BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: BR628 op 11 August 2009, 14:25:53
-
Hallo heb een tijdje geleden deze baanplan ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19550.0.html ) laten zien., maar wegens omstandigheden is daar niks van gekomen en ook de zolderruimte is niet meer vrij.
Maar niet getreurd heb toch nog een kamertje kunnen bemachtigen ;D Om toch in de komende maanden een simpel baantje bouwen maar volgens mij wel wat variatie geeft.
Allereerst het wordt:
Schaal: 1:87 H0
Tijdperk: III - IV
Thema: Duits met een SBB en misschien NS
Besturing: Multimaus
Spoor: Rocoline zonder bedding
De Treinenkamer heeft de volgende afmetingen van 360 x 230 cm
Ik wou de besturing simpel houden daar ik totaal geen electrisch aangelegd persoon ben.
Zoals je misschien in het baanontwerp ziet, bestaat het uit 2 gescheiden stroomkringen, dus voor allebei (stroomkringen) een Multimaus. In het zichtbare gedeelte maak ik wel gebruik van slanke wissels.
De wissels wou ik ga bedienen via ondervloerse aandrijvingen, en gewoon via schakelkastjes, dat hoeft voor mij niet digitaal.De wissels in het schaduwstation worden gewone aandrijvingen, ook door middel van schakelkastjes.
Het is een doorgangsstation waar ik toch een loc met minimaal 4 ruituigen kwijt kan. Met wat ruimte voor wat goederen/opstelspoortje. Via de rechterkant op het smalle gedeelte (ivm met schuin dak en raam om toch open te zetten) komen we in een verborgen gedeelte waarbij de sporen van 5 naar 3 gaan door middel van boogwissels, waar van er 2 gewoon doorgaan als hoofdspoor , en als spoor naar de locloods. Daar vertakt het spoor in 2 opstelsporen, 2 voor de locloods en 1 laad/los spoortje. Ook is de scenery ingetekend.
Tips en suggesties altijd welkom
Groetjes DB628
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZICHTBAAR.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZICHTBAAR.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCHADUW.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCHADUW.jpg)
-
He is maar wat je een simpel baantje vindt. 8)
Ik vindt het voor de beperkte ruimte best een aaridg baanplan waar denk ik voldoende variatie geboden wordt qua rij en rangeer mogelijkheden.
Zoals je misschien in het baanontwerp ziet, bestaat het uit 2 gescheiden stroomkringen, dus voor allebei (stroomkringen) een Multimaus.
Uit je verhaal maak ik op dat je gewoon handmatig wilt rijden aangezein de wissels met de hand bediend gaan worden. Veel treinen zullen er dus niet tegelijk rijden.
Waarom dan twee stroomkringen. Ik denk dat je met een booster wel uit komt. Wil je toch wat extra capaciteit achter de hand hebben dan kan je natuurlijk ook twee boosters gebruiken. Die hebben niet allebeid een eigen Multimaus. Eentje is voldoende en is verbonden met beide boosters die elk een eigen sectie voeden. De Multimaus is een centrale en daar kan je er geen twee van tegelijk gebruiken ook al bedienen ze beiden een eigen deel. Dat gaat problemen geven bij de sectieovergang.
Twee kapiteins op een schip dat gaat niet goed. ;D
Met je multimaus bedien je de hele baan al dan niet in delen verdeeld.
Gr.
Eric
-
Bert, is het baanplan en de ruimte op schaal getekend ? De kamer is 2.30 mtr breed. Het schaduwstation heeft aan beide einden een spiraal. Als je ook treinen met 4 rijtuigen wilt laten rijden, is het aan te raden R4/R3 bogen te gebruiken. De spiralen hebben dan een diameter van globaal 1.10 mtr. Dat zou dus betekenen dat je nog net een tussenruimte van 10 cm hebt om te lopen. Dat lijkt me wat krap.
Sander
-
Als ik het goed heb moet ik "gescheiden rijbanen" in de meest letterlijke zin opvatten. Je kunt dus nooit met een trein van de binnenbaan naar de buitenbaan, of een trein de andere kant op laten rijden (moet dan altijd over verkeerd spoor).
Als dat de bedoeling is, dus om alleen maar diverse treinen achter elkaar aan te laten rijden, en om als je van trein wil wisselen deze met de hand op een ander spoor te zetten, dan is het een mooi plan. Maar in mijn ogen dus wel enigszins saai voor het rijden en ronduit zeer beperkt in rijmogelijkheden.
Er zit geen keerlus in, dus omdat je digitaal rijdt: waarom niet een paar overgangswissels om van de binnenbaan naar de buitenbaan te komen en andersom ???
Dan blijft je besturing even simpel voor een niet elektrisch aangedreven ;D persoon, terwijl je veel meer rijmogelijkheden hebt.
Maar misschien wil je dat niet.
Maarten.
-
Voor Remunj: Met 1 Multimaus kun je toch ongeveer 3 Treinen laten rijden? (1 in het schaduwstation, 1 onderweg en 1 op het station) Dus met 2 Multimausen 6 lijkt me. Maar als je het schematisch kunt neerzetten in paint ofzo, dan snap ik het misschien beter wat je bedoelt. iig bedankt voor de tips
Voor santerdam: Allbei is op schaal zowel het baanplan als de ruimte. Ontworpen met Anyrail. Volgens Anyrail is er nog een ruimte van ongeveer 20 cm op het smalste stuk (de spiralen liggen niet tegen mekaar aan), en ja de bogen zijn R3 en R4. Ik weet dat het krap is, maar het is niet anders
-
Voor maarten van der burgt:
Je hebt het goed, wat betreft de "gescheiden rijbanen" maar als je kunt aangegeven waar ik misschien overgangswissels kan plaatsen, zal ik kijken wat ik er mee kan doen. Maar gaat dat niet ten koste van de stationsporen, die korter worden? ivm met slanke wissels.
-
Dat hoef ik niet schematisch in paint te zetten.
Het aantal rijdende treinen wordt bepaald door de booster. Die kan maar een bepaald vermogen leveren. Ik meen 2,5 of 3A. Bij meer zal er overbelasting zijn. Om meer terienen te laten rijden heb je dan meerdere boosters nodig.
De Multimaus kan veel meer treinen aan. Die stuurt alleen maar een signaal naar de boosters.
Ik wil je adviseren om eens de handleiding van de Multimaus en booster te lezen. Ik krijg de indruk dat je nog neit helmaal begrijpt wat de Multimaus is en doet.
Geeft niet, we helpen je gewoon op weg.
Als je overloopwissels gaat aanbrengen krijg je wel te maken met keerlussen.
Dan wordt eht technische plaatje ook wat anders.
Gr.
Eric
-
In dit geval wordt het aantal rijdende treinen hoofdzakelijk bepaald door de bedienaar. Probeer maar eens meer dan twee treinen te laten rijden zonder brokken.
Erik,Ik ben ook maar een man...........
-
Ik zelf rij ook met de multimaus en mijn baan is nog wat groter als die van jou.
Ik heb gewoon alles op 1 stroomkring aangesloten zonder booster.
Dat gaat perfect, de wissels bedien ik ook met de maus is misschien nog makkelijker dat met de schakelkastjes.
-een stilstaande lok met licht aan verbruikt 100 mA
-Een rijdende lok verbruikt tussen de 300 en 600 mA (afhankelijk van de grote)
staat in de handleideng van de multimaus
De multimaus geeft een stroom af van 3 A dus goed voor 6 doorsnee loks.
Als je ook verlichting in de wagons is een booster handig.
In de nieuwe roco catalogus staat hoe je de multimaus met digitaalversterker en booster aansluiten moet.
Met de booster die ook nog eens 3 A afgeeft kun je dan 10 a 12 treinen tegelijk laten rijden. Hoe vaak heb je er meer als 5 tegelijk rijden.
Maar die 2 stroomcircuits zou ik zeker achterwegen laten.
groeten, wesley
-
Ter aanvulling : Naast de Roco oplossing met een extra booster kun je ook een tweede/derde versterker aansluiten als booster. Dat geeft hetzelfde eindresultaat, maar is in de praktijk aanzienlijk goedkoper. Het verschil is dat de booster ongeveer 130 euro kost en versterkers voor ongeveer 25 euro worden aangeboden (vaak afkomstig uit startsets)
Sander
-
Ik heb gewoon alles op 1 stroomkring aangesloten zonder booster.
Dat gaat perfect, de wissels bedien ik ook met de maus is misschien nog makkelijker dat met de schakelkastjes.
groeten, wesley
Wat heb je dan naast de aandrijvingen, nog meer nodig dan? de 10775 van Roco?
Groeten BR628
-
Oke even wat anders, iemand een idee waar ik seinen moet plaatsten ??? op dit baanontwerp
-
In het kort. Voor alle gevaarpunten.
Ze staan aan het einde van het blok voor het gevaarpunt. Gevaarpunten zijn alle punten waar een trein met andere treinen of zaken in aanraking kan komen. Dus wisselstraten, bruggen, draaischijf, noem maar op.
Wissels vallen nooit in een blok. Blokken bevinden zich tussen wisselstraten en/of achter elkaar op de vrije baan.
Op het forum zijn daar al meerdere keren vragen over gesteld. Zoek hier maar eens op.
Probeer zelf eens aan te geven waar je denkt dat ze moeten komen. Door er zelf naar te zoeken en er over na te denken leer je het meest. ;D
Gr.
Eric
-
Iedere 10775 van Roco kan 8 wissels aansturen. Deze decoder krijgt voedingsspanning direct van de rails en heeft 8 aansluitingen voor wisselaandrijvingen. De wissels kunnen dan bediend worden via de MultiMaus.
Sander
-
Ik gebruik voor de wissels LDT magneetpulsdecoders.
Heb ze wel voorzien van een aparte voedingsbron.
Gewoon een fleischmann trafo en dan op de zwarte en witte klem.
Maar het kan met elke trafo.
groeten, wesley
-
... Ik weet dat het krap is, maar het is niet anders
Hoi BR628,
Ik ben het eigenlijk wel met Sander eens, sterker nog, het lijkt me persoonlijk niet 'wat krap', maar 'te krap'. :(
20 cm lijkt misschien nog heel wat, maar ik zou je adviseren: pak eens een stuk karton (van een ouwe doos ofzo), knip daar een strook van 20 cm breed uit, en probeer je daar eens een aantal keer 'doorheen te wurmen'. En denk dan niet te snel: dat lukt me nog wel. Maar realiseer je ook dat je d'r straks langs wilt met iets in je handen, met een wat dikkere trui aan dan met het weer van vandaag nodig is, en dat je dan nog steeds niet wilt dat je de bomen of treinen in je kleren blijven hangen... :-\
Net als bij veel andere dingen geldt ook bij modelspoor vaak: 'minder is meer'.
Maar het is een leuk baanplan. Om zoveel mogelijk hiervan te handhaven: Zou je niet kunnen overwegen (aangezien je toch handmatig wilt rijden, en dus met weinig treinen tegelijk), om de dubbelsporige baan te vervangen door een enkelsporige? Dan kunnen de beide spiralen een stuk smaller, en krijg je ineens een stuk meer loop- en bedieningsruimte tussen de baan.
Dit is niet bedoeld om je te ontmoedigen. Maar nu alles nog op tekening staat is het makkelijk te wijzigen. Als er een heel onderstel voor je baan staat, wordt het al een stuk lastiger.
Groets, Hans
-
Leuk baanplan! Ik zou de tunnelingangen bij de spiralen iets meer doorschuiven zodat je de bogen iets minder ziet) met name de scherpe knikken van lange personenwagens. Je kunt bij het middenstuk een stukje schaduwstationspoor in het zicht brengen(de bergwand lekker stijl)
-
Hoi BR628,
Ik ben het eigenlijk wel met Sander eens, sterker nog, het lijkt me persoonlijk niet 'wat krap', maar 'te krap'. :(
20 cm lijkt misschien nog heel wat, maar ik zou je adviseren: pak eens een stuk karton (van een ouwe doos ofzo), knip daar een strook van 20 cm breed uit, en probeer je daar eens een aantal keer 'doorheen te wurmen'. En denk dan niet te snel: dat lukt me nog wel. Maar realiseer je ook dat je d'r straks langs wilt met iets in je handen, met een wat dikkere trui aan dan met het weer van vandaag nodig is, en dat je dan nog steeds niet wilt dat je de bomen of treinen in je kleren blijven hangen... :-\
Net als bij veel andere dingen geldt ook bij modelspoor vaak: 'minder is meer'.
Maar het is een leuk baanplan. Om zoveel mogelijk hiervan te handhaven: Zou je niet kunnen overwegen (aangezien je toch handmatig wilt rijden, en dus met weinig treinen tegelijk), om de dubbelsporige baan te vervangen door een enkelsporige? Dan kunnen de beide spiralen een stuk smaller, en krijg je ineens een stuk meer loop- en bedieningsruimte tussen de baan.
Dit is niet bedoeld om je te ontmoedigen. Maar nu alles nog op tekening staat is het makkelijk te wijzigen. Als er een heel onderstel voor je baan staat, wordt het al een stuk lastiger.
Groets, Hans
Hi Hans
Ik zal er nog eens gaan kijken wat betreft de ruimte van 20cm. Maar als ik enkelspoor zou overwegen, kan ik daar wel daar wel het materiaal wat in deze startset zit “ Roco 41258 „Roland“ “ laten rijden? Lijkt me een beetje raar gezicht, of vergis ik me daar nu in.
-
Leuk baanplan! Ik zou de tunnelingangen bij de spiralen iets meer doorschuiven zodat je de bogen iets minder ziet) met name de scherpe knikken van lange personenwagens. Je kunt bij het middenstuk een stukje schaduwstationspoor in het zicht brengen(de bergwand lekker stijl)
Hai e_p,
de bogen bij het spiraal, linksboven, wat je nog in het zicht ziet zijn R5 en R6. Daar lijken ze me wel mooi door heen te gaan. Het middenstuk bedoel je de smallekant rechts?
-
Hi Hans
... kan ik daar wel daar wel het materiaal wat in deze startset zit “ Roco 41258 „Roland“ “ laten rijden? Lijkt me een beetje raar gezicht, of vergis ik me daar nu in.
Wat mij betreft zou dat best kunnen, maar er zullen anderen zijn die dat wellicht heftig met mij oneens zijn, omdat dit wellicht niet conform de werkelijkheid is.
Ik weet nl. niet of het traject dat de Roland destijds reed alleen dubbelsporig was of dat er misschien ook stukken enkelspoor tussen zaten. ::)
Groets, Hans
-
Hai e_p,
de bogen bij het spiraal, linksboven, wat je nog in het zicht ziet zijn R5 en R6. Daar lijken ze me wel mooi door heen te gaan. Het middenstuk bedoel je de smallekant rechts?
Ja en ja, zie bijgaand plaatje. Het stukje spoor van het schaduw station in het zicht maakt het misschien toch wel te druk. Beetje Marklinbaan magazine. Less is more enzo.
Dubbelspoor lijkt voor de hand te liggen, maar dat kan na de tunnelingang enkelspoor worden, kun je voor de ruimte winst een enkelsporige spiraal maken. Of spiraal met scherpere bogen met een stukje recht er tussen voor de lengte.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/C4HXxSe1jyNlAp0AMIbGhg?feat=directlink (http://picasaweb.google.com/lh/photo/C4HXxSe1jyNlAp0AMIbGhg?feat=directlink)
-
Hallo BR628,
Ik ben zo vrij geweest om je baan plannen te veranderen en wel als volgt,
1. van het schaduw station de onderste cirkel meer naar rechts brengen dan wordt de baan wel wat ingekort.
2. van de zicht baan het station meer naar de achtergrond plaatsen en de sporen aan weerszijde verleggen uiteraard en ook
de onderste gedeelte van de baan die boven de cirkel ligt die moet ook worden ingekort zie de rode cirkels
https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZICHTBAAR_a.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCHADUW_a_1.jpg
Dan heb je toch iets meer ruimte om tussen de beide spiralen door te lopen.
Met vriendelijke groet,
Marc
-
Hallo BR628,
Ik ben zo vrij geweest om je baan plannen te veranderen en wel als volgt,
1. van het schaduw station de onderste cirkel meer naar rechts brengen dan wordt de baan wel wat ingekort.
2. van de zicht baan het station meer naar de achtergrond plaatsen en de sporen aan weerszijde verleggen uiteraard en ook
de onderste gedeelte van de baan die boven de cirkel ligt die moet ook worden ingekort zie de rode cirkels
https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZICHTBAAR_a.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCHADUW_a_1.jpg
Dan heb je toch iets meer ruimte om tussen de beide spiralen door te lopen.
Met vriendelijke groet,
Marc
Hallo IPIO'er
1. van het schaduw station de onderste cirkel meer naar rechts brengen dan wordt de baan wel wat ingekort.
Dan wordt het zichtbare gedeelte onderin wel wat korter inderdaad, (Heb het al geprobeerd in het ontwerp)maar dan komt de boog wat rechtsonderin uit de “tunnel” komt en naar de spiraal linksonderin gaat niet mooi vloeiend te liggen. Dat gedeelte is in mijn gedachten een stuk paradebaan. Maar wat e_p al aangaf om de tunnelingangen iets verder door te laten schuiven voor de spiraal onderin ga ik wel toepassen.
2. van de zicht baan het station meer naar de achtergrond plaatsen en de sporen aan weerszijde verleggen uiteraard en ook
de onderste gedeelte van de baan die boven de cirkel ligt die moet ook worden ingekort zie de rode cirkels
Mmm dat gaat vind ik ten kostte van de scenery achter het station en verder rechts. De huizen heb ik allemaal al, en om nog meer huizen te laten vervallen, vind ik weer zonde van het geld wat ik er in heb gestoken. Ik hou al wat aardig over, wat ik niet kan plaatsen.
Maar bedankt voor de tips/suggesties
Groeten BR628
-
Voor maarten van der burgt: maar als je kunt aangegeven waar ik misschien overgangswissels kan plaatsen, zal ik kijken wat ik er mee kan doen.
Wat zou je willen ? Van de binnenbaan naar de buitenbaan (en terug) of van de buitenbaan naar de binnenbaan (en terug) ?? Elk kost 4 wissels extra.
Je gebruikt al een aantal meegebogen wissels, dus het plaatsen van extra meegebogen wissels zal de perronlengtes niet verminderen, bij een goede plaatsing. Bovendien kun je minstens 1 stel wissels in de tunnel leggen, zowel aan de ene kant van het station als aan de andere kant, dus 4 onzichtbaar maken.
Nog een andere vraag is welke sporen je extra wilt kunnen bereiken. Allemaal ? Dan dus helemaal voor de wisselstraat van het station beginnen. In een ander geval zou een plaatsing dichterbij het station kunnen.
Aangezien ik geenontwerpprogramma heb kan ik je niet laten zien wat ik bedoel, maar enige nadere informatie van jou zou kunnen helpen. Ook een groter plaatje (via privemail) en aanduiding van spoornummers / blokken zou zeer gewenst zijn.
Groet, Maarten
-
Wat zou je willen ? Van de binnenbaan naar de buitenbaan (en terug) of van de buitenbaan naar de binnenbaan (en terug) ?? Elk kost 4 wissels extra.
Je gebruikt al een aantal meegebogen wissels, dus het plaatsen van extra meegebogen wissels zal de perronlengtes niet verminderen, bij een goede plaatsing. Bovendien kun je minstens 1 stel wissels in de tunnel leggen, zowel aan de ene kant van het station als aan de andere kant, dus 4 onzichtbaar maken.
Nog een andere vraag is welke sporen je extra wilt kunnen bereiken. Allemaal ? Dan dus helemaal voor de wisselstraat van het station beginnen. In een ander geval zou een plaatsing dichterbij het station kunnen.
Aangezien ik geenontwerpprogramma heb kan ik je niet laten zien wat ik bedoel, maar enige nadere informatie van jou zou kunnen helpen. Ook een groter plaatje (via privemail) en aanduiding van spoornummers / blokken zou zeer gewenst zijn.
Groet, Maarten
Hoi Maarten...
Bedankt voor het aanbod.. maar heb besloten om het zo te laten. Het bevalt me wel zoals die nu is.
Het kamertje is inmiddels leeg, materiaal is besteld. Dus binnenkort laat ik me kunsten zien, en zal wel een nieuw draadje maken.
Allemaal bedankt voor de tips/suggesties