BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Roelof op 11 September 2009, 11:08:38
-
Voor mijn zoontje ben ik momenteel bezig om onderstaand baanplan te bouwen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leon_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leon_2_1.jpg)
Commentaar en suggesties zijn welkom.
Grt, Ronald.
-
Ronald,wat is de schaal HO of N,merk rails
groet Bram.
-
Schaal lijkt mij H0 gezien de info in de tekening.
merk rails lijkt mij niet zo belangrijk om advies te geven op een baanplan?
Als ik het baanplan zo bekijk valt het mij wel op dat je de uitloop spoortjes alleen kunt bereiken door achteruit te rijden, en eigenlijk alleen maar van 1 kant:
Er van uitgaande dat je op het 2 sporig traject rechts rijd. Als je met de klok mee rijd kun je op het bovendste spoortje alleen komen door een extra steekbeweging van het bovendste stationspoor achteruit de hoofdbaan weer op, dan weer terug het spoortje op. Vind de ligging zo niet erg logisch.
Zelfde geld voor de onderste 2 kopsporen, als je tegen de klok in rijd kom je nooit direct op het onderste stationspoor en vervolgens op die opspoortjes. Zo het wissel dus net boven de kruiswissel zetten.
Maar goed, het idee achter de baan heb je niet weergegeven, dus waar die spoortjes precies voor bedoeld zijn ook niet, en misschien past het dan wel prima zoals het is.
groet,
Roelco
-
Railplan aan de rechterzijde iets aangepast en meer informatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leon_2_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leon_2_4.jpg)
Baanplan: Ruijsbeek
Rails: flex
Wissels: Piko A
Tijdperk: IV-V
Treinenloop: een reizigerstrein die vanaf de linkerzijde over spoor 2 de wisselstraat inrijdt kan alle perronsporen bereiken; duidelijk is te zien dat ook de sporen 15 en 16 op deze wijze wordt ontsloten. Vertrekkende treinen worden door hetzelfde complex altijd naar spoor 1 geleid. In het algemeen zal het zo zijn dat doorgaande treinen gebruik maken van de sporen 12 en 13. Bij de functie van spoor 14 is meer gedacht aan treinstellen die in Ruijsbeek moeten kopmaken. Voor het opstellen van dieselloks zijn de sporen 24 en 25 aanwezig, terwijl de goederenloods door spoor 16 wordt bediend. Het wisselen van loks zal onvermijdelijk zijn, wanneer Ruijsbeek als kopstation wordt gebruikt. De gang van zaken zal dan zo zijn dat de lok van een aankomende trein zichzelf opsluit en pas wordt bevrijd wanneer een andere machine met dezelfde rijtuigen in tegenovergestelde richting vertrekt, of wanneer een rangeerlok de trein uithaalt en terugzet op een ander perronspoor. In het laatste voorbeeld kan spoor 15 als opstelspoor voor ledig materieel gebruikt worden. Spoor 11 is nog niet genoemd: dit kan worden benut voor het afhandelen van een motorpost of door een wachtende lok.
Grt, Ronald.
-
Na een dagje timmeren en zagen ziet het er nu zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_244.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_244.jpg)
Linkerzijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_245.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_245.jpg)
Achterzijde
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_246.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_246.jpg)
Rechterzijde
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_247.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_247.jpg)
Totaalplaatje.
Suggesties, op-of aanmerkingen, tips en commentaar blijven welkom.
Dat er nu opeens Roelof staat heeft te maken met de opschoning van de dubbele forumnamen, Roelof is mijn inlognaam en tevens tweede voornaam.
Ik blijf de berichten afsluiten met mijn voornaam= Ronald.
Grt, Ronald(Roelof)
-
Niemand geen op- of aanmerkingen?
Grt, Ronald(Roelof)
-
Ja hoor.... ;D
Wat me opvalt is dat treinen die zegmaar naar links vertrekken van de sporen 13 t/m 16 allemaal een stukje over het linker spoor moeten voordat ze in 1 terecht komen. Dat zou ik nog aanpassen.
Misschien ook de sporen wat minder recht t.o.v. je tafel/muur leggen, dat geeft een wat minder strak effect.
Groet,
Jakop
-
Dank je Jacop voor je op/aanmerking v.w.b. het "speelser" leggen van de muursporen, ga ik zeker doen daar ik met flexrails ga werken. Wat had jij voor oplossing in gedachten voor de sporen 13-16?
Volgens mij komt dit regelmatig voor in het "eggie" dat een trein een stukje verkeerd spoor berijdt. In dit voorbeeld begint het hoofdspoor na de wisselstraat en is volgens mij correct weergegeven.
Maar zoals ik al zei sta ik open voor alle suggesties en op-of aanmerkingen.
Grt, Ronald.
-
en je wandcontactdoos naar de onderzijde van je baan verplaatsen ipv hem daar net boven te laten zitten. Krijg je later spijt van als je hier nu niets aan doet :)
SK
-
Sobat, was helaas zo ingepland en kan niet even worden weggehaald omdat dit een inbouw contactdoos is en je anders een lelijk gat overhoud.
Over een oplossing wordt nog nagedacht, dacht zelf om deze te "verbergen" in een gebouw.
Grt, Ronald.
-
Alle componenten uit de inbouwdoos halen, draden dmv een kroonsteentjes verlengen en deze naar een opbouwdoos onder de tafel leiden! Over het lelijke gat een plaatje met uitsparing voor de draad plaatsen, en klaar is Ruijsbeek ;D Simpel endoch doeltreffend.
SK
-
Sobat,
Dank voor je inbreng, ik ga hier nog zeker over na denken.
Grt, Ronald.
-
Volgens mij komt dit regelmatig voor in het "eggie" dat een trein een stukje verkeerd spoor berijdt
Klopt, in Uitgeest vertrekt de stoptrein richting Asd vanaf spoor 1 ook een 3-4 honderd meter over links spoor voordat hj via overloopwissels naar de rechterkant gaat. Maar zoals jij het nu hebt getekend zijn het 4 sporen die dit moeten.
Als dit in werkelijkheid zo zou zijn, had men de wisselstraat wel aangepast denk ik.
Ik ga nog wel eens kijken of ik een oplossing zie, zijn altijd leuke puzzels.. ;D
-
Ik ben benieuwd, ga je antwoord afwachten.
Grt, Ronald.
-
Even schematisch in paint:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema_6.jpg)
2e versie voor als je geen engelse wissel wil gebruiken
Groet,
Jakop
-
Ziet er goed uit maar een versie in Anyrail kan ik beter "lezen".
Grt, Ronald.
-
Even een middagje kreatief met kurk bezig geweest:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_262.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_262.jpg)
Het stuk vooraan is opklapbaar.
Gebruikte materialen voor de constructie is waaibomenhout en 4 mm mdf, het hoeft namelijk geen olifant te kunnen dragen en is voor deze toepassing sterk genoeg.
Grt, Ronald.
-
Sobat, was helaas zo ingepland en kan niet even worden weggehaald omdat dit een inbouw contactdoos is en je anders een lelijk gat overhoud. Over een oplossing wordt nog nagedacht, dacht zelf om deze te "verbergen" in een gebouw.
Volgens mij heeft Trix een bouwpakket van een energiecentrale. Dat lijkt mij wel toepasselijk!
mvg,
Gert
-
Ziet er al goed uit ! Ben benieuwd. ;D
-
Stationssporen aangelegd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_267.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_267.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_269.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_269.jpg)
Grt, Ronald.
-
Ohja, voor de oplettende kijkers ook een nieuw tapijtje.
Grt, Ronald.
-
Volgens mij heeft Trix een bouwpakket van een energiecentrale. Dat lijkt mij wel toepasselijk!
mvg,
Gert
Gert, Ik zat zelf meer aan dit te denken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11529098.jpg)
Grt, Ronald.