BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Ekklesia op 17 September 2009, 11:24:46
-
Bij het lezen van één van de vele internet dagbladen kwam ik dit artikeltje tegen.
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drenthe/article5154003.ece/Trein+via+smalspoor+van+Erica+naar+Duitsland
Groenten Rob
-
leuk idee van ze (y)
Ben beniewd of het doorgaat
groet Martijn
-
Wat een belachelijk idee. Wie gaat er nou twee en half uur in een smalspoor rammelbak zitten om van niets naar nergens te reizen. Ok, aanleg van wat fietsverbindingen zie ik nog wel zitten, maar geef wat mij betreft het geld maar uit aan versterking van bestaande OV infrastructuur in deze uithoek, daar profiteren veel meer mensen structureel van!
Ik dacht dat de exploitering van een stoomtrein en stoompark in friesland de ultimo utopische dagdroom was maar het kan dus nog gekker.
Allexander
-
.....om van niets naar nergens te reizen.
Dan heb je het bericht niet goed gelezen. De lijn verbindt 2 musea met elkaar. Dat is niet hetzelfde als van niets naar nergens.
Alleen de totale reistijd van 2,5 uur, dat is wel erg lang.
-
Bovendien rijd je ook nog door een prachtig natuurgebied heen. Onderweg is er een stationnetje met een restaurant en uitkijktoren en nog een lokatie om fietsen te huren voor de liefhebbers zoals het artikel zegt.
Het lijkt me dat je niet continue 2,5 uur in een treintje hoeft te zitten. Dus: afwisseling genoeg.
Als het prachtig weer is, heb je vast een heel mooie dag.
Groet,
Johan Zijlstra
-
Oh dit is echt geweldig, beleef de reis als een stuk turf :D
Nou ik zie het wel zitten ! ;D
-
Alleen die snelheid; 30km in 2,5 uur. Dat moet toch wel iets vlotter kunnen?
-
Het gaat volgens mij om veldspoor om herbouw van het lijntje van de Griendtsveen turfstrooisel Maatschappij
Het kan vast wel sneller met veldspoor, maar of dat comfortabel en veilig is?
Toen ik een paar jaar geleden bij het ISM was, hadden ze het al over herbouw van die smalspoorlijn. Ik vind het een spectaculair plan. Ik ben benieuwd. Als ik het goed heb waren de oprichters van het ISM ook begin jaren zeventig bezig met een museumlijn op de lijn Assen-Rolde-Gieten. Er was al een Schienenbus, een Wismar zelfs als ik het goed heb. Maar helaas , het mislukte. Als dit doorgaat, hebben ze toch hun museumlijn en een zeer fraaie.
-
Alleen die snelheid; 30km in 2,5 uur. Dat moet toch wel iets vlotter kunnen?
Marc,
Ga eens naar Erica en maak een ritje mee over het hoogveentraject... Dan weet je waarom de snelheid zo laag ligt.. Als smalspoorliefhebber heb ik ook zo mijn bedenkingen bij dit plan... Het traject is te lang om met smalspoor te rijden... Maar het is een mooie droom en een mooi streven..
Michael
-
Geinig idee, maar 2,5 uur hotseknotsen in houten bak, ik weet het niet.
Het eerste stuk in Duitsland is ook niet zo erg fraai, daar wordt nog steeds met behulp van soortgelijk smalspoor turf afgegraven, veel eindeloze kale bruine vlaktes dus. Wel leuk zijn dan de eventuele kruising(en) met datzelfde smalspoor.
Groet Stephan.
-
Misschien kunnen het rijtuigjes worden a la Romney, Hythe and Dymchurch Railway. In dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=U33YmViQcHI) zie ik zelfs een restauratierijtuig.
-
Verbinding tussen twee musea is heel leuk bedacht. Maar om 2,5 uur over 30 km te doen is gewoon te lang. Vergeet niet dat je 5 uur onderweg bent heen en terug. Dat is onhaalbaar. Gemiddeld bezoekt een mens 1 museum per dag en dat vinden heleboel mensen meer dan genoeg. Mocht men toch voor 2 bezoeken gaan dan is die 2,5 uur geen optie. Zelfs als je met een bus of iets dergelijks terug wordt gebracht. Dan is het volgens mij, of het ene museum of de andere. Dan nog zou ik niet eerst 2.5 uur over een hobbelige industry spoorbaan rijden. Niet haalbaar.
-
Dan heb je het bericht niet goed gelezen. De lijn verbindt 2 musea met elkaar. Dat is niet hetzelfde als van niets naar nergens.
Alleen de totale reistijd van 2,5 uur, dat is wel erg lang.
En ook nog een aftakking naar het Erdölmuseum in Rühlertwist. (y)
Volgens mij heeft Allexander het bericht heel goed gelezen. ;D
-
Even wat getallen ter vergelijking met de Romney, Hythe &Dymchurch Railway:
De RH&DR heeft een totale lengte van 21,6 km, en dat traject leggen ze af in 70 minuten. Dat is een gemiddelde snelheid van 18,6 km/h.
Dat is dus 50% sneller dan het geplande turfbaantje, en dat op een kleinere spoorwijdte (38 cm tegen waarschijnlijk 60 cm)
Het lijkt me daarom dat ze op dat turfbaantje de snelheid best kunnen verdubbelen zonder verlies aan comfort. Gewoon een kwestie van het spoor iets beter leggen dan destijds voor veldspoor gebruikelijk was.
-
Dan moeten ze minimaal ballastgrind gaan gebruiken, klopt het alleen niet meer met een veldspoor wat gewoonlijk even snel neergegooid werd totdat het veen op was.
-
Zou het geen interessant onderzoek zijn om uit te zoeken hoe de lijn verstevigd kan worden zonder het optische karakter van een veldspoorlijn aan te tasten. Volgens mij hadden de oude stoomtramlijnen vaak ook geen grindbedding. Ontsporingen waren er trouwens wel, maar wellicht is er toch wat te winnen.
Groet,
Marco
-
Marco, zou conservator Chris Fuller van het Smalspoormuseum dat al niet onderzocht hebben ? Zo te lezen is het project deel van een veel groter plan, waar ze van alles voor onderzoeken.
Sander
-
Even wat getallen ter vergelijking met de Romney, Hythe &Dymchurch Railway:
De RH&DR heeft een totale lengte van 21,6 km, en dat traject leggen ze af in 70 minuten. Dat is een gemiddelde snelheid van 18,6 km/h.
Dat is dus 50% sneller dan het geplande turfbaantje, en dat op een kleinere spoorwijdte (38 cm tegen waarschijnlijk 60 cm)
Het lijkt me daarom dat ze op dat turfbaantje de snelheid best kunnen verdubbelen zonder verlies aan comfort. Gewoon een kwestie van het spoor iets beter leggen dan destijds voor veldspoor gebruikelijk was.
Klaas,
Het ISM rijdt op 90 cm spoor...