BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Matthijs van Heijningen op 16 November 2006, 13:37:43
-
Bij deze wil ik mijn nieuwe baanplan tonen, het zal een modulebaan worden. dit omdat ik begin 2007 ga verhuizen en er minder plek is dan wat ik nu heb.
klik hier voor het baanplan van Heijningerdam (http://matthijs.deds.nl/images/heijningerdam/baanplan/Baanplan_Heijningerdam.doc)
Samenvatting van het baanplan:
Thema: Nederland (stukje van spoorlijn tussen HvH en Rdam)
Tijdperk: geen (materieel wat op de hoekse lijn rijdt en gereden heeft)
Rollend Materieel: Lima, Roco, Marklin, Fleischmann
Rails: Marklin M en K rails
Digitaal: Marklin Digital met Control Unit en Interface
Software: Koploper
Aan beide einde zal een keerlus komen op een aparte module. De modulebaan is nog uitbreidbaar met extra modules.
Wat vinden jullie er van???
mvg,
Matthijs
-
Leuk plan het heeft wel iets weg van het station van maassluis. Het enige wat ik zou aanpassen is de wisselverbinding aan de rechterzijde van het station, dan is het ook mogenlijk om vanuit die zijde het derde spoor te bereiken, want nu gaat dat niet.
Gr Dennis
-
Leuk plan het heeft wel iets weg van het station van maassluis.
Klopt,
Ik kom zelf uit Maassluis, en vond het een leuk stukje om gedeeltelijk in model te bouwen.
Op de modulebaan komt het oude stationsgebouw van Maassluis.
mvg,
Matthijs
-
Leuk om te bouwen,
wat wordt de afmeting ervan?
-
De modules zoals op de afbeelding te zien zijn een totale lengte van 3,5m en de breedte links 0,75m en de breedte rechts 0.6m.
mvg,
Matthijs
-
He
Ik opzichzelf een leuke baan, maar persoonlijk vind weinig mogelijkheden.
Weinig rangeren, maar toch wel een leuk alledaags station.
succes
jaap
-
Wordt eerst deze modules maken en in de toekomst komen er nog modules bij en dit zal dan vooral paradebaan stukken zijn en nog wat industrie.
mvg,
Matthijs
-
Haha zat ik er niet ver vanaf met het staation van Maassluis, aanstaande zondag is er een open dag op onze modelspoor vereniging in hoek van holland (de hoekse lijn, in het station van Hoek van Holland Haven). Daar hebben we ook een aatal modules met het oude station van Maassluis. Misschien kun je er nog wat ideen opdoen.
Succes!
Gr Dennis
-
Hoi Mathijs,
Ziet er goed uit! Gewoon gaan bouwen zou ik zeggen. Ben wel benieuwd naar het resultaat.
Groet,
Tjalling
-
Hoi Matthijs,
Beste baanplan dat ik van je gezien heb! Zoals mijn voorganger al zei: bouwen maar!
Groetjes,
Robert-Jan
-
@Matthijs,
Leuk plan. Zou je e.e.a. in een word-doc en losse .jpg file aan me willen toezenden voor opname in de encyclopedie.
Ik zie dat je (nog) gebruikt maakt van ons oude logo.
Naast een beschrijving zou ik de tekening nog iets aanpassen: Toevoegen maatvoering en (met dunne lijntjes) aangeven waar de modulegrenzen liggen.
Heb je ook (al) nagedacht welke gebouwen je gaat plaatsen.
We willen graag ook horen hoe je dat gaat uitvoeren.
groetjes,
Hans
-
Maten kan ik er inderdaad nog bij maken, ik ga nog een tekening in 3D maken. Heb het namelijk getekend in autocad.
Over de gebouwen heb ik al deels nagedacht, zo moet er het oude stationsgebouw van Maassluis op komen wat ik zelf een echt super mooi gebouw vind maar helaas gesloopt hebben voordat ik geboren was.
http://stationsweb.brinkster.net/maassluis/afb11.jpg
http://stationsweb.brinkster.net/maassluis/afb20.jpg
http://stationsweb.brinkster.net/maassluis/afb19.jpg
Aangezien deze modellen niet verkrijgbaar zijn zal het zelfbouw worden. Ik heb hier nog geen ervaring mee maar ik wil dit gaan leren. Ik kan als de tekening klaar is ook wel het autocad bestand beschikbaar stellen.
mvg,
Matthijs
-
Dan wacht ik nog even op je Acad bestand ;)
Verder ziet het er goed uit hoor!
m.v.g.
Mark
-
Leuk plan het heeft wel iets weg van het station van maassluis. Het enige wat ik zou aanpassen is de wisselverbinding aan de rechterzijde van het station, dan is het ook mogenlijk om vanuit die zijde het derde spoor te bereiken, want nu gaat dat niet.
Geheel mee eens, wissel aan de Schiedamse zijde even omgooien en je hebt een goed plannetje... Helaas jammer van de kleine ruimte, Maassluis was iets leuker dan dit ;).
-
Ach om het helemaal precies na te maken heb ik wel erg veel ruimte nodig ;D
mvg,
Matthijs
-
Ach om het helemaal precies na te maken heb ik wel erg veel ruimte nodig ;D
Hmmm waarom wel je materieel in exact 1:87 en je infra maar ala 1:87 in de breedte en 1:200 in de lengte met de nodige consessies... Zonder infra rijdt er geen trein :P
-
Omdat je materieel in 1:87 zo'n 30 centimeter lang is en je infra een paar honderd meter ;D. Je wilt je materieel in 1:87 hebben omdat dat nog haalbaar is, andere zaken (denk aan een mooi Alpenlandschapje) bepaald niet ;).
-
Omdat je materieel in 1:87 zo'n 30 centimeter lang is en je infra een paar honderd meter ;D. Je wilt je materieel in 1:87 hebben omdat dat nog haalbaar is, andere zaken (denk aan een mooi Alpenlandschapje) bepaald niet ;).
Ach, jij rijdt alleen met een losse wagen van 30 cm :P
-
Ikke niet, ik rijd N...daar zijn de rijtuigen 16,5 centimeter en werk je bijna viermaal zo efficiƫnt in de oppervlakte ;D.
-
N spoor vind ik al helemaal niks, veelste klein :P ;D
mvg,
Matthijs
-
Ikke niet, ik rijd N...daar zijn de rijtuigen 16,5 centimeter en werk je bijna viermaal zo efficiƫnt in de oppervlakte ;D.
Ja ik toevallig ook :P
N spoor vind ik al helemaal niks, veelste klein :P ;D
Daarom heb ik naast spoor N ook spoor 1.
-
Let op!
Graag weer on-topic. We dwalen af...
Het gaat hier over het baanplan van Matthijs. Of je dit baanplan nu uitwerkt in H0 of in N maakt in principe niet veel uit.
@Matthijs als je een afstandsindicator toevoegd kun je deze zowel voor H0 als voor N maken. Het mooiste is de gebruikelijke rastermaat van 50 cm HO = 30 cm N.
Hans van de Burgt
-
Vanavond komt er een nieuw plaatje van mijn baanplan in dit draadje. Bij het station heb ik een extra spoortje toegevoegt met een goederenloods van Van Gend en Loos.
Wat er allemaal kwa gebouwen op mijn modulebaan komen:
- Stationsgebouw van Maassluis
- Onderstation
- Loods van Van Gend en Loos
- Loods Key en Kramer (Buizenterrein)
- Rijtjeshuis (6 huizen)
mvg,
Matthijs
-
klik hier voor de nieuwe tekening (http://matthijs.deds.nl/images/heijningerdam/baanplan/Baanplan_Heijningerdam_update.doc)
Het baanplan is iets veranderd en iets andere module maten. Vanavond komt er nog een andere en duidelijkere tekening online.
mvg,
Matthijs
-
wat een vervelende mat...67,5 cm..hoe kom je erop?
Daar zou ik of 65 of 70 van maken.
mvg,
Sander
-
Ik begin ook steets meer intresse te krijgen in het module verhaal.
Maar ik vraag me af of je geen problemen met het wissel op de modulescheiding krijgt?
En welke wissel gebruik je rechts van je baanplan in die boog? Volgens mij hebben ze die niet bij M* ?
Verder een mooi rustig plan.
-
Hmm toch weer die overloopjes, of beide voor t onderste spoor of beide bovenste spoor. Moet het echt Maassluis zijn als voorbeeld: van Hoek van Holland rechterspoor kon je nooit naar de noordelijke sporen toe.
-
klik hier voor een indruk van mijn modulebaan (http://matthijs.deds.nl/images/heijningerdam/baanplan/Modulebaan_Heijningerdam.png)
Op deze modules missen nog enkele overloopwissels maar deze komen op toekomstige modules en anders werden deze modules te vol kwa rails en wissels.
mvg,
Matthijs
-
wat een vervelende mat...67,5 cm..hoe kom je erop?
Daar zou ik of 65 of 70 van maken.
De modulebreedte heb ik gister definitief vastgesteld op 60cm. Het worden 4 modules: 3 modules van 60 x 90cm en module met wat afwijkende maten.
Ik het station van Maassluis gepakt als grootspoor voorbeeld en deze naar eigen ideeen aangepast. Op de modules komt marklin K rails en op de toekomstige niet zichtbare modules wordt M rails toegepast.
Kwa materieel zal het vooral reizigerstreinen zijn: Koploper, Dubbeldekker (met mDDM), Sprinter en 1700 + ICR stam. Er zal ook een enkele goederentrein rijden: motorpost met 2 ptt wagens en een 6400 met wagens beladen met buizen en ketelwagens. Een hippel gaat het rangeerwerk doen.
De gebouwen zullen zelfbouw worden aangezien deze niet in model geleverd worden.
Dit wordt mijn eerste echte modelbaan met aankleding. Ik was wel bezig aan een vaste modelbaan maar daarop wilde ik te veel. Toen kwam er het bericht dat ik ging verhuizen dus alles afbreken en in dozen opbergen. De verhuizing staat gepland voor begin 2007. Als eenmaal de verhuizing achter de rug is ga ik een begin maken met de modulebaan.
De modulebaan wordt in ieder geval digitaal (Control Unit en Interface) en de bedoeling is om het aan te sturen via Koploper.
Als het baanplan definitief is zal ik deze sturen naar Modelspoorencyclopedie voor in de baanplannen database.
Ik heb dan nog een vraag over de plaats van de seinen en de bovenleidingsportalen, waar ik deze het beste kan plaatsen (op de baan dat in ieder geval, maar waar bij het spoor en welke type portalen en seinen???)
mvg,
Matthijs
P.S sorry voor dit lange bericht
-
@Matthijs,
Liever lange inhoudelijke berichten, dan korte nietszeggende.
Je geeft een goed inkijkje in je overwegingen.
Over de breedte van de modules het volgende: 60 cm of 76 is m.i. niet zo essentieel, wel de compatibiliteit met eventuele (club-)modules.
Je gaat bouwen met Marklin K-rails. Waarom conformeer je je dan niet aan de eisen van M-track. Waarschijnlijk hoef je niet of nauwelijks aanpassingen door te voeren. Het slimme aan jouw plan is dat het aan beide wordt "afgesloten" met een waterpartij. Het enige probleem is mogelijk de wissel op de module overgang. Maar... je zou deze wissel ook kunnen verplaatsen naar een volgende sectie.
Hans van de Burgt
-
Ik heb zeker lof voor je Acad 3D tekening!
Ziet er netjes en verzorgt uit!
Misschien kan je ons daarmee nog wat plaatjes laten zien vanuit het preiser perspectief? ;)
Die doen het namelijk ook altijd goed. ;)
m.v.g.
Mark
-
Vanvond komt er weer een update van de tekening, hij is dan in wintrack getekend met K rails (voor de wissels heb ik slanke wissels gebruikt).
Dat is inderdaad een goed idee aan de M track normen. Het bouwen met modules is totaal nieuw voor mij maar daarom ook leuk om met totaal iets nieuws te beginnen.
Mijn modulebaan heeft geen tijdperk, kwa materieel wordt er uit verschillende tijdperken gereden, zal voornamelijk elektrische reizigerstreinen zijn. Het sporenplan lijkt op het huidige sporenplan zoals het er nu ligt, en kwa gebouwen is het een mix van gebouwen die er nu nog staan en gebouwen die (helaas) al gesloopt (in de jaren 80) zijn.
En waarom ik juist het station Maassluis als voorbeeld heb genomen, is omdat ik zelf uit Maassluis kom. En als ik tijdens het bouwen even wil kijken hoe het er in het echt uit ziet is het kwestie van de fiets pakken. ;D Verder vind ik het een leuk stukje (niet te landelijk en ook weer niet de stedelijk).
Soms gebeurt er ook nog wat leuks, in het eerste weekend van oktober was er in Maassluis de Furiade (voor meer info over de furiade: www.furiade.nl) reed er een stoomtrein van de VSM tussen Station Maassluis en Station Hoekv van Holland Have. De trein bestond uit stoomlok DB BR52, blokkendoos rijtuigen en een NS 2400/2500 lok. Dit soort treinen zijn ook in model erg leuk om na te bootsen.
@Mark,
Ik heb in Acad een 3d tekening gemaakt en met behulp van Sketchtup deze "ingekleurd". Een erg leuk programma. Ik zal nog ff een plaatje uploaden van een project in sketchup wat vele malen groter is ;)
mvg,
Matthijs
-
@Mark,
[OFF topic mode on]
Met dit project ben ik nu bezig voor school:
http://matthijs.deds.nl/prullenbak/ontwerp.PNG
Het is getekend in autocad, en het is een ontwerp van een nieuw kruispunt bij Naaldwijk (project is voor school, ze hebben een bestaande situatie genomen omdat daar makkelijker informatie voor te vinden is).
Dat 3D tekenen in autocad vind ik persoonlijk erg leuk om te doen. Die tekening voor dat project hoefde niet in 3D maar ik vond het leuk om te doen en nu kreeg ik van de andere projectgroepen de vraag of ik voor hun ook een 3D tekening kon maken ;D.
[OFF topic mode off]
Baanontwerpen doe ik in wintrack en dan sla ik het op en exporteer ik het als DXF bestand zodat ik het baanplan in autocad kan openen en bewerken (scenery tekenen, baanplan in 3D tekenen) en dan met sketchup de tekening "inkleuren". Voor de textures kijk ik om internet.
Zo'n 3D weergave geeft een duidelijke indruk van hoe het er ongeveer uit gaat zien.
mvg,
Matthijs
-
Kwa materieel zal het vooral reizigerstreinen zijn: Koploper, Dubbeldekker (met mDDM), Sprinter en 1700 + ICR stam. Er zal ook een enkele goederentrein rijden: motorpost met 2 ptt wagens en een 6400 met wagens beladen met buizen en ketelwagens. Een hippel gaat het rangeerwerk doen.
Als je toch het station van maassluis gaat nabouwen, dan kun je ook nog een aantal "roemruchte" internationale treinen laten rijden zoals de Noord-West expres, Hoek-Warzawa expres de Loreley expres en zelfs nog autoslaaptreinen die hoek van holland hebben aangedaan. Kortom keus genoeg voor het plan van jou.
Gr Dennis
-
Matthijs,
Inhoudelijk heb ik op dit gebied niets toe te voegen daarom een berichtje wat niet veel toe voegt aan de discussie maar ik kan het niet laten om je te complimenteren met je mooie en doordachte ontwerp. Nen erg benieuwd naar het eindresultaat
Conrad
-
Hoi Matthijs,
Mooie tekeningen heb ik gezien in jou verhaal, echter in jou laatste tekeningen mis ik het spoor naar Key & Kramer voor de trein met de buizen.
Verder is het misschien mogelijk om een overgang van modules waar het perron over loopt recht te maken, als er dan ooit meer ruimte is (mogelijk een volgende verhuizing ;D) kan het perron verlengt worden zodat er ook een internationale trein kan stoppen (dit heeft ooit zeker 1 jaar in de dienstregeling van de NS gestaan).
Verder wens ik je succes met je plan en vind ik het leuk dat je een fotootje hebt geplaatst van het station Maassluis dat bij ons op de internetsite staat. Bedankt voor het vermelden van de referentie.
Groeten,
Christoph
-
Straks komt er een nieuwe tekening van mijn baanplan en dan zijn de sporen getekend in wintrack.
mvg,
Matthijs
-
Ontwerp van 24-11-2006:
klik hier voor het ontwerp (http://matthijs.deds.nl/images/heijningerdam/baanplan/modulebaan_heijningerdam2.PNG)
mvg,
Matthijs
-
kleine opmerking:
zou je de onderste 2 doorgaande sporen niet wat langer rechtuit laten gaan? Ik zie wel dat je mooie lange bogen wenst, maar er lijkt nu rond het station zo weinig ruimte op het perron.
Sicco Jan
-
Stations gebouw iets te groot getekend ;D. Er komt genoeg ruimte op het perron, anders krijg je klagende preisertjes 8)
mvg,
Matthijs
-
Hoi
Zou je dat wel doen, die Engelse wissel op die brug? Anders kom je zeker met de overweg in de war, ofniet?
mvg Jaap
-
Waarom niet, op A'dam CS ligt een heel wisselkruis op een brug.
-
Zou je dat wel doen, die Engelse wissel op die brug? Anders kom je zeker met de overweg in de war, ofniet?
Ja klopt en de ruimte die ik heb is maar beperkt daarom dit als oplossing.
mvg,
Matthijs
-
Hallo Matthijs,
Eerst even een compliment voor je keurig uitgevoerde presentatie van je sporenplan van Mss.
Weet je al hoe je je Engelse wissels op de bruggen gaat omzetten?
Het mooiste is natuurlijk met een ondergrondse aandrijving,maar hier zit je op een brug .Of zou je de aandrijvingen in de brugpeilers kunnen weg werken?
Ik waarschuw maar even,daar aan te denken. ;).
Suk6,Peter
-
Weet je al hoe je je Engelse wissels op de bruggen gaat omzetten?
Het mooiste is natuurlijk met een ondergrondse aandrijving,maar hier zit je op een brug .Of zou je de aandrijvingen in de brugpeilers kunnen weg werken?
Ik waarschuw maar even,daar aan te denken. ;).
Ontwerp van 28-11-2006
Klik hier voor het ontwerp (http://matthijs.deds.nl/images/heijningerdam/baanplan/modulebaan_heijningerdam3.PNG)
Even die wisselstraat aangepast zodat de brug nu vrij is van wissels. Ik ben van plan om de brug bewegend te maken. Zoals het ook bij De Lage zij is gedaan,
mvg,
Matthijs
-
Hoi, en hoe ga je dat doen bij die andere brug?
mvg Jaap
-
Andere brug wordt gewoon een vaste brug over het water heen. Deze hoef niet open en dicht. Aan het einde van deze vliet staat een gemaal die het water weer in de rivier pompt en als er een tekort is het water uit de Nieuwe Waterweg in de vliet laat stromen.
De beweegbare brug ligt namelijk over het water heen wat naar de haven gaat. Aan de bovenkant van de module gaat richting de binnenhaven en aan de onderkant van de module ga je richting de buiten haven en de Nieuwe Waterweg.
mvg,
Matthijs
-
Akkoord,Matthijs,
Dat is beter.
Om het je nog moeilijker te maken,had ik al willen voorstellen de wissels op een draaibrug te leggen. 8) :D
-Peter
-
Hoi Matthijs,
het projekt De Lage Zij ken ik niet :-[ maar in de tijd van het stationsgebouw wat je wil maken samen met de goederenloods was er een draaibrug (overigens zonder wissels erop), ik neem aan dat je die nog ken.
Groeten,
Christoph
-
het projekt De Lage Zij ken ik niet :-[ maar in de tijd van het stationsgebouw wat je wil maken samen met de goederenloods was er een draaibrug (overigens zonder wissels erop), ik neem aan dat je die nog ken.
Ja ik ken ik wel, die spoorbrug is in 2001 vervangen voor een nieuwe. De oude was al meer dan 100 jaar oud.
De Lage Zij:
http://www.floodland.nl/trein/lagezij/foto_13.htm
En er liggen nu in mn aangepaste baanplan geen wissels meer op de brug
mvg,
Matthijs
-
Hey Matthijs,
Al begonnen met de baan?
-
Nee, de verhuizing moet nog plaatsvinden :P
Baanplan wordt veranderd. De ruimte die ik ervoor zou krijgen is iets veranderd waardoor een ander plan noodzakelijk is. Wordt nu een kopstation en dan zoiets als het plan van Zandhoek uit het boek praktijkboek modelspoorwegen.
mvg,
Matthijs
-
Zo even een update van mijn ontwerp. Nu de verhuizing er op zit en ik de definitieve ruimte weet die ik mag gebruiken heb ik een ontwerp gemaakt.
Ontwerp Zandhoek
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebaan_zandhoek_1.png)
Het ontwerp heb ik uit het Praktijkboek Modelspoorwegen. Dat ontwerp sprak mij erg aan en heb het wat aangepast naar mijn eigen smaak.
Het spoor "verdwijnt" aan de linkerkant in een dijk. Hier achter komt een keerlus of fiddle yard te liggen. Het kopstation zal bestaan uit 3 modules (zichtbare gedeelte) en waarschijnlijk 2 modules voor het niet zichtbare gedeelte.
Kwa materieel zal er niet al te lange treinen rijden en voornamelijk NS materieel uit tijdperk IV en V (o.a Motorpost, Koploper, Sprinter 2tje (gele met blauwe reclamebanen), Vlalflip Sprinter, DD-AR en 1700 met ICR stam).
mvg,
Matthijs
-
Hoi Matthijs,
Dat kopstation ziet er wel heel mooi uit. Heb je hier een baanplan van?
-
Ja ik heb hier een baanplan van, als ik het baanplan plaats dan zijn er denk ik wel een aantal mensen die het baanplan kennen 8)
Ik heb als inspiratie baanplan Zandhoek gebruikt uit het Praktijkboek Modelspoorwegen.
Ik zal morgen hier het baanplan posten. Het baanplan staat namelijk nog op mijn laptop en ik zit nu op mijn desktop.
mvg,
Matthijs
-
Ik ben nu naar gebouwen aan het zoeken die ik van plan ben om zelf te bouwen.
Voor het stationsgebouw ga ik het stationsgebouw van Zevenbergen nabouwen. Een 3D tekening heb ik al:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_zevenbergen.png)
Grote versie: https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_zevenbergen.png
Nu ga ik nog op zoek naar rijtjeshuizen en een loods. Foto's van de ruwbouw van de modules volgen snel.
mvg,
Matthijs
-
Matthijs,
Je tekening ziet er goed uit. Ik weet niet of je het pand exact wil nabouwen, maar als dat het geval is, dan wil ik toch nog wel even een paar opmerkingen plaatsen.
De zijde waar we in het plaatje tegenaan kijken is toch de straatzijde? In dat geval zit het "torentje" (of hoe ze dat ook noemen) recht boven de deur. Als dit de perronzijde is, dan zit de deur rechts van het middelste deel van het gebouw, en steekt de rechter vleugel uit richting spoor. zie ook de foto's op
http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=zevenbergen&vraag=zevenbergen (http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=zevenbergen&vraag=zevenbergen)
Ik vind persoonlijk station Oudenbosch mooier (is hetzelfde) :D
Station Oudenbosch heeft nog wel een wachtruimte en een loket (hoewel het loket buiten gebruik is). In station Zevenbergen is de voormalige loketruimte, wachtruimte en hal verbouwd tot een restaurant.
Als je een globale schets wil van het station, laat het me dan weten. Ik zal dan trachten het uit te tekenen en hier te plaatsen.
Heb je overigens het baanplan nog gevonden van je? Ik ben namelijk erg nieuwsgierig hoe jij je modules plant. Ik wil namelijk ook een modulebaan gaan maken, en hoop ideen en tips op te doen.
Alvast bedankt!
Erwin
-
Als je zevenbergen wilt namaken waarom pak je niet dat station wat (even uit mijn hoofd) kibri dit jaar uitbrengt.