BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: platte bever op 18 September 2009, 15:19:57
-
Ik zit met een beetje vreemd dilemma.
Onlangs voor mijn te bouwen modelspoorbaan de eerste rails besteld.
Een 20 tal flexibele rail van Tillig en daarnaast een aantal Tillig wisselbouwpaketten en toebehoren.
Vandaag de bestelling ontvangen. De wissels kloppen zoals besteld, maar de flexrails die geleverd is is van Roco en niet van Tillig. Het is artikel 424200 dus ook code 83 zoals Tillig.
Zal ik de flexrails terug sturen of houden?
Volgens mij zijn er meer mensen in dit forum met Tillig wissels en Roco (flex)rails. Geeft dit problemen met overgangen? De railhoogte is gelijk ( code 83), maar de dikte en het profiel van de rails wijkt nog al af in eerste oog opslag.
Wie weet hier raad mee?
Groeten Willem,
-
De vraag is, waar ligt het fout? Heb jij de foute rails bestelt? Als de winkel de foute rails heeft geleverd, mag je een mail sturen en de winkel zou ze gewoon terug nemen...
Het kan, maar de kleur van het spoorstaaf is niet gelijk, daarom is combineren iets lastig...
-
De vraag is, waar ligt het fout? Heb jij de foute rails bestelt? Als de winkel de foute rails heeft geleverd, mag je een mail sturen en de winkel zou ze gewoon terug nemen...
Het kan, maar de kleur van het spoorstaaf is niet gelijk, daarom is combineren iets lastig...
De fout ligt bij het bedrijf. Een ander product geleverd dan besteld. Het gaat mij niet om hoe er uit te komen met het bedrijf, maar om de bruikbaarheid van het geleverde product.
Het kleurverschil is minder interessant, want het eerste gedeelte wordt schaduw station, dus is uit het zicht.
Groeten Willem,
-
Terug sturen die handel.
-
Zit je weer aan je winstuitkering te denken? ;)
Maar ik ben het verder wel met stig eens.
-
Ik zeg niet dat ze het expres gedaan hebben, maar fouten moet je over het algemeen niet belonen.
Dat ook RJ. ;D
-
Ik zou die Roco rails terug sturen,want de raillassen van Tillig passen niet op de roco rails ,de hoogte klopt wel maar de breedte niet,roco heeft een breedere rail kop en stoel,heb het zelf een keer geprobeerd.
Cor
-
oow wacht goed dat ik dit lees,
ik heb namelijk in mijn baanplan 2 lange engelse wissels ingepland tussen tillig rails ( dit omdat tillig niet de juiste lange engelse wissels heeft)
is dit dan aan te passen??
-
Het is altijd aan te passen. Het hangt er maar net vanaf hoever je wilt gaan.
Je kan b.v. raillassen gebruiken die op de breedste voet passen. De rail met de smallere voet heeft dan ruimte, maar die soldeer je dan vast.
Je kan ook de rails recht tegenover elkaar leggen, helemaal zonder raillassen er tussen. Die raillassen zijn nl. niet echt nodig, als je de railstukken maar stabiel genoeg bevestigt.
-
okee op die manier, bedankt klaas (y)
-
...
Je kan b.v. raillassen gebruiken die op de breedste voet passen. De rail met de smallere voet heeft dan ruimte, maar die soldeer je dan vast.
...
solderen van raillassen zou ik niet doen, maar jij kan ook de roco raillassen gebruiken en met de passende gereedschap de lassen aan het tillig spoorstaaf bij elkaar drukken...
-
Bernd,
ik ben het met je eens dat je niet alles aan elkaar moet solderen. Want er moet ook nog thermische uitzetruimte blijven. Maar hier en daar een las solderen kan geen kwaad.
Wat is trouwens passend gereedschap om een las bij elkaar te drukken? Ik kan me daar niks bij voorstellen.
-
Gewoon met een platte tang.
Cor
-
Zo iets:
(http://shop.elementary-electronics.de/catalog/images/Logo_Flachzange.jpg)
Ik weet het woord niet en het woordenboekje ook niet...
Van boven de spoorstaaf de te breedte raillaas te samen drukken en dan is de wrijving en veerkracht voldoend voor de verbinding.
ik ben het met je eens dat je niet alles aan elkaar moet solderen. Want er moet ook nog thermische uitzetruimte blijven. Maar hier en daar een las solderen kan geen kwaad.
klopt!
-
Dat heet een plattebektang.
Maar ik heb mijn twijfels of dat goed werkt. Als de profielbreedte van de rails afwijkt, dan moet je de raillas asymmetrisch dichtknijpen, en hoe krijg je dat voor elkaar?
-
asymmetrische tang gebruiken ! (y)
-
Over 0,05 tot 0,1 mm. zou ik me niet zo druk maken. Of een andere tang gebruiken, vijl genaamd. (Om de bredere wat af te vijlen). Overigens is er ook hoogteverschil tussen de 2 soorten, maar minder dan op een redelijk goed aangelegde baan bij de overgangen. In het echt doen treinen overigens: kedeng kedeng etc.
Perfectie is iets voor een HSL, maar dan moeten we rail van ettelijke meters lengte gaan gebruiken.
Heeft iemand overigens de werkelijke afstand tussen de 2 railstaven (kop) gemeten van Roco en Tillig?
Als die hetzelfde zijn dan heeft een trein er sowieso geen last van, dus voldoet een geassymetriseerde raillas van Roco.
Maarten.
-
heel eenvoudig Klaas, roco raillaas op de roco railstaaf en dan de tillig railstaaf erbij zetten en de raillaas in de midden met de plattebektang te samen drukken...
-
Nou, ik ben er uit! (y)
Het hele zaakie wordt weer opgehaald en hopelijk krijg ik dan mijn bestelde flexrails van Tillig ipv de Roco variant.
Volgens mij is het wel veel gedoe om het juist te krijgen. (Ik zie al allerlei ontsporingen voor me...)
Groeten Willem,