BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Kassenbarg op 20 November 2006, 13:12:02
-
Veel is er al geschreven over de Märklin Motorpost maar wie weet tot wanneer de motorpost voor gelijkstroom is geleverd? Had die motorpost voor gelijkstroom vanaf een bepaalde leverdatum ook een NEM-connector voor een decoder?
Als ik hem kopen wil, dan kan ik daar op letten.
Trouwens, zijn die motorproblemen die ik her en der lees echt zo erg?
-
Zo veel varianten zijn er voor tweerail niet gemaakt en technisch waren ze allemaal hetzelfde. Geen nem-stekker, stroomafname over maar 4 wielen en een oude Märklinmotor met veldspoel. Die veldspoel is gemakkelijk te vervangen door een Hamo-magneet. Rijdt beter, maar de herrie blijft hetzelfde. Je kunt er ook hoogvermogenonderdelen in zetten (magneet, vijfpolig anker en motorschild). Rijdt nog beter, maar de herrie blijft nog steeds hetzelfde. Het printje met de verlichtingsleds is niet zomaar op een decoder aan te sluiten. Dat moet worden omgesoldeerd of worden vervangen.
-
Een hoop gedoe dus. Waarom hebben ze de tweerail versie met zo'n oud soort motor geleverd? Tweerailtje pesten?
-
Het model is best oud. Was toen nog de standaard Märklin motor. Het enige vreemde is dat Märklin wel de gewoonte had om de tweerailmodellen met een HAMO-magneet uit te rusten, maar de MP net niet. Het was weer wel het eerste model van een Nederlandse loc met nem-wielen. Rijdt probleemloos over code 83.
Met hoogvermogenonderdelen rijdt het model trouens best goed. Je bent alleen weer wel de nodige tientjes verder.
-
Ik weet dat er verschillende uitmonstering van het model geleverd zijn, al naar gelang van de wisseling van het logo van de PTT o.a.
Wat is het laatste jaar van levering geweest?
-
Ps. kijk voor ombouw van Mp naar 2-rail even in de galerie ;)
Gr.Patrick
-
Kan iemand ook nog wat tips geven omtrent de stroomafname.
Is deze nog uit te bereiden?
Enig idee hoe?
mvg,
Sander
-
Je kunt er ook hoogvermogenonderdelen in zetten (magneet, vijfpolig anker en motorschild). Rijdt nog beter, maar de herrie blijft nog steeds hetzelfde.
Kijk, die ervaring deel ik dus niet. Voor de verbouwing: koffiemolen. Na de verbouwing: een heel stuk stiller. Ding is 15 jaar oud, nooit gesmeerd maar ook vrijwel nooit gebruikt.
- Peter
-
Het model is best oud. Het was weer wel het eerste model van een Nederlandse loc met nem-wielen. Rijdt probleemloos over code 83.
Ik heb toch echt een model wat niet goed over code 83 heengaat, rijd meer over de bielzen heen met en hoop geratel, mijn andere MP heeft daar geloof ik geen last van. (heeft kleinere flenzen, maar nog niet over code 83 gereden ermee)
-
ik heb 2 jaar terug een Hamo Motorpost gehad wel 2e hands gekocht topnieuwstaat 99,-
Helaas omgeruild tegen een Lima DDM panda ( die ik toen mooier vond )
Deze Hamo model zat in een witte doos met een oranje sticker dat die voor gelijkstroom is hij was niet omgebouwd maar de motor was wel behoorlijk stil vond ik tegenover de trix 1100
iemand enig idee welke bouwjaar deze type is?
met kleine PTT logos een paar erop dus niet helemaal vol