakt op sites als deze. Dat 90% van de potentiële klanten zonder de forumdiscussie uberhaupt niet geweten zou hebben van de foutjes, laat staan dat ze er over gevallen waren, vergeten we gemakshalve maar even...

Huub


Persoonlijk vind ik het eigenlijk een verbetering dat een deel van de klanten nu beter geïnformeerd een winkel instapt. Vroeger hoorden we inderdaad zelden in hoeverre een model nou eigenlijk klopte. Ook niet van de bladen, want dan kregen ze ruzie met de fabrikanten/importeurs en moesten ze vrezen voor hun advertentieinkomsten. Tegenwoordig zie je veel betere besprekingen in de bladen omdat het toch allemaal al op het net staat. Op die manier worden ook de tienduizenden lezers die niet op fora rondhangen, beter geïnformeerd dan vroeger. Op die manier worden ook de fabrikanten aangezet zoveel mogelijk fouten te vermijden of gemaakte foutjes te herstellen.

Uiteindelijk beslissen de hobbyïsten toch zelf. Om mezelf eens te herhalen: "een forum kan een goed model niet kapotpraten en van een echt slecht model geen succes maken".
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Chris op 20 September 2009, 20:52:02
ok Henk, ik meng me er even niet in.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: hubertus op 20 September 2009, 21:00:24
@ Henk,

Ik ben het met je eens dat het goed is dat de consument beter is geïnformeerd en dat fabrikanten, binnen de grenzen van het redelijke (het blijft tenslotte massaproductie) worden aangezet fouten te voorkomen.
Alleen het gaat in dit draadje niet om de consument of de fabrikant, maar om de winkelier.
En die heeft niet veel voordeel van de beter geïnformeerde consument of de aangespoorde fabrikant.

Huub
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Remco. op 20 September 2009, 21:02:06
Eh Hubertus,

Als je als klant al goed geinformeerd bent, kom je waarschijnlijk heel gericht kopen, dat is voor een winkelier wel zo prettig, hij is relatief weinig tijd aan je kwijt en verdiend toch zijn brood. Voor de klant die minder geinformeerd is heeft hij dan wat meer tijd.

Iedereen blij lijkt me ;)

Gr. Remco.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: henk op 20 September 2009, 21:06:27
Nee, dat is waar Huub, maar het is wel aan de winkelier om met de beter geïnformeerde klant om te gaan. Dus geen minder gelukte zaken negeren of ontkennen als een klant naar de kwaliteiten van een model vraagt, maar op een andere manier meedenken dan voorheen. Wie dat het beste doet, wint uiteindelijk.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: santerdam op 20 September 2009, 21:11:05
In een aantal gevallen worden nieuwe modellen erg kritisch besproken op dit forum. Het krijgt soms het 'maak of kraak' karakter, hoewel niet altijd duidelijk is of de kritiek juist is. Zelfs aan de hand van foto's is niet iedere keer duidelijk of het nummer hoog of laag, links of rechts moet staan. Het valt me op, dat fabrikanten (en winkeliers) bijna nooit aangeven waarom het model zo is gemaakt. Discussie's op het forum maken in ieder geval duidelijk waar de vraagtekens worden geplaatst. Winkeliers zouden hier positief op kunnen inspelen en de fabrikant 'motiveren' antwoorden te geven.

Sander
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Remco. op 20 September 2009, 21:12:32
Op Sander aanvullend, als de fabrikanten nu eens tonen op basis van welke foto's zij een model hebben gemaakt, dan is alle discussie zo klaar :)

Gr. Remco.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: RodeDuivel op 20 September 2009, 21:16:18
Ik vraag mij wel af wie van de grote fabrikanten ;) nu adverteert in de railbladen. Advertenties van Roco, Fleischmann, Märklin etc. zie ik niet of nauwelijks in de bladen.

In die zin is er geen enkele reden om terughoudend te zijn in het bespreken van modellen. Terechte punten van kritiek zijn mijn idee een aansporing om het beter te doen voor de fabrikanten. Uiteraard is het wel zo dat kritiek onderbouwd dient te worden op basis van feiten. Ik zie hier op het forum regelmatig uitingen  :( dat iets niet klopt zonder onderbouwing, waarbij de criticaster later bakzeil moet halen. In sommige gevallen is dan het kwaad al geschied.

Aan de andere kant is een forum voor importeur en fabrikant een bron van informatie (y), waarmee zij hun voordeel mee kunnen doen.

Grtz,

Willem
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: henk op 20 September 2009, 21:26:02
Ik vraag mij wel af wie van de grote fabrikanten ;) nu adverteert in de railbladen. Advertenties van Roco, Fleischmann, Märklin etc. zie ik niet of nauwelijks in de bladen.

Nooit op gelet, maar dat is dan wel een recent verschijnsel. Zal wel financiële gronden hebben. Tot een paar jaar geleden waren advertenties van de grote merken heel normaal. Reyne heeft jarenlang de achterpagina van Railmagazine bezet gehouden en Märklin kon er ook wat van.
Overigens waren adverterende winkeliers ook niet blij met al te objectieve besprekingen. Of een model een zo getrouw mogelijke weergave was of een net-niet look-a-like kwam je intertijd nooit te weten van de bladen.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: santerdam op 20 September 2009, 21:26:23
Remco!, het hoeft niet eens altijd een foto te zijn. Een fabrikant kan, wat mij betreft, gerust aangeven een compromis te hebben gezocht. Hergebruik van een bestaande mal, prijsbeheersing, voorkomen van produktieproblemen, het kunnen best legitieme redenen zijn voor een afwijking. De problemen in een 'op hol slaande discussie' is veel vaker, dat iedereen zit te gissen. Winkeliers, met ruggesteun van fabrikanten, kunnen juist waardering scoren door de zaak open te gooien.

Sander
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Rob Bogers op 21 September 2009, 09:57:55
Chris, jij bent in de gelukkige omstandigheid dat je zowel beheerder bent van dit forum en daarbij ook nog in een winkel werkt. Dat kan voor de klanten bij jullie een voordeel opleveren. Je hebt gelijk dat de winkeliers die het hardst klagen over BNLS waarschijnlijk nooit op dit forum kijken. Dat heeft als consequentie dat de klant (die dit wel doet) een fantasieverhaal van betreffende winkelier zo kan ontkrachten en het mag natuurlijk niet voorkomen in de ogen van de winkelier dat niet hij maar de klant het eens beter weet. Deze wetenschap haalt de klant immers uit een gestelde vraag en hij filtert zelf wel (want soms kan een vraag uitmonden in een non-discussie) wat voor hem bruikbaar is. daarbij komt het nogal eens voor dat een winkelier een hulpje (medeverkoper) in dienst heeft die geen flauw idee heeft van wat hij nu verkoopt (zogenaamde dozenschuivers) of verteld aan de klant. Praat zich nogal eens snel vast en als de winkelier zelf ook een dozenschuiver is dan is de klant de dupe als hij de winkel verlaat met iets wat hij niet nodig heeft. Gelukkig wordt door deze praktijk het kaf van het koren gescheiden en zo hoort het ook. Ik ben heel blij met dit forum en heb al diverse aankomende modelspoorders met hulp van het forum kunnen helpen en als ik iets niet zeker weet dan wijs ik betreffende persoon ook specifiek op dit forum, zodat hij niet bij welke winkelier dan ook met een kluitje in het riet wordt gestuurd. In het algemeen kan de consument door het gebruik van het internet al redelijk vinden wat hij zoekt en is niet meer afhankelijk van de non-praatjes die sommige winkeliers er op na houden en dat is goed.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: TonTon op 21 September 2009, 12:14:53
Ik denk dat de kracht van een goed (en wat is goed) forum door zowel winkeliers als consumenten wordt overschat en onderschat.

Nu ik dit nog een keer lees wat ik heb geschreven denk ik dat hier enige uitleg wenselijk is.

* het forum: Deze is openbaar en redelijk anoniem, dus iedereen kan hier iets schrijven als zijnde de waarheid en soms moeilijk te controleren. Met als gevolgd dat men kan elkaar afbranden of de hemel in prijzen, en voor een moderator moeilijk tegen te gaan. En voor mij is het niet duidelijk, wie is nu een lid-consument of wie is lid-winkelier......
* De informatie: Hiervoor geldt hetzelfde als bovenstaande, maar de informatie is makkelijker te filteren op ongewenste/onwaarheden door de forumleden onderling. Maar net zoals in de maatschappij: tegen leugens is moeilijk te vechten, en als ze eenmaal verspreid zijn dan is het erg lastig om ze te ontkrachten en uit de wereld te helpen. Maar ook hier is een rol weggelegd door de moderators en mede forumleden.
En aan de andere kant van iedereen mag toch verwacht worden dat men het positieve eruit haalt en zijn/haar voordeel ermee doet. En dit geldt natuurlijk voor de consument als de winkelier. En je kan beter 2 keer goed geïnformeerd worden als 1 keer te weinig.... (althans is mijn bescheiden mening).



Ton
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Ekklesia op 21 September 2009, 12:59:59
Dat er kritisch gereageerd wordt over een (nieuw) uitgebracht model is niets mis mee. Echter hier staat een winkelier buiten en valt dan ook niets aan te rekenen, tenzij de winkelier een voor hem exclusief model heeft laten ontwikkelen.

Als ik mij zou laten beïnvloeden door de reacties op een forum over de fouten in een model, dan kan ik beter stoppen met deze hobby en wat anders gaan doen, want er mankeert altijd wel wat aan een model. We zullen nu eenmaal productie consessies moeten doen om een model betaalbaar te maken/houden, dat er dusdanige fouten in voorkomen die niet noodzakelijk zijn en heel simpel te voorkomen waren, dat mag/moet ook duidelijk gezegd kunnen worden, maar soms is het gewoon pure muggenzifterij en dan kan ik me voorstellen dat een winkelier zegd: Dat een forum gewoon een broeikast van bagger is.

Maar een forum heeft nu eenmaal voordelen en nadelen, maar als men het muggenzifterij en het kippengedrag eens zou minderen wordt een forum er voor iedereen beter op. Daarentegen kan een fabrikant al een hoop gezeur voorkomen als men wat beter zouden onderzoeken hoe het uit te brengen model er in 1:1 uitziet cq. heeft uitgezien.

Groenten Rob
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Goofisch op 21 September 2009, 13:08:33
Even een berichtje van een startende modelbouwer die heel veel mee leest op dit forum maar zelf weinig inbrengt omdat ik de praktijk kennis nog niet heb.

Ik ben bijzonder blij met dit forum. Volgens een winkelier zal vaak alles goed zijn. Waar mijn interesses ook liggen. Hier krijg ik een goed beeld over verschillende systemen op digitaal vlak. Welke rails in het beste kan gebruiken en de kritische beoordelingen van materiaal. Niet alleen over de schaal en vergelijking met grootspoor, Ook de prijs. Nu is dit soms weg heel erg kritisch en is het uiteindelijk aan mij zelf of ik een model wel of niet aanschaf. Maar ik zal voorbereid een winkel binnen stappen wanneer ik voor een bepaald model kom. (mehano lint tegen fl lint bijvoorbeeld.)

Gebruiker naar Gebruiker informatie heeft in mijn ogen veel meer waarde dan winkelier naar gebruiker. Die wil tenslotte gewoon verkopen wat uiteraard ook logisch is.

Ik moet wel toegeven dat ik sommige post op dit forum niet te serieus neem. Want soms zijn users zo goed in het vinden van de aller kleinste dingetjes wat er niet correct is aan een product. Dat die daar meteen op afgekraakt moet worden. Soms terecht maar soms ook niet.

Op een voorbeeld te nemen: De nieuwe rivarossie IRM bijvoorbeeld waar het NS logo aan de verkeerde kant van de bak zit. Ik kan me er niet aan storen.



Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Rob Bogers op 21 September 2009, 13:57:55
Daar moet ik sommige leden wel gelijk in geven. De winkelier kan het niet helpen of een model nu wel of niet goed en op schaal nagebouwd is. Hoe goed de fabrikanten hun best ook doen er blijft altijd wel wat te zeuren. Als je een model goed bekijkt klopt het zowiezo van geen kant. Kijk alleen maar eens naar de koppelingen en buffers van een wagon of rijtuig. Bij sommige merken zie ik wel eens bewegende buffers (b.v. Hobbytrain) maar daar blijft het ook bij. De wielen zijn niet verend opgehangen in hun chassis, zoals in het groot en ook de wielflenzen lijken niet op het grote voorbeeld en zo kun je wel doorgaan. Daar kan de winkelier niets aan doen. Daar komt nog bij, wat wil je betalen voor een rijtuig of wagon. Punt twee, als hier door iemand onwaarheden wordt verkondigd, kun je er gif op in nemen dat er gelijk tientallen leden zijn die betreffende persoon corrigeren. In een goede discussie mag dat ook gewoon en dit helpt het forum natuurlijk ook weer. Dat werd er ook bedoeld met filteren, dacht ik.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Gert1 op 21 September 2009, 14:10:53
Als je een model goed bekijkt klopt het zowiezo van geen kant. Kijk alleen maar eens naar de koppelingen en buffers van een wagon of rijtuig.

Natuurlijk, maar dat zijn dingen waar de meeste modelspoorders wel mee kunnen leven. Het gaat denk ik meer om fouten als verkeerde beschriftingen, verkeerde kleuren, opdrukken op verkeerde plaatsen en dergelijke. Dat zijn zaken die te voorkomen waren geweest als de fabrikant (al dan niet in samenwerking met een importeur) zijn huiswerk beter had gedaan. Nog steeds kan een winkelier daar natuurlijk erg weinig invloed op uitoefenen, maar hij komt er dankzij dit forum niet meer mee weg als hij probeert dergelijke fouten te bagatelliseren of zelfs te ontkennen.

Een beetje slimme winkelier leest hier juist mee om op de hoogte blijven. Want een kennisachterstand ten opzichte van je klanten, dat kan natuurlijk niet!
Zonder nu direct de knuppel in het hoenderhok te willen gooien, zou je kunnen zeggen dat de winkeliers die het meest over dit forum klagen, dat doen omdat ze
eigenlijk te lui zijn om mee te lezen en op de hoogte te blijven!   :-\

mvg,
Gert
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: spoorzeven op 21 September 2009, 14:32:27
@ Gert: helemaal mee eens.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: WAM op 21 September 2009, 14:47:00
Het val mij op dat forum leden wel begrijpen dat een winkelier er niets aan kan doen dat een model niet juist is maar je kan het een winkelier niet kwalijk nemen dat hij het niet fijn vind als daar zeeeeer negatief over wordt gesproken. Een winkelier heeft vaak voor duizenden euro`s al vooruit besteld en dus geleverd gekregen van een model en dan baal je echt als het de grond wordt ingetrapt want daar gaat je investering en dus je boterham ( en als het dan al niet zo best gaat bij een winkelier dan gaat deze dus uit zijn dak en heeft beneluxspoor het gedaan ).Natuurlijk mag er wat van worden gezegd als het niet klopt maar als het te ver gaat kan dit grote gevolgen hebben voor de winkelier en ook bij fabrikanten voor verdere productie.Er is al meer gezegd vaak wordt er alleen maar geklaagd wees ook eens positief en als een model goed is ( hoeft niet perfect te zijn ) laat dat dan ook eens merken dat wordt het een stuk leuker.

Wim

MTE
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Gert1 op 21 September 2009, 14:56:34
Nou Wim, volgens mij laat ik het niet na om vrij vaak de modellen van LS Models de hemel in te prijzen!  :D

mvg,
Gert
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: WAM op 21 September 2009, 15:03:31
Beste Gert ik weet zeker dat jij begrijp wat ik bedoel. ;D

Wim
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Alexander op 21 September 2009, 15:46:54
Of een model geheel klopt of niet, het is de klant die beslist of de aankoop doorgaat of niet En als een klant te kritisch is, heeft ie dus niets. En met het stijgen van de prijzen worden klanten ook kritischer, men is meer geld kwijt bij een aankoop. Ook verwachten de meesten een deskundige verkoper, en is een antwoord als ik weet het zo snel niet, moet ik opzoeken of navragen ook zeer acceptabel.
De meesten hebben liever met een deskundige klantvriendelijke verkoper te maken dan met een dozenschuiver. Dat is ook bij andere duurdere aankopen van toepassing. En eigen ervaring, de beoordelingen en roddels van anderen, en beoordelingen zoals op E-bay spelen natuurlijk ook een rol.
Dat een "gekraakt" model tegen de verwachting hier in toch goed kan verkopen bewijst de bruine / groene 1200 serie in zn kistje wel.
Een fabrikant als Walthers/ proto 2000 schrijft ook wel eens op de doos dat een model niet helemaal klopt, en dan mag de belangstellende kiezen.

Groeten, Alexander
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 September 2009, 15:53:06
Ook verwachten de meesten een deskundige verkoper, en is een antwoord als ik weet het zo snel niet, moet ik opzoeken of navragen ook zeer acceptabel.
Precies! Ik heb ook liever dat iemand zegt: ik weet het niet, dan dat hij vol overtuiging een verhaal ophangt waar geen hout van klopt.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Hannes op 21 September 2009, 17:02:09
Ik vind dat het forum vooral een kracht is voor de modelspoorder en niet zozeer voor de winkelier. Veel technieken komen alleen hier aanbod. Je kunt niet zomaar een winkel binnen sjouwen en verwachten dat ze alles van bijvoorbeeld digitaal weten. Vaak is het zo dat als ze het in de winkel niet kennen, dat het niet bestaat. Hier heb ik een gruwelijke hekel aan, Wees dan een kerel en geef dan toe dat je het niet weet. Zo hebben we hier in Raalte een onderdelenshop (wel totaal wat anders), maar die kerel zoekt stad en land af als je iets moet hebben. Kost iets meer, maar je hebt het wel. Dat is pas service, maar ook zijn bestaansrecht.

Winkeliers vergeten nogal eens dat de modelspoorder hen bestaanrecht geeft door dingen bij hen te kopen. zonder aankopen geen verkopen en dus een failliete winkel. Ik scheer nu iedereen onterecht over dezelfde kam. Er zijn ook zeker hele goede winkels.

Nu snap ik ook wel dat niet iedere zaak alles kan hebben. Zoals GMS gespecialisseerd is kan niet iedere winkel en dat moet ook niet, want dan heeft GMS geen bestaansrecht meer. Een winkelier mag zich daarom ook best wel specialiseren, maar geef dat dan aan en zeg niet dat het niet bestaat.

Over het ge-emmer over nieuwe modellen hier ben ik het wel eens. Dat gaat vaak veel en veel te ver. Het is een model en dat houdt gewoon in dat er concessies gemaakt moeten worden. Maar concessies zijn duidelijke keuzes en geen fouten. Laat daar geen misverstand over bestaan. Een roco 1100 met een scheef nummerschild is geen concessie maar een fout. Een tekort model in 1:100 is geen fout, maar een concessie. Wel 1 die achterhaald is maar toch, daarvoor is gekozen door de fabrikant. Wel denk ik dat er vaak gezeurd wordt, maar dat het model dan wel bij iemand thuis rondrijdt. de soep wordt nooit zo heet gegeten als ........

Waarde van het forum voor de winkelier is dat deze een gevoel kan krijgen wat de markt wil. En vooral omdat het anoniem is durven mensen eerder hun ongezouten mening te geven. Het is dan zijn taak om dit over te brengen naar de leverancier. Het DD-IRM van Rivarossi topic vind ik dan ook een heel goed initiatief om wensen te inventariseren. Je krijgt het gevoel als koper serieus genomen te worden.

Verder denk ik dat iedereen hier op het forum alleen moet lezen wat voor hem interessant is en de rest gewoon moeten laten wat het is. Leven en laten leven. Het vorige forum is gesneuveld omdat dit dus niet gebeurde en erop de man gespeeld werd. Ook moderators zijn mensen, toch??  ::) ::) en ze doen het ook nog in hun vrije tijd, behalve Chris dan ;D ;D

En dat een investering in een model wel eens een flop kan zijn is risico van het vak, daar ben je handelaar voor. De vraag is echter waarom het een flop is geworden. Ondernemer zijn is niet makkelijk, maar loondienst ook niet. Is het een fout in het model, dan vind ik dat de producent wel mag bloeden. Deze zitten nog te veel in een ivoren torentje, zelfs nu het water ze aan de lippen staat. Ze zijn volledig het gevoel met de markt kwijt.



Goed ik heb gesproken en hoop dat ik niemand heb gekwetst.


Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: henk op 21 September 2009, 17:07:17
Over het ge-emmer over nieuwe modellen hier ben ik het wel eens. Dat gaat vaak veel en veel te ver. Het is een model en dat houdt gewoon in dat er concessies gemaakt moeten worden. Maar concessies zijn duidelijke keuzes en geen fouten. Laat daar geen misverstand over bestaan. Een roco 1100 met een scheef nummerschild is geen concessie maar een fout. Een tekort model in 1:100 is geen fout, maar een concessie. Wel 1 die achterhaald is maar toch, daarvoor is gekozen door de fabrikant.

Natuurlijk, maar wat is er op tegen dat we te weten komen wat de consessies zijn?
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: henk op 21 September 2009, 17:13:35
Het val mij op dat forum leden wel begrijpen dat een winkelier er niets aan kan doen dat een model niet juist is maar je kan het een winkelier niet kwalijk nemen dat hij het niet fijn vind als daar zeeeeer negatief over wordt gesproken. Een winkelier heeft vaak voor duizenden euro`s al vooruit besteld en dus geleverd gekregen van een model en dan baal je echt als het de grond wordt ingetrapt want daar gaat je investering en dus je boterham ( en als het dan al niet zo best gaat bij een winkelier dan gaat deze dus uit zijn dak en heeft beneluxspoor het gedaan ).Natuurlijk mag er wat van worden gezegd als het niet klopt maar als het te ver gaat kan dit grote gevolgen hebben voor de winkelier en ook bij fabrikanten voor verdere productie.Er is al meer gezegd vaak wordt er alleen maar geklaagd wees ook eens positief en als een model goed is ( hoeft niet perfect te zijn ) laat dat dan ook eens merken dat wordt het een stuk leuker.

Wim

MTE


Ik snap het wel, maar op deze manier krijgt al gauw de boodschapper de schuld Wim.
En verder zijn we geloof ik ook erg positief als het zo uitkomt. Ik ben op basis van dit forum in ieder geval in galop naar de winkel gerend om nog wat Liliput NAM-wagentjes te scoren. We zitten nu al met zijn allen te roepen om een nieuwe oplage. Ook de Roco 2400, de nieuwe VAM-wagens of de Mätrix Koploper schieten me te binnen als zeer positief ontvangen.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: jeepney op 21 September 2009, 17:19:29
Hannes, helemaal mee eens: discussies/besprekingen m.b.t. een foute kleurnuance of een verkeerd detail, spreekt slechts een klein deel van het koperspubliek aan, en beinvloed bij een nog kleiner deel de keuze van aankopen of niet aankopen.
Laten we vooral niet vergeten dat een doelgroepforum als dit natuurlijk niet de gemiddelde spoorliefhebber vertegenwoordigt, zeker bij de bespreking van voornoemde zaken als kleuren en andere details.

De gemiddelde spoorliefhebber koopt gewoon in de winkel wat hij er (optisch) mooi/leuk uit vindt zien, veelal met enig besef van een tijdperk, maar soms juist expres ook niet.

Meerwaarde van dit forum voor de winkelier zit m.i. in het feit dat een forum als dit en dan m.n. de rubrieken, waar forumleden foto's plaatsen van een baan, alleen maar meer mensen enthousiast maakt om weer eens naar de treinenwinkel te gaan. Zien doet immers kopen, zeker bij onze hobby.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: WAM op 21 September 2009, 17:30:21
Ik snap het wel, maar op deze manier krijgt al gauw de boodschapper de schuld Wim.
En verder zijn we geloof ik ook erg positief als het zo uitkomt. Ik ben op basis van dit forum in ieder geval in galop naar de winkel gerend om nog wat Liliput NAM-wagentjes te scoren. We zitten nu al met zijn allen te roepen om een nieuwe oplage. Ook de Roco 2400, de nieuwe VAM-wagens of de Mätrix Koploper schieten me te binnen als zeer positief ontvangen.

Ik snap het best allemaal, wat ik alleen maar wil zeggen is dat het soms grote consequenties heeft en dat daarom vaak negatief tegen beneluxspoor wordt aangekeken en dat komt dan ook vaak uit de emotie.

M vr gr

Wim
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Menno 1846 op 21 September 2009, 19:30:25
Elk voordeel heb z'n nadeel en v.v!!
Greetz:Menno
_____________________________________________________________________________
Het blijft een aardige site die BeNeLux.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: blokkendoos op 23 September 2009, 10:32:54
Ik heb lang na zitten denk of ik hierop wil reageren, dus toch maar, ondat ik wil aangeven hoeveel onrecht je een winkelier kunt aandoen door ongecontroleerde berichten op dit forum te plaatsen.
Ik ben geconfronteerd met aantijgingen in de zin van geen interesse, onvriendelijk en geen verstand van zaken, humeurig en al dat soort dingen. Niemand die echter deze berichten op dit forum heeft geplaatst heeft de moeite genomen om eens iets aan mij te vragen. Iemand die mij beter gekend heeft zou wel beter weten.
De oorzaak van mijn gedrag toendertijd lag in het eenvoudige feit dat mijn echtgenote in 1ste instantie heel ernstig ziek was en uiteindelijk is overleden
Maar ja daar hadden de heren geen boodschap aan, die verlangen dat je gewoon de vrolijke vent blijft die je altijd geweest bent.
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: blokkendoos op 23 September 2009, 10:37:10
Sorry drukte even op het verkeerde knopje
Ik wil hiermee aangeven dat door dit soort ongecontroleerde uitspraken heel veel schade wordt berokkend, want dat dit gevolgen heeft gehad voor het bezoek aan de winkel was wel duidelijk te merken.
Ik vind dit forum een redelijke bijdrage leveren daar waar het om het oplossen van problemen gaat en draadjes over aanpassingen e.d. Verder ben ik van mening dat consumentenbond achtige praktijken acherwege diene te blijven omdat daar meer schade mee wordt berokkend dan meningeen denkt.
Verder ben ik het volledig met Wim Moerman eens.
groet
Johan
Titel: Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
Bericht door: Ronald Halma op 23 September 2009, 11:16:40
Johan, duidelijk, en ik ben het zeker met je eens. Maar goed, vaak weten mensen niet van de achtergronden van, in dit geval jou, persoonlijk en je omstandigheden op dat moment. Hoe erg ook, je blijft voor de buitenstaander/klant natuurlijk wel de winkelier die een zekere professionele uitstraling moet hebben en correct en vriendelijk tegenover zijn klanten.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dat zo is bij jou, want ik ken je verder niet. Alhoewel de actie's op dit forum die jij noemt niet terecht zijn is het enigszins wel begrijpelijk dat mensen zo reageren. Maar nogmaals, het is niet goed te praten. Forums kunnen wat dat betreft ook nadelig voor de hobby zijn.