BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: platte bever op 08 July 2009, 16:14:28
-
Gisteren ben ik begonnen met het verweren van mijn Roco 6705 van ACTS.
Dit wil ik gaan doen via het principe zoals besproken in de Modelspoor Magazine nr. 73 (blz. 62). Naast zo’n artikel is een voorbeeld altijd meer dan welkom vandaar ik de 6702 te Leeuwarden heb gefotografeerd:
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6702.jpg)
Een goed voorbeeld hoe erg verweert een trein kan zijn.
De eerste handeling die ik heb verricht, in tegenstelling tot het artikel, is de kap van het onderstel afhalen. Daarna de ramen met meerdere lagen ‘liquide mask’ van Humbrol afgeschermd en de kap schoonmaken met wasbenzine:
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_onbewerkt.jpg)
Daarna de onderdelen nog even met lucht schoongeblazen en vervolgens met zijdeglanslak de kap gespoten en een nacht laten drogen.
Het resultaat op de foto gezet:
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_zijdeglans.jpg)
Vandaag ben ik een zoektocht begonnen om dezelfde olieverf van Talens te bemachtigen als in het artikel.
Kleuren: hemelsblauw, zwart, okergeel, sienna naturel en gebrande sienna.
In een winkel voor kunstschilder artikelen heb ik het verhaal uitgelegd en al snel bleek dat ik ook gewoon de verven van Humbrol kan gebruiken en niet perse de relatief dure verf van Talens ook nog eens naast de toch al uitgebreide collectie hoef te voeren.
Wel heb ik een ‘droogtijdverlenger’ voor acrylverf gekocht waardoor de droogtijd tot enkele uren kan worden opgeschroefd (misschien handig bij schilderen/airbrushen met Tamiya verf ? )
Vanavond gaan we de eerste wash met blauw uitvoeren. Hierover later meer.
Groeten Willem,
-
Wordt het geheel door die 'droogtijdverlenger' niet een grote stofvanger ? Dat is natuurlijk ook een vorm van weatheren, maar toch .......
Sander
-
Je kan het model ook beter vernummeren in 6702, want de door Roco uitgebrachte 6703 en 6705 zijn nog een 2e maal geschilderd en zien er dus beter uit (in ieder geval komt het NMBS geel niet door de paarse lak).
Zoals bekend is de 6701 zwart en de 6704 voortijdig gesloopt.
Ik ben benieuwd naar je vorderingen!
-
Wordt het geheel door die 'droogtijdverlenger' niet een grote stofvanger ? Dat is natuurlijk ook een vorm van weatheren, maar toch .......
Sander
Misschien wel Sander, maar hoe droogd bijvoorbeeld Humbrol verf? Mijn ervaring is dat als je Tamiya verf mengt of kleine hoeveelheden gebruikt, deze (te)snel opdrogen voor het op het model komt. Met een paar druppels kan ik het wat rekken. Ik ga er mee experimenteren en misschien is het inderdaad een stofvanger en stop ik er snel weer mee... ::)
Je kan het model ook beter vernummeren in 6702, want de door Roco uitgebrachte 6703 en 6705 zijn nog een 2e maal geschilderd en zien er dus beter uit (in ieder geval komt het NMBS geel niet door de paarse lak).
Zoals bekend is de 6701 zwart en de 6704 voortijdig gesloopt.
Ik ben benieuwd naar je vorderingen!
Dag Tedo,
ik ben geen cijfer-purist. Ik zal niet snel omnummeren vanwege jouw genoemde feiten.
De 6703 en 6705 zien er over een aantal jaar misschien wel zo verweerd uit als de 6702 nu.
Waarschijnlijk wordt mijn 6705 niet zo vuil als de 6702 te Leeuwarden...
In ieder geval wel bedankt voor de reactie en de informatie over de 6700's.
Groeten Wilem,
-
Willem, waarom schrijf je alles vet gedrukt ? Het leest niet zo prettig !
Sander
-
Willem, waarom schrijf je alles vet gedrukt ? Het leest niet zo prettig !
Sander
Voor mij is het vet gedrukte vaak weer makkelijker om te lezen, zeker als er veel tekst en citaten in één bericht staan.
Maar... ik zal het niet meer doen :-[
Gisteren heb ik een eerste wash aan gebracht met Humbrol 68 matt. Deze kleur kwam het dichts in de buurt van het hemelsblauw zoals beschreven in het MSM artikel:
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_blauwe_wash.jpg)
In het MSM artikel wordt als volgende wash een vuilgroene kleur gebruikt, maar aangezien dat hun loc groen is en de mijne blauw laat ik die stap achterwege.
Nu volgt een bruin/zwarte wash waar roosters zitten. Voor deze stap ben ik overgegaan naar Tamiya verf ( XF 01 en XF 64).
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_zwarte_wash.jpg)
Als kleine detail de middelste van de drie schoorsteentjes uitgeboord, waar het 'spuitstukrestje' zat:
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_schoorsteen.jpg)
Morgen als alles goed droog is de volgende stap.
Groeten Willem,
-
Nieuwe dag, nieuwe wash.
Vandaag heb ik de laatste wash aangebracht voordat ik de airbrush terhand kan nemen.
Misschien voor die tijd nog wat details met wat verf bewerken, maar daar ga ik zo mijn licht op werpen.
De wash van vandaag bestond uit een mix van Tamiya XF 1, XF 10 en XF 53.
Ik ben erg erg grof geweest met de hoeveelheid verf op de loc, hopelijk was het niet té veel. Morgen als het opgedroogd is zie ik het resultaat.
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_bruine_wash_1.jpg)
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_bruine_wash_2.jpg)
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_bruine_wash_3.jpg)
Groeten Willem,
-
je hebt het fraai verweerd, maar ik vind het doodzonde van de loc!
ik houd wel van wat modder aan de draaistellen o.i.d., maar dit gaat mij toch echt te ver!
maar het ziet er wel geinig uit (y)
-
Ziet er al lekker vies uit! Hoe ga je dat alleen doen met de letter van "Vos" die over de patrijspoort heen staat? Ik zie dat je de ruitjes hebt verwijderd, en daarmee ook dat deel van de letter. Dat wordt in 1:1 natuurlijk net zo smerig als de rest van de zijwand. De cabinefrontruiten hebben sproeiers en wissers, maar de overige niet.
Wat gebruik je trouwens als steun voor de kap?; dat ziet er handig uit!
-
@Tedo, zie eerste bericht : "Daarna de ramen met meerdere lagen ‘liquide mask’ van Humbrol afgeschermd....."
@bever, heb je soms een workshop bij Jos gevolgd ?
Sander
-
Dat van die masking tape heb ik wel gelezen, dat zit op de cabineruiten.
Die hadden trouwens ook gewoon verwijderd kunnen worden.
Waar het mij om gaat, zijn de ronde zijramen; over een paar daarvan staat tekst (Vos Logistics), welke natuurlijk ook vuil zouden moeten zijn.
Dat je dit vergelijkt met de 1100 van Jos vind ik niet terecht; de loc op de foto's is nog nat en verre van af. Lees het artikel in Modelspoor Magazine maar, waar ze een Mehano reeks 51 op deze manier behandelen; die ziet er halverwege ook niet uit...
-
@ Sander.
Nee, geen workshop gevolgd, gewoon proberen en goed kijken en leren van anderen.
@ Tedo.
De patrijsraampjes heb ik gisteren wel meegenomen in de bruine wash.
Mijn volgende stap wordt het in elkaarzetten van de loc en de ramen ontdoen van de maskers. Hopelijk zit daar geen verrassing achter.
@ Daniel.
Ik ga dit écht niet met elke loc doen. Maar als je ziet hoe de 6702 er bijstaat, dan lijkt me dat wel een 'mooie' aanwinst voor mijn toekomstig rangeerterrein. Link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18143.0.html).
Groeten Willem,
-
... Wat gebruik je trouwens als steun voor de kap?; dat ziet er handig uit!
De Tamiya Airbrush System No.22 (ITEM 74522). Het zijn twee verschillende statieven; erg handig!
(http://www.tamiya.com/english/products/74522stand/top.jpg)
Bron: www.tamiya.com
Groeten Willem,
-
Handig setje ;D Maar eens even naar kijken!
Gr. Remco.
-
Het vloeibare masker voorzichtig van de raampjes verwijderd met een cocktailprikker. (y) Geen enkele 'lekkage' en alle ramen mooi schoon:
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_raam_1.jpg)
De randen zijn wel erg blauw dus met een kwastje een vuilbruin tintje gegeven:
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_raam_2.jpg)
Er kunnen nog losse delen aan de voorkant van de loc worden gezet, ook deze krijgen een kleurtje:
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_details_1.jpg)
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_details_2.jpg)
De volgende en laatste stap voor vandaag is het afplaken van de 'veeg-baan' van de ruitenwissers. Stukjes Tamiya tape op maat gesneden:
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_raam_3.jpg)
Morgen airbrushen!
Groeten Willem,
-
Volgens mij horen de veegbanen anders te zitten. Zie de eerste foto van grootspoor bij eerste post van je zelf.
Marc
-
Klopt, de ruitenwissermotor zit niet aan de onderkant maar aan de bovenkant.
Je moet het veegspoor even omdraaien.
Har,
-
en even een lichtje op je object richten is nu wel erg donker die foto's,
zeker nu je het ook nog vervuild hebt. ;)
-
Er zijn veel mensen die een bloedhekel hebben aan weathering, maar ik hou hier dus wel van! Mooi werk; het is gelijk geen speelgoedloc met plasticglans meer!
Wat betreft de veegbaan; dat zou nog wel eens per loc kunnen verschillen. Van oorsprong zaten de wissers bij de reeks 62 onderaan, en zo is dat bij het Roco model in al zijn uitvoeringen ook zo. Later zijn bij veel loc's reeks 62 de wissers naar boven verhuisd. Het kan zijn dat dit bij de 6703-6705 nog niet was uitgevoerd omdat deze 3 een protoreeks vormden bij de NMBS. Foto's bieden echter uitkomst...
-
juist, lekker kliederen, als je zo graag met schoon spul loopt te kloten ga je maar de vaatwasser uitruimen.
-
ik vind het wel strak uitzien , ziet straks best gaaf uit op de baan weet ik zeker (y)
greetzz stefan
-
Volgens mij horen de veegbanen anders te zitten. Zie de eerste foto van grootspoor bij eerste post van je zelf.
Marc
Je hebt gelijk, maar Roco heeft de ruitenwissers niet aangepast naar boven toe. Nu vind ik het heel lelijk als de ruitenwisser onder zit en de veegbaan naar boven loopt.
Ik had de ruitenwisser kunnen ombouwen, maar dat ging me te ver, omdat het geen los onderdeel is, maar meegegoten.
Morgen meer fotos van mijn 'geklieder'... ;D
Groeten Willem,
-
Als je toch vervuilt, snij ze er dan alsnog af en smots die kale plekken gewoon onder.
Als je 'm hyper-strak-in-de-lak had gemaakt had het verplaatsen van de ruitenwissers veel meer uitgemaakt. Desnoods plak je er een dode vogel op.
-
Goeie kandidaat voor de Dirty Train Award (y)
Willem als je klaar bent zet hem dan is effe buiten in het daglicht en maakt er dan een fotootje van.
Nu doe je je naam wel erg veel eer aan, om je lok in beverkol te fotograveren.
Voor de rest welkom bij de dirty rats.
-
Goeie kandidaat voor de Dirty Train Award (y)
Willem als je klaar bent zet hem dan is effe buiten in het daglicht en maakt er dan een fotootje van.
Nu doe je je naam wel erg veel eer aan, om je lok in beverkol te fotograveren.
Voor de rest welkom bij de dirty rats.
Ik had al dezelfde plannen. Maar om tussendoor steeds met die loc aan de wandel te gaan van zolder naar buiten; nee.
Ik had gepost dat ik morgen pas met fotos zou komen, maar ik heb nog ergens een gaatje in de dag gevonden, om nu al te posten.
Na lange tijd is mijn airbrush weer werkzaam. Het is een mooie toets om te kijken of de airbrush weer als van ouds z'n werk wil doen.
Het is mijn eerste loc die ik verweer, dus ik wilde vandaag niet meteen beginnen op de 6705.
Gelukkig heb ik een aantal röngenwagens om op te oefenen. (Wagens van mijn Circus Krone transport in wording. De wagens waren al met de kwast en poeders verweerd.)
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_eind_01.jpg)
Klein overzicht van mijn airbrush-werkplek zoals deze nog een paar weken mee moet.
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_eind_02.jpg)
En dan het eindresultaat in daglicht !!!
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_eind_03.jpg)
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_eind_04.jpg)
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_eind_05.jpg)
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_eind_06.jpg)
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_eind_07.jpg)
(http://www.willemscholten.nl/foto/trein/6705_eind_08.jpg)
Groeten Willem,
-
Zeer zeer netjes...
Diep respect :o
Vooral die 2 laatste plaatjes
groet Bas
-
yep ziet er goed uit sluit me aan aan bas (y)
groet stefan ;)
-
gruwlijk................................................................mooi gedaan man ;D (y) (y)
Gr Martijn
-
Edit 2: lekker lomp, ik had niet gezien dat dit al besproken was...
Ah, gelukkig, toch nog een mooi resultaat. Eerlijk gezegd deden de eerste foto's het ergste vermoeden. Alleen betwijfel ik de "actieradius" van de ruitenwisser. Ik zoek nog naar een geschikte foto. Maar misschien zit ik er naast. Toppie!
Edit: Klopt sowieso niet, maar dat is omdat de ruitenwisser in het eggie aan de bovenzijde zit.
(http://farm4.static.flickr.com/3170/2935172478_411243a22f.jpg?v=0)
locatie van foto: http://www.flickr.com/photos/30880490@N05/2935172478
-
was het trouwens de eerste keer dat je aan het verweren was?
ik heb overigens nog een roco BR218 staan die nog verweerd moet worden............................... :-X
-
Mooi resultaat! Enige wat ik nog als tip voor de volgende keer kan geven is goed kijken naar foto's van de echte loc om te zien hoe en waar deze vervuild raakt (bijvoorbeeld door afwatering van regenwater, roet of olielekkage). Verder erg mooi, zeker als eerste vervuilproject!
-
Mooi gemaakt hoor (y)
-
@ stig
Op het eerste plaatje in dit draadje is het pas duidelijk te zien.
Pas als je het weet is het storend, (je had het dus niet moeten zeggen :-X)
-
Bedankt voor alle reactie´s.
was het trouwens de eerste keer dat je aan het verweren was?
Ja , dit was mijn eerste verweer poging op een loc, maar ik had al een beetje geoefend op een aantal röngenwagens.
Mooi resultaat! Enige wat ik nog als tip voor de volgende keer kan geven is goed kijken naar foto's van de echte loc om te zien hoe en waar deze vervuild raakt (bijvoorbeeld door afwatering van regenwater, roet of olielekkage). Verder erg mooi, zeker als eerste vervuilproject!
Helaas kon ik geen goede fotos maken van mijn voorbeeld hier in Leeuwarden (stond te ver weg). Maar je hebt helemaal gelijk, de volgende keer ga ik iets realistischer te werk.
Ik heb nog een aantal locs om op te 'oefenen'. Maar dat wordt pas na de verhuizing, denk ik, midden augustus.
Het project waar ik me vandaag en de komende dagen mee bezig ga houden is het airbrushen en ballasten van rails. Ik heb nog een klein stukje module, waar ik een soort fotoplek van wil maken.
Groeten Willem,
-
Hoi Willem,
Ik had er in het begin een behoorlijk hard hoofd in, maar ik moet bekennen dat het uiteindelijk erg goed is gelukt! Netjes hoor! Zeer zeker voor een 1e keer.
Doe het je niet na!
Gr. Remco.
-
Willem,
dat ziet er al veel beter uit in het daglicht, begrijp dat je het model niet van boven naar beneden wil slepen. Als alternatief is het natuurlijk wel mogelijk een Halogeen lampje er op te zetten (het licht, niet de lamp), zodat we tijdens het project iets meer zien en iets meer tips kunnen geven.
Voor een eerste lok kan je volop tevreden zijn (y)
Paar puntjes nog:
ik vind de zijramen te doorzichtig, die zijn net zo vuil in het echt als je frontruiten, waar de ruitenwissert niet bij komt.
Waar de ruitenwissert er wel bijkomt, is de ruit toch altijd nog wat streperig en meestal ook niet crystal clear.
Fotografeer de volgende keer je model in het zonnetje en dan niet om twaalf uur 's middags , maar om een uur of vijf / zes 's middags (zon is dan wat minder fel), zal je zien dat hij nog realistischer over komt.
Groetjes,
Ries