BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Bart Mestrom op 12 September 2009, 17:01:59
-
Ik heb mijn vorige baan afgebroken.
De baan was niet technisch in orde, en was een beetje te groot voor mijn gevoel.
Daarom ga ik over naar een modulebaan.
De baan moet 4 keer 1 bij 1 meter worden en zal worden aangestuurt door de S88XpressNetLI en koploper
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1234.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1234.jpg)
Dat wordt het baanplan.
En ik heb in Google SketchUp een 3D model gemaakt, zodat ik kan zien hoe het er ongeveer komt uit te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_1.png)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_2.png)
Bovenop de baan, dus tussen de voorste sporen en het schaduwstation komt een verhoogd dorp.
Dit dorp heet Maasbrecht, een combinatie van Maasbracht en Echt ;D
Elke module zal worden gevoed vanaf modulebak 1.
Deze zullen worden verbonden dmv netwerkkabels.
Laat maar eens wat horen wat jullie vinden.
Bart
-
Het is wel heel erg rechtoerechtaan...
ik denk dat het snel gaat vervelen, persoonlijk
zou ik adviseren om een paar rangeersporen erbij
te plannen ;)
Gewoon een simpele losweg met eventueel een oude
loods of een industrietakje :)
-
Ik ga mijn bochtwissels die ik heb verkopen en daar gewone wissels voor kopen.
-
Baanplan aangepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12345.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12345.jpg)
Als ik nog een print kan krijgen met bezetmelders, dan kan ik dat baanplan tot uitvoer brengen, anders zal ik bij mijn oude plan moeten blijven.
-
Ondertussen heb ik weer een kleine aanpassing gedaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/123_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/123_1.jpg)
Aangepast:
- Extra opstelspoor
- Extra schaduwspoor
Reacties graag!
-
je wilt met je station een soort amerpoort nabouwen?
kijk ook een beetje naar het materieel wat je hebt(goederen of persoon) en neem dat ook mee in je baanplan.
verder ziet het er goed uit
-
Op dit moment is het enige materieel wat ik heb:
- Piko Br218
- Mehano G2000 SL2002
- DDM-1 stam zonder loc
- losse Fleischmann goederen wagonnetjes
Misschien kan ik wat materieel lenen. Moet ik nog even onderzoeken.
De bedoeling van deze baan is, dat ik eigenlijk continue kan rijden, zonder te hoeven omlopen.
Misschien nog een idee?
-
Iemand nog een idee voor mijn baan?
Ik heb besloten om een 2e bezetmelder bij te maken, dus deze:
http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_1.htm
Graag reacties.
-
Mss wel leuk om het te maken zoals het in Maasbracht is: de hoofdsporen wat uitelkaar en daar een inhaal/wachtspoor tussen, en eventueel ergens een opstelspoortje (ok da's fantasie). t'Is maar een ideetje.
Zoiets dus (let niet op mijn schetskunsten):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maasbrecht.jpg)
Bron: sporenplan.nl
mvg Bjorn (uit het voor jou niet al te verre R'mond ;D)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maasbrecht.jpg)
Bron: sporenplan.nl (dat opstelspoortje is fantasie)
Dat kan, maar het probleem is, dat ik het wel op 4 keer 1 bij 1 meter wil houden.
(uit het voor jou niet al te verre R'mond)
Is inderdaad niet ver, is voor mij maar een half uurtje rijden. ;D
-
Ach een half uurtje, wie maalt erom ;D
t'Is vrij krap idd... Wat ik wel zou doen (bij jouw plan) is de perrons iets naar rechts en dan somehow dat onderste opstelspoortje doortrekken en weer aansluiten op de hoofdsporen. Evt zou je dan een van die wisselstraten buiten de baan kunnen denken. Het bovenste opstelspoortje dan gewoon intact houden
Zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maasbrecht1.jpg)
mvg Bjorn
-
Ik zal eens gaan intekenen, klein momentje.
Ik zal straks ook het AnyRail bestand plaatsen
-
Zo, die heb ik ingetekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/123456.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/123456.jpg)
Anyrail bestand (http://forum.bartwebdesign.nl/download/nieuwe-baan2.any)
-
Ziet goed uit. (y) Welke rails gebruik je eigenlijk?
-
Ik gebruik Fleischmann profi gleis.
Ik ga straks de bakken afmaken.
Dan kan ik al wat gaan leggen.
De rails komt op blauwe isolatie te liggen die je ook bij de Gamma kunt krijgen.
Dus ik kom waarschijnlijk even naar de Gamma in Roermond ;D
-
Veel plezier ;D
PS: Evt. een kleine aanpassing:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maasbrecht3.jpg)
Pas dit toe bij de rechtse wisselstraat, dan krijg je een ietwat langer opstel/wachtspoor. Het past niet helemaal meer in het 20 cm-systeem, maar dit moet wel met flexrail te fixen zijn.
mvg Bjorn.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_3.png)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_4.png)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_5.png)
Zo komt de nieuwe baan er ongeveer uit te zien.
Binnenkort ga ik beginnen met de bouw van Maasbrecht.
-
Beetje bijgewerkt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_6.png)
Kijk vanaf het oosten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_7.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_7.png)
Kijk vanaf het noorden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_8.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_8.png)
Gezien vanaf de brug
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_9.png)
Kijk in de oostelijke tunnel vanaf spoor 2 en 3
-
Ik heb een vraagje.
Ik ben er achter gekomen dat ik 2 wissels op module overgangen heb gelegd. :-[ :-[
Hoe kan ik dat veranderen, zonder nieuwe rails te gebruiken? Want als ik de 2 wissels op de andere module leg, dan kom ik 2x 6138 te kort.
-
Mooi tekenwerk Bart. Ik ben erg benieuwd hoe het er straks in het echt uit komt te zien. Maar met dit soort tekeningen als inspiratie gaat dat vast iets moois worden.
Groet Jaap
-
Bedankt Jaap,
3D tekeningen zijn wel handig om te kijken hoe het wordt, maar je bent er wel een paar uur mee bezig.
Maar wel leuk om te doen.
Voor de geinteresseerden, ik gebruik Google SketchUp.
Hoe kan ik dat veranderen, zonder nieuwe rails te gebruiken? Want als ik de 2 wissels op de andere module leg, dan kom ik 2x 6138 te kort.
Iemand een oplossing?
-
Ik heb een vraagje.
Ik ben er achter gekomen dat ik 2 wissels op module overgangen heb gelegd. :-[ :-[
Hoe kan ik dat veranderen, zonder nieuwe rails te gebruiken? Want als ik de 2 wissels op de andere module leg, dan kom ik 2x 6138 te kort.
De module overgangen verplaatsen als dat mogelijk is ??? ...... De maten van de modules aanpassen.
Jeffrey
-
Zijn twee railsstukjes 6138 zo'n groot probleem bij een project van deze omvang ?
Sander
-
ik vind het kwa sporen wel een symmetrisch geheel.
Tevens lijkt het wel heel veel op Amerpoort.
Tekenen kan je in elk geval wel goed! Dat ziet er perfect uit!
mvg,
Sander
-
3D tekeningen zijn wel handig om te kijken hoe het wordt, maar je bent er wel een paar uur mee bezig.
Maar wel leuk om te doen.
Voor de geinteresseerden, ik gebruik Google SketchUp.
Dat heb ik inderdaad ook gebruikt, en hoe meer je er mee werkt hoe handiger je er mee wordt.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/zdhw_3D.jpg (Mijn baantje in google sketchup)
Waarom niet een eilandperron?? Is misschien een mooiere oplossing.
mvg,
Matthijs
-
De maten van de modules aanpassen.
Sorry, de platen liggen al klaar. Die zijn 1x1 meter per stuk.
Zijn twee railsstukjes 6138 zo'n groot probleem bij een project van deze omvang ?
Ik zal eens kijken.
Tekenen kan je in elk geval wel goed! Dat ziet er perfect uit!
Bedankt.
Waarom niet een eilandperron??
Misschien, maar dan moet ik het hele baanplan over hoop gooien.
-
ik vind het kwa sporen wel een symmetrisch geheel.
Tevens lijkt het wel heel veel op Amerpoort.
Tekenen kan je in elk geval wel goed! Dat ziet er perfect uit!
Je kan het ook anders zien: Amerpoort is een vrij standaard station
-
Ik zal eens kijken.
Ik heb het al opgelost met 6122 ipv 6138.
Ik gebruik in dit baanplan toch geen 6122, dus kan ik ze er goed voor gebruiken.
Je kan het ook anders zien: Amerpoort is een vrij standaard station
Daar heb ik niet eens naar gekeken. ;) Maar Amerpoort is wel mooi gebouwd.
-
Sorry, de platen liggen al klaar. Die zijn 1x1 meter per stuk.
Ik zal eens kijken.
Bedankt.
Misschien, maar dan moet ik het hele baanplan over hoop gooien.
Kan wel bart.
Dan kun je de voorgezaagde plaat al delen zodat je in feite nog een kleine module ertussen hebt vorr de wissels.
Jos.
-
@ Bart , zie dit draadje voor het eerst , en geeft een goede indruk , mooie tekeningen ,erg duidelijk (y)
ik ga je bouw volgen , ben zeer benieuwd naar hoe het gaat worden , zelf vind ik het een beetje weg hebben van amerpoort (was de eerste indruk ) , maar de bouw kan natuurlijk een heel ander jasje hebben ,plus dat je al een heel ander sporenplan hebt .
ik vind het mooi en ben benieuwd naar de volgende stappen
met vriendelijke groet,
stefan ;)
-
Bedankt stefan.
Ik hoop dit weekend een begin te maken aan het frame, zodat ik snel verder kan met het spoor.
Moet wel nog wat rails kopen.
-
Ik ga vandaag een begin maken aan het frame.
Ik heb van Stefan het aanbod gekregen om wat rails over te kopen.
Later vandaag een update dus ;)
-
Sorry dat ik geen update heb laten verschijnen gisteren. :-[
Er was iets persoonlijks tussengekomen.
Maar vandaag komt er wel een update.
Om 9:30 begonnen, en heb 2 platen af.
Maar ik heb nog geen frame opzich waar ik de platen in op kan leggen.
Later meer ;D
-
ik ben benieuwd
-
Daar zijn we weer.
Ik heb op dit moment 3 platen af en nog 1 te gaan.
Alles ligt klaar om de 4e plaat ook af te maken, maar daar ga ik straks mee door.
Moet zometeen naar Echt, om een vriend met iets te helpen.
Paar foto's. Ik heb er geen gemaakt tijdens de bouw.
Vragen over de bouw kun je altijd in dit topic vragen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2967.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2967.jpg)
De eerste 3 platen die klaar liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2968_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2968_1.jpg)
De laatste plaat ligt klaar.
Mijn hond komt gezellig meekijken. ;) ;D
-
En jawel, alle 4 de platen liggen klaar.
Nu heb ik een vraagje.
Hoe kan ik het beste een steving frame maken.
Het frame moet van de platen los kunnen en makkelijk vervoerbaar, dus inklapbaar of in stukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_10.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_10.png)
3D tekening van het frame.
Het gat bovenin is de plek waar de platen in moeten kunnen vallen.
Wat is een stevige maar goede oplossing?
-
Hoe kan ik het beste een steving frame maken.
Het frame moet van de platen los kunnen en makkelijk vervoerbaar, dus inklapbaar of in stukken.
Hoezo, wil je een baan voor thuis, of wil je een baan die je mee kunt nemen? Want als het de laatste optie is ben je denk ik de verkeerde weg ingeslagen. Dit ontwerp is niet echt handig om snel op- en af te breken.
Of wil je, als je mogelijk een keer verhuist, de baan makkelijk mee kunnen nemen?
-
De bedoeling is van deze baan dat ik hem wel kan meenemen.
-
Niemand een oplossing?
-
Oplossingen zijn er genoeg.... maar om ze allemaal op te typen....... :-\ Ik zou zeggen kijk eens bij module verenigingen hoe zij hun modules maken. Deze module systemen zijn ontworpen om geregeld opgebouwd en afgebroken te worden.
Kijk hier eens voor de modules van Het Bollenspoor (http://www.bollenspoor.nl/normenboek/normenboek.html) en dit is een van de vele ......
Jeffrey
-
Bedankt Jeffrey,
Ik zal eens goed gaan nadenken wat het handigste.
Daarnaast heb ik een andere vraag.
Is er een alternatieve wisselaandrijving voor de Fleischmann profi wissels?
Omdat ik een aantal nieuwe wissels heb, moet ik ook een aantal nieuwe aandrijvingen kopen.
De wisselaandrijvingen zullen ondergronds worden ingebouwd.
-
Hallo Bart,
Zie onderstaande, toevallig staat het hier op het forum
De wisselaandrijving welke in het draadje " ondervloerse wissel aandrijving " van IPIO" wordt gebruikt is ontwikkeld in samenwerking met een modelspoorliefhebber in het oosten van Duitsland. Ze worden gefabriceerd onder het merk Glockner en in Nederland verkocht via www.decodershop.com
Prijs per aandrijving € 12.95 per stuk
In de verpakking : wisselaandrijving, bevestigingsmateriaal, gebruiksaanwijzing, twee wissel pennen 1 messing en 1 verenstaal.
de aandrijving kan tevens voor zorgen voor hartstuk omschakeling bij digitaal rijden. Of je kunt deze kontakten gebruiken voor een eenvoudig rood groen seintje.
Binnenkort wordt er nog een printplaatje leverbaar om makkelijk aan te sluiten.
Tipje : plak de aandrijving even met dubbelzijdig tape aan de plaat vast om hem goed te kunnen positioneren en zet daarna de schroefjes vast.
Succes!
http://www.decodershop.com/Webwinkel-Category-119306/Wisselaandrijving.html (http://www.decodershop.com/Webwinkel-Category-119306/Wisselaandrijving.html)
Mvg, Marc
-
Bedankt Jeffrey,
Ik zal eens goed gaan nadenken wat het handigste.
Bart, met alle respect; had je die zaken niet beter al eerder helder kunnen hebben? Nu ben je al aan het bouwen geslagen maar is je plan nog niet definitief. Niet zo handig, toch? Misschien moet je eerst nog eens goed kijken wat je nou precies wilt voor je verder bouwt. Dat scheelt in ieder geval veel geld aan materiaal, en da's toch jammer? ;)
Vwb je plan; heb je het railmateriaal al gekocht? Want dat kan ik zo niet uit de draad halen. Misschien kun je Tillig of Peco (of anders) in het zichtbare deel leggen, dat ziet er goed uit en daar kunnen veel gemakkelijker alternatieve aandrijvingen onder als bij de Profi rail. Laatstgenoemde heeft ook nog eens een veel te smal ballastbed wat niet mooi is.
En de alternatieven zijn niet eens duurder!
Verder een leuk plan dat zeker op Amerpoort lijkt, maar dat is je goed recht. Het is jouw baan. Ik blijf het draadje dan ook met interesse volgen.
Grtz, Ronald.
-
Bart, met alle respect; had je die zaken niet beter al eerder helder kunnen hebben?
Klopt, had ik eerder aan kunnen denken. Had wel al wat in de kop zitten.
Gisteren niets kunnen doen, was laat thuis kwam, had een zeskamp in Maasbracht-beek vanwege het 125 jarig bestaan van de harmonie.
Maar zaterdag en vandaag wel nog een leuk idee gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_11.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_11.png)
Enkele standaard voor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_12.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_12.png)
Enkele standaard achter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_13.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_13.png)
Dubbele standaard voor.
De standaards worden dmv stevige bouwen aan elkaar vastgemaakt.
Het oranje is eruit te schuiven waardoor alle standaards ook van elkaar los zijn te maken.
In de blauw aangegeven plaatsen komen rails waardoor de oranje platen ook op de juiste plaats zitten.
Dus is het volgens mij ook goed te vervoeren.
Ik heb qua rails eens even gekeken.
In het zichtbare gedeelte heb ik Roco line zonder bedding getekend en op het ontzichtbare gedeelte de Fleischmann rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1234568.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1234568.jpg)
Zal dat gaan werken? En wat kan ik dan voor aandrijving eronder installeren? Servo's?
-
Om een onderstel stabiel en stevig te maken, worden vaak diagonalen toegepast. Of vormen van verstevigingsdriehoeken. Bekijk eens bestaande voorbeelden op beurzen, dan kun je zien hoe anderen het gedaan hebben.
Sander
-
Op beurzen gaat het heel lastig om wat te zien.
Bedoel je met diagonalen toepassen over 1 zijde of door de module heen?
Voor anderen:
Ik ben aanwezig a.s. zondag in Venlo, misschien kunnen jullie me wat tips geven ;)
-
Waarom zou het lastig zijn om op beurzen te zien hoe anderen het gedaan hebben ? Als je het de standhouder vraagt, krijg je gewoon uitleg over de constructie. En uitleg waarom het op die manier is gedaan. Met een beetje geluk sturen ze je zelfs bouwtekeningen.
In het voorvlak kun je een diagonaal plaatsen voor links-rechts stabiliteit. De zijvlaken geven je met een diagonaal voor-achter stabiliteit. Het tafelblad zelf is eigenlijk een grote diagonaal in het bovenvlak. Op die manier heb je 3 vlakken stabiel gemaakt en daarmee is de hele constructie stabiel geworden. Door de module heen hoef je geen extra diagonaal te plannen.
Sander
-
Ik heb weer wat getekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_14.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_14.png)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_15.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_15.png)
Dit beeld zou dan aan alle zijdes toegepast moeten worden.
-
Bart, je tekeningen zien er mooi uit maar of het werkelijk praktisch is daar heb ik mijn vraagtekens bij.
Zoals je het nu tekent heb je tijdens transport toch nog wel een groot stuk frame te vervoeren.
Ik zou kiezen voor een systeem waarbij je losse poten in de hoek van de module bevestigd met een paar bouten en stelschroeven onder in de poot voor een eventueel onregelmatige vloer.
Tussen deze poten kun je dan eventueel een diagonaal plaatsen.
Jeffrey
-
Als je misschien had gelezen, zou ik de hoeken los maken.
Dmv een rail in de hoeken kan ik de platen (oranje) koppelen met de hoeken.
Praktisch is het niet, maar ik wilde eens zien hoe mijn baan er ongeveer uit kwam te zien.
Kleine update:
Ik ga de hele baan met Fleischmann Profi leggen. Ik heb grotendeels al hier.
Binnenkort hoop ik een begin te maken aan de poten. Zal nu wat langer duren vanwege de financien en school ;)
-
Daar ben ik weer.
Heb een hoop plannen bedacht die op de baan komen te staan/liggen.
Het is geen dorp meer, maar een stad.
Er komt een trammetje te rijden die zorgt dat de bewoners bij het station kunnen komen.
Er komt een kruispunt met stoplichten, waar het trammetje ook moet stoppen als het stoplicht op zijn baan ook op rood staat.
2 van de 5 stoplichten staan standaard op groen. De andere 3 kan ik beinvloeden dmv drukknopjes.
Dan moet de tram ook stoppen.
Dat kruispunt ziet er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruispunt.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruispunt.png)
De rails heb ik bijna bij elkaar.
Binnenkort ga ik wat meer geld verdienen, en kan ik wat meer kopen. Dus meer werken aan de baan.
Binnenkort meer... De bouw van Maasbrecht
-
Geinig :) De uitvoegstrook voor linksaf (nummer 2) ziet er nu wel erg kort uit. Maar wellicht is dit alleen schematisch en wordt ie straks wel realistisch ;)
-
Ik heb daar niet zoveel ruimte. Ik kan wel nog wat naar achteren, anders zit ik in de tunnel.
De richtingen 2 en 5 gaan "een snelweg" op, dus de brug over het spoor.
Deze ligt nu haaks op de verhoging en niet meer schuin. Vond ik toch niet zo mooi.
-
Ik ben me suf aan het zoeken op het volgende:
Ik ga een trammetje laten rijden. Dit tramlijntje wordt analoog gestuurd.
Er moeten in principe 4 stopplaatsen komen.
2 daarvan moeten automatisch ingeschakeld worden door een schakeling die zorgt voor de stoplichten en de andere 2 komen bij de haltes. Die bij de haltes wil ik kunnen inschakelen met schakelaartjes, alsof er passagiers in of uit willen stappen.
De tram wil ik dan ook netjes laten afremmen, want abrupt is niet erg netjes.
Heeft iemand een oplossing?
-
Hoi Bart,
Lang niks meer gehoord. Ik lees je draadje nu pas :-[
Ga je naar euromodelbouw in Genk?
Daar staan onze 3 banen ook. Deze zijn ongeveer zo gebouwd zoals jij doet. Platen van ongeveer 1m x 1,20m en daar een los onderstel onder. Her en der wijken we wat af van de lengtematen ivm wissels e.d.
Kom anders gewoon eens langs, dan kun je zien wat voor ons een praktische oplossing is.
Groeten,
Michael
P.S.: De nieuwe baan loopt inmiddels prima icm koploper en de XpressnetLi interface.
-
Ik weet nog niet of ik naar euromodelbouw ga.
Moet even kijken hoe en wat met vervoer.
Als ik vervoer kan krijgen, dan kom ik wel eens kijken.
Michael, check je mail eens ;D
-
Daar zijn we weer.
Ik heb me voorgenomen om dinsdag weer eens wat te gaan doen aan de baan.
Ik begin dan aan het frame van de eerste module.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouwtekening2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouwtekening2.jpg)
Maten in cm
De maten kloppen niet helemaal.
Waar de 48 staat, moet 50 staan.
Ik hoop dinsdag iets te plaatsen ;)
-
Hoi Bart,
goed dat je (bijna) begonnen bent, hoop snel wat te zien (y)
mvg Bjorn
-
Ik hoop dat ik morgen kan beginnen.
Morgen op school maar 40 minuten rooster ipv de gewone 50 minuten.
heerlijk 8)
Ik zal snel wat laten horen ;)
-
Een vraag...
Is het mogelijk om de conrad wisselaandrijvingen te gebruiken op mijn Fleischmann Profi rails?
Deze dus (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=219999)
-
Alleen met wat aanpassingen ben ik bang... Ik weet niet of dat 1,2,3 gaat lukken.... Dat is wel een kleine uitdaging. Je zal op een of andere manier het stangetje van de conrad aandrijving moeten aansluiten op het palletje van de profiwissel. Of dan de kracht op het palletje of de conrad-aandrijving niet te groot wordt weet ik niet. geen ervaring mee.
Over het frame:
Is het wel stabiel genoeg? Moet je geen dwars verbindingen door het midden hebben? Dit zijn panelen die alleen op de hoeken vast zitten. Echt veel stevigheid zal dit niet geven. Je kan beter complete bakken maken en die op losse poten zetten. (zie bijvoorbeeld mijn draadje)
Succes ermee!
Groeten Ronald.
-
Hoe bedoel je dwarsverbindingen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20091003133917_17s.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20091003133917_17s.jpg)
Bedoel je dat zo?
-
Nee dat bedoel ik niet... Je maakt twee van die dingen aan elkaar... je hebt geen verstevigde hoeken in het horizontale vlak. waardoor er de hoeken kunnen vervormen. Je moet zorgen dat er ook in het horizontale vlak een aantal driehoeken zitten, deze kunnen niet vervormen...
Bij mijn baan zorgen de platen waarop de rails ligt voor de stabiliteit. Het frame is los vrij gemakkelijk te buigen ook als ze op elkaar zijn gezet. Met de platen vast gespijkerd en gelijmd krijg je dat het frame geen kant op kan en dus stabiel is, maar toch licht. Daarna zijn er losse poten onder gezet. Zie het linkje https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html :)
Succes!
Groeten Ronald.
-
Bedankt Ronald.
De plaat waar de rails op komt, dient ook voor versteviging van het frame.
De frames houden elkaar ook vast, omdat ze, als ze opgesteld staan, dmv bouten aan elkaar vast.
het kan zijn dat ik je niet helemaal begrijp ;)
-
De frames onderling zitten vast met bouten. Maar hoe fixeer je de plaat op het frame ?
Sander
-
Ik dacht daar ook aan bouten, 2 per kant?
-
Hallo Bart,
Dan zou het moeten kunnen, de bakken zullen het frame stevigheid geven. Is het alleen niet een zware constructie? Kan je niet beter iets van veredelde schragen gebruiken? van wat voor een soort hout wil je het maken?
Groet Ronald
-
Bart, als ik het goed begrijp heb je een aantal frame-hoekstukken. Die zet je onderling vast met bouten. Maar hoekstukken lijken me heel lastig om te vervoeren, dat kost tamelijk veel ruimte.
Vervolgens heb je een vlakke plaat met rails en scenery. Zeg 12 of 18 mm dik. Zonder enige versteviging of wat dan ook. Die moeten dus perfect vlak kunnen liggen tijdens vervoer en je kunt niets opstapelen. Voor m'n gevoel gaat dit niet erg praktisch werken.
Sander
-
Bart,
Ik begrijp nu dat je het allemaal los wil hebben om te kunnen vervoeren... kijk hier eens naar :
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17486.msg320174.html#msg320174
Ronald Halma is op het ogenblik bezig met een baan voor tentoonstellingen en moet ook vervoert worden...
Groet Ronald K.
-
Dank je voor de opmerkzaamheid! ;D ;)
Ik vind persoonlijk de methode die Bart gebruikt erg omslachtig. Maar dat is puur persoonlijk. Als je niet veel vervoeren wilt zal je constructie best geschikt zijn, maar om dat vaker te doen is het mijns inziens veel te omslachtig. Ik, en anderen die vaker tentoonstellen met hun baantjes, gebruiken dan ook liever meerdere setjes poten onder hun bakken (en dan hoeven ze niet eens zo geconstrueerd te zijn als die van mij, een losse module mag/kan dan ook). De een kiest voor 2 setjes poten onder elke bak, ik doe liever onder de eerste bak 2 setjes en de daaropvolgende bak/module maar 1 setje. Op die wijze heb je en niet al te veel poten en staat het geheel best stevig. Als alles dan staat rokken we meestal de voor- en zijkanten af met zwart doek.
Vervolgens heb je een vlakke plaat met rails en scenery. Zeg 12 of 18 mm dik. Zonder enige versteviging of wat dan ook. Die moeten dus perfect vlak kunnen liggen tijdens vervoer en je kunt niets opstapelen. Voor m'n gevoel gaat dit niet erg praktisch werken.
Hier heeft Sander echt een punt. Die plaat is a) veel te dik en zwaar om veel te vervoeren en b) hij is nooit vlak. Op een of andere manier zal daar een raamwerk onder moeten ter versteviging.
Bart, denk niet te moeilijk en te omslachtig, maar denk eenvoudig. Geloof me, ik persoonlijk heb het uit de harde praktijk geleerd...... :) ;) Na 2 modelbanen 10 jaar lang meegesleept te hebben weet ik aardig wat gaat en niet gaat. En ik heb veel constructies voorbij zien komen!
-
Ik heb nog wel schragen liggen, maar die zijn ingekort.
Dus volgens jullie zijn schragen toch het makkelijkst om bijv. op een beurs te gaan staan etc.
Voor de bakken zelf was een rolcontainer een idee. Dus 2 containers waar ik de bakken kan inschuiven en weg kan zetten.
-
Volgens mij is jouw focus helemaal op schragen en poten en rolcontainers. Leuk, maar kijk eens wat meer naar de treintafel en de plaat. Daar gaat uiteindelijk je trein op rijden.
Sander
-
Dat snap ik Sander.
Ik ga de baan bouwen op schragen.
Dus vandaag toch geen update.
-
Even wat ideeën op papier gezet.
De tram komt er niet, maar wordt vervangen door een bus waar een magneetje onder zit.
Onder het wegdek komen magneetjes aan een touwtje dat aangedreven wordt door een motortje.
Zo komt door de aantrekkingskracht van de magneetjes de bus in beweging en is de weg ook nog wat aan te kleden met wat vrachtwagens en personenauto's.
Verdere ideeën komen later ;)
-
Ja, daar ben ik weer.
Mijn bed omgebouwd tot werkplaats, omdat ik geen zin had om alles naar buiten te slepen.
Foto's gemaakt met m'n mobieltje, omdat de batterijen van mijn digitale camera leeg waren en niemand die had opgeladen. :-[
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00010.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00013.jpg)
Heb bak 2 van rails voorzien. Deze rails ligt er nog niet definitief.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00008_1.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00014_1.jpg)
Een deel wordt vervangen door flexirails.
Ik hoop dat ik de 24e naar Utrecht kan komen, zodat ik een aantal rails kan kopen, zodat ik de rails snel rond heb.
-
dat werd tijd ;D
maar het is een goed begin zo te zien
eneh.. leuke afscheiding :P :D
mark
-
Die afscheiding is maar om te kijken hoe het er uit zou zien. ;)
-
weet ik ;D
mark
-
Zo daar ben ik weer.
Niet erg veel gedaan. :-[
Ik heb wel wat gespeeld met een testbaantje met wissels.
Ik dacht dat mijn ESU Switchpilot een defect had, omdat er eerder een wisselaandrijving "kapot" was, die het later gewoon deed.
Alles aangesloten.
Heerlijk dat ik ze nu via de pc kan aansturen. 8)
Volgende week zaterdag rails en 2 ESU Switchpilots halen, zodat ik verder kan.
Alleen moet ik dan nog een S88 bezetmelder hebben. Omdat ik nu nog te kort kom.
Heeft iemand er nog een ongebruikt liggen?
Later meer ;)
-
Daar ben ik weer.
Na een dagje Chris helpen in Vlaardingen terug in Maasbracht.
Mijn nieuwe aanwinsten vandaag zijn:
- Fleischmann 6170
- Fleischmann 6171
- Fleischmann 6125
- Fleischmann 6165
- Fleischmann 6106
- Fleischmann 6109
- ESU Switchpilot
- Een paar nieuwe vrienden ;D
Dankzij Stefan (nscargo2008) heb ik, op de Flm 6164 na, alle rails die ik nodig heb.
Stefan (y) (y)
Gelijk mijn bed weer omgebouwd en het schaduwstation gelegt.
Foto's volgen later ;D
-
het is graag gedaan Bart ;), we zien elkaar wel zaterdag weer bij eurospoor
ben wel benieuwd naar je baan ,FOTO'S ;D , als alles zo goed als rond is met je baan begin je zeker snel met de aankleding he , ben zeer benieuwd ;D
tot zaterdag
groet stefan ;D
-
Op een of andere manier doet de camera het niet :(
Maar ik laat wel het baanplan zien.
Ietsjes gewijzigd. Is al langer gewijzigd ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan17_10_09.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan17_10_09.jpg)
En dit zie je straks alleen nog maar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zichtbaar.jpg)
-
Ja, ik heb weer kunnen werken (en fotograferen)
Niet veel foto's, maar toch.
Ik heb gistermiddag een paar deurschanieren gehaald bij de Gamma.
Met deze schanieren zet ik de bakken "vast" aan elkaar.
Geen beweging mogelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maasbrecht_s1.png)
En de schaduwsporen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2973.jpg)
Morgen ga ik weer verder.
Toch vrij 8) 8)
-
als alles zo goed als rond is met je baan begin je zeker snel met de aankleding he
Hoi Stefan,
Ik had je reactie niet goed gelezen.
Als ik de baan rond heb, wil ik de baan als eerst techinisch in orde hebben en dan pas ga ik door naar de cenery.
Alleen moet ik dan nog een S88 bezetmelder hebben. Omdat ik nu nog te kort kom.
Heeft iemand er nog een ongebruikt liggen?
-
pssst je scharnier zit scheef ;)
-
Dat weet ik... Maar ik ga het niet aanpassen, want ze koppelen goed en anders zou ik de plaats moeten gaan veranderen.
Maar er zit geen beweging in als ze gekoppeld zitten :)
-
Het gaat er toch om of je treinen er goed overheen rijden. Dat kan ik me niet voorstellen als het scheef t.o.v. elkaar ligt ::)
-
De rails moet ik sowieso nog eens goed aan elkaar leggen.
-
Daar ben ik weer.
Vandaag alle bakken van rails voorzien.
Nog niet alle rails ligt, maar dat gebeurt later pas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2984.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2986.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2988.jpg)
Ik ben nu bezig om mijn baanplan 1:1 uit te printen. Ik hoop dit snel te ontvangen.
Dan laat ik ook voor de geinteresseerden de prijs weten.
Later meer
-
Ik ben geintreseert. ;D ;D
Oja, leg je geen isolatie onder je Rails?
Jos.
-
Dat komt pas als ik de baan definitief heb.
Anders ben ik aan het snijden en dan kan ik het deels weer weggooien.
-
Sow, gaat al lekker (y) Ziet goed uit zo. Nu de boel nog vast zetten...
mvg Bjorn
-
Hoi Bjorn,
Bedankt!
Lange tijd niet meer gesproken ;)
-
Tja, op m'n laptop doet MSN het niet....zover die &#*!!-laptop het doet :P Maar weer terug on-topic..
mvg Bjorn
-
hee Bart,
gewoon lekker bouwen, eenvoud is een prima oplossing voor een goeie baan.
Helaas ben ik hier door schade en schande wijzer geworden.
Lekker bouwen man.
MVG
Dennis
-
Daar zijn we weer.
Na gister de hele dag in Parijs te zijn geweest met school en vandaag naar Eurospoor, ben ik helemaal gesloopt.
Vrijdagmorgen 2:45 wakker en zaterdag morgen om 3:45 slapen.
Zaterdagmorgen 7.45 wakker en zaterdag avond om 22:30 slapen.
Wel heb ik de rails compleet ;D en heb bijna alle wisselaandrijvingen.
Ik ga slapen en ik hoor jullie later wel.
-
Vergeet niet de klok te verzetten, anders ben je morgen 'n uur te vroeg wakker ;D
Sander
-
Mijn wekker is aangesloten op de wereldklok. Dus die gaat automatisch om. ;D
Maar ik kan slecht uitslapen ;)
-
Vrijdagmorgen 2:45 wakker en zaterdag morgen om 3:45 slapen.
Zaterdagmorgen 7.45 wakker en zaterdag avond om 22:30 slapen.
Ik ga slapen
en daar moeten we dan de oorlog mee winnen? ??? Kom op wees een vent en plak er nog eens 48 uur tegen aan!!!
SK
-
ik ben vrij lange dagen gewend met maar een paar uur (spreek 2 uur) slaap.
Jaren lang meegeweest met de kamp-groep van Kinder Vakantie Werk Maasbracht.
En dat waren 4 nachten achter elkaar. ;)
-
Daar ben ik weer.
Niet erg veel kunnen doen.
Wel weer wat plannen gewijzigd:
- Geen stad bovenop de baan
- Geen viaduct over het spoor
- Perron geheel veranderd
- Voetgangersbrug verplaatst naar andere kant
- Roltrappen ipv gewone trappen
- Moderne NS bebording
- Spoor 1 en 2 bovenleiding
- Spoor 3 en 4 zonder bovenleiding
- Baanplan ongewijzigd
Ik heb weer wat zitten tekenen in Google Sketchup
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1mbec.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2mbec.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3mbec.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4mbec.jpg)
-
Hey Bart,
Om even terug te komen op het verhaal van een 1:1 geprinte tekening.
Ik ben in Sittard geweest bij QS Graphics. Mijn tekening is 0,90m breed en 6m lang uit 1 stuk.
Kostten waren 28euro incl. digitaliseren (Autocad bestand moest geconverteerd worden).
Ik heb hun een Autocad2009 bestand aangeleverd.
Gr, Michael
-
Hoe wil je die roltrappen gaan maken? :)
-
Hoe wil je die roltrappen gaan maken? :)
Ik ben momenteel bezig om met iemand te overleggen om de roltrappen te maken uit een plotter.
Om even terug te komen op het verhaal van een 1:1 geprinte tekening.
Ik ben in Sittard geweest bij QS Graphics. Mijn tekening is 0,90m breed en 6m lang uit 1 stuk.
Kostten waren 28euro incl. digitaliseren (Autocad bestand moest geconverteerd worden).
Dat is inderdaad goedkoper.
Ik zal eens kijken.
-
Er zal voorlopig (zeg ouders zitten dwars) niets verschijnen. :(
M'n ouders zitten de laatste tijd zeer dwars. Mag bijna niets meer kopen. >:(
Zelfs m'n pinpas is ingenomen. ???
-
Ja daar zijn het ouders voor :)
Gr. Remco.
-
Op verzoek van Bart is dit draadje tijdelijk gesloten.
mvg,
Gert
-
Topic weer open op verzoek van bart.
-
Bedankt René.
Dan ga ik weer eens wat publiceren.
Het is een tijdje rustig geweest rond Maasbrecht, maar er komen weer activiteiten op gang.
Ik ben bezig om de rails op elkaar uit te lijnen en aan het bekijken hoe en wat met de connectoren.
Later meer ;D
-
Lang niets gelezen over Maasbrecht, maar iig goed dat het nog leeft... Ben benieuwd wat de nabije toekomst te bieden heeft! ;)
mvg Bjorn
-
Er zal voorlopig (zeg ouders zitten dwars) niets verschijnen. :(
M'n ouders zitten de laatste tijd zeer dwars. Mag bijna niets meer kopen. >:(
Waarom ga je dan niet dingen zelf bouwen uit karton en plastic van verpakkingsmateriaal. Kost niets, maar alles is er mee mogelijk! Ook roltrappen. Je laat je misschien gek maken door de trend van 3D design en plotten, maar waarom gelijk in een raceauto willen rijden als je ook met de fiets kunt komen?
-
Een goede tip van Sven. Verder kun je nog op zoek gaan naar 2e hands gebouwtjes. Deze zijn vaak aan te passen aan je eigen wensen. Ook rollend materieel hoeft 2e hands niet altijd veel te kosten. Zo deed ik dit ook in m'n tienerjaren (er even vanuit gaand dat je een tiener bent).
Nog een tip, maak afspraken met je ouders en kom die na! Mijn ouders waren daar destijds heel gevoelig voor. Zeker toen ze zagen dat ik inderdaad 3 krantenwijken in de week oppakte. Daarna had ik dus geen 'geldzorgen' meer.
Succes!
-
Ik wilde al veel gaan besparen door met goedkope materialen te gaan werken.
-
Bart, Weet je nog wat Bert afgelopen zaterdag heeft verteld?
Probeer zo min mogelijk materialen te kopen.
Maar werk meer met gebruiktse spullen of nog bruikbaar afval (Karton, hout, papier en kunstof)
Zo kun je ook de mooiste dingen fabriceren.
Dat ga ik ook met mijn Stationsgebouw doen.
Jos.
-
Dat wilde ik ook al gaan doen.
Maar soms ontkom je er niet aan om materialen te kopen.
-
Ten eerste iedereen de beste wensen.
Dan heb ik vandaag een tegenvaller gehad die ik eigenlijk al eerder zag aankomen.
Plaat 1 en 2 zijn 8 mm dik netjes recht gezaagd
Plaat 3 en 4 zijn 10 mm dik slecht gezaagd.
Dat is dus een tegenvaller.
Ik ga morgen na school 2 nieuwe platen van 1x1 meter en 8 mm dik halen bij de lokale houtboer.
Daarna wil ik deze week gaan werken aan de geluidsisolatie dmv de Gamma laminaatisolatie.
En dan de rails netjes recht gaan proberen te leggen met een profiel.
Tot later ;)
-
Ik heb dankzij de tegenvaller ook iets positiefs te melden. ;D
Ik heb wat met het baanplan zitten schuiven en spelen en dat heeft tot dit resultaat geleid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/alternatief_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/alternatief_1.jpg)
Wel ga ik geen goederentreinen meer rijden.
-
Daar zijn we weer.
Ik heb vandaag weer dingen gedaan.
Na een verkorte schooldag bij de lokale houtboer 2 platen van 1x1 meter gehaald.
Daarna heb ik ze op schagen gelegd en verstevigingsbalkjes eronder geschroefd.
Vanaf morgen wil ik gaan beginnen om mijn nieuwe baanplan te gaan leggen. Dus de vorige die ik gepubliceerd heb.
Het station zal een IC station worden waar geen internationale treinen zullen stoppen (ICE en Thalys) langer dan 1,6 meter.
Ik kan dus op spoor 1 en 2 treinen laten stopppen van 1,6 meter.
Op spoor 3 kan ik treinen laten stoppen van 1,4 meter en op spoor 4 treinen van 1,2 meter.
Spoor 4 zal gebruikt gaan worden door de stoptrein van Maasbrecht naar Roermond. Deze zal in de toekomst gereden worden door een Plan V/T of een Lint.
Wat zouden realistische stammen kunnen zijn om treinen op de sporen 1 en 2 te kunnen laten stoppen?
-
Niemand?
Wat zouden realistische stammen kunnen zijn om treinen op de sporen 1 en 2 te kunnen laten stoppen?
-
Niemand?
Rustig aan een beetje :) Er zijn nog mensen die moeten werken en andere zaken hebben :) goed je vroeg wat er kon stoppen... Met een lengte van 1.60m maximaal 5 bakken, dus een IRM / VIRM en/of een plan T als sneltrein / intercity. Een getrokken trein (lok: 1100/1200/1300/1600/1700/1800) van een paar bakken ICR / ICK-rijtuigen. Je kan zelfs een paar belgen (ijssellijn-materieel) met een lok inzetten.
Groet Ronald.
-
lok + 4/5 rytuigen.
Was in de jaren 80/begin 90 een normale lengte.
De ic Den Haag - Venlo/Koln was niet langer dan 4 icr.
Mddm of 1700 met dubbeldekkers is ook maar 4 bakken.
Icm van Trix ook maar 4 bakken.
2 gekoppelde hondekop 2tjes is ook mogelijk.
Je ziet meerdere mogelijkheden
groetjes Chris
-
Bedankt,
Ik ben weer wat het bouwen. Het nieuwe baanplan ziet er veel beter uit dan het eerste baanplan.
Bart
-
Net terug van school.
Vandaag vele handjes geschud.
Toch probeer ik tussen de vlaai en kusjes/handjes door wat aan de baan te werken.
-
Gefeliciteerd Bart!
Eerst kado's in ontvangst nemen man!!!
Misschien zit er iets bruikbaars tussen voor de modelspoorhobby!
Fijne dag!!
mvg,
Sander
-
Hee, ben je vandaag jarig? Gefeliciteerd daarmee dan. Je gaat op je verjaardag toch niet bouwen, maar het toch vieren!
-
Eerst kado's in ontvangst nemen man!!!
De eerste heb ik al binnen. Een geldbedrag van mijn oma.
Eigenlijk moet ik strafwerk schrijven, maar mijn docent krijgt een stukje vlaai. ;D
Je gaat op je verjaardag toch niet bouwen, maar het toch vieren!
Waarom zou ik niet gaan bouwen? Toch doe ik het.
Zaterdagavond is het feest pas. Veel alcohol natuurlijk ;D
-
De eerste heb ik al binnen. Een geldbedrag van mijn oma.
Eigenlijk moet ik strafwerk schrijven, maar mijn docent krijgt een stukje vlaai. Grin
In zijn gezicht ?
-
Op school in de les?? ;D
Misschien ;)
Maar nu heb ik een probleempje.
Ik heb een Fleischmann Profi 6164 te veel, dat moet eigenlijk een 6165 zijn.
Nu kan ik wel al ruilen. ;D
-
Vind dat ik niet achter kan blijven, dus gefeliciteerd! Dat er nog vele jaren en modelspoorkilometers mogen volgen.
mvg Bjorn
-
Bedankt Bjorn ;)
-
Gisteren de "verkeerde" wissel geruild in Voerendaal bij Marc. Dankje! ;)
Nu zou ik wel verder willen werken, maar ik mis een s88-n. Moet er nog een hebben.
Heeft iemand er nog een ongebruikt thuis liggen?
-
Niemand?
-
Hoi!
Tja... ik niet, die krengen kosten zo rond de 50 euro om ze op voorraad te nemen is mij ook iets te gortig :) Vraag eens aan de heer Wim Ros of hij een op de plank heeft liggen en hoeveel deze moet kosten.