BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 22 June 2009, 21:30:41
-
Wat ik me al een tijd afvraag: op het einde van het dak van de voormalig koninklijke rijtuigen NS 8 en NS 9 zitten stangen, waarbij bij rijtuig NS 9 (rechts op de foto) deze op isolatoren gemonteerd zitten. Waar dienen deze stangen voor? En waarom zitten deze bij maar een van de twee rijtuigen op isolatoren gemonteerd?
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/09812-06-08.jpg)
Maarten
-
Hoi,
Volgens mij had eea te maken met de toenmalige communicatie-apparatuur aan boord.
Groet, Erik.
-
Ik denk eerder dat dit hoogspanningsaansluitingen zijn voor de elektrische verwarming en voor het bereiden van een warme hap/cq. koninklijk bakkie koffie. Je mag natuurlijk geen lauw bakkie prut serveren in zo'n statige trein!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_Konink_1_5juni2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_Konink_1_5juni2005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_Konink_2_5juni2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_Konink_2_5juni2005.jpg)
Gerard
-
De rijtuigen hebben gewoon en HS kabel onder de bak hangen en kunnen door een lok dus gewoon van diverse soorten hoogspanningen voorzien worden, lijkt me dat de spaarse keuken apparatuur daar gewoon op werkt.
Daarnast zit er ook nog een aansluiting op voor een depotvoedingskabel, dus bij stilstand is het rijtuig daarmee te voeden.
Ik kan me ook niet echt voorstellen hoe je hoogspanning zou aankoppelen op iets wat meer wegheeft van een bliksemafleider ;)
Zou het niet iets kunnen zijn wat een brekende bovenleiding opvangt oid ?
-
zou kunnen, het lijkt wel wat op zo'n soort constructie maar het zijn stalen bakken dus die bovenleiding wordt als ie op het rijtuig valt toch al meteen geaard. De paar houten bagagewagens die bij de ZHESM dienst deden hadden meen ik wel speciale geaarde stangen op het dak voor het geval er wat naar beneden kwam, maar hier lijkt mij dat niet zo zinvol...
In "majesteit, uw trein staat gereed" wordt er trouwens niets over vermeld, wel zie je op een foto inderdaad dat spul op het dak zitten.
-
........ maar het zijn stalen bakken dus die bovenleiding wordt als ie op het rijtuig valt toch al meteen geaard........
Daarvan zou ik maar niet zo makkelijk uitgaan. Een bovenleidingsdraad welke op de grond ligt of op een (stalen) rijtuigbak is verre van geaard, levensgevaarlijke gedachtengang, Floris
-
communicatie-antennes...
-
communicatie-antennes...
Dat lijkt me niet, ze ziten op elk kopeind van elk rijtuig, en tussen de rijtuigen onderling zit er gewoon een verbindingskabel...
-
Als je goed kijkt lijken het bougies.
Dus waarschijnlijk heeft het met de aandrijving te maken.
bluuhhh geintje ....... zit aan de rum cola t,is tenslotte zomer ;D
-
Ook al is het geen Air Force One, ook de Majesteit moest bereikbaar blijven, om maar te zwijgen over de toenmalige Inspecteur-Generaal der Strijdkrachten. Antennes dus.
-
Ook al is het geen Air Force One, ook de Majesteit moest bereikbaar blijven, om maar te zwijgen over de toenmalige Inspecteur-Generaal der Strijdkrachten. Antennes dus.
Is dat een idee of een bevestiging ... ?
Volgens mij heeft dat ding nl niet meer dan een telefoon om het andere rijtuig te kunnen bellen...
En het verklaard me ook niet waarom er dan 4 antennes op zouden zitten en 2 wel en 2 niet geisoleerd op de bak staan...
-
Citaat van: sneek op 24 Juni 2009, 10:51:01
communicatie-antennes...
Dat lijkt me niet, ze ziten op elk kopeind van elk rijtuig Edit Ruurd, en tussen de rijtuigen onderling zit er gewoon een verbindingskabel...
Ook al is het geen Air Force One, ook de Majesteit moest bereikbaar blijven, om maar te zwijgen over de toenmalige Inspecteur-Generaal der Strijdkrachten. Antennes dus.
Ja, ja, Jojo,
Inspecteur-Generaal der Strijdkrachten. Antennes dus.
Is dat een idee of een bevestiging ... ?
Mijne heren....
Noooit mee gaan doen met een quizz... Doe ik zelf zeker ook niet
Er hebben volgens N.J. Van Wijck Jurriaanse, rijtuigen gereden in ons land met vijf verschillende soorten vouwbalgen.
De oudere balgtypen hadden een soort van hefboompjes, om het voorste raam van de balgconstructie aan op te hangen.
O.a. de Ovalen Ramers en Plan D c.s. hadden deze contructie.
Pas bij de bouw van Plan E is deze bouwwijze verlaten.
In het boekje van N.J. Van Wijck Jurriaanse, De stalen getrokken rijtuigen van de Nederlande Spoorwegen, staat op pag. 12 links onderaan een foto van 2 gekoppelde en doorverbonden rijtuigen, waarop de zgn. antennes ( ;D ;D ;D ;D ) te zien zijn.
Verder staat er op pag. 14 in het midden een foto van een Ovalen Ramer, waarop de antennes ( ;D ;D ;D ;D ) te zien zijn.
En nog duidelijker zijn de antennes ( ;D ;D ;D ;D ) te zien op de bovenste foto op bladzijde 18, de middelste foto op bladzijde 20, de bovenste en onderste foto op bladzijde 22.
De series C 7211-722, ABC 7301-7308 en AB 7401-7410, op bladzijde 30 van onder naar boven, hadden ook deze antennes vouwbalgsteunen.
Ook plan D was er mee uitgerust, evenals de stalen D's.
Eh... Nee, ze werden ook niet gebruikt door Generaal Spoor.
Eh... Nee 2: Volgens mij heeft er ook geen RD bestaan, waarin speculaas gebakken werd ... ;D
Beetje buiten het antenne verhaal, ter completering
Op plan E en N is een ander type vouwbalg toegepast.
Pas bij de bouw van Plan W is overegegaan op de buisbalg
Voor de liefhebbers:
N.J. Van Wijck Jurriaanse,
De stalen getrokken rijtuigen van de Nederlande Spoorwegen,
deel 8 van de serie Spoorwegen in Nederland
Uitgeverij WYT Rotterdam
ISBN 90 6007 587 0
Groeten,
Ruurd
13 smileys....
-
Ruurd,
leuk antwoord, maar je haalt wel een aantal zaken door elkaar heen.
De rijtuigen op de foto's in het boekje stalen rijtuigen hebben allen een gewone vouwbalg (type klassiek, hongaars en type 1928) en sluitseinijzers (nederlandse en franse).
geen van de wagens heeft ook de antennes welke op de 2 koninklijke rijtuigen zitten.
De koninklijke rijtuigen zijn gebouwd met hongaarse vouwbalgen, maar deze zijn met de revisie rond 1980 vervangen door buisbalgen. dus de vouwbalgsteunen zijn het niet.
De sluitseinijzers zijn wel blijven bestaan, maar zitten lager
Daarnaast zitten op het dak boven de sluitseinijzers ook nog antenne's, een set wel op isolatoren, de tweede niet. ???
Thom kent het rijtuig ook van binnen, maar ik zou gokken op een radioantenne voor muziek, kon bernard ook nog tot rust komen, of voor radiocommunicatie.
Voor de interne communicatie en voedingen zijn toch de koppelkabels naast de vouwbalg aanwezig ?
Naast de buffers zit ook nog de 1500 V koppelkabel voor de verwarming.
Groeten Arjen
-
Ik heb in een paar regels samengevat wat VWJ in een aantal bladzijden beschrijft.
Dat van de antennes was mij onbekend ( :( :( :( :()
Het aantal en types balgen heb ik idd erg samengeperst, vandaar ook mijn verwijzing naar titel en auteur.
Dank voor je in formatie Arjen.
Groeten, Ruurd
-
Zoals Arjen hierboven al zegt, we hebben het niet over vouwbalgsteunen, of de vouwbalgen moeten toen op het dak op het dak gehangen hebben ;D
Op de eerder getoonde foto´s hier zie je dat we het over iets hebben wat hoger zit.
Daarnaast zitten op het dak boven de sluitseinijzers ook nog antenne's, een set wel op isolatoren, de tweede niet. ???
En die bedoelen we dus hier ;)
Thom kent het rijtuig ook van binnen, maar ik zou gokken op een radioantenne voor muziek, kon bernard ook nog tot rust komen, of voor radiocommunicatie.
In de salon van de SR9 is in de werkkamer van prins Bernhard een telefoon aansluitdoos aanwezig, alleen lijkt het me dat deze telefoon is voor communicatie met het andere rijtuig.
Verder staat er een oude Philips radio (die nog werkend is ;)) en het zou kunnen dat het daar de antenne van is, alleen is het dan vreemd dat er dan twee antennes op dat rijtuig staan en die op de kopeindes staan terwijl de radio in het midden van het rijtuig staat ... ?
Voor de interne communicatie en voedingen zijn toch de koppelkabels naast de vouwbalg aanwezig ?
Klopt
Naast de buffers zit ook nog de 1500 V koppelkabel voor de verwarming.
Groeten Arjen
Jup :)
-
nou, antenne op de kop is niet heel raar, daar kun je er beter bij, als je de antenne middenop t rijtuig zit moet je ook nog ergens in t midden een kabel door t dak voeren en dat is irritant.
-
Maar die isolatoren en die draden zitten aan elke kopkant van beide rijtuigen!
Het gaat er bij mij niet in dat deze rijtuigen gezamenlijk over 4 antennes dienen te beschikken.
Het zal wel voor een andere functie bedoeld zijn.
Gerard
-
Ik heb 'het vraagstuk' deze week voorgelegd aan een vooraanstaand kenner van het Koninklijk spoormaterieel. Onderstaand citeer ik zijn uitleg:
"Tja wat zal ik zeggen.
Hare Majesteit en zijne Koninklijke Hoogheid hadden ieder een prive coupe met daarin een radio.
Ook in de salon van sr9 zat een radio.
Iedereen die een auto heeft weet dat je een antenne nodig hebt om radiosignalen te kunnen ontvangen.
Zonder antenne kan je in een auto immers niets ontvangen vanwege de stalen kooi.
Dit geld voor sr 8 &9 ook. De rijtuigen zijn van gelast staal.
Daarom zitten er op bijde uiteinden antennes.
Ik heb mij bijna 300 pagina's dikke dossier er even bij gepakt.
Ik kan er niets over terug vinden maar ik denk dat dit wel de meest logische uitleg is.
In de zestiger jaren kwam de autotelefoon op.
Deze werd natuurlijk alleen door de rijkere mede nederlanders gebruikt.
Majesteit had in sr 8 & 9 ook de beschikking over telefoon.
Ik denk dat het volgens het zelfde principe gewerkt moet hebben.
Er is dus een kans dat de antennes op het dak niet alleen voor de radio maar ook voor de telefooncommunicatie gebruikt werden.
Ik zou anders niet weten waar de antennes voor zijn. "
-
Dan moet ik een hoop lachebekjes (deze ;D) terugnemen. :'(
Maar eerlijk is eerlijk: Ik zat er naast.
Groet, Ruurd
-
Heb de vraag gesteld aan een medewerker van het spoorwegmuseum (conservatrice techniek). En zij gaf het volgende antwoord:
De stangen zijn antennes, zowel voor ontvangst van radio programma's als voor ontvangst en zenden van radiotelefonie.
De constructie is op beide rijtuigen verschillend, maar alle stangen zijn geïsoleerd bevestigd, zij het niet alle op grote isolatoren.
Dat is dus duidelijk en komt overeen met de uitleg in de post van @sneek. Weer iets geleerd!
Maarten
-
Ik wil de antwoorden hierboven gegeven niet in twijfel trekken, maar het lijkt zo sterk op de gelijkstroom koppeling gebruikt op de Chur-Arosabahn van de Rhätische Bahn. Die hebben op het dak een elektrische koppeling zoals het eruit ziet op de eerste foto in de eerste post, voor de gelijkstroomverlichting.
-
Wie heeft er een duidelijke detail foto(s) van deze dakopstellig. Op de oudere typen zeeslepers (bouwjaar net voor en die van net na de oorlog) waar ik opgevaren heb, stonden zo te zien de zelfde isolatoren en antenneopstelling. Kan ik ze vergelijken met wat er op de radiohut stond.
SK
-
(http://www.home.zonnet.nl/m.haman/sr8ensr9_tn.jpg) (http://www.home.zonnet.nl/m.haman/sr8ensr9.jpg)
Martijn
-
Het zijn inderdaad de zelfde isolatoren en leidingen die de streepjesbreker =marconist ;D gebruikte om zijn boodschappen de ether in te sturen. Alleen is het systeem van leidingen op het dak niet compleet. Ik zie dat de koperen hole pijp zomaar in het niets verdwijnd en das niet goe.
M.a.w. het spul op het dak heeft alles met (een verouderde) communicatie systeem te maken. Het moet zelfs mogelijk (geweest) zijn om morse met de sleutel te kunnen versturen.
SK
-
Alleen is het systeem van leidingen op het dak niet compleet. Ik zie dat de koperen hole pijp zomaar in het niets verdwijnd en das niet goe.
Toch zou ik niet weten waarom er iets van verwijderd zou zijn na uitdienst treden vand de rijtuigen...
Zoals ik al eerder zei, de radio van die bak werkt nog perfect ;)
-
Voor het laten spelen van een radio is niet zo gek veel nodig. Zelfs niet voor een buizen apparaat. De isolatoren, het gebruikte roodkoperen antennemateriaal en de opstelling van het geheel doet sterk vermoeden dat er ooit een mogelijkheid is geweest om te zenden. Met het verwijderen van de (verondersrelde) zender is ook het antenne verloop veranderd, en dat is te zien aan de losse einde op het dak. Ik vermoed dat de zender (geheim ???) er al heel lang geleden is uit gehaald.
SK
-
Mja zoals al gemeld was zal het dan toch de telefoon aan boord zijn... ;)