BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Coen Burki op 29 July 2009, 10:17:05
-
Beste forumlezer,
Bezig met de bouw van de Philotrain Kit 43 van bovenstaande bagagewagen heb ik volgende vraag.
Nadat de NS deze wagen van de HSM heeft overgenomen is op gegeven moment stalen beplating aangebracht op de buitenwanden van het conducteursgedeelte.Ik wil deze wagen bouwen voor de periode 50er/60er jaren en vraag me af of ik de stalen of de houten zijwand moet aanbrengen.Philotrain geeft in de bouwtekening voor de houten wanden "HSM of oud NS" aan en voor de stalen wanden alleen "laat NS " aan. Wat is laat?
Wie kan mij helpen??
Coen.
-
Wat ik begrijp uit "de erfenis" is dat deze wagens als D in 1956 aan de kant gingen, 14 verbleven er daarna in het dienstwagenpark. Ik heb het idee dat je gewoon de stalen zijwand moet plaatsen.
-
Coen,
In dit geval is laat NS de jaren '50, zoals Lennert ook al aangeeft. Ik denk dat in de jaren '40 ook al 4 as buikjes met stalen wanden hebben gereden. Alleen hebben waarschijnlijk er ook nog wel 4 as buikjes rondgereden met houten buik. Dus eigenlijk heb ik een ander advies. Zoek in de rijke collectie van foto's in de in de afgelopen jaren verschenen boeken een plaatje in de door jou gewenste periode en maak jouw rijtuig zoals op de gevonden foto: buik met of zonder stalen wand en met het juiste rijtuignummer.
mvg,
Ivo
-
Die tip van die foto is een hele goeie die moet je eigenlijk altijd wel toepassen.
Wat ik verder nog uit de erfenis heb begrepen is dat er een substantieel deel in en kort na de oorlog is afgevoerd/verdwenen een stuk of 23 (10 niet terug gekeerd, 13 afgekeurd/niet hersteld). Verder waren voor de oorlog de 6008 en 6047 gesneuveld en 6013 werd gelijkrichterwagen in 1938. de rijtuigen die 1956 haalden waren: 6001, 6002, 6006, 6019, 6025, 6038, 6040, 6046.
Op pagina 95 van de erfenis staat een rijtuig afgebeeld (de 6009) zonder datum maar met stalen wanden.
mvg,
Lennert
(bron: "de erfenis" van bert steinkamp)
-
Heren,
Al vast bedankt voor jullie tips.
Ik had niet aan het boek van Bert Steinkamp gedacht, maar deze wel in bezit. Inmiddels de info over de bagagewagen gevonden, waarmee ik vooruit kan. De door mij te bouwen uitvoering zal ik inderdaad van stalen beplating voorzien.
Groet,
Coen.
-
Beste Coen,
Er zijn meerdere uitvoeringen geweest van de HSM-D's.
De drie nog bestaande D's (6015, 6019, 6044) hebben allemaal de stalen platen op het huisje, maar de D 6044 uit duitsland heeft geen stalen beplating op het buikje.
Ook zijn de HSM D's van 1920 anders van vorm, hierbij is de dakronding vlakker en staan de wielen naast de deuren ipv eronder.
ik geloof echter dat philotrain een combinatiekit heeft gemaakt van beide types >:(
ook leuke extra details zijn deurstuiten, koersbordhouders, traptreden op de kopwand enz enz.
De volgende D's zijn tussen 1955 en 1959 omgebouwd tot ongevallen wagens 6055,6002,6015,6025,6019,6040,6018 (nummers 157082 ev)
er zitten meer wagen tussen dan op jouw eerdere lijst, dus je hebt meer mogelijkheden.
Groeten en veel plezier met het bouwen
Groeten Arjen
-
De Philotrain kit moet ik nog bouwen. Een ding was me al wel opgevallen: als je de handrails langs de bak aanbrengt zoals Philotrain aangeeft gaat er geen deur meer open. De foto's laten zien hoe het wel was. Dat betekent dat er een aantal gaten moeten worden dichtgemaakt en nieuwe geboord, vaak door de u-profielen heen. Er is nmm heel wat te verbeteren aan de Philotrain versie, maar de basis is een uitstekende kit.
mvg,
Ivo
-
Beste Arjan,
In jouw reactie geef je aan dat een aantal D's zijn omgebouwd tot ongevallenwagens. Ik heb gezocht naar info hierover. Heb je een idee waar ik dit kan vinden.
Door jouw opmerking overweeg ik n.m.l. een ongevallenversie te bouwen voor bij de Roco NS kraanwagen. De bouw is - nadat ik alle onderdelen vast heb voorbereid - wat vertraagd omdat ik geen vloeimiddel meer heb, deze moet ik a.s. beurs in Houten eerst maar weer bij Piet Peetoom kopen.
Groet,
Coen.
-
Ook ik ben hier zeer geinteresseerd in.
Toevallig ;)laatst ook zo`n kit gekocht ;D
Grts
-
Beste Ivo,
Inmiddels heb ik de bovenbouw van de NS6001/55 gereed. Wat een heerlijkheid om deze kit te bouwen, ik kon niet stoppen dus deze week elke avond gebouwd. Alles past perfect!
Wat betreft jouw opmerking omtrent de handrails even het volgende. Deze kloppen exact met de foto op pagina 95 van "de Erfenis". De deuren kunnen gewoon open, ze schuiven beiden n.m.l. naar het midden van de zijwand. De handrails zitten niet in de weg!!
Omdat ik geen reactie meer van Arjan heb gekregen bouw ik bagagewagen zoals deze in "de Erfenis" staat.
Nu dit weekend de onderzijde nog afbouwen en dan naar de spuiter!
Groet,
Coen.
-
Coen,
Plaats anders eens een foto.
Ik vindt het altijd leuk om te zien wat andere bouwen.
Grts.
Dennis
-
Dennis,
Maandag - als ik weer over mijn camera kan beschikken - zal ik wat foto's maken en plaatsen van tijdens de bouw en de stand per heden.Mijn zoon heeft mijn camera dit weekend in bruikleen!!
Groet,
Coen.
-
Beste Coen,
Ik had je vraag niet gezien, maar hierbij alsnog een foto van de SGB D 6014
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_D_ex_HSM_1.jpg)
Dit is de wagen die uit hengelo is gekomen, en is indertijd omgebouwd tot ongevallen wagen.
naast de toegangsdeur voor het buikje zijn twee grote ramen bijgekomen, hieronder een groot luik voor accu's. aan de onderzijde van het buikje zijn ook luiken aangebracht.
aan de andere zijde van de wagenbak is naast deze aanpassingen ook het laatste kleine raam een vak verplaats als wc (in de achterhoek van de wagen)
onder de bak is een gereedschapskist geplaatst.
De wagens waren roodbruin met een rode bies.
De wijzigingen zijn wel van dien aart, dat je de kit behoorlijk moet verbouwen.
het is makkelijker om de wagen uit evergreenplaat op te bouwen met de maten van de philotrain kit.
Ik heb ook nog wel foto's van de wagens in NS tijd, maar daar rust copyright op, dus kan ik niet plaatsen.
met vriendelijke groeten
Arjen
-
Beste Dennis,
Mijn eerste poging om een plaatje in een bericht op te nemen.
Ik hoop dat het lukt.
Groet,
Coen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01572_7.jpg)
-
Het lukt dus ,dan nog maar meer plaatjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01570_5.jpg)img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01559_1.jpg[/img]
Groet,
Coen.
-
img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01559_1.jpg[/img]
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01559_1.jpg)
Zo moet ie, de eerste [ was weggevallen. ;)
-
Coen,
Dat ziet er netjes uit!
Je werkt ook mooi netjes, dat moet ik ook nog eens leren ;D
Lijkt me een leuke kit om te bouwen, begint nu al te kriebelen ;D ;D
Succes verder met de verdere afbouw.
Grts,
Dennis
-
Beste Coen,
Ten eerste wil ik je een groot compliment geven voor de bouw, want het ziet er heel mooi uit en je hebt heel netjes gebouwd. Ik weet niet hoe je hebt gesoldeerd, maar je hebt alles schoon gehouden. Ik hoop dat je zin hebt om nog veel meer messing te bouwen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Ik kom nog wel even terug op onderstaande reactie:
Beste Ivo,
Inmiddels heb ik de bovenbouw van de NS6001/55 gereed. Wat een heerlijkheid om deze kit te bouwen, ik kon niet stoppen dus deze week elke avond gebouwd. Alles past perfect!
Wat betreft jouw opmerking omtrent de handrails even het volgende. Deze kloppen exact met de foto op pagina 95 van "de Erfenis". De deuren kunnen gewoon open, ze schuiven beiden n.m.l. naar het midden van de zijwand. De handrails zitten niet in de weg!!
Omdat ik geen reactie meer van Arjan heb gekregen bouw ik bagagewagen zoals deze in "de Erfenis" staat.
Nu dit weekend de onderzijde nog afbouwen en dan naar de spuiter!
Groet,
Coen.
Je hebt gelijk in de zin dat de deuren open kunnen, maar de handrails lopen echt anders dan de Philotrain kit uitvoering. Het punt is namelijk dat de handrails over de lengte van de bak gesproken een zoveel mogelijk doorgaande leuning moet geven voor de conducteur, die tijdens de rit langs de wagen kon lopen. Daar zijn de doorgaande treeplanken ook voor.
Daarom vanaf de kant zonder balkon loopt er een handrail tot de deur. Die is correct, met die aantekening dat de bevestiging van de handrail in de U profielen hoort te zitten en niet op de planken zoals Philotrain doet. Dan schuiven de 2 deuren naar elkaar toe. Om een doorgaande rail te krijgen steken de handrails op de deuren tussen de deuren uit in de richting van de andere deur en deze schuiven boven de handrail op de bak, als je de deuren openduwt. De middelste handrail tussen de deuren is weer een bijzondere. Deze is aan beide uiteinden halfrond omgebogen en loopt dan een stukje dubbel boven elkaar en is daarna op 2 punten bevestigd. De deuren schuiven achter de halfronde delen van deze handrail. Op de foto bovenaan pagina 95 van ''de erfenis'' kun je zien wat ik bedoel. Ook Philotrain heeft dezelfde foto met nog een andere in Philosofie nr. 37 opgenomen.
Het gaat dus om de middelste handrailing, de handrailing op de deuren en de bevestiging van de andere handrailingen.
Ik zou het op jouw model denk ik niet meer veranderen, maar misschien zijn er nog meer mensen van plan de kit te bouwen.
Hetzelfde systeem zie je ook op de HSM groentewagen die ik recent heb afgemaakt. Klik op de foto en je kunt zien wat ik bedoel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8190567_Medium_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8190567_Medium_1.jpg)
mvg,
Ivo
PS, ik maar zoeken naar een bericht van Wim Sneek om op te reageren. Vanwege zijn onderschrift in een draadje van mij met zijn 1000ste bericht ben ik daar ook op gaan letten. Deze 1000ste van mij wel in een mooi draadje ;)
-
Ivo, Coen,
in het boek 'van snellopers en sprinters' staat op blz 133 bovenaan een fraaie foto waarop de handrails goed te zien is. Wellicht een goede aanvulling op Ivo's tekst.
Groet,
Hans.
-
Fraai hoor zo'n vier-assige houten bak. Netjes gewerkt hoor. Je hebt zelfs de draaistelpunten aan de bodem gesoldeerd? Ik doe dat met secondenlijm op de gelakte bodem. Ik doe namelijk het messing altijd even uitkoken met azijn. Geen idee of het witmetaal daar tegen kan eigenlijk.
Ivo, zouden er nog meer kits op de planken liggen dan? Zou er graag een hebben, maar kom maar zo sporadisch iets tegen. En dan duikt iedereen erop en vis je achter het net.
Denk dat ik eerst die drie-assige van Maykel maar eens bestel. :)
-
Stig,
De draaistel punten zijn gewoon messing hoor.
voor oude philo kit`s moet je gwoon goed zoeken.
Je zou eens bij Dhr Molenkamp kunnen kijken.
Die heeft nog een schat aan kit`s liggen....
Grts
-
Hans,
Op die foto is het inderdaad nog veel beter zichtbaar.
Ewout,
Ik zag in Houten nog een maagdelijke kit liggen, die ene Dennis voor een spotprijsje heeft kunnen kopen.
Inderdaad Molekamp zou er ook zomaar nog een kunnen hebben en anders zijn het de sporadische erfenissen of mensen die ineens bedenken dat ze hun hele voorraad H0 kits verkopen omdat ze op 0 overstappen.
mvg,
Ivo
-
Beste forumlezers,
Bedankt voor jullie positieve reacties op mijn foto's. Even een tip omtrent het zo schoon mogelijk solderen van deze kit. Ik maak veel gebruik van een vlammetje i.c.m. soldeerverf van Piet Peetoom. Kleine onderdelen heb ik met een Weller soldeerstation ( stift 9.) van binnenuit gesoldeerd. De overtollige soldeertin heb ik met een glasvezelpotlood weggepoetst. Dit laatste vind ik geen leuk karwei altijd komen er kleine irritante glasvezeldeeltjes in je vingers, zelfs door een plastic handschoen heen.
Ten slotte wil ik nogmaals opmerken ( ik heb geen aandelen bij Philotrain!) dat bouwen van zijn kits een ware lust voor de liefhebber is. Alles past perfect wat bij andere kits toch wel eens te wensen overlaat.
Rick bedankt voor jouw correctie van mijn poging foto's op het forum te plaatsen.
Zodra ik het onderstel gereed heb zal ik nog een foto plaatsen van het compleet afgebouwde model. Op dit moment heeft een griep mij te grazen, dus soldeer ik maar even niet.
Groet,
Coen.
-
Ewout,
Ik zag in Houten nog een maagdelijke kit liggen, die ene Dennis voor een spotprijsje heeft kunnen kopen.
mvg,
Ivo
En die ene Dennis is er heel erg blij mee ;D (y)
-
Beste Hans,
Zojuist de door jou gemelde foto in het boek "Van snellopers en Sprinter"s" bekeken. Hierop is inderdaad duidelijk te zien dat de handrails in tegenstelling tot de foto op pagina 95 van "de Erfenis" duidelijk verschillen met de door Philotrain aangegeven posities. Voorts ontbreken bij de bagagewagen op de foto in "Snellopers" de treeplanken. Ik moet de onderzijde nog afwerken dus ben ik benieuwd of iemand daar de reden van kent. Is er misschien een serie waarop deze nimmer zijn aangebracht.
Groet,
Coen.
-
Coen,
Nu je weet waar je moet kijken zul je het op de foto in "de Erfenis'' ook zien ;)
De treeplanken is ook zo'n onderwerp dat per rijtuig kon verschillen.
Tijdens de aflevering begin vorige eeuw zaten er op alle rijtuigen doorgaande treeplanken. Echter de conducteur die buitenom liep is kort voor of net in de NS periode afgeschaft. Vanaf die tijd (dus rond 1921) zijn de doorlopende treeplanken op een aantal rijtuigen verdwenen, waarbij er alleen treeplanken onder de deuren overbleven. Om het nu ingewikkeld te maken hebben er van ongeveer alle rijtuigen ook rijtuigen rondgereden met doorgaande treeplanken totdat ze buiten dienst zijn gesteld in de jaren '50 en '60. Dus ook hiervoor geldt, net als de houten of stalen bekleding van de buik, dat je op een specifieke foto zult moeten zien hoe de uitvoering van een bepaald rijtuignummer is geweest op een bepaald tijdstip.
Troost je, met leidingen en appendages op stoomlokomotieven is het nog veel erger.
mvg,
Ivo
-
Dus ook hiervoor geldt, net als de houten of stalen bekleding van de buik, dat je op een specifieke foto zult moeten zien hoe de uitvoering van een bepaald rijtuignummer is geweest op een bepaald tijdstip.
Troost je, met leidingen en appendages op stoomlokomotieven is het nog veel erger.
En dat is bij bijna alle locs e.d. wel het geval, alhoewel het tegenwoordig wel steeds minder variatie in komt (ook rijtuigen kunnen er soms wat van hoor! Vooral oude rijtuigen). Dit is iets van alle tijden en van alle landen. Wil je een bepaald type rijtuig dan kun je rustig je gang gaan, wil je een specifieke nummervariant of echt helemaal een anatomisch correct rijtuig dan moet je gaan spitten naar foto's. Bijvoorbeeld bij bepaalde series Poolse diesellocs heb je 265 varianten (er zijn er 265 van gebouwd ;) ). Verschillen zitten hem dan in kleur van de koplampen, wapens die erop staan, hoe bepaalde kleuren zijn toegepast. Nou is deze wel het extreemst van de PKP loctypes. Maar ook van een grotere serie als een EU07 heb je al 40 varianten (er stonden eens in een Pools tijdschrift alle varianten gefotografeerd). Dat hoort er gewoon bij.
Het voordeel is dat je het voor jezelf doet, niemand zal boos zijn als er iets klopt ;) . Hoe meer je weet, hoe lastiger het soms kan zijn. Onwetenheid kan soms echt een zegen zijn.
Ernst-Jan
-
Is er misschien een serie waarop de treeplanken nimmer zijn aangebracht.
Groet,
Coen.
Hoi Coen,
ik sluit me aan bij Ivo's reactie!
Verder nog een tweetal opmerkingen:
- Niet alle kits van Philotrain passen zo mooi hoor! Ik heb ook wel minder passende meegemaakt, vooral bij stomers, maar het blijven natuurlijk prachtige modellen, ook om te bouwen... En ach, als alles precies past, zit er ook niet zoveel uitdaging aan; je moet wat te knutselen en improviseren hebben zo af en toe!
- Ik heb dit draadje niet helemaal in mijn hoofd, maar let erop dat je de treeplanken niet precies monteert zoals aangegeven want dan heb je een minimum radius van ongeveer 2 meter nodig (heb dit niet nagemeten, maar de uitslag van de draaistellen is bij 'normale' montage wel erg klein). Per draaistel moet je vier ophangpunten niet of in een andere vorm aan de bak monteren om genoeg uitslag (= 70 cm) van de draaistellen mogelijk te maken.
Groetjes,
Hans.
-
Beste Hans/Ivo,
Omdat ik deze bagagewagen wil inzetten op mijn in aanbouw zijnde modelbaan met bogen R 5 en R 6 van Rocoline lijkt mij dat ik de treeplanken maar niet monteer. Mede aan de hand van de foto in "snellopers" blijk ik dan geen inbreuk te doen op de werkelijkheid van destijds.
Dat is nu o.a. het leuke van dit forum, door alle informatie van mede forumleden krijg je een mooi werkelijheidsgetrouw bruikbaar model.
Ik heb naast diverse Philotrain kits ook kits gebouwd van o.a. Modelloco ( veel witmetaalsoldeerwerk!!); PB-model ( dat was een hele lastige NS 8800.);MK studio's, Kees v.d. Vis etc Zij hebben allen hun charme.
Alle modellen kunnen op mijn modelbaan rijden, ik heb bij de bouw rekening gehouden met de geringere trekkracht en boogstraal. Ik rij digitaal met Koploper!
De komende winter moet ik gaan beginnen met de scenery, daar heb ik weinig kaas van gegeten!!
Maar eerst ga ik mij nu storten op de kit van de NSdiesel3 van MK, een uitdaging "messing met kunststof". Dit heb ik nooit eerder gedaan, maar er is al een draadje over deze kit op dit forum.Hopelijk heb ik hier ook weer baat van
Coen.
-
Coen, ik weet niet welke kit je van de diesel3 hebt, een recente, of een oude? De recente is met een kap van volledig messing. De oude had dacht ik nog resin daken. Als je dat hebt, is het misschien een idee de kit die nu op marktplaats staat te kopen en je eigen weer aan de man te brengen. Als je de meest recente hebt, hoef je niets te doen. Deze uitvoering (zou) al een stuk gemakkelijker te bouwen zijn. Ik heb er helaas geen ervaring mee.
-
Hallo Stig,
Ik heb de laatste uitvoering. Ziet er allemaal wat degelijker uit dan de kunststof uitvoering.
Coen.
-
Of de nieuwe makkelijker is of niet weet ik niet. Ik heb ze allebei. Ik begreep van Maykel dat hij dit heeft gedaan, omdat het hem bouwtijd scheelt. Moest je eerst de bak aan het dak vastmaken en vervolgens plamuren, waarbij de neus meteen goed in lijn staat met het dak, moet je nu de losse neuzen op de bak zetten en de overgang van kop naar dak goed maken. Met name het plamuren kost tijd, maar daarmee is het niet makkelijker of moeilijker. Als echte messing liefhebber wil ik liever een geheel messing model, maar ik vind de koppen van MK toch goed gelukt. Op zijn OmBC en mat'36 wil hij nu gegoten messing koppen zetten. We wachten af.
Maar dit is off-topic ;D
mvg,
Ivo
-
De mijne is af: (en de handgrepen zo gebogen als ze horen te zijn) 8)
(http://www.belderok.net/benelux/hsm1920_P2853.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/hsm1920_P2853.JPG)
-
te netjes. SAAAAI.
-
Draeck...
-
Ik vind hem wel mooi hoor.
Je bent ook een beetje royaal geweest met het zwart op de koptrappen zie ik
-
Inderdaad. Broddelwerk...
-
Maar wat zit er op het dak? en die ventilatie dingen ook trouwens.
Best wel leuk ding hoor.
-
*gaap* blij dat ik een groene heb ;D
-
Ikke ook! ;)
-
Is er een lijstje waarin staat welke wagens er na de oorlog nog als echte D dienst hebben gedaan ?
Welke wagens werden verbouwd tot ongevallenwagens en welke wagens verloren daarbij hun torentje ?
Is er ergens informatie te vinden over de door de HSM tot instructierijtuig 159.001 verbouwde wagen ?
Groet
Jeff
-
Is er een lijstje waarin staat welke wagens er na de oorlog nog als echte D dienst hebben gedaan ?
In principe alle nog aanwezige D's na de oorlog.
Welke wagens werden verbouwd tot ongevallenwagens en welke wagens verloren daarbij hun torentje ?
Dit lijstje heb ik ooit eens gemaakt; als mensen nog meer informatie weten, graag.
ombouw NS HSM bouwjaar nummer afvoer standplaats
1955 D 6055 HSM D 1956 1920 Werkspoor 157082 971 1 500 ? Watergraafsmeer remhuis afgenomen, in 1958 Ongevallenwagen Utrecht
1959 D 6046 HSM D 1947 1920 Werkspoor 157084 971 1 501 ? Amsterdam
1959 D 6015 HSM D 1916 1914 Hawa 157085 971 1 502 1973 Groningen 1973 schietbaan hengelo, nu bij de SGB te Goes
1959 D 6025 HSM D 1926 1914 Hawa 157086 971 1 503 1986 Zutphen
1959 D 6019 HSM D 1920 1914 Hawa 157087 971 1 504 1983 Venlo 1983 Stibans, nu spoorwegmuseum
1959 D 6040 HSM D 1941 1920 Werkspoor 157088 971 1 505 ? Watergraafsmeer
1959 D 6018 HSM D 1919 1914 Hawa 157089 971 1 506 ? Eindhoven
De ombouw van de D 6002 tot 157083 is niet uitgevoerd, deze wagen is in 57 gesloopt
Is er ergens informatie te vinden over de door de HSM tot instructierijtuig 159.001 verbouwde wagen ?
Dit was de HSM 1915, en al in HSM tijd omgebouwd, hierdoor zijn de NS nummers een nummer verschoven vanaf de 6015.
Zie voor foto's het Utrechts archief, interieurfoto's ben ik nog niet tegengekomen.
Groeten Arjen
-
Dank je Arjen
Dat is in ieder geval al iets waar ik mee aan de slag kan gaan.
Zijn de oude dienstwagennummers uit de jaren 50 ook bekend ?
-
Hoi Jef,
Ik heb even moeten zoeken in het archief, tabelletje hierboven even aangevuld
Groeten Arjen
-
Top (y)
Dank je.
Dus het was maar een heel klein groepje wat als echte HSM-D buiten dienst is gegaan ?
De D6024 was in 1953 nog in dienst als D maar verder kom in mijn zoektocht niet.
In de boeken staat er maar weinig info over deze wagens en de foto in de Erfenis is zonder datum.
Zijn er nog andere dienstwagens van geweest of alleen ongevallenwagens en het instructierijtuig ?
Groet
Jeff
-
Volgens het materieelalbum van 1954 waren er nog 23 ex HSM-D's in dienst.
Dat is toch nog een groot aantal.
In principe zijn alle houten bagagewagens die niet tot dienstmaterieel zijn aangewezen vanaf 1956 buiten dienst gesteld.
Er waren ook nog HSM-D's als werkwagen en woonwagen in gebruik, maar daar heb ik veel minder informatie over.
Groeten Arjen
-
Dat zijn er idd nog genoeg.
Over dienstwagens in de jaren 50 is (de blokkendozen niet meegerekend) weinig info over te vinden.
Vaak kom ik niet verder dan een foto met bijschrift.
-
Die foto's met onderschrift vond ik juist het leukste om te zoeken.
In houten staat iemand met veel oude foto's, hier heb ik veel informatie gevonden. Tegenwoordig heb je ook het Utrechts archief, en de NVBS fotoarchieven.
En als je echt op datums wilt zoeken, moet je de CW lijsten een voor een door nemen in het Utrechts Archief. Daar staan de ombouwen en toewijzingen in.
Veel plezier met zoeken
Groeten Arjen