BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Kassenbarg op 18 November 2006, 11:32:22
-
Het lijkt me prachtig om Tillig of Peco rails te gaan gebruiken, maar wat moet je dan gebruiken als ontkoppelrail? Ik neem aan dat op banen met Tillig of Peco rails ook ontkoppeld en gekoppeld wordt.
Heeft iemand een voorkeur voor een van beide merken? (Peco of Tillig)
De geheugendraadmethode van de heer Maaskant om een wissel om te leggen vind ik wel wat omslachtig. Zijn er geen alternatieven in de vorm van een wisselmotor (en dan niet die van Peco zelf)?
-
Repa ontkoppelaars.
Wellicht dat je hier naar kunt kijken, Conrad heeft ze zeker weten in het assortiment.
mvg,
Sander
-
Ah, ga ik meteen even bekijken.
Ook nog tips voor een wisselaandrijving?
-
Bij Tillig werkt Tortoise prima. Verkrijgbaar bij GM&S
Groet,
Huibert
-
Ook bij peco werken de tortoises prima. Op onze clubbaan rijden we al jaren met peco-tortoise. Overigens zijn we nu aan het experimenteren met de hoffmanns, deze zijn ook veelbelovend. (qua prijs, qua formaat en qua geluidsontwikkeling).
Als ontkoppelaar kun je de Repa of Herkat gebruiken. Deze monteer je in (bijna) elk willekeurig railstuk.
Joeri
-
Tortoises werken inderdaad prima incombinatie met Peco wissels. Ik heb ze zelf in de USA gekocht, inclusief transport en invoerkosten ben je nog steeds veel goedkoper uit dan dat je ze hier in NL koopt. Scheelt bijna 40% !!
BTW, ik gebruik ook de REPA ontkoppelaar en dat bevalt prima.
-
Ook bij peco werken de tortoises prima. Op onze clubbaan rijden we al jaren met peco-tortoise. Overigens zijn we nu aan het experimenteren met de hoffmanns, deze zijn ook veelbelovend. (qua prijs, qua formaat en qua geluidsontwikkeling).
Als ontkoppelaar kun je de Repa of Herkat gebruiken. Deze monteer je in (bijna) elk willekeurig railstuk.
Joeri
Ik heb op de site van Hoffmann gekeken (http://www.hoffmann-antrieb.de/) en ik moet zeggen dat mij die zeer aanstaan. Ook het filmpje over hoe je ze monteren moet is zeer duidelijk. Zijn deze motoren sterk genoeg om een Tillig wissel in bedwang te houden, omdat die wisseltongen verend zijn? En trekken ze niet teveel stroom voor een decoder? Tja ik weet niet, ik heb nog geen ervaring met dat grut.
-
Zijn deze motoren sterk genoeg om een Tillig wissel in bedwang te houden, omdat die wisseltongen verend zijn?
En trekken ze niet teveel stroom voor een decoder?
Op je laatste vraag: Nee. Wel moet je een speciale decoder hebben voor wisselmotoren. Of je moet een adapter schakeling fabrieken voor een normale wisseldecoder.
Of ze sterk genoeg voor TIllig zijn? Ga ikzelf over 1-2 weken testen aangezien ik Tillig wissels ga aandrijven met de Conrad variant van het oude type van Hoffmann.
Hans
-
Gerrit,
Nog even een nakomend bericht.
Op de website van Hoffmann staat een artikel uit Miba special 66 me5t een test van deze aandrijving. Tillig wissels zijn daarbij getest en het gaat dus zonder probleem met deze aandrijving.
Lees het zelf door (mits je Duits enigzins machtig bent). http://www.hoffmann-antrieb.de/download/artikel.pdf
-
Heb ik gezien, alleen heb ik het artikel nog niet gelezen. Het lijkt me gewoon leuk om met die aandrijvingen te prutsen.
-
Tillig heeft zelf ook wisselmotoren, met xetra schakelcontact en eventuele mogelijkheid voor doorschakelen, zodat in een wisselstraat automatisch de ene na de andere wissel omgelegd wordt. Artno 86110.
Maarten.
-
Dat polariseren van de puntstukken, wat de Hoffmann motor aansluitingen voor heeft, werkt dat goed? Niet om de haverklap kortsluiting als er een loc over de wissel gaat?
Als ik met mijn digitale spul de baan op ga, heb ik liever geen electrisch spectakel, ook al zijn de verschillende decoders en besturingseenheden beschermd tegen kortsluiting.
-
Werkt prima. Zelf heb ik al langere tijd van Roco wissels de puntstukken met een wat oudere Hoffmaan geschakeld.
Wel heb ik me recent laten vertellen door een terzakekundige dat er evt. kortsluiting op de wisseltongen van een Tillig wissel kunnen ontstaan door wat bredere wielflenzen. Beide wisseltongen van een TIllig zijn nl. electrisch verbonden.
Staat het wissel bv. rechtdoor dan heeft de afbuigende wisseltong een andere polariteit dan de rechtdoorgaande rail aan die kant. Zou een wielflens de wisseltong raken dan........
Zou echter niet vaak voorkomen en eenvoudig zijn op te lossen door ook de wisseltongen te polariseren.
Ik moet dit zelf nog gaan ervaren aangezien ik pas vorige week een bouwpakket van een Tillig wissel in elkaar heb gezet en daar mee wil gaan testen hoe e.e.a in de praktijk gaat.
-
Op je laatste vraag: Nee. Wel moet je een speciale decoder hebben voor wisselmotoren. Of je moet een adapter schakeling fabrieken voor een normale wisseldecoder.
Of ze sterk genoeg voor TIllig zijn? Ga ikzelf over 1-2 weken testen aangezien ik Tillig wissels ga aandrijven met de Conrad variant van het oude type van Hoffmann.
Hans
Oh, zou je mij op de hoogte willen houden van je bevindingen?
-
Werkt prima. Zelf heb ik al langere tijd van Roco wissels de puntstukken met een wat oudere Hoffmaan geschakeld.
Wel heb ik me recent laten vertellen door een terzakekundige dat er evt. kortsluiting op de wisseltongen van een Tillig wissel kunnen ontstaan door wat bredere wielflenzen. Beide wisseltongen van een TIllig zijn nl. electrisch verbonden.
Staat het wissel bv. rechtdoor dan heeft de afbuigende wisseltong een andere polariteit dan de rechtdoorgaande rail aan die kant. Zou een wielflens de wisseltong raken dan........
Zou echter niet vaak voorkomen en eenvoudig zijn op te lossen door ook de wisseltongen te polariseren.
Ik moet dit zelf nog gaan ervaren aangezien ik pas vorige week een bouwpakket van een Tillig wissel in elkaar heb gezet en daar mee wil gaan testen hoe e.e.a in de praktijk gaat.
Zoals ik Hans ook al vroeg: zou je mij op de hoogte kunnen houden van de ervaringen? Kan ik wellicht mijn voordeel mee doen.
-
Even een korte aanvulling uit de praktijk:
Ik gebruik Tillig Elite, Conrad wisselaandrijvingen en Repa ontkoppelaars.
Ik heb voor Tillig Elite gekozen omdat de afstand tussen de bielzen op europese leest geschoeid is. Bij Peco liggen de bielzen veel dichter bij elkaar. Daarnaast is Tillig de enige (voorzover ik weet) die wisseltongen uit één stuk heeft. Dus niet met een scharnier zoals alle andere fabrikanten.
De Conrad wisselaandrijving is sterk genoeg en maakt weinig geluid. De Tillig aandrijving maakt een stuk meer lawaai en is duurder. Tortoise heb ik nooit gebruikt, schijnt erg sterk en duurzaam te zijn. Is het nodig? Gooi je driehonder keer per dag dezelfde wissel om? Dan is het misschien een aanrader maar anders werkt de Conrad ook prima. Ik heb ze sinds een paar jaar in gebruik en ze zijn betrouwbaar maar mijn wissels maken weinig bewegingen.
De Tillig wissels zijn makkelijk te polariseren met de Conrad aandrijving. Er zijn 2 verschillende aandrijvingen te krijgen. Zorg dat je de goede hebt (nummer 219998), hiervan soldeer je de gele draad naar het hartstuk van de wissel. Bij de Tillig wissels zitten hier twee dunne metalen stripjes over elkaar gekruist.
.
Voor wat betreft kortsluiting: de wisseltong moet goed aan de rail liggen om dit te voorkomen. Een klein beetje ruimte en de wielflens komt er tussen en dan heb je inderdaad kortsluiting. Tot nu toe heeft dat nog geen schade verooraakt op m'n baan maar ik vind het geluid van de digitale kortsluiting wel naar.
De Repa ontkoppelaar is makkelijk in te bouwen en aan te sluiten en komt tot nu toe betrouwbaar over.
-
Zou echter niet vaak voorkomen en eenvoudig zijn op te lossen door ook de wisseltongen te polariseren.
Je kunt het natuurlijk ook voorkomen door je aan de NEM te houden kwa wielafstand. Is een stuk simpeler dan per wissel de tong te splitsen.
En daarbij: je koopt geen Tillig om er een Rocoline van te maken, toch?
;)
Gr/H
-
Je kunt het natuurlijk ook voorkomen door je aan de NEM te houden kwa wielafstand
Als je oudere modellen hebt van Märklin Hamo of de oude Trix modellen, deze voldoen standaard niet aan de NEM maar zijn er nog wel. Deze modellen hebben dikkere wielflensen waardoor deze tegen de andere rail kan aankomen en kortsluiting kan veroorzaken.
Ik ben met je eens dat er dan maar andere wielen onder moeten komen die wel voldoen aan de NEM maar niet iedereen denkt daar zo over. :(
Groeten,
Christoph
-
Christoph,
De flenzen van Hamo modellen zijn wel hoger, maar niet dikker dan NEM flenzen.
Het probleem bij Hamo is meestal dat de wielen op de Märklin afstand staan (14mm) terwijl het volgens NEM 14,3 mm moet zijn.
Ik weet niet wat je bedoelt met oude Trix modellen. Als het gaat om de oude Trix Express, die flenzen zijn zo lomp dat je ze sowieso niet door een NEM wissel krijgt. De Trix International modellen hebben altijd aan de NEM voldaan, dus dat kan geen probleem zijn.
-
Op je laatste vraag: Nee. Wel moet je een speciale decoder hebben voor wisselmotoren. Of je moet een adapter schakeling fabrieken voor een normale wisseldecoder.
Hans,
Dit is voor de nieuwste Hoffmann aandrijvingen niet waar. De nieuwste aandrijvingen (volgens mij pas uit) zijn gewoon met (lange) pulsen aan te sturen. Continue stroom kan overigens ook, er zit een eindafschakeling in.
Ik heb de motoren nog niet aangesloten gehad op een wisseldecoder, maar uit testjes met 2 draadjes + trafo blijkt dat ze voldoende hebben aan een korte schakelpuls, zolang deze minstens even lang is als de tijd van de beweging. Deze is overigens traploos instelbaar tussen zoef-om en bzzzzz- ongeveer 3 seconden.
Onbelast trekken de aandrijvingen ongeveer 80 mA. De meeste decoders kunnen dit wel aan :) Ik zal ook eens meten nu ze ingebouwd zijn.
Wat de hartstukomschakeling betreft, daar heb ik alle vertrouwen in. De praktijk zal het uitwijzen.
Overigens: de aandrijvingen zijn heerlijk stil. Een stuk stiller als de tortoises.
Joeri
-
Och, met een Tortoise heb je in ieder geval geen geluidsdecoder nodig om te horen dat het wissel wordt omgelegd ... :P
Groet,
Huibert
-
Heeft Tortoise ook een website? Op internet kan ik weinig informatie vinden over deze motoren, terwijl ze in fora geregeld voor komen
-
Zijn die Tortoises echt zo lawaaierig? Ik dacht juist dat die behoorlijk stil waren... In ieder geval véél stiller dan Lemaco-motoren. Maar goed, het is ook al lang geleden dat ik Tortoises heb gezien/gehoord.
-
De Tortoise is de stilste wisselmotor die ik ooit heb meegemaakt.
-
Ik heb voor Tillig Elite gekozen omdat de afstand tussen de bielzen op europese leest geschoeid is. Bij Peco liggen de bielzen veel dichter bij elkaar.
Leg dat eens uit? Mijn hoofdspoor ligt in Peco, en hoewel ik uit mijn hoofd weet wat de bielsafstand is heb ik het voor de zekerheid nog even nagemeten.
De afstand is......., nee, dat ga ik nu niet vertellen, dat mag je zelf doen. Dus hier de uitdaging: meet de afstand tussen de bielzen van Peco, vertel hier hoe groot die is en vertel er dan gelijk bij wat daar niet goed aan is. Daarna zal ik je uitleggen waarom je je vergist. ;D
-
Klaas,
Dat dacht ik ook, tot ik de hoffmanns hoorde omgaan, deze zijn nog stilller.
Na enig testen ben ik er aardig enthousiast over. Alleen de stelkracht is wat minder als die van de tortoises. De kracht van de motor zelf is groot zat, maar bij een dikke plaat + kurkbedding zit er aardig wat 'vering' in de steldraad. Misschien dat een dikkere steldraad uitkomst biedt. Heeft iemand hier ervaring mee met de conrad motoren?
Joeri
-
Wat is een dikke plaat in dit geval? Is de afstand wissel-motor meer dan 2 à 3 cm?
-
Bij de Conrad aandrijving zitten 2 "draden". Jawel een dunne en een dikkere. De dikkere mag niet korter gemaakt worden dan 2,5 cm.
Ik zou even moeten nameten wat de diameter is van beiden. Als iemand dat wil weten zie ik dat wel in een posting.
Hans
-
Ik gebruik een 12 mm plaat + 5 mm kurkbedding. Daar komt nog een stukje dikte van de motor zelf bij, de aandrijf-'arm' zit ook nog een stukje onder de plaat. Maar ik heb de reden voor niet geheel omgaan waarschijnlijk gevonden. Ik heb met te dik draad de wisseltongen met het puntstuk verbonden, waardoor het aardig stug loopt.
-
@Klaas Zondervan
Citaat van: Gripen op 18 november 2006, 19:15:12
Ik heb voor Tillig Elite gekozen omdat de afstand tussen de bielzen op europese leest geschoeid is. Bij Peco liggen de bielzen veel dichter bij elkaar.
Leg dat eens uit? Mijn hoofdspoor ligt in Peco, en hoewel ik uit mijn hoofd weet wat de bielsafstand is heb ik het voor de zekerheid nog even nagemeten.
De afstand is......., nee, dat ga ik nu niet vertellen, dat mag je zelf doen. Dus hier de uitdaging: meet de afstand tussen de bielzen van Peco, vertel hier hoe groot die is en vertel er dan gelijk bij wat daar niet goed aan is. Daarna zal ik je uitleggen waarom je je vergist.
Dat heb ik eens ergens gelezen, weet niet waar. Ik ga in elk geval niet op het spoor lopen en de bielsafstand meten en omrekenen. Ik heb ooit een paar Peco flexen gekocht en die liggen nu in een vitrine omdat ik optisch de korte bielsafstand van Peco niet mooi vind, of het nu precies op schaal (want dat ga je me waarschijnlijk vertellen) is of niet. Leg me dus maar uit waarom ik mij vergis.
-
Dat heb ik eens ergens gelezen, weet niet waar.
Daar was ik al bange veur.
Je moet nooit zomaar napraten wat je ergens leest, altijd zelf de feiten checken.
Uit officiële leerboeken en uit eigen waarneming weet ik dat de bielsafstand in het grootbedrijf in de meeste Europese landen gemiddeld 600mm is. Het kan b.v. in wissels naar omstandigheden wel eens een paar centimeter meer of minder zijn, maar 600 is de gangbare maat.
Voor het delen door 87 heb ik een rekentuigje en die zegt: 6,89655 mm, zeg maar 7mm.
Meet ik dat stuk Peco na, kom ik precies aan 7mm. Dus helemaal niks mis mee, precies op schaal.
Ik heb ook een paar stukjes Roco-line liggen, daarvan is de afstand 7,16 mm, dus iets te wijd.
Er is ooit een NEM norm geweest waarin de afstand van 7mm zelfs was aanbevolen, maar die norm bestaat niet meer.
En ja, soms moet je wel eens met je rolmaatje het spoor instappen om dingen na te meten. 8)
-
Afronden in je eigen voordeel noemen we dat ;D
-
Uit officiële leerboeken en uit eigen waarneming weet ik dat de bielsafstand in het grootbedrijf in de meeste Europese landen gemiddeld 600mm is.
Dit geld bij een bepaald te verwachten gewicht op de rails. De regel is: hoe zwaarder het treinverkeer hoe dichter bij elkaar de dwarsligger dient te worden aangebracht. Dus bij zijlijnen kan deze maat wel eens anders zijn, zodoende kan er geen vaste maat worden aangegeven.
Groeten,
Christoph
-
_________________________________________________________
(http://home.hccnet.nl/sabine.h/kampen/kampen2006/DSC02364.jpg)
_________________________________________________________
Station Kampen.
______________________________________
(http://www.mitropa.nl/atelier/KPN/data/1162591422/DSC02523.JPG)
______________________________________
Emplacement Kampen in model, Zwolse zijde.
Rechts 't hoofdspoor.
-
Daar was ik al bange veur.
Je moet nooit zomaar napraten wat je ergens leest, altijd zelf de feiten checken.
Heb jij zoveel tijd dat je alles wat je hoort en leest gaat verifiëren?
Niet gaan rommelen met de feiten: De Peco wijkt ook 0.11mm af. Dat is niet precies op schaal. Met afronden kom je voor alle rails op 7mm.
De Roco (en waarschijnlijk ook Tillig) zijn iets wijder maar optisch lijkt het beter.
-
Repa ontkoppelaars.
Wellicht dat je hier naar kunt kijken, Conrad heeft ze zeker weten in het assortiment.
mvg,
Sander
Die Repa ontkoppelers, werken die goed? De spoel hangt zonder bescherming onder de baan, lijkt me allemaal een beetje kwetsbaar. Gaat het ontkoppelen ook nog een beetje met beleid of ramt dit apparaatje bijkans de wagons uit de baan?
Misschien een beetje achterdochtig maar soms leef ik nog in de veronderstelling dat apparatuur die door de grotere fabrikanten is bedacht beter werkt...(Fleischmann Profi-ontkoppelrail bijvoorbeeld)
-
Repa kun je overal plaatsen waar je maar wilt, kun je van die fleischman gevallen niet zeggen. Ook zijn ze minder aanwezig en maken mindergeluid dan die (niet aan de orde) Marklingevallen!
Spoel wordt alleen wel erg warm...verder gewoon ok! Als je wagonnetjes ermee wil afschieten, dan moet je t stokje minder ver afsnijden. ;)
-
Heb jij zoveel tijd dat je alles wat je hoort en leest gaat verifiëren?
Niet voor alles wat ik lees. Maar ik probeer wel zo veel mogelijk om vast te stellen hoe betrouwbaar een bron is. En als ik twijfel, en het gaat over een onderwerp waar ik me druk over maak, dan kan ik inderdaad heel ver gaan in het verifiëren van de feiten. Het bouwen van spoor is een van die onderwerpen waar ik me tamelijk in heb verdiept, en waarvoor ik ook veel met een rolmaat tussen de rails heb gelopen.
In dit geval ging het om jouw bewering dat de dwarsliggers van Peco veel dichter bij elkaar liggen dan volgens de Europese gewoonte zou moeten. Toen ik dat las herkende ik dat direct als een onware bewering. Ze liggen niet te dicht bij elkaar, en zoals je zelf ook al hebt uitgevonden, ze liggen zelfs iets te wijd. Waarmee je dus zelf je oorspronkelijke stelling onderuit haalt.
Het kan zijn dat je een iets grotere afstand optisch mooier vind. Bij mij is het juist andersom. Als ik spoor bouw met losse dwarsliggers, dan leg ik ze vaak ietsje dichter bij elkaar. Dan krijg je meer dwarsliggers per meter en creëer je optisch de illusie van een grotere afstand.
Overigens heb ik het idee dat je na het ballasten niet veel meer van die verschillen ziet. De dikte van de dwarsliggers speelt nl. ook een belangrijke rol bij het beoordelen van de natuurgetrouwheid van de afstand.
-
En als ik twijfel, en het gaat over een onderwerp waar ik me druk over maak, dan kan ik inderdaad heel ver gaan in het verifiëren van de feiten
Dat heb ik wel bij één van m'n andere hobbies maar met modelspoor ben ik toleranter tenminste t.o.v. de bielsafstand. ;)
.....dwarsliggers van Peco veel dichter bij elkaar liggen dan volgens de Europese gewoonte zou moeten. Ze liggen niet te dicht bij elkaar, en zoals je zelf ook al hebt uitgevonden, ze liggen zelfs iets te wijd. Waarmee je dus zelf je oorspronkelijke stelling onderuit haalt.
Optisch te dicht op elkaar maar ook niet op schaal. Maakt ook allemaal niks uit. Gewoon gebruiken wat je mooi vindt.
Overigens heb ik het idee dat je na het ballasten niet veel meer van die verschillen ziet. De dikte van de dwarsliggers speelt nl. ook een belangrijke rol bij het beoordelen van de natuurgetrouwheid van de afstand.
??? Als de biels dichter bij elkaar ligt dan zie je dat toch ook nog als het geballast is?
-
Optisch te dicht op elkaar maar ook niet op schaal.
Dit kan ik toch niet goed volgen. We hadden vastgesteld dat ze volgens de schaal zelfs iets te wijd liggen. Hoe kunnen ze dan optisch te dicht op elkaar liggen?
-
Dat het voor het oog lijkt alsof ze te dicht op elkaar liggen m.a.w. als ik een Tillig en een Peco rail naast elkaar leg ziet de Tillig er optisch beter uit omdat er meer ruimte tussen de bielzen is. Heeft dus niks te maken met het feit of het precies op schaal is of niet.
Is dus eigenlijk gewoon gezichtsbedrog oftewel het verschil tussen je oog en de schuifmaat.
snapunu of snapienie
-
snapunu of snapienie
Ik snap je heel goed. Maar ik ben het gewoon niet met je eens. Als de bielzen van Tillig nog wijder liggen dan Peco, dan is de Tillig dus zeker niet goed, ook al vind jij het er beter uitzien.
Ik weet niet hoe lang je er nog over door wilt gaan, maar ik ga er mee stoppen want ik heb mijn punt heel duidelijk gemaakt: er is niks mis met de bielsafstand van Peco.