BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Sander op 26 August 2009, 16:19:25
-
Zo, de ergste perikelen in de prive sfeer zijn achter de rug. En het feit dat al dat moois in doosjes zit doet me pijn in mijn hart. Zeker nu er ook weer een nieuwe loc mijn verzameling zal gaan verblijden.
Samen met Matthijs ben ik wat aan het schetsen en tekenen geweest. Met uiteindelijk onderstaand resultaat.
Voor mij is het dit net niet eigenlijk. Ik weet niet, maar zoiets wil ik wel als uitgangspunt. Een leuk station waar wat ruimte is voor wat rangeerwerk. Tevens dient er een kruiswissel in het station te zijn opgenomen. Ik ben nu eenmaal vekrnocht aan dat ding...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebaan.jpg)
Links en rechts zal een keerlus worden aangesloten zoals het er nu naar uitziet. Het kromme spoortje rechts wordt een doodlopend spoortje van een zijlijn.
Tips, ideeen en/of opmerkingen/aanpassingen van harte welkom!
mvg,
Sander
EDIT: op verzoek titel aangepast.
-
Dit draadje wil ik wel gaan volgen, het uitgangspunt spreekt me aan. Zie je kans de titel van dit draadje ietwat explicieter te maken, nu is het zo moeilijk terug te vinden.
Sander
-
Als je Lageveen intypt vindt je Sander direct terug. :)
Groet Jaap
-
Welke schaal wordt het?
grzz,
Hans
-
Sander,
Ik zou een kopspoor opnemen aan de rechterkant. Kun je altijd een pendeltreintje laten rijden via de keerlus als je even geen zin/tijd hebt om de hele baan op te zetten.
Succes, gr,
Bert
-
@Bert,
leuk idee, ga ik eens wat mee proberen.
@Hans,
titel aangepast met schaal.
mvg,
Sander
-
Of een z.g. Zakspoor,
Hengelerveen wordt dan Almelerveen ;)
Grtzz,
Karst
-
Of een z.g. Zakspoor,
Hengelerveen wordt dan Almelerveen ;)
Heeee niet direct gaan Hengelo bashen! ;D
Hengelo heeft ook een (waren er ooit 2!) zakspoor aan de kant Enschede-Oldenzaal
-
Wordt aan een plan met zakspoor gewerkt.
Bedankt voor de tips heren!
mvg,
Sander
-
Het kromme spoortje rechts wordt een doodlopend spoortje van een zijlijn.
Vanaf het zijlijntje kan je maar op 1 plek langs het perron staan en dus kan je vanaf het perron een klein deel gebruiken om daarna de zijlijn op te gaan.
Ik weet niet of dat problemen opleverd ? :)
-
Hoi Sander,
Zoals beloofd nog wat voorbeelden van "shelf -style layouts":
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0001_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0001_8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002_11.jpg)
Hoewel matig van kwaliteit toch nog wel te lezen dacht ik.
Bron: The Big Book of Model Railroad Track Plans (Robert Schleicher)
ISBN: 0-7603-1423-3 Voor nog veel meer voorbeelden (http://www.books-by-isbn.com/0-7603/0760314233-The-Big-Book-of-Model-Railroad-Track-Plans-0-7603-1423-3.html) (alleen VS)
Suc6 met plannen maken!
Greetz, Paul
-
Hallo Sander,
Je zegt zelf dat je huidige plan het net niet is. Wat vind je zelf nog niet lekker lopen?
De eerste vraag is natuurlijk: met wat voor treinen wil je rijden? De tweede is: wat wil je met je station gaan doen, cq wat moet er in je station gaan gebeuren?
Ik zie een dubbelsporige lijn dus ik ga er van uit dat er intercity's en stoptreinen komen te rijden. Als je een simpel station wilt, heb je aan 1 perronspoor per richting genoeg. Het is dan een veredelde halte geworden. Je huidige railplan voldoet daar al ruimschoots aan. Wil je meer, bv een stoptrein laten inhalen door een intercity, dan moeten er uitwijkmogelijkheden zijn. Hiervoor zou je een 3e (doorgaand) perron spoor kunnen nemen die je voor beide richtingen gebruikt. Bijvoorbeeld het spoor dat je nu al hebt waarin de kruiswissel ligt. Een vierde spoor zonder perron zou je als doorrijspoor kunnen gebruiken voor goederentreinen en eventueel niet stoppende internationale treinen (zie bv Almelo).
Wil je ook nog iets met het goederenvervoer doen, dan komen er uiteraard nog een paar sporen bij om te rangeren.
Ik heb je baanplan ietsje aangepast; zie schetsje (zonder goederensporen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_Hengelerveen_alternatief.jpg)
Spoor 1 en 4 worden door de intercity gebruikt en alleen in 1 richting bereden. Spoor 2a/b is het doorrijspoor en spoor 3a en 3b worden door de stoptreinen gebruikt als deze door een intercity of goederentrein worden ingehaald.
Het zijlijntje heb ik gelaten zoals het was: via het doorgaande spoor 2b kun je dan spoor 3a bereiken.
Tussen 3b en spoor 4 heb ik nog overloop wissels toegevoegd om verkeer van oost naar west niet te blokkeren als er een stoptrein van 3a of 3b naar oost vertrekt. Eventueel kun je deze achterwege laten.
Succes!
Groet, Wim
-
Sander,
hierbij nog een ander voorstel, waarbij doorgaande treinen over spoor 2 ook werkelijk met snelheid kunnen doorrijden en geen aftakkende wissels behoeven te berijden. Ook heb ik de Engelse wissels uit de (hoofd)sporen gehaald, de NS vermeed en ProRail vermijdt die liever in hoofdsporen. Bij G (in het verlengde van spoor 1) zou een aansluiting naar een losweg of zo kunnen worden aangelegd. Langs spoor 1 en 3/4 de perrons, zoals door Wim aangeegven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img111.jpg)
-
@Spoorzeven,
Ik spreek nu even namens Sander,
Bedoeling is dat je via het zijlijntje ook naar de perronsporen kan komen, dat kan in jouw ontwerpje niet. En zo ver ik weet wil Sander in ieder geval een eilandperron tussen sporen 3 en 4. Verder eigenlijk geen perrons, liever nog wat spoortjes zodat er wat gerangeerd kan worden
Verder een leuk baanplan, :)
mvg,
Matthijs
-
Ok, had ik even gemist. Dacht dat het min of meer a la Ede-Wageningen moest worden, waar de zijlijn onafhankelijk kan worden geëxploiteerd. De oplossing is echter simpel: rechts direct na de verbinding naar spoor 1 een wisselverbinding van sp 1 naar sp 2 middels twee linker wissels. Via het kruiswissel kan de zijlijn naar sp 3b. Op sp 3a staat dan de stoptrein van de hoofdlijn, die eventueel hier ook kan keren (komende zowel van links, maar ik dacht vooral aan rechts). Sp 1 wordt nu dus 'Goods only'.
-
Weer een beetje aan het schetsen gewees voor een mooi baanplan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baansander.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baansander.jpg)
Bovenstaande is het echter ook weer net niet.....
Iemand nog suggesties of aanpassingen?
mvg,
Sander
-
Wat mij opvalt : om de hoofdsporen te berijden moet je toch aftakkende wissels berijden, dat probeert men in het grootbedrijf te voorkomen.
Verder komt het wisselkruis wat gekunsteld over, de spoorlengte's maken dat het weinig functie heeft.
Ik weet dat het lastig is een goed station te ontwerpen op zo'n klein oppervlak, maar ik zou het vooral wat simpeler houden.
-
Jan Albert,
Suggesties voor een ander station? Plaats ze gerust want ik zie de oplossingen zo ff niet meer....
mvg,
Sander
-
Als ik zo naar jouw eerste plan kijk, vind ik het heel erg veel weg hebben van het sporenplan in Dieren.
Aan de Zutphense kant heb je de VSM lijn uit de richting Eerbeek en er ligt in de hoofdsporen een kruiswissel.
Misschien is het een idee om eens daar 1 op 1 te gaan kijken hoe het er daar uit ziet om ideën op te doen.
Ik vind het eerste plan er het meest interessant, alleen zou ik persoonlijk gaan voor een doorgaand spoor langs het perron ipv 2 kopsporen.
Groeten, Yuri
-
Yuri,
het eerste plan is een doorgaande hoofdlijn, dus geen 2 kopsporen zoals jij suggereert. Het plan wat je ziet zijn alleen de modules met landschap/vormgeving.
Ik ga eens kijken naar station Dieren, bedankt voor de tip!
mvg,
Sander
-
doe dat dan op een rijdag van de VSM
is leuk combineren (y)
-
@Sander,
als ik zo kijk zijn de sporen links en rechts van je kruiswissel aan de korte kant. Als een b.v. hondekop er al kan staan staat ie ook in een boog. Verder je zakspoor zal toch ook zo'n 80 cm moeten zijn. Allemaal een beetje krapjes.
Is dit wel zo'n beetje het idee wat jij wilt?
mvg Harry
-
Hoi Sander,
Ik moet geloof ik een andere bril opzetten...... ;D ;D ;D ;D ;D
Na een iets betere bestudering, zie ik inderdaad dat het spoor gewoon doorloopt!
Groeten, Yuri
-
@Harry,
tja, het is wel wat ik wil maar ik krijg denk ik het idee dat ik te veel wil....
Ik krijg het geheel nog niet zo dat het ook mooi oogt....
Mijn wensen:
station aan doorgaande lijn (met kruiswissel!), industrie aansluiting van 2 a 3 spoortjes,
optie: kopspoor + zijlijn....
mvg,
Sander
-
Het oude Harderwijk. Ps: heb je mail gelezen, woensdag meer..
Gr, Bert
-
Het lijkt me wel een uitdaging om voor jouw wat te schetsen..
Welke rail soort prefereer jij ?
-
Als ik me niet vergis fleischmann model-rail
-
Helemaal goed, Fleischmann modelrails inderdaad.
mvg,
Sander
-
Dieren is inderdaad een goede optie. Een dubbelsporig baanvak, een middenperron, zuidzijde één doorgaand spoor, noordzijde 4 sporen waarvan 1 perron, 1 passeer en 2 voor de VSM. Daarnaast de zijlijn naar Apeldoorn. Tot een tijd geleden waren er meer bewegingen mogelijk omdat er meer wissels lagen nu hebben ze de zijde zutphen vereenvoudigd.
Vroeger had de zijlijn een aantal aftakkingen naar onder andere de gazelle, hupkes houthandel, het onderstation, de lepper-fabriek. Kijk maar eens op sporenplan.nl voor wat info.
Groeten Ronald.
PS Ik heb eventueel wat foto's beschikbaar van Dieren, mail mij daarvoor als je ze nodig hebt.
-
Ronald,
je hebt een PM.
mvg,
Sander
-
Beloofde emails en foto's van Ronald gekregen.
Echter met de foto's en sporenplannen niet tot een mooi geheel kunnen komen.
Inmiddels met een stukje baanplan van Huib Maaskant aan het stoeien gegaan, dit nu aan het uitwerken tot een schematisch duidelijk plan.
Zodra dit klaar is zal ik dat hier plaatsen.
mvg,
Sander
-
Zo, dit is dan mijn plan waar ikzelf uitermate tevreden over ben.
Zoals gemeld, het is een ingekrompen stuk baanplan van Huib Maaskant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sander9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sander9.png)
Tekening is gemaakt door Matthijs van Heijningen.
Boven de perrons is alleen voor goederentreinen, passagiers treinen zullen dus niet boven an het perron stoppen maar aan de sporen verbonden met het kruiswissel.
Iemand nog suggesties, op- of aanmerkingen?
mvg,
Sander
-
ja namelijk waar gaan de bovenste 2 sporen heen ???
misschien staat het ergens in het draadje anders heb ik
er overheen gelezen..
ps : ik gok de goederenoverslag of een bedrijfsaansluiting. ::) ;)
-
Zijn inderdaad goederenspoortjes voor wat rangeerwerk.
mvg,
Sander
-
Dit ziet er goed uit. De tijd lijkt mij rijp om schaal 87:87 het spul eens uit te leggen.
Op het onderste spoor heb je m.i. voldoende ruimte voor 2 treinstellen. op het tweede spoor lijkt mij even testen.
mvg Harry
-
Op beide perronsporen zou er mogelijkheid moeten zijn om 2 stoptreinen, elk aan 1 kant van het kruiswissel, te kunnen laten stoppen.
mvg,
Sander
-
Hoi Sander,
Het blijft altijd een gepuzzel met wat wil je uitbeelden, wat je wensen zijn en hoeveel ruimte heb ik eigenlijk? Het is een mooi baanplan geworden. Lekker eenvoudig, een beetje apart met de twee perrons, mogelijkheden tot rangeren. Gewoon mooi. Ik ben wel benieuwd hoe je het schaduwstation gaat realiseren.
Groeten Ronald.
-
Ik heb werkelijk nog geen idee, ik zit met het feit dat ik de toekomstige ruimte voor deze baan nog niet eens weet.
In eerste instantie zat ik te denken om aan weerszijden een spiraal te maken die pakweg 20 cm daalt, en dan onder dit baanplan een schaduwstation maken. OF wellicht zelfs 2 zodat ik een hondebot principe kan uitbeelden.
mvg,
Sander
-
hum, dan zou ik proberen om te kijken of het baanplan op bijvoorbeeld in de lengte van maximaal 3 - 3.5 meter past. Dat is toch meestal een minimale maat van een kamer :). Mocht je later meer of minder ruimte hebben dan kan je je mooie baanplan gemakkelijker aanpassen aan de beschikbare ruimte. Met een hondebot kan je de treinen wel mooi laten rijden en dan op met de goederensporen mooi rangeren. In het schaduwstation zou ik ook minimaal één keer opstelspoor maken voor treinstellen die dan vanuit dezelfde richting kunnen komen.
groeten Ronald.
-
Om het geheel een wat mooier aanzicht te geven zit ik er sterk over na te denken om over te stappen naar een andere railssoort. Ik zit nu te kijken naar Piko A-gleiss.
Dit omdat de Fleischmann wissels een lelijke onderplaat hebben die moeilijk te ballasten is maar ook omdat de aandrijvingen duur zijn en bij defect en ondervloerse montatie lastig te vervangen zijn.
Echter is het dan waarschijnlijk niet meer mogelijk om het kruiswissel toe te passen, wellicht vind ik daar nog een mooi alternatief voor wat wel toepasbaar is en mooi oogt.
mvg,
Sander
-
Hoi San,
Da's een hele goede keuze !
Voordeel: 2.5mm railhoogte, net als je Fleischmann rails. Dus 10 tegen 1 dat je je kruiswissel kunt blijven gebruiken.
Mogelijk dat je iets moet vogelen met de h.o.h. afstand van de sporen, omdat je kruiswissel deze in feite vastlegt.
Verschil in messing en nieuwzilver zie je denk ik nauwelijks, omdat je de rails naar ik aanneem aan de zijkant toch roestkleurig gaat schilderen...
Grtzz,
Karst
-
Verschil in messing en nieuwzilver zie je denk ik nauwelijks, omdat je de rails naar ik aanneem aan de zijkant toch roestkleurig gaat schilderen...
Dat was inderdaad de bedoeling ik zat alleen te twijfelen of je dat daadwerkelijk erg ging zien of niet....
mvg,
Sander
-
Zo, via een klant mijn baanplan 1:1 uitgeprint, dat geeft toch weer een heel ander beeld dan een plaatje of foto.
Uitermate tevreden met mijn plan, kwa lengtes en dergelijke kan ik met het kruiswissel wat ik voor ogen had. Aan alle kanten zou een trein kunnen stoppen. Lengte genoeg.
De bakmaat had ik op 80 cm vast gesteld, toch te moeilijk hanteerbaar, aangezien ik meer ga voor de details op het station en voor een mooi en een leuke afwerking van de achtergrond en industriesporen schuift het hele plan een cm of 5 a 10 op naar voren. Zo kan ik de bakmaat terug brengen naar 60 cm, hetgeen weer hanteerbaarder is.
Verder zit ik nog te twijfelen of ik de sporen gewoon gelijk met de vloer moet laten lopen of toch alles geheel meer op een dijk. Iemand andere suggesties of tips?
Enige wat nu nog rest is even doorzetten en durven....maar kwa aanpak...geen idee....
Wat moet eerst? En wat dan weer juist niet?
mvg,
Sander
-
Sander..,
"wat moet eerst, en wat weer niet",
Kijk eens op de site van Huub Maaskant. Die heeft al een aantal verschillende banen aangelegd, en dan krijg je meestal wel in de gaten wat de meest prettige werkwijze is!
Succes maar weer, gr,
Bert
-
Heb je wel een foto gemaak van je nieuwe vloerkleed? 8) ;D
-
Bert,
meestal zie je net het begin van de modules van Huib niet. Dus zeg maar de bouw van de daadwerkelijke bakken.
Want hoe maakt ie bijvoorbeeld de kant stukken van zijn module? Alle rondingen en contouren van de spoordijken, wegen en dergelijke zitten er gewoon strak in.
mvg,
Sander
-
Verder zit ik nog te twijfelen of ik de sporen gewoon gelijk met de vloer moet laten lopen of toch alles geheel meer op een dijk. Iemand andere suggesties of tips?
Enige wat nu nog rest is even doorzetten en durven....maar kwa aanpak...geen idee....
Wat moet eerst? En wat dan weer juist niet?
Want hoe maakt ie bijvoorbeeld de kant stukken van zijn module? Alle rondingen en contouren van de spoordijken, wegen en dergelijke zitten er gewoon strak in.
Hoi Sander,
Kan je wat met CAD overweg? Je hebt de 1:1 plots... dan kan je daar de wegen intekenen... de randen waar de wegen op uitkomen kan je weer in het tekenprogramma zetten en deze opnieuw plotten en gebruiken als mal voor het zaagwerk :) het is wat werk :) Leuk puzzelen. Voor de onderbouw heb je vast al genoeg ideeën gekregen van de overige bouw-draadjes...
Ik heb zelf de rails in het zichtbaar gedeelte op twee lagen isolatie liggen.... dat geeft al een klein dijkje, vind ik mooier...
Succes!
-
Ben je eigenlijk nog overgestapt op Piko, of ben je toch maar bij Fleischmann gebleven?
-
ja, een dergelijk dijkje komt er zeker ook bij mij in...
Echter helemaal rechts op mijn baan, de 2 rangeerspoortjes zouden in een stukje haven moeten liggen, daarvoor moet dus een diepe bak komen met damwandprofiel, en dan wordt die pak uiteinde alweer anders...
Ik zal wel eens met hout gaan stoeien want ik merk dat niemand daar zover over nadenkt behalve ik. Ik kan maar weinig info hieromtrent over vinden, laat staan foto's.
De rails gaat piko worden.
mvg,
Sander
-
Hoi Sander,
Nee, nu je er over begon ben ik er ook er over aan het na denken... :) Het geeft wel een leuk idee van een echte uitsnede uit het landschap. Ik heb nog eens gekeken op de website van Huub Maaskant... Deze maakte bakken van "latten" en zoals ik nu begrijp maakt hij later de zijkanten er tegenaan. Daardoor kan je met de zijplaat het landschap volgen . Hij geeft niet aan hoe hij dat doet maar is misschien een mailtje naar hem een idee?
http://www.floodland.nl/aim/info_onderbouw_1.htm
Groet Ronald.
-
Ronald heeft daar een goed punt, de zijkanten pas maken als je het landschap al deels hebt liggen.
Als je de open spanten methode gebruikt, wordt het schaduwstation op de spanten gelegd, en het zichtbare spoor komt dan op losse stukken hout er boven. En dan later maak je de zijkanten er tegen aan. Ik heb helaas geen foto's van mijn (helaas weer afgebroken) baan.
Zoiets kun je ook maken voor je modules: je maakt de spanten, maar de voor- en zijkant maak je van een tijdelijk stuk hout dat je er tegen schroeft. Kun je later vervangen door de uiteindelijke planken waarin het landschap is uitgezaagd.
Succes, gr
Bert
-
Ik denk dat het toch maar standaard rechthoeken wordt.
Ik zie zo geen enkele mogelijkheid om het anders te doen, dat zou geheit uit lopen op een fiasco en daar heb ik weinig zin aan. Tuurlijk mag er wat misgaan, maar het moet niet zo zijn dat dat een fortuin gaat kosten.
mvg,
Sander
-
Voor de onderbouw heb je vast al genoeg ideeën gekregen van de overige bouw-draadjes...
Ronald heeft daar een goed punt, de zijkanten pas maken als je het landschap al deels hebt liggen.
Deze maakte bakken van "latten" en zoals ik nu begrijp maakt hij later de zijkanten er tegenaan. Daardoor kan je met de zijplaat het landschap volgen . Hij geeft niet aan hoe hij dat doet maar is misschien een mailtje naar hem een idee?
Sander vroeg mij hoe ik modules bouw. Meestal gewoon recht toe recht aan, tenminste met wat tot nu toe gebouwd is. Andere vormen hoeven daarbij geen probleem te zijn. Ik vind Sander's plan zeker leuk, alleen rijst de vraag waarom deze vorm gekozen is. Zijn die hoeken zo nodig? Moet je me nog eens uitleggen.
Diepte; een eeuwige discussie.... ;) Je moet er van uit gaan dat het menselijke lichaam zijn beperkingen kent, en zeker als je ouder wordt ;D Je kunt er gekscherend over doen natuurlijk, maar het is wel een feit. Bij 40 of 50 ben je niet meer zo soepel als bij 20 jarige leeftijd. Diep bouwen betekent diep reiken, en dat ligt aan de persoon zelf hoever dat is. Maar 80cm is redelijk diep en zou nog wel moeten gaan. Iets meer, en de grens is voor de meesten wel bereikt.
Is dus persoonlijk. Als je er voordeel uit kunt halen met betrekking tot uitbeelding van het thema is 80cm diepte het risico waard van de mindere bereikbaarheid.
Bouwwijze; legio mogelijkheden. Wat de beste methode is weet ik niet.
-In de states wordt door sommigen het zgn "domino" principe toegepast. Het wil niet meer zeggen dan dat er gebruik word gemaakt van standaard maten modules, bv 60 x 120 of vergelijkbaar. Dit bied diverse voordelen voor zowel bouw als later evt afbraak van een vaste modelbaan. Bij de bouw kan er prima aan 1 bak op de werkbank gewerkt worden terwijl de rest gewoon op zijn plaats staat.
-Open bouwwijze; is erg mooi. Geeft erg veel mogelijkheden met landschap, maar vraagt veel meer werk wat brteft het spoortrace. Zou ik als voordeel zien bij een grotere stationaire modelbaan of bij een kleinere (misschien transportabel) waarbij het landschap domineert.
In jou geval, Sander, zou ik gewoon bakken maken. Daar rekening houden met je verlaagde delen die de haven moeten vormen en die als het ware laten zakken in de bak. Ik heb dit gedaan bij een project dat momenteel in de ijskast staat, de "Navy Yard". De haven gedeeltes daar heb ik gewoon laten zakken in de bak. Die zijn zelf niet eens zo hoog, ik dacht rond de 10 cm. Kan er helaas geen foto's meer van vinden.
Kom je op modules, maak ze dan niet te laag. Kijk hoe je je wissels wilt gaan aandrijven. Maak dan de bakhoogte zo dat je gekozen aandrijvingen er ook onder kunnen. Tevens komt er nog het een en ander bij aan bedrading, dus daar moet wel ruimte voor zijn. Die vooraf genoemde 10cm is bij mij meestal wel de hoogte, soms ook nog wel iets meer.
Roept U maar! ;)
-
Sander brengt zijn plan terug naar de tekentafel.
Ik had het een en ander bedacht en ingetekend op mijn 1:1 uitgeprinte plan. Echter een haven gedeelte wat ik voor ogen had wordt veel te smal en daardoor niet mooi.
Ik wil toch iets doen met een havenspoortje echter in mijn huidig ontworpen plan is dat lastig, tekenen maar weer....
mvg,
Sander
-
Hee Sander,
Leuke plannen, het lijkt wel of modules bouwen de trend voor 2010 wordt. Ik zit ook altijd met ruimte en heb besloten de 'standaard' maat van 60x120 aan te houden voor de delen. Dan heb je weliswaar minder diepte, maar ook minder onderbrekingen in de lengte en toch hanteerbare delen. Ik zou je willen adviseren aan de kopkanten van je plan de sporen recht uit te laten komen op dezelfde breedte, dan kun je er altijd nog een andere module aanbouwen: desnoods maak je er meerdere met diverse thema's, als ze maar gekoppeld kunnen worden. Dan kun je bv. in het midden van de 2 hoofdmodules je stationsplan realiseren met alle extra sporen, en aan de kopeinden steeds wisselen van thema. Of er eens een keerlus tegenaan gooien.
Voorbeeldje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plaatjes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plaatjes.jpg)
Groet, Bessel
Voor de kenners: Spoorwerkbouwkundig klopt hier natuurlijk niks van, ik heb gewoon even een vracht rails in een plaatje gesleept als voorbeeld.