BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: corjan op 22 July 2009, 23:32:54
-
Ik vroeg me af of de dubbeldekker motorwagens ooit (incidenteel) wel eens ingezet zijn voor andere doeleinden dan het trekken/duwen van een dubbeldekkertrein...?
Heb er namelijk eentje over om eventueel wat leuks mee te doen...
-
Nee.
Bij mijn weten kunnen die alleen gekoppeld worden met DDM-2/3.
Groet, Ruurd
-
Heb ze ooit eens het sternet in Haarlem er mee zien rijden. Dat was van Haarlem Werkplaats naar Haarlem Goederen. Achterop liep de Jaap mee om weer mee terug te gaan naar de werkplaats. Was wel een appart gezicht. :D
Maar verder zou ik het ook niet weten ???
-
Ik heb er destijds bewust twee extra aangeschaft om daarmee een aflevertransport te kunnen nabootsen die in de jaren 90 hebben plaatsgevonden :) .
Henk
-
Je kan met je mDDM ook het volgende doen, zoals Nico Spilt illustreert. ;)
(http://www.nicospilt.com/2003/20030722z.JPG)
Zie ook: http://www.nicospilt.com/Treinstellen_Dubbeldekkers.htm
m.v.g.
Mark
-
Is maar klein beetje foto-soep hoor Mark ;)
-
Ik gebruikte al niet voor niets deze... ;) ;) :D
Overigens, maar dat is een persoonlijke mening, vind ik 'm wel goed gesoept :)
m.v.g.
Mark
-
Een MDDm zou een trein van 1200 ton moeten kunnen trekken. Ik zelf heb ook nog steeds de wens om een losse MDDm voor een containertrein te zien! :)
-
Nee.
Bij mijn weten kunnen die alleen gekoppeld worden met DDM-2/3.
Groet, Ruurd
Nee hoor, je kan ze met alles koppelen. Het gebeurt alleen niet. ;)
-
Ik heb er destijds bewust twee extra aangeschaft om daarmee een aflevertransport te kunnen nabootsen die in de jaren 90 hebben plaatsgevonden :) .
Henk
Ok dat zou dan wel een optie zijn, hoe zagen deze treinen er verder uit?
-
Dit kan ook:
http://www.flickr.com/photos/heyst/2634965872/
-
Ok dat zou dan wel een optie zijn, hoe zagen deze treinen er verder uit?
Ingeklemd tussen rongenwagens voor de beremming.
-
In een sternettrein plaatsen is ook best geinig. Het leukste is om er dan een Linealen Hbis, enkele bruine Hbissen en enkele platte wagens met wiel- en draaistellen erbij te doen. 6400 als tractie.
Jeroen
-
De mDDM kan ook aan een ICRm gekoppeld worden.
En de BDs duwen.
(Zijn volgens mij ook de eerste BDs-en mee beproefd)
Jos.
-
Een BDs kan je altijd duwen. ;)
Theoretisch kan het inderdaad wel aangezien een 1700 en mDDM uitwisselbaar zijn, maar ik heb daar nog nooit van gehoord.
-
heb het in het echie een keer geprobeerd een mddm met BDs, gedeeltelijk maar niet de hoofdbaan op graag.
Het is niet voor niets dat een 1700 voor DDM2/3 niet met en BDs kan en vice versa.
Wat we wel in de praktijk een keer geaan hebben is het konvooi van de werkplaats haarlem met een mDDm naar haarlem goederen gereden.En daar gelijk achter gelaten. (sleepklaar).
Maar heb zelf de eerste seri BDs-en in bedrijf gesteld maar NOOIT anders als met een 1700.
-
Wat ze wel hebben gedaan zijn de zogeheten IJssellijncombo's. Bvk, 4x ICR, 1700 :)
Enne, het enige waarom de DD AR locs (m.u.v. 1729, 1730, 1731 en 1732) nooit van DD AR afkomen is omdat er maar 1 cabine bijgehoude wordt. De andere kant is praktisch onbruikbaar :o
-
ijssel lijn combi? deze setjes reden in de spits tussen amsterdam en eindhoven waarbij een paar A bakken oud ICR toevallig ook stuurkabels hadden en de EP rem niet gebruikt. Er hing dan ook een DDM2/3 1700 achter.
Tijdens dit reden ook twee zes wagen stammen DDM 2/3 genummerd in de 79 serie.
-
Bvk, 4x ICR, 1700 :)
Mare Laurent, waar is de mDDM dan gebleven?
Ik denk dat je nu stuurstand en motorwagen door elkaar haalt...
Mvg,
Romar
-
Ik haal niets door elkaar, ik geef enkel een voorbeeld van een leuke combo.
Foto:
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1700/1755-59/1759Cl.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1700/1750-54/1753Cl.jpg
http://members.lycos.nl/ssnl6/fotoweken/2002_42/03_DD-AR_ICR_1771_Ht.jpg
LET OP: Deze fotos zijn niet door mij gemaakt! ;)
-
Ik zit me gek te staren op die foto's maar ik zie echt geen mDDM...
Wel een Bvk... maar das iets anders ;D
-
:o zo hé die portaal is krom zeg............. :o
http://members.lycos.nl/ssnl6/fotoweken/2002_42/03_DD-AR_ICR_1771_Ht.jpg
-
Er hing dan ook een DDM2/3 1700 achter.
Er zijn GEEN DDM2/3 1700's!!!
Alle 1700 zijn geschikt om te rijden met DD AR. Alle 1700's hebben dat ook gedaan en zijn later grotendeels afgelost door de mDDM. Sterker nog, Loc 1729 tm 1732 zijn wissellocs. Die kan je dus zowel tegenkomen met DD AR als met ICR. Alleen niet op hetzelfde moment. ;)
-
@ Laurent.
DD-AR is eigenlijk niet de officiele typeaanduiding
Je hebt DDM1, die kan alleen met de 1800 gereden worden
En je hebt DDM 2/3, En die kunnen alleen met een mDDM of een 1700 gereden worden.
De benaming DD-AR hebben ze gekregen omdat ze voornamelijk in de aggloregio voorkomen.
Je spreekt namelijk als type aanduiding: Dubbel-Deks-Materieel en het nummer er achter is de bouwserie, 1, 2 of 3
Jos.
-
Dat weet ik, echter om verwarring te voorkomen (of juist te kweken :P). De trein is een DD AR stel/stam* met rijtuigen type DDM 2 en DDM 3 ;)
Wat Johnny echter doet voorkomen (althans, zo lees ik het) is alsof er speciale 1700 zijn die ALLEEN met DDM2/3 Bvk's kunnen rijden, wat dus NIET waar is.
Maar we drijven een beetje af ;D
*rijden als treinstel, eigenlijk een treinstam.
mDDM met BDs? Theoretisch gezien moet het, door de overeenkomstige stuurstromen tussen 1700 en mDDM (het kan ten slotte in tractie rijden) mogelijk zijn. De praktijk ligt natuurlijk anders.
-
Er spelen meer zaken mee dan alleen de stuurstroom en dus heeft Johnny weldegelijk gelijk. Moet de stam volledig functioneel zijn, dan zal je echt een loc uit de serie 1701-1728 moeten hebben. Aan de overige 1700'en zal eerst weer wat gesleuteld moeten worden, wil je ze nuttig gebruiken in een DDAR-stam.
-
Ik neem aan dat je dan de automatische koppeling bedoeld en de tussencabine weer functioneel maken? Oh ja en laten we de airco van die cabine ook niet vergeten ;D
-
nee er spelen veel meer dingen mee, maar een DDAR 1700 kun je nooit klakkeloos met een BDs laten rijden echt het werkt niet net als de mDDm.
1 voorbeeld dan, als je een DDAR loc achter een BDs heb kun je verwarming schakelaar voorde trein in de loc nooit aan zetten. Hiervan zijn nog 6 verschillen, sorry heb er maar 8 jaar mee gewerkt op de werkplaats.(ombouw naar BDs).
Nog even terug naar de mDDm, het ding heeft de helft van het vermogen van een 1700, maar toen we het konvooi wegbrachten viel ons de trekkracht bijzonder tegen met een tiental twee assers.
-
1 voorbeeld dan, als je een DDAR loc achter een BDs heb kun je verwarming schakelaar voorde trein in de loc nooit aan zetten. Hiervan zijn nog 6 verschillen, sorry heb er maar 8 jaar mee gewerkt op de werkplaats.(ombouw naar BDs).
Okee, in dit geval heb ik niets gezegd ;) :-X
-
Oorspronkelijk zou mDDM geen eigen laagspanningsvoorziening krijgen, maar gevoed worden vanuit de (voor een stam met slechts drie of vier rijtuigen toch al zwaar overgedimensoneerde) statische omzetter van de Bvk van DDM-2/3. Deze was om praktische redenen dezelfde als de omzetter van de Bvk van DDM-1, die acht rijtuigen moest kunnen voeden. Zonder eigen laagspanningsvoorziening zou mDDM nooit zelfstandig kunnen rijden, ook niet voor kleine rangeerbewegingen.
-
Je kan met je mDDM ook het volgende doen, zoals Nico Spilt illustreert. ;)
(http://www.nicospilt.com/2003/20030722z.JPG)
Zie ook: http://www.nicospilt.com/Treinstellen_Dubbeldekkers.htm
m.v.g.
Mark
Nico Spilt moet eens stoppen met die omhooggevallen photoshop humor.
-
waarom???
ik vind het wel geinig
-
Nico Spilt moet eens stoppen met die omhooggevallen photoshop humor.
JA vind het altijd wel knap gedaan eigenlijk (y)
maar ja zal wel de kift zijn. ::)
-
Nico Spilt moet eens stoppen met die omhooggevallen photoshop humor.
Ga dat Nico zelf maar vertellen. Of denk je dat hij het hier zal lezen? Denk het niet he...
-
nou, ik denk nu dattie nu wel op zn stoeltje achter de computer zit te sidderen hoor. hij roept nog net niet om zn mammie.